Pippana teki Lordit:6,3L/100km

Rellun pippana

Terveisiä mökiltä! Taisin tempasta Lordit eli tauluun sellaiset kulutuslukemat, joita ei HEVILLÄ rikota!
Sorry! Päätin avata uuden viestiketjun kulutuksesta,koska on taas mukavaa ystävät lukea tarinoitanne kesälomareissuiltanne!

Mutta asiaan; jo aikaisemmassa ketjussa mainitsin tulevasta viikonlopun mökkireissustani. Lähdin liikkeelle torstai-aamuna ja tavoitteenani oli niistää kulutus niin pieneksi kuin suht´ normaalilla ajolla pystyy. Tässä joitain detaljeja matkastani:

Auto: ScenicII, 2,0L, vm:05, ajettu n.22000km.

Matkustajia: Kuljettaja (allekirjoittanut)100kg, vaimo (ei ajanut,mutta neuvoi), 2 murrosikäistä paviaania (tappelivat), kissa (oksensi menomatkalla).

Matkatavaroita: Normaali varustus: kevyttä vaatetavaraa takakontti täynnä. Takaa keskipenkki jätetty kotiin.

Sää: mennen tullen poutasää, n.13 celsius-astetta.

Kokonaismatka: 786,5 km,josta 98% maantieajoa

Kulutettu polttoaine, 95E, L: 50,0

Keskituntinopeus: 78,5 km/h

Kulutus L/100 km: 6,3 (6,357 laskennallinen)

Muuta: Ei tarvinnut ohittaa kuin yksi rekka menomatkalla ja yksi matkailuauto tulomatkalla. Hermot piti hyvin; en haukkunut yhtäkään kanssa-autoilijaa, joka poikkeuksellista (vaimon huomautus). Mahd. säästetyn polttoainemäärän sijoitin eläintenystävänä paluumatkalla Mäyrään,jonka päätin juoda heti palkitaakseni itseni. Mikä juonikas tapa säästää!

Toki en ole katkera jos joku rikkoo epävirallisen "maailmanennätyksen". Joudun vaan seuraavalla reissullani vähentämään lastia. Arvatkaan mistä aloitan?;)

14

1901

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahveli

Ettei vaan olis ollu 8.3litraa/100km !!!
      Pienellä menee ku 1.6 FSI-kone syö fo-fo-folkkarissa samaa luokkaa maantiellä. Keskikulutus sekalaisessa ajossa siinä on 6.7L/100km. Nurkka-ajoo siinä aika paljon mukana.

• Rellun pippana

Kun 6,3l/100km!

• Kolmas Rellu

Kuulostaa hyvältä ja asialliselta.
      Itse pääsin 2.0 GS:llä samoihin kulutuslukemiin-jopa hieman alle- viime kesänä kun ajelin emännän kanssa Porin suunnasta Helsinkiin.Panin Porin ulosmenotiellä vakionopeudensäätimen päälle ja seuraavan kerran koskin polkimiin vasta kehä 3:lle tultaessa. Nopeuden säädöt hoituvat sopivasti ratin painikkeista.
      Aikanaan pääsin vanhalla 21 Familialella 1.7 koneella jopa alle viiden litran maantiekulutuksiin tasakaaulla kesälomareissuja ajettaessa.
      Bon voyage!

• Breakki

Ihan hyvin olet ajanut, ottaen huomioon Scenicin suuren ilmanvastuksen tuo kulutus on varsin pieni. Itse olen päässyt Megane II 2.0 Breakilla samoihin lukemiin, joskin Meganen ilmanvastus on jonkin verran pienempi eikä ajo-olosuhteet ole suoraan verrattavissa toisiinsa, joten ei onnittelut taloudellisesta ajosta. Olen itse huomannut saman kuin itsekin mainitsit, että tolleen säästää bensan lisäksi vielä hermojakin, aggressiivisella ohittelulla saa päreet palamaan ja kulutuslukemaksi 9L/100km.

• ekoajo

Hyvä lukema. Itse ajelen GS 1.6:lla. Maantieajossa koneen koolla ei pitäisi olla ihan hirveän suurta merkitystä, ja taloudellisuusskabassa ei edes teho & vääntö eroillakaan. Kerrotko vielä haastetta varten miten mittasit tuon 50 L kulutuksen, tankkaamalla vai mittarista? (Tasaisessa maantieajossa ero ei kokemukseni mukaan ole suuri).

• Rellun Pippana

Kaikki lukemat on puhtaasti ajotietokoneen näytöltä. Sattumoisiin kotipihaan palatessamme tuo lukema oli tasan 50 litraa! Lisättäkööt vielä,että vakionopeudensäädin oli visusti pannassa. Samoin yritin pitää ilmastointia pois päältä,mutta muija napsutteli sitä jatkuvasti päälle. Vetosi kissan pahoinvointiin. Olisipa Grand Scenic! Voisi juntata muijan vöihin sinne tavaratilan puolelle;) Joka tapauksessa onnea yritykseesi!

• ekoajo
        Rellun Pippana kirjoitti:

Kaikki lukemat on puhtaasti ajotietokoneen näytöltä. Sattumoisiin kotipihaan palatessamme tuo lukema oli tasan 50 litraa! Lisättäkööt vielä,että vakionopeudensäädin oli visusti pannassa. Samoin yritin pitää ilmastointia pois päältä,mutta muija napsutteli sitä jatkuvasti päälle. Vetosi kissan pahoinvointiin. Olisipa Grand Scenic! Voisi juntata muijan vöihin sinne tavaratilan puolelle;) Joka tapauksessa onnea yritykseesi!

Katselin vanhaa kulutushistoriaa. Tankkausten perusteella pienin kulutus viime kesältä 6.4 L/100 km (keskinopeus 61). Tämä on tosin vain yhden tankkauksen perusteella, joten se ei välttämättä ole kovin tarkka. Kolmen perättäisen tankkauksen keskikulutus viime kesältä oli alimmillaan 6.8. Mutta en vielä luovuta. Toivotaan seuraavalle reissulle kuivaa keliä ja myötätuulta ;)

• Rellun Pippana
        ekoajo kirjoitti:

Katselin vanhaa kulutushistoriaa. Tankkausten perusteella pienin kulutus viime kesältä 6.4 L/100 km (keskinopeus 61). Tämä on tosin vain yhden tankkauksen perusteella, joten se ei välttämättä ole kovin tarkka. Kolmen perättäisen tankkauksen keskikulutus viime kesältä oli alimmillaan 6.8. Mutta en vielä luovuta. Toivotaan seuraavalle reissulle kuivaa keliä ja myötätuulta ;)

Oliko pelkkää matka-ajoa? Kuinka katkonaista ajoa eli oliko useita käynnistyksiä? Parkkipaikoilla pyörityksiä ja peruuttelua, jolloin hetkellinen kulutus saattaa olla jopa 100l/100km! Äkkiä laskien minulla oli tuossa "epävirallisessa maailmanennätyksessä" startteja seitsemän, kaupunkiajoa vain parin kaupungin läpi mennen tullen, parkkipaikalla pyöritystä tuon mäyräkoiran hakureissun verran. Todettakoon kuriositeettina, että puolenmatkan krouvissa ajotietokone näytti keskimääräiseksi kulutukseksi 6,2l/100km!! Otin tuolloin muutkin kriittiset lukemat muistiin puhelimeni työpöydälle tarkoituksenani suorittaa myös tuo laskennallinen tarkka kulutus, mutta kommunikaattorini näytti ampuneen tuon tiedoston bittiavaruuteen. Eli ei lasketa tuota "6,2" mukaan, koska siitä ei ole näyttöä, eikä sitä kukaan kuitenkaan usko. Sinänsä mielenkiintoista, että paluumatkalla keskimääräinen kulutus nousi, vaikka silloin tosissaan tarkoituksenani oli katsoa mihin rahkeet tosissaan riittää, ehkäpä jopa 6,0l/100km!!. Mutta minulle kävi ilmeisesti samoin kuin joskus Suomen lätkämaajoukkueelle tai saatille päässeelle poikamiehelle, että sorruin yliyrittämiseen ja takkiin tuli.

• ekoajo

Oliko pelkkää matka-ajoa? Kuinka katkonaista ajoa eli oliko useita käynnistyksiä? Parkkipaikoilla pyörityksiä ja peruuttelua, jolloin hetkellinen kulutus saattaa olla jopa 100l/100km! Äkkiä laskien minulla oli tuossa "epävirallisessa maailmanennätyksessä" startteja seitsemän, kaupunkiajoa vain parin kaupungin läpi mennen tullen, parkkipaikalla pyöritystä tuon mäyräkoiran hakureissun verran. Todettakoon kuriositeettina, että puolenmatkan krouvissa ajotietokone näytti keskimääräiseksi kulutukseksi 6,2l/100km!! Otin tuolloin muutkin kriittiset lukemat muistiin puhelimeni työpöydälle tarkoituksenani suorittaa myös tuo laskennallinen tarkka kulutus, mutta kommunikaattorini näytti ampuneen tuon tiedoston bittiavaruuteen. Eli ei lasketa tuota "6,2" mukaan, koska siitä ei ole näyttöä, eikä sitä kukaan kuitenkaan usko. Sinänsä mielenkiintoista, että paluumatkalla keskimääräinen kulutus nousi, vaikka silloin tosissaan tarkoituksenani oli katsoa mihin rahkeet tosissaan riittää, ehkäpä jopa 6,0l/100km!!. Mutta minulle kävi ilmeisesti samoin kuin joskus Suomen lätkämaajoukkueelle tai saatille päässeelle poikamiehelle, että sorruin yliyrittämiseen ja takkiin tuli.

