Mobil vs. Castrol

sorppi

Öljyasiaa taas, kun kukaan ei ole koskaan siitä täälläkään palstalla kirjottanut. :)
Meinaten, on nyt takana kolme öljynvaihtoa nykysen auton kanssa ja tullut, luonnollisesti, tehtyä vertailevaa tutkimusta.
Ensimmäisessä vaihdossa laitoin koneeseen Mobil 0w40:stä. Sitä meni 10tkm matkalla n. 3 litraa. Seuraavassa vaihdossa laitettiin Mobil 5W40:ä. Koko ajan oli "W126" kehunut mulle Castrolin hyvyyttä, mutta halusin kuitenkin testata tämän Mobil 5w40:n, kun Helsinkiläinen mersukorjaaja Järvinen oli sitä suositellut, kuulemma pysyy paremmin koneessa kun 0W40. No, eipä pysynyt. Sitä meni 4L 10tkm aikana. Ja olisi mennyt enemmänkin, mutta lopun 500km ajoin siten että koneessa oli myös Shell Helix-mineraaliöljyä.
Tiesin että vaihtoaika oli lähellä, joten kauaa ei tarvitsisi sekaöljyillä ajella.
Sitten laitettiinkin Castrol 0W40:stä. Sen jälkeen on ajettu 1400km ja öljytikussa pinta on tippunut n. 1/4 maximista.
Näin ollen kulutus olisi luokkaa 2L, tai jopa allekin/10000km.
Vielä on tietysti turha tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, mutta tällä hetkellä ainakin näyttää siltä, että Castrolia laitetaan seuraavassakin vaihdossa.

Suosittelen.

30

4559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sorppi

      Tulipas vähän hätäisesti kirjotettua.
      Voisiko joku vahvistaa tiedon, mikä on mittatikun minimin ja maximin ero öljymäärässä?
      Tuo 2L/10000km on tietysti vähän turha arvio...aikahan sen näyttää. Ja sekin, että täydempänä öljyä kuluu enemmän, vaikuttaa. Onkohan muuten niin, että siihen asiaan vaikuttaisi öljypohjan muoto? millainen se on M102-koneessa?

      • Timo L.

        .


      • sorppi
        Timo L. kirjoitti:

        .

        ..tieto vai mutu?


      • Timo L.
        sorppi kirjoitti:

        ..tieto vai mutu?

        Se on tieto omasta autosta. Näethän sinä sen itsekin kun vaihdat öljyjä autoosi? Pistät ja tarkkailet milloinka on alarajalla. Sitten katsot kuinka paljon menee ennenkuin on ylärajalla. :-)

        Muistaakseni W124 Diesel käyttöohjekirjassa on ainakin maininta asiasta varoitusvalokohdassa. Kun valo syttyy, on lisättävä öljyä 1 litra. Ja eikö valo syty, kun öljy on minimimerkissä.
        Näin muistelen, kellä kirja on lähempänä kuin mulla (180 km) tarkistakoon.


      • Kallonkutistaja
        Timo L. kirjoitti:

        Se on tieto omasta autosta. Näethän sinä sen itsekin kun vaihdat öljyjä autoosi? Pistät ja tarkkailet milloinka on alarajalla. Sitten katsot kuinka paljon menee ennenkuin on ylärajalla. :-)

        Muistaakseni W124 Diesel käyttöohjekirjassa on ainakin maininta asiasta varoitusvalokohdassa. Kun valo syttyy, on lisättävä öljyä 1 litra. Ja eikö valo syty, kun öljy on minimimerkissä.
        Näin muistelen, kellä kirja on lähempänä kuin mulla (180 km) tarkistakoon.

        Valon syttyminen vaihtelee autoittain. Mutta joissakin syttyy jo vaikka öljyä on yli merkintöjen puolivälin. Omassa valo alkaa yleensä vilkkua, kun vaihdosta ajettu n. 9000km. Vielä 10000km:n jäkeenkään ei pala koko aikaa. Enkä siis lisäile vaihtovälillä.

        Litran lisääminen voi tarkoittaa myös sitä, ettei tarvitse lisätä kuin kerran kuukaudessa, eikä pariadesiä kerrallaan viisi kertaa kuukaudessa.


    • W201

      240 tkm ajettu 190 2,0E. Kaikki kilometrit ajettu Mobililla. Alku 100 tkm 5W-50 ja loput 0W-40. Kuluttua öljyä tällä hetkellä 1,5-2 l/10 000 km.

      • MB

        300D W124 ajettu 320 tkm, Mobil 5W50, öljyä 10 tkm:lle noin 0,5 litraa, joka on mielestäni "huippu" arvo näinkin paljon ajetulle. Kuinkas muiden 300D kuluttavat öljyä? Ei siis tarvetta vaihtaa merkkiä...


      • juha
        MB kirjoitti:

        300D W124 ajettu 320 tkm, Mobil 5W50, öljyä 10 tkm:lle noin 0,5 litraa, joka on mielestäni "huippu" arvo näinkin paljon ajetulle. Kuinkas muiden 300D kuluttavat öljyä? Ei siis tarvetta vaihtaa merkkiä...

        Mulla menee w124 200D:llä noin 1,5l per 10tkm. Öljyn kulutus verrannollinen ajonopeuteen. Jos ajelee alle sataa niin öljyäkään tuskin menee, kesällä 140 lasissa motarilla tuhansia kilometrejä niin voiteluainetta kuluu. Vanha mustanaamion sanonta ;-) : jos ei öljyä ole kulunut ei mitään ole voideltu. Polttomoottori kuluttaa AINA öljyä jonkinverran. Jos joku sanoo että pinta mittatikussa ei laske milliäkään 10tkm ajossa niin silloin öljyn seassa on jotain nesteitä mitkä ei sinne kuulu...

        Niin, 0w40 mobilit on koneessa ja ajan tän talven noilla mutta kesäksi ne on kiisseliin ehkä liian litkut, 5w50 on kuumana jäykempää joten sitä koneeseen kun kuuma keli tulee. www.mobil.fi ja sieltä löytyy tietoinfokortteja pdf muodossa eri öljyjen viskosta yms.


      • MB
        juha kirjoitti:

        Mulla menee w124 200D:llä noin 1,5l per 10tkm. Öljyn kulutus verrannollinen ajonopeuteen. Jos ajelee alle sataa niin öljyäkään tuskin menee, kesällä 140 lasissa motarilla tuhansia kilometrejä niin voiteluainetta kuluu. Vanha mustanaamion sanonta ;-) : jos ei öljyä ole kulunut ei mitään ole voideltu. Polttomoottori kuluttaa AINA öljyä jonkinverran. Jos joku sanoo että pinta mittatikussa ei laske milliäkään 10tkm ajossa niin silloin öljyn seassa on jotain nesteitä mitkä ei sinne kuulu...

        Niin, 0w40 mobilit on koneessa ja ajan tän talven noilla mutta kesäksi ne on kiisseliin ehkä liian litkut, 5w50 on kuumana jäykempää joten sitä koneeseen kun kuuma keli tulee. www.mobil.fi ja sieltä löytyy tietoinfokortteja pdf muodossa eri öljyjen viskosta yms.

        Totta olet aivan oikeassa, öljyä kuluu enemmän kun ajetaan lujempaa. Koneethan on "suunniteltu" syömään öljyä ja jos ei syö, niin jotain todellakin on vialla tai ajellaan hissukseen taajamissa.


      • W201
        juha kirjoitti:

        Mulla menee w124 200D:llä noin 1,5l per 10tkm. Öljyn kulutus verrannollinen ajonopeuteen. Jos ajelee alle sataa niin öljyäkään tuskin menee, kesällä 140 lasissa motarilla tuhansia kilometrejä niin voiteluainetta kuluu. Vanha mustanaamion sanonta ;-) : jos ei öljyä ole kulunut ei mitään ole voideltu. Polttomoottori kuluttaa AINA öljyä jonkinverran. Jos joku sanoo että pinta mittatikussa ei laske milliäkään 10tkm ajossa niin silloin öljyn seassa on jotain nesteitä mitkä ei sinne kuulu...

        Niin, 0w40 mobilit on koneessa ja ajan tän talven noilla mutta kesäksi ne on kiisseliin ehkä liian litkut, 5w50 on kuumana jäykempää joten sitä koneeseen kun kuuma keli tulee. www.mobil.fi ja sieltä löytyy tietoinfokortteja pdf muodossa eri öljyjen viskosta yms.

        Ainakin oman MB:n suhteen. Mitä kovempaa tai kovemmilla kierroksilla auton on liikkunut/käynyt sitä enemmän öljyä on kulunut. Ei tarvitse kuin suorittaa "karstan poisto" talven jäljiltä niin ko. öljynvaihtovälillä huomaa öljynkulutuksen lisääntyneen normaalista.


      • w124-89
        MB kirjoitti:

        300D W124 ajettu 320 tkm, Mobil 5W50, öljyä 10 tkm:lle noin 0,5 litraa, joka on mielestäni "huippu" arvo näinkin paljon ajetulle. Kuinkas muiden 300D kuluttavat öljyä? Ei siis tarvetta vaihtaa merkkiä...

        mulla aika tavalla samat arvot , auto tosin vähän eri = w124 250 D , mittarissa 322 000 km ja viimesellä huoltovälillä (12500 km , meni pitkäksi) toi masiina kulutti 0,7l ja koneesa delvacin ( muistaakseni 10-30)


    • W126

      Varmaan kaikki öljyt pysyy koneessa, jos kone tosiaan ei syö öljyä. Muttakun öljynkulutus alkaa jostain syystä lisääntyä, sillon erot tulee näkyviin.

      Castrol se vaan pysyy koneessa paremmin ja on talvella notkeempaa kylmällä, fakta on näin, sille ei mitään voi edes herra Mobil.

      Sekin asia on kumma, että kaikki puhuu, jotta Mobil 5W50 pysyy paremmin koneessa kun 0W40... mulla on ihan eri kokemukset ja muillakin keltä olen kuullut. 5W50 on kyllä huono öljy kaikin puolin, eikä se ole kallistakaan, vaikka Mobil muuten onkin ylihintaista.

      Jos Mobilia välttämättä haluatte käyttää, laittakaa sitten sitä 0W40:stä. Koittakaa vaikka kaataa 5W50:Stä yli 10 ateen pakkasella pöntöstä ja huomaatte miksi.

      Ottakaa tämä viesti vaikka provona, mutta fakta on näin!

      :))))

      • Kolja

        Perimätietona olen jo saanut sen käsitykset että Mobil Rally Formula on paras öljy, ja tätä käsitystä ovat lisänneet autonkorjaajakaverit.

        On muuten kova kynnys kaataa autoonsa muuta mönjää kuin sitä minkä on aina mieltänyt parhaaksi.

        Onkos se Castrol menestynyt testeissä (jos niillä on mitään merkitystä)?

        Ja mikä Castrol on tämä hyvä tuote?


      • W126
        Kolja kirjoitti:

        Perimätietona olen jo saanut sen käsitykset että Mobil Rally Formula on paras öljy, ja tätä käsitystä ovat lisänneet autonkorjaajakaverit.

        On muuten kova kynnys kaataa autoonsa muuta mönjää kuin sitä minkä on aina mieltänyt parhaaksi.

        Onkos se Castrol menestynyt testeissä (jos niillä on mitään merkitystä)?

        Ja mikä Castrol on tämä hyvä tuote?

        VOittanut Mobilin jokakerta viime vuosina.

        Joku radikaali testi totesi vieläpä, että Mobil on vanhanaikaista.

        Tuo väite Mobil RF on paras öljy juontaa juurensa jostain 70-luvulta. Ehkä silloin se olikin...

        Älkää kysykö mistä testeistä on kyse. Muistan varmasti vain jonkun tuulilasin testin ja kuulemma joku saksalainen arvostettu autolehti on tämän syksyn aikaan todennut Castrolin parhaaksi.

        Niin ja onhan minulla sitten käyttäjien kokemuksia kanssa, Ihan uusista ja 20 vuotta vanhoista mersuista. Kaikki käyttivät ennen Mobilia, mutta eivät enään. Castroliin vaihtoi myös 30 Mobilia käyttänyt mersuspesialisti toteamalla, "Pitää seurata aikaansa öljytkin on kehittyneet 30 vuodessa, ainakin jotkut öljyt". Nyt mersuihin pumpataan Castrol 5W30 täyssynteettistä ja pysyy muuten koneessa ja tulee purkista ulos pakkasellakin.

        Itsellä on ollut Castrolin RS 0W40 ja öljynkulut tippui noin puoleen mobilin ajoista...ja tyhjäkäyntipaineetkin on noin 0.5 baaria korkeemmat kuumassa koneessa.


    • MB

      Näkyy joku kirjoittavan samalla nimimerkillä, mutta eipä tuo haittaa.
      Stefat ja tiivisteet saattavat vuotaa paljon ajetussa autossa sen verran, että oljynkulutus näyttää lisääntyvän. Yksi tippa oljyä/ 30m:n matkalla nostaa kulutusta suhteessa 1L/1000km. Kannattaa tutkia aina mahdolliset vuodot. Moottorin korkea käyntinopeus ja moottorijarrutukset lisäävät öljynkulutusta. Kylmänä vuodenaikana kaupunkiajossa oljyn joukkoon sekoittuu polttoainetta, mikä haihtuu sitten pitemmällä ajomatkalla ja aiheuttaa näennäistä öljynkulutusta. Öljyn viskositeetti ja haihtuvuus vaikuttaa öljyn kulutukseen. Mitä ohuempaa sitä suurempi kulutus ja mitä korkeampi lämpötila sitä suurempi haihtuvuus öljyllä on.

      • se toinen MB

        Milläs Mersulla itse pöristelet? Mulla W124 300D -87 ja ölpötit Mobil 5W50.


      • MB
        se toinen MB kirjoitti:

        Milläs Mersulla itse pöristelet? Mulla W124 300D -87 ja ölpötit Mobil 5W50.

        W 124 200D -90, Öljynä käytän Mobil 5W-50


    • Kaapo

      Nyt on vaihdon jälkeen n. 3500 km takana ja mittaustavan vakiinnuttua pinta tikun ylärajasta on laskenut millin pari. Sikäli hauska ilmiö, että käytetty Castrol on 5W-30, jota monet saattaisivat pitää nopeastikin häipyvänä luruna. Toisaalta minkään valtakunnan vuotoja ei ole eli kaikki mikä kuluu, on koneen tekosia.

      Jos sama tahti jatkuu, niin kymppitonniin mennessä oltaisiin jossain mittakepin puolivälin tietämissä eli litran kulutuslukemissa/10 tkm. Kilsoja koneessa on siis 278 tkm ja ajo sekalaista, 40% taajamaa ja loput baanaa. Pitkiä motarisiivuja ei tällä haavaa kerry paljoakaan.

      • W126

        ... Ne viskositeettiluvut mitä öljypurkin kyljessä on, eivät todellakaan vastaa käytäntöä.

        Tätä puoltaa myls huomioni: 5W50:Stä meni enemmän, kun 0W40:Stä....

        Öljyn laatu on tärkeempää, kun ilmoitetut viskositeettiluvut... Näin on näppylät.


      • Kallonkutistaja
        W126 kirjoitti:

        ... Ne viskositeettiluvut mitä öljypurkin kyljessä on, eivät todellakaan vastaa käytäntöä.

        Tätä puoltaa myls huomioni: 5W50:Stä meni enemmän, kun 0W40:Stä....

        Öljyn laatu on tärkeempää, kun ilmoitetut viskositeettiluvut... Näin on näppylät.

        Joo, ei viskositeetti yksin ratkaise öljynkulutusta. Lisäaineet ja ominaisuuksien pysyminen ovat vähintään yhtä tärkeitä.

        Kokeilkaa vaikka seosta, jossa on 3/4 öljyä ja 1/4 jarrunestettä. Ei muuten kulu yhtään, eikä kun vaan lisääntyy, koska jarruneste kerää itseensä vettä. Ja tulee hyvin ulos purkista vaikka on jäähdytetty -50C asteeseen. Mutta se voitelu voi olla vähän niin ja näin. (Mutta älkää kokeilko tätä kotona! Ainakaan omaan autoon!)

        Öljynkulutuksen ohella kannattaa kiinnittää myös huomiota muihin seikkoihin, kuten öljyn vaikutus polttoaineen kulutukseen ja myöskin mm. nokka-akselin kulumiseen.


    • Henkka Jii

      Tulin laittaneeksi liian ohkaiset, Castrol 0W-50 -öljyt koneeseen joka oli suunniteltu käyttämään 10W-40 öljyjä.

      Lopputuloksena uutenakin öljysieppo kone alkoi viedä öljyä oikein urakalla. Jouduin palaamaan 10W-40 täyssynteettisiin.

      Eli "suutari pysyköön lestissään", jos koneen toleranssit olivat uutena 10W-40 -öljylle suunnitellut niin sitä sitten jatkossakin.

      Ajattelin itse että 80-luvulla ei mitään 0W-50 -öljyjä tunnettu ja siksi tehdas on suositellut sitkeämpää tavaraa mutta kyllä siinä näköjään ihan selkeä pointti oli.

      Henkka
      "Hyvää tavaraahan Castrol on ja sitä käytän jatkossakin mutta tuo 0W-50 on liian ohutta mun autoille"

      • MB

        Viskositeetti ja oikea öljyn laatu valittava aina käyttöolosuhteiden ja moottorin valmistajan ohjeen mukaan


      • W126

        --vielä keksittykään 0W50 öljyä. On turhan laaja viskositeettialue. Tarkoittanet varmaan 0W40 castrolia??

        :))


      • marsunen
        W126 kirjoitti:

        --vielä keksittykään 0W50 öljyä. On turhan laaja viskositeettialue. Tarkoittanet varmaan 0W40 castrolia??

        :))

        W124 200D ajettu 400 tkm. Vaihdatan 10 tkm:n välein, lisään 5tkm:n kohdalla puoli litraa, siis kuluttaa n. litran kymppitonnilla.
        Öljy täyssynteettistä Shell Helix Ultraa.
        Autotallin lattialla ei ole tipaakaan valkoiselle pahville auton alle ilmestynyt öljyä, en tiedä mihin se menee?
        Tyytyväinen olen sekä öljyyn että Mersuun!
        En näe mitään syytä vaihtaa öljymerkkiä, vaikka kukaan ei Shelliläistä suosittelekaan !
        Anteeksi, oli faktaa, ei provoa !
        Kiitos, palstalaiset, asiallisista ja mielenkiintoisista jutuista!
        Hyvää jatkoa kaikille!!


      • juha

        tossa vähän taulukkotietoa mobilin öljyistä, eka arvo viskositeetti 40, toinen viskositeetti 100 (mitä pienempi lukema sen juoksevampi):

        91 / 14,1 mobil synt 10w40
        103 / 17,3 mobil rf 5w50
        83 / 14,1 mobil rf 5w40
        71 / 13,5 mobil 0w40

        Talviöljynä 0 -öljy on omaa luokkaansa, ero 5w50 on korvin kuultava :) venttiilit ehdi naputtamaan kylmäkäynnistyksessä. Kesäkuumalla ero on myös em. öljyjen välillä suurin. Lisäksi tulee lisäaineistuserot yms mutta noista lukemista voi vetää omat päätöksesnä mikä öljy millekkin vuodenajalle käy.


    • Kallonkutistaja

      Voidaanko tästä tehdä johtopäätös, että jos moottorissa pysyy Mobil RF 5W50, niin moottori on hyvässä kunnossa. (Eikä silloin ole vielä aihetta vaihtaa öljymerkkiä.)

      Mutta jos moottori on kulunut, niin esim. Castrol toimii Motor-Upin tavoin, eli korjausta voi lykätä vielä hamaan tulevaisuuteen.

      • Kaapo

        ... oivallista, jos Ostoskanavan MotorUp-mainoksia muistelee, niin näin muodoinhan kerran Castrolia "tankattuaan" ei myllyyn tarvitse laittaa öljyä enää lainkaan. Koneenkin voi pestä vedellä öljypohja irrotettuna ja eikun kovaa ajoa :D


      • nih
        Kaapo kirjoitti:

        ... oivallista, jos Ostoskanavan MotorUp-mainoksia muistelee, niin näin muodoinhan kerran Castrolia "tankattuaan" ei myllyyn tarvitse laittaa öljyä enää lainkaan. Koneenkin voi pestä vedellä öljypohja irrotettuna ja eikun kovaa ajoa :D

        Tuosta MotorUpista tuleekin mieleeni parin vuoden takainen tapaus. Kävin tekemässä juttua eräästä öljy-yhtiön pikkupomosta ja pakkohan se oli kysyä, että mikäs vitsi siinä veden ruiskuttelussa kampikoneistoon on? Että onko se nyt sen MotorUpin ansiota vai ei.

        No, sain sitten miniluennon siitä, että kone kestää hyvinkin vettä jonkin aikaa. Kuulemma sota-aikaan mm. kuorma-autojen öljyä jatkettiin vedellä, kun oikeaa öljyä ei saanut. KOneet kulkivat vesi-öljy-emulsiolla aikansa kunnes heikko voitelu teki tehtävänsä.
        Öljymiehen sanoin: "jos siinä teeveeshopissa viikkokin vettä ruiskutettaisiin, se kone olisi pilalla motorupin kanssa tai ilman sitä..."


      • Kaapo
        nih kirjoitti:

        Tuosta MotorUpista tuleekin mieleeni parin vuoden takainen tapaus. Kävin tekemässä juttua eräästä öljy-yhtiön pikkupomosta ja pakkohan se oli kysyä, että mikäs vitsi siinä veden ruiskuttelussa kampikoneistoon on? Että onko se nyt sen MotorUpin ansiota vai ei.

        No, sain sitten miniluennon siitä, että kone kestää hyvinkin vettä jonkin aikaa. Kuulemma sota-aikaan mm. kuorma-autojen öljyä jatkettiin vedellä, kun oikeaa öljyä ei saanut. KOneet kulkivat vesi-öljy-emulsiolla aikansa kunnes heikko voitelu teki tehtävänsä.
        Öljymiehen sanoin: "jos siinä teeveeshopissa viikkokin vettä ruiskutettaisiin, se kone olisi pilalla motorupin kanssa tai ilman sitä..."

        Aikoinaan 2CV Killan Nyytiset-aviisissa on kertomus eräästä retkueesta, joka kiersi Rätyllä mualimaa, ilman lottovoittoa tosin. Jossain Perun perukoilla öljypohjaan ilmestyi reikä ja kaikki kaksi litraa menivät papukaijoille.

        Kekseliäs kuski tunki öljyaukosta (siinä on sellainen metallisihti suulla) tertun banaaneja kampikammioon. Tällä "ekoöljyllä" kone pelasi mainiosti seuraavaan kylään asti, josta löytyi sitten paikkausvälineitäkin.


      • jarski
        nih kirjoitti:

        Tuosta MotorUpista tuleekin mieleeni parin vuoden takainen tapaus. Kävin tekemässä juttua eräästä öljy-yhtiön pikkupomosta ja pakkohan se oli kysyä, että mikäs vitsi siinä veden ruiskuttelussa kampikoneistoon on? Että onko se nyt sen MotorUpin ansiota vai ei.

        No, sain sitten miniluennon siitä, että kone kestää hyvinkin vettä jonkin aikaa. Kuulemma sota-aikaan mm. kuorma-autojen öljyä jatkettiin vedellä, kun oikeaa öljyä ei saanut. KOneet kulkivat vesi-öljy-emulsiolla aikansa kunnes heikko voitelu teki tehtävänsä.
        Öljymiehen sanoin: "jos siinä teeveeshopissa viikkokin vettä ruiskutettaisiin, se kone olisi pilalla motorupin kanssa tai ilman sitä..."

        Jostain kuulin, että jos moottori on tarpeeksi väljäksi kulunut, niin se käy ilman öljyäkin aika kauan. Ainakin Motor-up mainoksen ajan.... ja sitten kun suhhuuttaa vettä kampikoneistoon, niin sehän jäähtyy siinä mukavasti.... Mutta olen kuullut Motor-upista myös positiivisen kommentin. Yhellä äijällä oli vanha 508D pakettiauto, joka vei öljyä aivan mielettömästi. Motor-upia koneeseen, öljyn kulutus putosi puoleen ja auto alkoi kulkemaan aivan eri tavalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alle 15 oli

      Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2628
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

      Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

      Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1600
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

      Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

      Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1222
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

      Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1005
    7. Kaupunki osti Absin

      Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

      Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45
      867
    9. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      63
      849
    10. Millaistakohan

      Sun kanssa suhde olisi?
      Ikävä
      61
      835
    Aihe