mulla on volvopenta 31. minkäsuuruiset akut riittää (en tarkoita kokoa, vaan amppeeritunti määrää)
mikä ah
12
1621
Vastaukset
- akku
veneessä on tutka, lämmitin , kaiku, radio ja muutama lamppu jotka kuluttaa sähköä . en kyllä tiedä kuinka paljon
- sr
100ah riittää käynnistysakuksi,130ah jo erittäin hyvä.Hupi akut asia erikseen 130-300ah tiloista ja euroista kiinni.
- akku
sr kirjoitti:
100ah riittää käynnistysakuksi,130ah jo erittäin hyvä.Hupi akut asia erikseen 130-300ah tiloista ja euroista kiinni.
jos kytkee kaksi 60ah akkua rinnan onko silloin 120ah
- Sami
akku kirjoitti:
jos kytkee kaksi 60ah akkua rinnan onko silloin 120ah
On se. Esim. Volvo F6-kuorma-autoissa on 3 60 Ah akkua rinnan. Useammasta tarjousyleisakusta voi saada paljon halvemman euroa/Ah-suhteen kuin yhdellä isolla akulla.
- Plumbum
akku kirjoitti:
jos kytkee kaksi 60ah akkua rinnan onko silloin 120ah
Kahden akun kytkeminen suoraan rinnakkain ei ole akkujen kestoiän kannalta pidemmän päälle suositeltavaa. Kennot ja niistä muodostuvat akut ovat yksilöitä ja heikompi akku kuormittaa parempaa.
Kaksiakkujärjestelmissä tulisi käyttää vaihtokytkin- tai erotusdiodiratkaisuja. Erotusdiodin kynnysjännite aiheuttaa jännitehäviön (n. 0,6-0,7 V), joka on kompensoitava latausjännitettä nostamalla tai muilla tempuilla.
On tavallista, että kahdesta akusta toista käytetään käyttö- ja toista käynnistysakkuna. Jos lämppäri tai jääkaappi imaisee käyttöakun tyhjäksi yön aikana, saa koneen vielä käyntiin käynnistysakulla ja saaresta pääsee pois kutsumatta kavereita hätiin. Tilapäisesti akut voidaan kytkeä rinnakkainkin kuten autoja apukäynnistyskaapeleilla käynnistettäessä.
Jotkut käyttävät veneessä yhtä isoa akkua sekä käyttö- että käynnistysakkuna ja pitävät mukana täyteen ladattua, pientä, halpaa akkua vara-akkuna käytettäväksi tarvittaessa apuna käynnistyksessä. Tähän valintaan olen syyllistynyt minäkin. - knooli
Plumbum kirjoitti:
Kahden akun kytkeminen suoraan rinnakkain ei ole akkujen kestoiän kannalta pidemmän päälle suositeltavaa. Kennot ja niistä muodostuvat akut ovat yksilöitä ja heikompi akku kuormittaa parempaa.
Kaksiakkujärjestelmissä tulisi käyttää vaihtokytkin- tai erotusdiodiratkaisuja. Erotusdiodin kynnysjännite aiheuttaa jännitehäviön (n. 0,6-0,7 V), joka on kompensoitava latausjännitettä nostamalla tai muilla tempuilla.
On tavallista, että kahdesta akusta toista käytetään käyttö- ja toista käynnistysakkuna. Jos lämppäri tai jääkaappi imaisee käyttöakun tyhjäksi yön aikana, saa koneen vielä käyntiin käynnistysakulla ja saaresta pääsee pois kutsumatta kavereita hätiin. Tilapäisesti akut voidaan kytkeä rinnakkainkin kuten autoja apukäynnistyskaapeleilla käynnistettäessä.
Jotkut käyttävät veneessä yhtä isoa akkua sekä käyttö- että käynnistysakkuna ja pitävät mukana täyteen ladattua, pientä, halpaa akkua vara-akkuna käytettäväksi tarvittaessa apuna käynnistyksessä. Tähän valintaan olen syyllistynyt minäkin.Mitenkäs toimisi hupiakkuina 2x6V akkua kytkettynä sarjaan?Ulkomitoiltaan lienevät pienempiä kuin 12V akut.Pitääkö ottaa jotain huomioon?Bilteman luettelon mukaan hinnaltaankin 2x6v olisi"edullinen".
- akku
sr kirjoitti:
100ah riittää käynnistysakuksi,130ah jo erittäin hyvä.Hupi akut asia erikseen 130-300ah tiloista ja euroista kiinni.
mikä on se oikea säilytys tapa. tuntuu ,että kaikilla on omat oikeat tavat säilyttää akkuja, (lämpötila ym...)
- Plumbum
knooli kirjoitti:
Mitenkäs toimisi hupiakkuina 2x6V akkua kytkettynä sarjaan?Ulkomitoiltaan lienevät pienempiä kuin 12V akut.Pitääkö ottaa jotain huomioon?Bilteman luettelon mukaan hinnaltaankin 2x6v olisi"edullinen".
Samanlaisten akkujen sarjaan kytkemisestä ei minun tietääkseni pitäisi tulla mitään ongelmia. Akuthan muodostuvat 2 voltin kennoista, joita on 6 voltin akussa 3 kpl ja 12 voltin akuissa 6 kpl. On sähköisesti samantekevää, ovatko nuo sarjaankytketyt kennot pakattuina yhteen vai kahteen kuoreen. Kannattaa kuitenkin pitää erityistä huolta napojen, napakenkien ja kaapeleiden kunnosta - jokainen huono liitos aiheuttaa osaltaan ylimenovastusta ja häviöitä.
Kytkettiinpä akut sitten rinnan tai sarjaan, niin kennot saisivat olla identtisiä ja samankuntoisia. Vanhasta ja uudesta akusta tai erikokoisista akuista ei pitäisi tehdä yhdistelmiä (tilapäistä käynnistysapua lukuunottamatta).
Biltemalla tosiaan näyttäisi 6 V 150 Ah maksavan 59,90 € (luettelo: kevät/kesä 2002). Jos noita otetaan kaksi, taitaa ampeeritunnin hinta jäädä karvan verran alle sen mitä 12 V 143 Ah tai 165 Ah akuissa. Jos ovat mitoiltaan passeleita, niin mikä ettei! - Sami
Plumbum kirjoitti:
Kahden akun kytkeminen suoraan rinnakkain ei ole akkujen kestoiän kannalta pidemmän päälle suositeltavaa. Kennot ja niistä muodostuvat akut ovat yksilöitä ja heikompi akku kuormittaa parempaa.
Kaksiakkujärjestelmissä tulisi käyttää vaihtokytkin- tai erotusdiodiratkaisuja. Erotusdiodin kynnysjännite aiheuttaa jännitehäviön (n. 0,6-0,7 V), joka on kompensoitava latausjännitettä nostamalla tai muilla tempuilla.
On tavallista, että kahdesta akusta toista käytetään käyttö- ja toista käynnistysakkuna. Jos lämppäri tai jääkaappi imaisee käyttöakun tyhjäksi yön aikana, saa koneen vielä käyntiin käynnistysakulla ja saaresta pääsee pois kutsumatta kavereita hätiin. Tilapäisesti akut voidaan kytkeä rinnakkainkin kuten autoja apukäynnistyskaapeleilla käynnistettäessä.
Jotkut käyttävät veneessä yhtä isoa akkua sekä käyttö- että käynnistysakkuna ja pitävät mukana täyteen ladattua, pientä, halpaa akkua vara-akkuna käytettäväksi tarvittaessa apuna käynnistyksessä. Tähän valintaan olen syyllistynyt minäkin.Kahta tai useampaa erilaista akkua ei tosiaankaan pitäisi kytkeä rinnan kuin latauksen tai hetkellisen kuormittamisen ajaksi. Sensijaan kahden täysin samanlaisen ja samanikäisen akun rinnankytkennässä vaikutus kestoikään on kyllä aika marginaalinen. Onhan näitä rinnankytkettyjä akkuja useammassakin dieselautomallissa.
Minun vuotavassa puuveneessäni on pilssipumpuille oma akku, joka antaa automaattipumpuille koko ajan virtaa ja jonka kytken käynnistysakkuun vasta koneen käydessä, latausta varten. Tämä on tarkoitus korvata automaattisella relekytkennällä kunhan jaksan...
Muuten olen kyllä sitä mieltä, että käynnistystä ja muuta kuormitusta varten pitäisi olla eri akut. - Plumbum
akku kirjoitti:
mikä on se oikea säilytys tapa. tuntuu ,että kaikilla on omat oikeat tavat säilyttää akkuja, (lämpötila ym...)
Naapuripalstalla "purjehdus" näkyy olevan pitkä keskusteluketju akkujen talvisäilytyksestä, aloittanut "Reiska" 31.10.
Itse säilytän veneeni akkuja talven yli rivitalon kylmässä ulkovarastossa. Lataan ne täyteen syksyllä ja pari kertaa talven mittaan, mutta en ole jaksanut lähteä suorittamaan mitään purkausmanööverejä, joita jotkut näkyvät suosittelevan. - kokemusta
Kyllä hupi-akku pitää olla sinulla 70-105Ah suuruusluokkaa! koska kun on lämmitinkin, niin pienempi ei Riitä jos esim. olet viikonlopun veneessäsi paikallaan ja lämmöt päällä.
Startti akkuna sinulla riittää 60Ah akku. - Plumbum
Minulla on veneessä jääkaappi, liesi ja lämppäri (Wallaksia, s.o. tarvitsevat sähköä), radio/CD, meri-VHF-puhelin, pentteripumppu, loki, kaiku ja valaistus ja mitähän lie pientä vielä. Uusi 135 Ah:n akku on tahtonut käydä vähäksi; olen katunut kun en ostanut 170 Ah:n murikkaa (isommalle ei ole oikein tilaa). Laiturisähköt saatiin tosin vasta aivan kuluneen kesän lopulla, joten latausmahdollisuudet paranevat ensi kaudeksi.
Jääkaappi on selvästi pahin sähkösyöppö - sen kulutus kompressorin käydessä on luokkaa 4 A. Lieden ja lämppärin hehkulanka vaatinee normaalisti n. 1 ampeerin mutta käynnistettäessä muutaman minuutin ajan enemmänkin. Pentteripumpun käyntiajat jäävät niin lyhyiksi, ettei suurellakaan hetkellisellä kulutuksella ole juuri merkitystä. Radiot vievät vastaanotolla vähänlaisesti. Lamput vievät melkoisesti - jos tehoa on 10 watin verran per lanppu tai loisteputki, vie kukin virtaa lähemmäs ampeerin verran. Lokia ja kaikua ei ole tapana pitää päällä muulloin kuin ajossa, jolloin sähköä saadaan generaattorista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6416008Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?324094HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962535- 1331835
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311513Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101243- 131243
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115935