Mistä voi johtua?

Mistä siis johtuu kilpirauhasen vajaa tai ylituotanto? Olen kuullut, että esim allergialääkkeiden syönnillä voi olla osuutta vajaatoimintaan. Itse kun epäilen juuri vajaatoimintaa. On "rättiväsynyt" olo, eikä näinollen juuri päivällä jaksaisi yhtään mitään ja huimaustakin tuntuu välillä.

Kokeisiinkohan tässä on mentävä..
81142
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 8

Vanhimmat

Antihistamiinit lamaavat kilpirauhasta mutta tyroksiinin tuotanto kyllä elpyy kun lääkkeen lopettaa.

Vajaa tai liikatoiminta johtuu yleensä autoimmuunitulehduksesta eli lamaavista tai kiihdyttävistä vasta-aineista tai sitten vajaatoiminta voi olla aivolisäkeperäinen eli aivolisäke ei komenna kilpparia tuottamaan tyroksiinia. Muitakin syitä on, lue lisää kilpirauhasliiton sivuilta tai jostain, tässä kukaan tuskin jaksaa selittää kaikkea...

Allergialääke ei siis tuhoa kilpirauhasta, lamaa vain. Autoimmuunitulehdus tuhoaa.

Äänestä
  • koskaan tuollaisesta. Onko se oikein oleellinenkin vaiktus? Ovatko kilpparikokeen tulokset sitten luotettavia jos on joutunut käyttämään esim. Cetiriziniä? Kuinka kauan se vaikutus kestää? Otin eilen illallakin yhden tabletin Cetiriziniä ja keskiviikkona menossa kilpparikontrolliin.

    Äänestä

  • Mimmi* kirjoitti:

    koskaan tuollaisesta. Onko se oikein oleellinenkin vaiktus? Ovatko kilpparikokeen tulokset sitten luotettavia jos on joutunut käyttämään esim. Cetiriziniä? Kuinka kauan se vaikutus kestää? Otin eilen illallakin yhden tabletin Cetiriziniä ja keskiviikkona menossa kilpparikontrolliin.

    Allergialääke säilyy n. 3 vrk elimistössä. Näin sanoi mulle lääkäri.

    Itse ainakin väsyn allergialääkkeistä niin etten voi käyttää ollenkaan :( osa on kyllä vähemmän väsyttäviä. En tiedä paljonko ne käytännössä vaikuttavat arvoihin ja voi olla hyvin yksilöllistäkin.

    Minä muuten käytän zyrtec:iä unilääkkeenä...

    Äänestä

  • ... kirjoitti:

    Allergialääke säilyy n. 3 vrk elimistössä. Näin sanoi mulle lääkäri.

    Itse ainakin väsyn allergialääkkeistä niin etten voi käyttää ollenkaan :( osa on kyllä vähemmän väsyttäviä. En tiedä paljonko ne käytännössä vaikuttavat arvoihin ja voi olla hyvin yksilöllistäkin.

    Minä muuten käytän zyrtec:iä unilääkkeenä...

    Kun lääkärisi on sanonut allergialääkkeistä noin, niin mullahan on ihan reilut tupla-annokset veressä noita allergialääkkeitä. Taitaavat ehkä olla osittain syypää tähän älyttömään voimattomuuteen. Mutta kyllä menen lääkärille jos ei olo koheni normaaliksi.

    Äänestä

  • ... kirjoitti:

    Allergialääke säilyy n. 3 vrk elimistössä. Näin sanoi mulle lääkäri.

    Itse ainakin väsyn allergialääkkeistä niin etten voi käyttää ollenkaan :( osa on kyllä vähemmän väsyttäviä. En tiedä paljonko ne käytännössä vaikuttavat arvoihin ja voi olla hyvin yksilöllistäkin.

    Minä muuten käytän zyrtec:iä unilääkkeenä...

    Minulla on käytössä Aerius-niminen lääke. Ensimmäinen allergialääke kohdallani, joka ei väsytä.

    Äänestä

  • Kerros jos tiedät, että jos on aivolisäkeperäinen vajaatoiminta niin mitenkä se todetaan.
    Näkeekö se verikokeilla vai miten.
    Itse epäilen juuri tätä aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa, kun arvoni on: TSH-0,9
    T-4V-10

    Vai onko ainoa vaihtoehto pään kuvaus...esim kasvain??

    Äänestä

  • ***** kirjoitti:

    Kerros jos tiedät, että jos on aivolisäkeperäinen vajaatoiminta niin mitenkä se todetaan.
    Näkeekö se verikokeilla vai miten.
    Itse epäilen juuri tätä aivolisäkeperäistä vajaatoimintaa, kun arvoni on: TSH-0,9
    T-4V-10

    Vai onko ainoa vaihtoehto pään kuvaus...esim kasvain??

    Noilla arvoilla tarvitset lääkityksen, useissa labroissa viiteraja on 12, osassa se 10. T3V pitäisi myös mitata. Mene endokrinologille, tuskinpa ne jättää sut lääkkeettä jos oireita on.

    En usko että aivolisäkeperäistä voi verikokein osoittaa. En osaa sanoa miten se todetaan muuten kuin arvojen ja oireiden perusteella.

    Äänestä

  • ..... kirjoitti:

    Noilla arvoilla tarvitset lääkityksen, useissa labroissa viiteraja on 12, osassa se 10. T3V pitäisi myös mitata. Mene endokrinologille, tuskinpa ne jättää sut lääkkeettä jos oireita on.

    En usko että aivolisäkeperäistä voi verikokein osoittaa. En osaa sanoa miten se todetaan muuten kuin arvojen ja oireiden perusteella.

    Kuulemma joku trh rasituskoe osoittaa aivolisäkeperäisen vajiksen. Otappa siitä sitten selkoa.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


-mimma- kirjoitti:

Mistä siis johtuu kilpirauhasen vajaa tai ylituotanto? Olen kuullut, että esim allergialääkkeiden syönnillä voi olla osuutta vajaatoimintaan. Itse kun epäilen juuri vajaatoimintaa. On "rättiväsynyt" olo, eikä näinollen juuri päivällä jaksaisi yhtään mitään ja huimaustakin tuntuu välillä.

Kokeisiinkohan tässä on mentävä..

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu