HDL/LDL-suhde

kolinat

miten hyvän ja huonon kolesterolin suhde lasketaan

15

23238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A ja O

      Jakolaskulla LDL:HDL - huom. LDL ensin! Mutta vielä hieman tätäkin tärkeämpi kolesterolisuhde on kokonaiskolesterolin ja HDL:n suhde (kokonaiskolesteroli jaettuna HDL:llä). Sen kohdalla olisi hyvä tavoitella alle 3,5 lukemaa.

      • kolinat

        kiitos. mikä arvo olis sit kohtuullinen siinä ldl/hdl laskussa?


      • A ja O
        kolinat kirjoitti:

        kiitos. mikä arvo olis sit kohtuullinen siinä ldl/hdl laskussa?

        LDL:HDL -suhteen lukeman tulisi olla 3 tai alle, jos tavoitellaan alhaista sydäntautiriskiä, mieluummin vielä vähän alle.

        Siihen pääsemiseksi voidaan joko alentaa LDL:ää, kohottaa HDL:ää tai pyrkiä molempiin. Jos HDL on alle yhden, silloin ainakin on syytä pyrkiä kohottamaa HDL:ää.


      • kolinat
        A ja O kirjoitti:

        LDL:HDL -suhteen lukeman tulisi olla 3 tai alle, jos tavoitellaan alhaista sydäntautiriskiä, mieluummin vielä vähän alle.

        Siihen pääsemiseksi voidaan joko alentaa LDL:ää, kohottaa HDL:ää tai pyrkiä molempiin. Jos HDL on alle yhden, silloin ainakin on syytä pyrkiä kohottamaa HDL:ää.

        siinäpä se,itellä kokonais kolina 4.0 josta hdl:n osuus vain 0.74 ja ldl 2.52 eli kokonais suhde 5.7 ja ldl/hdl suhde 3.57 vaikka syönyt muutaman vuoden lipitor 40 mg ja primaspan 100mg ruoka -asiat kohillaan paino laskenu jne... JA AINA SAMA ILMIÖ ETTÄ KUN KOKONAI KOLINA LASKEE NIIN HDL TIPPUU KUIN KATIN HÄNTÄ SAMALLA eikä ikinä ole yli yhtä ollut lääkkeen aikana. jotain 1.1 ennen lääkityksen aloitusta joskin kokonais kolina oli silloin 8 ! mutta minkäs teet kun ei ole konstia ton hdl:n nostoon yksistään...................


      • A ja O
        kolinat kirjoitti:

        siinäpä se,itellä kokonais kolina 4.0 josta hdl:n osuus vain 0.74 ja ldl 2.52 eli kokonais suhde 5.7 ja ldl/hdl suhde 3.57 vaikka syönyt muutaman vuoden lipitor 40 mg ja primaspan 100mg ruoka -asiat kohillaan paino laskenu jne... JA AINA SAMA ILMIÖ ETTÄ KUN KOKONAI KOLINA LASKEE NIIN HDL TIPPUU KUIN KATIN HÄNTÄ SAMALLA eikä ikinä ole yli yhtä ollut lääkkeen aikana. jotain 1.1 ennen lääkityksen aloitusta joskin kokonais kolina oli silloin 8 ! mutta minkäs teet kun ei ole konstia ton hdl:n nostoon yksistään...................

        En ole lääkäri, mutta tulee mieleen, että voisit ottaa lääkärisi kanssa puheeksi jonkin niasiinivalmisteen käytön statiinin sijaan. Esim. Niaspan on sellainen Suomessa lääkkeeksi rekisteröity niasiinivalmiste, joka kohottaa aika hyvin HDL-kolesterolia sen ohella että se laskee LDL:ää.

        Elämäntapa keinoja HDL:n kohottamiseksi on ainakin:
        * Laihduttaminen
        * Raffinoitujen hiilihydraattien välttäminen
        * Rypsiöljyn käyttö (korvaa tyydyttyneet rasvat sillä)
        * Lasillinen punaviiniä päivässä (tämä ei sovi jos sinulla on ollut alkoholiongelma tai tiedät että sinulla on sellaiseen riski)
        * Liikunnan lisääminen (erityisesti liikunta ennen ruokailua!) - TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ!

        Kun otat kaikki nämä keinot käyttöön niin johan HDL nousee! :-)


      • kolinat
        A ja O kirjoitti:

        En ole lääkäri, mutta tulee mieleen, että voisit ottaa lääkärisi kanssa puheeksi jonkin niasiinivalmisteen käytön statiinin sijaan. Esim. Niaspan on sellainen Suomessa lääkkeeksi rekisteröity niasiinivalmiste, joka kohottaa aika hyvin HDL-kolesterolia sen ohella että se laskee LDL:ää.

        Elämäntapa keinoja HDL:n kohottamiseksi on ainakin:
        * Laihduttaminen
        * Raffinoitujen hiilihydraattien välttäminen
        * Rypsiöljyn käyttö (korvaa tyydyttyneet rasvat sillä)
        * Lasillinen punaviiniä päivässä (tämä ei sovi jos sinulla on ollut alkoholiongelma tai tiedät että sinulla on sellaiseen riski)
        * Liikunnan lisääminen (erityisesti liikunta ennen ruokailua!) - TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ!

        Kun otat kaikki nämä keinot käyttöön niin johan HDL nousee! :-)

        lipitorin sijaan? vai lisäksi ,eikös jälkimmäinen vaihtoehto olis kuitenkin parempi ajatuksena kokonaisuutta ajatellen ja tarkoititko b-vitamiini ryhmään kuuluvaa niasiinia vaiko sen nimistä lääkettä. yst. kiitos vastauksistasi


      • A ja O
        kolinat kirjoitti:

        lipitorin sijaan? vai lisäksi ,eikös jälkimmäinen vaihtoehto olis kuitenkin parempi ajatuksena kokonaisuutta ajatellen ja tarkoititko b-vitamiini ryhmään kuuluvaa niasiinia vaiko sen nimistä lääkettä. yst. kiitos vastauksistasi

        Nimenomaan vaihtoehto Lipitorille. Niaspan on niasiini-johdannainen, joka on rekisteröity Suomessa lääkkeeksi, kuten sanoin. Mutta tämä nyt on tällainen ei-lääkärin ajatus asiasta (vaikkakin olenkin toki perehtynyt alueeseen). Keskustele lääkärisi kanssa. Voit myös itse etukäteen katsoa vaikkapa Google-hakupalvelimella, mitä Niaspanista ja HDL:stä sanotaan.


      • kolinat
        A ja O kirjoitti:

        Nimenomaan vaihtoehto Lipitorille. Niaspan on niasiini-johdannainen, joka on rekisteröity Suomessa lääkkeeksi, kuten sanoin. Mutta tämä nyt on tällainen ei-lääkärin ajatus asiasta (vaikkakin olenkin toki perehtynyt alueeseen). Keskustele lääkärisi kanssa. Voit myös itse etukäteen katsoa vaikkapa Google-hakupalvelimella, mitä Niaspanista ja HDL:stä sanotaan.

        jes. katsoinkin jo ja löysin tarkoittamasi mutta siellä puhuttiin täydentävänä lääke hoitona statiinien kanssa...eikös se b-vit ruhmän b3 eli niasiini sitten aja samaa asiaa vaikkakin onkin ilm. tehottomampi versio.


      • A ja O
        kolinat kirjoitti:

        jes. katsoinkin jo ja löysin tarkoittamasi mutta siellä puhuttiin täydentävänä lääke hoitona statiinien kanssa...eikös se b-vit ruhmän b3 eli niasiini sitten aja samaa asiaa vaikkakin onkin ilm. tehottomampi versio.

        Niaspania voi tietääkseni käyttää myös yksistään. Mielestäni voisi katsoa, millaisen hoitovasteen se antaa yksistään ilman Lipitoria. Jos se riittää yksin, niin sehän olisi vain hyvä.

        Niasiiniakin voi käyttää, mutta suurina terapeuttisina annoksina se vaatii *ehdottomasti* lääkärin seurantaa, koska se voi kohottaa maksa-arvoja. Sama kai pätee Niaspaniinkin. Niasiinin pienenä haittana on, että se aiheuttaa tilapäistä ihon punoitusta pian lääkkeen ottamisen jälkeen.


      • sivusta seurannut
        A ja O kirjoitti:

        Niaspania voi tietääkseni käyttää myös yksistään. Mielestäni voisi katsoa, millaisen hoitovasteen se antaa yksistään ilman Lipitoria. Jos se riittää yksin, niin sehän olisi vain hyvä.

        Niasiiniakin voi käyttää, mutta suurina terapeuttisina annoksina se vaatii *ehdottomasti* lääkärin seurantaa, koska se voi kohottaa maksa-arvoja. Sama kai pätee Niaspaniinkin. Niasiinin pienenä haittana on, että se aiheuttaa tilapäistä ihon punoitusta pian lääkkeen ottamisen jälkeen.

        Mieheni käyttää Punaista Riisiä lääkkeitten sijaan kolestrolihoitona. Hänellä on lievähkö sepelvaltinotauti. Tukoksia vähän ja verisuonet ei kovin jäykät...lieviä muutoksia.
        Punaisella Riisillä arvot ovat pulittuneet vuodessa eli nyt 3.8, LDL 2.50, HDL 1.09 ja trig o.87

        Kysymys kuuluu: saisko tota hyvää jollain ilveellä vielä kohotettua? Ruoka ja kalaöljy ja Punainen riisi nostivat sen tohon 1.09:ään mutta ennen se oli 0.9.
        Voisiko B3 vitamiinia syödä vahvana annoksena noin ilman reseptiä? En siis tarkota satoja milligrammoja vaan sellassia vahvuuksia mitä luontaistuotteissa on?

        Miehelläni on ilmeisesti luontaisena lahjana toi alhainen HDL? Itse olen samalla hoidolla saanut HDL:n melkein kolmeen. Olen tietysti nainen ja se vaikuttaa mutta silti!

        Liikuntaa hän harrastaa. Syömme luontaistuotteista
        Lesitiiniä. omega 3:a. Punaista Riisiä, PYgnogenolia. Lisäksi käytän oliiviöljyä ja rypsiöljyä ruuan valmistuksessa. Manteleita hän rouskii myös ja muita siemeniä. Minä leivonkin öljyyn sen vähän mitä leivon, mutta mikään ei tunnu auttavan ton enempää.

        Vai onko HDL tarpeeksi korkea tohon LDL:ään nähden? Se taitaa olla sillä rajalla ton laskukaavan mukaan.


      • A ja O
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Mieheni käyttää Punaista Riisiä lääkkeitten sijaan kolestrolihoitona. Hänellä on lievähkö sepelvaltinotauti. Tukoksia vähän ja verisuonet ei kovin jäykät...lieviä muutoksia.
        Punaisella Riisillä arvot ovat pulittuneet vuodessa eli nyt 3.8, LDL 2.50, HDL 1.09 ja trig o.87

        Kysymys kuuluu: saisko tota hyvää jollain ilveellä vielä kohotettua? Ruoka ja kalaöljy ja Punainen riisi nostivat sen tohon 1.09:ään mutta ennen se oli 0.9.
        Voisiko B3 vitamiinia syödä vahvana annoksena noin ilman reseptiä? En siis tarkota satoja milligrammoja vaan sellassia vahvuuksia mitä luontaistuotteissa on?

        Miehelläni on ilmeisesti luontaisena lahjana toi alhainen HDL? Itse olen samalla hoidolla saanut HDL:n melkein kolmeen. Olen tietysti nainen ja se vaikuttaa mutta silti!

        Liikuntaa hän harrastaa. Syömme luontaistuotteista
        Lesitiiniä. omega 3:a. Punaista Riisiä, PYgnogenolia. Lisäksi käytän oliiviöljyä ja rypsiöljyä ruuan valmistuksessa. Manteleita hän rouskii myös ja muita siemeniä. Minä leivonkin öljyyn sen vähän mitä leivon, mutta mikään ei tunnu auttavan ton enempää.

        Vai onko HDL tarpeeksi korkea tohon LDL:ään nähden? Se taitaa olla sillä rajalla ton laskukaavan mukaan.

        Teillähän tuntuu olevan asiat aika hyvin kohdallaan.

        Niasiinia ei voi syödä omin päin sellaisia määriä, että sillä olisi mitään vaikutusta, se vaihtoehto kannattaa unohtaa kokonaan.

        Sinänsä nuo kolesterolarvot ja -suhteet ovat jo kohtuullisen hyvät, mutta ainahan sitä voi yrittää vähän parantaa.

        Entä punaviini? Jos ongelmaa ei ole, päivittäinen lasillinen punaviiniä pääaterian yhteydessä voisi kohottaa mukavasti HDL:ää ja suojata muutenkin verisuonia.


      • m
        sivusta seurannut kirjoitti:

        Mieheni käyttää Punaista Riisiä lääkkeitten sijaan kolestrolihoitona. Hänellä on lievähkö sepelvaltinotauti. Tukoksia vähän ja verisuonet ei kovin jäykät...lieviä muutoksia.
        Punaisella Riisillä arvot ovat pulittuneet vuodessa eli nyt 3.8, LDL 2.50, HDL 1.09 ja trig o.87

        Kysymys kuuluu: saisko tota hyvää jollain ilveellä vielä kohotettua? Ruoka ja kalaöljy ja Punainen riisi nostivat sen tohon 1.09:ään mutta ennen se oli 0.9.
        Voisiko B3 vitamiinia syödä vahvana annoksena noin ilman reseptiä? En siis tarkota satoja milligrammoja vaan sellassia vahvuuksia mitä luontaistuotteissa on?

        Miehelläni on ilmeisesti luontaisena lahjana toi alhainen HDL? Itse olen samalla hoidolla saanut HDL:n melkein kolmeen. Olen tietysti nainen ja se vaikuttaa mutta silti!

        Liikuntaa hän harrastaa. Syömme luontaistuotteista
        Lesitiiniä. omega 3:a. Punaista Riisiä, PYgnogenolia. Lisäksi käytän oliiviöljyä ja rypsiöljyä ruuan valmistuksessa. Manteleita hän rouskii myös ja muita siemeniä. Minä leivonkin öljyyn sen vähän mitä leivon, mutta mikään ei tunnu auttavan ton enempää.

        Vai onko HDL tarpeeksi korkea tohon LDL:ään nähden? Se taitaa olla sillä rajalla ton laskukaavan mukaan.

        lukekaa antti heikkilää. älkää syökö punaista riisiä.


      • Berberiini auttaa
        m kirjoitti:

        lukekaa antti heikkilää. älkää syökö punaista riisiä.

        Itse söin marraskuunlopulla berberiiniä (ei punaistariisiä mukana) 2 tbl/pv n. 1½ viikkoa ja sen jälkeen satunnaisesti. Jouluviikolla kävin verikokeissa, olin jo unohtanut berberiinin kun muuta tarvetta varten sitä nautin. Yllätys oli suuri kun huono kolestroli oli pudonnut puolella. Pakko uskoa tehoon kun omalla kohdalla kävi. Nyt olen siirtynyt käyttämään kurkuma maustetta. Rasvaa pannuun ja siihen kurkumaa ja mustaapippuria ja kuumennus jonkin aikaa. Sitten vasta lisään ruskistettavan lihan.Berberiiniä silloin tällöin.


      • Anonyymi

        Paras kolesterolilääke - https://nplink.net/1pghlo67 Ei mitään haittavaikutuksia, kokesteroliarvot vaan nykyisin erittäin hyvät, niin HDL, LDL, kokonaisKOL kuin triglytkin,


    • Anonyymi

      Nyt v. 2021 on kaiketi tullut uudet viitearvot? Minulla kokonaiskolesteroli on 6,3 LDL 3,3 HDL 2,55 Triglyt 0,98. Ei lääkitystä mutta ehdotettiin kokeileen Betavito-kaurasydämiä. Onko kokemuksia ko. sydämistä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe