Tapsa tuolla jossain kyselee että ovatko lapset kuuroja. Vastaus on eivät tietenkään ole. Vauva kuulee mutta ei pysty käsittelemään kuultua sanaa. Eli usko ei tule lapselle sanan kuulemisen kautta. Sen TIESI ja totesi jo lutherikin. Siksi lutheri keksi että usko tulee kasteessa.
Täällä tuntuu olevan paljon opettajia jotka opettavat että usko tulee vauvoillekkin sanan kuulemisesta. Luterilainen kirkkohan opettaa että usko tulee kasteesta. Miksi siis opetatte vasten kirkon oppeja???
Vauvat ei ymmärrä kuultua sanaa
38
819
Vastaukset
- uudestisyntymä
Eihän sydämen usko ole sama asia kuin järki ja ymmärrys. Ei ollenkaan.
Oikea uskohan on yksi lapsen kasteessa saaman Pyhän Hengen ominaisuus, kuten toivo ja rakkauskin.
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.- näin uskosta:
",,,sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme. Kuka on se, joka voittaa maailman ellei se, joka uskoo, että Jeesus on Jumalan Poika? Hän on se, joka on tullut veden ja veren kautta, Jeesus Kristus, ei ainoastaan vedessä, vaan vedessä ja veressä ja henki on se, joka todistaa, sillä Henki on totuus. Sillä kolme on, jotka todistavat: Henki, vesi ja veri ja ne kolme pitävät yhtä..
Siinäpä hyvä selitys kasteesta ja uskosta.
Yhtä lailla voisimme kysyä kuka on se usko, minkä niminen on se usko, joka voittaa maailman ja johon meidät on kastettu. Ja todeta Hengessä: usko, johon veden kautta meidät veri ja Henki liittää, uskon ja kasteen kautta on Jeesus Kristus...niin se menee! Jumalalle kunnia Jeesuksen nimessä eikä hardrock-pilkkaajille!
- kuulevainen
eivät ymmärrä mennessään lahkoihin eivätkä usko raamatun kehoituksiin ja varoituksiin lahkoista.
Samoin monet eivät usko vaan elävät synneissä ja turhaan sitä puhutaan uskosta sitä kun ei ole.- Herraan Jeesukseen
ja olen Herran Jeesuksen oma ja tahdon tehdä Hänen tahtonsa elämässäni. Raamattu on Jumalan Sanaa ja tärkein ohjenuorani. ja olen helluntailainen, alunperin ev.lut.
jos Jeesus ei olisi ottanut minua omaksensa, niin en varmasti olisi tässä, niin rankkaa elämä tässä maailmassa oli. että ellei Jumala olisi alkanut vetämään minua puoleensa ja antanut synnintuntoa ja sitä kautta sain tulla uskoon, olisin varmaan tehnyt jotain itselleni...niin pahoin voin ilman Jeesusta. nyt en koskaan ole yksin, kun Jeesus on kanssani. Hän täyttää sisimpäni tyhjiön ja antaa elämälle tarkoituksen.
helluntailaisissa on ihmisiä, jotka tosissaan haluavat seurata Jeesusta kokosydämisesti. joten et voi sanoa millään, että eläisivät synneissä. sillä uskoontullut ihminen, joka todella haluaa seurata Jeesusta, ei halua syntiä tehdä. Pyhä Henki antaa siihen voiman, ettei ihminen tee syntiä ja vaikuttaa ihmisessä niin, ettei hän halua syntiä tehdä. - joosua
ja mitä se tarkoittaa?
- Raamatussa.
Joh. 6:29
Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".
Usko, jonka Jumala vaikuttaa kasteessa, jossa te olette herätetyt uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa.
Kaste on Kristuksen ympärileikkaus lapselle. (Kol.2)
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: (8 Pv. iässä)
12 ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, JONKA VAIKUTTAA JUMALA, joka herätti hänet kuolleista.- korvastataluttaja
**Usko on Jumalan teko - ei ihmisteko**
-AIVAN OIKEIN!
**Usko, jonka Jumala vaikuttaa kasteessa,**
-V Ä Ä R I N !
Luetaan miten se asia oikeasti on!
>>Room 10:17 "USKO" tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen - SANAN KAUTTA"!
>>1 Kor 12:9 "toinen saa "USKON" samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä".
>>Jaak 1:18 "Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät "TOTUUDEN SANALLA", ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.
>>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä",
23 ("TE, JOTKA OLETTE UUDESTISYNTYNEET"),
ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä,
"(Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA")
Jumalan evankeliumin SANA ja PYHÄ HENKI ovat ne jotka saattelee ihmisen uskovaksi Kristukseen, ei kirkollinen lapsikaste! Sinä joko uskot RaamAtun Sanaa, tai sitten et! Joko tai. Päätä itse!
Mutta aivan oikein sanoit otsikossasi; Usko on Jumalan teko! Kyllä näin on! Se on Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen vaikuittama teko ihmiselle! Se siis ei ole kirkollisen vauvakasteen vaikuttama teko!. - uudestisyntymä
korvastataluttaja kirjoitti:
**Usko on Jumalan teko - ei ihmisteko**
-AIVAN OIKEIN!
**Usko, jonka Jumala vaikuttaa kasteessa,**
-V Ä Ä R I N !
Luetaan miten se asia oikeasti on!
>>Room 10:17 "USKO" tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen - SANAN KAUTTA"!
>>1 Kor 12:9 "toinen saa "USKON" samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä".
>>Jaak 1:18 "Tahtonsa mukaan hän synnytti meidät "TOTUUDEN SANALLA", ollaksemme hänen luotujensa esikoiset.
>>1 Piet 1:22 "Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä",
23 ("TE, JOTKA OLETTE UUDESTISYNTYNEET"),
ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä,
"(Jumalan elävän ja pysyvän - SANAN KAUTTA")
Jumalan evankeliumin SANA ja PYHÄ HENKI ovat ne jotka saattelee ihmisen uskovaksi Kristukseen, ei kirkollinen lapsikaste! Sinä joko uskot RaamAtun Sanaa, tai sitten et! Joko tai. Päätä itse!
Mutta aivan oikein sanoit otsikossasi; Usko on Jumalan teko! Kyllä näin on! Se on Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen vaikuittama teko ihmiselle! Se siis ei ole kirkollisen vauvakasteen vaikuttama teko!.Sanahan on mukana kasteessa veden, veren ja Hengen kanssa synnyttäen ihmisen uudesti ylhäältä.
Sana on Kristus.
Alussa oli Sana. Mitään ei ole luotu ilman Sanaa.
Kasteessa ihminen luotaan uudesti sanan kautta vedestä ja Hengestä Ylhäältä.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta - yks toinen
Nyt olette ymmärtäneet Raamatun pelastusopin täysin väärin. (VÄÄRÄN OPETUKSEN UHRI)
- korvastataluttaja
uudestisyntymä kirjoitti:
Sanahan on mukana kasteessa veden, veren ja Hengen kanssa synnyttäen ihmisen uudesti ylhäältä.
Sana on Kristus.
Alussa oli Sana. Mitään ei ole luotu ilman Sanaa.
Kasteessa ihminen luotaan uudesti sanan kautta vedestä ja Hengestä Ylhäältä.
2. Piet. 3:5
Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta-sanot-
***Sanahan on mukana kasteessa veden, veren ja Hengen kanssa synnyttäen ihmisen uudesti ylhäältä.***
V Ä Ä R I N !
Luetaan Raamatun sanasta Paavalin saapuessa eräälle rannalle mitä tapahtui ennen kastetapahtumaa!
-Apt 16:13 "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
MUOM!!!Paavali siis saarnasi heille sanaa ja naiset jotka rannalla olivat sekä myös Lyydiä saivat piston sydämeensä ja sitten heidät tämän jälkeen kastettiin!!! Lyydia oikein vieläpä kävi tiedustelemassa, että pitävätkö apostolit häntä nyt uskovaisena!? Siis kastetta edelsi ensin sanan julistus!
Sitten seuraava Raamatun kohta Filippuksen evankeliumin julistuksesta!
-Apt 8:12 "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen"!, sekä miehet että naiset!
Apostoli Filippus siis julisti kuulijoille evankeliumin sanaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen nimestä! Ja sitten uskonsa perusteella heidät tämän jälkeen uskovina kastettiin!
Siis kastetta edeksi ensin sanan julistus!
Sitten Apostoli Pietarin sanan julistus!
-Apt 2:40 "Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin"!, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua!
Jälleen sama asia. Ensin Pietari julisti Herran sanaa ja ne jotka uskoivat, heidät myös uskovina kastettiin! Siis kastetta edelsi taaskin ensin sanan julistus.
Raamatun sanan opetus tässä asiassa on kaikkialla sama! Ensin evankeliumin sanaa julistettiin ihmisille ja ne jotka sen uskoivat, heidät tämän jälkeen myös uskovina kastettiin! Ei pitäisi olla vaikeaa ottaa tätä asiaa vastaan. Sana on selkeä.
Kyse on siis siitä -HALUAAKO USKOA- sen mitä Raamattu sanassaan ilmoittaa!? - kastetut
korvastataluttaja kirjoitti:
-sanot-
***Sanahan on mukana kasteessa veden, veren ja Hengen kanssa synnyttäen ihmisen uudesti ylhäältä.***
V Ä Ä R I N !
Luetaan Raamatun sanasta Paavalin saapuessa eräälle rannalle mitä tapahtui ennen kastetapahtumaa!
-Apt 16:13 "Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
MUOM!!!Paavali siis saarnasi heille sanaa ja naiset jotka rannalla olivat sekä myös Lyydiä saivat piston sydämeensä ja sitten heidät tämän jälkeen kastettiin!!! Lyydia oikein vieläpä kävi tiedustelemassa, että pitävätkö apostolit häntä nyt uskovaisena!? Siis kastetta edelsi ensin sanan julistus!
Sitten seuraava Raamatun kohta Filippuksen evankeliumin julistuksesta!
-Apt 8:12 "Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen"!, sekä miehet että naiset!
Apostoli Filippus siis julisti kuulijoille evankeliumin sanaa Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen nimestä! Ja sitten uskonsa perusteella heidät tämän jälkeen uskovina kastettiin!
Siis kastetta edeksi ensin sanan julistus!
Sitten Apostoli Pietarin sanan julistus!
-Apt 2:40 "Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen: "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".
41 "Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin"!, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua!
Jälleen sama asia. Ensin Pietari julisti Herran sanaa ja ne jotka uskoivat, heidät myös uskovina kastettiin! Siis kastetta edelsi taaskin ensin sanan julistus.
Raamatun sanan opetus tässä asiassa on kaikkialla sama! Ensin evankeliumin sanaa julistettiin ihmisille ja ne jotka sen uskoivat, heidät tämän jälkeen myös uskovina kastettiin! Ei pitäisi olla vaikeaa ottaa tätä asiaa vastaan. Sana on selkeä.
Kyse on siis siitä -HALUAAKO USKOA- sen mitä Raamattu sanassaan ilmoittaa!?Tuskin ne kaikki perhekuntaan kuuluvat siellä joen rannalla olivat etukäteen. Kaikki koko perhekunta kuitenkin kastettiin. Lyydia otti vaarin eli totteli ja vei koko perheensä kasteelle. Lyydia kyseli toisten mielipidettä uskostaan vasta kasteen jälkeen. Muiden kastettujen perhekuntalaisten uskosta ei ole mitään mainintaa. Lisäiset omiasi Raamattuun. Ei yli sen mitä on kirjoitettu.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen PERHEKUNTANSA oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
Pietarinkin puhetta oli kuulemassa miehet/veljet (jae 37), mutta kyllä he koko perhekuntansa myös kotona olleet lapset veivät kasteelle.
- Grown up
mutta luterilaisuudessa ilmeisesti siksi, että usko tulee kuulemisen kautta ja kuuleminen evankeliumista, joka luetaan ääneen kasteessa. Koska kaste itsessään manifestoi evankeliumia Jeesuksen Kristuksen nimeen, usko tulee kasteessa Jumalan Sanan synnyttämänä.
---
On teologisesti hyvin haastava kysymys, milloin Jumala vaikuttaa uskon. Tästä asiasta on myös kysymys seuraavissa jakeissa:
Kol. 2:12
ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.
Ap.t 15:
31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi." [Luuk. 19:9]
32 He puhuivat sitten Herran sanaa hänelle ja koko talonväelle.
33 Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti.
34 Hän vei heidät kotiinsa ja kattoi heille ruokapöydän, ja yhdessä koko talonväkensä kanssa hän riemuitsi, kun nyt uskoi Jumalaan. [Luuk. 5:29]
---
Kysymyksiä:
- mitä on usko? miten määrittelemme sen sanoilla?
- onko olemassa erikseen tietouskoa ja sydämenuskoa?
- mitä on mielenmuutos? vaarin otto? vastaanotto?
- millaista oli Lyydian usko?
- Vanginvartija ilmaisi ilonsa uskostaan kasteen jälkeen. Millaista on vanginvartijan usko?
- milloin usko tarkalleen syntyy?
- onko kaikki usko uudestisynnyttävää?
- millaista on lapsen usko?
Opit voivat olla hyödyllisiä, mutta tärkeämpää on lukea Raamattua ja pyytää vastausta Pyhältä Hengeltä. Toivottavasti kysymykseni auttavat Sinua Sanan tutkimisessa ja rukouksessa alkuun ja eteenpäin.- ja vain niillä samoilla
periaateilla, kunhan jostain kohdasta löytyy vain kaste tai perhekunta, jotka ovat ihan eri tarkoituksessa, mitä väitetään. Raamattu sanoo selkeästi, että parannuksen tehneet kastettiin ja siihen erityisesti kehoitettiin, "tehkää parannus". Samoin kaste on useassa kohdissa muuta kuin vettä. Sillä on kuvattu Pyhää Henkeä.
Kysymys kuuluu:
Onko erikseen sydämenuskoa ja kasteenuskoa, joka ei kyllä tunnu kantavan mihinkään, koska vasta sydämenuskolla eli uskon kuuliaisuudella pelastutaan?
Uskon elämän alun synty on kiinni siitä, milloin ihminen ottaa sanan vastaan ja Jumalan aikataulu alkaa sen jälkeen,uudestisyntyminen ja miten uskon kasvu vaikuttaa uuden Jumalan lapsen elämässä.
Se on kuitenkin selvä, että lapsikasteessa sitä ei tule, sillä apostolien saarna olisi vain ollut kasteelle menon ja -kantamisen saarna. "Tulkaa kasteelle niin pelastutte ja kaikki pelastuvat ja uudestisyntyvät kasteen kautta". No, tämähän ei ollut Raamatun sanomaa vaan erästä muuta sanomaa, jota täälläkin monet puolustavat. - Grown up
ja vain niillä samoilla kirjoitti:
periaateilla, kunhan jostain kohdasta löytyy vain kaste tai perhekunta, jotka ovat ihan eri tarkoituksessa, mitä väitetään. Raamattu sanoo selkeästi, että parannuksen tehneet kastettiin ja siihen erityisesti kehoitettiin, "tehkää parannus". Samoin kaste on useassa kohdissa muuta kuin vettä. Sillä on kuvattu Pyhää Henkeä.
Kysymys kuuluu:
Onko erikseen sydämenuskoa ja kasteenuskoa, joka ei kyllä tunnu kantavan mihinkään, koska vasta sydämenuskolla eli uskon kuuliaisuudella pelastutaan?
Uskon elämän alun synty on kiinni siitä, milloin ihminen ottaa sanan vastaan ja Jumalan aikataulu alkaa sen jälkeen,uudestisyntyminen ja miten uskon kasvu vaikuttaa uuden Jumalan lapsen elämässä.
Se on kuitenkin selvä, että lapsikasteessa sitä ei tule, sillä apostolien saarna olisi vain ollut kasteelle menon ja -kantamisen saarna. "Tulkaa kasteelle niin pelastutte ja kaikki pelastuvat ja uudestisyntyvät kasteen kautta". No, tämähän ei ollut Raamatun sanomaa vaan erästä muuta sanomaa, jota täälläkin monet puolustavat.Viestistäsi huomaa, että et ymmärrä, mitä keskustelu on. Siksi et myöskään huomaa, että tämä on keskustelupalsta. Tämä ei ole dogmatiikan tiedekunta, jossa oikeasti pädettäisiin ja kilpailtaisiin toisten kanssa oman todistuksen oikeudesta ja elinvoimaisuudesta. Jotta pääsisit keskusteluun mukaan, ja jopa nauttisit kanssakeskustelijoiden arvostuksesta, sinun täytyy olla valmis asennemuutokseen. Ja ehkä käyttää jollakin tapaa tunnistettavaa nimimerkkiä.
Ensiksikin, jo otsikossani ilmoitin, etten ole teologi. Niinpä en esitä viestissäni mitään (luterilaistakaan) oppirakennelmaa. Esitin vain täysin relevantteja kysymyksiä, joita jokainen uskova voi itselleen asettaa.
Toiseksi, viestini oli tarkoitettu ketjun avaajalle. Ehkäpä hän on sanoissaan sinua kypsempi.
Kolmanneksi, syrjäytit nimim. yönmatkamiehelle ja yleiseksikin keskustelun pohjaksi laatimani kysymykset omillasi. Kysymykset eivät sinänsä ole joko oikeita tai vääriä. Et voi tulla selittämään minulle, että minä en saa esittää kysymyksiä.
Neljänneksi, kehotin lukemaan Raamatun Sanaa Pyhän Hengen kanssa. Ehditkö toimia näin ennen kuin vastasit?
Viidenneksi, tämä on kaste-palsta. Täällä puhutaan sen vuoksi paljon kristillisestä kasteesta. Viestiketjun aloittaja haluaa keskustella siitä, miten usko syntyy ja siitä, onko aivan vauvalla uskoa? Aloittaja kohdistaa sanansa luterilaisille, koska luterilaisuudessa kastetaan myös lapsia. Siksi vastaukseni painopiste on luterilaisessa tulkinnassa. Miten asiasta muutoin voitaisiin keskustella?
Kuudenneksi, laajalla haulla saat kyllä esille kirjoittamani viestit. Olen käyttänyt sitaatteja varsin säästeliäästi - en siis ole tunkenut perhekuntia jokaiseen viestiini, toisin kun annat ymmärtää. Tämänkertaiset siteeraamani jakeet ovat mielenkiintoisia siksi, että niissä kuvattu uskon syntymisen ajankohta on vaikeasti tulkittavissa.
Seitsemänneksi, keskustelu vaatii puhumista ja kuuntelua. Oletko valmis kuunteluun? - kun et itse asiaan vastannut
Grown up kirjoitti:
Viestistäsi huomaa, että et ymmärrä, mitä keskustelu on. Siksi et myöskään huomaa, että tämä on keskustelupalsta. Tämä ei ole dogmatiikan tiedekunta, jossa oikeasti pädettäisiin ja kilpailtaisiin toisten kanssa oman todistuksen oikeudesta ja elinvoimaisuudesta. Jotta pääsisit keskusteluun mukaan, ja jopa nauttisit kanssakeskustelijoiden arvostuksesta, sinun täytyy olla valmis asennemuutokseen. Ja ehkä käyttää jollakin tapaa tunnistettavaa nimimerkkiä.
Ensiksikin, jo otsikossani ilmoitin, etten ole teologi. Niinpä en esitä viestissäni mitään (luterilaistakaan) oppirakennelmaa. Esitin vain täysin relevantteja kysymyksiä, joita jokainen uskova voi itselleen asettaa.
Toiseksi, viestini oli tarkoitettu ketjun avaajalle. Ehkäpä hän on sanoissaan sinua kypsempi.
Kolmanneksi, syrjäytit nimim. yönmatkamiehelle ja yleiseksikin keskustelun pohjaksi laatimani kysymykset omillasi. Kysymykset eivät sinänsä ole joko oikeita tai vääriä. Et voi tulla selittämään minulle, että minä en saa esittää kysymyksiä.
Neljänneksi, kehotin lukemaan Raamatun Sanaa Pyhän Hengen kanssa. Ehditkö toimia näin ennen kuin vastasit?
Viidenneksi, tämä on kaste-palsta. Täällä puhutaan sen vuoksi paljon kristillisestä kasteesta. Viestiketjun aloittaja haluaa keskustella siitä, miten usko syntyy ja siitä, onko aivan vauvalla uskoa? Aloittaja kohdistaa sanansa luterilaisille, koska luterilaisuudessa kastetaan myös lapsia. Siksi vastaukseni painopiste on luterilaisessa tulkinnassa. Miten asiasta muutoin voitaisiin keskustella?
Kuudenneksi, laajalla haulla saat kyllä esille kirjoittamani viestit. Olen käyttänyt sitaatteja varsin säästeliäästi - en siis ole tunkenut perhekuntia jokaiseen viestiini, toisin kun annat ymmärtää. Tämänkertaiset siteeraamani jakeet ovat mielenkiintoisia siksi, että niissä kuvattu uskon syntymisen ajankohta on vaikeasti tulkittavissa.
Seitsemänneksi, keskustelu vaatii puhumista ja kuuntelua. Oletko valmis kuunteluun?Onko tämä vain luterilaisten palsta????
Kyllä ymmärrän keskustelun ja vieläpä aika laajasti, sillä olen eri "nimimerkein" täällä n. 3 päivää pöllyttänyt ja ajanut ansaan lapsikasteopin puolustajat oppinensa monta kertaa.
Ehkäpä tuo asettamani kysymys aiheutti saman tilanteen. Mene ja tiedä?
Tosin olet kyllä täällä fiksuimmasta päästä keskustelijoista, mutta luterilaisin teemoin (omaksumasi opin tavoin) lähdit liikkeelle.
"Viidenneksi, tämä on kaste-palsta. Täällä puhutaan sen vuoksi paljon kristillisestä kasteesta."
Onko vauvakaste kristillinen? Ei ole, jos Raamatun valossa katsotaan asiaa ja varsinkin kun siihen ympätään kaikki mahdolliset, perisynti, uudestisyntymiset ja uskot samaan ihmisoppirakennelmaan.
Vauvakaste on ns. kristillinen tapa ja muotomeno, mutta Raamatun kastetta se ei kuvaa ja vieroksuu liian usein sitä todellisuutta ja tärkeintä asiaa, että usko Jeesukseen Kristukseen on tärkeintä. - Grown up
kun et itse asiaan vastannut kirjoitti:
Onko tämä vain luterilaisten palsta????
Kyllä ymmärrän keskustelun ja vieläpä aika laajasti, sillä olen eri "nimimerkein" täällä n. 3 päivää pöllyttänyt ja ajanut ansaan lapsikasteopin puolustajat oppinensa monta kertaa.
Ehkäpä tuo asettamani kysymys aiheutti saman tilanteen. Mene ja tiedä?
Tosin olet kyllä täällä fiksuimmasta päästä keskustelijoista, mutta luterilaisin teemoin (omaksumasi opin tavoin) lähdit liikkeelle.
"Viidenneksi, tämä on kaste-palsta. Täällä puhutaan sen vuoksi paljon kristillisestä kasteesta."
Onko vauvakaste kristillinen? Ei ole, jos Raamatun valossa katsotaan asiaa ja varsinkin kun siihen ympätään kaikki mahdolliset, perisynti, uudestisyntymiset ja uskot samaan ihmisoppirakennelmaan.
Vauvakaste on ns. kristillinen tapa ja muotomeno, mutta Raamatun kastetta se ei kuvaa ja vieroksuu liian usein sitä todellisuutta ja tärkeintä asiaa, että usko Jeesukseen Kristukseen on tärkeintä.ihmisiä "ansaan" niin kuin sinä kirjoitit. Et ehkä tarkoittanut, mutta sen saattaisi tulkita rakkaudettomuudeksi. Ansa viritetään aina jonkun toisen kärsimykseksi, ja tämä ei ole evankeliumin sanoma.
No, et varmaankaan tarkoittanut sitä ihan noin ikävästi? Meidänhän pitäisi keskustella sävyisästi samassa Hengessä, jotta usko voisi kasvaa.
- Kysymyksesi ei ollut ollenkaan paha. Minä uskon lunastajaan Jeesukseen Kristukseen, jonka näkyviä merkkejä ovat mm. Raamatun Sana (evankeliumi), kaste ja ehtoollinen. Näin uskoni ei roiku ilmassa.
- Ei. Tämä ei ole luterilainen palsta, ja hyvä niin, että keskustelua syntyy. Alkuperäinen kirjoittajakin esitti oikeastaan vain yhden kysymyksen koskien lapsikastetta (kolmella kysymysmerkillä varustettuna???), johon sitten vastasin "luterilaisin teemoin", koskapa sitä juuri peräänkuulutettiin.
- voisitko sinä puolestasi vastata niihin pohdiskeluihini, miten siteeraamissani raamatun kohdissa kastettavien/kastettujen usko on kuvattu ja todennettu?
- millä nimimerkeillä olet kirjoitellut?
- kaste on mielestäni kristillinen kun se toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Mutta halusit varmaan tietää tämän: mistään kasteesta ei ole "hyötyä" ilman uskoa.
- onko sinut kastettu (useamminkin)? - yönmatkamies
rukoilin Jumalaa selventämään totuuden minulle ja luin samaan aikaan raamattua ja etsin totuutta kaste asiassa. Vajaan vuoden tutkittua, tulin siihen tulokseen että kyllä se uskovien kaste on se mistä raamatussa puhutaan.
- milloin usko tarkalleen syntyy?
Miten kenelläkin. Eräs islamin uskoinen kertoi että kun haveri puhui hänelle Jeesuksesta hän uskoi paripäivää mietittyään asioita joita kaveri kertoi. Hän uskoi että Jeesus on Jumala poika joka sovitti meidän synnit... - Yksi nimimerkki
Grown up kirjoitti:
ihmisiä "ansaan" niin kuin sinä kirjoitit. Et ehkä tarkoittanut, mutta sen saattaisi tulkita rakkaudettomuudeksi. Ansa viritetään aina jonkun toisen kärsimykseksi, ja tämä ei ole evankeliumin sanoma.
No, et varmaankaan tarkoittanut sitä ihan noin ikävästi? Meidänhän pitäisi keskustella sävyisästi samassa Hengessä, jotta usko voisi kasvaa.
- Kysymyksesi ei ollut ollenkaan paha. Minä uskon lunastajaan Jeesukseen Kristukseen, jonka näkyviä merkkejä ovat mm. Raamatun Sana (evankeliumi), kaste ja ehtoollinen. Näin uskoni ei roiku ilmassa.
- Ei. Tämä ei ole luterilainen palsta, ja hyvä niin, että keskustelua syntyy. Alkuperäinen kirjoittajakin esitti oikeastaan vain yhden kysymyksen koskien lapsikastetta (kolmella kysymysmerkillä varustettuna???), johon sitten vastasin "luterilaisin teemoin", koskapa sitä juuri peräänkuulutettiin.
- voisitko sinä puolestasi vastata niihin pohdiskeluihini, miten siteeraamissani raamatun kohdissa kastettavien/kastettujen usko on kuvattu ja todennettu?
- millä nimimerkeillä olet kirjoitellut?
- kaste on mielestäni kristillinen kun se toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Mutta halusit varmaan tietää tämän: mistään kasteesta ei ole "hyötyä" ilman uskoa.
- onko sinut kastettu (useamminkin)?"ihmisiä "ansaan" niin kuin sinä kirjoitit. Et ehkä tarkoittanut, mutta sen saattaisi tulkita rakkaudettomuudeksi. Ansa viritetään aina jonkun toisen kärsimykseksi, ja tämä ei ole evankeliumin sanoma."
Jos opin pohjan pystyy opilla itsellään kumoamaan tai Raamatulla, niin se minusta kertoo kyseisestä opista paljon, eikä hyvää.
"No, et varmaankaan tarkoittanut sitä ihan noin ikävästi? Meidänhän pitäisi keskustella sävyisästi samassa Hengessä, jotta usko voisi kasvaa."
Kyllä motiivini valitettavasti on kertoa eräästä opista ja sen harhasta ja sen omilla osillaan ja Raamatun avulla kertoa, että se oppi on muuta kuin totta ja etenkin se, että tärkein eli Jumalan sisäinen tunteminen on tärkeintä ja sitä ei saa lapsikasteesta. Tosin sanotut sanat voisi olla monen valovuoden mitan parempia, inhimillisempiä. Siinä on parannuksen paikkaa íhan riittävästi ja lilvoittelua muutokseen.
"- voisitko sinä puolestasi vastata niihin pohdiskeluihini, miten siteeraamissani raamatun kohdissa kastettavien/kastettujen usko on kuvattu ja todennettu?"
Olen monelle kyllästymiseen asti jo vastannut, enkä viitsi kopioida niitä, mutta vastaan jossain vaiheessa kun tuo kyllästyneisyys on hieman alemmalla tasolla.
"- millä nimimerkeillä olet kirjoitellut?"
Ei mittän yksittäistä nimimerkkiä vaan otsikko ja otsikon jatke nimimerkin kohdalla. Siis kymmeniä ei nimimerkkiä.
Nyt tosin aion pitää tämän nimimerkin, jos kukaan ei sitä "varasta".
"- kaste on mielestäni kristillinen kun se toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Mutta halusit varmaan tietää tämän: mistään kasteesta ei ole "hyötyä" ilman uskoa."
Minua ei haittaa se, että puhtaat ja viattomat, Jumalalle kelvolliset lapset ristitään, mutta jos kasteeseen lisätään sellaisiaasioita kuin se, että se synnyttää ties mitä, niin silloin se menettää kristilliseen pohjan.
Onko kasteesta, nimennomaan lapsikasteesta, niin epäilen pahasti, mutta jos kristillinen kasvatus ja esim. edustamasi herätysliike uskosta opettaa ja julistaa (mielestäni perin tervettä julistusta), niin en voi silloin muuta kuin siunata heidän tekemisiään.
"- onko sinut kastettu (useamminkin)?"
Ei ole kastettu kuin yhdesti, vaikka kasteen nimellä lapsena on ristitty (toivottavasti en kuitenkaan loukkaa sinua) ja en pidä sitä kasteena. Kun tulin uskoon, niin koin pikku hiljaa Raamatun avulla, kenenkään painostamatta tai opetusta pahemmin siihen ottamatta, että raamatullinen kaste on minun kasteeni eli uskovien kaste tai kuuliaisuuden kaste, miten se nyt halutaan sanoa.
Siunausta Grown up ja palataan astialle.
- Yksi nimimerkki Grown up kysyy:
- millaista on lapsen usko?
----
Jeesuksen suhtautuminen lapsiin (Imeväisiin)
(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa)
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html
Linkissä kerrotaan, miten Jeesus suhtautui lapsiin (Imeväisiin).
(Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa).
Siinä mm. kerrotaan ,että Kreikan kielessä on useita eri lapsi-sanoja, jotka kuvaavat eri-ikäisiä lapsia.
Esim. Luukas käyttää sanaa "brefos" (Luuk. 18:15), joka merkitsee vastasyntynyttä lasta, vauvaa.
(Samaa sanaa käytetään myös sikiöstä).
Lueppa linkki!
- riittääkö
Jos lapsen on ensin ymmärrettävä teologisia asioita, niin mitenkä vaikeasti kehitysvammainen lapsi voi ymmärtää telogisia kysymyksiä?
Tai täysin kuuro lapsi, joka ei voi kuulla saarnoja?
Paljonko lapsen älykkyysosamäärän tulisi olla, jotta se yltäisi ja riittäisi esim. helluntailaiseen uskoon?- mutta vastaan kuitenkin
"Paljonko lapsen älykkyysosamäärän tulisi olla, jotta se yltäisi ja riittäisi esim. helluntailaiseen uskoon?"
Tällainen kehitysvammainen on Jumalan lapsi sellaisenaan, mutta vauvakasteopin kannattajat tuomitsevat tuon ihmisen helvettiin, jollei pääse vetrtä liruttamaan.
Paljonko sitä vettä tarvitaan, että taivas aukenee kehitysvammaiselle, jottei helvetti söisi tuota Jumalan luomaa ihmistä? Hyvä kysymys:
"Jos lapsen on ensin ymmärrettävä teologisia asioita, niin mitenkä vaikeasti kehitysvammainen lapsi voi ymmärtää telogisia kysymyksiä"?
---
Työskentelen itse älykkyydeltään eriasteisten kehitysvammaisten parissa.
Eräskin, jonka olen tuntenut yli 20 vuotta, kävi taannoin kirkon rippikoulun yli 30-vuotiaana.
Hän ei osaa lukea eikä kirjoittaa ja monet vähänkin vaikeat käsitteet menevät sekaisin.
Rippikoulusta tulleessaan hän kertoi iloisena kaikille: ”Tulin uskoon, sain kasteen ja Pyhän Hengen.” (Vrt. Apt. 2:38).
Tämä henkilö on helluntaikodin kasvatti ,käynyt pyhäkoulua ja muutenkin saanut kristillistä opetusta. Ihmettelen vaan, miksi häneltä oli evätty kaste.
Onkohan niin, että tietyn "ymmärryksen" vaatiminen kastettavalta estää monelta kehitysvammaiselta pääsyn kasteelle.Kysy, mitenkä vaikeasti kehitysvammainen lapsi voi ymmärtää telogisia kysymyksiä?
---
Kerrompa erään esimerkin.
Työpaikallani eräs lievästi kehitysvammainen työtoverini ,joka käy ahkeraan kirkossa ja ehtoollisella, kyseli ristinmerkin teosta.
Hyvin moni tekee sellaisen ehtoollispöydästä noustessaan ja hänkin on opetellut sen ja hänelle se on tärkeää.
Syyksi hän sanoi sen, että haluaa varjeltua kadotukselta.
Vähän aikaa jouduin miettimään, mitähän tuohon vastaisin.
En alkanut kovin perusteellisesti selittämään, mistä risinmerkin teossa on kyse.
Olisinko edes siihen pystynykkään.
Sanoin, että ehtoollispöydässä kohtaamme Kristuksen.
Ristinmerkin teolla osoitamme kunniaa ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan.
Me emme kuitenkaan pelastu tekojen kautta (esim. tekemällä ristinmerkin), vaan yksin armosta.
Kaveri jäi mietteliääksi.
Lopuksi vielä sanoin hänelle meille kaikille tutun Raamatun jakeen:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).
Eräs toinen kehitysvammainen poika tuli eteisestä työsaliin todeten, että ”ompa täällä mielenkiintoiset keskustelut”
Itse en koskaan tee ristinmerkkiä, mutta yritän olla väheksymättä niitä, joille se tapa on tärkeä.
Oliskohan jollakin tietoa siitä, mihin ristinmerkin teko perustuu?
Eikö myös kastettaessa ("ristiminen") myös tehdä ristinmerkki?- Grown up
Tapio522 kirjoitti:
Kysy, mitenkä vaikeasti kehitysvammainen lapsi voi ymmärtää telogisia kysymyksiä?
---
Kerrompa erään esimerkin.
Työpaikallani eräs lievästi kehitysvammainen työtoverini ,joka käy ahkeraan kirkossa ja ehtoollisella, kyseli ristinmerkin teosta.
Hyvin moni tekee sellaisen ehtoollispöydästä noustessaan ja hänkin on opetellut sen ja hänelle se on tärkeää.
Syyksi hän sanoi sen, että haluaa varjeltua kadotukselta.
Vähän aikaa jouduin miettimään, mitähän tuohon vastaisin.
En alkanut kovin perusteellisesti selittämään, mistä risinmerkin teossa on kyse.
Olisinko edes siihen pystynykkään.
Sanoin, että ehtoollispöydässä kohtaamme Kristuksen.
Ristinmerkin teolla osoitamme kunniaa ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan.
Me emme kuitenkaan pelastu tekojen kautta (esim. tekemällä ristinmerkin), vaan yksin armosta.
Kaveri jäi mietteliääksi.
Lopuksi vielä sanoin hänelle meille kaikille tutun Raamatun jakeen:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).
Eräs toinen kehitysvammainen poika tuli eteisestä työsaliin todeten, että ”ompa täällä mielenkiintoiset keskustelut”
Itse en koskaan tee ristinmerkkiä, mutta yritän olla väheksymättä niitä, joille se tapa on tärkeä.
Oliskohan jollakin tietoa siitä, mihin ristinmerkin teko perustuu?
Eikö myös kastettaessa ("ristiminen") myös tehdä ristinmerkki?kyllä ristinmerkin useinkin, en siis ainoastaan ehtoollisen yhteydessä.
Mietin kysymystäsi toisinpäin: miksi jättäisin tekemättä?
- toisten ihmisten oletettujen ajatuksien takia?
tästä seuraa:
- omavanhurskauttako?
Minulle ristinmerkin teko on henkilökohtainen, näkymättömästä uskon ajatuksesta ruumiin kielelle siirtyvä jatke. Siinä ei ole mitään ulkokohtaista. Ristinmerkki, vaikka onkin ilmeistä että se on katolisuudesta (?) peräisin, edustaa mielestäni omaksuttua vakuuttuneisuutta Jumalan pelastukseen, ristin merkillä rukoilija laittaa toivonsa Jeesukseen.
En usko, että "reformaatiota" tarvitsee ulottaa tähän. Eihän silläkään, että kirkon saarnatuolissa on tai ei ole lehtikultaa, loppujen lopuksi ole tekemistä pelastuksen kanssa. Tällaisessa vimmaisessa "puhdistuksessa" uskon reformaatio meni aikanaan mielestäni liian pitkälle.
Terv. taide on heikkouteni - Grown up
Tapio522 kirjoitti:
Kysy, mitenkä vaikeasti kehitysvammainen lapsi voi ymmärtää telogisia kysymyksiä?
---
Kerrompa erään esimerkin.
Työpaikallani eräs lievästi kehitysvammainen työtoverini ,joka käy ahkeraan kirkossa ja ehtoollisella, kyseli ristinmerkin teosta.
Hyvin moni tekee sellaisen ehtoollispöydästä noustessaan ja hänkin on opetellut sen ja hänelle se on tärkeää.
Syyksi hän sanoi sen, että haluaa varjeltua kadotukselta.
Vähän aikaa jouduin miettimään, mitähän tuohon vastaisin.
En alkanut kovin perusteellisesti selittämään, mistä risinmerkin teossa on kyse.
Olisinko edes siihen pystynykkään.
Sanoin, että ehtoollispöydässä kohtaamme Kristuksen.
Ristinmerkin teolla osoitamme kunniaa ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan.
Me emme kuitenkaan pelastu tekojen kautta (esim. tekemällä ristinmerkin), vaan yksin armosta.
Kaveri jäi mietteliääksi.
Lopuksi vielä sanoin hänelle meille kaikille tutun Raamatun jakeen:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).
Eräs toinen kehitysvammainen poika tuli eteisestä työsaliin todeten, että ”ompa täällä mielenkiintoiset keskustelut”
Itse en koskaan tee ristinmerkkiä, mutta yritän olla väheksymättä niitä, joille se tapa on tärkeä.
Oliskohan jollakin tietoa siitä, mihin ristinmerkin teko perustuu?
Eikö myös kastettaessa ("ristiminen") myös tehdä ristinmerkki?että ristin merkki voi tarkoittaa myös:
Varjele rakas Jeesus mieleni ajatukset ja jäsenteni teot. Anna minulle uskosi. - yksi ainoa usko
josta puhutaan Jumalan Sanassa eli usko Jeesukseen Kristukseen!!!
ei ole olemassa sellaista kuin helluntailainen usko. eri seurakunnilla voi olla erilaisia tapoja toimia, mutta helluntaiseurakunnassa nojaudutaan Jumalan Sanaan.
Jumalan Sana on minunkin, Herraan Jeesuksen uskovan perusta. vain Jeesus Kristus voi ihmisen pelastaa!!! niin sanoo Sana.
usko on sydämen uskoa, siihen ei älykkyysosamäärä vaikuta, eikä teologiasta ole apua.
pieni lapsi tai vauva ei ole edes syntiä vielä ehtinyt tehdä... - kohdussa
yksi ainoa usko kirjoitti:
josta puhutaan Jumalan Sanassa eli usko Jeesukseen Kristukseen!!!
ei ole olemassa sellaista kuin helluntailainen usko. eri seurakunnilla voi olla erilaisia tapoja toimia, mutta helluntaiseurakunnassa nojaudutaan Jumalan Sanaan.
Jumalan Sana on minunkin, Herraan Jeesuksen uskovan perusta. vain Jeesus Kristus voi ihmisen pelastaa!!! niin sanoo Sana.
usko on sydämen uskoa, siihen ei älykkyysosamäärä vaikuta, eikä teologiasta ole apua.
pieni lapsi tai vauva ei ole edes syntiä vielä ehtinyt tehdä...5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
- Kristukseen pelastaa!!!
kohdussa kirjoitti:
5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, 25:4]
niin sano Jumalan Sana!!!
koko Uusi Testamentti sanoo niin!!! halveksitko Jumalan Sanaa ja sitä pelastusta, jonka Hän valmisti kaikille ihmisille???
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä.
uskon kautta pelastutaan ja tullaan vanhurskaiksi. lukekaa Uudesta Testamentista!!! kaikki ihmisopit ovat turhia, mutta Jumalan Sana on Totta. - peso.
Kristukseen pelastaa!!! kirjoitti:
niin sano Jumalan Sana!!!
koko Uusi Testamentti sanoo niin!!! halveksitko Jumalan Sanaa ja sitä pelastusta, jonka Hän valmisti kaikille ihmisille???
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä.
uskon kautta pelastutaan ja tullaan vanhurskaiksi. lukekaa Uudesta Testamentista!!! kaikki ihmisopit ovat turhia, mutta Jumalan Sana on Totta.Kasteessa vasta puetaan Kristuspuku päälle ja liitetään Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen. Ei kastetta ja uskoa sovi irrottaa toisistaan eroon.
Paavalille sanottiin, anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.
Kaste saadaan syntienne anteeksisaamiseksi.
Teille ja teidän lapsillenne.
Miehet/veljet parannuskehotus.
Lapset heti kasteelle perhekunnittain.
Kristillinen kaste on perhekaste.
14 Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.
15 Ja kun hänet ja hänen PERHEKUNTANSA oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte MINUA Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.
- selvästi että kun
Herra puhui äitinsä suun kautta pelkän tervehdyksen ja se meni Elisabetin korviin, niin
Johannes-sikiö hypähti ilosta hänen kohdussaan, mikä oli uskon hedelmä...usko tulee kuulemisesta jo kastetilaisuudessakin kun Raamattua luetaan, mutta sille et voi sinä mitään, etkä sitä tyhjäksi tehdä!IHMINEN OPPII JO SIKIÖNÄ
Sikiön muisti tallentaa ääniä aktiivisesti.
Sikiö myös osoittaa selvästi muistavansa.
Tämä kävi ilmi, kun Helsingin yliopiston aivotutkimuksen osasto tutki v. 2003 äänien havaitsemista ja oppimista viimeisillä raskausviikoilla.
Tulokset hämmästyttivät tutkijatkin.
Tutkimus osoitti, että kuulon erottelukyky kehittyy puheen osalta huomattavasti aikaisemmin kuin tähän asti on luultu.
Raamatun Sanaa tuntevalle tämä ei tietenkään ole mikään uusi asia, kuten tässäkin keskustelussa on tuotu julki.
Järkeisoppineiden on vaikea myöntää näitä tosiasioita.
Tutkimuksen mukaan 32-38-viikkoisen sikiön aivot ja muisti ovat tutkimusta tehneen MINNA HUOTILAISEN mukaan hämmästyttävän kehittyneitä.
Vastasyntynyt vauva tunnistaa äitinsä äänen ja äidinkielen.
Vauvalla on myös tarve tuottaa itse ääntä ja kiinnittää huomionsa puheeseen.
Sikiö kuulee erityisesti äidin äänen kohtuun.
'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen" (Matt. 21:16).- ?????
Tapio522 kirjoitti:
IHMINEN OPPII JO SIKIÖNÄ
Sikiön muisti tallentaa ääniä aktiivisesti.
Sikiö myös osoittaa selvästi muistavansa.
Tämä kävi ilmi, kun Helsingin yliopiston aivotutkimuksen osasto tutki v. 2003 äänien havaitsemista ja oppimista viimeisillä raskausviikoilla.
Tulokset hämmästyttivät tutkijatkin.
Tutkimus osoitti, että kuulon erottelukyky kehittyy puheen osalta huomattavasti aikaisemmin kuin tähän asti on luultu.
Raamatun Sanaa tuntevalle tämä ei tietenkään ole mikään uusi asia, kuten tässäkin keskustelussa on tuotu julki.
Järkeisoppineiden on vaikea myöntää näitä tosiasioita.
Tutkimuksen mukaan 32-38-viikkoisen sikiön aivot ja muisti ovat tutkimusta tehneen MINNA HUOTILAISEN mukaan hämmästyttävän kehittyneitä.
Vastasyntynyt vauva tunnistaa äitinsä äänen ja äidinkielen.
Vauvalla on myös tarve tuottaa itse ääntä ja kiinnittää huomionsa puheeseen.
Sikiö kuulee erityisesti äidin äänen kohtuun.
'Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen" (Matt. 21:16).tällaista kohtaa, koska siinä ei kasteesta puhuta mitään. Teet oman oppisi näihin pohjauten, mutta Raamattu ei niin opeta.
Vaan ihmisen tulee uudestisyntyä ylhäältä, ei kasteessa, vaan Jumalan Hengen vetämänä. Eihän Raamatussakaan anneta ymmärtää että uskova vaimo voisi pelastaa miestänsä joka ei ole uskossa. Kaste ei ole se joka ihmistä pelastaa vaan Jeesuksen seuraaminen ja usko Häneen. Vaikka sinun lapsesi olisi kastettu pikkuisena, ei se takaa että he pääsisivät taivaaseen sitten vanhempana. Eikö niin että kaikki perustuu uskoon joka vapauttaa synnin orjuudesta, ilman uskoa sinunkaan lapsesi ei pääse perille, jos eivät elämässänsä tee parannusta ja kulje Jeesuksen jalanjäljissä. - AlpoAhola
????? kirjoitti:
tällaista kohtaa, koska siinä ei kasteesta puhuta mitään. Teet oman oppisi näihin pohjauten, mutta Raamattu ei niin opeta.
Vaan ihmisen tulee uudestisyntyä ylhäältä, ei kasteessa, vaan Jumalan Hengen vetämänä. Eihän Raamatussakaan anneta ymmärtää että uskova vaimo voisi pelastaa miestänsä joka ei ole uskossa. Kaste ei ole se joka ihmistä pelastaa vaan Jeesuksen seuraaminen ja usko Häneen. Vaikka sinun lapsesi olisi kastettu pikkuisena, ei se takaa että he pääsisivät taivaaseen sitten vanhempana. Eikö niin että kaikki perustuu uskoon joka vapauttaa synnin orjuudesta, ilman uskoa sinunkaan lapsesi ei pääse perille, jos eivät elämässänsä tee parannusta ja kulje Jeesuksen jalanjäljissä.Sanot: >Eihän Raamatussakaan anneta ymmärtää että uskova vaimo voisi pelastaa miestänsä joka ei ole uskossa.<
Missä Raamatun kohdassa annetaan viittaus tuohon lauseesee. Jos voisit ystävällisesti ketoa sen, niin tutkin asiaa tarkemmin. - ?????
AlpoAhola kirjoitti:
Sanot: >Eihän Raamatussakaan anneta ymmärtää että uskova vaimo voisi pelastaa miestänsä joka ei ole uskossa.<
Missä Raamatun kohdassa annetaan viittaus tuohon lauseesee. Jos voisit ystävällisesti ketoa sen, niin tutkin asiaa tarkemmin.7:15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
7:16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?
Selkeää puhetta, joten miten voi lapsikasteen kautta tehdä ihmisiä uskoon jos ei ole uskoa Jeesukseen??????? - AlpoAhola
????? kirjoitti:
7:15 Mutta jos se, joka ei usko, eroaa, niin erotkoon; veli ja sisar eivät ole semmoisissa tapauksissa orjuutetut; sillä rauhaan on Jumala teidät kutsunut.
7:16 Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi?
Selkeää puhetta, joten miten voi lapsikasteen kautta tehdä ihmisiä uskoon jos ei ole uskoa Jeesukseen???????Siis on kyse kohdasta: 1. Korinttolaiskirje 7. Tässä nousee ensin kysymys, että miten kohta liittyy lapsikasteeseen kun paikassa puhutaan avioliiton pysyvyydestä niissäkin tapauksissa, joissa toinen aviuopuoliso on epäuskossa. Epäuskoinen tietysti tahtoo erota, mutta se uskossa olevan ei ole pakko erota, jos epäuskoinen suostuu asumaan yhdessä uskovan kanssa. Näillä palstoilla on joskus vedottu siihen, ettei uskovainen voi olla naimisissa epäuskoisen kanssa.
Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi 1.Kor.7:16. Sanotaanko tuossa mielestäsi sen, ettei uskova puoliso voi auttaa epäuskoista uskoon. Tiedän nyt kuitenkin tapauksia, että jopa epäuskoisen puolison lankeaminen aviovuoteen häpäisyyn on johtanut hänen kääntymiseensä uskoon, kun loukattu aviopuoliso on antanut loukkauksen anteeksi. - ???
AlpoAhola kirjoitti:
Siis on kyse kohdasta: 1. Korinttolaiskirje 7. Tässä nousee ensin kysymys, että miten kohta liittyy lapsikasteeseen kun paikassa puhutaan avioliiton pysyvyydestä niissäkin tapauksissa, joissa toinen aviuopuoliso on epäuskossa. Epäuskoinen tietysti tahtoo erota, mutta se uskossa olevan ei ole pakko erota, jos epäuskoinen suostuu asumaan yhdessä uskovan kanssa. Näillä palstoilla on joskus vedottu siihen, ettei uskovainen voi olla naimisissa epäuskoisen kanssa.
Sillä mistä tiedät, vaimo, voitko pelastaa miehesi? Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi 1.Kor.7:16. Sanotaanko tuossa mielestäsi sen, ettei uskova puoliso voi auttaa epäuskoista uskoon. Tiedän nyt kuitenkin tapauksia, että jopa epäuskoisen puolison lankeaminen aviovuoteen häpäisyyn on johtanut hänen kääntymiseensä uskoon, kun loukattu aviopuoliso on antanut loukkauksen anteeksi.kyllä tajuavan tästä kohdasta yhtikäs mitään.
Puhuin uskovasta ja ei uskovata, teidän opin mukaan kun luterilaiset ovat kaikki uskossa. Niin siksi toin tämän sinulle tiettäväksi, että kun toinen tulee uskoon ja toinen ei ole, niin tuossa tapauksessa osoitetaan, että se joka ei halua elää uskovan kanssa voi erota. Raamattu kyllä puhuu uskovien naimisiin menemisestä että se tapahtuu Herrassa. Mutta kun kaksi ei uskovaa menee naimisiin ja toinen tulee avioliitossa uskoon, ei ole pakko olla naimisissa tämän toisen kanssa. Mutta käy niin onnekkaasti myöskin että toinenkin tulee uskoon. Miten tämä yleensä voi sitten olla mahdollista kirkon opetuksessa, kun kaikki on jo uskossa, miten tämä sanan paikka mahtaa oikein teidän oppinne mukaan olla mahdollista?
Teillä tullaan uskoon kasteen kautta, mutta miten sitten on mahdollista että onkin naimisissa kaksi ei uskovaa ja sitten tulee toinen heistä uskoon? eivätkö ne olekaan sitten uskovia.
Voi teidän oppianne, teillä on kaikki sekaisin! - AlpoAhola
??? kirjoitti:
kyllä tajuavan tästä kohdasta yhtikäs mitään.
Puhuin uskovasta ja ei uskovata, teidän opin mukaan kun luterilaiset ovat kaikki uskossa. Niin siksi toin tämän sinulle tiettäväksi, että kun toinen tulee uskoon ja toinen ei ole, niin tuossa tapauksessa osoitetaan, että se joka ei halua elää uskovan kanssa voi erota. Raamattu kyllä puhuu uskovien naimisiin menemisestä että se tapahtuu Herrassa. Mutta kun kaksi ei uskovaa menee naimisiin ja toinen tulee avioliitossa uskoon, ei ole pakko olla naimisissa tämän toisen kanssa. Mutta käy niin onnekkaasti myöskin että toinenkin tulee uskoon. Miten tämä yleensä voi sitten olla mahdollista kirkon opetuksessa, kun kaikki on jo uskossa, miten tämä sanan paikka mahtaa oikein teidän oppinne mukaan olla mahdollista?
Teillä tullaan uskoon kasteen kautta, mutta miten sitten on mahdollista että onkin naimisissa kaksi ei uskovaa ja sitten tulee toinen heistä uskoon? eivätkö ne olekaan sitten uskovia.
Voi teidän oppianne, teillä on kaikki sekaisin!Nyt sanomatta todistat, että helluntailaiset ovat kaikki uskosa ja eivät lankea. Olen kyllä nähnyt niitäkin helluntailaisia, jotka ovat juovuksissa ojassa kiroilleet. VALITETTAVASTI. No sitten minulle läheinen sukulainen tutustui erääsen helluntailaiseen, mutta hänelläpä piti olla joka toinen viikko niinsanottu pulloviikko ja toinen viikko olikin sitten taas katumaviikko.
- ????
AlpoAhola kirjoitti:
Nyt sanomatta todistat, että helluntailaiset ovat kaikki uskosa ja eivät lankea. Olen kyllä nähnyt niitäkin helluntailaisia, jotka ovat juovuksissa ojassa kiroilleet. VALITETTAVASTI. No sitten minulle läheinen sukulainen tutustui erääsen helluntailaiseen, mutta hänelläpä piti olla joka toinen viikko niinsanottu pulloviikko ja toinen viikko olikin sitten taas katumaviikko.
näinhän se menee. Ihminen joka elää uskoon tulonsa jälkeen synnin tiellä tarvitsee parannusta, mutta hän tietää kyllä mistä on langennut. Helluntalaisuus ei pelasta vaan usko Jeesukseen pelastaa. Ei kaikki helluntlaisten lapset ole automaatiosti uskossa vaikka ovatkin helluntlaiskodin kasvatteja. Et voi lapsiasi pakottaa uskomaan Jeesukseen, mutta kirkko yrittää tehdä lapsikasteen kautta ihmisiä uskoon, vaikka eivät tiedä edes kuka on Jeesus, vauvat eivät kykene tähän.
En ole missään kohdin sanonut että ilman uskoa voi olla Jeesuksen oma, helluntalainen oppi perustuu juuri uskoon, eikä vauva kasteeseen.
Langenneita varmasti on sitä en kielläkkään, mutta te teette uskovia kasteen kautta ja sanotte että ovat kristittyjä kaikki luterilaiset, tämähän on aivan potaskaa, henkilökohtainen usko pitää olla jokaisella, sillä ei kukaan voi uskoa toisen puolesta. Vaan tulee seurata Jeesusta omana vapahtajanaan.
Mitä on kaste ilman uskoa? Helluntalainen kyllä tietää kun menee kasteelle kuka on Jeesus, ovat kyllin sen ikäisiä että ymmärtävät jo mitä Jeesus teki ja miksi.
Sana helluntalaisuus ei tee vielä ketään uskovaksi, vaan se mihin uskotaan. Toisen uskolla ei helluntalaiskodissakaan pelastuta, siihen tarvitaan aina Jeesus joka puhdistaa synnistä, Hänen verensä vuosi golgatalla ja ainut joka puhdistaa on Hänen verensä. Jeesus tuli tänne jotta meillä on elämä Hänessä, uskomalla Herraan Jeesukseen sinä pelastut, sanoo Raamattu, siellä ei sanottu, että usko kasteeseen niin sinä pelastut.
Helluntaihin liitetään vasta kun ihminen on tullut uskoon ja kastettu, sinne ei liitetä niitä jotka eivät tunnusta Jeesusta omaksi Herrakseen. Epäuskoiset jäävät ulkopuolelle leirin. Onneksi on ihmisiä jotka tajuavat että vauvakaste ei pelasta, oma anoppinikin sen tajuaa, että vauva ei moista asiaa vielä kykene käsittämään mitä on kaste. Kyllä siihen tarvitaan jokaisen oma henkilökohtainen usko Jeesukseen, et näytä tätä ymmärtävätn. Mutta onneksi on niitä jotka tulevat uskoon ja menevät Sanan mukaisesti kasteelle, etukäteen meillä ei kasteta ketään vaan vasta silloin kun ihminen tulee uskoon. Meillä kastetaan vain yhteen kertaan, teillä kastetaan kaksi kertaa, hätäkaste ja sitten normaali toimitus, se on jo jotain outoa mitä Raamattu ei edes tunnista. Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi, menkää kasteelle niin loppuu nämä höyryämiset.
Niin kauan Alpo tämä sinua häiritsee kunnes otat uskon askeleen kasteen hautaan, näkee joka kirjoituksessasi epävarmuutesi Jumalan Sanaa kohtaan, kun missään kohdin et pysty osoittamaan vauva kastetta.
Raamattu puhuu ihmisetä joka on tullut Herraan Jeesukseen uskovaksi, aina kun on julistettu Jumalan Sanaa ja he ovat sen sydämeensä vastaanottaneet, he menivät itse kasteelle. Kehoitus on kuulunut jo 2000 vuotta sitten anna kastaa itsesi. Raamattu ei ole muuttunut eikä helluntaioppikaan, meillä kastetaan edelleen Raamatun opin mukaan uskovat.
Teillä kaste on aivan muuta kuin Jumalan Sanassa olevaa, se on ihmisen toimesta muutettu ja se ei käsitä uskoon tulemista laisinkaan ja kuitenkin sanotte olevanne kristittyjä ilman uskoa, näitä ihmisiä tapaa päivittäin jotka eivät seuraa Jeesusta mutta kuitenkin pitävät itseään kristittynä kun kuuluvat kirkkkoon ja on lapsena kastettu ja rippikoulun käyneet, ovi on auki taivaaseen, vaikka synnin tiellä ovatkin, näinkö on todella että oppinne voi olla noin pimeää. Parannusta ei tarvitse tehdä, ja ovi on silti auki?
Sanoiko Jeesus niin, että kun olette vauvana saaneet kasteenne pääsette taivaaseen.
Ei vaan Hän sanoi, seuraa sinä minua. Jos yhtäkään ymmärrätte mitä on seurata Jeesusta, pitäisi teidän tajuta lapsikasteen avuttomuuden.
Öitä. Ei jaksa tätä enää jaakata, Sana on selkeää ja varteenotettavaa, otatko sinä sen vastaan niinkuin se on sinne kirjoitettu vai uskotko mieluummin kirkon perinnäissääntöihin, kummien kera. Lopetan kanssasi keskustelun, sanakiistoihin en ole kipeä ja parempi kun lopettaa ettei suullansa tee syntiä. Säälin teidän oppianne todellakin, estätte toisia tulemasta uskoon jotka pyrkivät sisälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1843839
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten5172901Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!411751Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?1131523- 501360
Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?221311Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti531245Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3571230Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1281162Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.411059