Ainahan mittaukseen virhe sisältyy, niin tuohon tankkauksen perusteella tehtyyn laskelmaan (6.4) kuin ajotietokoneen mittaamaankin. Sen sijaan tuo kolmen peräkkäisen tankkauksen minimi on jo varsin uskottava.
        Millaista ajoa tuo sitten on ollut, vaikea muistaa vuoden päähän, mutta tuo keskinopeus 61 viittaa voittopuolisesti pitkän matkan ajoon, sisältäen kuitenkin hitaitakin pätkiä, mökkitietä, kauppareissuja jne.
        Itsekkin olen havainnut tuon kulutuksen "suuntariippuvuuden". Vaikuttaviksi seikoiksi olen onnistunut paikantamaan ainakin sadekelin.

P.S: Kun liikumme pitkiä matkoja, kuorma on yleensä täynnä.

• Rellun pippana
        ekoajo kirjoitti:

Ainahan mittaukseen virhe sisältyy, niin tuohon tankkauksen perusteella tehtyyn laskelmaan (6.4) kuin ajotietokoneen mittaamaankin. Sen sijaan tuo kolmen peräkkäisen tankkauksen minimi on jo varsin uskottava.
        Millaista ajoa tuo sitten on ollut, vaikea muistaa vuoden päähän, mutta tuo keskinopeus 61 viittaa voittopuolisesti pitkän matkan ajoon, sisältäen kuitenkin hitaitakin pätkiä, mökkitietä, kauppareissuja jne.
        Itsekkin olen havainnut tuon kulutuksen "suuntariippuvuuden". Vaikuttaviksi seikoiksi olen onnistunut paikantamaan ainakin sadekelin.

P.S: Kun liikumme pitkiä matkoja, kuorma on yleensä täynnä.

Anteeksi jos annoin kirjoituksellani sen kaltaisen kuvan, että olisin epäillyt saavutustasi. Tästä ei ollut kyse. Kiinnosti vaan tuo minkä tyyppisellä ajolla ko. tuloksen saavutit. Pistä vaan paremmaksi! Minullakin on vielä lomareissut edessä, mutten usko, että pystyn tuosta enää täydellä lastilla petraamaan!

• ekoajo

Nyt tuli sitten testattua lakisääteinen normaaliajo. Juhannusreissulla, 4 hengen ( tavarat) kuormalla, 669 km josta noin 230 km motaria (vakkari asetus 120), noin 300 km asetuksella 100, ja loput etupäässä 80. Automaatti ilmastointi piti AC:n päällä noin 520 km, ulkolämpötila kun oli yli 20 koko ajan. Keskinopeudeksi tuli 87.6 km/h ja kulutus 6.6 L/100km ajotietokoneen mukaan. Täytyy toivoa ensi kerralla vähän kylmempää säätä ja ajella motaritkin satasta. Nyt alkumatkan 150 km vei 7.1L/100 km.

• Etelän-Hetelmä1

Terve.

Meikä kanssa ottaa haasteen vastaan tässä taloudellisessa ajossa.

Itselläni ei ole kyllä Scenic II:sta vaan ihan se I:nen mutta facelift
      Eli 1.6l vm-03

Tällä hetkellä on parhaillaan päästy tietokoneen mukaan kulutksella 5.9l/ satasella tankilla. Keskinopeutta en muista paljon oli mutta näin se kone vaan minulle väitti.

Rupean kirjaan tarkemmin itse ylös kaikki ajot ja vähän miten oli ajo suoritus (ihmiset kuorma)

Mutta keskimäärin kulutus minulla pyörii ajossa 75% motari 25% kehä III:nen niin 6.5 pintaan.

Mutta yritetään pistää paremmaksi.

• Sis

Tämä on jo muinaista historiaa, mutta kirjoitanpa kuitenkin. Kesällä 2004 teimme kolmiviikkoisen Euroopanreissun (Suomi-Italia) ja siltä reissulta kirjasin kaikki ajotietokonenäytöt ylös, sekä tarkkailin tankkauksien paikkansa pitävyyttä.

Autona oli ja on SC II lyhyt 1,9 dCi

Ajotapani on ehkä sieltä keskiverron rankemmalta puolelta. Keski-euroopassa suomipoikakin innostuu vähäsen. Keski-euroopan ajotavat alkavat jo muuten Tanskasta (Ruotsi on ihan eri maata jo ajotapojenkin suhteen) Tanskalainen isäntäperheemme kertoi, että tanskalaiset haluavat ajaa mieluummin kuin saksalaiset ennemminkuin ruotsalaiset-ja sen kyllä huomaa.

Keskikulutus tuolla kolmen viikon reissulla vaihteli välillä 4,8 ja 6,9 l/100km. Koko reissun keskikulutus oli 5,9 l/100km ja keskinopeuksien keskiarvo oli 67,9 km/h. Nämä arvot eivät todellakaan ole pihtailulla saavutettuja. Mukaan mahtuu sekä Saksan moottoriteitä, Italian ruuhkia että Grossglockner Hochalpenstrasse.

• scenique

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      103
      1687
    2. 210
      1527
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      59
      1010
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1000
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      58
      845
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      51
      794
    7. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      775
    8. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      58
      725
    9. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      36
      725
    10. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      5
      722
    Aihe