kaksosetko?

kyseliä..

eli siis kenen puolelta nämä kaksoset periytyy?
Itse olen nainen, ja suvussani ei tietääkseni ole yhtään kaksosia.
Mieheni siskolla on identtiset kaksostytöt, ja hänen isän puolelta on kahdet kaksoset ainakin.

26

5640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...ne periytyy...

      ...kummaltakin puolelta! Eli siis jos sinulla olisi kaksosuutta suvussasi, sinulla olisi korkeampi todennäköisyys muihin verrattuna saada kaksoset. Jos, ja kun, sinun miehelläsi on kaksosuutta suvussa, teidän tyttärellä on suurempi todennäköisyys kuin toisilla saada kaksoset.

      Identtisien kaksosten saaminen ei ole periytyvä ominaisuus, vaan erimunaisten kaksosten saaminen eli silloin irtoaa kaksi munasolua yhtäaikaa.

      Kannattaa tutustua Suomen Monikkoperheet ry:n nettisivuihin. Sieltä löytyy faktatietoa runsaasti. http://www.suomenmonikkoperheet.fi/

    • ei kaksosia mutta

      Meillä miehen suvun puolelta on kaksosia vaikka muille jakaa, mutta ei ole tullut kaksosia meille ja lapsia kaksi.

      • on.

        Jos teillä on miehen puolelta paljon kaksosia, niin teidän tyttärillä tai poikienne tyttärillä on suurempi mahdollisuus saada kaksoset kuin muilla. Usein kaksosuus hyppää ainakin yhden sukupolven yli.


      • -nainen-
        on. kirjoitti:

        Jos teillä on miehen puolelta paljon kaksosia, niin teidän tyttärillä tai poikienne tyttärillä on suurempi mahdollisuus saada kaksoset kuin muilla. Usein kaksosuus hyppää ainakin yhden sukupolven yli.

        Eikä se ole fakta tietoa, että kaksosuus "hyppelis" sukupolvien yli. Itse olen kaksonen ja minulla on kaksoset.


      • on.
        -nainen- kirjoitti:

        Eikä se ole fakta tietoa, että kaksosuus "hyppelis" sukupolvien yli. Itse olen kaksonen ja minulla on kaksoset.

        Minähän kirjoitinkin, että USEIN kaksosuus hyppää yhden sukupolven yli. Jos olisit mies, ei sinulla (välttämättä) olisi kaksosia, koska se periytyy äidin puolelta. Eli jos olisit mies, kaksosuus saattaisi peiytyä tyttärellesi, jolla olisi siis suurempi mahdollisuus saada kaksoset kuin niillä, joilla ei suvussa kaksosuutta esiinny.


      • Twins
        -nainen- kirjoitti:

        Eikä se ole fakta tietoa, että kaksosuus "hyppelis" sukupolvien yli. Itse olen kaksonen ja minulla on kaksoset.

        ...mites sitten, kun itse olen identtinen kaksonen ja siskoni (ei kaksospuolikkaani) taas sai juuri identtiset kaksospojat??? Eikä identtisyyden tosiaan pitänyt edes olla perinnöllistä? itselläni taas on 4 lasta, eikä kaksosia.


      • -nainen-
        Twins kirjoitti:

        ...mites sitten, kun itse olen identtinen kaksonen ja siskoni (ei kaksospuolikkaani) taas sai juuri identtiset kaksospojat??? Eikä identtisyyden tosiaan pitänyt edes olla perinnöllistä? itselläni taas on 4 lasta, eikä kaksosia.

        Mä kyllä luulen, että identtisyys/kaksosuus yleensä on jollain tavoin periytyvä ominaisuus, joissakin suvuissa. Jos raskaudet ovat saaneet alkunsa ilman hedelmöiityshoitoja. Eli toisilla vain jakautuu munasolu kahtia ja toisilla niitä irtoaa useampi kerrallaan.

        Eihän kaikki periytyvät sairaudetkaan ole jokaisella suvun jäsenellä, vaikka sukurasitteena olisikin geenissä jokin perinnöllinen sairaus. Eli kaksosuuskin saattaa ilmetä samalla tavalla??!!


    • äitini

      puolella on yhdet kaksoset ja miehen isän puolella yhdet. Kaksosuus perityy äidin puolelta.

    • näyttäis

      ...että periytyy? Appiukkoni on identtinen kaksonen, samoin hänen serkkunsa ovat identtiset kaksoset. Minun suvussani ei identtisiä kaksosia ole, ainoastaan keinoalkuisia ei-identtisiä. Meillä on identtiset kaksoset. Periytyikö se mieheni puolelta (ominaisuus että munasolu jakaantuu hedelmöittymisen jälkeen) vai onko pelkästään sattumaa... kukapa tietää? Hieno juttu kuitenkin!

      • että ovat

        identtisiä nuo kaksoset? Identtisyyttä ei voi tietää millään muulla kuin geeniperimän tutkimisella. Vaikka kaksoset olisivat samaa sukupuolta ja saman näköiset, eivät he automaattisesti ole identtiset. Eli suurella todennäköisyydellä sukunne kaksoset ovat kuitenkin epäidenttiset, koska niitä näyttää suvussanne olevan noinkin paljon.

        Ja mitenköhän, anteeksi vaan, miehesi siittiö pystyisi vaikuttamaan munasolun jakautumiseen hedelmöityksen jälkeen? Se jakautuminen johtuu vain täysin naisen oman vartalon "oikusta".


      • jhvdsiuvyrio
        että ovat kirjoitti:

        identtisiä nuo kaksoset? Identtisyyttä ei voi tietää millään muulla kuin geeniperimän tutkimisella. Vaikka kaksoset olisivat samaa sukupuolta ja saman näköiset, eivät he automaattisesti ole identtiset. Eli suurella todennäköisyydellä sukunne kaksoset ovat kuitenkin epäidenttiset, koska niitä näyttää suvussanne olevan noinkin paljon.

        Ja mitenköhän, anteeksi vaan, miehesi siittiö pystyisi vaikuttamaan munasolun jakautumiseen hedelmöityksen jälkeen? Se jakautuminen johtuu vain täysin naisen oman vartalon "oikusta".

        Naisen puolelta periytyvää kuulemma. Omasta lähisuvustani ei kaksosia löydy, kaukaa varmasti.On TYPERÄÄ sanoa että naisen "oikusta" ! Ei ole kehon eikä elimistön oikuttelua, kun saa kaksi vauvaa kerralla !!! SE ON SUURI LAHJA !
        Voimia kaksosvanhemmille ja kaksosille !!


      • vaan on
        jhvdsiuvyrio kirjoitti:

        Naisen puolelta periytyvää kuulemma. Omasta lähisuvustani ei kaksosia löydy, kaukaa varmasti.On TYPERÄÄ sanoa että naisen "oikusta" ! Ei ole kehon eikä elimistön oikuttelua, kun saa kaksi vauvaa kerralla !!! SE ON SUURI LAHJA !
        Voimia kaksosvanhemmille ja kaksosille !!

        Kyllä monisikiöinen raskaus on tavallaan kehon oikku, koska ihminen "normaalisti" saa vain yhden jälkeläisen kerrallaan. Suuri lahjahan se tietenkin joka tapauksessa on.


      • vain identtisyyttä
        jhvdsiuvyrio kirjoitti:

        Naisen puolelta periytyvää kuulemma. Omasta lähisuvustani ei kaksosia löydy, kaukaa varmasti.On TYPERÄÄ sanoa että naisen "oikusta" ! Ei ole kehon eikä elimistön oikuttelua, kun saa kaksi vauvaa kerralla !!! SE ON SUURI LAHJA !
        Voimia kaksosvanhemmille ja kaksosille !!

        Tarkoitin tuolla identtisten kaksosten saamisella sitä, että se on naisen vartalon oikku. Sillä kun munasolu hedelmöittyy, sen ei pitäisi enää jakautua hedelmöityksen jälkeen kahdeksi erilliseksi alkioksi vaan sen pitäisi jatkaa kasvua yhtenä alkiona.

        Eikä periaatteessa erimunaisten kaksosten saaminenkaan ole "normaalia" sillä naisen elimistö on luotu kantamaan vain yhtä sikiötä kerralla. Vai minkä vuoksi luulet, että kohtu pyrkii tyhjentämään itsensä kaksosraskaudessa jo 30 raskausviikolta alkaen? Silloin naisen kohtu on yhtä suuri kuin yksisikiöisen raskauden raskausviikolla 40.

        30. raskausviikolla syntyvät lapset eivät selviä hengissä ilman raskaita keskoshoitoja, joten kyllä nuo monisikiöiset raskaudet vain ovat naisen elimistön "oikkuja". Vai kuvitteletko, että nainen haluaa omien jälkeläistensä syntyvän maailmaan kehittymättöminä ja hengenvaarassa olevina?

        Ja sitäpaitsi, itsekin olen juuri kaksosraskauden puolivälissä, joten tämä "oikku" on liiankin tuttu juttu.


      • -nainen-
        vain identtisyyttä kirjoitti:

        Tarkoitin tuolla identtisten kaksosten saamisella sitä, että se on naisen vartalon oikku. Sillä kun munasolu hedelmöittyy, sen ei pitäisi enää jakautua hedelmöityksen jälkeen kahdeksi erilliseksi alkioksi vaan sen pitäisi jatkaa kasvua yhtenä alkiona.

        Eikä periaatteessa erimunaisten kaksosten saaminenkaan ole "normaalia" sillä naisen elimistö on luotu kantamaan vain yhtä sikiötä kerralla. Vai minkä vuoksi luulet, että kohtu pyrkii tyhjentämään itsensä kaksosraskaudessa jo 30 raskausviikolta alkaen? Silloin naisen kohtu on yhtä suuri kuin yksisikiöisen raskauden raskausviikolla 40.

        30. raskausviikolla syntyvät lapset eivät selviä hengissä ilman raskaita keskoshoitoja, joten kyllä nuo monisikiöiset raskaudet vain ovat naisen elimistön "oikkuja". Vai kuvitteletko, että nainen haluaa omien jälkeläistensä syntyvän maailmaan kehittymättöminä ja hengenvaarassa olevina?

        Ja sitäpaitsi, itsekin olen juuri kaksosraskauden puolivälissä, joten tämä "oikku" on liiankin tuttu juttu.

        Mun "oikut" painoivat 37 raskausviikolla syntyessään (sektio) 3150g ja 3540g. Ja heidän arvioitu syntymäpaino olisi ollut "täysiaikaisena" 4000g ja 4200g. Eli ihan normaali lapsen kokoisia olivat, eivätkä mitenkään "keskosia".


      • ei ole...
        että ovat kirjoitti:

        identtisiä nuo kaksoset? Identtisyyttä ei voi tietää millään muulla kuin geeniperimän tutkimisella. Vaikka kaksoset olisivat samaa sukupuolta ja saman näköiset, eivät he automaattisesti ole identtiset. Eli suurella todennäköisyydellä sukunne kaksoset ovat kuitenkin epäidenttiset, koska niitä näyttää suvussanne olevan noinkin paljon.

        Ja mitenköhän, anteeksi vaan, miehesi siittiö pystyisi vaikuttamaan munasolun jakautumiseen hedelmöityksen jälkeen? Se jakautuminen johtuu vain täysin naisen oman vartalon "oikusta".

        niin varmaa kuin epävarma, mutta raskausaikana luin aihetta koskevaa kirjallisuutta (en muista kirjaa/ lehteä), missä kerrottiin kaksosuuden periytyvän äidin puolelta. Mutta en ole mikään tiedemies.


      • syntyy ihan
        -nainen- kirjoitti:

        Mun "oikut" painoivat 37 raskausviikolla syntyessään (sektio) 3150g ja 3540g. Ja heidän arvioitu syntymäpaino olisi ollut "täysiaikaisena" 4000g ja 4200g. Eli ihan normaali lapsen kokoisia olivat, eivätkä mitenkään "keskosia".

        sopivasti eli raskausviikon 36 jälkeen. Tätä en kielläkään. Mutta minulle esim. sairaalan naistentautien ylilääkäri sanoi, että viimeistään 30 raskausviikon täytyttyä loppuu työt. Tämä siksi, että saataisiin ne vauvat kypsymään kohdussa tarpeeksi pitkään eikä ne syntyisi keskosina.

        Lääkäri perusteli tätä juuri sillä, että kohtu pyrkii tyhjentämään itsensä 30 raskausviikosta alkaen, koska se on silloin saman kokoinen kuin yksisikiöisessä raskaudessa viikolla 40. Mutta se tyhjentyminen (eli ennen aikainen synnytys) saadaan estettyä, toisilla riittää lepo, toiset tarvitsevat lääkettä, toisilla ei auta mikään.

        Ja kaikesta huolimatta kaksosista suurempi prosentuaalinen osuus, kuin yksösistä, syntyy ennenaikaisesti. Tämä ennenaikaisen synnytyksen vaara on moninkertainen verrattuna yksisikiöiseen raskauteen. Kuten jo alussa totesin, monet kaksoset syntyvät kuitenkin ihan sopivasti.


      • olen varma!
        että ovat kirjoitti:

        identtisiä nuo kaksoset? Identtisyyttä ei voi tietää millään muulla kuin geeniperimän tutkimisella. Vaikka kaksoset olisivat samaa sukupuolta ja saman näköiset, eivät he automaattisesti ole identtiset. Eli suurella todennäköisyydellä sukunne kaksoset ovat kuitenkin epäidenttiset, koska niitä näyttää suvussanne olevan noinkin paljon.

        Ja mitenköhän, anteeksi vaan, miehesi siittiö pystyisi vaikuttamaan munasolun jakautumiseen hedelmöityksen jälkeen? Se jakautuminen johtuu vain täysin naisen oman vartalon "oikusta".

        No ihan ekaksi olen varma, että lapseni ovat identtiset kaksoset, samoin olen varma, että appeni ja hänen veljensä ovat identtisiä kaksosia. Appeni serkuista en ole varma, mutta sillä tavoin suvussa puhutaan. Pojillemme on tehty "virallinen" identtisyystutkimus.
        Identtisten kaksosten periytyvyyttä on tutkittu paljon. Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että se ei ole periytyvä ominaisuus, vaan todella vain luonnonoikku, mutta on olemassa tutkimustuloksia, joissa näyttäisi, että siittiö todella pitää sisällään ominaisuuden, joka aiheuttaa sen alkion jakautumisen kahdeksi, joko toistensa kopioiksi tai osittain kopioiksi ja osittain peilikuviksi, riippuen jakautumisen ajankohdasta. Alkiossahan vaikuttavat jo perimät sekä äidin että isän puolelta. Epäidenttiset kaksoset periytyvät äidin puolelta, tai sitten ovat vain sattumaa tai nykypäivänä yleisimmin lapsettomuushoitojen tulos.


      • Monikkoäiti
        olen varma! kirjoitti:

        No ihan ekaksi olen varma, että lapseni ovat identtiset kaksoset, samoin olen varma, että appeni ja hänen veljensä ovat identtisiä kaksosia. Appeni serkuista en ole varma, mutta sillä tavoin suvussa puhutaan. Pojillemme on tehty "virallinen" identtisyystutkimus.
        Identtisten kaksosten periytyvyyttä on tutkittu paljon. Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että se ei ole periytyvä ominaisuus, vaan todella vain luonnonoikku, mutta on olemassa tutkimustuloksia, joissa näyttäisi, että siittiö todella pitää sisällään ominaisuuden, joka aiheuttaa sen alkion jakautumisen kahdeksi, joko toistensa kopioiksi tai osittain kopioiksi ja osittain peilikuviksi, riippuen jakautumisen ajankohdasta. Alkiossahan vaikuttavat jo perimät sekä äidin että isän puolelta. Epäidenttiset kaksoset periytyvät äidin puolelta, tai sitten ovat vain sattumaa tai nykypäivänä yleisimmin lapsettomuushoitojen tulos.

        Kyllä nuo kaksoset periytyvät myös isän puolelta, mutta silloin se hyppää vähintään yhden sukupolven ylitse. Eli jos miehelläsi olisi kaksosia suvussa, olisi teidän tyttärellänne tämä "periytyvä kaksosuus" geeneissään. Eli hänellä olisi suurempi mahdollisuus saada erimunaiset kaksoset perimästään johtuen.

        Tosin jos teillä olisi poika, niin silloin kaksosuus ilmenisi vasta hänen tyttärellään, jolla olisi taas suurempi mahdollisuus saada erimunaiset kaksoset.


      • miten on
        olen varma! kirjoitti:

        No ihan ekaksi olen varma, että lapseni ovat identtiset kaksoset, samoin olen varma, että appeni ja hänen veljensä ovat identtisiä kaksosia. Appeni serkuista en ole varma, mutta sillä tavoin suvussa puhutaan. Pojillemme on tehty "virallinen" identtisyystutkimus.
        Identtisten kaksosten periytyvyyttä on tutkittu paljon. Valtaosa tutkijoista on sitä mieltä, että se ei ole periytyvä ominaisuus, vaan todella vain luonnonoikku, mutta on olemassa tutkimustuloksia, joissa näyttäisi, että siittiö todella pitää sisällään ominaisuuden, joka aiheuttaa sen alkion jakautumisen kahdeksi, joko toistensa kopioiksi tai osittain kopioiksi ja osittain peilikuviksi, riippuen jakautumisen ajankohdasta. Alkiossahan vaikuttavat jo perimät sekä äidin että isän puolelta. Epäidenttiset kaksoset periytyvät äidin puolelta, tai sitten ovat vain sattumaa tai nykypäivänä yleisimmin lapsettomuushoitojen tulos.

        Nimimerkille "olen varma": Onko teidän identtisistä kaksosista toinen vasenkätinen? Entä appesi tai hänen veljensä? Tunnen monet identtiset kaksoset, ja kaikille heille on ominaista, että toinen kaksosista on vasenkätinen.


      • tuonkin kanssa
        miten on kirjoitti:

        Nimimerkille "olen varma": Onko teidän identtisistä kaksosista toinen vasenkätinen? Entä appesi tai hänen veljensä? Tunnen monet identtiset kaksoset, ja kaikille heille on ominaista, että toinen kaksosista on vasenkätinen.

        Molemmat kaksosistamme on täysin oikeakätisiä.


      • -nainen-
        miten on kirjoitti:

        Nimimerkille "olen varma": Onko teidän identtisistä kaksosista toinen vasenkätinen? Entä appesi tai hänen veljensä? Tunnen monet identtiset kaksoset, ja kaikille heille on ominaista, että toinen kaksosista on vasenkätinen.

        Totta se, että usein toinen kaksonen on vasenkätinen ja toinen oikeakätinen. Itse olen erimunainen kaksonen ja kuitenkin "vasuri". Tyttäreni, jotka ovat samamunaiset kaksosia, ovat molemmat kuitenkin oikeakätisiä. Tiedä näistä aina, kuitenkin väestöstä on noin 7% vasenkätisiä ihmisiä.


    • Monikkoäippä

      Minullakin kaksoset, eikä minkäänlaista perimää lähipiirissä missään suunnalla. Tulee jos on tullakseen :o) ..mitä sitä suremaan tai odottelemaan.

      • puliset

        Asiaa kirjoitit, "Monikkoäippä". Nautitaan vaan kaksosistamme, kun ollaan ne kerran saatu. Oli syy mikä hyvänsä, on onnea saada kaksoset! On ihanaa seurata heidän kehitystään, ja toimimistaan yhdessä. Minä en kokenut kaksosten hoitoa edes rasittavaksi, vaikka oli kolme alle kouluikäistä mukulaa jo ennestään. Elämä on ihanaa :)
        Hyvää kesää kaikille!!


    • täti

      onko sillä nyt mitään merkitystä. mun käsityksen mukaan se perinnöllinen taipumus saada tuplat on kuitenkin todella pieni...aivan sama kumman puolelta perinnöllistä. äidin vai isän. itse olen kuullut, että ois äidin puolelta, koska se johtuis siitä kuin paljon niit munasoluja irtoo kerralla... (eipä siittiöistä kahta lasta kehity jos munasoluja vaa 1)mut joka tapauksessa on aina lottovoitto saada kaksoset!!!

    • salli

      meillä mieheni pappa on kaksonen ja myös papan vanhemmat sekä mun äitini puolella on kanssa yhen polven yli hypänny"kaksos-juttu".

    • varmuudella

      Minun suvussani on paljon kaksosia. Minulla on identtiset kaksospojat. Äidilläni oli yhdet kaksoset, minä ja epäidenttinen kaksossiskoni. Äidinäidilläni oli kahdet kaksoset, siihen aikaan kun lapsia tuli niin paljon kuin Luoja suo, eli 11 raskautta ja 14 lasta. Silti todennäköisyys ylittää normaalin, eli perinnöllinen vaikutus ilmeinen.

      Tutkimusten mukaan äidin ikä ja pituus korreloivat kaksosraskauden todennäköisyyteen. Minä sain ensimmäiset (ja toistaiseksi viimeiset ;) kaksoslapseni samana vuonna kuin täytin 35 vuotta. Pituutta minulla on 170 cm. Äitini täytti 41 vuotta sinä vuonna kun minä ja kaksossiskoni synnyttiin, pituutta hänellä tosin on alle 160 cm (korkojen kanssa!) Äidin veljellä on ollut kaksoset ja joillain muillakin äidin puoleisilla sukulaisilla. Ehtaa pohjoiskarjalaisverta olemme, Rääkkylän hovista alunperin, Polvijärjeltä ja Outokummusta.

      Tutkimuksissa on viitteitä, että kaksosuus periytyisi enemmän äidin kuin isän puolelta, siis isän puolelta periytyvä kaksosuus ei ole poissuljettu. Perintötekijöillä on merkitystä, esim. Aasiassa kaksoset ovat erittäin harvinaisia (todennäköisyys alle 1 %), kun taas joissain Afrikan mustien heimoissa todennäköisyys on yli 8 %.

      Omat kaksoseni todettiin identtiseksi HYKS:n Naistenklinikan lähtötarkastuksessa (lastenlääkäri Martin Renlund): yhtä kireä kielijänne molemmilla, peniksen jänne vietti samaan suuntaan. Ei geenikartoituksen perusteella, vaan ihan todennäköisyyslaskennalla. Minimaalisen pieni todennäköisyys, että epäidenttisillä kaksosilla olisi nämä samat ominaisuudet ilman samoja perintötekijöitä. Lisäksi ulkonäöllisesti täysin samannäköiset. Nyt kouluikäisinä väittelevät siitä kumpi on päiväkodissa otetussa valokuvassa, itsekään en olisi varma, ellen tietäisi mikä paita kummallakin oli kuvauspäivänä... Siis heillä on täysin samat ilmeet ja eleet, geenien säätelemät siis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2910
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2155
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1574
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      71
      1033
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe