Oolannin satamista

Ahven Å

Postista kolahti Gästhamnaropas. Mitä kohteita suosittelette Ahvenanmaalla? Minkälaisia kokemuksia teillä on esim. Kökarin Sandvikista, Hellsöstä ja Karlbystä? Myös Rödhamnia monet ovat kehuneet? Kokemuksia?

24

3968

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiertäjä

Meitä myös kiinnostai Ahvenanmaan satamat kun tarkoitus on se ympäri kiertää, sillai rauhalliseen tahtiin.

• xxxxx

etsii. Jos suihku, sauna ja ravintola ovat oleellisemmat, en jaksa vastata tähän viestiin. Jos haluaa sopivan annoksen luontoa ja kulttuuria, voin antaa joitakin vinkkejä:

Kökar: Karlsby ykkössatama (suojainen, jännä kapea sisääntuloväylä,syvyys 2.5m. Siisti, kauppa mutta ei oikeastaan muuta nähtävää), Hellsö ok (Aikaisemmin ravintolaa piti merimieskokki, koko rakennus tärisi kun hän nyrkillä takoi pihvejä, nykyään ruoan taso keskinkertainen). Sandvik campingalueen yhteydessä (ainoa etu on kävelymatkan päässä olevat 1300-Fransikaaniluostarin rauniot). Jos käy Karlsbyssä kannattaa samalla tiedustella mahdollisuuksia vierailla Källskärissä ja tarkastella "hullun kreivin" rakennelmia. Aikaisemmin tässä ei ollut mitään ongelmia, huhut kertovat että nyt on.

Kihti: Nyt kun Jungfruskär on avattu (kuuluu saaristomeren luonnonpuistoon, aikaisemmin armeijan käytössä) kannattaa ilman muuta käydä katsomassa. Varsinkin keväällä uskomattoman kaunis paikka.

Degerby: Hyvät palvelut ja pari ravintolaa (eri kukkarokooille. Itse suosin halvempaa (kaupan läheisyydessä, hyvä lounas)

Rödhamn: MSF ja ÅSF vierasvenesatama. Ikivanha luonnonsatama, nähtävyydet radiomajakkamuseo ja Anette joka myy itseleivottuaa leipää ja akvarelleja.

M-hamn läntinen: Merenkulkumuseo, Pommern. Kaikki palvelut.

Eckerö: Postimuseo ym. (Vaihtoehtona Käringsund jos lauantaina haluaa mennä läheiselle tanssilavalle vähän pyörimään).

Djupviken: Väylä Dånön ohitse on todella kaunis (sanotaan olevan Ahvenanmaan kaunein kohta). Pieni vuoristokiipeily Getebergenille nauttimaan maisemista. Vinkki: Soraranta lahden eteläpuolella on todella syvä, vaikka ei siltä vaikuta.

(Sandvik kannattaa omasta mielestä jättää väliin, ellei sattumalta tuollaisista tykkää. Toiset paikat jotka myös ovat ikäviä ja huonossa maineessa ovat Husö ja Långvik).

Jos rahkeet riittävät (matalakulkuinen moottorivene tai erinomainen purjehtija) voi myös piipahtaa Väderskärissä (Myrskyluodon Maijan saari). Ellei, seuraava paikka voisi olla Vargata (Anki Blomquistin (ed. romaanin kirjailija) synnyinkylä. Antaa hauskan kuvan entisestä varustajarikkaudesta. Kylälaiturissa fillareita joita saa vapaasti "anastaa" ja polkea kauppaan. Laiturilla uimahyppytorni lapsille ja vanhemmille sellaisille.

Bomarsund: Kriminsodan "Oolannin sota" aikaiset linnoitusrauniot. Sivulinnoitukset (3 kpl) ehkä mielenkiintoisemmat kun itse päälinnoitus. Museo Prästössä (pieni valkoinen rakennus sillan tuntumassa).

Kastelholm: 1300-luvun linna golfradan yhteydessä. Linna on restauroitu ja sinne järjestetään opastettuja kiertokäyntejä. Vanha linnanrouva ???? väitetään esiintyvän vielä, tapettiin koska ei paljastanut linnan hopean kätköpaikkaa. Myös Erik XIV (hän joka sittemmin myrkytettiin arseniikilla hernekeitossa ja joka oli naimisissa Kaarina Maunuuntyttären kanssa) pidettiin vankina täällä. Myös Seurasaaren tapainen maaseutumuseo, Pålsgården, ja "putka"-museo, Vita Björn.

