TERÄSPERUSTUS HINTA ARVIO?????

Perustaja

perus talo n.130neliöä ja paalut 6-14m, niin oisko kellään mitään käsitystä mitä teräsperustus maksaisi tähän?

10

11115

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perustusurakoitsija

Kun toimitat minulle perustussuunnitelmat, saat muutamassa päivässä sitovan tarjouksen.
      Oisko se riittävä käsitys?

• Nimetön

oon saanut sellaista tietoa et teräsperustuksia tehtäessä suunnitelmat sisältyy hintaan, mut olis mulla antaa talon pohja kuvat ja maaperä tutkimus ja olis aika hoppu

• konnari, rakenne
        Nimetön kirjoitti:

oon saanut sellaista tietoa et teräsperustuksia tehtäessä suunnitelmat sisältyy hintaan, mut olis mulla antaa talon pohja kuvat ja maaperä tutkimus ja olis aika hoppu

olet erehtynyt pahan kerran. Perustukset suunnitellaan joka talolle erikseen, mukaan lukien paalutus. Maaperä ja muut olosuhteethan ovat joka paikassa enemmän tai vähemmän erilaiset. Ja vielä joka tontilla erilainen talo. Palkkaa rakennesuunnitelija heti. Hän suunnittelee perustukset ja paalutukset. Ei suunnittelu kuulu paalutusurakoitsijan töihin.

• Ruukki
        konnari, rakenne kirjoitti:

olet erehtynyt pahan kerran. Perustukset suunnitellaan joka talolle erikseen, mukaan lukien paalutus. Maaperä ja muut olosuhteethan ovat joka paikassa enemmän tai vähemmän erilaiset. Ja vielä joka tontilla erilainen talo. Palkkaa rakennesuunnitelija heti. Hän suunnittelee perustukset ja paalutukset. Ei suunnittelu kuulu paalutusurakoitsijan töihin.

rakenna RR-perustuksen "Avaimet käteen" -pakettina (suunnittelu, paalutus, palkit)?

• esko

Miksi kaipaat teräspaaluperustusta, miksi et käytä teräsbetonipaaluja?

14 m teräspaalut ovat aika pitkiä, kun ajattelee paalun nurjahtamista. Mitenkähän pehmeää tonttisi on. Onko leikkauslujuus mitattu?

• joka

paalutuksesta jotakin ymmärtää tietää, että savikerroksen paksuus ei vaikuta nurjahduskestävyyteen, jos paksuus ylittää nurjahduspituuden (noin 2...4 m pienillä teräspaaluilla).

• Moppi
        joka kirjoitti:

paalutuksesta jotakin ymmärtää tietää, että savikerroksen paksuus ei vaikuta nurjahduskestävyyteen, jos paksuus ylittää nurjahduspituuden (noin 2...4 m pienillä teräspaaluilla).

"....savikerroksen paksuus ei vaikuta nurjahduskestävyyteen, jos paksuus ylittää nurjahduspituuden (noin 2...4 m pienillä teräspaaluilla).". Siis jos savikerroksen paksuus on esim. 10 metriä, sillä ei ole vaikutusta nurjahdukseen. Olen ymmärtänyt asian tähän mennessä toisinpäin: ohut savi kerros = pieni riski nurjahtaa, paksu savikerros = suuri riski nurjahtaa (riippuen luonnollisesti saven suljetusta leikkauslujuudesta). Olenko ymmärtänyt väärin?

• Nurjahtaja
        Moppi kirjoitti:

"....savikerroksen paksuus ei vaikuta nurjahduskestävyyteen, jos paksuus ylittää nurjahduspituuden (noin 2...4 m pienillä teräspaaluilla).". Siis jos savikerroksen paksuus on esim. 10 metriä, sillä ei ole vaikutusta nurjahdukseen. Olen ymmärtänyt asian tähän mennessä toisinpäin: ohut savi kerros = pieni riski nurjahtaa, paksu savikerros = suuri riski nurjahtaa (riippuen luonnollisesti saven suljetusta leikkauslujuudesta). Olenko ymmärtänyt väärin?

Olet ilmeisesti ymmärtänyt jotakin väärin ja jotakin oikein. Kun siis savikerroksen paksuus alittaa paalun jäykkyydestä ja saven leikkauslujuudesta riippuvan kriittisen nurjahduspituuden, on kerroksen paksuudella merkitystä. Toisaalta, jos kerroksen paksuus on 10 m tai 20 m (>nurjahduspituus), on nurjahduskestävyys sama riippumatta kerroksen paksuudesta.

• jokke00

Jostain Ruukin sivulta löysin aikoinani tällaisen hintaarvion paalut 30€/m, 150 m2 taloon noin 14 paalua ja teräspalkkien hinnat tämän kokoiselle talolle noin 10 000€. Hinnat sisälsivät suunnittelun, mutta eivät toteutusta.

Yritin etsiä edellä mainittua sivua, mutta en sitä enää löytänyt. En ole asiantuntija enkä tiedä pitävätkö hinnat paikkansa. Kommentoikaa, jos tiedätte asiasta enemmän.

Osaako joku kertoa mitä eroa on pohjien tekemisessä teräsperustuksen ja tavallisen paalutus sokkelin välillä. Tarvitaanko routaeristystä, kun paalut ovat ainoa maahan koskava elementti ja ne useimmin menevät kymmeniin metreihin? Miten vesi- ja viemäriputkien jäätyminen estetään, kun talo on ns. ilmassa ja sokkelia ei ole. Entäs salaojitus?

• Rakennustarkastaja (ins)

Kohteesi perustuskustannukset ovat 4850 euroa mikäli teet talosi 3,5 kerrokseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe