Pitääkö paikkansa, että punainen risti Ahvenanmaan lipussa symboloi Suomea? Miksi punainen?
Ahvenanmaan lippu
4
1327
Vastaukset
- pitäisi
vaihtaa ehdottomasti vaikka Ruotsin sotalippuun - siis valkoinen risti valkoiselle pohjalle. Mitä se punainen siellä tekee, ei se Ambomaa mikään SPR ole
- Historiaa
Punainen väri Ahvenanmaan lippuun on otettu Suomen vaakunasta, jonka värit ovat punainen ja kulta (keltainen). Suomen leijonavaakuna tunnetaan jo 1500-luvulta, 1809 se otettiin Venäjän Suomen suuriruhtinaskunnan vaakunaksi ja 1917 itsenäisen Suomen vaakunaksi. Kun Ahvenanmaan lippua suunniteltiin, ensimmäisessä ehdotuksessa lipun keskimmäinen risti oli valkoinen, mutta presidentti Paasikivi käytti veto-oikeuttaan, koska lippu olisi muistuttanut liikaa joitain ruotsalaisten alusten käyttämiä lippuja ja ehdotus hylättiin. Sitten keskimmäisen ristin väriksi valittiin Suomen vaakunan punainen väri.
- ddddddddddddddddd
moi9moiidfoakhsjhdfklhjsklgjfkhgjkdfjjklghkjl
gfgfdgffgfgfggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797