Onko marsuni sokea?!

Henna

Marsuni on 1vuoden ja 3kk. Se on valkoinen rusettimarsu ja sillä on punaiset silmät. Musta vähän alkas tänään tuntuu ihan kun se ois vähän sokea. Vaikka kuinka heiluta kättäni sen silmien edessä niin se ei juurikaan reagoi siihen. Koitin laittaa esteitä sen kävely reitille, ne se kyllä kierti. Tiedättekö te kuinka helpolla marsu voi sokeutua ja mistä se voisi minun marsullani johtua jos näin olisi käynyt? Eihän se ole edes vanha vielä...

7

2291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janey

      eläimellä on luultavasti sokea silmä muuttunut harmaaksi, eli todennäköisesti se ei olisi punainen. Ainakin deguilta sokean silmän erottaa selvästi, silmän keskellä oleva silmämunakin on vain yhden värinen ja näkyy selvästi keskellä pallurana. Jos marsusi molemmat silmät ovat samannäköisiä, en usko, että se on sokea. Punaiset silmät eivät tietääkseni ole mikään sokeutta edistävä tekijä.

      • sokea marsu

        Mun marsu sokeutui n.vuosi sitten, nyt se on kaksi vuotias.Eläinlääkäri ei osannut sanoa syytä siihen, niin vain joskus tapahtuu. Marsuit kyllä pärjäävät myös sokeana, koska niiden näkö on muutenkin heikko. Se vain edellyttää, että marsu on vireä ja syö. Meillä ei ongelmia, on myös toinen marsu seurana. Ennen sokeutumista marsuni silmät olivat mustat, sokeutuessa ne muuttuivat siniharmaaksi.


    • *Susanna

      On totta että valkeilla marsuilla joilla on punaiset silmät on isompi mahdollisuus olla sokeita jo syntyessään, tai tulla sokeiksi vanhempanakin. (oma valkoinen kasvattinini ei ollut sokea syntyessään, mutta voi siksi tulla vanhempana).

      Useimmiten tarkkaa syytä ei juurikaan ole sokeutumiselle, ellei marsu sitten ole satuttanut silmäänsä johonkin. Marsuilla on luonnostaankin huono näkö, kuulo aisti on niillä se voimakkain. Kuten myös haju aisti.

      Marsu osaa liikkua sokeanakin, ei se ole este. Mutta silmistä huomaa värinsäkin perusteella jos marsu on sokea. Punaiset silmät muuttuvat tummemmiksi, harmahtaviksi. Niistä huomaa sen varsin helposti. Mutta jos sokeus on syntymästä asti ollut marsulla silmien väri ei välttämättä muutu ollenkaan, tuon ikäisellä jos sokeutta epäilet ja vasta nyt, silmien värin pitäisi olla muuttunut jo.

      Käden heilutukseen marsusi ei vain muuten reagoi/halua reagoida. Yksin kertaisesti niin.

    • tepa

      Minulla on hamsu ja sen silmät on luonnostaan punaset, mutta toiseen silmään on tullut kaihi iän myötä, koska se on vanhentunut. Hamsuni silmä on vaalea, melkein valkoinen. Ja ei se marsu mitään näöllä tee. Niillä on parempi haju- ja tuntoaisti kuin näköaisti. Vaikka onhan se aika surullista kun eläin ei nää..

    • marse

      Jos marsusi on valkoinen ja sillä on punaiset silmät se on albiino. Minullakin on albiino marsu sekään ei reagoi kun kättä heiluttaa silmien edessä, mutta näkee tietääkseni ihan hyvin, eivät varmaan vaan piittaa ;D

    • Muvsu

      Minullakin on albiino marsu ja se ei näe kunnolla ja se pelkää enemmän kuin tavalliset marsut

    • MIettijä

      Ite mietin just samaa..Sain pari päivää sitten kaks marsua, 3-vuotta kummatkin. Toinen on valkoinen jolla punaiset silmät. Mietin tuossa hetken että onkohan se sokea? Toinen marsuista reagoi kädenliikkeisiin, mutta valkoinen ei piittaakkaaan. mietin tuossa vain että onko kyse sokeutumisesta, vai eikö muutenvaan "jaksa" reagoida ? :O Oon siis 12-wee tyttö, epätietoinen..(:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe