Imelä,makea haju

onko tuttua?

Kävin hometalollamme josta jo olemme muuttaneet pois,mutta jäi vaivaamaan tuo tuttu makean imelä,lievästi pistävä haju.Oikein inhotti taas!
Meillä oli aikamoiset coctailit eri homelajeja.
Onko tuttu haju jollekin!!!!!!
Mietin,onko haju meidän homeiden yhteishaju vai onko jonkun tietyn lajin haju,joka tuntuu muita voimakkaampana.
Onko kenelläkään samanlaista kokemusta???

13

13782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi tuoksua

      ilmeisesti noin

    • lajeja

      teillä kasvoi?

      • onko tuttua?

        Acremonium,Penicillium,Paecilomyces,Aspergillus versicolor,A.niger,A.ustus,Mucor,Botrytis,Cladosporium,Eurotium,Geomyces,Trichoderma,Streptomyces,Phialophora.Jokunen taisi unohtua.Näitä oli sta :aan.Samassa näytteessä oli 2-3 kosteusindikoivaa lajia.Ajattelin,että tuo inhottavan imelä/makea haju,ihan oksettaakin ajatella koko hajua,voisko olla yhteishaju?


      • Mammi
        onko tuttua? kirjoitti:

        Acremonium,Penicillium,Paecilomyces,Aspergillus versicolor,A.niger,A.ustus,Mucor,Botrytis,Cladosporium,Eurotium,Geomyces,Trichoderma,Streptomyces,Phialophora.Jokunen taisi unohtua.Näitä oli sta :aan.Samassa näytteessä oli 2-3 kosteusindikoivaa lajia.Ajattelin,että tuo inhottavan imelä/makea haju,ihan oksettaakin ajatella koko hajua,voisko olla yhteishaju?

        kuin tiloissa, missa mun sairauteni alkoi. Ja se imelä, makea haju on enemmän kuin tuttu! Haistan sen välittömästi, olipa se sitten ihmisten vaatteissa tai sisätiloissa. Luulisin sen olevan, kuten arvelit, yhteishajua noista kaikista "mömmöistä"


      • homekorva
        Mammi kirjoitti:

        kuin tiloissa, missa mun sairauteni alkoi. Ja se imelä, makea haju on enemmän kuin tuttu! Haistan sen välittömästi, olipa se sitten ihmisten vaatteissa tai sisätiloissa. Luulisin sen olevan, kuten arvelit, yhteishajua noista kaikista "mömmöistä"

        sama haju meillä töissä.

        sit se jäi ikäänkuin omaan limaan se maku. siis suuhun. ja haisi nenän sisällä. En osaa oikein selittää.

        coctail haju


    • usein

      lahottajasienistä.

      • paljon homeita todettu

        Siellä haisee maakuoppa ja tunkkainen.

        Mutt suuhun jää imelä maku. Ja just siihen limaan, jota keuhko lykkää ylös, se oikein lemahtaa!

        Vrt. oltiin auton sisällä. tunsin kun taas limaklöntti nousi, suuhun.

        Hirvee lemu..

        Outo juttu sinänsä.

        Suussa makea maku? imelä.


    • peikko77

      sitä, kun toiset kirjoittivat imelän hajuisesta homeesta. Nyt kuitenkin olen törmännyt siihen - yksi rakennus(jossa EI valmisteta esim. ruokaa tai mitään muutakaan, joka voisi hajun tuottaa) haisi jo 100 metrin päähän imelälle. En oikein osaa kuvata sitä muutoin. Joka tapauksessa se oli aivan eri tyyppinen haju kuin muissa hometapauksissa olen haistanut. Hajuaisti voi todellakin mennä tarkaksi! En käsittääkseni kuitenkaan haista kaikkea mahdollista näin tarkasti, vain ainoastaan homeet. Toisaalta se suojelee, kun tietää jo ennen sisällä käyntiä, ettei tuohonkaan tilaan kannata mennä.

      • homekorva

        mä tunnistan:

        Leipä home hajun pussin päältä vaikkei siitä oo näkyvää kasvustoa tullut.

        Talon sisäilmasta pistävä (pistää nenää sisältä)levyseinät ym

        tunkkainen (ahdistaa keuhkoo) ei haise

        makea imelä (maistuu suussa, puurakenteissa)

        Ym

        Paljonko vaaditaan homekoiran ammattitutkintoon?

        _uusi ammattiko_


    • onko tuttua?

      Sädesienen tuottama valinomysiini!!!! voisiko sen haju olla tuo makea/pistävän imelä???? sitäkin kun oli yli omien tarpeiden.

      • tämä ohje

        Kun olen nisuiisulta saanut tietoa, niin tämä sädesieni tekee ilmaan yhdisteitä,,,
        kaasumaisia.

        Se on bakteeri. SE ei ole kasvava sieni.

        SE kaasu on valinomysiiniä.

        Se imeytyy ihosta suoraan sisään, sitä ei tarvii hengittää,
        siihen ei silneri suojain auta, eli jos esim purkaa homerakennetta, pitää huomioida KOKO KEHON SUOJAUS JA ILMAN VAIHTO

        Jotkut puljut tulee asuntoon ja repii paikat auki, sit vaan ihmisparka kipeenä ihmettelee, miks on huono olo.

        nykyään hometyössä pitää olla sellainen toimilupa.

        MEILLÄ oli ikkunaseinässä kipsilevyn saumassa massa mennyt oudoksi..

        Ei sitä revitty noin vaan auki. (mÄ TYHJENSIN KAMAT VEKS SIITÄ HUONEESTA, JOKATAPAUKSES TARVII KUN TEHDÄÄN MAALAUS JA HIONTA)

        Ensin tarkka tutkiminen mitä se on? sit varovasti pieni näyte. Kosteusmittaus.
        Se oli kuiva ym..
        No, selkis:

        Rakennusmies oli laittanut pakkelia, kun naulan kannat näkyy levyjen liitoksessa. Se pakkeli oli laitettu rumasti. Se on jotain näitä uuden ajan tasotteita.

        Eli kyseessä työvirhe, joka näytti oudolta.

        Mutta hommaa alettiin tutkia varovasti. Ei repästy esim palaa irti.

        OLKAA SIIS VAIKKA LIIKA VAROVAISII KUIN TYHMÄNROHKEITA.
        ****
        KUN RAKENNE AUKEAA NIIN SIELTÄ LAUKEAA.
        ****
        TÄMÄ AKUANKAN TEKSTI ON MULLA AIN MIELESSÄ!!

        SIIS VIELÄ KERRAN.
        KUN RAKENTEEN PURKAA, TÄYTYY OLLA SUOJAIMET
        ESTETTÄVÄ ITIÖIDEN LEVIÄMINEN MUIHIN TILOIHIN
        EI OO SYYTÄ KULJESKELLA SIELLÄ ILMAN SUOJAIMIA
        PAREMPI LAITTAA OMAT TAVARAT POIS ASUNNOSTA, NE PILAANTUU IHAN VARMASTI


    • tuttua

      edellisessä asunnossani vesivahingon jälkeen kun porattiin kylpyhuoneen lattia auki haisi tuollaiselle. sellainen imelä ja kitkerä haju. joka kävi kurkkuun ja keuhkoihin. ja sai valumaan paksua limaa nieluun.

      ja samoin kuin täällä monella haistan homeenhajun, jos jossain on...ainakin varmaan samanlaisen. kerran kaupassa yhden naisen vaatteet haisi homeelle, vaikka oli puolen metrin päässä. samoin olen yhdessä rakennuksessa ohikulkiessa haistanut homeen.

    • juu 1

      No nyt ilon piristystä kaikille vaika eläminen on yhtä helvetti-ä kaiken kukkuraksi epilepsiaa kärsivä yrittää potkia eteen päin kyllähän nää kaikki paska vituttaa ja ahdistaa. Mut hyviä jatkoja teille kaikille. :-)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10030
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      412
      4390
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      3016
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2664
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1710
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe