Arki kotona tuntuu kovin tyhjältä melkein 5kk:n sairaalassa olon jälkeen. Olen työtön, mies päivät töissä ja minulla ei ole motivaatiota tehdä yhtään mitään. Pienetkin kodinaskareet tuntuvat ylitsepääsemättömiltä. Sairastan vaikeaa masennusta, olen itkuherkkä, nukun melkein koko päivän, välillä käyn netissä...yöt valvon. Tuntuu, ettei kotiin tulo ollutkaan ihan hyvä idea, sairaalassa oli tietty rytmi, kun oli erilaisia ryhmiä, keskusteluja, ulkoilua, ruokailut ym. Lisäksi sinne jäi ihmisiä,joihin ehdin ystävytyä. Siviilissä ei ystäviä ole.
Mutta tosiasiahan on,etten ole sairaalakuntoinen, minun pitäisi jaksaa kotona,mutta miten?
Laitostuminen
4
762
Vastaukset
- kovia kokenut
Hei vaan minä olin viitisen vuotta sitten monta eri jaksoa sairaalassa vaikean masennuksen takia.Muutamasta viikosta pariin kuukauteen välillä olin kotona ja taas sairaalaan kun en pärjännyt kotosalla.
Sairaalassa olin todella huonossa kunnossa ja välillä psykoosissa,sain sähköhoitoakin ja tuntui ette mikään auttanut.
Vajosin täysin tiedottomaan tilaan ja se oli aivan kamalaa,melkein kuin kuolema.
Kun rupesin toipumaan huomasin saman kuin sinä sairaalassa oli turvallinen olo tutustuin ihmisiin ja sain kohtalotovereita.
Kun tulin kotia olin kuin vieras ihminen kaikki tuntui oudolta ja jopa ahdistavalta.Ulos meneminen ja asioiden hoitaminen oli vaikeaa,halusin vaan nukkua.En pitänyt paljon kehenkään yhteyttä ja olin sisällä.Halusin jopa takaisin sairaalaan.Ajan kanssa elämä alkoi sujua kun palasin töihin ja huomasin että jaksan tehdä työni mut aikaa se vei ja kauan.Anna ajan kulua ja ota päivä kerralaan,käy ulkona kun jaksat.Anna aikaa itsellesi ja usko tulevaisuuteen.
Minä olen itse taas tilanteessa missä pelkään masennuksen palaavan,mut toivon että jaksaisin sen kohdata ja siitä selvitä.Voimia sinulle.- Laitoshoito?
Turkulainen 25.5.2006
Tyksille huomautus pakkohoidosta
"mielenterveyspotilaan pitämisestä
lepositeissä kuukauden ajan."
Siinä hoitomuoto pahoista aggressioista
kärsivälle potilaalle???
- Käsittämättömän julmaa ! -
- Keskivaikee.
...kaikki tuntuu ihan tyhjältä.Aikansa ottaa niinkuin tuo edellinen kirjoittaja kirjoitti.Eikä helppoa ole.
Minulla ei ole kovin pitkiä sairaalajaksoja ollut,mutta tiedän miltä tuntuu palata kotiin,varsinkin kun asuu yksin.Kannattaa ainakin vaikka yrittää alkaa pienistä asioista ja kun huomaa saavansa aikaan jotain mieli alkaa pikkuhiljaa piristyä.
Aina kun/jos tulee mieleen,että tuo asia pitäisi tehdä niin eikun tuumasta toimeen,vaikka kuinka hitaasti,mutta kuitenkin.Siitä se lähtee jos on lähteäkseen.Mikään varsinainen asiantuntija en ole,mutta mulla se on toiminut...lääkkeiden lisäksi.Ei kannata jäädä tuleen makaamaan.Jaksamisia sinnepäin. - eijaksaenää
kuinka tonne laitokseen voi päästä..?tässä jo pidemmän aikaa tuntunu etten todellakaan jaksa enää..en jaksa..ahdistaa olla kotona,töissä,ei ole kenelle puhua..masentaa ja itsari on mielessä..
miettiny että jos pääsis johonkin laitokseen latamaan akkuja..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h572960Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062741- 332459
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382451Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501938Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061257- 1771213
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060