Kytäjän kartano

???

Osaako joku kertoa, minkä rikoksen teki Kytäjän kartanon isäntä ja minkä niminen hän oli? Eikös hän tehnyt itsemurhan vankilassa? En löydä mistään tietoa tapahtumasta.

20

19006

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aizerbaidzan

Kytäjän kartanon isäntä oli Kai Vähäkallio ja hän ampui kolme kartanon pihalle telttailemaan tullutta nuorta. Surmasi itsensä vankilasta pääsyn jälkeen.

• !!!

Kiitos tiedosta! Olen kiinnostunut aiheesta siksi, koska ko. henkilö liittyy juuri hankkimamme auton historiaan...

• ???

Mihin Kai surmasi itsensä? Olen kuullut, että olisi ampunut itsensä silloiseen autoonsa. Milloin tämä nuorten surma tapahtui? Ja onko tietoa, miten pitkään surmaaja oli vankilassa?

• mskk
        ??? kirjoitti:

Mihin Kai surmasi itsensä? Olen kuullut, että olisi ampunut itsensä silloiseen autoonsa. Milloin tämä nuorten surma tapahtui? Ja onko tietoa, miten pitkään surmaaja oli vankilassa?

Ei ole nyt just kyseistä kirjaa täällä, mutta Hannes Markkulan teoksesta Kuusi suomalaista murhaa löytyy tarina tuosta itse veriteosta. Itsemurhasta en osaa sanoa mitään.

• !!!
        mskk kirjoitti:

Ei ole nyt just kyseistä kirjaa täällä, mutta Hannes Markkulan teoksesta Kuusi suomalaista murhaa löytyy tarina tuosta itse veriteosta. Itsemurhasta en osaa sanoa mitään.

Täytyypä käydä kirjastosta lainaamassa ko. teos, ehkäpä siitä jotain selviää!

• maaseudun nainen

Vähäkallio surmasi nuoret kartanoa vastapäätä olevan järven toisella puolen, ei pihalla.

• maaseudun nainen
        ??? kirjoitti:

Kai ampui itsensä vankilasta pääsyn jälkeen.
        Ei istunut täyttä tuomiota. Mm. hyvinkään kaupungin johto puolsi hänen vapauttamistaan, olihan hän kaupungille tärkeä mies, veronmaksajana ja muutenkin.
        Niin, surmat tapahtuivat 70-luvun alussa, ihan tarkkaa en heti muista.

• Aizerbaidzan
        maaseudun nainen kirjoitti:

Vähäkallio surmasi nuoret kartanoa vastapäätä olevan järven toisella puolen, ei pihalla.

Mitkä 6 murhaa siitä Hannes Markkulan kirjasta löytyy?

• juupas
        Aizerbaidzan kirjoitti:

Mitkä 6 murhaa siitä Hannes Markkulan kirjasta löytyy?

Isojoki, Kytäjä, Uunimurha, Jammu-setä, unimurha, kukkakauppamurha.

• Aizerbaidzan
        juupas kirjoitti:

Isojoki, Kytäjä, Uunimurha, Jammu-setä, unimurha, kukkakauppamurha.

Tuo "kukkakauppamurha" on minulle ainoa vieras tapaus.

• tavannut ko. henkilön miele...
        ??? kirjoitti:

Tapasin Kai Vähäkallion Helsingissä Lapinlahden mielentilatutkimuksissa v. -74. Itse saavuin ed. päivänä sairaalaan kun K. Vähäkallio siirrettiin mt-tutkimuksista pois.
        Kaverit kertoivat, että ylimääräinen lämmityspatteri esim. huoneessani oli Kai Vähäkallion siihen ostama lisälämmitin. Kai Vähäkallio ihastui siellä työeskentelevään siellä työskentelevään sairaanhoitajaäitiin, joka oli kuulemma kotoisin Järvenpäästä.Oli erittäin miellyttävä henkilö ja hyvää silmänruokaa. Vähäkallio piti Lapiksessa päästyään yhteyttä tähän naiseen, mistä heille syntyi seurustelusuhde. Vähäkallion päästyä vankilasta he mm. suunnittelivat purjehtimista hänen ja Vähäkallion ystäväperheen kanssa jonnekin Välimerelle. He harjoittelivat purjehtimista mm. Helsingin edustalla, mikä lienee ollut aika vaikeaa, koska ajoivat paatin laituriin, mikä riitannutti lopullisesti Vähäkallion tähän pariskuntaan loppui se unelma Välimeren purjehduksesta.
        Vähäkallio ampui 3 poikaa kartanonsa vastarannalla olevan teltan oviaukosta nukuvia poikia päähän. Hävitti aseen järveen, mistä se myöhemmin löydettiin kappaleina. Hän istui muistaakseni 13 vuotta, mikä oli helvetin vähän ko. tempusta. Kytäjällä kerättiin adressia aikoinaan millä vedottiin Vähäkallion tuomion lyhentämiseen.

• Sunrise55

Hän ampui kolme poikaa telttaan. Pojat olivat majoittuneet Kytäjän järven rannalle ja tehneet siellä ilkivaltaa. Kai Vähäkallio ampui itsensä kotonaan päästyään jo joku aika sitten vankilasta.

• Björn Thunder

Juuri muuten ajoin Hyvinkäältä lähtiessäni Kytäjän läpi. On se sitten pimeällä synkkää seutua, hrr!
        Sieltä löytyy mm. Suolijärventie :)

Mutta eikö kukaan muista henkirikosta joka sattui siellä 2000-luvulla???
        Kaikki puhuu nyt vain vuoden 1972 kolmoismurhasta..

• Bliizu
        Björn Thunder kirjoitti:

Juuri muuten ajoin Hyvinkäältä lähtiessäni Kytäjän läpi. On se sitten pimeällä synkkää seutua, hrr!
        Sieltä löytyy mm. Suolijärventie :)

Mutta eikö kukaan muista henkirikosta joka sattui siellä 2000-luvulla???
        Kaikki puhuu nyt vain vuoden 1972 kolmoismurhasta..

Kartanon entinen omistaja ampui itsensä.

• Björn Thunder
        Bliizu kirjoitti:

Kartanon entinen omistaja ampui itsensä.

Mut eikös se samalla ampunut naisystävänsä tai jonkun? Mun muistaakseni se ei kyl ollu isäntä vaan joku duunari tai vastaava..(?)

• Bliizu

Mun mielestä joku sano mulle että kytäjän kartanossa kummittelee.Sinne siivojat ei uskalla mennä ilman koiria,koska koirat vainuavat aaveen.

• isä kaatui

talvisodan viimeisenä päivänä 13.3.40. Kirous taitaa olla paikan yllä. Nyt kartano on Laakkosen suvun omistuksessa.

• ismoxxxx
        isä kaatui kirjoitti:

talvisodan viimeisenä päivänä 13.3.40. Kirous taitaa olla paikan yllä. Nyt kartano on Laakkosen suvun omistuksessa.

Tuttu on ollut työnsä puolesta käymässä tuolla tilalla ja omistaja oli juuri kysellyt joltakin työntekijältä, joka oli yötä ollut kartanossa, että kuuluko ullakolta ääniä. Sieltä kuulemma oikeasti kuuluu .... että kai siellä on joku kartanon entisen asukkaan sielu :)

• Dagge

Muistaakseni luin murhasta Apu lehdestä 70-luvulla. Kolme nuorukaista oli telttailemassa ja he olivat tehneet nuotion teltansa ulkopuolelle ja nauttivat kesäillasta. Kytäjän kartanossa asuva mies en tiedä jos oli kartanon herra mutta varmaan oli, hän oli kiivasluonteinen ja oli vihastunut että pojat olivat tehneet tulen järven rantaan hänen tiluksilleen. Hän oli hypännyt Porsche'ensa ja ottanut ampumaaseen mukaansa, ajoi järven toiselle rannanalle jossa pojat teltailivat ja ampui hedät kuoliaaksi. Häipyi paikalta. Mitään yksityiskohtia en muista mutta muistaakseni hän teki itsemurhan vankilassa. Hän oli väkivaltainen luonteeltaan. Karmea juttu.

• kaininkaltainen

Vähäkallio tuomittiin vankeuteen 15:sta vuo-
      deksi. Josta ylempi oikeusaste vähensi 3:me
      vuotta,12:sta vuodeksi.Tästä tuomiosta hän
      istui puolet eli 6:si vuotta.
      Kolmen ihmisen murhasta liian vaatimaton
      tuomio. 30 vuotta vankeutta ja pakkotyötä
      olisi" kohtuulisempi"tuomio nukkuvien ih-
      misten murhasta.
      Väitän että tässäkin tuomiossa oli apuna
      auttsmassa "hyväveli"toistaan.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1042
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe