hiekka vai sora 80-litraiseen?

?!..?.?

eli olen nyt aivan ymmälläni..... Olen lukenut netistä molempien hyviä ja huonoja puolia, enkä tiedä vieläkään, kumman ottaisin...
Eli minulla on 80-litran akvaario, jossa on sorapohja ja pieni nurkkaus hienoa hiekkaa piikkisilmille(tai oli, kun partisukko vähän innostu pöllyttämään ja kaivamaan...) Kasveina siellä on kääpiökeihäslehteä, vedensuosikkia, kääpiöruohoa(?), jaavansaniaista, kääpiömelalehteä ja kahta tuntematonta kasvia. Lannoitukseen käytän sera indial sticksejä. Eli kannattaako minun vaihtaa pohjamateriaali todella hienoksi hiekaksi, jota olen kerännyt hiekkakuopilta(olen tietysti pessyt sen..) Mitä haittaa ja hyötyä siitä olisi kasveille? Pitäisikö minun hankkia kierteissarvikotiloita möyhimään pohjaa? Vesi on pehmeää...

6

698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitsu

      halua vaihtaa, niin tee piikkareille hiekkalaatikoita. Se on vähän pohjan valinta kinkkinen juttu, sora pohja pysyy hapekkaana, mutta pitää lapota, kasvit pysyy paremmin sorassa kun ei kukaan kaivele soraa, mutta hiekassakin on omat hyvät puolensa ei pidä lapota. Mutta jos ei ole kierteisiä niin pitää sitten itse möyhiä sitä, ettei tukkeudu.

      • ?!..?.?

        ajattelin nyt sit ehkä vaihtaa hiekan, ja ottaa sinne kierteisiä...=) Mikä ph kierteisille on sopiva? Onko 7 tai alle hyvä?...Se on aika vaikeaa tehä niit kiekkabokseja ku se partis käy AINA levittää ne kaikki hiekat ympäri akvaa...=)
        Kaipa seki tykkäis hiekast=o......Mul on 2 mustapiikkisilmää ja yks siaminpiikkisilmä, 2 juovaharjarapua, ja muutama pieni rapu(luultavasti mehiläisrapu) Voinko ottaa pohjalle vielä jotain(kun on se hiekkapohja...) Jotain pieniä monnisia tai piikkisilmiä...? Voinko laittaa partamonnipoikani isompaan 250 litraiseen, jossa on jo valmiiksi tyttö- ja poikapartamonni? Saisin pienempään hiukan enemmän tilaa = )


      • hoitsu
        ?!..?.? kirjoitti:

        ajattelin nyt sit ehkä vaihtaa hiekan, ja ottaa sinne kierteisiä...=) Mikä ph kierteisille on sopiva? Onko 7 tai alle hyvä?...Se on aika vaikeaa tehä niit kiekkabokseja ku se partis käy AINA levittää ne kaikki hiekat ympäri akvaa...=)
        Kaipa seki tykkäis hiekast=o......Mul on 2 mustapiikkisilmää ja yks siaminpiikkisilmä, 2 juovaharjarapua, ja muutama pieni rapu(luultavasti mehiläisrapu) Voinko ottaa pohjalle vielä jotain(kun on se hiekkapohja...) Jotain pieniä monnisia tai piikkisilmiä...? Voinko laittaa partamonnipoikani isompaan 250 litraiseen, jossa on jo valmiiksi tyttö- ja poikapartamonni? Saisin pienempään hiukan enemmän tilaa = )

        Tykkäävät hiekkapohjasta myös, piikkisilmäthän ei vie tilaa paljoa. Partis tosiaan kaivelee hiekkaan omia kuoppiaan, meillä siioilee juurakon alustan hyvin kuin joku vanha eukko lakaisis. Sitten se meni hietikolla kurkun kanssa melko pitkän matkan kuljetti sitä, mukavaa seurata, hiekka vaan pöllys, eikä aamulla tiedä koskaan miltä allas näyttää. Kierteiset eivät mitään ihmeitä tartte, lisääntyvätkin sitten kunnolla.


      • harakka1
        ?!..?.? kirjoitti:

        ajattelin nyt sit ehkä vaihtaa hiekan, ja ottaa sinne kierteisiä...=) Mikä ph kierteisille on sopiva? Onko 7 tai alle hyvä?...Se on aika vaikeaa tehä niit kiekkabokseja ku se partis käy AINA levittää ne kaikki hiekat ympäri akvaa...=)
        Kaipa seki tykkäis hiekast=o......Mul on 2 mustapiikkisilmää ja yks siaminpiikkisilmä, 2 juovaharjarapua, ja muutama pieni rapu(luultavasti mehiläisrapu) Voinko ottaa pohjalle vielä jotain(kun on se hiekkapohja...) Jotain pieniä monnisia tai piikkisilmiä...? Voinko laittaa partamonnipoikani isompaan 250 litraiseen, jossa on jo valmiiksi tyttö- ja poikapartamonni? Saisin pienempään hiukan enemmän tilaa = )

