Olen aikamoisen ongelman edessä. Opiskelut ovat kohta ohi ja armeija häämöttää tammikuussa, mutta olen muutaman vuoden ajan jo suhtautunut armeijaan tosi kriittisesti ja sen käyminen ei tunnu enää edes mahdolliselta. En syitä ala tässä sen kummemmin listaamaan, mutta koen tekeväni väärin jos armeijaan menisin.
Tämä on tietysti ongelma perheelleni ja sukulaisilleni ja muille uskovaisille (monet eivät tosin vielä tiedä tästä, koska en sitä niin julkisesti ole puhunut). Vanhempani antavat ymmärtää, että uskovainen mies käy armeijan - sukulaiseni painostavat vielä enemmän ja ovat järjestäneet puhujia "puhuttelemaan" minua asiasta. Uskovaiset kaverit ovat sitä mieltä, etten ole enää uskovainen jos en käy armeijaa.
Olen valmis käymään sivarin, vaikka se tuntuukin rangaistukselta armeijaan menemättä jättämisestä, mutta tämä vaihtoehto ei tunnu käyvän kenellekkään muulle kuin minulle.
Mielestäni täysin järjetöntä... Mitä mieltä te olette? Jos armeijaan menisin, niin tekisin sen yhteisön painostuksen alaisena ja pelosta, en siksi että oikeasti sinne haluaisin. En voi sellaista tehdä vaan yritän tehdä niin kuin oikeaksi tunnen.
Onko armeijaan pakko mennä?
27
1951
Vastaukset
- T. Ollo
reilu kompromissi: menet armeijaan, mutta palvelet siellä aseettomana!!
- omatuntosi
sanoo. On todella outoja uskovaisia, jos heidän mielestään miekkaan tarttuminen (ja siihen hukkuminen) on hyvä asia.
Meilläpäin on tapana, että jos ihminen on uskovainen, hän järjestää itse itselleen hyvän sivaripaikan, vaikkapa korkeakoulusta, sairaalasta, palokunnasta tms ja palvelee siellä. Lankoni palveli kehitysvammaisten hoitokodissa.- Res. yliluutnantti
voi toki käydä armeijan. Armeija antaa monia hyviä valmiuksia myös siviilielämää varten. Ajatus isänmaan puolustamisesta ei ole millään tavalla väärä.
- tähän paikkaan
Mielestäni vertaus miekkaan tarttumisesta ja siihen hukkumisesta ei sovi tähän tilanteeseen. Haluaisinpa nähdä missä asemassa sinä ja minä olisimme ellei reilut 60 vuotta sitten olisi nuorilta miehiltä löytynyt tahtoa puolustaa maatamme. Siitähän armeijassa nykyisinkin on kysymys, maan puolustamisen harjoittelusta, ei mistään tappamisintoilusta. On hieno asia, että suurin osa nuorista miehistä vielä arvostaa esipolvien työtä ja maatamme niin paljon, että on armeijan valmis suorittamaan.
- Mutta poistumispakko on
Aiheesta on muuten jo aiempi avaus:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000016551329
Suosittelen lämpimästi omakohtaista ratkaisua ilman lauman painostusta. - Mammanpoika
jos et mene.
- mammanpoika
Olipas asiallinen viesti, muistan itsekin olleeni samanlainen joskus rippikouluikäisenä. Kyllä kai mammanpoikia ovat ne, jotka seuraavat muita lammasmaisesti, eivätkä osaa tai uskalla tehdä itsenäisiä päätöksiä.
- uskosta pelastettu
mammanpoika kirjoitti:
Olipas asiallinen viesti, muistan itsekin olleeni samanlainen joskus rippikouluikäisenä. Kyllä kai mammanpoikia ovat ne, jotka seuraavat muita lammasmaisesti, eivätkä osaa tai uskalla tehdä itsenäisiä päätöksiä.
Kyllä tässä yhteiskunnassa ajattelijoita riittää ja niitä joiden mielestä minun on saatava kaikki mahdolliset yhteiskunnan etuudet mutta velvollisuudet on täytettävä muiden, kun minä en saa siitä heti itselleni "joitain".
Ennen oli ettei miestä jätetty pahassakaan paikassa!
Nyt ei jätetä toisille mitään pahassakaan paikassa!
Olen armeijani aikanaan käynyt ja voin sanoa etten ole mikään mammanpoika tai lammas, joka menee ajattelematta asioita mihinkään!
En minä sitä kenellekään tyrkytä varsinkaan sellaisille joiden kantti ei sitä kestä!
Miehen velvollisuus on puolustaa ja varjella lapsia ja naisia yhdessä hädänhetkellä joko ase kädessä tai jotenkin muuten huutaen Herraa avuksi hädässä! - Res. yliluutnantti
mammanpoika kirjoitti:
ei ole mikään lammasten koulu. Se on miesten koulu. Meidän esi-isämme, jotka laittoivat aikanaan hanttiin ylivoimaista vihollista vastaan Kannaksella, Raatteentiellä, Summassa ja muualla, eivät olleet lampaita vaan vaimojaan, lapsiaan sekä isänmaataan puolustaneita urhoja.
Me emme tässä kirjoittelisi vapaassa maassa, elleivät nämä uljaat sotilaat olisi antaneet kaikkeaan. Moni jäi taistelukentälle, moni kantoi sirpaletta kehossaan lopun ikänsä yms. Ei heitä enää paljon ole.
Tee oma ratkaisusi, mutta ajattele myöskin asioita eri näkökulmilta. - vl-miesP
mammanpoika kirjoitti:
rohkeutta kuin muun ikäluokan mukana armeijaan meneminen. Moni ei uskaltaisi erottua joukosta, ajattelipa armeijasta mitä tahansa. Minusta alottajan kannattaa tehdä päätös omantuntonsa mukaan.
Mielestäni sivari on hyväksyttävä vaihtoehto hyvästä syystä kuten vakaumus. Hyvä syy tosin ei ole se, ettei "halua" mennä armeijaan, koska se ei ole erityisen mukava paikka - jos nyt ei kauheakaan - ja harvapa sinne hirveästi varsinaisesti haluaa. - vl-miesP
uskosta pelastettu kirjoitti:
Kyllä tässä yhteiskunnassa ajattelijoita riittää ja niitä joiden mielestä minun on saatava kaikki mahdolliset yhteiskunnan etuudet mutta velvollisuudet on täytettävä muiden, kun minä en saa siitä heti itselleni "joitain".
Ennen oli ettei miestä jätetty pahassakaan paikassa!
Nyt ei jätetä toisille mitään pahassakaan paikassa!
Olen armeijani aikanaan käynyt ja voin sanoa etten ole mikään mammanpoika tai lammas, joka menee ajattelematta asioita mihinkään!
En minä sitä kenellekään tyrkytä varsinkaan sellaisille joiden kantti ei sitä kestä!
Miehen velvollisuus on puolustaa ja varjella lapsia ja naisia yhdessä hädänhetkellä joko ase kädessä tai jotenkin muuten huutaen Herraa avuksi hädässä!Ei armeijaan meno tosiaan tarkoita "sokeaa lammasmaisuutta", vaikka sitäkin joidenkin kohdalla esiintyy, kun ei uskalla joukosta poiketa, vaikka mitä ajattelisi. Ja sivareissa varmasti on vastuun välttelijöitäKIN, jotka haluavat vain päästä helpommalla.
Kantin kestämisestä sen verran, että sitä löytyy molemmista joukoista. Mahatma Gandhi aikoinaan oli kovan kantin mies - ja armoton pasifisti. Ei todellakaan mikään mammanpoika, mutta vakaumukseltaan aseita vastaan.
P.S. Kiitos silti kaikille, jotka auttoivat Suomen itsenäisyyden säilyttämisessä. Ennen oli erilainen tilanne ja Neuvostoliiton kanssa ei rauhanomainen vastarinta olisi auttanut mitään.
- omia vaatimuksia
Niin näitä kysymyksiä kun esitetään että onko minun pakko!
Pakkohan ei ole kuin kuolla kun kerran on syntynyt!
Olet kuitenkin Suomen kansalainen ja kansalaisilla on myös velvollisuuksia kuten varmaan tiedät!
Valitset mitä valitset ole sinut valintasi kanssa!
Onko niin että haet vain jotain tekosyytä miksi et kävisi täyttämässä velvollisuuttasi!
Tunnen yhden sivilipalveluksen (uskonnollisista syistä) käyneen kaverin joka oli menossa kovin mielellään vartijakoulutukseen leikkimään aseiden kanssa, kun siitä olisi saanut sitten vartijana hyvää lisätienestiä muiden töidensä ohessa!?
Eihän sinun tapaus tule olemaan jotain tällaista!
Eih- entä jos
joku ei halua murhata tuntematonta ihmistä? entä jos joku ei halua vaarantaa omaa henkeään sotahullujen päähänpistojen takia? entä jos joku haluaa tehdä jotain järkevää sen sijaan että opettelee tappamaan? synnymme kaikki johonkin, sille emme voi mitään. jotkut syntyvät suomeen. on moraalisesti väärin pakottaa joku, sattumalta suomeen syntynyt, tappamaan itsensä tai joitain muita jonkun kirotun maapalan takia.
itse en ole sivari mutten käynyt armeijaakaan, sain vapautuksen. - uskosta pelastettu
entä jos kirjoitti:
joku ei halua murhata tuntematonta ihmistä? entä jos joku ei halua vaarantaa omaa henkeään sotahullujen päähänpistojen takia? entä jos joku haluaa tehdä jotain järkevää sen sijaan että opettelee tappamaan? synnymme kaikki johonkin, sille emme voi mitään. jotkut syntyvät suomeen. on moraalisesti väärin pakottaa joku, sattumalta suomeen syntynyt, tappamaan itsensä tai joitain muita jonkun kirotun maapalan takia.
itse en ole sivari mutten käynyt armeijaakaan, sain vapautuksen.Suomen veteraanit ovat kaikki sotaa vastaan niin kuin minäkin vaikka olen armeijan käynyt!
Armeijan käynnistä vasta todella aloin ymmärtää että sota ei ole meitä varten !
Mutta meillä on velvollisuutemme itseämme ja lähimmäisiämme kohtaan!
Tämä maa on suojelun arvoinen nyt niin kuin ennenkin ja varmaan tulee olemaan jatkossakin!
Arkumenttisi miksi olet saanut vapautuksesi jäivät esittelemättä - eivät olleet varmaan niin mairittelevia että niitä esittelisit!!??
- on mielestäni
hyvä kirjoitus. Se on päivämiehestä: "Uskon perusteita: Sotilaan tehtävänä on yhteisen hyvän vaaliminen
Alkuseurakunnan aikana roomalaisia sotilaita kääntyi kristinuskoon. Kristittyinä he jatkoivat palvelustaan sotilaan ammatissa. Johannes Kastaja neuvoi sotilaita: ”Älkäät kenellekään väkivaltaa taikka vääryyttä tehkö, ja tyytykäät palkkaanne” (Luuk 3:14). Eräässä yhteydessä Jeesus jopa kehui sotilaan ammatissa olevan sadanpäämiehen uskoa (Luuk. 7:9).
Alkuvuosisatoina kysymys sotilaan ammatista ja sodan oikeutuksesta nousi aika ajoin esille kirkkoisien kannanotoissa. Aiheen teologinen ja eettinen argumentointi tuli ajankohtaiseksi, kun kristinusko saavutti 300-luvun alussa valtion uskonnon aseman. Kirkkoisä Augustinuksen määritelmä oikeutetusta sodasta on ollut kristikunnan ohjeena näihin päiviin saakka.
Peruslähtökohtana on Kristuksen antama käsky rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä. Tämä niin sanottu rakkauden kaksoiskäsky sisältää lähimmäisen hyvän vaalimisen ja etenkin heikommassa asemassa olevan puolustamisen. Syntiseen maailmaan sovellettuna se merkitsee tarvittaessa voimakeinojen käyttöä. Tähän perustuu apostoli Paavalin opetus esivallan tehtävästä ja asemasta (Room. 13).
Eettisessä mielessä kysymys on aina pienemmän pahan valitsemisesta kahden pahan väliltä. Voimakeinojen käyttö on raadollinen menetelmä, mutta syntisessä maailmassa se on yhteisön hyvän kannalta joskus välttämätöntä. Tästä on esimerkkinä oman kansallisen ja valtiollisen itsenäisyytemme puolustaminen.
Eettinen valinta tarkoittaa myös lähimmäistä ja yhteisöä uhkaavan pahan ennaltaehkäisemisestä. Se on elämän raadolliset tosiasiat huomioon ottavaa rauhantyötä eli niin sanottua realistista pasifismia (pax facere = tehdä rauha). Se perustuu raamatulliseen ihmiskäsitykseen, jonka mukaan kaikki ovat syntisiä. Sen vastakohtana on niin sanottu idealistinen pasifismi, jonka mukaan ihmisen olemuksessa ajatellaan olevan siinä määrin hyvyyttä, että pahuuden hillitsemiseksi riittää pelkästään kasvattaminen. Tältä perustalta nousee muun muassa ajatus kansakunnan yksipuolisesta aseiden riisunnasta. Sen ideana on, että muut kansakunnat seuraavat tätä esimerkkiä. Valitettavasti tämä ei kuitenkaan syntisessä maailmassa ole mahdollista." - LLLR
mutta älä mene, jos odotat, että muut puolustavat sinua, kun henkeäsi uhataan kriisin aikana. Tosin puolustajasi voivat olla vähissä, sillä heillä on silloin varmaan muutakin tekemistä. Sivarit ovat olevinaan kovia eetikkoja, mutta viimeinen eettinen kysymys, joka ehkä sinunkin on aikanasi ratkaistava, on se, että tapatko vai annatko tappaa itsesi ja lisäksi ehkä perheesikin. Ajattele asiaa myös tältä kannalta.
- Onko pakko..
Ajatelkaa asiaa tältä kantilta: On nuori mies, jota on ehkä kiusattu koulussa, hän on hintelä, ujokin, sosiaaliset kanssakäymiset saattavat olla joskus vaikeita, ehkä hän häpeää itseään. Silti hän on uskovainen ja haluaa tehdä parhaansa elämässä. Hän ei vaan kykene menemään armeijaan. (okei, ehkä hän ei saa sitten terveen papereita, mutta jos oletetaan, että hänessä ei ole mitään "vikaa")Onko se hyvä syy toivottaa ihminen helvettiin? Onko hänen taivaspaikkansa mennyt mahdollisen siviilipalveluksen takia? Miksi niitten taivaspaikka ei mene jotka ovat tehneet vääryyksiä lapsilleen? Järki käteen.
- OLE VAPAAEHTOINEN
Olen ainakin kuullut joskus, että se on tulossa sellaiseksi. Siitä on jo aikaa.
Mutta miten on? Onko se vapaahetoinen tänä päivänä?- uskosta pelastettu
Velvollisuus henkisesti ja ruumiillisesti terveille Suomen kansalaisuuden omistaville miehille. Naisille armeijapalvelus on vapaaehtoinen.
Lykkäystä suorittamisesta saa opiskelujen ja terveydentilan vuoksi.
Siviilipalvelukseen pääsee vakaumuksellisista syistä.
Vapautuksen saa terveydellisistä syistä (esim on niin henkisesti alhaisella tasolla) - Jos....
Velvollisuus henkisesti ja ruumiillisesti terveille Suomen kansalaisuuden omistaville miehille. Naisille armeijapalvelus on vapaaehtoinen.
Lykkäystä suorittamisesta saa opiskelujen ja terveydentilan vuoksi.
Siviilipalvelukseen pääsee vakaumuksellisista syistä.
Vapautuksen saa terveydellisistä syistä (esim on niin henkisesti alhaisella tasolla)ihminen on todella niin ahdistunut ja traumaattinen, suorastaan kärsii asiasta, eikö hänelle suotaisi valinnan vapaus. En tosin tiedä ap:n. tilasta. Vaan noin yleisesti ottaen.
- aamu
Jos.... kirjoitti:
ihminen on todella niin ahdistunut ja traumaattinen, suorastaan kärsii asiasta, eikö hänelle suotaisi valinnan vapaus. En tosin tiedä ap:n. tilasta. Vaan noin yleisesti ottaen.
Vai että oikeen traumaattinen, niin nyky ihmiselle kaikki vähän velvollisuudelle ja vastuulle haiskahtava on just sitä. Pitäs aina mennä siitä mistä aita on matalin.
Joku mainitsi että on moraalisesti väärin pakottaa joku armeijaan, niin voisin myös aatella että on moraalisesti väärin, isiämme ja pappojamme kohtaan. He ovat henkensä antaneet sen hyväksi että saamme elää vapaassa ja turvallisessa Suomessa.
Kun aamulla herää, katsoo kesä aamuun ja hengittää hiljaisuutta. Silloin ainakin itsestä tuntuu lyhyeltä se aika jonka armeijassa palvelin.
Nykyaikana palveluksessakin on niin monta vaihtoehtoa ja mahdollisuutta. Ei tarvitse mennä sinne rankimpaan paikkaan, vaan suorittaa velvollisuuden pois. Mielestäni olemme sen velkaa veteraaneille.
- sotamies
Ajattele jos kukaan ei kävisi armeijaa maassamme. Olisiko täällä turvallista asua, minä ainakin muuttaisin vaikka Ruotsiin.
- kovin syvällisellä tasolla
Viestejä on tullut kiitettävästi - aika laidasta laitaan. On tullut epäilyksiä siitä kasvaako minusta miestä vai ei, on epäilty motiiveja - haluanko mennä siitä mistä aita on matalin, enkö uskalla jne.
Näitä olen kuullut ihan tarpeeksi, mutta kovin moni ei ole ottanut asiaan kantaa uskon näkökulmasta. Johtuuko siitä, että kaikesta huolimatta vl:lla ei kaikesta puheesta huolimatta ole selkeää kantaa armeijaan menemisestä, vaan kyseessä on lähinnä henkilökohtainen, uskon ulkopuolinen asia?
Siis pyytäisinkin säästämään moraalisaarnoilta ja vastaamaan kysymykseen "onko sivariin meneminen syntiä" ja perustelemaan. Kiitos!- uskosta pelastettu
Kuka tässä on toisiaan kivittämään!!?? Kyllä sinun on itse käsiteltävä tämä asia sydämessäsi!
Lestadiolaset eivät päätä mikä on syntiä! Kyllä meidän Herramme ne asiat päättää älä sitä huoli!
Rukoille ja mieti!!!
Onhan siitä ollut näissä viesteissä tähän asiaasi jo riittävästi viittauksia!
Suoraan sanottuna: Sinä päätät sen asian itse eikä kukaan muu!
Meinaatko että kun nyt joku kirjoittaisi tänne että se on syntiä niin sinulla on hyvä syy mennä sivariksi!?? tai päinvastoin!!??
TÄMÄ ASIA ON SINUN HENKILÖKOHTAINEN ASIASI!!
Älä manku täältä asiallesi vastausta!!!! - vl-miesP
Toisaalta, uskovaisen tulisi suorittaa kansalaisvelvollisuutensa ja sitä on sivaripalveluskin. Itse sanoisin, että sivari ei siis missään tapauksessa ole syntiä ja ainoastaan voidaan miettiä sitä, onko moraalisesti oikein olla menemättä armeijaan. Minusta sivari on OK, jos sinulla on siihen hyvä syy, esim. katsot että tappamisen opettelu ei sovi sinulle. Ei asialla mielestäni synnin kanssa ole mitään tekemistä. Voit tietysti joutua perustelemaan valintaasi lähipiirille ja kavereille, kuten ihmiset aina kun tekevät jonkun harvinaisemman valinnan. Mutta valinta on sinun. Onnea matkaan.
- monta huutomerkkiä
Kuka tässä on toisiaan kivittämään!!?? Kyllä sinun on itse käsiteltävä tämä asia sydämessäsi!
Lestadiolaset eivät päätä mikä on syntiä! Kyllä meidän Herramme ne asiat päättää älä sitä huoli!
Rukoille ja mieti!!!
Onhan siitä ollut näissä viesteissä tähän asiaasi jo riittävästi viittauksia!
Suoraan sanottuna: Sinä päätät sen asian itse eikä kukaan muu!
Meinaatko että kun nyt joku kirjoittaisi tänne että se on syntiä niin sinulla on hyvä syy mennä sivariksi!?? tai päinvastoin!!??
TÄMÄ ASIA ON SINUN HENKILÖKOHTAINEN ASIASI!!
Älä manku täältä asiallesi vastausta!!!!Ensinnä, suosittelisin rajoittamaan huuto- ja kysymysmerkkien, sekä ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoittamista. Hyökkäät päälle kuin yleinen syyttäjä, ei kovin kivaa. Eikä muutenkaan asenteesi ole kovin ystävällinen, eikös täällä olla kuitenkin keskustelemassa. Kysyin teidän mielipidettänne, en mangu vastauksia.
Ok, muotoilin sanani väärin. Tarkoitin lähinnä sitä, että pidetäänkö asiaa syntinä vai ei. Tämänhetkinen lähiympäristö saa asian kuulostamaan synniltä.
Rauhallista jatkoa sinullekin. - uskosta pelastettu
monta huutomerkkiä kirjoitti:
Ensinnä, suosittelisin rajoittamaan huuto- ja kysymysmerkkien, sekä ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoittamista. Hyökkäät päälle kuin yleinen syyttäjä, ei kovin kivaa. Eikä muutenkaan asenteesi ole kovin ystävällinen, eikös täällä olla kuitenkin keskustelemassa. Kysyin teidän mielipidettänne, en mangu vastauksia.
Ok, muotoilin sanani väärin. Tarkoitin lähinnä sitä, että pidetäänkö asiaa syntinä vai ei. Tämänhetkinen lähiympäristö saa asian kuulostamaan synniltä.
Rauhallista jatkoa sinullekin.Nyt sitten täytyy ottaa silkkihansikkaat käteen ja aloitan paapomisen:
voipi olla liian kova paikka tuo armeijaan meno sinulle kun et tunnu muutamaa kysymys- ja huutomerkkiä sekä isoilla kirjaimilla kirjoitettua tekstiä kestävän.
Ei kuule elämä ole pelkkää äidin antamaa lämmintä pullaa ja maitoa.
Me kaikki ollaan jossain sosiaalisessa ympäristössä ja jokaisen on vain itse osattava tehdä omiin asioihin päätökset itse niihin vaikuttavien tekijöiden perusteella.
Kyllä sinulla jo tietoa on tarpeeksi... puuttuu siis vain päätöksenteko ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t563857- 332261
- 402144
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171731Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401562Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801457
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221153Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901125