Jos on stressaantunut voi tässä vaiheessa suunnata takaisin (tulihan se vitun Oolanti kierretty!) Muussa tapauksessa takaisin M:hamn itäiselle. Maakuntamuseo (palkittu joskus Euroopan parhaaksi museoksi, vaikka pieni, Sjökvarteret, Yökerhokierros lähtien Archipelagista. Seuraavana aamuna Alko on ihan lähellä (Eduskuntatalon=Landstingetin vieressä; onko sattuma? Helsingissä tilanne on aivan vastaava).

Kun poistuu, Seglinge, Enklinge, Kumlinge ja Lappo ovat ihan hyviä paikkoja, Suosittelen ehkä Lappoa ja sen saaristovenemuseota.

Nyt minä lopetan. Naureskelen itselleni, kun rupesin miettimään vanhoja muistuja, teksti vaan ilmestyi ruudulle. Puolessa tunnissa kirjoitin puolet satamasissien satamakirjasta, suurin osa jäi vielä kertomatta.

Mutta matkustamisen viehätys ei ole että tietää mitä odottaa. Viehätys on, että ei tiedä mitä odottaa.

• Abborre Å

Olipas hyvä vastaus. Tiedätkö voi Källskäriin mennä omalla veneellä. Olen nähnyt kuvia ja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta paikalta.

• xxxxx
        Abborre Å kirjoitti:

Olipas hyvä vastaus. Tiedätkö voi Källskäriin mennä omalla veneellä. Olen nähnyt kuvia ja vaikuttaa todella mielenkiintoiselta paikalta.

Aikaisemmin se ei tuottanut mitään ongelmia, saaren itäpuolella on melko suojaisa, syvä laituri. Tilaa ehkä viidelle veneelle. Lahden rantakalliot (pohjoispuolella) ovat myöskin syviä. Lahden eteläpuolella on matalikko.

Alkuperäinen satama eteläpuolella on kyllä tavallaan suojainen koska sinne on rakennettu pieni satama-allas. Se on kuitenkin niin matala ja pieni ettei sovellu purjeveneille.

Toinen (ehkä) ongelma on että olen kuullut huhuja että osa saaresta nykyään olisi yksityisessä käytössä (aikaisemmin se oli asustamaton). Miten tämä vaikuttaa rantautumiseen nykyään en tiedä. Aikaisemmin saareen myös tuli "turistivene" jolla oli etuajo-oikeus kiinnitykseen (päivällä).

Historia on se että kreivi aikoinaan testamenttasi saaren Kökarin kunnalle (en tiedä millä ehdoilla). Soita vaikka Kökarin kunnanjohtajalle tai kunnansihteerille, ne tietäävät varmasti (ja niillä on aikaa vastata).

Olen pahoillani että en voi auttaa sinua enemmän. Vaikka olen käynnyt saarella monta kertaa, viimeisestä vierailusta on 4 vuotta (se on tavallaan vähän syrjässä tavallisista kulkureitistä)

• xxxxx
        xxxxx kirjoitti:

Aikaisemmin se ei tuottanut mitään ongelmia, saaren itäpuolella on melko suojaisa, syvä laituri. Tilaa ehkä viidelle veneelle. Lahden rantakalliot (pohjoispuolella) ovat myöskin syviä. Lahden eteläpuolella on matalikko.

Alkuperäinen satama eteläpuolella on kyllä tavallaan suojainen koska sinne on rakennettu pieni satama-allas. Se on kuitenkin niin matala ja pieni ettei sovellu purjeveneille.

Toinen (ehkä) ongelma on että olen kuullut huhuja että osa saaresta nykyään olisi yksityisessä käytössä (aikaisemmin se oli asustamaton). Miten tämä vaikuttaa rantautumiseen nykyään en tiedä. Aikaisemmin saareen myös tuli "turistivene" jolla oli etuajo-oikeus kiinnitykseen (päivällä).

Historia on se että kreivi aikoinaan testamenttasi saaren Kökarin kunnalle (en tiedä millä ehdoilla). Soita vaikka Kökarin kunnanjohtajalle tai kunnansihteerille, ne tietäävät varmasti (ja niillä on aikaa vastata).

Olen pahoillani että en voi auttaa sinua enemmän. Vaikka olen käynnyt saarella monta kertaa, viimeisestä vierailusta on 4 vuotta (se on tavallaan vähän syrjässä tavallisista kulkureitistä)

keskustelin vähän kolleegani kanssa (hänkin innokas purjehtija) ja ilmeisesti saarelle voi mennä omalla veneellä aivan kuten aikaisemminkin.

Saari on ahvenanmaalaisten taiteilioiden käytössä (jonkinlainen stipendi joka edellyttää että ne suorittavat tiettyjä kunnostustöitä saarella) mutta se ei estä vierailua.

Kollegani kertoi että myös hän on kuullut näitä (perättömiä) huhuja että vierailu saarella olisi jotenkin rajoitettu. Pohdittiin mistä ne ovat lähteneet liikkeelle, tultiin siihen tulokseen että ilmeisesti jostain näistä erinomaisista satamaoppaista.

• Katsastusmies-1
        xxxxx kirjoitti:

keskustelin vähän kolleegani kanssa (hänkin innokas purjehtija) ja ilmeisesti saarelle voi mennä omalla veneellä aivan kuten aikaisemminkin.

Saari on ahvenanmaalaisten taiteilioiden käytössä (jonkinlainen stipendi joka edellyttää että ne suorittavat tiettyjä kunnostustöitä saarella) mutta se ei estä vierailua.

Kollegani kertoi että myös hän on kuullut näitä (perättömiä) huhuja että vierailu saarella olisi jotenkin rajoitettu. Pohdittiin mistä ne ovat lähteneet liikkeelle, tultiin siihen tulokseen että ilmeisesti jostain näistä erinomaisista satamaoppaista.

Olen käynyt itäpuolen laiturissa liukuvalla moottoriveneellä syväys 1m. Pääsy onnistuu pohjoispää kiertäen lännestä päin. Vettä riittää mutta on siinä matalaakin. Mikäli keli on huono en suosittele ensi kertaa lähestyttäväksi.
        Itse ajoin sisään aamulla tyynessä ja veden ollessa kirkasta.
        Laituri ei ole koolla pilattu.
        Kaakkois-eteläpäässä olevaa laituria en ole kokeillut. Näyttää kohtalaisen "ahtaalta" ja matalalta vedet siellä.
        Saari on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.
        Sääli mikäli "turistivene" ei enää tee opastettuja käyntejä. Arkkitehtuurista ja Kreivin "kotkotuksista" kun ei saa selvää ellei joku tietäväinen valista asioista.

• Matkapurjehtija

tulikin kattava luettelo Ahvenanmaan suihku- ja saunasatamista (hyvä, että jaksoit kaikesta huolimatta).
        Luonnonsatamia luettelossa Djupviken ja ehkä Jungfruskär ehdottomasti näkemisen arvoisia paikkoja.
        Djupvikenissä kannattaa kiivetä Geta-vuoren laella olevaan näkötorniin, mahtavat näköalat.
        Ahvenanmaalla on lukuisia vuonomaisia syviä lahtia ja poukamia, mihin pääsee syväkulkuisemmillakin veneillä kokemisen arvoisia paikkoja.
        Degerön pohjoispuolella kulkeva veneilyreitti tarjoaa lukemattomia luonnonsatamia, joista suosituin varmaan Juddö-Benön lahti. Sieltä löytyy suojainen kiinnittymispaikka joka kelillä.
        Kökarista voi myös oikaista myös Degerön eteläpuolelta Rödhamniin tai M-haminaan. Reitti vaatii omaa navigointia merkittyä reitti ei ole.
        Jos haluaa luonnorauhaa ja yksinäisyyttä Ahvenanmaan pohjoinen saarisro tarjoaa siihen hyvät puitteet sesonginkin aikana. Muistissa kuitenkin pidettävä mahdolliset pohjoistuulet, jotka puhaltavat koko Pohjanlahden mitalta ja maininki kiertyy joka paikkaan.

• Heka
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

Olen käynyt itäpuolen laiturissa liukuvalla moottoriveneellä syväys 1m. Pääsy onnistuu pohjoispää kiertäen lännestä päin. Vettä riittää mutta on siinä matalaakin. Mikäli keli on huono en suosittele ensi kertaa lähestyttäväksi.
        Itse ajoin sisään aamulla tyynessä ja veden ollessa kirkasta.
        Laituri ei ole koolla pilattu.
        Kaakkois-eteläpäässä olevaa laituria en ole kokeillut. Näyttää kohtalaisen "ahtaalta" ja matalalta vedet siellä.
        Saari on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.
        Sääli mikäli "turistivene" ei enää tee opastettuja käyntejä. Arkkitehtuurista ja Kreivin "kotkotuksista" kun ei saa selvää ellei joku tietäväinen valista asioista.

Laituria ei enää ole ollut ainakaan pariin vuoteen. Kallioon kyllä pääsee kiinnittymään hyvin purjeveneilläkin. Eteläpuolen satama-allas ei sovi kuin aivan pienille veneille.

Muuten lähestymisessä ei ole mitään ongelmaa, kunhan vain seuraa tarkkan merikorttia. Saarelle pääsee sisäväylääkin Karlbystä ainakin moottoriveneellä, mutta sitä käytettäessä on oltava äärimmäisen varovainen. Vesibussit kulkevat sitä reittiä.

• xxxxx
        Matkapurjehtija kirjoitti:

tulikin kattava luettelo Ahvenanmaan suihku- ja saunasatamista (hyvä, että jaksoit kaikesta huolimatta).
        Luonnonsatamia luettelossa Djupviken ja ehkä Jungfruskär ehdottomasti näkemisen arvoisia paikkoja.
        Djupvikenissä kannattaa kiivetä Geta-vuoren laella olevaan näkötorniin, mahtavat näköalat.
        Ahvenanmaalla on lukuisia vuonomaisia syviä lahtia ja poukamia, mihin pääsee syväkulkuisemmillakin veneillä kokemisen arvoisia paikkoja.
        Degerön pohjoispuolella kulkeva veneilyreitti tarjoaa lukemattomia luonnonsatamia, joista suosituin varmaan Juddö-Benön lahti. Sieltä löytyy suojainen kiinnittymispaikka joka kelillä.
        Kökarista voi myös oikaista myös Degerön eteläpuolelta Rödhamniin tai M-haminaan. Reitti vaatii omaa navigointia merkittyä reitti ei ole.
        Jos haluaa luonnorauhaa ja yksinäisyyttä Ahvenanmaan pohjoinen saarisro tarjoaa siihen hyvät puitteet sesonginkin aikana. Muistissa kuitenkin pidettävä mahdolliset pohjoistuulet, jotka puhaltavat koko Pohjanlahden mitalta ja maininki kiertyy joka paikkaan.

Oikeassa olet, että monessa noissa satamissa on suihku ja/tai sauna. (en nyt muista kaikki paikat mitä luettelin, mutta esim Källskärissä ja Djupvikenissä ei ole mitään, Väderskärissä vielä vähemmän)

Ehkä minun ei olisi kirjoittaa tuo alkulause tuolla tavalla, minä tarkoitin oli että jätin tahallani pois moni "turistirysä", paikkoja jotka eivät voi tarjota muuta kuin ravintola jossa voi vetää kännit ja/tai missä ei ole kovin paljon katseltavaa (esim Sottunga: vierasvenelaituri yhteysvenelaiturin välittömässä läheisyydessä, vanha puukirkko, mutta siihen se sitten loppuu. Jos haluaa nähdä jotain muuta kuin metsää on käveltävä 3 km (ja takaisin). Ei mitään pahaa ko. paikasta, kerron vain tosiasiat. Olenhan minä itse vieraillut siellä lukemattomia kertoja ja on ollut hauskaa omassa veneessä ja/tai naapuriveneiden kanssa, mutta paikka sinänsä ei tarjoa kovin paljon)

Myös ne uudet satamat (esim Remmarhamn) joissa on kaikki palvelut, kaikki on uutta ja siistiä, mutta (omasta mielestäni) tunnelma puuttuu, olen jättänyt pois.

Ihmiset arvostavat niin erilaisia asioita, enhän minä voi ilmaista muuta kuin omat näkemykseni. Enkä myöskään näe mitään syytä yrittää muuttaa toisten näkemyksiä, jokainen nauttikoon omalla tavalla.

Ajattelin vaan että jos joku "sielunheimolainen" kaipaa jotain vinkkejä voin ehkä ainakin vähän olla avuksi.

Pitkä, hieno selitys, vai mitä? ;)

• xxxxxx
        Matkapurjehtija kirjoitti:

Sattusiko joku tietämään ko. saaresta mitään (sijaitsee ahvenanmaan pohjoispuolella).

Suojaisa satama, pari suurta (asustamatonta) tilaa, tuulimylly ym (myös jonkinverran mökkirakennusta). Saarella ilmiselvästi harrastetaan jotain kulttuurimaiseman entisöintiä (mulleja, lampaita ja vanhojen puurakenteiden korjausta), mutta en ole verkosta löytänyt mitään tietoa (en myöskään mistään satamakirjasta).

Olen itse käynnyt pari kertaa, olisi hauskaa tietää jotain historiasta sekä mitä siellä nyt puuhataan? Uusi lepokoti Ahvenanmaan taiteilijoille (djoukki ;)? Kaiken järjen mukaan toiminta liitty jotenkin Landskapsstyrelsen toimintaan, yksityinen yrittäjä ei tuollaisiin toimiin ryhdy.

Mistähän nimi Saggö tulee? (Sago-ö, Satu-saari?)

• xxxxx
        Heka kirjoitti:

Laituria ei enää ole ollut ainakaan pariin vuoteen. Kallioon kyllä pääsee kiinnittymään hyvin purjeveneilläkin. Eteläpuolen satama-allas ei sovi kuin aivan pienille veneille.

Muuten lähestymisessä ei ole mitään ongelmaa, kunhan vain seuraa tarkkan merikorttia. Saarelle pääsee sisäväylääkin Karlbystä ainakin moottoriveneellä, mutta sitä käytettäessä on oltava äärimmäisen varovainen. Vesibussit kulkevat sitä reittiä.

Pidän yllä pientä henkilökohtaista mySQL tietokantaa eri satamista jossa olen käynnyt.

Tiedätkö minne vesibussit nykyään kiinnittyvät? Paroni Göran Åkerhielmin rakentamaan satamaan ne käsitykseni mukaan eivät mahdu, kävin siellä kerran kumiveneelläni ja silloinkin se tuntui matalalta? Lisäksi aika paljon epämääräisiä karikoita ulkopuolella.

Sisäreitti mitä mainitset on toki täysin mahdollinen, ei suositeltavaa. Olen sen kerran mielenkiinnosta ajannut, meni puhtaasti, mutta merikorttien epävarmuus alentaa nopeutta niin paljon että ulkoreitti virallista väylää pitkin on nopeampi vaihtoehto.

Onko tuossa lahden koillispuoleisessa rantajyrkänteessä mitään kiinnitysrenkaita tms nykyään? Joskus käytin koko köysivarastoni a) kiinnittääkseni veneen keulan b) luodakseen miehistölle kulkureitti maihin.

Paljonko nuo "taiteilijat" häiritsevät tavallisia ihmisiä?

Aikaisemmin kaikki paikat olivat yhtä hyvin hoidettuja kuin puistossa konsanaan. Miltä nyt näyttävät? Kuvittelen että kaikki paikat kasvavat vuodessa umpeen ilman "hoitoa",

Kuten aikaisemmin kerroin, en ole käynnyt neljään vuoteen. Voitko kertoa jotain muuta joka veneilyn kannalta on olellista?

• Heka
        xxxxx kirjoitti:

Pidän yllä pientä henkilökohtaista mySQL tietokantaa eri satamista jossa olen käynnyt.

Tiedätkö minne vesibussit nykyään kiinnittyvät? Paroni Göran Åkerhielmin rakentamaan satamaan ne käsitykseni mukaan eivät mahdu, kävin siellä kerran kumiveneelläni ja silloinkin se tuntui matalalta? Lisäksi aika paljon epämääräisiä karikoita ulkopuolella.

Sisäreitti mitä mainitset on toki täysin mahdollinen, ei suositeltavaa. Olen sen kerran mielenkiinnosta ajannut, meni puhtaasti, mutta merikorttien epävarmuus alentaa nopeutta niin paljon että ulkoreitti virallista väylää pitkin on nopeampi vaihtoehto.

Onko tuossa lahden koillispuoleisessa rantajyrkänteessä mitään kiinnitysrenkaita tms nykyään? Joskus käytin koko köysivarastoni a) kiinnittääkseni veneen keulan b) luodakseen miehistölle kulkureitti maihin.

Paljonko nuo "taiteilijat" häiritsevät tavallisia ihmisiä?

Aikaisemmin kaikki paikat olivat yhtä hyvin hoidettuja kuin puistossa konsanaan. Miltä nyt näyttävät? Kuvittelen että kaikki paikat kasvavat vuodessa umpeen ilman "hoitoa",

Kuten aikaisemmin kerroin, en ole käynnyt neljään vuoteen. Voitko kertoa jotain muuta joka veneilyn kannalta on olellista?

Nyt jo poistuneen rannanmyötäisen laiturin eteläpuolella on pieni huteran oloinen pistolaituri, johon ainakin viime kesänä yksi vesibussi kiinnittyi.
        Åkerhjelmin sataman vieressä rantakalliossa oli pari kesää sitten jykevän oloinen laituri. Se tosin oli niin aallokolle alttiissa paikassa, että ihmettelen voiko sitä todella käyttää. En muista, oliko se viime kesänä enää paikoillaan.

Siinä koillispuolen kalliossa on joitakin tappeja edelleen, joten köydet saa varsin hyvin kiinnitetyksi.

Paikat ovat edelleen hyvin hoidettuja, eikä nuo "taiteilijat" tai keitä lienevät mitenkään vierailuja häiritse. Sen suhteen kaikki on ennallaan.

Sisäreitin viimeisen "legin" eli itä-länsi-suuntaisen salmen voi ajaa huoletta kunhan ei rantoja kolua. Pahin paikka sisäreitillä on merkitty jonkilaisilla "viitoilla". Ne tulee ohittaa lännen puolelta eli aivan saaren (jonka nimeä en muita) rantaa myötäillen. Pujeveneellä sisäreitti voi olla ongelmallinen. Moottoriveneellä sen selvittää aika ongelmattomasti kunhan lukee karttaa tarkastija käyttää tervettä harkintaa. Kovalla keliillä ei oiken sinne aukon puolelle tee mieli mennä.

• Katsastusmies-1

Åålannin puoli Kihdistä. Eli se mikä jää Teilin ja Kihdin väliin.
      Ålands Jurmo, Åva, Lappo, jne. Ei Ahvenanmaa lopu sinne etelään !
      Åvan "kraaterin" tienoilla on monia hienoja ja rauhallisia luonnonsatamia. Eikä yleensä ole tungosta. Ja on Merikotkia. Siis niitä lentäviä ihan oikeita.

• xxxxx

Oikeastaan mitään ei jää Teilin ja Kihdin väliin koska me paikkakuntalaiset (olen sieltä kotoisin) näemme Teilin Kihdin kapeampana jatkeena (ruotsinkieliset nimet Delet ja Skiftet tarkoittavat samaa asiaa, "Jako").

Kyllä minä mainitsin Lapon saaristolaisvenemuseonsa takia. Omasta mielestäni Åva, Jurmo (siis Ahvenanmaan Jurmo, ei Turun saariston Jurmo), Torholma ym ovat aika tylsiä paikkoja.

Minun käsitykseni on, että teoriasta että kartalta hahmoteltava vaikutelmasta että Åvan lähellä on joku "kraatteri" on aikoja sitten luovuttu. Mitään muumipeikkosatujen tapaista pyrstötähteä sinne ei koskaan ole iskenyt, en kuitenkaan asiallisesti geologisesti muista selittää miksi tuollainen syvennys on syntynyt.

Toki seutu on synkkyydessään ihastuttavaa ja olet oikeassa että siellä löytää paikkoja missä saa olla rauhassa.

Mainitsin myös monta paikkaa jotka ovat "näennäisesti" huomattavasti pohjoisempana (tarkoitan ilmaston ym kannalta). Kaikkea ei voi mainita, yritin keskittyä sellaisiin paikkoihin missä kuvittelisin että perheeni, vaimoni, ystäväni viihtyisivät (minulla oikeastaan on vain tyttöystävä mukana reissullani. Eikä hän ole valittanut. Tästäkään.)

• Katsastusmies-1
        xxxxx kirjoitti:

Oikeastaan mitään ei jää Teilin ja Kihdin väliin koska me paikkakuntalaiset (olen sieltä kotoisin) näemme Teilin Kihdin kapeampana jatkeena (ruotsinkieliset nimet Delet ja Skiftet tarkoittavat samaa asiaa, "Jako").

Kyllä minä mainitsin Lapon saaristolaisvenemuseonsa takia. Omasta mielestäni Åva, Jurmo (siis Ahvenanmaan Jurmo, ei Turun saariston Jurmo), Torholma ym ovat aika tylsiä paikkoja.

Minun käsitykseni on, että teoriasta että kartalta hahmoteltava vaikutelmasta että Åvan lähellä on joku "kraatteri" on aikoja sitten luovuttu. Mitään muumipeikkosatujen tapaista pyrstötähteä sinne ei koskaan ole iskenyt, en kuitenkaan asiallisesti geologisesti muista selittää miksi tuollainen syvennys on syntynyt.

Toki seutu on synkkyydessään ihastuttavaa ja olet oikeassa että siellä löytää paikkoja missä saa olla rauhassa.

Mainitsin myös monta paikkaa jotka ovat "näennäisesti" huomattavasti pohjoisempana (tarkoitan ilmaston ym kannalta). Kaikkea ei voi mainita, yritin keskittyä sellaisiin paikkoihin missä kuvittelisin että perheeni, vaimoni, ystäväni viihtyisivät (minulla oikeastaan on vain tyttöystävä mukana reissullani. Eikä hän ole valittanut. Tästäkään.)

Kirjoitin sanan "kraateri" tarkoituksella lainausmerkkeihin kun en itsekään muista tuon muodostuman alkujuurta. Geologian opinnoistani on jo 35 vuotta aikaa, ja silloinkin se oli vain sivuaine.
        Tylsiähän nuo stamat tuolla Åålannin pohjoispäässä ovat, mutta luonnonrauhaa ja kauneutta rakastavalle mitä hienointa seutua. Joskus kun saa tarpeekseen "kahden armaadan kohtaamisesta" aiheutuvasta tungoksesta vierassatamissa. Tuo kohtaaminenhan on huipussaan Heinäkuun toisella viikolla juuri Ahvenanmaalla.

• Antsu*
        Katsastusmies-1 kirjoitti:

Kirjoitin sanan "kraateri" tarkoituksella lainausmerkkeihin kun en itsekään muista tuon muodostuman alkujuurta. Geologian opinnoistani on jo 35 vuotta aikaa, ja silloinkin se oli vain sivuaine.
        Tylsiähän nuo stamat tuolla Åålannin pohjoispäässä ovat, mutta luonnonrauhaa ja kauneutta rakastavalle mitä hienointa seutua. Joskus kun saa tarpeekseen "kahden armaadan kohtaamisesta" aiheutuvasta tungoksesta vierassatamissa. Tuo kohtaaminenhan on huipussaan Heinäkuun toisella viikolla juuri Ahvenanmaalla.

Geologiaa en ole lukenut edes sivuaineena, mutta alalla on monta tuttua työn puolesta. Åvan muodostelma ei tosiaankaan ole sen enempää vulkaanista kuin meteorin tekemääkään alkuperää. Ellen aivan väärin muista kuulemaani selitystä, kyse on vain kohdalle sattuneesta pehmeämmän kivilajin sulkeumasta, jonka vuosimiljoonat ja jääkaudet ovat kuluttaneet pois jättäen sen pyöreän aukon jälkeensä.

• Babar

Onko minulla vanhentunutta tietoa? Ainakin takavuosina ei jokamiehenoikeus ei ollut voimassa Ahvenanmaalla ja yöpymiset muualla kuin vieras-satamissa kielletty ilman maanomistajan lupaa. Hankala käytännössä kysellä lupaakaan, kun ompi melko paljon noita saaria.. Joskus ainakin melko helpolla tulivat ajelemaan pois, varsinkin jos siniristilippu liehui ahterissa..

• xxxxx
        Babar kirjoitti:

Onko minulla vanhentunutta tietoa? Ainakin takavuosina ei jokamiehenoikeus ei ollut voimassa Ahvenanmaalla ja yöpymiset muualla kuin vieras-satamissa kielletty ilman maanomistajan lupaa. Hankala käytännössä kysellä lupaakaan, kun ompi melko paljon noita saaria.. Joskus ainakin melko helpolla tulivat ajelemaan pois, varsinkin jos siniristilippu liehui ahterissa..

Yöpyminen yksityisillä maa- ta vesialueilla on kielletty ilman omistajan lupaa.

En usko että kielto koskee Källskäriä, senhän omistaa Landskapsstyrelsen (eli "valtio").

Muutenkin jokamiehen oikeus on Ahvenanmaalla supistettu aika lailla!

• Luonnonsatamien ystävä
        Babar kirjoitti:

Olen viettynyt lomiani Ahvenanmaan saaristossa 29 kesää yöpyen enimmäkseen luonnonsatamissa. Koskaan kukaan ei ole tullut häätämään pois.

• xxxxx
        Luonnonsatamien ystävä kirjoitti:

Olen viettynyt lomiani Ahvenanmaan saaristossa 29 kesää yöpyen enimmäkseen luonnonsatamissa. Koskaan kukaan ei ole tullut häätämään pois.

...yli 45 vuotta.

Mukavia ja leppoisia ihmisiä nuo ovat, ei mitään ongelmia jos itse osaa käyttäytyä. Ne omistavat sen maan, muut ovat vieraita, ja vieraitten pitää käyttäytyä tietyllä tavalla!

Aina minä olen tullut jonkinlaiseen lopputulokseen, ja suuresta koostani huolimatta olemme vielä ystäviä. Ei sinne saaristoon lähdetä riitelemään!

• Limulus
        Luonnonsatamien ystävä kirjoitti:

On käyty Saggöt ja muut luonnonsatamat. Vuodesta 1978 ei kertaakaan ei ole kukaan kyseenalaistanut ankkurointia tai rantautumista. Joskus on joku tullut myymään kalaa, leipää tai mansikoita. Kukaan ei ole kysynyt kalastuslupaa, ja monta kertaa olen dyykannut laitteilla, vaikka siellä ei saisi sukeltaa. Eikä ole lupia siitäkän kysytty. Toi häätöjuttu taitaa olla joku urbaanilegenda. Ja mikä pakko sitä on mennä ihan mökin viereen?

Voi olla, että jos menee jollain liikkuvalla kasvihuoneella poppikone pauhaten, voi Anders, Svante tai Göran tulla kyselemään, että mitäs porukkaa ollan.

• Sukeltaja1
        Limulus kirjoitti:

On käyty Saggöt ja muut luonnonsatamat. Vuodesta 1978 ei kertaakaan ei ole kukaan kyseenalaistanut ankkurointia tai rantautumista. Joskus on joku tullut myymään kalaa, leipää tai mansikoita. Kukaan ei ole kysynyt kalastuslupaa, ja monta kertaa olen dyykannut laitteilla, vaikka siellä ei saisi sukeltaa. Eikä ole lupia siitäkän kysytty. Toi häätöjuttu taitaa olla joku urbaanilegenda. Ja mikä pakko sitä on mennä ihan mökin viereen?

Voi olla, että jos menee jollain liikkuvalla kasvihuoneella poppikone pauhaten, voi Anders, Svante tai Göran tulla kyselemään, että mitäs porukkaa ollan.

Onko Ahvenanmaalla sukeltaminen kielletty? Tarkoittaako tämä vain laitesukellusta vai myös snorklausta?

• onpi
        Sukeltaja1 kirjoitti:

Onko Ahvenanmaalla sukeltaminen kielletty? Tarkoittaako tämä vain laitesukellusta vai myös snorklausta?

kielletty,mutta luvan saa muistaakseni juuri sieltä "eduskuntatalosta".
        Eivät häädä kokemusten mukaan mistään ellet tosiaan ankkuroi jonkun laiturin viereen,tai telttaile jonkun porkkanamaalla.

• Sukeltaja1
        onpi kirjoitti:

kielletty,mutta luvan saa muistaakseni juuri sieltä "eduskuntatalosta".
        Eivät häädä kokemusten mukaan mistään ellet tosiaan ankkuroi jonkun laiturin viereen,tai telttaile jonkun porkkanamaalla.

OK, hyvä juttu ettei olla tiukkapipoisia. Maalaisjärki siis vaan mukaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe