Inhoamasi hahmo?

Narbeleth-

(virittelen tänne elämää) ;D
Joo, eli kuka/mikä on inhoamasi KIRJAN hahmo, perusteluineen?
Minun vastaus on yksinkertainen. :) Denethor,
ja perusteluiksi se, että miten inhottava hän oli Faramirille,(tässä välissä huomautan että olen puolueellinen, koska Faramir on lempihahmoni Aragornin kanssa ;D) ja senkin takia, että hän halusi Gondorin itselleen..Huonot perustelut, mutta inhoan Denethoria. :D Gondorhan kuului Isuldurin perilliselle, ja kun Aragorn "ilmestyi" takaisin, hänen olisi pitäny antaa valta tulevalle kuninkaalle, mutta ymmärrän oikeastan sen miksi hän halusi takertua käskynhaltijan rooliin(ihan ymmärrettävää jos on pitkään hallinnut).
Joo,,
Mutta kertokaa. :D

32

2398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iluvatar

      Siis se on niin SYNTINEN!!! Tekee pahaa kaikille ja on niin itserakas (tai ainakin vaikuttaa siltä). Ryhtyi ensimmäisessä soitossa vastustamaan kaikkia Valareita ja käänsi Sauronin puolelleen josta on ollut vain harmia... Melkorille tietenkin hyötyä. Erittäin erittäin tyhmä tyhmä tyhmä TYYPPI! Voisi sanoa.

      Erittäin hiljaista on totta... Hyvä aihe kuitenkin! :)

      im born iluvatar. Sui born ech?
      minun nimeni on iluvatar. mikä sinun nimi on?

    • Merri

      Mäkin inhoon Denethoria, vaikka tavallaan kyllä pidänkin siitä. Tarkoitan siis, että jos saisin poistaa jonkun kirjasta, niin en poistaisi ketään. Denethor oli mielestäni melko tyhmä, mutta ei kuitnekan mikään ihan debiili. Silti, Denethor oli ja on oiva esimerkki liian kunnianhimoisesta ihmisestä.Ihmisestä joka ajattelee ensiksi oman itsensä etua, tai sitten sukunsa etua, eikä esimerkiksi koko kansan etua, sitä mikä on hyväksi mahdollisimman monelle. Eniten mielikuvaani denethorista vaikutti se, miten eri tavoilla hän kohteli poikiaan. Se,että hän piti Boromiria mittaamattomassa arvossa ja väheksyi Faramiria.
      Myös se, miten Denethor halusi surmata itsensä lisäksi myös Faramirin on vaikuttanut tähän inhokkiini. Jos Denethor sen sijaan olisi suunnitellut vain ja ainoastaan omaa itsemurhaansa, olisin ymmärtänyt.Toisaalta hulluushan oli hänet vallannut...
      Innostuin sitten kirjoittamaan.

    • on mun

      inhokkihahmo. Esittää ystävää mutta onkin ihan jotain muuta.

    • DrBan

      Hobitit pilaa koko kirjan...

      • Iltatähti-91

        En oikeastaan inhoa Eowynia hirbeästi,mutta hän on minusta niin ärsyttävän tekopyhä ja tavoittelee vielä sitä mitä varsinkaan ei saa.Saattaa johtua siitä että olen Aragorn-Arwen-fani mutta silti.
        Yrittää olla vahva vaikka on heikko.
        Muista keistä en erityisemmin pidä on Denethor,Saruman ja jossain määrin Boromir.
        Suhtautumistani Boromiriin kyllä muutin kun joka täällä kirjoitti kaksi vuotta sitten hänestä.
        Olen alkanut sympatisoimaan ko. tyyppiä mutta en edelleenkään täysin pidä hänestä koska hän on alunperin hemmoteltu,itserakas,ahne ja petturi.
        Kun aloin miettimään syitä tähän,näkemykseni muuttui.Myöskin Faramirin ja Boromirin veljeyssuhde lievensi Boromiriin näkemystäni.=)


      • Eowyn
        Iltatähti-91 kirjoitti:

        En oikeastaan inhoa Eowynia hirbeästi,mutta hän on minusta niin ärsyttävän tekopyhä ja tavoittelee vielä sitä mitä varsinkaan ei saa.Saattaa johtua siitä että olen Aragorn-Arwen-fani mutta silti.
        Yrittää olla vahva vaikka on heikko.
        Muista keistä en erityisemmin pidä on Denethor,Saruman ja jossain määrin Boromir.
        Suhtautumistani Boromiriin kyllä muutin kun joka täällä kirjoitti kaksi vuotta sitten hänestä.
        Olen alkanut sympatisoimaan ko. tyyppiä mutta en edelleenkään täysin pidä hänestä koska hän on alunperin hemmoteltu,itserakas,ahne ja petturi.
        Kun aloin miettimään syitä tähän,näkemykseni muuttui.Myöskin Faramirin ja Boromirin veljeyssuhde lievensi Boromiriin näkemystäni.=)

        vahva, hänhän teki naisen työn kun päästi noitakuninkaasta ilmat pihalle. Eikä hän tiennyt, että Aragorn on varattu, mieshän kulki poikaporukassa pitkin maita. Kärmekieli sen sijaan on todella vastenmielinen, pettää maansa ja kuninkaansa kun Saruman ostaa hänet lupaamalla Eowynin ukolle puolisoksi kun muut Rohanin miehet on tapettu. Ja lopuksihan se leikkaa uudenkin isäntänsä kurkun auki.


    • Tiuku

      Luin TSH:n 10 vuotta sitten, 12-vuotiaana, näin pohjustukseksi :) Uudestaan on pitänyt lukea, mutten ole saanut aikaiseksi.

      Mitä muistan noista vanhoista tuntemuksista, oli yksi hahmo, jota inhosin ylitse kaikkien muiden: Frodo. Tietysti se johtui "sormuksesta", mutta voi, että inhosin lukea Frodosta! Leffa tietysti pilasi tämänkin illuusion, kun prkleen Elijah näyttää aivan mun sulhaseltani eli sitä ei nyt sitten kai saa vihata :P Mutta plääh! Frodo!

      Inhosin myös Boromiria siihen asti, kunnes se otti ja kuoli. Silloin oikeasti itketti :) Mutta sitä ennen se oli ärsyttävä.

      Muista en oikein osaa sanoa, enkä halua leffan perusteella mitään väittää, kun eivät kuitenkaan ole sama asia. Klonkku ja Aragorn olivat melko nuivia, mutta en niitä sillä tavalla inhonnut.

    • Narbeleth-

      Nyt oon hirmu tyytyväinen. Joo, unohdin mainita.
      En tykkää myöskään Arwenista. :D En tiiä miks...(osasyynä Liv Tyler näyttelijä, jonka pärstää vihaan. :D) En osaa perustella. Se hahmo vain ärsyttää. Neiti nuhteeton ja virheetön. :D
      Eowyn taas, sitä naista koko kirjasarjassa ihailen. Löydän itsestäni nimittäin paljon samaa kun Eowynista...:/ :D Mutta oikeastaan positiivisella tavalla. ;) Urhea nainen, mutta kumminkaan ei osannut rakastaa ennen Faramiriä ketään oikeasti(jos veljeä ja setää ei lasketa.)

    • animagus

      Denethor, Grima, Eowyn... Haluaisin saada jälkimmäisen pois listalta, mutta toistaiseksi en ole onnistunut siinä, vaikka eihän Eowynissä mitään vikaa periaatteessa ole. En tiedä miksi hänet on pakko tälle listalle taas kerran laittaa.

      En tiedä ketä inhoan eniten. Tekisi mieli sanoa Denethoria, mutta toisaalta hän ei ollut vastuussa kaikesta siitä mitä teki. Mutta se kuinka hän kohteli Faramiria, se oli törkeää.

    • Mithril

      Inhoaminen on ehkä liian vahva sana, mutta Eowyn on mielestäni aina ollut todella ärsyttävä. Sekavasti kuvattu ja oudon pinnallinen hahmo. Ja leffojen myötä tuo mielipide on vain vahvistunut.

      • Ninquelótë

        Täällähän on montakin, jotka eivät pidä Eowynista. En halua muuttaa kantaanne - enhän itsekään pidä kaikista hahmoista, jotka ovat sinänsä ok. Esimerkiksi Theodenista aloin pitää vasta elokuvien myötä!!! Eowyn taas... en ole vieläkään varma, pidänkö elokuvan näyttelijävalinnasta.

        Kirjan Eowyn on minusta kuitenkin looginen ja ymmärrettävä, jopa tuttu henkilö. Sellainen pohjoisen vahva nainen.

        Hän ei halua joutua häkkiin - Rohanissa hän on häkissä eli toimettomana. (= naisena ei voi ratsastaa, vaikka kyvyt ja mieli ovat veljiensä kaltaiset. Se että hänet on tavallaan luvattu Kärmekielelle lienee ahdistava ajatus - hänet tukahdutetaan kokonaan).

        Eowyn ihastuu Aragorniin ehkä siksi, että näkee tässä unelmansa päästä häkistä pois. Ihastuminen ei ehkä ole todellista, vaan ainoa pelastava oljenkorsi, mitä hänen elämäänsä on koskaan saapunut. Ulkopuolisesta maailmasta, ikään kuin herättelijänä. Aragornissa on niitä ominaisuuksia, mitä Eowynissäkin voisi olla, jos hän olisi saanut kasvaa vapaudessa. Ja jos hän pääsisi pois Edorasista ja hänellä olisi mahdollisuudet TOIMIA, toteuttaa omaa luonnettaan.

        Hän on siis kyvykäs mutta tukahdutettu nainen, joka pääsee vasta sodassa toimimaan, vastaamaan omiin tarpeisiinsa ihmisenä.

        Luonteeltaan hän muistuttaa kaikin puolin omaa kansaansa. Heissä on kaikissa sitä viikinkimäistä yleispelottomuutta ja hurjuutta, mikä tuntuu olevan myös heidän ihanteensa. Rohanilaiset eivät ole pohdiskelijoita vaan toimijoita. ;) Minusta Eowynin voimakas halu lähteä sotaan ja persoonallisuuden vapautuminen sodassa on tapahtumainkulkuna looginen.

        Tämä kaikki ehkä itsestäänselvää - otsa hiestä valuen odotan Paavin tuomiota - mutta herättääkseni mahd. keskustelua Eowynista ja rohanilaisista tämän kirjoitin. Lisäksi perusteluina sille, miksi itse ihan pidän hahmosta ja miksi hän tuntuu minusta loogiselta ja tutulta.

        Eowynin ja Faramirin rakkaustarina on sen sijaan minun makuuni sarjassamme väkisin väännetyt ja oudon pinnalliset yhteensattumat. Ei sillä, molemmat ovat ihan hienoja tyyppejä. Tuntuu vain, että heidät piti saattaa yhteen, jotta jokaiselle löytyisi joku ja kaikki olisivat onnellisia tarinan lopussa. Kommentteja?


      • Mithril
        Ninquelótë kirjoitti:

        Täällähän on montakin, jotka eivät pidä Eowynista. En halua muuttaa kantaanne - enhän itsekään pidä kaikista hahmoista, jotka ovat sinänsä ok. Esimerkiksi Theodenista aloin pitää vasta elokuvien myötä!!! Eowyn taas... en ole vieläkään varma, pidänkö elokuvan näyttelijävalinnasta.

        Kirjan Eowyn on minusta kuitenkin looginen ja ymmärrettävä, jopa tuttu henkilö. Sellainen pohjoisen vahva nainen.

        Hän ei halua joutua häkkiin - Rohanissa hän on häkissä eli toimettomana. (= naisena ei voi ratsastaa, vaikka kyvyt ja mieli ovat veljiensä kaltaiset. Se että hänet on tavallaan luvattu Kärmekielelle lienee ahdistava ajatus - hänet tukahdutetaan kokonaan).

        Eowyn ihastuu Aragorniin ehkä siksi, että näkee tässä unelmansa päästä häkistä pois. Ihastuminen ei ehkä ole todellista, vaan ainoa pelastava oljenkorsi, mitä hänen elämäänsä on koskaan saapunut. Ulkopuolisesta maailmasta, ikään kuin herättelijänä. Aragornissa on niitä ominaisuuksia, mitä Eowynissäkin voisi olla, jos hän olisi saanut kasvaa vapaudessa. Ja jos hän pääsisi pois Edorasista ja hänellä olisi mahdollisuudet TOIMIA, toteuttaa omaa luonnettaan.

        Hän on siis kyvykäs mutta tukahdutettu nainen, joka pääsee vasta sodassa toimimaan, vastaamaan omiin tarpeisiinsa ihmisenä.

        Luonteeltaan hän muistuttaa kaikin puolin omaa kansaansa. Heissä on kaikissa sitä viikinkimäistä yleispelottomuutta ja hurjuutta, mikä tuntuu olevan myös heidän ihanteensa. Rohanilaiset eivät ole pohdiskelijoita vaan toimijoita. ;) Minusta Eowynin voimakas halu lähteä sotaan ja persoonallisuuden vapautuminen sodassa on tapahtumainkulkuna looginen.

        Tämä kaikki ehkä itsestäänselvää - otsa hiestä valuen odotan Paavin tuomiota - mutta herättääkseni mahd. keskustelua Eowynista ja rohanilaisista tämän kirjoitin. Lisäksi perusteluina sille, miksi itse ihan pidän hahmosta ja miksi hän tuntuu minusta loogiselta ja tutulta.

        Eowynin ja Faramirin rakkaustarina on sen sijaan minun makuuni sarjassamme väkisin väännetyt ja oudon pinnalliset yhteensattumat. Ei sillä, molemmat ovat ihan hienoja tyyppejä. Tuntuu vain, että heidät piti saattaa yhteen, jotta jokaiselle löytyisi joku ja kaikki olisivat onnellisia tarinan lopussa. Kommentteja?

        Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että Eowynin emansipoituneisuus tuntuu tutulta näin suomalaisesta naisnäkökulmasta. Ehkäpä juuri siksi henkilökuva tuntuu ontuvan; aivan kuin katsoisi tuttuja kasvoja, joissa jokin yksityiskohta on muuttunut tuntemattomaksi.. On kuitenkin myönnettävä, että Eowynin tarinaan osuu yksi kirjan (ja miksei myös elokuvan) dramaattisimmin kuvatuista kohtauksista. Tarkoitan luonnollisesti Noitakuninkaan loppua Gondorin porteilla. Tämän kohtauksen kautta Eowynin mukaan tulo muuttaa koko sodan kulun. Viestisi luettuani yritin kuumeisesti miettiä, mitä mieltä olin Eowynista ennen kuin näin Miranda Otton tulkinnan hahmosta. Ja nyt on pakko myöntää, että mielipide taisi oli ennen paljon myönteisempi...Tästäkö tässä kaikessa olikin kysymys *pohdiskelee*...?


      • Ninquelótë
        Mithril kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että Eowynin emansipoituneisuus tuntuu tutulta näin suomalaisesta naisnäkökulmasta. Ehkäpä juuri siksi henkilökuva tuntuu ontuvan; aivan kuin katsoisi tuttuja kasvoja, joissa jokin yksityiskohta on muuttunut tuntemattomaksi.. On kuitenkin myönnettävä, että Eowynin tarinaan osuu yksi kirjan (ja miksei myös elokuvan) dramaattisimmin kuvatuista kohtauksista. Tarkoitan luonnollisesti Noitakuninkaan loppua Gondorin porteilla. Tämän kohtauksen kautta Eowynin mukaan tulo muuttaa koko sodan kulun. Viestisi luettuani yritin kuumeisesti miettiä, mitä mieltä olin Eowynista ennen kuin näin Miranda Otton tulkinnan hahmosta. Ja nyt on pakko myöntää, että mielipide taisi oli ennen paljon myönteisempi...Tästäkö tässä kaikessa olikin kysymys *pohdiskelee*...?

        Täällä on sen verran Eowyn-antipatioita, että on mielenkiintoista yrittää saada enemmän ja erilaisia mietteitä esille. Usein antipatia on tosin jotakin, mikä vain ON, eikä osaa itsekään määritellä mistä se tulee.

        Minulla tilanne on siksi kummallinen, että kirjan Eowyniä ymmärsin ja pidin häntä ehkä kirjan kiinnostavimpana naishahmona. -Arwen ja Galadriel ovat kiehtovia eteerisiä haltioita, mutta Eowynissä on myös sitä karheaa ihmisulottuvuutta.-

        Mutta minulla on joku ongelma Miranda Otton suorituksen kanssa. En silti osaa määritellä, mikä se on - osaisiko joku auttaa?

        Otto näyttelee ihan taidokkaasti ja mielestäni hyvin yhteen Viggo Mortensenin kanssa. Joskus jopa ajatteli, että heidän välillään on enemmän elokuvallista sähköä kuin mitä Liv Tylerin ja Mortensenin yhteistyö saa aikaan.

        Kohtaus Noitakuninkaan kanssa saa jopa tipan silmäkulmaan joka kerta... joten missä onkaan ongelmani Otton suhteen? Liittyykö siihen, että Kaksi tornia oli elokuvista suurin pettymys? Vai siihen, ettei Otto ihan vastaa ulkoista mielikuvaani Eowynista?

        Ehkä täytyy olla niin, että siinä missä jotkut näyttelijät osuvat tai jopa ylittävät sen käsityksen, mikä yhdellä katsojalla oli kyseisestä hahmosta, kaikki eivät voi osua jokaisen ikiomaan Tolkien-todellisuuteen yhtä hyvin. Monta täysosumaa nämä elokuvat tarjosivatkin roolituksissaan.

        Eipä silti, Miranda Otto aiheuttaa vielä huomattavasti vähemmän nikottelua kuin vaikkapa Faramirin näyttelijä, jonka takia en pysty seuraamaan tiettyjä elokuvien osia intensiivisesti.

        Kolmas suuri sopeutumisongelma on muuten niiden lentävien Nazgulien kanssa. Harmi, että karmaisevista mustista ratsastajista pitikin kuoriutua sellaisia hassuja animaatiohahmoja.

        Tulipa nyt taas kirjoitettua omista mieltymyksistä, mutta sitähän tämä on...


      • Nimloth
        Ninquelótë kirjoitti:

        Täällä on sen verran Eowyn-antipatioita, että on mielenkiintoista yrittää saada enemmän ja erilaisia mietteitä esille. Usein antipatia on tosin jotakin, mikä vain ON, eikä osaa itsekään määritellä mistä se tulee.

        Minulla tilanne on siksi kummallinen, että kirjan Eowyniä ymmärsin ja pidin häntä ehkä kirjan kiinnostavimpana naishahmona. -Arwen ja Galadriel ovat kiehtovia eteerisiä haltioita, mutta Eowynissä on myös sitä karheaa ihmisulottuvuutta.-

        Mutta minulla on joku ongelma Miranda Otton suorituksen kanssa. En silti osaa määritellä, mikä se on - osaisiko joku auttaa?

        Otto näyttelee ihan taidokkaasti ja mielestäni hyvin yhteen Viggo Mortensenin kanssa. Joskus jopa ajatteli, että heidän välillään on enemmän elokuvallista sähköä kuin mitä Liv Tylerin ja Mortensenin yhteistyö saa aikaan.

        Kohtaus Noitakuninkaan kanssa saa jopa tipan silmäkulmaan joka kerta... joten missä onkaan ongelmani Otton suhteen? Liittyykö siihen, että Kaksi tornia oli elokuvista suurin pettymys? Vai siihen, ettei Otto ihan vastaa ulkoista mielikuvaani Eowynista?

        Ehkä täytyy olla niin, että siinä missä jotkut näyttelijät osuvat tai jopa ylittävät sen käsityksen, mikä yhdellä katsojalla oli kyseisestä hahmosta, kaikki eivät voi osua jokaisen ikiomaan Tolkien-todellisuuteen yhtä hyvin. Monta täysosumaa nämä elokuvat tarjosivatkin roolituksissaan.

        Eipä silti, Miranda Otto aiheuttaa vielä huomattavasti vähemmän nikottelua kuin vaikkapa Faramirin näyttelijä, jonka takia en pysty seuraamaan tiettyjä elokuvien osia intensiivisesti.

        Kolmas suuri sopeutumisongelma on muuten niiden lentävien Nazgulien kanssa. Harmi, että karmaisevista mustista ratsastajista pitikin kuoriutua sellaisia hassuja animaatiohahmoja.

        Tulipa nyt taas kirjoitettua omista mieltymyksistä, mutta sitähän tämä on...

        Minulla oli myös tietyt ennakkokäsitykset Eowynin elokuvahahmosta, olin lukenut kirjan ennen elokuvan ensi-iltaa, ja pidin kyllä Eowynistä. Kahta torrnia markkinoitaessa useissa lehdissä oli elokuvien näyttelijöiden haastatteluja, mukaan lukien Miranda Otton ajatuksia elokuvasta. Sain hänestä erittäin ylimielisen ja luotaantyöntävän kuvan, joka valitettavasti vaikutti ennakkoluulojeni syvenemiseen.

        Elokuvan nähtyäni minun kuitenkin oli muutettava käsitystäni, koska mielestäni Otto selviytyi huomattavasti paremmin kuin olin uskonut. Käsitykseni näyttelijästä muuttui siis melkeinpä päinvastaiseksi.

        Ehkäpä "inho" Eowynia kohtaan on osittain Arwen-Aragorn-fanien synnyttämää, koska elokuva korostaa mielestäni erittäin paljon Eowynin mahdollista rakastavaisten väliintuloa. Kirjassa mielestäni Eowyn kyllä rakastuu, mutta rakkaus on tosiaankin enemmän vain väline tai keino, jolla Eowyn irtautuu perinteisestä naisen roolistaan. Ja ainakkan kirjan perusteella en saanut sellaista käsitystä, että Eowyn olisi joutunut tyytymään Faramiriin, kun ei voinut saada Aragornia. Kirjassa kuvattu Eowynin ja Faramirin rakastuminen on kaunis ja lämmin tarina!


      • ---
        Ninquelótë kirjoitti:

        Täällähän on montakin, jotka eivät pidä Eowynista. En halua muuttaa kantaanne - enhän itsekään pidä kaikista hahmoista, jotka ovat sinänsä ok. Esimerkiksi Theodenista aloin pitää vasta elokuvien myötä!!! Eowyn taas... en ole vieläkään varma, pidänkö elokuvan näyttelijävalinnasta.

        Kirjan Eowyn on minusta kuitenkin looginen ja ymmärrettävä, jopa tuttu henkilö. Sellainen pohjoisen vahva nainen.

        Hän ei halua joutua häkkiin - Rohanissa hän on häkissä eli toimettomana. (= naisena ei voi ratsastaa, vaikka kyvyt ja mieli ovat veljiensä kaltaiset. Se että hänet on tavallaan luvattu Kärmekielelle lienee ahdistava ajatus - hänet tukahdutetaan kokonaan).

        Eowyn ihastuu Aragorniin ehkä siksi, että näkee tässä unelmansa päästä häkistä pois. Ihastuminen ei ehkä ole todellista, vaan ainoa pelastava oljenkorsi, mitä hänen elämäänsä on koskaan saapunut. Ulkopuolisesta maailmasta, ikään kuin herättelijänä. Aragornissa on niitä ominaisuuksia, mitä Eowynissäkin voisi olla, jos hän olisi saanut kasvaa vapaudessa. Ja jos hän pääsisi pois Edorasista ja hänellä olisi mahdollisuudet TOIMIA, toteuttaa omaa luonnettaan.

        Hän on siis kyvykäs mutta tukahdutettu nainen, joka pääsee vasta sodassa toimimaan, vastaamaan omiin tarpeisiinsa ihmisenä.

        Luonteeltaan hän muistuttaa kaikin puolin omaa kansaansa. Heissä on kaikissa sitä viikinkimäistä yleispelottomuutta ja hurjuutta, mikä tuntuu olevan myös heidän ihanteensa. Rohanilaiset eivät ole pohdiskelijoita vaan toimijoita. ;) Minusta Eowynin voimakas halu lähteä sotaan ja persoonallisuuden vapautuminen sodassa on tapahtumainkulkuna looginen.

        Tämä kaikki ehkä itsestäänselvää - otsa hiestä valuen odotan Paavin tuomiota - mutta herättääkseni mahd. keskustelua Eowynista ja rohanilaisista tämän kirjoitin. Lisäksi perusteluina sille, miksi itse ihan pidän hahmosta ja miksi hän tuntuu minusta loogiselta ja tutulta.

        Eowynin ja Faramirin rakkaustarina on sen sijaan minun makuuni sarjassamme väkisin väännetyt ja oudon pinnalliset yhteensattumat. Ei sillä, molemmat ovat ihan hienoja tyyppejä. Tuntuu vain, että heidät piti saattaa yhteen, jotta jokaiselle löytyisi joku ja kaikki olisivat onnellisia tarinan lopussa. Kommentteja?

        Niin, minäkin sain kirjan perusteella vahvan kuvan ja yksi suosikkihahmoistani Faramirin ohella. Ja kirjassa jotenkin tuntuu hyvältä parilta, normipituisessa elokuvassa ei selitetty rakastumista ollenkaan.

        Miranda Oton suoritus sitten taas jätti hieman kylmäksi, ehkä odotin enemmän sellaista viikinkinaista jäänsinisine silmineen tms.. =)

        Faramir elokuvassa on minusta jotain aivan kaameaa.. ei vastaa ollenkaan sitä käsitystä jonka kirjasta sain, ehkä hivenen liian "pehmeä" näyttelijä rooliin valittu? ja missä ne korpinmustat hiukset..

        inhokki kirjassa oli Grima, mutta elokuvassa taitaa olla yllättäen Galadriel.. tylsä roolisuoritus?


      • Ninquelöté
        --- kirjoitti:

        Niin, minäkin sain kirjan perusteella vahvan kuvan ja yksi suosikkihahmoistani Faramirin ohella. Ja kirjassa jotenkin tuntuu hyvältä parilta, normipituisessa elokuvassa ei selitetty rakastumista ollenkaan.

        Miranda Oton suoritus sitten taas jätti hieman kylmäksi, ehkä odotin enemmän sellaista viikinkinaista jäänsinisine silmineen tms.. =)

        Faramir elokuvassa on minusta jotain aivan kaameaa.. ei vastaa ollenkaan sitä käsitystä jonka kirjasta sain, ehkä hivenen liian "pehmeä" näyttelijä rooliin valittu? ja missä ne korpinmustat hiukset..

        inhokki kirjassa oli Grima, mutta elokuvassa taitaa olla yllättäen Galadriel.. tylsä roolisuoritus?

        (Pidennetyssä) elokuvassa on aika paljon kuvattu Eowynin ja Aragornin keskinäisiä välejä. Ne kohtaukset ovat mielestäni hyviä eikä niitä ole liikaa, mutta Faramirin ja Eowynin tarina jää pakosti aika vähälle huomiolle.

        Kuka täällä sanoi, että Faramir näyttää yläsavolaiselta maanviljelijältä. Minäkin olisin odottanut vähän gondorilaisemman oloista henkilöä rooliin. Faramir on kieltämättä todella "pehmeä". Kirjassa kuvataan henkilö, jossa oli viisautta ja oikeudenmukaisuutta, mutta myös jämäkkyyttä ja tahtoa. Hänessä on eniten sitä aragornmaisuutta, mitä veljestä ja isästä uupuu. Elokuva sen sijaan halusi korostaa sydäntäsärkevää kolmiodraamaa isän ja poikien välillä, hmph.

        Ehkä viikinkimäisempi Eowyn olisi tehnyt tännekin paremmin kauppansa, kuka tietää. :) Mutta esimerkiksi Eomer tuntui heti oikealta, ja Theoden vain parani loppua kohden. Kyllä tämä tästä. :P

        Totta, Galadriel jäi vähän vaisuksi. Cate Blanchett haki noitamaista salaperäisyyttä, mutta lopputulos tuskin vastaa kaikkien mielikuvaa korkeasta noldo-kuningattaresta. Haastava hahmo tuo Galadriel, hänestä voisi tehdä niin monenlaisen.

        Joku sulatteluongelma minulla on ollut koko Kaksi tornia -elokuvan kanssa. Eikä se liity niinkään näyttelijöihin vaan siihen, mitä kohtauksia kirjasta on valittu ja paisutettu (yli)pitkiksi, mitä jätetty kokonaan pois, ja mitä kohtauksia jostakin syystä itse lisätty ja paisutettu yli(pitkiksi). Minusta elokuva painottuu välillä aika omituisesti.

        Muissa elokuvissa kirjoista poikkeaminen oli hoidettu mielestäni tyylillä ja elokuvan luonteeseen sopien. Kaksi tornia oli se, missä pidin näitä ratkaisuja vähiten onnistuneina. Makuasia.


    • kans

      liv tyler on ärsyttävä...se puhuu niin imelästi että tulee kylmät väreet. sori,arwen-fanit,mun mielipide vain.

      • Iltatähti-91

        Huomaamme siis että kauhean moni ei tykkää Eowynista,vaikka tämä oli hyvien puolella (Denethorin puolta en ala määrittelemään,vaikka se alunperin hyviksien puolella olikin).
        Tälläiset kuin Klonkku,Grima,Saruman yms. ymmärtää mutta sitten ovat nämä rajojen reunoilla keikkuvat kuten Faramir,Frodo ja Arwen.
        Luulen,että osasyy saattaa olla elokuvissa.Suurin osa meistä on nähny elokuvan,jotkut kymmeniä kertoja kuten allekirjoittanutkin,ja joissain näyttelijöissä on karismaa yllin kyllin vaikka muille jakaa ja toisilla sitten taas vähemmän.
        Määrittelen karisman sellaisella,että henkilön ollessa kamerassa hän hallitsee sitä eikä ko. henkilön tilalle voisi kuvitella toista näyttelijää.
        Vaikka Tsh-näyttelijäkaartiin ei kuulukkaan Johnny Depp,hän on ensimmäinen joka tulee mieleen sanasta karisma.
        En toki väitä,etteikö Tsh:oossa heitä ei olisi.
        Viggo Mortensen (Aragorn),Ian McKellen (Gandalf),Christopher Lee (Saruman) ja Faramirin näyttelijät ovat uskomattomia roolisuorituksissaan.
        Kuvitelkaa kuka tahansa muu Aragorin,Gandalfin,Sarumanin yms. paikalle!Järkyttävä ajatus!
        Mutta se näyttelijöistä.

        Mutta siitähän hyvän kirjailijan tunnistaa - hän saa lukijan suhtautumaan jollakin tavalla voimakkaasti omassa päässään luomaansa hahmoon.
        Tolkien ja hyvä kirjailija kuuluvat aina samaan lauseeseen,enkä vuosienkaan päästä jaksa olla ihmettelemättä hänen työtään.


      • niin..

        tältä kanssa yksi ääni arwenille, ei ollut ollenkaan sellaista loistokkuutta kuin odotin. Lisäksi juuri tuo imelyys tai haltiakielen "lespaus" jossain kohdissa pisti korvaan, minusta muutenkin arwenin rooli elokuvassa oli ylikorostunut kirjaan verraten. Mutta kai sitä sitten elokuvaan on pakko tuollainenkin romanssi kehitellä *huokaus* Esim kirjan perusteella nätimmän romanssin olisi saanut eowynin ja faramirin kohdalle.


    • Aurelianus

      Kaikilla muilla oli tekoihinsa järjellinen ja jopa useimmiten kunniallinenkin syy, Denethorillakin aivan viimehetkiään lukuunotamatta.
      Denethor kantoi suunnatonta vastuuta tilanteessa, jossa hänellä oli "vähän pelimerkkejä" ja sellainen tilanne tekee mukavastakin ihmisestä kovaotteisen ja jopa häikäilemätömän.Näin ainakin, jos tuo alkuunsa mukava ihminen tietää sen pahan, joka tappiosta seuraa... Se, että hän suosi pojistaan Boromiria, johtui kaiketi siitä, että he näkivät asiat samalla tavoin. Tätä on tapahtunut Sormusten ulkopuolisissakin maailmassa.( 1800-luvulla esim. Venäjän keisariksi päätyi yllättäen Nikolai I, vaikka HÄN ei muistuttanut Faramiria sitten vähääkään! )
      Kaikista rajoituksistaan huolimatta Denethoria ei voi pitää kelvottomana hallitsijana.
      Eowyn saattaa vaikuttaa tylyltä ihmiseltä ja hänessä on pieni annos lady Macbethiä, mutta toisaalta jos päädyt hänenkaltaisensa ystäväksi, niin SINUA pelätään. Hän oli itseasiassa hyvä puoliso Faramirille jo siksikin, että yhdessä he täydensivät toisiaan. Ne ihmiset, joista Eowyn piti, huomasivat hänessä mukavammankin puolen .(Kuten eräs hobitti saatoi todistaa...)
      Theodenin palatsi synkeine juonitteluineen nyt vain oli omiaan kouluttamaan ihmisistä kovia ja Eowynin ainoa ase oli hänen tahtonsa. ( Jos hänet olisi naitetu Grimalle, niin tämä olisi todennäköisesti syönyt pian häiden jälkeen jotain hyvin pilaantunutta ruokaa tai kakonut kurkkusa pistettyä veistä!)

      Grimalla ei ole mitään järjellistä syytä tekoihinsa. Hänen petoksensa olisi onnistuessaan lyhyessä ajassa johtanut hänet äkkikuolemaan joko yleispoliittisen tilanteen ( Sauron olisi nitistänyt hänet ja Sarumanin) tai , mitä hän ei kai edes miettinyt, vastahakoisen vaimonsa toimesta. On vaikeaa kunnioittaa miestä, joka on niin selkeä petturi kuin Grima on. Hän ei olisi elänyt petoksensa onnistuessa edes niin vanhaksi kuin nyt eli. Häneen verrattuna joku Spartalaiset pettänyt Efialtes olisi voinut sentään tarvittaessa puolustautua sillä, ettei tiennyt paremmasta!
      Sarumanin petos oli hänen lähtökohtiiinsa ja asemaansa nähden osoitus uskomattomasta typeryydestä. Hän tiesi joutuvansa ennenpitkää, teki mitä hyvänsä, riitoihin Sauronin kanssa ja tietenkin hän hyökkää lähintä potentiaalista liitolaistaan vastaan! Sauronin käytös oli itse asiassa yhtä mieletöntä kuin Denethorin, mutta jälkimmäinen sentään joutui ko. hulluden valtaan vasta viimeisinä hetkinään kun mato kaivoi Sauronin aivoja vuosikaudet. Lopussa hän osoitti olevansa pohjimmiltaan pelkkä pikkunilkki. En voisi kuvitella Sauronia vastaavana Hobitien kiusaajana, joka ei menesty edes muutaman sotaakokeneen hobitin johtamaa vastaiskua
      torjuessaan!

      Muuten, Denethorin vastahakoisuus uskoa Aragornista mitään hyvää on ymmärrettävää. Aragornin vaateiten on täytynyt kuulostaa vähän samoilta kuin jos nykyisin joku pyrkisi Ranskan kuninkaaksi koska on ilmoituksensa mukaan Jeesuksen ja Maria Magdalenan suora jälkeläinen!

      • potentiaalinen

        liittolainen vaan uhka. Saruman oli uhkapeluri, joka yritti ehtiä niin vihollisensa kuin ystäviensä edelle ja napata sormuksen itselleen, kun ei yrityksistä huolimatta pystynyt kokonaan selvittämään miten se oli taottu eikä niin ollen valmistamaan sellaista itse. Kun rohanilaiset taPPOIVAT sarkun örkit, arveli liian yöhään paikalle hipsinyt saruman että sormus oli saattanut olla mukana taistelussa ja joutua theodenin haltuun, joka saattaisi saada selville mihin sitä voisi käyttää. Tämän mahdollisuuden takia saruman riensi rautapihaan ja tuplasi hyökkäyksen rohania vastaan - hän oli kyllä valmistellut yllätyssotaa jo aiemmin tarkoituksenaan teeskennellä sauronille uskollista liittolaista. Ja olisihan hän sauronin liittolainen ollutkin, jos sauron olisi sormuksen saanut, sillä ilman sormusta sarkusta ei toki olisi ollut mordorin mahdille vastusta. Mutta sormustahan eivät saaneet sen paremmin sarkku kuin sauronkaan; molemmat yliarvioivat itsensä ja aliarvioivat muut, eivätkä he ymmärtäneet esimerkiksi enttejä ja hobitteja yhtään.

        Surkeahan tuo sarumanin loppunäytös konnussa on, mutta siinä vaiheessahan hän oli vain varjo entisestään, koska gandalf oli katkaissut hänen sauvansa. toisaalta olisi kai sauronkin yrittänyt kostaa edes hobiteille jos olisi pystynyt, mutta kun hänestä ei ollut enää senkään vertaa jäljellä kuin sarkusta siinä vaiheessa.


      • Aurelianus
        potentiaalinen kirjoitti:

        liittolainen vaan uhka. Saruman oli uhkapeluri, joka yritti ehtiä niin vihollisensa kuin ystäviensä edelle ja napata sormuksen itselleen, kun ei yrityksistä huolimatta pystynyt kokonaan selvittämään miten se oli taottu eikä niin ollen valmistamaan sellaista itse. Kun rohanilaiset taPPOIVAT sarkun örkit, arveli liian yöhään paikalle hipsinyt saruman että sormus oli saattanut olla mukana taistelussa ja joutua theodenin haltuun, joka saattaisi saada selville mihin sitä voisi käyttää. Tämän mahdollisuuden takia saruman riensi rautapihaan ja tuplasi hyökkäyksen rohania vastaan - hän oli kyllä valmistellut yllätyssotaa jo aiemmin tarkoituksenaan teeskennellä sauronille uskollista liittolaista. Ja olisihan hän sauronin liittolainen ollutkin, jos sauron olisi sormuksen saanut, sillä ilman sormusta sarkusta ei toki olisi ollut mordorin mahdille vastusta. Mutta sormustahan eivät saaneet sen paremmin sarkku kuin sauronkaan; molemmat yliarvioivat itsensä ja aliarvioivat muut, eivätkä he ymmärtäneet esimerkiksi enttejä ja hobitteja yhtään.

        Surkeahan tuo sarumanin loppunäytös konnussa on, mutta siinä vaiheessahan hän oli vain varjo entisestään, koska gandalf oli katkaissut hänen sauvansa. toisaalta olisi kai sauronkin yrittänyt kostaa edes hobiteille jos olisi pystynyt, mutta kun hänestä ei ollut enää senkään vertaa jäljellä kuin sarkusta siinä vaiheessa.

        .. oli poliitikkona ja sodanjohtajana luokaton puuhastelija jopa Keski-Maan omistamme poikkeavien standartien mukaan. Ajatus liitosta Sauronin tapaisen kanssa on vähän samaa, mitä rukoilijasirkkanaarasta lähestyvä pienikokoinen uros ajattelee...joskin Sarumanilta olisi kai voitu vaatia hivenen pätevämpää järjenkäyttöä, sillä rukoilijasirkkakoiraan käytöstä ohjaa vaisto ja biologinen väistämättömyys kun taas Sarumanin olisi pitänyt ymmärtää, ettei Sauronin tapaisella ole hänelle mitään käyttöä vähänkin pidemmällä aikavälillä ja sormuksen tavoittelu ilman varasunnitelmaa on hullutta!


      • Isengard .
        Aurelianus kirjoitti:

        .. oli poliitikkona ja sodanjohtajana luokaton puuhastelija jopa Keski-Maan omistamme poikkeavien standartien mukaan. Ajatus liitosta Sauronin tapaisen kanssa on vähän samaa, mitä rukoilijasirkkanaarasta lähestyvä pienikokoinen uros ajattelee...joskin Sarumanilta olisi kai voitu vaatia hivenen pätevämpää järjenkäyttöä, sillä rukoilijasirkkakoiraan käytöstä ohjaa vaisto ja biologinen väistämättömyys kun taas Sarumanin olisi pitänyt ymmärtää, ettei Sauronin tapaisella ole hänelle mitään käyttöä vähänkin pidemmällä aikavälillä ja sormuksen tavoittelu ilman varasunnitelmaa on hullutta!

        Tuskinpa Sarumankaan oli alun perin liitossa Mustan tornin kanssa kuin kunnianhimoisuuttaan. Hän kadehti Sauronia, koki hänet kilpailijakseen ja perehdyttyään sormustietämykseen halusi Sormuksen ainoastaan itselleen. Hän kokosi Mordorin arvoisen armeijan, mutta tunnetusti urukit ovat kovempaa kamaa kuin Sauronin örkit.

        Molemmat käyttivät liittolaisuutta omaan - samaan - päämääräänsä. Saadakseen tietoa ja päästäkseen kaikkien muiden edelle sormusjahdissa. Sittemmin olisi kai mahdollista, että Sauronin voimakkaampi tahto nujertaisi Sarumanin...


      • mutta
        Aurelianus kirjoitti:

        .. oli poliitikkona ja sodanjohtajana luokaton puuhastelija jopa Keski-Maan omistamme poikkeavien standartien mukaan. Ajatus liitosta Sauronin tapaisen kanssa on vähän samaa, mitä rukoilijasirkkanaarasta lähestyvä pienikokoinen uros ajattelee...joskin Sarumanilta olisi kai voitu vaatia hivenen pätevämpää järjenkäyttöä, sillä rukoilijasirkkakoiraan käytöstä ohjaa vaisto ja biologinen väistämättömyys kun taas Sarumanin olisi pitänyt ymmärtää, ettei Sauronin tapaisella ole hänelle mitään käyttöä vähänkin pidemmällä aikavälillä ja sormuksen tavoittelu ilman varasunnitelmaa on hullutta!

        kaikki Tolkienin pahikset ovat samanlaisia: "loistosta hän vajosi ylpeyteen, ylpydestä vihaan, ja hän vihasi kaikkea paitsi itseäään ja oli suruton ja säälimätön henki. Suuren ymmärryksensä hän käytti niin että väänsikieroon kaiken minkä käsiinsä sai ja hänestä tuli häpeämätön valehtelija." KEnestä tässä kerrotaan? Ei Sarumanista, joka varmaan ensimmäisenä tulee mieleen, vaan Melkorista. Mutta eihän heitä erota Sauronista mikään. Pahuus on aina samanlaista: moraalinen tyhjiö. Kun antaa vihalle valla, persoonallisuus katoaa.

        Olisihan Sauronilla ollut Sarumanille paljonkin käyttöä, ylimykseksi ja päälliköksikin hän oli hyvin voimallinen, ja mahtavampi kuin yksikään Sauronin palvelijoista. Ja hänen petoksensa oli kovin isku joka viisaiden neuvostoa kohtasi.


      • Aurelianus
        mutta kirjoitti:

        kaikki Tolkienin pahikset ovat samanlaisia: "loistosta hän vajosi ylpeyteen, ylpydestä vihaan, ja hän vihasi kaikkea paitsi itseäään ja oli suruton ja säälimätön henki. Suuren ymmärryksensä hän käytti niin että väänsikieroon kaiken minkä käsiinsä sai ja hänestä tuli häpeämätön valehtelija." KEnestä tässä kerrotaan? Ei Sarumanista, joka varmaan ensimmäisenä tulee mieleen, vaan Melkorista. Mutta eihän heitä erota Sauronista mikään. Pahuus on aina samanlaista: moraalinen tyhjiö. Kun antaa vihalle valla, persoonallisuus katoaa.

        Olisihan Sauronilla ollut Sarumanille paljonkin käyttöä, ylimykseksi ja päälliköksikin hän oli hyvin voimallinen, ja mahtavampi kuin yksikään Sauronin palvelijoista. Ja hänen petoksensa oli kovin isku joka viisaiden neuvostoa kohtasi.

        ... hetkitäin heppuja, joiden pahat teot eivät oikeasti voisi onnistua siksi, että edes toiset pahikset eivät luottaisi heihin vähääkään. Sellaiset tyypit ovat niitä, jotka kykenevät raiskaamaan pimeällä kujalla jonkun 6 vuotiaan pikkutytön, mutta eivät todellakaan kykene juuri sen enempään. Eli heikkoon ja puolustuskyvyttömään törmätessään nämä yksilöt ovat vaarallisia, mutta muuten yhteiskunnalle lähes vaarattomia.
        Ylläoleva nyt on kärjistystä, mutta todella vaarallisessa pahiksessa on oltava joitain myönteisiä piirteitä, sillä vain kyky saada ihmiset (ja vielä vaikeampaa, örkit!) seuraamaan itseään vaatii jonkinlaista suuruutta.
        Sauronina en olisi voinut jättää Sarumania henkiin heti kun hänestä ulosmitattu hyöty olisi saatu käyttöön. Näin siksi, että hän oli jo osoittanut kykynsä pettää ja toiseksi, että hänen tavoitteensa olivat liian kunnianhimoisia.


      • Radagast
        Aurelianus kirjoitti:

        ... hetkitäin heppuja, joiden pahat teot eivät oikeasti voisi onnistua siksi, että edes toiset pahikset eivät luottaisi heihin vähääkään. Sellaiset tyypit ovat niitä, jotka kykenevät raiskaamaan pimeällä kujalla jonkun 6 vuotiaan pikkutytön, mutta eivät todellakaan kykene juuri sen enempään. Eli heikkoon ja puolustuskyvyttömään törmätessään nämä yksilöt ovat vaarallisia, mutta muuten yhteiskunnalle lähes vaarattomia.
        Ylläoleva nyt on kärjistystä, mutta todella vaarallisessa pahiksessa on oltava joitain myönteisiä piirteitä, sillä vain kyky saada ihmiset (ja vielä vaikeampaa, örkit!) seuraamaan itseään vaatii jonkinlaista suuruutta.
        Sauronina en olisi voinut jättää Sarumania henkiin heti kun hänestä ulosmitattu hyöty olisi saatu käyttöön. Näin siksi, että hän oli jo osoittanut kykynsä pettää ja toiseksi, että hänen tavoitteensa olivat liian kunnianhimoisia.

        ja juuri siksi hän oli niin vaarallinen: viisaat hän osasi vakuuttaa (ihmiset, haltiat ja jopa toiset velhot - hänhän pystyi pettämään jopa Radagastia ja GAndalfia, mihin Sauron ei koskaan olisi kyennyt) ja vähäisemmän väen pelottaa (örkit). Örkithän vihasivat herrojaan MElkorista alkaen, mutta palvelivat aina sitä jota eniten pelkäsivät. Saruman pelasi toki vaarallista peliä ja tiesi sen itse, mutta niin teki Sauronkin. Myrkkykäärme on vaarallisempi kuin keppi, mutta käärme voi pistää sitäkin joka sitä hännästä pitelee. Noitakuningashan oli tahdoton orja, mutta Saruman ja Kärmekieli eivät olleet. Ja niin kävi, että paha pahan pilaa: Sarumanin petos oli koitua kohtalokkaaksi valkoiselle neuvostolle, mutta koituikin Sauronin kohtaloksi. Kärmekielen petoksen piti johtaa Rohanin tuhon, mutta sepä johtikin Sarumanin kuolemaan Konnussa.


      • Aurelianus
        Radagast kirjoitti:

        ja juuri siksi hän oli niin vaarallinen: viisaat hän osasi vakuuttaa (ihmiset, haltiat ja jopa toiset velhot - hänhän pystyi pettämään jopa Radagastia ja GAndalfia, mihin Sauron ei koskaan olisi kyennyt) ja vähäisemmän väen pelottaa (örkit). Örkithän vihasivat herrojaan MElkorista alkaen, mutta palvelivat aina sitä jota eniten pelkäsivät. Saruman pelasi toki vaarallista peliä ja tiesi sen itse, mutta niin teki Sauronkin. Myrkkykäärme on vaarallisempi kuin keppi, mutta käärme voi pistää sitäkin joka sitä hännästä pitelee. Noitakuningashan oli tahdoton orja, mutta Saruman ja Kärmekieli eivät olleet. Ja niin kävi, että paha pahan pilaa: Sarumanin petos oli koitua kohtalokkaaksi valkoiselle neuvostolle, mutta koituikin Sauronin kohtaloksi. Kärmekielen petoksen piti johtaa Rohanin tuhon, mutta sepä johtikin Sarumanin kuolemaan Konnussa.

        ... täytti hyvin sen tunnusmerkistön, joka kuvaa itseään heikommille vaaraksi olevia pahiksia. Hänestä puuttui sitä suuruutta, joka teki niin Melkorista, Sauronista kuin Sarumanistakin vaarallisia. Sormuksen omistajanakin hän oli vaaraksi suurimman osan aikaansa... kaloille!


    • Lady_Nocturna

      Aargh.
      Säälittävä.
      Äryttävä puhetyyli.
      Äärimmäisen tyylitön pahis.

    • Haltiatar Kuun tytär

      Eniten inhoan Frodoa, sillä hän on heikko. Hän loukkaa Samia ja on kuin mikäkin pikkuprinssi.
      Seuraavaksi tietenkin tulee Denethor, sellainen sika kun on.
      Ja sitten tulee Aragorn. "Mä olen sen ja sen poika, joten mä saan puoli valtakuntaa ja käskyvallan! Ja koska olen isäni poika olen niin maan perkeleen viksu että..." Mikä kunnia on syntyä tietyn miehen pojaksi? Mikä kunnia on olla kuninkaan sukua?
      Eowyn on sankaritar, tosin hivenen tyhmä hänkin. Ei tajua parastaan. Mutta hän sentään osasi itse päättää asioita vaikka ei omistakkaan kolmatta jalkaa.

      Oih...melkein unohdin, Galadriel on inhottava, samoin kuin Arwenin isukkipappa...

    • Lalaith

      Inhokkihahmoni on Boromir. Hän on yksinkertaisesti nuija ;) Minusta Boromirissa ei ole mitään kiinnostavaa; hän on tylsä kuin mikä, koska on niin tavallisella tavalla erinomainen. Siis tiedättehän - TSH on täynnä tavalla tai toisella erinomaisia ihmisiä ja muitakin (Galadriel, Aragorn jne), mutta kaikki muut ovat erinomaisia jotenkin erityisellä tavalla, mikä on jostakin mystisestä syystä paljon hauskempaa (epäilen että syy on sama kuin se, miksi ylipäätään pidän enemmän fantasiasta kuin arkirealismista...). Boromir on vain tavallinen heppu, joka ei lopulta pysty nielaisemaan tätä tosiasiaa itsestään. Käsitän, että hän on tarpeellinen tarinan kulun kannalta, mutta muuten poistaisin Boromirin niin että vilahtaa. Elokuvassa Boromir tosin on kiinnostavampi kuin kirjassa. Ja ehkä on kuitenkin hyvä, että mukana on joku "tavallinenkin"; ehkä liikoihin eriskummallisuuksiin kyllästyisi ellei vieressä olisi tavallista vertailukohtana. Joten ok, Boromir saakoon armon, mutta nuija hän on silti ;) Kakkosena ehkä Tom Bombadil, joka vain on jotenkin väärässä paikassa. Ja saa minut aina ajattelmaan puutarhatonttuja, jotka ovat varmasti mauttomuuden huippu. Mutta on niissä camp-huumoria :)

      Hassua, että noin moni inhoaa Eowynia. MInulla ei ikinä ole ollut mitään suuria tunteita häntä kohtaan, suuntaan taikka toiseen. Ensilukemalla muistaakseni en oikein saanut otetta Eowynista, mutta tuntuu että mitä useammin luen kirjan, sitä enemmän pidän hänestä. Elokuvan Eowynissa on paljon ärsyttäviä piirteitä, mutta minusta ne ovat käsikirjoittajan/ohjaajan ongelmia (taidan kuulua A&A-puristeihin...); Miranda Otto näyttelee hyvin ja näyttääkin melko tavalla juuri siltä, millaiseksi olen Eowynin kuvitellut. Liv Tyler sen sijaan on minusta NIIN väärä henkilö Arweniksi vaikka kuinka olisi täydellinen posliini-iho (vai miten se nyt menikään; kriteeri, jolla hänet vallittiin rooliin), häneltä puuttuu arvokkuutta. Arwen on sentään huomattavasti Aragornia vanhempi ja nähnyt elämässään kaikenlaista, mutta Liv on vain kikattava naapurin tyttö... No jaa, moni on toista mieltä.

      Saako höpistä pitkästi? ;) Haluaisin vaan sanoa, että inhokkiHAHMO ei tietenkään ole sama asia kuin epämielyttävin henkilö. Jos listataan henkilöitä, joita en koskaan haluaisi tavata niin kärjessä ovat tietenkin Melkor ja Sauron ja kumppanit, mutta hahmoinahan he ovat mahtavia. Ja sama koskee (tosin eri mittakaavassa) tuota Denethoria, josta moni näköjään ei pidä. Minusta hän on kerta kaikkiaan loistava hahmo :) Gandalfin ja Denethorin keskustelun täytyy olla lempikohtauksiani kirjassa, joka kerta se aiheuttaa kylmiä väreitä. Mutta elokuva pilasi Denethorin minusta täysin, filmissä hän on vain mussuttava vanha typerys eikä ollenkaan sellainen syvällisen traaginen ja ylhäinen hahmo kuin kirjassa. Denethorissa on jotain Shakespearen tragedioista, samaa henkeä.

      • Fëa

        *** Puutarhatontuista ***

        Olet oikeassa. Ne ovat mauttomuuden huippu, niissä on camp-huumoria, ja niistä tulee mieleen Bombadillo. Ehkä Bombadillon arvoitus on vihdoin ratkaistu - mies on eloon herännyt puutarhatonttu.


        *** Pahiksista ***

        Totta! Inhokkihahmo on harvoin suoraan verrannollinen hahmon dramaattisuuteen tarinan kannalta.

        Näistäkin vastauksista huomaa, että harva valitsee inhokeikseen arkkipahiksia tai näyttäviä kauhun lähettiläitä kuten Nazgûl ja Balrog. Yleensä vähiten suosiota saavat orjuutetut ja luihut, alun perinkin vähäiset nilkit, kuten Grima tai Bil Imarre.

        Tolkienin kiinnostavimpia hahmoja ovat taas usein ne veitsenterällä tasapainoilevat hahmot, jotka lankeavat kyvykkyyttään, sisäistä ristiriitaisuuttaan, vallantavoittelun ja voimaesineiden takia. Denethor, Saruman, Fëanor, Angmarin Noitakuningas, Isildur... Nuo traagiset hahmot antavat myös parhaiten kasvot voimille, jotka uhkaavat kaikkia muitakin. Me like.


        *** Elokuvan naispääosista ***

        En tiedä, missä vaiheessa KIRJAN inhokkikeskustelu muuttui elokuvakeskusteluksi, mutta ilmeisesti aikaisin. Jatkan sitä rataa, koska tätä näkemystä ei ole vielä esitetty **ainakaan tänä vuonna** ja otan myös luvan höpöttää pitkästi.

        Minusta on nähtävissä kolme naispääosaa - Eowyn, Arwen ja Galadriel. Edelleen, minusta kaksi näistä suorituksista tavoittavat erittäin hyvin sekä oman roolihenkilönsä että hänen edustamansa KANSAN vaatimukset.

        Liv Tylerin lapsenääni varmaankin ärsyttää joitakin. Mitä muuten tarkoitat arvokkuuden puutteella, hänen kikattamistaan haastatteluissa?

        Hänen ensi kertaa ilmaantuessaan - aika upea sisääntulo muuten - on aivan ilmeistä, että sieltä tulee korkea-arvoinen haltia. Hänessä on sitä haltiamaista tuonpuoleisuutta, mikä ei jätä mitään vaihtoehtoa mistään muusta rodusta. Hänestä välittyy elokuvassa ehkä voimakkaimmin kahdessa valtakunnassa haahuileva sielu.

        Ajoittain hänessä välkkyy Siunattua valtakuntaa ja jopa luthienmaisuutta(!!!), missä en olisi voinut kuvitella elokuvantekijöiden koskaan onnistuvan. Niin se vain kävi. Minusta Arwen on onnistunut myös persoonana - ottaen huomioon, miten vähän kirjat tuovat hänen luonnettaan esille. Erittäin haltia tapaus.
        Eriävät mielipiteet sallittu. :-)

        Miranda Otto. Vaikka hänen suorituksestaan tai olemuksestaan löytäisi mitä pikkuvirheitä, jotka eivät juuri vastanneet omaa kuvitelmaa hahmosta, hän täyttää vallan mainiosti rohanilaisen naisen saapikkaat. Kuka tietää vaikka Otto olisi näyttelijänä paljonkin etevämpi kuin Tyler, hän on anyway paikoin vallan erinomainen juuri tuossa roolissa. Esimerkiksi Noitakuninkaan hän kylmettää varsin mallikelpoisesti. Minusta Otto toteuttaa rohanilaisen naisen, sisäisesti ja ulkoisesti. Persoonaltaankin uskottava, hurja, lahjakas, ulospääsyä etsivä Eowyn.

        Minusta se todellinen floppi on - tadaa! - Galadriel. Minusta hän ei yllä millään tavalla tuohon kansaan eikä myöskään tuon kansankin mittapuulla korkea-arvoiseen henkilöön.

        En haluaisi arvostella luultavasti sinänsä viehättävän naisen ulkoista olemusta, mutta Galadrielin rooli on tältä osin kaikkein vaativimpia. Rinnastettavissa lähinnä Lúthieniin ja Arweniin.

        Mielestäni Blanchett ei täytä kovia vaatimuksia tältä osin, joskaan ei sitten muiltakaan. Lopputuloksesta tulee mieleen suomalainen naapurintyttö, joka on juuri pessyt punoittavat kasvonsa ja pukenut ylleen valkoisen kesäyöpaidan, jossa vaeltaa juhannusyössä. Onkin hyvä, että hänellä on ne suipot korvat, jotta aina välillä muistaa kuvitella hänen haltia-alkuperänsä.

        Jos pystyykin muistamaan hänen esittävän haltiaa, haluaa miltei unohtaa, että tuolla hahmolla pitäisi olla Veden Sormus. Että tuo on Lothlórienin Valtiatar, joka kuuluu Calaquendiin, se joka inspiroi Fëanoria luomaan Silmarilit Siunatussa Valtakunnassa ja jossa vielä voimme etäisesti nähdä Laurelinin ja Telperionin valoa. Minä en ainakaan näe. :-)


    • jawetus

      Ar-Pharazôn.

      Vanhuuden höperö hullu, oman aikansa kapteeni Pirk, joka pakotti ihmiskansojen kerman typerään ja merkityksettömään sotaan, jossa ei alun alkaenkaan ollut mitään mahdollisuuksia menestyä.

      Omaa kuolemaa helpottaakseen surmautti kansansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe