krassit ei idä!!!

puutarhamyyrä

Missä vika, kun itse viime syksynä kuivatut krassin siemenet eivät idä? Olisiko niille pitänyt tässä keväällä tehdä jotain...pistin vaan sellasenaan multaan. Jo pari viikkoa sitten. :(

11

9622

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pipsuli

Krassit itävät aika hitaasti.. kyllä ne sieltä mullasta vielä ilmestyvät iloksesi..

• itävät

mutta hitaasti, samoin oli täälläkin. Minä luulin myöskin että ne eivät idä , meni vaan kauemmin kuin ennen. Oiskohan sillä viimme kesällä jotenkin syytä siihen (hmmmm).

• odottele vain...

Mäkin jo luulin että kaikki krassin siemenet oli jotenkin "pilalla" tai onnistuin ne jotenkin tuhoamaan, istutin ne jo kuukausi sitten ja vasta nyt on muutamia pieniä alkuja mullasta noussut...joten kyllä ne vielä kasvaa, odota vain rauhassa!!

• kattokrassinen

Mitä krassia laitoit?

Itse laitoin vesikrassia ja se iti jo muutamassa päivässä ja on nyt reilussa viikossa noussut jo monen sentin mittaiseksi.

• puutarhamyyrä

Kiitos vastauksistanne, joissa oli kyllä jotain "taikaa", kun pikku taimet ponnahtivat kuin ponnahtivatkin eilen esille. Tosin tuossa aikaisemmassa ruukussa ehti siemenet olla melkein kolme viikkoa mullan alla. Tosi outoa, kun muistan ne kaupan siemenpussissa olleet köynnöskrassin siemenet, jotka itivät muutamassa päivässä ja kasvoivat mieletöntä vauhtia! Itse kuivattujen kanssa meinasi usko mennä...:)

• kemin tyty

siemeniä ja itävät tosi nopsaan kun laitan vielä kelmua kevyesti päälle ja tietysti tuuletan paivittäin eli kelmu pois ettei homehdu. Liotus toimii aika moneen isompaan siemeneen.

• Krassinystävä
        kemin tyty kirjoitti:

siemeniä ja itävät tosi nopsaan kun laitan vielä kelmua kevyesti päälle ja tietysti tuuletan paivittäin eli kelmu pois ettei homehdu. Liotus toimii aika moneen isompaan siemeneen.

Joo, liotus auttaa krassiin ja moniin muihin isoihin siemeniin ja herneisiin! Olen liottanut yleensä yön yli ja sitten seuraavana päivänä kylvänyt. Taimet pukkaavat n. viikon päästä ulos, riippuen tietty hiukan valosta ja lämmöstä.

Krassin siemeniä voi tökkiä myös suoraan maahan. Tuolla niitä on jo muutamia tulossa, mutta toki hiukan hitaammin itävät, kuin sisällä.

• Puutarha-maija

Mihin multaan krassisi laitoit? Minä laitoin kerran ihan vaan mustaan multaan ja itäminen kesti iät ja ajat. Tänä vuonna käytin kylvömultaa ja taimet ilmestyivät runsaassa viikossa.

• Maaria

voisi olla, että olet kerännyt siemenet liian vihreinä. Itselleni kävi niin toissavuonna.

• tuli tehtyä

itsekkin viime syksynä, siis keräsin vähän liian vihreinä ja sehän hidastutti itämistä jonkin verran. Täytyy vastedes antaa kypsyä paremmin.

• laitoin

krassit itämään toukokuun alussa parvekelaatikkoon, jonka nostin ikkunalaudalle ulos. Olin jo varma että ne ovat paleltuneet, mutta viime viikolla huomasin, että sieltähän ne ponnistelee ylös. Minulla oli ihan tavallista Aurinko-multaa ja liotin siemeniä yön yli vedessä.
      Ennen ne ovat kyllä itäneet viikossa sisällä, mutta kun ne vei esikasvatuksen jälkeen ulos, tuuli katkoi varret. Siksi laitoinkin ne heti ulos, että varret ovat tukevampia ja kestävät tuulta paremmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6935
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      827
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      746
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe