Hain lainatakauksen tässä kuussa ja sen pian sainkin. Sen jälkeen otin yhteyttä pankkiin ja nyt tililläni on koko lukuvuoden lainat, melkein 2000 euroa. Menikö oikein? Tällä palstalla sain sellaista tietoa, että jos pikaisesti takauksen haen, saatan saada vielä tämän kuun lainan, n.200 euroa. Ihmettelin siinä sitten, että miksi vain toukokuun lainan ja minulle vastattiin, että "Lainaa et voi saada enää takautuvasti. Jos sinulla olisi ollut lainantakaus jo syksystä lähtien olisit voinut nostaa nyt koko lukuvuoden lainat. Kun haet takausta vasta nyt, voit saada lainaa ainoastaan takauksen myöntämisestä lähtien. Jos saat sen toukokuussa, voit nostaa lainaa toukokuusta eteenpäin". Enpä olis ihan tollasta summaa tililleni halunnut :(
koko lukuvuoden lainat tilille
23
1819
Vastaukset
- spero5
Ehkei siis kannata uskoa ihan kaikkea mitä täältä lukee, vaan ottaa itse asioista selvää ja varmistaa, minkä verran sitä lainaa oikein nostaa!
- Oliver
Oli pakko saada tuo 200 tilille vuokranmaksua varten. En toki kaikkea usko mitä täällä kirjoitellaan. Luotettavan tuntuiselta taholta nuo ohjeet sain. No, eipähän tarvi sossun myöntämää toimeentulotukea nostaa. Hävetti hakea sitä. Että tavallaan ihan hyvä näin.
- neiti...X
Onpas erikoista! Itse neuvoin aivan samalla lailla kuin lainaamasi viestin kirjoittaja Ja-nekin ja olen edelleen samaa mieltä siitä miten asioiden olisi pitänyt hoitua. Mitä takauspäätöksessäsi lukee? Onko kyseessä todella päättyneen lukuvuoden opintolainat?
- tainnut mennä
No, pankkihan saa antaa niin paljon lainaa kuin haluaa. Eihän Kelan lainatakauspäätös pankkia sido. Kela takaa kuitenkin lainan vain tietyin edellytyksin. Opintotuessa ei ole takautuvaa hakuaikaa, joten takauspäätöksen olet voinut saada vain toukokuusta (200 e ilmeisesti tapauksessasi). Tietysti ainahan on mahdollista, että päätöksen tekijä on tehnyt virheen ja myöntänyt aikaisemmasta ajankohdasta lukien (minkä ei pitäisi olla mahdollista). Lue takauspäätös, mitä siinä sanotaan.
- Oliver
tainnut mennä kirjoitti:
No, pankkihan saa antaa niin paljon lainaa kuin haluaa. Eihän Kelan lainatakauspäätös pankkia sido. Kela takaa kuitenkin lainan vain tietyin edellytyksin. Opintotuessa ei ole takautuvaa hakuaikaa, joten takauspäätöksen olet voinut saada vain toukokuusta (200 e ilmeisesti tapauksessasi). Tietysti ainahan on mahdollista, että päätöksen tekijä on tehnyt virheen ja myöntänyt aikaisemmasta ajankohdasta lukien (minkä ei pitäisi olla mahdollista). Lue takauspäätös, mitä siinä sanotaan.
oli se 1980 euroa. Pakko oli vuokrarahat saada ja siks lainaa hain. Valitsin väärän nostotavan ja siks kaikki pamahti tilille kerralla. Eihän mun olis tarvinu kaikkea nostaa. Mut saahan noi palauttaakin, että ei tässä mitään ongelmaa. Ihmetyttää vaan, miks koko vuoden lainat sain, kun eihän niitä pitänyt takautuvasti saada.
- neiti...X
Oliver kirjoitti:
oli se 1980 euroa. Pakko oli vuokrarahat saada ja siks lainaa hain. Valitsin väärän nostotavan ja siks kaikki pamahti tilille kerralla. Eihän mun olis tarvinu kaikkea nostaa. Mut saahan noi palauttaakin, että ei tässä mitään ongelmaa. Ihmetyttää vaan, miks koko vuoden lainat sain, kun eihän niitä pitänyt takautuvasti saada.
Mitä takauspäätöksessä luki kuukausien kohdalla? Sehän tässä olellisin on. Eli mille kuukausille tuo takaus on?
- Oliver
neiti...X kirjoitti:
Mitä takauspäätöksessä luki kuukausien kohdalla? Sehän tässä olellisin on. Eli mille kuukausille tuo takaus on?
15.5.2006 - 31.7.2006
- juupeli
Oliver kirjoitti:
15.5.2006 - 31.7.2006
Jos takaus on vain tuolle ajalle, niin pankki on myöntänyt sinulle enemmän lainaa kuin takaus antaa periksi. Loppuosa lainasta on siis ilman takausta.
Jos et ole muusta sopinut (takaukseton laina, joku muu pantti tms.) etkä erikseen maininnut haluavasi lainaa enemmän, niin mielestäni kyseessä on selkeästi virhe. Soita pankkiin ja mainitse asiasta, muuten ottavat sulta korkoa koko summasta. - Oliver
juupeli kirjoitti:
Jos takaus on vain tuolle ajalle, niin pankki on myöntänyt sinulle enemmän lainaa kuin takaus antaa periksi. Loppuosa lainasta on siis ilman takausta.
Jos et ole muusta sopinut (takaukseton laina, joku muu pantti tms.) etkä erikseen maininnut haluavasi lainaa enemmän, niin mielestäni kyseessä on selkeästi virhe. Soita pankkiin ja mainitse asiasta, muuten ottavat sulta korkoa koko summasta.pankkiin. Siellä sanottiin, että "Kun pankki myöntää opintolainan, sen suuruus on aina Kelan takauspäätöksen mukainen. Koska Kelan takaus on ollut 1.980 €, on myös laina tämän suuruinen". Niinhän se tietenkin on eli siis kelassa ovat myöntäneet liikaa lainaa. Olin yhteydessä kelaankin, mutta eivät siellä tahtoneet ymmärtää ongelmaani. Elelen lainalla kesän ja palautan loput. Enpä mä nyt muualtakaan rahaa saa. Sossusta olisin saanut jos tätä virhettä ei olisi tapahtunut.
- neiti...X
Oliver kirjoitti:
15.5.2006 - 31.7.2006
Ensinnäkään takausta ei pitäisi myöntää vajaalle kuulle vaan aina hakukuun alusta alkaen. Ja miten kummassa takaus voi olla kolmelta kuulta (touko-heinäkuu) 1980€? Jos näin on niin ovat kyllä aika sopan kehittäneet Kelassa...
Sori, että jankutan, mutta ootko ihan varma, että tuo aikajakso oli aika, jolle takaus on myönnetty eikä aika, jolloin lainan voi nostaa? Vai haitko takausta myös kesäksi? - Oliver
neiti...X kirjoitti:
Ensinnäkään takausta ei pitäisi myöntää vajaalle kuulle vaan aina hakukuun alusta alkaen. Ja miten kummassa takaus voi olla kolmelta kuulta (touko-heinäkuu) 1980€? Jos näin on niin ovat kyllä aika sopan kehittäneet Kelassa...
Sori, että jankutan, mutta ootko ihan varma, että tuo aikajakso oli aika, jolle takaus on myönnetty eikä aika, jolloin lainan voi nostaa? Vai haitko takausta myös kesäksi?Hain takausta toukokuusta eteenpäin opintojeni päättymiseen asti. Tuo 15.5. - 31.7. on sekä aika jolle takauksen sain ja aika jona sen voi nostaa. Eli ilmeisesti minun pitää hakea syksyllä uutta takausta. En tiedä, oudolta tuntuu.
- neiti...X
Oliver kirjoitti:
Hain takausta toukokuusta eteenpäin opintojeni päättymiseen asti. Tuo 15.5. - 31.7. on sekä aika jolle takauksen sain ja aika jona sen voi nostaa. Eli ilmeisesti minun pitää hakea syksyllä uutta takausta. En tiedä, oudolta tuntuu.
...on uskottava :o) Jos asiaa haluaa selvittää, voi ottaa yhteyttä takauspäätöksen tehneeseen tahoon. Jos taas on tyytyväinen tilanteeseen, antaa asian olla.
- koska
kai sinulta pankissa kysyttiin mille summalle takauksen haluat/minkälaisen summan tilillesi haluat?
et taida olla vihertävän pankin asiakas. neuvonta oli siellä mitä parhainta.
minä hain takauksen tammikuussa ja nostin kahdessa erässä tarpeen mukaan. sitten vasta kun halusin itse nostaa, summan jonka itse halusin.
onkohan teillä nyt tullut joku kommunikaatio virhe tuon asian kanssa. voit toki marssia pankkiin ja maksaa rahasta pois sen minkä haluat! tuskin pankilla on mitään sitä vastaan.
vastaisuudessa kun tarvitset tietoa näinkin isoasta asiasta kuin pankkilainasta, mene pankkiin ja varaa aika keskusteluun näistä asioista. ei raha, eikä varsinkaan laina-asioiden kanssa tule mielestäni hoppuilla eikä tehdä hätäisiä päätöksiä ja jos on pakko niin asiantuntijat kai ne paremmin neuvovat kuin internetystävät.
helou! mitä jos menisit pankkiin selvittämään.- tässä tapauksessa
kuitenki Kela ollu se joka mokasi eikä pankki...
- pitäisi
tässä tapauksessa kirjoitti:
kuitenki Kela ollu se joka mokasi eikä pankki...
asianomaisen nyt itse tarkistaa ja hän tarkistaa sitä täältä nettipalstalta.
eiköhän se lue siinä kelan paperissa mille ajalle takaus on myönnetty ja jos on takautuvasti koko vuodelle niin mars kelaan asiaa selvittämään. ei tänne. kannattaa tarkastaa huolella ne päivämäärät, voihan se koskea vaikka ensilukukauttakin tai miten ikinä. itse muistan kyllä laittaneeni jo itse kelan hakemukseen aikavälin jolle takausta ja rahaa haen. eikö asianomainen sitäkään muista miten on merkannut, ja osaa tarkistaa onko takauspäätös sen mukainen.
pankki huolii kyllä rahansa takaisin, ei sitä kannata murehtia etteikö summasta eroon pääsisi. - hämärää
pitäisi kirjoitti:
asianomaisen nyt itse tarkistaa ja hän tarkistaa sitä täältä nettipalstalta.
eiköhän se lue siinä kelan paperissa mille ajalle takaus on myönnetty ja jos on takautuvasti koko vuodelle niin mars kelaan asiaa selvittämään. ei tänne. kannattaa tarkastaa huolella ne päivämäärät, voihan se koskea vaikka ensilukukauttakin tai miten ikinä. itse muistan kyllä laittaneeni jo itse kelan hakemukseen aikavälin jolle takausta ja rahaa haen. eikö asianomainen sitäkään muista miten on merkannut, ja osaa tarkistaa onko takauspäätös sen mukainen.
pankki huolii kyllä rahansa takaisin, ei sitä kannata murehtia etteikö summasta eroon pääsisi.Kyllä nyt taitaisi olla tarpeen lukea uudelleen se opintotukipäätös. EI ole mahdollista saada 15.5. alkaen. Mahdollinen 1. nostopäivä tuo 15.5. voi olla, jos päätöksen antopäivä on tuo samainen päivä.
Mitä tarkalleen ottaen opintotkipäätöksessä luki summien kohdalla?
Teille on myönnetty opintotuki ??.??-2006 alkaen
Opintoraha xxx e
Asumislisä xxx e
Lanatakaus ??? e kuukaudessa. - neiti...X
hämärää kirjoitti:
Kyllä nyt taitaisi olla tarpeen lukea uudelleen se opintotukipäätös. EI ole mahdollista saada 15.5. alkaen. Mahdollinen 1. nostopäivä tuo 15.5. voi olla, jos päätöksen antopäivä on tuo samainen päivä.
Opintoraha xxx e
Asumislisä xxx e
Lanatakaus ??? e kuukaudessa.Alkuperäinen kysyjä ei saa ilmoitusta viestistäsi, jos et laita sitä vastaukseksi hänen viestiinsä. Nyt ilmoitus menee sille, jonka kohdalla olet klikannut "vastaa tähän viestiin" ja menee siis hukkaan, jos alkuperäinen ei jostain syystä selaile palstan vanhoja viestejä...
Itse viestistäsi olen täysin samaa mieltä kanssasi, alkuperäinen on mitä todennäköisimmin ymmärtänyt tukipäätöksensä väärin. - mitään hämärää
hämärää kirjoitti:
Kyllä nyt taitaisi olla tarpeen lukea uudelleen se opintotukipäätös. EI ole mahdollista saada 15.5. alkaen. Mahdollinen 1. nostopäivä tuo 15.5. voi olla, jos päätöksen antopäivä on tuo samainen päivä.
Opintoraha xxx e
Asumislisä xxx e
Lanatakaus ??? e kuukaudessa.No niin laskeskelin tuossa. Eli ratkaisin jutun... Heh :)
Opintolainan valtiontakaus toisen asteen opiskelijalla on 220 e/kk. Olet hakenut KELALTA LAINATAKAUKSEN jo syksyllä hakiessasi opintotuen. Lainatakaus, kuten muutkin opintotuen osat on sinulle myönnetty koko lukuvuoden ajalle 1.9.2005 - 31.5.2006, eli lainatakauksen osuus 9 x 220 = 1980 e. PANKKIIN olet "marssinut" (vaikkapa netissä hakenut) LAINAA toukokuussa. Pankki on automaattisesti myöntänyt sinulle tuon koko taatun lainasumman. Lainaa hakiessasi sinun olisi pitänyt sopia pankin kanssa selkeästi määrä (SUMMA) jonka haluat lainaa nostaa (ei aikaa). Lainatakaustahan ei edes kesäajalle myönnetä, ellei päätoimisesti opiskele myös kesällä (pääsääntöisesti yliopisto-opiskelijat), siksikin tuo lainatakauksen hakuaika ihmetytti, tosin oletin sinun opiskelevan kesällä, mutta muut osat tekstistäsi eivät kesäopintoihin viitanneet.
Eli jäljet johtivat omiin toimiisi; opintotukipäätöstä et lukenut huolella, etkä myöskään lainaa hakiessasi ollut riittävän tarkka. - vähän tarkennusta
mitään hämärää kirjoitti:
No niin laskeskelin tuossa. Eli ratkaisin jutun... Heh :)
Opintolainan valtiontakaus toisen asteen opiskelijalla on 220 e/kk. Olet hakenut KELALTA LAINATAKAUKSEN jo syksyllä hakiessasi opintotuen. Lainatakaus, kuten muutkin opintotuen osat on sinulle myönnetty koko lukuvuoden ajalle 1.9.2005 - 31.5.2006, eli lainatakauksen osuus 9 x 220 = 1980 e. PANKKIIN olet "marssinut" (vaikkapa netissä hakenut) LAINAA toukokuussa. Pankki on automaattisesti myöntänyt sinulle tuon koko taatun lainasumman. Lainaa hakiessasi sinun olisi pitänyt sopia pankin kanssa selkeästi määrä (SUMMA) jonka haluat lainaa nostaa (ei aikaa). Lainatakaustahan ei edes kesäajalle myönnetä, ellei päätoimisesti opiskele myös kesällä (pääsääntöisesti yliopisto-opiskelijat), siksikin tuo lainatakauksen hakuaika ihmetytti, tosin oletin sinun opiskelevan kesällä, mutta muut osat tekstistäsi eivät kesäopintoihin viitanneet.
Eli jäljet johtivat omiin toimiisi; opintotukipäätöstä et lukenut huolella, etkä myöskään lainaa hakiessasi ollut riittävän tarkka.Siis koko lainasummanhan saa nostaa joko erissä (2. asteella 4 x vuodessa tai kuukausittain) TAI jälkikäteen koko lukuvuoden lainaerän heinäkuun viimeiseen päivään mennessä (nämä seikat kerrotaan myös opintotukipäätöksessä).
- Kiitos vinkistä
neiti...X kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjä ei saa ilmoitusta viestistäsi, jos et laita sitä vastaukseksi hänen viestiinsä. Nyt ilmoitus menee sille, jonka kohdalla olet klikannut "vastaa tähän viestiin" ja menee siis hukkaan, jos alkuperäinen ei jostain syystä selaile palstan vanhoja viestejä...
Itse viestistäsi olen täysin samaa mieltä kanssasi, alkuperäinen on mitä todennäköisimmin ymmärtänyt tukipäätöksensä väärin.Olen joskus tehnyt noin, mutta viesti menee "väärään" kohtaan, eikä alimmaiseksi, jolloin harvempi (en minä ainakaan) huomaa koko viestiä koska on jo lukenut ketjun aiemmin läpi.
Miten aloittaja saa ilmoituksen, ellei ole rekisteröity? - tämäkin mysteeri selvisi...
neiti...X kirjoitti:
Alkuperäinen kysyjä ei saa ilmoitusta viestistäsi, jos et laita sitä vastaukseksi hänen viestiinsä. Nyt ilmoitus menee sille, jonka kohdalla olet klikannut "vastaa tähän viestiin" ja menee siis hukkaan, jos alkuperäinen ei jostain syystä selaile palstan vanhoja viestejä...
Itse viestistäsi olen täysin samaa mieltä kanssasi, alkuperäinen on mitä todennäköisimmin ymmärtänyt tukipäätöksensä väärin.Huomasin, että jos aloittajan viestiin vastaa, se painuu pohjalle, jos välissäolijan -jää väliin (tosin en kyllä edelleenkään itse tällaista viestiä huomaisi joka keskellä, kun ei tule uudelleen koko ketjua selailtua...)
- neiti...X
Kiitos vinkistä kirjoitti:
Olen joskus tehnyt noin, mutta viesti menee "väärään" kohtaan, eikä alimmaiseksi, jolloin harvempi (en minä ainakaan) huomaa koko viestiä koska on jo lukenut ketjun aiemmin läpi.
Miten aloittaja saa ilmoituksen, ellei ole rekisteröity?Se, jonka viestiin vastaat saa ilmotuksen vastauksestasi, jos hän on omaa viestiään lähettäessä ilmoittanut sähköpostiosoitteensa. Näin siis, vaikkei olisikaan rekisteröitynyt. Jos taas on rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään, viestin yläpuolella on ruutu "Haluan ilmoituksen sähköpostiini, kun viestiini vastataan.", johon voi laittaa rastin niin halutessaan ja mahdolliset vastausilmoitukset tulevat automaattisesti omissa asetuksissa mainittuun mailiosoitteeseen.
Ketjun aloittaja saa vastausilmoituksen ainoastaan hänen viestiinsä osoitetuista vastauksista, ei enää niinstä, joissa joku kommentoi toisen vastaajan vastausta (kuten tämä viesti).
Sainpas sitten tämänkin kuulostamaan monimutkaiselta, vaikkei se sitä ole :o)
- sulle
Siis katsele viestin loppupäähän, vastasin sulle, mistä kyse. Ei Kelan virheestä ainakaan... ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221721
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161422Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90864- 66841
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658