Huono koulussa..

sad but true

Niin, olen 14v. tyttö ja mielestäni tosi huono koulussa. Tuntui äskenkin kieltämättä aika pahalta kun luin noita muiden tälläkin palstalla käyvien numeroita, 9, 8 ja 10 yleisimpiä. Minulla paras tokarissa lienee 8. :'(
Keskiarvoni oli viime vuonna 7.3 ja nyt olen tosi kovasti tehnyt töitä tänä vuonna parempien numeroiden eteen, tuloksetta. Melkein itkettää kun ajattelee millainen tulevaisuus minulla on edessä, kun en saa hyvää työpaikkaa enkä mitään, enkä pääse lukioon..Asun niin pienellä paikkakunnalla ettei täällä ole kuin tasan yksi lukio, johon taitaa pääsy KA olla 7.5, ja tuossa keskiarvossani on kaikki taideaineetkin mukana. Surullista. Muilla samaa?
En ole oikeastaan erityisen lahjakas missään. Musiikissa sen verran, että olen nyt soittanut viulua ja käynyt viulutunneillakin, ja sain jopa stipendin musiikkikoulusta :) En ole kyllä koko soitinta soittanut kuin tosi vähän aikaa, ja sitten kun en tajua musiikinteoriasta hölkäsenpöläystä niin koulun musiikkinumero on mitä on..Eikä siellä koulussakaan soittotaitoja oikein voi esille tuoda, kun aina vaan soitetaan jotain kitaraa tai bassoa..
Tulipas taas sepostettua jotain ihan pöhelöä tekstiä. Anteeksi. Varsinainen ongelma tässä nyt vain on se, etten tajua. Siis matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, mitään. En vain opi, koska taidan hittovie olla joku tyhmä. Vaikka yritän kuin kovasti, niin kokeessa kaikki unohtuu, pää jotenkin "sumenee" enkä pysty ajattelemaan tai mitään, en vaikka tahtoisin. Ja sama homma kokeisiin lukemisessakin, asiat eivät vain millään tartu muistiin niin että ne muistaisi kokeessakin. Mikä avuksi?

19

4119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä vaan

      Kuinka pieni paikkakunta ja mistä päin?

      Noh, tuosta kokeisiin luvusta ja muusta. Eli sinun pitää siis aloittaa opiskelu tasaisesti koko jakson ajan ja kehittää erilaisia kikkoja siihen opiskeluun. Mind mapit, ranskalaiset viivat, kuvamuistin käyttäminen ja monet monet muut metodit saattavat toimia kohdallasi. Myös sellainen pieni avustus voisi tehdä terää. Pyydä esimerkiksi isääsi tai äitiäsi auttamaan tai sitten ehkä joku ulkopuolinen?

      Itse olen todella lahjakas, tai ainakin niin olen kuullut lukuisia kertoja ja opiskelen yhdessä varmasti Suomen parhaimmista lukioista (ainakin keskiarvorajojen ja YO-tulosten perusteella) vielä vähän aikaa. Joten en tuosta ongelmasta tiedä, itselläni ei vaan ole motivaatiota enää lukea tai opiskella koska en tiedä mitä minusta tulee isona jne. Minulla on muita ongelmia elämässäni kuin koulu...

      Vielä takaisin sinuun... En itse usko että olet tyhmä, et vain ole vielä löytänyt sopivaa opiskelutaktiikkaa. Tai muuten saanut itsestäsi hyvää otetta. Olen sitä mieltä että sinulle tekisi todella hyvää jos joku auttaisi sinua kokeilemaan erilaisia opiskelutyylejä ja ehkä opettaisi niissä aineissa missä olet heikoimmillasi.

      Jos ei muuta niin availe hieman kesällä kirjoja, älä stressaa siitä lomalla, mutta silloin tällöin hieman lukaise asioita, vaikka vain pieniä määriä ja kertaile niitä.

      Terveisin, 18-vuotias nuori mies PK-seudulta.

      • sad but true

        Aika pieni paikka ja Kuopiosta päin.
        Niin, en minä tosissaan keksi muutakaan syytä siihen miksi en opi, kuin että opiskelutekniikkani ovat kai jotenkin huonot..Minä en nimittäin pelkällä lukemisella opi, se on jo huomattu melkoisen monta kertaa. Ja onhan minullakin vaikka kuinka monia muitakin ongelmia kuin koulu, ja näistä ongelmistakin on ehkä nyt johtunut sellainen olo että on PAKKO, kertakaikkisen PAKKO menestyä ja saada tulevaisuudessa hyvä työpaikka. Se vain ei ole niin helppoa, ei minulle. Jos minulla olisi edes sen verran älykkyyttä että pääsisin lukioon, olisin jo todella tyytyväinen. Onneksi tässä on vielä yksi vuosi aikaa yrittää nostaa lukuaineiden keskiarvo ainakin 7.5 tai mieluusti korkeammallekin..Niin, ysiluokka vielä aikaa.
        Kiitos Minä vaan kun vastasit. :) Auttoi jonkinverran kun ehdotit kokeilemaan eri opiskelutyylejä, jonkun muun avulla. Minulla vain ei ole kotona ainakaan ketään joka minua auttaisi, koulussa hyvin menestyvät sisarukset ovat jo muuttaneet muualle eivätkä näinollen oikein voi autella..Vanhemmat taas, no joo, en usko että niitä niinkään kiinnostaa minun koulumenestykseni. Melko huono homma tuokin. Pitäisi varmaan kysyä koulun opettajilta tai joltain erityisopelta apua. Ehkä sitten alkaisi asiat järjestyä :)


      • jäätis
        sad but true kirjoitti:

        Aika pieni paikka ja Kuopiosta päin.
        Niin, en minä tosissaan keksi muutakaan syytä siihen miksi en opi, kuin että opiskelutekniikkani ovat kai jotenkin huonot..Minä en nimittäin pelkällä lukemisella opi, se on jo huomattu melkoisen monta kertaa. Ja onhan minullakin vaikka kuinka monia muitakin ongelmia kuin koulu, ja näistä ongelmistakin on ehkä nyt johtunut sellainen olo että on PAKKO, kertakaikkisen PAKKO menestyä ja saada tulevaisuudessa hyvä työpaikka. Se vain ei ole niin helppoa, ei minulle. Jos minulla olisi edes sen verran älykkyyttä että pääsisin lukioon, olisin jo todella tyytyväinen. Onneksi tässä on vielä yksi vuosi aikaa yrittää nostaa lukuaineiden keskiarvo ainakin 7.5 tai mieluusti korkeammallekin..Niin, ysiluokka vielä aikaa.
        Kiitos Minä vaan kun vastasit. :) Auttoi jonkinverran kun ehdotit kokeilemaan eri opiskelutyylejä, jonkun muun avulla. Minulla vain ei ole kotona ainakaan ketään joka minua auttaisi, koulussa hyvin menestyvät sisarukset ovat jo muuttaneet muualle eivätkä näinollen oikein voi autella..Vanhemmat taas, no joo, en usko että niitä niinkään kiinnostaa minun koulumenestykseni. Melko huono homma tuokin. Pitäisi varmaan kysyä koulun opettajilta tai joltain erityisopelta apua. Ehkä sitten alkaisi asiat järjestyä :)

        6.6 repikää siitä!!!


      • haukku24
        jäätis kirjoitti:

        6.6 repikää siitä!!!

        tolla ei pitkälle pötkitä, sano mun sanoneen..


      • opiskelija^^
        sad but true kirjoitti:

        Aika pieni paikka ja Kuopiosta päin.
        Niin, en minä tosissaan keksi muutakaan syytä siihen miksi en opi, kuin että opiskelutekniikkani ovat kai jotenkin huonot..Minä en nimittäin pelkällä lukemisella opi, se on jo huomattu melkoisen monta kertaa. Ja onhan minullakin vaikka kuinka monia muitakin ongelmia kuin koulu, ja näistä ongelmistakin on ehkä nyt johtunut sellainen olo että on PAKKO, kertakaikkisen PAKKO menestyä ja saada tulevaisuudessa hyvä työpaikka. Se vain ei ole niin helppoa, ei minulle. Jos minulla olisi edes sen verran älykkyyttä että pääsisin lukioon, olisin jo todella tyytyväinen. Onneksi tässä on vielä yksi vuosi aikaa yrittää nostaa lukuaineiden keskiarvo ainakin 7.5 tai mieluusti korkeammallekin..Niin, ysiluokka vielä aikaa.
        Kiitos Minä vaan kun vastasit. :) Auttoi jonkinverran kun ehdotit kokeilemaan eri opiskelutyylejä, jonkun muun avulla. Minulla vain ei ole kotona ainakaan ketään joka minua auttaisi, koulussa hyvin menestyvät sisarukset ovat jo muuttaneet muualle eivätkä näinollen oikein voi autella..Vanhemmat taas, no joo, en usko että niitä niinkään kiinnostaa minun koulumenestykseni. Melko huono homma tuokin. Pitäisi varmaan kysyä koulun opettajilta tai joltain erityisopelta apua. Ehkä sitten alkaisi asiat järjestyä :)

        Eiks se niin mee et lukuaineet ratkasee, ilman kemiaa ja fysiikkaa, jos et hae esim. urheilulukioon tai taidepainotteiseen? Sä voisit lukee kokeisiin niin, että teet muistiinpanot; mulla ainakin muistuu kokeessakin mieleen sit helpommin kun ne asiat on kerran kirjottanu.


    • haukku24

      Ei mullakaan toi fyssa, kemia ja matikka pure. Ne on niiiiin outoja aineita, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.. xD

      Älä ny, eihän sun keskiarvos mikää huono oo! Hyvä kun yrität parhaas, parampaan ei pysty kuin mitä on parhaansa yrittäny. (näihin mun "viisaisiin" lauseisiin tarttee kääntäjän, joka muuttaa ne suomen kieleks! XD)

      Mun ka on 7.8.. Ei kuule mullakaan oo missään lukuaineessa kasia parempaa, kympit tulee vaan liikasta ja kuviksesta ja ysi köksästä. Eli kaikki, mitä ei lukioon päästessä tarvi niin on kymppejä ja ysejä..! just just.. Mun mielest tarttis nekin, valinnaisaineet ja liikka arvostella.

      • teoriatyyppi

        Tiedätkö miksi valinnais-, taide- ja taitoaineita ei arvostella? Koska se olisi hiukkasen epäreilua. Joku taiteilijanalku veisi teoriaa osaavalta paikan lukiossa, jossa 98% opetuksesta on teoriaa! Ei musiikin kympillä vielä yo-kirjoituksissa pitkälle pötkitä, kun ei musiikkia voi kirjoittaa. Lisäksi taideaineiden arvostelu ei ole yhtenäistä ympäri suomen. Kuvismaikka antaa numeron oman harkinnan mukaan jne. Teorialaitokseen pääsyyn vaikuttaa teoriaopinnot. Jos menet yliopistoon lukemaan matikkaa, ei siinä oteta huomioon huippu-urheilijan kykyjäsi. Miksi pitäisi?


    • janika 14wee

      sun kannattaa kysyy vaikka oppettajaltas että antas sulle tukarii tai jotain... tai sitte sun
      pitää ruveta käymään jossain terapiassa jossa opetetaan sulle että miten ne tiedot pysys päässä... mulle on tapahtunu ihan sama juttu mutta kun oon kertonu äidille siitä niin se autto mua jotenkin mutta en tiiä vaan miten, mä vaan luin,luin,luin ja luin niin se autto tosi paljon.

    • feliza

      joku sulla on lukuhäiriö, AD-HD, tai et alota lukemaan kokeisiin ajoissa(eli koko sen kurssin ajan tai väh.viikkoa ennen)
      oisko näin?

      • sad but true

        AD-HD? Mikä se on, lukihäiriö? No, tuskin sentään, jos koulussa pitää muiden edessä lukea jostain kirjasta kappaletta tai jotain niin eipä koskaan ole ollut mitään ongelmia, ja toiseksekin tykkään tosi paljon lukea esim. fantasiakirjoja, ihan harrastuksena. Kysymyksesi auttoi ihme kyllä oivaltamaan, että olen suht hyvä edes jossain; ainekirjoituksessa :) Koskaan ei ole ollut niiden numero alta ysin. :)
        Kun eikös se lukihäiriö ole semmoinen, että on vaikeuksia lukea tms.? Tai sitten jokin keskittymishäiriö? Korjatkaa, jos olen väärässä..


      • lukihäiriöinen
        sad but true kirjoitti:

        AD-HD? Mikä se on, lukihäiriö? No, tuskin sentään, jos koulussa pitää muiden edessä lukea jostain kirjasta kappaletta tai jotain niin eipä koskaan ole ollut mitään ongelmia, ja toiseksekin tykkään tosi paljon lukea esim. fantasiakirjoja, ihan harrastuksena. Kysymyksesi auttoi ihme kyllä oivaltamaan, että olen suht hyvä edes jossain; ainekirjoituksessa :) Koskaan ei ole ollut niiden numero alta ysin. :)
        Kun eikös se lukihäiriö ole semmoinen, että on vaikeuksia lukea tms.? Tai sitten jokin keskittymishäiriö? Korjatkaa, jos olen väärässä..

        Niin, en minä tai kukaan muukaan huomannut minulla olevan lukihäiriötä, mutta lukiossa se sitten todettiin.


      • Eitnes
        lukihäiriöinen kirjoitti:

        Niin, en minä tai kukaan muukaan huomannut minulla olevan lukihäiriötä, mutta lukiossa se sitten todettiin.

        Mun keskiarvo oli 5.5, meen nyt ysille. Seiskalla mulla oli 8.8.. Että noin se vaan voi laskee. Mulla onki sellanen ongelma, että mielialat vaihtelee rajusti. Ensin on että kiinnostaa lukee kokeeseen ja sitten kun alan lukemaan niin saattaa tulla et "NO EN TODELLAKAAN ENÄÄN LUE!!" :D Joo, ei oo aihetta nauruun.. Joku ongelma kait mullaki on. Oon kokeillu noita ei taktiikoita mut en tiedä onko ne auttaneet. Sun tilantees ei oo läheskään niin paha ku mulla, joten mieti vaikka siltä kantilta jos se jotain helpottais. (lukioon ois tarkotus mennä xD )


      • Eitnes
        Eitnes kirjoitti:

        Mun keskiarvo oli 5.5, meen nyt ysille. Seiskalla mulla oli 8.8.. Että noin se vaan voi laskee. Mulla onki sellanen ongelma, että mielialat vaihtelee rajusti. Ensin on että kiinnostaa lukee kokeeseen ja sitten kun alan lukemaan niin saattaa tulla et "NO EN TODELLAKAAN ENÄÄN LUE!!" :D Joo, ei oo aihetta nauruun.. Joku ongelma kait mullaki on. Oon kokeillu noita ei taktiikoita mut en tiedä onko ne auttaneet. Sun tilantees ei oo läheskään niin paha ku mulla, joten mieti vaikka siltä kantilta jos se jotain helpottais. (lukioon ois tarkotus mennä xD )

        Oho.. Kirjotin "ei taktiikoita", tarkotin siis "eri taktiikoita".. Oli pakko korjata kun pisti niin silmiin toi.


    • Elena

      Sun juttus kuulosti aika tutulta. Sulla saattaa olla oppimisvaikeuksia, mutta apua voit kyllä ongelmaasi löytää. Itse kävin muutama vuosi sitten eräänlaisessa terapiassa oppimisvaikeuksieni takia. Sinun kannattaisi jutella asiasta vaikka jonkun psykologin kanssa.Mulle tehtiin jotain psykologisia testejä ennen terapian alkua.
      Mulle eniten ongelmia on tuottaneet mm.luetun ymmärtäminen sekä matematiikka ja luonnontieteet. Vaikeuksia ei kuitenkaan ole ollut pelkästään lukuaineissa, vaan minun on muutenkin hankalaa ymmärtää esim. jotain monimutkaisia ohjeita ja sääntöjä. Koulun liikuntatunnit ovat olleet aika piinaavia, minun on huomattavasti muita hankalampaa esimerkiksi pallopeleissä pysyä mukana ja keskittyä, vaikka kuinka yritänkin.
      Missään nimessä sinun ei kannata ajatella, että olisit tyhmä. Et ole ainoa jolla tämä ongelma on, olen kuullut, että noin viidesosa suomalaisista kärsisi jonkinlaisista oppimisvaikeuksista. Hyvin usein meidät kuitenkin leimataan laiskoiksi ja tyhmiksi, mikä on ikävää. Mielestäni ihmisillä on edelleen aivan liian vähän tietoa oppimiseen liittyvistä ongelmista. Eivät ne välttämättä edes estä oppilasta olemasta hyvä missään aineissa. Itselläni on kolme kiitettävää todistuksessa(vieläpä lukuaineista)ja pari kasiakin. Ensimmäisen kymppini sain lukiossa! Se on mulle aikamoinen saavutus, josta oon ylpeä..Viime vuosina huonot numerot ovat tuottaneet minulle paljon huolta ja murhetta, mutta olen kuitenkin alkanut ottaa vähän rennommin.
      Kyllä mulla on edelleen oppimisvaikeuksia huolimatta saamastani avusta, mutta koetan kuitenkin selvittää lukion ja päästä myös opiskelemaan haaveammattiini. Ei ole mitään syytä olla yrittämättä.
      Mutta toivon todella, että saat tukea tähän ongelmaasi ja löydät itsellesi sopivat opiskelumenelmät. Olen samaa mieltä, pelkkä lukeminen ei aina auta, vaan joskus täytyy ottaa muitakin menetelmiä käyttöön.

    • Shiruki

      Luulen että meitä on enemmänkin. Pääsin ysiltä juuri ja keskiarvossani ei ole kehumista. (Keskiarvoni oli huonompi kuin sinulla ;))
      Pääsin kuitenkin ensimmäisen hakupaikkaani ja olen iloinen (ja epävarma.)

      Koulunumerot eivät ole elämän selkäränka loppuelämää, aluksi ehkä mutta aikuisena et tee niillä enää kakkaakaan. Suurimmaksi osaksi teot ja olemus ratkaisevat työ elämässä. (Vaikka onhan se hyvä tietää edes perusasiat jostain, mutta numero ei kerro 100% varmuudella mitä sinä osaat. Se on vain jonkun idiootin päättämä luku, siitä miten sinä hänen mielestään osaat.)

      Itsekin olen soittanut viulua ja teoriat menivät päin ..puuta. Yhden sain suoritettua ja siihenkin tarvitsin apua. - -' Muut jäi suorittamatta.

      Toivottavasti tämä auttoi ja lohdutti edes vähän. ^^ Meitä on monta. ^^d

    • tyttååå

      no itselläni on vielä edessä 3 vuotta, mutta nyt kun sain todistuksen niin paras numero tais tulla kuviksesta 9
      matikka on aina tuottanut vaikeutta ja englanti kummassakin oli 6, taitaa minullakin olla jotain vaikka kuinka luen ja harjoittelen niin ei se tulosta tuo! matikan kokeeseen luin myös 2 viikkoo ennen ja harjoittelin mutta ei niin ei! meillä oli englanninkii koe että saatiin lukea 2½ viikkoa mutta mä aloin heti lukea ja harjoitella! kait pitäis alkaa tekemään jo jotain, lukioon olis munkin tarkotus mennä mutta vähän epämääräseltä sekin näyttää!
      :)
      nyt ysin harjoittelet hikihatussa ja käy juttelemassa jollekkin! ja voithan sä pyytää sun vahempii kyselee asioita kun on kokeita! :)

      • joku joka ei vaan osaa

        oon oikeesti nii snobi kaikess olen yli painoinen idiootti ja kaverit ok mut alkanu vihata miuta koska oon alkanu olee paskempi koulus ku ne ja mun ka oli 7,4 matikka,fysiikka,kemia,äikkä,VENÄJÄ erityisesti ja ku venäläiset homo opet jotka ei osaa suomee ku vittu 2 sanaa vai häh vittu itelles suoraa sanottuna vituttaa koko koulu mut vanhemmat ei anna vaihtaa koulua


      • .......
        joku joka ei vaan osaa kirjoitti:

        oon oikeesti nii snobi kaikess olen yli painoinen idiootti ja kaverit ok mut alkanu vihata miuta koska oon alkanu olee paskempi koulus ku ne ja mun ka oli 7,4 matikka,fysiikka,kemia,äikkä,VENÄJÄ erityisesti ja ku venäläiset homo opet jotka ei osaa suomee ku vittu 2 sanaa vai häh vittu itelles suoraa sanottuna vituttaa koko koulu mut vanhemmat ei anna vaihtaa koulua

        Mulla ylä-asteella alko ongelmat kasautuu niskaan kun en tajjunnut matikkaa ja englantia.. Mulla todettiin lieviä oppimisvaikeuksia oon normi luokasa mutta käyn erityisopel noi aineet ja sit mulla on yks ylimääränen tunti sillä jossa harjottelemaan lukemaan koska oon tosi hidas lukeen ja mul on vaikeuta kirjottaa ja en oo tyhmä oon vaan hidas, ja mun on vaikee ymmärtää open ohjeita tunnilla ja kokeessa kysymyksii ja jos pitä lukee niin oon aina viime joka lähtee kokeesta. kanataa selvitää onko sul oppimisvaikeuksii, sillä mulla ne todettiin ja oon ny sanu apuuu:)


    • Anonyymi

      Olen kohta 12-vuotias ja itse tosi huono koulussa 1-4 luokalla se oli viellä helppoa mut nyt stressaan kaikki yöt koulusta, kokeista, opinnoista, läksyistä ja esitelmistä en saa unta ja oon nähnyt jopa unia et saan 5 ja 6 kokeista ja että myöhästyn ja unohdan läksyjä asun aika kaukana koulusta joten bussi voi tulla myöhässä kaveriporukka hajosi juuri ja nyt on ollut paineita olen musiikki-luokalla eli mukaan tulee viel musiikin-kokeet ja 2-tunnin KOURO se stressaa paljon kun pitää soittaa erillaisia soittimia ja osata yli 50-laulua ulkoa eli ei oo helppoa oon kokeillut erillaisia opiskelu tapoja mutta en oo silti löytäny sellasta mikä antaisi kiinnostuksen ja tuntiaksiivisuun on välttävän ja tyydyttävän välissä eli mulla on paljon paineita. Jos on vinkkejä tai apukeinoja toivon että voisitte laittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe