Mobiletikett

Nita

Har sökt på Google och frågat folk, men ingen vet.Alltså vad tycker ni? Om man skickar ett textmeddelande till någon och gratulerar på tex på födelsedagen, så hör det då inte till att skicka åtminstone ett kort tack som svar?Man känner sej verkligen dum då man gratulerat och personen inte svarar.Vet inte om det finns några etikettregler på det här, men mitt fönuft säger att man tackar. Är inte det artighet?Vet någon?:)

3

318

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • filur

Absolut klart att man tackar hör till god ton (men kanske du gratulerat någon som vill glömma att man blir äldre för varje år som går)

• Nita

Hm.. kanhända, men nog tycker jag man kan tacka ändå. Det var bara litet diskussion om saken här hemma så tänkte jag att finns det månne några "regler" för sånt där. Min man tycker inte man behöver vänta sej tack. Han säger att inte tackar man för kort heller. Bara om man kanske ser personen någongång. Men jag tycker att mobilen är en annan sak. Jag känner mej i alla fall fånig om jag gratulerar och sen hörs det absolut ingenting.Det känns ungefär lika illa som om nån kastar luren i örat på en då man pratar.
        Sen är det en annan sak med andra textmeddelanden. Har tex en väninna som textar i tid och otid och frågar det ena och det andra. Tycker har man såna ärenden kan man ringa, så att man inte sätter den andra och betala svar för sin räkning.Ja, vad tycker ni andra om allt det här?

• filur
        Nita kirjoitti:

Hm.. kanhända, men nog tycker jag man kan tacka ändå. Det var bara litet diskussion om saken här hemma så tänkte jag att finns det månne några "regler" för sånt där. Min man tycker inte man behöver vänta sej tack. Han säger att inte tackar man för kort heller. Bara om man kanske ser personen någongång. Men jag tycker att mobilen är en annan sak. Jag känner mej i alla fall fånig om jag gratulerar och sen hörs det absolut ingenting.Det känns ungefär lika illa som om nån kastar luren i örat på en då man pratar.
        Sen är det en annan sak med andra textmeddelanden. Har tex en väninna som textar i tid och otid och frågar det ena och det andra. Tycker har man såna ärenden kan man ringa, så att man inte sätter den andra och betala svar för sin räkning.Ja, vad tycker ni andra om allt det här?

........ser ut som du har en buffel till man och en vimsig väninna .... men egentligen borde ett svar ingå i priset då man skickar sms alltså att svara på ett sms borde vara gratis .
        Samma som med samtal den som ringer upp betalar ..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      29
      1206
    2. Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?

Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke
      Haapavesi
      58
      995
    3. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      63
      933
    4. Sukunimesi eka kirjain?

🤗
      Ikävä
      54
      873
    5. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      51
      771
    6. 65
      748
    7. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      81
      706
    8. Kerro vain.

Lipsauta johtolanka...
      Ikävä
      82
      672
    9. Tönölän hukkaputki

Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le
      Kuhmo
      38
      668
    10. Ei mitään käytöstä

Ei Jumalauta. Videoidaan kun jollain hengenvaarallinen tilanne. Ja laitetaan nettiin. VITTU HÄPEÄ. Olisko kiva jos su
      Ähtäri
      30
      615
    Aihe