Fosamax

no voihan

Rutiinitarkastuksessa lääkäri ilmoitti, että sitä Fosamaxiahan syödään vain 5 vuotta kerrallaan. Tässä on syöty ties kuinka monta vuotta liikaa kun ei lääkärit muistaneet mainita tuota kun eivät viitsi lukea potilaan paksua sairauskertomusta. Eli kun seuraavan kerran lääkäriin, tehkää lista kauanko olette syöneet ja mitä lääkkeitä...

10

9152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osteoporootikko

      Itse olen syönyt Optinatea ja Fosamaxia yhteensä yli 10 vuotta. Kukaan ei ole sanonut, että sitä saisi syödä vain viisi vuotta. Mistäköhän moinen ohje? Olen kuullut, että jos lääke lopetetaan, niin luusto alkaa uudelleen haurastumaan.

      • no voihan

        ...syy jäi epäselväksi, mutta luututkimus tässä on edessä. Ehkä asia selkenee sen jälkeen. Tämä voidaan lukea ehkä väsyneen lääkärin ja väsyneen potilaan kommunikaatiokatkokseksi kun ei hoksannut selittää/kysyä miksi näin.


      • Liinu
        no voihan kirjoitti:

        ...syy jäi epäselväksi, mutta luututkimus tässä on edessä. Ehkä asia selkenee sen jälkeen. Tämä voidaan lukea ehkä väsyneen lääkärin ja väsyneen potilaan kommunikaatiokatkokseksi kun ei hoksannut selittää/kysyä miksi näin.

        Vasta tuli tutkimus, jossa todettiin, että Fosamax, jota on tähän asti pidetty markkoinoiden parhaana osteoporrosilääkkeenä, aiheuttaa pitemmällä aikavälillä luuston oman uusiutumiskyvyn heikkenemisen/loppumisen. Siihen loppui mun Fosamaxin käyttö. Kovin varauksella suhtaudun muutenkin lääkkeisiin, mutta tämänkin on uusi lääke, jonka vaikutuksista on vähän tietoa, joten haitatkin ovat vielä tuntemattomia..Tässä yksi niistä-.


      • Osteoporoosipotilas
        Liinu kirjoitti:

        Vasta tuli tutkimus, jossa todettiin, että Fosamax, jota on tähän asti pidetty markkoinoiden parhaana osteoporrosilääkkeenä, aiheuttaa pitemmällä aikavälillä luuston oman uusiutumiskyvyn heikkenemisen/loppumisen. Siihen loppui mun Fosamaxin käyttö. Kovin varauksella suhtaudun muutenkin lääkkeisiin, mutta tämänkin on uusi lääke, jonka vaikutuksista on vähän tietoa, joten haitatkin ovat vielä tuntemattomia..Tässä yksi niistä-.

        Fosamax on muuttanut osteoporoosini osteopeniaksi, olen syönyt lääkettä siitä asti, kun se tuli myyntiin! Tällä hetkellä luustoni on hyvässä kunnossa eli en ikinä harkitsisi lääkkeen lopettamista.
        Nimim. omakohtaiset kokemukset on tärkeämmät kuin mikään muu


      • Kahdenvaiheilla
        Liinu kirjoitti:

        Vasta tuli tutkimus, jossa todettiin, että Fosamax, jota on tähän asti pidetty markkoinoiden parhaana osteoporrosilääkkeenä, aiheuttaa pitemmällä aikavälillä luuston oman uusiutumiskyvyn heikkenemisen/loppumisen. Siihen loppui mun Fosamaxin käyttö. Kovin varauksella suhtaudun muutenkin lääkkeisiin, mutta tämänkin on uusi lääke, jonka vaikutuksista on vähän tietoa, joten haitatkin ovat vielä tuntemattomia..Tässä yksi niistä-.

        Kysyisin tuosta tutkimuksesta, että missä se on
        julkaistu ? Kiitos tiedosta etukäteen.


      • lukekaa niin tiedätte
        Osteoporoosipotilas kirjoitti:

        Fosamax on muuttanut osteoporoosini osteopeniaksi, olen syönyt lääkettä siitä asti, kun se tuli myyntiin! Tällä hetkellä luustoni on hyvässä kunnossa eli en ikinä harkitsisi lääkkeen lopettamista.
        Nimim. omakohtaiset kokemukset on tärkeämmät kuin mikään muu

        Laittakaapa googleen Fosamax... ja aiheesta löytyy paljon keskustelua, uutisia, lääkäreiden huomioita, yms.

        Esim eräskin lääkäri oli lähes 40 työvuoden aikana törmännyt ainoastaan 5 (vai 6?) kertaa leukaluun mätänemiseen... kunnes nyt sitten vuoden sisällä 7 kertaa!

        Syynä (tai epäillään) on se, että Fosamax vaikka tekeekin tietysti paljon hyvää, se luonnollisesti vaikuttaa luun omaan "ekosysteemiin". Näin esimerkiksi jos hampaan/ikenen/tms kautta tulee tulehdus... luu ei pystykään suojaamaan ja korjaamaan itse itseään. Tästä voi siis seurata erittäin harvinainen (tai siis ennen oli harvinainen, nyt hiukan yleistymässä?) leukaluun mätäneminen - johon ei ole mitään hoitoa.

        Eli... vaikkakin se nyt on parantanut oman tautisi, muille se voi olla kohtalokas. Erityisesti pitkällä aikavälillä käytettynä. Joten, turha sanoa "ei pidä paikkaansa", "huhupuhetta" jne, ennen kuin hiukan vilkaisee mitä tällä hetkellä maailmalla tapahtuu! Ja mitä kuumeisesti tutkitaan ympäri maailmaa aikas monessa paikassa.


      • -? -
        Liinu kirjoitti:

        Vasta tuli tutkimus, jossa todettiin, että Fosamax, jota on tähän asti pidetty markkoinoiden parhaana osteoporrosilääkkeenä, aiheuttaa pitemmällä aikavälillä luuston oman uusiutumiskyvyn heikkenemisen/loppumisen. Siihen loppui mun Fosamaxin käyttö. Kovin varauksella suhtaudun muutenkin lääkkeisiin, mutta tämänkin on uusi lääke, jonka vaikutuksista on vähän tietoa, joten haitatkin ovat vielä tuntemattomia..Tässä yksi niistä-.

        Tällaisia vakavia asioita tiedotettaessa on tärkeää pysyä faktoissa kaikkien väärikäsityksien estämiseksi.

        Voisitko ystävällisesti kertoa mihin tietilähteeseen tuo tutkimus perustuu.

        Tämä siksi, jotta jokainen voisi itse tarkistaa kyseisen tiedon ja tehdä siitä omat johtopäätökset.

        Tällaisia asioita tiedottaessa tulee olla vastuuntuntoinen ja nojata tarkistettavissa oleviin tietoihin.


    • osteoporootikko-77

      Lääkärini kertoi, että on tullut uusi Käypä hoito -suositus osteoporoosin hoitoon. Fosamaxia saisi käyttää vain viisi vuotta yhtäjaksoisesti, sen jälkeen tulisi aloittaa toinen lääke. Ymmärtääkseni tämä koskee myös muitakin osteoporoosilääkkeitä. Fosamax varastoituu luustoon, lääkkeen lopettamisenkin jälkeen Fosamaxia erittyy vielä parin vuoden ajan elimistön käyttöön.

      • Liinu

        Ilmeisesti tuo tauko lääkeen otossa johtuu nimenomaan Fosamaxin haittavaikutuksista. Itsellänkin Fosamax on parantanut tilannetta osteoporoosista osteopeniaan, mutta silti pelottaa, että mikä on tilanne esim. 30 vuoden päästä, eli kykeneekö luusto enää silloin uusiutumaan murtuma- tm.tilanteissa. En aio enää ostaa uutta annosta Fosamaxia, koska pelkään noita haittavaikutuksia.


      • otonmummo
        Liinu kirjoitti:

        Ilmeisesti tuo tauko lääkeen otossa johtuu nimenomaan Fosamaxin haittavaikutuksista. Itsellänkin Fosamax on parantanut tilannetta osteoporoosista osteopeniaan, mutta silti pelottaa, että mikä on tilanne esim. 30 vuoden päästä, eli kykeneekö luusto enää silloin uusiutumaan murtuma- tm.tilanteissa. En aio enää ostaa uutta annosta Fosamaxia, koska pelkään noita haittavaikutuksia.

        Kävin viime viikolla lääkärillä ja häneltä kuulin ensi kertaa tästä ongelmasta. Olen syönyt Fosamaxia ensin 5 vuotta hyvällä menestyksellä, eli luumassani oli jo yli 100% ikään nähden. Sitten pidin taukoa pari vuotta, minkä jälkeen kivut alkoivat uudelleen ja enemmittä tutkimatta Fosamax aloitettiin uudelleen. Seuraavaksi aion mennä luukuvaukseen ja sitten päätän, mitä teen.
        Ei ilman leukaluutakaan taida hääviä olla ja elää.
        "Onneksi" minulla on tämä kivulias muoto, niin heti tietää luiden huonon kunnon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe