Kertokaa aloittelijalle lyhyesti miten autopilotti toimii eli mitä tarvin pilotin lisäksi? riittääkö jos minulla on karttaplotteri missä on NMEA piuha ja voin sitten laittaa plotterissa reittipisteet valmiiksi ja pilotti ajelee sitten niitä? vai tarviiko ostaa myös joku kompassi mitä pilotti käyttää? Seuraavanlaista laitetta olen ajatellut.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=734
autopilotin
21
7502
Vastaukset
- on jees
ja plotteristakin iloa, mutta pidä navigointi silti hallinnassa omassa prosessorissa. Turvallisempi ohjata itse ja antaa autopilotin ja plotterin osallistua kun antaa plotterin tai PC:n ottaa styyraushomma herran haltuun. Jos annat kompuutterin ajella muutaman saaren välistä ja sitten se rakkine hajoaa niin mistäs tiedät missä olet? Kipparin pitää pysyä aina kartalla ja tilanteen herrana.
Kysymykseen vastaus: Autopilotin sisällä on sähkökompassi ja laitetta komennetaan tyyliin "aja nykyiseen suuntaan" tai käännä 10 astetta vasemmalle. Toimii itsenäisesti - ei tarvitse kytkeä mihinkään ulkoiseen laitteeseen.- iski pelko
persiiseen. Se että hajooko jotakin tai mitä, niin on aina riskinä. Varminta olisi ehkä jäädä sänkyynsä. Voihan sitä moottorin jäähdytysvesiputki haljeta ja paatti upota yms. Totta kai saaristossa ylläpidetään säädösten mukaista tähystystä vaikka automaatti ohjaakin.
Fiksut autopilotit osaavat ohjata plotterin tai gps:n käskyjen mukaan. Yhdysjohto tarvitaan ja sopivat laitteet. - pilotti
iski pelko kirjoitti:
persiiseen. Se että hajooko jotakin tai mitä, niin on aina riskinä. Varminta olisi ehkä jäädä sänkyynsä. Voihan sitä moottorin jäähdytysvesiputki haljeta ja paatti upota yms. Totta kai saaristossa ylläpidetään säädösten mukaista tähystystä vaikka automaatti ohjaakin.
Fiksut autopilotit osaavat ohjata plotterin tai gps:n käskyjen mukaan. Yhdysjohto tarvitaan ja sopivat laitteet.Meillä on Raymarinen vempeleitä;
Plotteri C70:
http://raymarine.com/raymarine/ProductDetail.asp?site=1§ion=2&page=758&product_id=1676
Autopilotti taitaa olla tämä ST6001:
http://raymarine.com/raymarine/ProductDetail.asp?site=1§ion=2&page=160&product_id=266
Lisäksi vielä muita vempeleitä, mutta Raymarinessa kun pistää plotteriin reittipisteitä ja sieltä valikosta painaa 'Seuraa tästä' ja sitten pistää pilotista 'Auto' ja 'Track', alkaa vene seuraamaan automaattisesti pisteitä. Käännökseen tultaessa laite alkaa piippaamaan, ja pitää kuitata kääntyminen.
En tiedä auttoiko yllä oleva selitys, mutta voisin lämpimästi suositella Raymarinen vehkeitä. Hinnasta minulla ei ole kylläkään tietoa. Kannattaa varmaan myös kysyä laitteen valmistajalta, miten kytkeä. - Anonyymi
iski pelko kirjoitti:
Fiksut autopilotit osaavat ohjata plotterin tai gps:n käskyjen mukaan. Yhdysjohto tarvitaan ja sopivat laitteet.Avomerellä merkitään paperikarttaan matkan edistyminen vaikka tunnin välein, lisäksi tehdään korjauksia tilanteesta riippuen, että tultaisiin sinne minne tavoite.
Auto pilotti tosiaan voi joskus sekoilla, itselläni kerran pari kaudessa, jostain syystä, jota en ole voinut ymmärtää ja paikallistaa, ehdottomasti hyvä varuste varsinkin sumussa ja pimeässä ja pitkillä suorilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avomerellä merkitään paperikarttaan matkan edistyminen vaikka tunnin välein, lisäksi tehdään korjauksia tilanteesta riippuen, että tultaisiin sinne minne tavoite.
Auto pilotti tosiaan voi joskus sekoilla, itselläni kerran pari kaudessa, jostain syystä, jota en ole voinut ymmärtää ja paikallistaa, ehdottomasti hyvä varuste varsinkin sumussa ja pimeässä ja pitkillä suorilla.Ai, niin jäi puuttumaan, että gyrolla vai mikä kiihtyvyys anturilla kannattaa myös varustaa ja riittävän tehokkaalla pumpulla, niin on ilo isossa myötäaaĺossa mennä.
- on jees
Itselläni on autopilotti ja plotteri. En ole kuitenkaan näitä yhteen kytkenyt. Plotteriin tekee kääntöpisteet ja sitten käännökset teen itse. Autopilotti ohjaa ja minä ajan. Siinä ehtii hyvin keitelemään kaffetta ja trimmaamaan purjeet ja seurustelemaan. Autopilotti on ihan mielettömän mukava vehje en luopuis enää kun on siihen tottunut.
Tämähän ei tietysti vastannut kysymykseesi mutta pointtina että en ole tuollaista viellä ikinä kaivannut. Avomerellä kääntöpisteitä tulee harvakseltaan eli ei tarvii. Saaristossa on muuta liikennettä ja marginaalit melko pienet eli en luottaisi eli ei sovellu tännekkään tuollainen automaatti kippari. - ja kysytään lisää
eli täytyykö aina jotain nappia painaa ennen kuin vene kääntää jos reitissä tulee mutka?
Harvemmin olisi tarkoitus ajella pilotilla matka ajoa.
Käyttötarkoitus olisi lähinnä uistelussa,eli ennen reissua tekisin Garminin(172c) plotteriin valmiiksi reitin missä vieheitä vetää ja sitten itse keittelisin hytissä vaikka teetä ja ottaisin kannella aurinkoa:),mutta jos siinä täytyy jatkuvasti painella nappeja niin ei kai tästä mitään tulisi?
Eli jos teen plotteriin vaikka 50(eli 50x kääntöä) pistettä 300 metrin välein (tällä kaavalla matkaa tulisi 15 kilometriä) niin osaako autopilotti ne lukea plotterista ja ajaa sen reitin loppuun asti ilman minun puuttumista nappeihin tai ruoriin?- on jees
Joo enpä tuota vetouistelua ajatellut. Olisi kyllä kieltämättä kätevää voisi keskittyä itse kalastelemiseen. Valitettavasti kysymykseen en osaa vastata :(
- Eetu
Riippuu varmaan pilotin merkistä pitääkö käännös kuitata. Itselläni on myös Raymarinen ST 6001 ja siihen liitettynä Raymarinen plotteri. En ole kokeillut saaristossa reittipisteajoa autopilotin ohjaama, koska veneen matkanopeus on 30 solmua ja kännökset ovat paikasta riippuen varsin jyrkkiä. Tämä taas vaatii pilotin asetuksilta nopeita suuria liikkeitä.
Raymarinen laitteet ovat SeaTalk kaapeloinnin johdosta erittäin helposti toisiinsa liitettäviä.
Törmäys vaaran voi poistaa laittamalla tutkan valvomaan veneen ympäristöä halutulla alueella eli tutka hälyttää, kun jokin este tulee liian lähelle venettä. - tärkeää.
Eetu kirjoitti:
Riippuu varmaan pilotin merkistä pitääkö käännös kuitata. Itselläni on myös Raymarinen ST 6001 ja siihen liitettynä Raymarinen plotteri. En ole kokeillut saaristossa reittipisteajoa autopilotin ohjaama, koska veneen matkanopeus on 30 solmua ja kännökset ovat paikasta riippuen varsin jyrkkiä. Tämä taas vaatii pilotin asetuksilta nopeita suuria liikkeitä.
Raymarinen laitteet ovat SeaTalk kaapeloinnin johdosta erittäin helposti toisiinsa liitettäviä.
Törmäys vaaran voi poistaa laittamalla tutkan valvomaan veneen ympäristöä halutulla alueella eli tutka hälyttää, kun jokin este tulee liian lähelle venettä.Laitat tutkan valvomaan esteitä ja ajat sitten verkkoon....
- Minäpetteri
Itselläni on Simradin autopilotti ja Raymarinen karttaplotteri. Kun venee seuraa reittiä, pitää kääntöpiste kuitata ennenkuin vene kääntyy.
Mielestäni kahden laitteen yhdistelmä on parempi siksi, että silloin vene menee varmasti juuri haluttua reittiä. Pelkällä autopilotilla voivat tuuli ja virta aiheuttaa sivuttaissiirtymistä eli joutuu tekemään korjauksia ettei joudu reitiltä sivuun.
Omassa plotterissani on "Mene tähän pisteeseen" -toiminto, joka käytännössä vastaa autopilottia, mutta gps pitää huolen ettei sortoa tapahdu.
Näillä kahdella laitteella on saaristossakin miellyttävää ajella ja käytän niitä siellä paljon. Silloin kun reittipisteet ovat lähellä toisiaan, ajan kuitenkin aina käsiohjauksella.
-minäpetteri - käyttää
Minäpetteri kirjoitti:
Itselläni on Simradin autopilotti ja Raymarinen karttaplotteri. Kun venee seuraa reittiä, pitää kääntöpiste kuitata ennenkuin vene kääntyy.
Mielestäni kahden laitteen yhdistelmä on parempi siksi, että silloin vene menee varmasti juuri haluttua reittiä. Pelkällä autopilotilla voivat tuuli ja virta aiheuttaa sivuttaissiirtymistä eli joutuu tekemään korjauksia ettei joudu reitiltä sivuun.
Omassa plotterissani on "Mene tähän pisteeseen" -toiminto, joka käytännössä vastaa autopilottia, mutta gps pitää huolen ettei sortoa tapahdu.
Näillä kahdella laitteella on saaristossakin miellyttävää ajella ja käytän niitä siellä paljon. Silloin kun reittipisteet ovat lähellä toisiaan, ajan kuitenkin aina käsiohjauksella.
-minäpetteriplotteria kompassin sijasta niin tarviiko Simradin mukana tuleva kompassi kuitenkin kytkeä vai voiko sen jättää asentamatta?
Uisteluvauhdilla olisi kyllä parempi jos sen käännöskuittauksen saisi pois päältä eli vene kääntyisi ilman kuittausta,matka ajossa sitten asia erikseen. - Sepu
käyttää kirjoitti:
plotteria kompassin sijasta niin tarviiko Simradin mukana tuleva kompassi kuitenkin kytkeä vai voiko sen jättää asentamatta?
Uisteluvauhdilla olisi kyllä parempi jos sen käännöskuittauksen saisi pois päältä eli vene kääntyisi ilman kuittausta,matka ajossa sitten asia erikseen.Autopilotti ei tiedä veneen asentoa kulkusuuntaan nähden ilman sähkökompassia. Sähkökompassi on asennettava veneenkeskilinjan tuntumaan ja lähellä ei saa olla metallia joka reakoi mangneettiin.
- Anonyymi
tärkeää. kirjoitti:
Laitat tutkan valvomaan esteitä ja ajat sitten verkkoon....
Tutka kylläkin näyttää nykyään verkon merkkipoijutkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutka kylläkin näyttää nykyään verkon merkkipoijutkin.
Hyvä että sanoit.
Tuo on arkarruttanut minua jo 13,5 vuotta.
- ongelmia
Kun ostat laitteita vaadi kaupan ehdoksi, että eri laitteet ymmärtävät toisiaan. Vaikka tekniset tiedot kertoisivat kaiken olevan kunnossa, saattaa joku estää eri merkkisten laitteiden toiminnan toistensa kanssa. Varminta on ostaa saman valmistajan plotteri ja autopilotti. Läppäreiden ym. liittäminen järjestelmään vaatii yleensä asiaan vihkiytymistä ja syvällistä ymmärtämistä.
- Anonyymi
Olen purjehtija. Minulla on autopilotti ja plotteri jotka eivät juttele keskenään. Purjehtiessa autopilotti on mielestäni laite joka vain tottelee käskyä pidä tämä suunta.
Yksinpurjehduksessa todella tärkeä vekotin jota voi käyttää kone- ja tuulivoimalla edetessä. Esimerkiksi isopurjeen nosto koneajolla vastatuuleen autopilotilla ajaen tekee hommasta helpon ilman gastia purjehdittaessa.
En oikein ymmärrä ideaa venekäytössä olevasta autopilotista joka ohjaisi venettä plotterin reittiä pitkin tehden kurssin muutokset ja muut manoveerit. Mielestäni tuollaisen automatiikan kanssa veneilystä katoaisi olennaisia juttuja.- Anonyymi
On veneitä ja veneitä. Jokunen vuosi sitten ajoin yhtä valtamerikelpoista paattia kaksi viikkoa neljän tunnin vahdeissa, enkä koskaan ohjannut ruorilla, pelkästään autopilotilla. Muutaman kerran piti hieman reittiä muuttaa konttilaivojen väistämiseksi, mutta sekin meni autopilotilla käskemällä ajamaan 10 astetta sivuun reitiltä hollin aikaa. Sitten käsky palata reitille seuraavaan kääntöpisteeseen. joka saattoi olla 26 tunnin päästä, eli kerkisi mennä kuusi vahtivuoroa ettei tarvinnut kenekään tehdä mitään muuta kuin tähystää joko silmällä tai tutkalla ja AIS plotterilla ja lämpökameralla, ja päivystää radiota. Jännintä olikin se, kenen vahdilla pääsi painamaan käännöksen kuittausnappia...
- Anonyymi
Nyt sorron yöstä nouse. Katsos se sorron huomiointi sulta puuttuu.
Mulla on kytketty järjestelmään ja löytyy mm. tuulikorjaus. Ihan kivoja juttuja. - Anonyymi
Ei kannata luottaa liikaa autopilottiin, se ei aja venettäsi ulos laituripaikalta eikä hoida rantautumista. Sinun on oltava valmis ohjaamaan itse ja ymmärrettävä tilanne. Autopilotti toimii parhaiten siten että lataat kännykkääsi merikarttasovelluksen. Ennen matkaa osoitat kartalta minne olet menossa ja painat autoroute ja siirrät reitin plotterille. Hoidat itse veneesi pois satamasta reitin päähän ja painat ”go” tai ”auto”. Pilotti keskustelee NMEA väylän kautta plotterin kanssa ja ohjaa edeltä käsin tekemäsi reittisuunnitelman mukaan. Katsot plotterilta ETA:n (Estimated Time of Arraival) ja asetat herätyksello sovellukseen tuon ajan. Kun herätyskello ilmoittaa valmistaudut ajamaan veneesi itse satamaan. Autopilotti ei tee kaikkea puolestasi mutta se helpotta paljon.
- Anonyymi
Piti oikein kuivata silmät tuon viestin jälkeen. Harvoin on noin hauskaa tekstiä täällä ollut.
Palataan kuitenkin asiaan.
Mikäli oikeasti teet noin reitillä, niin pyytäisin tekemään ilmoituksen VTS palveluun, jotta saisimme varoituksen kun olet enroute.
Muutenkin hirvittää nuo kahvin keitossa olevat autopilotilla risteilevät kipparit.
T. Näkö- ja kuulotähystys
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703