        Hiekkapohja ei välttämättä vaadi niitä kierteisiä. Itselläni esim ei ole niitä ollenkaan sillä vapaaehtoisesti en kotiloita akvaani laita ;).
        Vähintään 2 viikon välein otan lapolla hiekan pinnasta moskat pois ja säännöllisesti tulee pohjaa kaiveltua kun monia kasveja saa ottaa irti ja lyhentää. Säännöllisen epäsäännöllisesti tykkään myös vaihdella kasvien paikkoja. Eli pohjan möyhintä menee siinä sivussa kuin itsekseen.
        Hiekkaboxit varmaan ovat aika hankalia. Helpompi voisi olla alue hiekkaa johonkin reunaan rajoittuen. Hiekan ja soran raja pitää rajata jollakin ettei mene sekaisin. Vaikka lituskoilla kivillä, muovisella karkkilootalla tai millä mieleen juolahtaa ja soveltuu akvaarioon. Hoidon kannalta kumminkin helpoin taitaa olla selkeästi koko akvaario jompaakumpaa materiaalia.
        Materiaalin valinta riippuu kalastosta tai siitä kumpi miellyttää silmää enemmän. Kuten aiemmin joku mainitsikin niin monniset ja piikkisilmät tarvitsevat hiekan, samoin monet ahvenet kutevat hiekkaan kaivamaan kuoppaan.
        Siitä partamonnijutusta vielä.. älä ihmeessä laita partiskoirasta naaraan ja toisen koiraan kanssa! Poikastulva on niin mahdoton että joudut tod näk lopettamaan jatkuvasti läjän pikkupartiksia. Sitäpaitsi 1 naaras voi olla hätää kärsimässä 2 koiraan kanssa ja koirailla armoton taistelu siitä yhdestä naaraasta.


      • Chloe
        harakka1 kirjoitti:

        Hiekkapohja ei välttämättä vaadi niitä kierteisiä. Itselläni esim ei ole niitä ollenkaan sillä vapaaehtoisesti en kotiloita akvaani laita ;).
        Vähintään 2 viikon välein otan lapolla hiekan pinnasta moskat pois ja säännöllisesti tulee pohjaa kaiveltua kun monia kasveja saa ottaa irti ja lyhentää. Säännöllisen epäsäännöllisesti tykkään myös vaihdella kasvien paikkoja. Eli pohjan möyhintä menee siinä sivussa kuin itsekseen.
        Hiekkaboxit varmaan ovat aika hankalia. Helpompi voisi olla alue hiekkaa johonkin reunaan rajoittuen. Hiekan ja soran raja pitää rajata jollakin ettei mene sekaisin. Vaikka lituskoilla kivillä, muovisella karkkilootalla tai millä mieleen juolahtaa ja soveltuu akvaarioon. Hoidon kannalta kumminkin helpoin taitaa olla selkeästi koko akvaario jompaakumpaa materiaalia.
        Materiaalin valinta riippuu kalastosta tai siitä kumpi miellyttää silmää enemmän. Kuten aiemmin joku mainitsikin niin monniset ja piikkisilmät tarvitsevat hiekan, samoin monet ahvenet kutevat hiekkaan kaivamaan kuoppaan.
        Siitä partamonnijutusta vielä.. älä ihmeessä laita partiskoirasta naaraan ja toisen koiraan kanssa! Poikastulva on niin mahdoton että joudut tod näk lopettamaan jatkuvasti läjän pikkupartiksia. Sitäpaitsi 1 naaras voi olla hätää kärsimässä 2 koiraan kanssa ja koirailla armoton taistelu siitä yhdestä naaraasta.

        Omassa akvaariossani on hiekkapohja (Biltema), ja olen havainnut sen Paljon helpommaksi ja paremmaksi vaihtoehdoksi kuin sora. Jos sinulla on piikkisilmiä, et tarvitse mitään kotiloita pohjaa myllyttämään. Piikkisilmät yms. pohjakalat tykkää kaivautua hiekkaan ja pöyhii sitä paljon tehokkaammin kuin mikään kotilo. Itse inhoan kotiloita ja olen mieluummin ilman niitä.. Toki pohjaa voi myös esim. veden vaihdon yhteydessä vähän möyhiä kädellä. Roskat, jotka ei ole imeytyneet suodattimeen lähtee pohjan pinnasta varovasti letkulla imuroiden. Jos ämpäriin tulee hiekkaa, sen voi kuivuttuaan nakata takaisin altaaseen. Kasvit on pysyny hyvin paikoillaan ja hiekkapohja on "eläväisen" näköinen.


      • ?!..?.?
        Chloe kirjoitti:

        Omassa akvaariossani on hiekkapohja (Biltema), ja olen havainnut sen Paljon helpommaksi ja paremmaksi vaihtoehdoksi kuin sora. Jos sinulla on piikkisilmiä, et tarvitse mitään kotiloita pohjaa myllyttämään. Piikkisilmät yms. pohjakalat tykkää kaivautua hiekkaan ja pöyhii sitä paljon tehokkaammin kuin mikään kotilo. Itse inhoan kotiloita ja olen mieluummin ilman niitä.. Toki pohjaa voi myös esim. veden vaihdon yhteydessä vähän möyhiä kädellä. Roskat, jotka ei ole imeytyneet suodattimeen lähtee pohjan pinnasta varovasti letkulla imuroiden. Jos ämpäriin tulee hiekkaa, sen voi kuivuttuaan nakata takaisin altaaseen. Kasvit on pysyny hyvin paikoillaan ja hiekkapohja on "eläväisen" näköinen.

        kiitos vastauksista =)
        Nyt on akvaariossa hiekkapohja ja olen ihan tyytyväinen siihen! Ostin kiekan puutorin akvaariosta, maksoi 11.5 euroo(KALLISTA! >=( ) Raekokoa en tiedä, mutta samaa hiekkaa, mitä on puutorilla siinä akvassa, jossa on tulipuikkokaloja, lakritsirihmoja ja neon kääpiörihmoja...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe