Alkoholidemetikoista

Iso vaiva

Joku päivä sitten kuuntelin uutista alkoholistidementikoista ja siitä miten nämä ilonmalojen kumoajat ja lasisista laulukirjoista laulunsa sanat ja nuotit löytäneet, jopa vain nelikymppiset autettavassa tilassa olevat kanssakulkijamme, valtaavat tavallisten demetikkojen hoitopaikat jo muutenkin niin ahtaissa laitoshoitoloissa.

Kun normaalin työtätekeväisen on lähes mahdotonta saada asiallista hoitoa ajoissa, niin sanotusti julkiselta puoleta, niin nämä omatoimisesti autettavaan kuntoon itsensä saattaneet joudutaan hoitamaan kalliissa laitoshoidossa.

Onko meillä siihen varaa? Eikö jokaisen pitäisi kuitenkin kantaa itse vastuu itsestään?

Kenenkäänhän ei ole pakko juoda ja saattaa siten itseään niin huonoon kuntoon että on täysin muiden hoidon varassa!


Alla muutama mielenkiintoinen linkki jotka löysin uutista metsästäessäni. Sitä varsinaista uutista en kuitenkaan löytänyt. Joten jos joku tietää siitä jotain niin olisi hienoa jos sen linkin saisi tänne.

http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=161634&search=alkoholismi

http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=172054&search=alkoholismi

http://www.yle.fi/uutiset/haku.php?action=page&id=179825&search=alkoholismi

http://www.dementiahoitoyhdistys.fi/page.php?page_id=35&submit=displayDoc&documentId=38&view=cat

8

1074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä hankalampi

      hoitamattomat alkoholidementikot vielä isompi vaiva.

      Kun sellainen asuu naapurissa, vasta sitten tiedät mitä se on. Vuorokaudenajalla ei ole mitään merkitystä tämän henkilön elämässä.

      Saati sillä mistä on edellispäivänä puhuttu.

    • olevasi täysin selvä?

      Joka paikkaan nämä sinunlaisesi natsit tunkee.
      Tottakai alkoholisteilla on oikeus palveluihin.
      Ovathan he maksaneet alkoholiveroa enemmän kuin kukaan..

      Kohta aletaan tutkia, että onko sinulla oikeus ja mihin palveluun. Jos olet syönyt esim. suklaata liikaa ja sinulla on ylipainoa, niin et saa hoitoa..jne...

      Tarkista asenteitasi omaa tulevaisuuttasi silmällä pitäen.. Joskus sinäkin tarvitset hoitoa, riippumatta siitä, mitä olet juonut tai syönyt..

      • olen selvä

        Totta toi oli melko provosti kirjoitettu. Vitsi piilikin siinä, että tuossa kuulemassani uutisessa asenne oli juuri tuo. Nimenomaan hoitohenkilökunta valitteli sitä että alkoholidementikot valtaavat paikat vanhuksilta laitoksissa.

        Asia vain on unohtunut taas johonkin näiden loordi yms. humun keskellä.

        Olisin hyvinkin iloinen jos asia otettaisiin vihdoinkin julkiseen keskusteluun. Aivan liian kauvan alkoholisteja on potkittu päähän ja vähätelty heidän tarpeitaan, etenkin kun kyseessä on köyhät alkoholistit.

        Alkoholistin työpanos ja maksetut verot ovat kyllä hyvin kelvanneet.

        Ns. laman jäljiltä meillä alettiin supistaa ankarasti kaikenlaisia palveluita ja alkoholistien hoitoon tarvittavia palveluita erityisesti. Lisäksi tuli tämä erityisesti Esko Ahon ajama linja että on oma vika jos sairastuu.

        Nyt kun niitetään näiden 'hienojen' poliittiseten päätösten satoa niin taas se syyttely kohdistetaan sinne avuttomimpaan ja eniten mollattuun ja nöryytettyyn köyhimpään väkeen. Yhteiskunnalle tulee aina kalliiksi huonot ja lyhytnäköiset ratkaisut. Ja mitä kurjemmaksi tilanne päästetään sen vaikeampaa sitä on korjata nyt avun tarpeessa olevien kohdalta.


        Ja erityisen tärkeää on myös seuraava:
        Nyt jos koskaan on syytä katsoa eteenpäin ja miettiä nuorten ja lasten tulevaisuutta. Yhteiskunnalla ei todellakaan ole varaa haaskata yhtäkään nuorta hallitsemattoman päihteidenkäytön kautta ennenaikaiseksi hoidokiksi.


      • Nimetön
        olen selvä kirjoitti:

        Totta toi oli melko provosti kirjoitettu. Vitsi piilikin siinä, että tuossa kuulemassani uutisessa asenne oli juuri tuo. Nimenomaan hoitohenkilökunta valitteli sitä että alkoholidementikot valtaavat paikat vanhuksilta laitoksissa.

        Asia vain on unohtunut taas johonkin näiden loordi yms. humun keskellä.

        Olisin hyvinkin iloinen jos asia otettaisiin vihdoinkin julkiseen keskusteluun. Aivan liian kauvan alkoholisteja on potkittu päähän ja vähätelty heidän tarpeitaan, etenkin kun kyseessä on köyhät alkoholistit.

        Alkoholistin työpanos ja maksetut verot ovat kyllä hyvin kelvanneet.

        Ns. laman jäljiltä meillä alettiin supistaa ankarasti kaikenlaisia palveluita ja alkoholistien hoitoon tarvittavia palveluita erityisesti. Lisäksi tuli tämä erityisesti Esko Ahon ajama linja että on oma vika jos sairastuu.

        Nyt kun niitetään näiden 'hienojen' poliittiseten päätösten satoa niin taas se syyttely kohdistetaan sinne avuttomimpaan ja eniten mollattuun ja nöryytettyyn köyhimpään väkeen. Yhteiskunnalle tulee aina kalliiksi huonot ja lyhytnäköiset ratkaisut. Ja mitä kurjemmaksi tilanne päästetään sen vaikeampaa sitä on korjata nyt avun tarpeessa olevien kohdalta.


        Ja erityisen tärkeää on myös seuraava:
        Nyt jos koskaan on syytä katsoa eteenpäin ja miettiä nuorten ja lasten tulevaisuutta. Yhteiskunnalla ei todellakaan ole varaa haaskata yhtäkään nuorta hallitsemattoman päihteidenkäytön kautta ennenaikaiseksi hoidokiksi.

        Pitäisi todellakin huomioida se mitkä sairaudet voidaan tulkita itse aiheutetuiksi! Miksi joku juo? miksi joku syö liikaa, miksi joku stressaa liikaa, miksei joku liiku tarpeeksi, miksi kaiki ei syö terveellisesti, miksi joku käyttää liikaa suolaa, sol´keria, vaaleaa jauhoa tai mitä hyvänsä itselleen "vaarallista"!!! Totuushan on kaikessa, että kohtuus kaikessa! ,,,,, eipä kai alkoholi itsessään, mutta kun sitä ei osata käyttää.... ja se on sairautta.... Vaikea tilanne!!! kenen syy... kuka maksaa..????


      • yksinkertaista
        Nimetön kirjoitti:

        Pitäisi todellakin huomioida se mitkä sairaudet voidaan tulkita itse aiheutetuiksi! Miksi joku juo? miksi joku syö liikaa, miksi joku stressaa liikaa, miksei joku liiku tarpeeksi, miksi kaiki ei syö terveellisesti, miksi joku käyttää liikaa suolaa, sol´keria, vaaleaa jauhoa tai mitä hyvänsä itselleen "vaarallista"!!! Totuushan on kaikessa, että kohtuus kaikessa! ,,,,, eipä kai alkoholi itsessään, mutta kun sitä ei osata käyttää.... ja se on sairautta.... Vaikea tilanne!!! kenen syy... kuka maksaa..????

        Niin jos se oliskin noin yksinkertaista että voitaisiin osoittaa vain omaksi viaksi eihän koko ongelmaa olisi.

        Ei vaines, ei ole perusteltua jättää ketään heitteille joka avun tarpeessa on! Etenkään jos kerran on kykenemätön hoitamaan itseään tai omia asioita. Pelkästään tämän alkoholismin takana on moninaisia ongelmia, väkivaltaa, epäoikeudenmukaisuutta, rikollisuutta, ei mitenkään voida aina yksiselitteisesti sanoa että esimerkiksi alkoholismin on oma vika.


    • tevoni

      Alkoholismi on sairaus siinä missä moni muukin on. Ja syitä siihen on monta jopa geeneissä periytyvää.
      On se sitten dementikko tai ei niin pitää saada apua koska siitä on vaikea omatoimisesti päästä eroon.

      • mummunpäätä seinään

        jees, bad. noi varisnaiset terveyden ammattilaiset on niin avuttomina ettäeivät edes tiedä mitä pitäis tehdä*!


    • omainen

      no jopas osasi loukata tuo kommentti! anteeksi vaan mut oli pakko jo jotain sanoa. Taidat olla täysin tietämätön asiasta kun noin kommentoit. olen itse alkoholidemtiaa sairastavan omainen ja hän on laitoshoidossa loppu ikänsä. voin sanoa, että olen yrittänyt vuosi kymmeniä saada puhuttua häntä hoitoon mutta ei ole onnistunu. hän on ollut aikuinen ihminen eikä häntä ole voinut pakottaa hoitoon. hän on itse tehnyt päätöksensä aina kun on pulloa kallistanut mutta ei se ole minusta mikään syy hyljätä omia vanhempiaan. ja ihminen hänkin on niinkuin me kaikki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe