Aiheuttaako kanit helposti allergiaa..?

shanea

Eli siis, olen allerginen kissoille, koirille, hevosille jne.. Kaikkia kyseisistä eläimistä on kotona aina ollut ja allergialääkkeillä olen pärjännyt. Nyt kuitenkin asun omillani ilman lemmikkejä ja nautin siitä että ei ole allergia oireita. Mietinkin tässä että miten kanit aiheuttavat allergiaa. Mikäli joillakin olisi kokemusta niin ottaisin mielellään tietoa vastaan. Poikaystäväni myös pahasti allerginen eläimille, mutta mietittiin että kani voisi olla hyvä vaihtoehto. Utelisin mielellään näin etukäteen muiden kokemuksia. Haluaisimme lemmikin, muttemme sellaista joka aiheuttaisi minulle tai poikaystävälleni oireita. Miten siis kanien laita, aiheuttavatko helposti allergiaa?

19

10371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suski87

      Mikäli on taipuvainen allergioihin, voi kaneistakin saada herkästi oireita, samoin kuin niille välttämättömästä heinästä. Kanit virtsaavat kohtuu paljon, niistä lähtee karvaa ja irtoaa hilsettä jotka leviävät laajalle asunnossa, osa niistä kaipaa sylittelyä ja nuolee mielellään turkkiaan ja ihmisiä jne., joten allergian aiheuttajille altistumista ei voi juuri välttää.

      Ennen kaninkin hankintaa olisi siis hyvä käydä allergiatesteissä, kylässä jonkun kanin omistajan luona ja koittaa saada esim. joltain tutulta pariksi viikoksi hoitoon kani. Tällöin saa ainakin jonkinmoisen kuvan, kuinka herkästi saa oireita ko. eläimestä.

    • ...

      Luultavasti olette myös allergisia kaneille,mutta vaikka ette olisikaan allerginen itse kaneille olette aika varmasti allergisia puruille ja kuivalleheinälle,jota kanilla täytyy olla koko ajan!

    • mienen

      ovat yksi allergisoivimmista eläimistä. Ei kannata hankkia.

    • pahus79

      Mä olen myös allerginen koirille, kissoille ja hevosille, erityisesti kissoille, koska nehän taitavat olla niitä kaikkein allergisinta hilsettä kantavia otuksia, vaikka poikkeusrotujakin löytynee.

      No mutta kanit. Ne ei taida aiheuttaa allergiaa lähes ollenkaan, tai sitten se riippuu ihmisestä. Mun pari edellistä kania eivät hirveästi tykänneet syödä heinää (harvinaista!), mutta nykyinen ei paljon muuta syökään, sillä on oltava heinää kokoajan! Olen huomannut, että kun pidän pupsua sylissä ja oikein paijailen sitä, menee nenä tukkoon ja tulee muitakin allergiaoireita, silmät vuotaa yms. Eli kanin turkki ei aiheuta allergiaa, senhän olen huomannut jo aiemmista kaneistani, vaan ne heinät aiheuttaa allergiaa. Sen takia mieheni tehtävänä on antaakin meidän jänölle aina heinät. Ja se vielä, että meidän kanituksella on oma huone, mutta se oleskelee ympäri huushollia, ja mä en saa mitään oireita, VASTA kun otan kanin syliin ja pusuttelen sitä =)
      Mutta olen varma, että se oireiden aiheuttaja on heinä, ei kani/kanin turkki!

      • Anonyymi

        Kanit kyllä aiheuttaa allergiaa!
        Itsellä niin vakava kaniallergia että pystyn olla n. 1 tunnin kanin kanssa samassa tilassa,sen jälkeen ei saa henkeä ja silmät punottaa.


    • rhrjrs

      ei ehkä paras vaihtoehto, yhtäpaljon ainakin meidän tutuille aiheuttanut oireita kun kissat tms.. riippuu ihmisestä :DD

    • ei pupuille allerginen, vie...

      Mä olen myös todella allerginen kissoille, koirille, hevosille ym. jopa lemmikki hammuni aiheutti aivastelua kynsiä leikatessa. Mulla testattiin kani allergia kun pyysin ja se oli just ja just negatiivinen. Otin pupun kuitenkin pari vuotta harkittuani ja pupu tuli meille 03/2006. Tähän mennessä on mennyt mukavasti eli en ole kärsinyt aivastelusta tms. mutta jos kani vahingossa raapaisee niin raapaisujäljet kutiavat ja punoittavat.Hydrokortisoni on auttanut. Heinille en ole allerginen mutta niillekin voi allergisoitua, pölisevät aika lailla. Koko ajan on pelko että allergia iskee mutta ajattelin että jos niin käy niin yritän pärjäillä antihistamiineilla ja jos vaikka "siedättyisi". Jotenkin kani mielestäni allergisoi eri tavalla kuin kissat ja koirat omien ja tuttujen kokemusten perusteella pääteltynä mutta suosittelen testeihin menoa jos haluatte varmistua ja tosiaan testauttaa mm. heinät samalla.

    • helppii!!!

      Olen ajatellut kanin ottoa mutta äitini on allerginen eläimen hilseelle. Kanin pää paikka olisi kuitenkin yläkerrassa kun taas äitini huone on alakerrassa. Tuleeko kaneista paljon hilse ongelmia? Ja olisiko se hankalaa/mahdotonta ottaa kani tässä meidän tilanteessa?

    • Vierailia4

      Moi olen miettinyt että voinko ottaa kanin kun iskäni on allerginen hevosille,koirille,kissoille jne. Mutta mulla on neljä gerbiiliä huoneessani ja niistä ei ole tullut mitään muuta kun jos iskäni laittaa pään terraarion sisälle ja käytän gerbiileillä heinää joka päivä vaikka iskä on allerginen heinälle ja siitäkään iskälle ei ole tullut mitään. Joten ajattelin että kani olisi minun huoneessa (minun huone on alhaalla ja iskän ylhäällä) ja kun kanilla on karvan lähtö aika niin harjaisin sen ulkona. Juoksuttaisin sitä minun huoneessa ja sit ulkona valjaissa.

      Miltä tämä kuulostaa onko ihan tyhmää hankkia kania vai voisiko tuo toimia?
      Pitäisikö ottaa kaksi vai yksi?
      Onko hyvä jos kani on yön ja minun koulu päivän häkissä ja sitten koulusta kotiin päästyäni päästän sen vapaaksi?

      • Kani on aika allergisoiva eläin, ja sen allergeenien leviäminen on aika eri luokkaa kuin gerbuilla. Gerbujen pöly pysyy terran sisällä, kanin häkistä kaikki pöllyää joka paikkaan, karvanlähtöaikaan karvaa lähtee IHAN SIKANA ja siinä ei mikään yksi harjaus & nyppiminen riitä päivässä. Eikä ulkona harjailu välttämättä ihan toimi, jos kani päättää vaihtaa turkin tammikuussa niin kuin mun tänävuonna :P

        "Pitäisikö ottaa kaksi vai yksi?"
        -Kani on onnellisin kaverin kanssa (parhaiten toimii leikattu uros ja naaras), mutta yksikin toimii kun sille pitää paljon seuraa.

        "Onko hyvä jos kani on yön ja minun koulu päivän häkissä ja sitten koulusta kotiin päästyäni päästän sen vapaaksi?"
        -Paras olisi että järjestäisit sille huoneesi turvalliseksi, niin että se saisi olla aina vapaana. Kani ei ole häkkieläin sen enempää kuin kissa tai koirakaan, eikä se mahdu perus häkissä tekemään yhtään mitään. Monestihan jopa parilla gerbiilillä on yhtä pitkä, noin 100cm terra.. Toinen hyvä vaihtoehto on suuri aitaus, jos huoneessasi on vaikka jotain piuhoja joista et voi hankkiutua eroon. Huoneesti on kuitenkin parasta olla turvallinen, koska et varmasti jaksa viettää joka ilta kuutta tuntia nostamassa kaniasi pois nurkasta jossa jotain vaarallista on -ja joka on tietenkin maailman mielenkiintoisin paikka :D

        Allergian suhteen kannattaa kokeilla. Ehkä löydät läheltäsi jonkun kaniharrastajan jonka luokse isäsi voi mennä kokeilemaan allergisoiko ne. Se mikä ketäkin allergisoi on tosi yksilöllistä.


      • Chiharu

        Minun kani ei onneksi järsi johtoja


    • Mila pupu

      suhteellisen paljon, sillä minulla on pikkusisko ja isä, jotka ovat allergisia kisoille ja oirehtivat hieman agora turkkisesta kanista.

    • Chiharu

      Siis sehän riippuu ihmisestä. Ja jos ei itse kanille allerginen ole niin sitten voi olla purulle tai heinälle. Itselläni saattaa olla heinä- tai kaniallergia. Silmiä kirvelee ja ne vuotaa. Hengitysvaikeuksia ja normaalia enemmän astmakohtauksia.

    • Tommihx

      Minulla on siitepöly allergia onko se haitallista jos on lääkitys siihen ja on hankkinut hermiliinikanin?

      • Zedä

        Riippuu mille siitepölylle olet allerginen. Heinäallergia kani on vaikea yhdistelmä, mutta eipä siitepöly muuten paljoa haittaa.


    • Anonyymi

      No jep mullaki iskä on allerginen eläimille jne mut meillä on koira josta se ei allergisia oisko mahollista sitten mun hankkii marsu kun semmosta haaveilin

    • Anonyymi

      Aiheuttaako rex kanit allerkiaa

      • Anonyymi

        Eiköhän kaikki kanit aiheuta allergiaa juurikin se hilse mutta oireet on varmasti yksilöllisiä joten hyvä olisi käydä testissä. Oireet ei välttämättä tule esille heti vaan kun olet ollut samassa tilassa useita päiviä.


    • Anonyymi

      en tiiä mitään kaneista mut jos lemmikin haluutte ja ootte kumminki allergisia ni suosittelen joko degua tai hiirtä tai hamsteria kosk niist ei tuu helposti allergia kohtauksia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe