homeallergia..

ummikko

Näkyykö homealtistuminen verikokeissa, esim eosinofiilien nousuna? Olen ymmärtänyt, että voimakas väsymys voi vaivata hometalon asukkaita. Miten pitkään pitäisi asua poissa, että väsymys helpottuu. Olisin halukas kokeilemaan asunnon vaihtoa vähäksi aikaa ja selvittää, johtuisiko väsymys homeesta. Silmien "karvastelukin" lienee homeen syitä?

14

5527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisuiisu

      aktivoituminen liittyy ASTMAAN!

      Astma on ns. IgE-välitteinen allergia.

      Kosteusvauriomikrobit EIVÄT aiheuta ASTMAA!

      Tosin Paavo Lipposen hallitus päätti vuonna 1995 kuultuaan sosiaali- ja terveysministeriään Sinikka Mönkärettä, että kosteusvauriomikrobit aiheuttavat astmaa. Mönkäre tiesi, että kosteusvauriomikrobien aiheuttama allerginen keuhkoputkitulehdus muistuttaa astmaa. Kuten tunnettua Mönkäre on väitellyt yliherkkyyskeuhkokuumeesta eli allergisesta alveoliitista lääketieteen tohtoriksi. Näin valhe muuttui "Mooseksen" mahtikäskyllä totuudeksi.

      hometerveisin
      Pekka Nikkola

      • 1111

        Siis väitätkö, että minulla onkin astma. No huh huh, periaatteessa mikä tahansa dg. kelpaa, kunhan siihen on vain lääke olemassa. Kiitos valaisevasta, syvääluotaavasta vastauksestasi, Pekka Nikkola.


      • nisuiisu

        eosinofiilisia valkosoluja nyt tässä tapauksessa on, on keuhkoputken limakalvo.

        Astmahan tapahtuu keuhkoputken limakalvolla.

        PN


    • todettu talossanne? Kyllä nuo kuvaamasi oireet sopivat homeen aiheuttamiksi. Onko oireina tosiaan vain väsymys ja silmäongelmat? Jos näin on, niin olet selvinnyt vielä vähällä.

      Minulla oirelistalla oli jo kymmeniä vaivoja, kun vasta älysin muuttaa pois. Pahin kipu keuhkoissa hellitti viikossa. Muiden oireiden osalta ensi vaiheen paranemiseen meni noin 3 kk. Myös sen väsymyksen, mutta olin hyvin sairas tuossa vaiheessa ja mm. laihduin nopeasti.

      Sitten valitettavasti huomasin, etten parane enempää. Jouduin allergiasairaalaan, jossa tarjoiltiin ODTS-diagnoosi. Alveoliittia kuitenkin epäillään ja haetaan edelleen. Rukoilen, ettei löytyisi.

      • alkup.

        Oireita on muitakin toki. Ne kaikki kuuluvat myös kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta verikokeet näyttävät toista. Haluaisin selvittää kuitenkin, MISTÄ oireet johtuvat. Mitä homealtistukseen oireisiin siis kuuluu?



      • warmano
        homeahdistus kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000010755958#22000000010755958

        Omat kokemukseni homeasunnossa asumisesta ovat hirvittävät. Kolmessa viimeisimmässä asunnossa joissa olen asunut oli hometta.

        Siitä iskikin sellainen altistus ja oireita tuolta nettisivuilta keräytyikin kaikkiaan 29 kipaletta! Eipä ole tullut ajatelleeksi eikä laskeneeksi että niitä oireita on ollut noin hievittävästi.

        Oireeni eivät ole poistuneet vaikka asun nykyään homeettomassa asunnossa. Ei tarvitse olla kuin alle vuorokausi homeasunnossa niin useimmat oireet palaavat välittömästi. Ensimmäisenä se loputon kuiva yskä, keuhkojen särky, hengenahdistus ja karmea päänsärky (yskimisestä).

        Meikäläisestä on kehittynyt jonkin sortin vainukoira. Homeen "haistan" missä tahansa melkeinpä heti ja aina olen osunut oikeaan.

        Nyt kun on puhuttu koulujen ja päiväkotien homeongelmista niin oikein pahaa tekee ajatella lapsiparkoja jotka voivat saada koko loppuelämän sairauden verukkeella:"ne korjauskustannukset, ne kustennukset, maksaa, maksaa!!". Eihän terveyttä herrajjumala voi mitata rahassa. Ehkä lähitulevaisuudessa homeongelmien takia alkaneet sairaudet voi käydä yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin korjauskustannukset jos nyt sitä perhanan rahaa pitää sitten ajatella..


    • Homeherkkä

      Näin sanotaan:
      Eosinofiilisten valkosolujen solukalvossa on reseptorit IgE:lle, IgA:lle ja IgG:lle, komplementin osasille (C1g, C3b, iC3b, C4b ja C5a), ja useille sytokiineille.
      Erityyppisten reseptorien paljouden ja eosinofiilisten valkosolujen sisältämien toksisten yhdisteiden takia NÄMÄ SOLUT OVAT KESKEISESSÄ ASEMASSA ALLERGISISSA JA ERÄISSÄ MUISSAKIN TULEHDUKSISSA.

      Mikäli eosinofiiliset valkosolut ovat aktivoituneet mittatikkuna voi käyttää kokonaisIgE:tä.

      Minulla kokonaisIgE;n määrä on mittauksissa ollut huomattavasti yli normaalin kuin myös L-eos.

      Yritäppä saada tuo kokonaisIgE:n arvo selvitettyä.

      • IgE vasta-aineita ??

        Jos ei löydy IgE vasta-aineita. (homeille, eikä millekkään muullekkaan.(IgG ei otettu)
        Eosinofiiliarvo kulemma normaali, matala. Tulehdusarvot ok. alle 10..
        No pitoisuus jotain ka- 8.5
        Ei leukosytoosia.

        Prick ei reagoi.

        2 sisaruksella myös astma, ja 1 COPD. Heillä tupakointia kyllä paljon ja kotieläimiä. 1 sisarus atoopikko, allerginen, reagoi silmillä ja nuhalla. Muut oireettomia.

        Lievää allergiaa lapsena ja iho oireita. Lievänä, prick reaktíot silloin eri siitepölyille. Käyttänyt myös suihkeita niihin.

        Voiko olla TOSIAAN
        ASTMA jonka hometyöpaikka on vaan "laukaissut päälle". JATKUVAN HOMEPÖLLYTYKSEN TAKIA.
        Eli sukuvika, ettei olisi sitten välttämättä alveoliitti.
        Tupakointia ainakin 24 vuotta. Vaihtelevat määrät. Kuitenkin alle 2 askia /pvä, lähinnä 1.
        Tupakointi kuulemma myös estää IGG aineiden muodostumista?

        huom. EI yskää, virkayskä kyllä, EI korkeaa kuumetta. EI keuhkotulehduksia. EI poskiontelotulehduksia. Vaan karmea turvotus limakalvoilla ja limaneritys. Silmien oireilu. Korvien kutina.

        Töissä paljon homelajeja.

        Lähinnä COPD tyyppistä oireilua. Vilutus ym. Pienet tiehyet MEF 50 ja MMEF tukos tosi paljon, jotain 50 % ja bronkodilaatiovaste Suuri! Obstruktio. Useita miniflunssia.

        Oireet paranee kotona. Astmalääkkeellä limaneritys lähes loppunut..
        Reagointi kyllä joka kemikaaliin, ja multaan, pölyihin. saunaan, pakokaasuun, tupakansavuun jne..

        Diagnoosinne. kiitos..
        Onko vielä toivoa?
        Olen karkumatkalla homeympäristöstä. EN haluaisi altistaa lisää, työpaikan vaihto.


    • Mooritz

      Kysyin yksinkertaisesti .näkyykö home jos on elimistössä .VERIKOKEEESSA kukaa ei vastannu .en tarvitse teidän historia tarinoita niitä kyllä riittää kiitos.

    • allergologilla

      Ei näy.Näin sanoi alan erikoislääkäri,kun kävin vastaanotolla,että menee satanen hukkaan!

    • Testannut

      Kyllä voi näkyä verikokeissa. Itse teetätin yksityisellä lääkäriasemalla Helsingissä omalla kustannuksellani homealtistustestit 199O-luvulla, kun olin kärsinyt monta vuotta hengitys- yms. oireista muutettuani 1960-luvulla rakennettuun vanhaan kerrostaloasuntoon. Olin myös ihmetellyt ummehtunutta hajua asunnossa, jolle taloyhtiö ei tehnyt mitään.

      Testit tehtiin verikokeena. Näytteet lähetettiin muistaakseni Otaniemessä sijaitsevaan Keskuslaboratorioon. Tulos: "teillä on todettu selvä altistus ... luokkaan kuuluville sädesienille" (homesienten tieteellinen nimi mainittu laboratoriotuloksissa, joita ei ole nyt tässä vieressäni).

      Syyksi selvisi sittemmin lahojen ikkunanpuitteiden sisäpuolelle pesiytynyt sädesieni sekä kylpyhuoneen lattian alla olevan lattianlämmitysputken vuoto, joka oli homehduttanut kylppärin lattianurkkia.

      Asunto tuli selvästi helpommaksi hengittää sen jälkeen kun taloyhtiö teetätti koko talossa ikkuna- ja putkiremontin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7691
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      74
      3703
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1323
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      75
      1077
    5. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1007
    6. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      56
      1005
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      123
      823
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      708
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      705
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      38
      663
    Aihe