Mikä lie vikana kun ei käy kaikilla pytyillä? Kokeiltiin irroittamalla 3. sylinterin tulpanjohto, jolloin käynti ei muuttunut juuri lainkaan, kipinä (ainakin jonkinlainen) näkyi sytytysjohdon ja tulpan välillä. Kokeiltiin myös vaihtamalla tulpat ja sytytysjohdot naapurisylinterin kanssa, mutta vika jäi 3. sylinteriin. Tulppa ei ole märkä tai öljyinen vaan normaalin näköinen. Päästöt aivan pielessä. Pakoputken äänessä tämäntästä putputusta. Syksyllä jakohihna katkennut ja tehty/teetetty kansiremppa moottorikoneistamolla, jonka jälkeen katsastuksessa päästöt erinomaiset. Itse moottorin ääni ollut koko ajan rumahko, klonksottava, dieselinomainen. Käsittääkseni yksipistesuihkutus, joten tukkeutunut suutinkaan ei voisi olla vikana. Laitoin silti hiljakkoin STP:n suuttimien puhdistuslitkua bensan joukkoon.
Seuraavaksi pitänee mitata puristukset. Onko ideoita viasta tai vastaavia kokemuksia?
Volvo 440 käyntiongelma
8
3817
Vastaukset
- Roplaaja
Jatkoa vianselvittelyyn; Mitattiin puristukset ja ongelmasylinterissä oli vain 5, muissa yli 11. Seuraavaksi tarkoitus tarkistaa välykset.
- Köpi69
Sulla on sieltä venttiili palanut.
- Nimetön
Köpi69 kirjoitti:
Sulla on sieltä venttiili palanut.
Sitähän se saattaa merkitä, mutta mikähän sen olisi aiheuttanut kun kansi laitettiin venttiilisäätöineen (=palat)ammattimaisella moottorikoneistamolla eikä sen jälkeen ole ajettu kuin 4500km ja sekin hyvin maltillisesti?
Kasaus tapahtui omin avuin huoltokäsikirjan mukaan eikä esim moottorin ylikuumenemista ole havaittu. Liekö koneistamolla mitään vastuuta tapahtuneesta? - Tom..
Nimetön kirjoitti:
Sitähän se saattaa merkitä, mutta mikähän sen olisi aiheuttanut kun kansi laitettiin venttiilisäätöineen (=palat)ammattimaisella moottorikoneistamolla eikä sen jälkeen ole ajettu kuin 4500km ja sekin hyvin maltillisesti?
Kasaus tapahtui omin avuin huoltokäsikirjan mukaan eikä esim moottorin ylikuumenemista ole havaittu. Liekö koneistamolla mitään vastuuta tapahtuneesta?Tarkista onko jakohihna ihan oikeilla kohdillaan,
Itsekin epäilin ensiksi venttiili tai muuta vuotovikaa kun oli puristukset kaiteissa ja kone kävi kolmella, loppujenlopuksi vika löytyi hihnasta joka oli hypänny hampaan verran.
auton boxi yrittää korjata sytkäennakkoa aikalailla tuossa tapauksessa, jos katot strobolla ennakon ja se hyppii reilusti on jossain joku jako pielessä. - Nimetön
Tom.. kirjoitti:
Tarkista onko jakohihna ihan oikeilla kohdillaan,
Itsekin epäilin ensiksi venttiili tai muuta vuotovikaa kun oli puristukset kaiteissa ja kone kävi kolmella, loppujenlopuksi vika löytyi hihnasta joka oli hypänny hampaan verran.
auton boxi yrittää korjata sytkäennakkoa aikalailla tuossa tapauksessa, jos katot strobolla ennakon ja se hyppii reilusti on jossain joku jako pielessä.Ei tullut tuollainen vaihtoehto mielenkään kun siinä on uusi hammashihna, mutta saattaa hyvinkin olla hypännyt esim käynnistettäessä, joka tuntuu olevan melko voimallinen tapahtuma. Tarkastan tilanteen ensitilassa.
Korjausoppaan ja muistikuvienkin mukaan pitäisi olla mekaaninen hihnankireyden säätö, joka on melko hankala saada omin neuvoin oikeaksi, jopa niin että olisi viisainta teettää se Volvo-korjaamolla.
Pari viikkoa sitten aamukäynnistyksen jälkeen paloi kojelaudassa vihreä lamda-merkkivalo koko ajomatkan, muttei ole syttynyt enää sen jälkeen.Ilmiö jäi arvoitukseksi kun ei ole edes käyttäjän käsikirjaa (jos olisi sitten siinäkään kerrottu?). Liekö hyppäys tapahtunut silloin?
No, selvittelen nyt ensin tilannetta näillä eväillä.
PS. Tuliko sinulle mitään vaurioita ajettuasi kolmepyttyisenä vai ajoitko lainkaan? Itse olen ajanut varmaan muutaman sata kilometriä näin. - Tom...
Nimetön kirjoitti:
Ei tullut tuollainen vaihtoehto mielenkään kun siinä on uusi hammashihna, mutta saattaa hyvinkin olla hypännyt esim käynnistettäessä, joka tuntuu olevan melko voimallinen tapahtuma. Tarkastan tilanteen ensitilassa.
Korjausoppaan ja muistikuvienkin mukaan pitäisi olla mekaaninen hihnankireyden säätö, joka on melko hankala saada omin neuvoin oikeaksi, jopa niin että olisi viisainta teettää se Volvo-korjaamolla.
Pari viikkoa sitten aamukäynnistyksen jälkeen paloi kojelaudassa vihreä lamda-merkkivalo koko ajomatkan, muttei ole syttynyt enää sen jälkeen.Ilmiö jäi arvoitukseksi kun ei ole edes käyttäjän käsikirjaa (jos olisi sitten siinäkään kerrottu?). Liekö hyppäys tapahtunut silloin?
No, selvittelen nyt ensin tilannetta näillä eväillä.
PS. Tuliko sinulle mitään vaurioita ajettuasi kolmepyttyisenä vai ajoitko lainkaan? Itse olen ajanut varmaan muutaman sata kilometriä näin.Tuo hihnan kiristys on kyllä hieman hankalaa, mutta itse tuli hihna vaihdettua ja myöhemmin laitettua sitten jako taas kohdilleen, en sitten tiedä tarkalleen missävaiheessa tuo hyppääminen tapahtui mutta ilmeisesti käynnistettäessä ja kyllä sillä tuli ajettua. Hihnan kireys tuli laitettua näppituntumalla ja korvakuulolla, putkenpätkällä kiristäjää vääntäen, herkästi sen saa myös liian kireälle.
Nyt kun sitä konetta roplaat, tarkista myös lambda-anturin piuhan liitos konehuoneen etureunasta, ettei ole liittimen sisältä piuha oikosulussa maahan kun sitä liikuttelee. näitä on ollut tässä muutamia... - Roplaaja
Tom... kirjoitti:
Tuo hihnan kiristys on kyllä hieman hankalaa, mutta itse tuli hihna vaihdettua ja myöhemmin laitettua sitten jako taas kohdilleen, en sitten tiedä tarkalleen missävaiheessa tuo hyppääminen tapahtui mutta ilmeisesti käynnistettäessä ja kyllä sillä tuli ajettua. Hihnan kireys tuli laitettua näppituntumalla ja korvakuulolla, putkenpätkällä kiristäjää vääntäen, herkästi sen saa myös liian kireälle.
Nyt kun sitä konetta roplaat, tarkista myös lambda-anturin piuhan liitos konehuoneen etureunasta, ettei ole liittimen sisältä piuha oikosulussa maahan kun sitä liikuttelee. näitä on ollut tässä muutamia...OK, näillä eväillä on hyvä jatkaa. Viikonlopun aikana homma varmaan hoituu. Ja jos muistuu mieleen muitakin vinkkejä tyyppivikojen ym. tiimoilta niin kaikki ovat tervetulleita.
Töpeksin vahingossa pari aiempaa viestiä kirjautuen Nimettömänä, mutta eipä tuo näyttänyt hämäävän asian käsittelyä. - Tom...
Roplaaja kirjoitti:
OK, näillä eväillä on hyvä jatkaa. Viikonlopun aikana homma varmaan hoituu. Ja jos muistuu mieleen muitakin vinkkejä tyyppivikojen ym. tiimoilta niin kaikki ovat tervetulleita.
Töpeksin vahingossa pari aiempaa viestiä kirjautuen Nimettömänä, mutta eipä tuo näyttänyt hämäävän asian käsittelyä.Jos tulee jotain ongelmaa niin ehkäpä tuolta volvolandian foorumilta löytyy nopeammin vinkkejä... sitä tulee lueskeltua useammin ja siellä on useampia jotka näiden kanssa on leikkiny...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774502Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k112473- 1721655
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2441508- 1241400
- 1221307
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil721229Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik91221- 761212
- 35976