Milloin tavarahankinnat vauvalle?

Talven mamma

Heippa!
Pohdin tässä, että missä vaiheessa kannattaa ostaa vaunut, turvakaukalo ja muut isommat hankinnat vauvalle...? Nuttuja ja muita pieniä hankintojahan voi tehdä jo "hyvissä ajoin". Kannattaako vaunut ostaa kuitenkin jo ennen lapsen syntymää? Entä milloin voi alkaa lastenhuonetta sisustamaan ja laittamaan ilman että sukulaiset ja muut pitävät hölmönä...? :)Kysymykseni voivat kuulostaa hölmöiltä, mutta odotan ensimmäistäni, enkä oikein tiedä kuinka toimia näiden hankintojen kanssa...

7

3327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realniina

Mun mielestä ei kannata miettiä sukulaisten mielipiteistä, vaan toimia sen mukaan, miten itse tahtoo, eli ostaa silloin tarvikkeita, kun sellainen fiilis tulee. Toisaalta ei kannata ihan alkuvaiheessa kovin suuria ostoksia tehdä, jos vaikka tuleekin keskenmeno.

Itselläni ei ole vielä hankittuna muuta kun vaatteita, mutta tarkoitus on kyllä saada kaikki tarvittava tavara ostettua ennen lapsen syntymää.

• Minde84

Minä varasin vaunut jo alle 20 viikolla:)
      Sehän ihan riippuu susta itsestä miten haluat tavaraa laittaa. Minä olen laittanut rahatilanteen mukaan.Kun ostaa pikkuhiljaa vähän niin tuntuu ettei mene niin paljon rahaa.
      Jos susta tuntuu että haluat laittaa kaiken valmiiksi ajoissa niin miksi ei?kuka sen estää?Anna palaa vaan:)

• oli kaikki valmiina jo noin kolmisen kuukautta ennen laskettua aikaa. Kaikki muu paitsi lapsen huone kun tyttö nukkui puolivuotiaaksi meidän makuuhuoneessa, ihan yösyöttämisen helpottamiseksi, ja muutenkin oli mukava kuunnella pienen tuhinaa kun tyttö nukkui. Mä hankin kaiken tosi ajoissa valmiiksi, kun ajattelin, että vauva ei aina synny silloin kun on laskettu-aika, vaan se voi syntyä paljon etuajassakin. Tosin silloin jos syntyy tosi aikaisin, niin joutuu olemaan teholla, mutta jotenkin turvallisemmalta tuntui kun kaikki oli valmiina. Mä ostaisin kyllä kaiken jo ennen kuin vauva syntyy, jos nyt ei kauhean aikaisin muuten halua kaikkea ostaakaan. Pinnasänky, turvakaukalo, ja vaunut meillä siis oli valmiina jo pitkään. Syöttötuolin hain serkulta vasta sitten kun tyttöä sai alkaa istuttamaan eli vasta 5-6kk ikäisenä. Vaatteita en ostanut muistaakseni itse ollenkaan etukäteen, kun otin äitiyspakkauksen ja lahjaksi tyttö sai oikeastaan kaikilta vaatteita kun syntyi. Mummot ostivat kaikenlaista vielä lisäksikin... Tytön huoneen laitoin oikeastaan valmiiksi siinä pitkin äitiyslomaa, siihen mennessä kun tyttö siirtyi puolivuotiaana nukkumaan yönsä omassa huoneessa.

Eikä ollut hölmö kysymys yhtään =)

• tilda-iida

moikka

Vaunuja kannatta alkaa jo katselemaan "sillä silmällä". Joskus syksyllä aletaan myydä tämän vuoden malleja alennuksella pois uutuuksien tieltä, joten katselisin nyt valmiiksi ja kävisin syksyllä ostamassa. Niitähän ei tarvitse ottaa heti mukaan, vaan voi hakea sitten myöhemmin (ainakin jossain liikkeissä). Ja kyllä nimenomaan ostaisin ennen syntymää, sillä vauvan kanssa shoppaaminen ei ole aina niin yksinkertaista...

Vaunuostokset on muutenkin ihan "salatiedettä", joten kannattaa tarkkaan miettiä etukäteen, mitä ominaisuuksia vaunuihin haluaa. Niitä on niin erilaisia. Parhaat vinkit saat yli 1-2 vuotiaiden lasten vanhemmilta. He tietävät mitkä kärryt on hyvät sekä pienelle vauvalle ja 15kg taaperolle... no joo alkaa menemään vähän ohi aiheen...

Mun mielestä muissakin isoissa vauvatavara hankinnoissa kannattaa hyödyntää alennusmyyntejä. Eikös ne kohta juhannuksen jälkeen ala?

• Auroora

Voi olla ettet rv 30 enää jaksa hirveästi rampata kaupoissa (riippuu raskauden sujumisesta), joten kannattaa ainakin käydä tutustumassa valikoimaan ja tekemässä hintavertailuja ajoissa. Sanoisin että siinä rv 20->? Joissakin vaunuissa voi olla jopa parin kuukauden toimitusaika!

Kannattaa ehdottomasti kytätä alennusmyyntejä (jopa 50-70% alennusta isoista tuotteista) ja kysyä mahdollisuutta aloittaa tuotteen takuuaika vasta lasketun ajan paikkeilla. Käytettyjä vaatteita ja tavaroita löytää nettihuutokaupoista ja kirppareilta pilkkahintaan, tosin käytettyjen turvalaitteiden ostamisessa kannattaa miettiä tarkkaan.

• ...

Ei kannata liian aikaisin alkaa laittaa, jos tulee keskenmeno tms. Tietty jokainen alkaa laitella valmiiksi silloin kun alkaa tuntua siltä.
        Itse aloin joskus rakenneultran jälkeen järjestellä tavaroita ja kyselemään sukulaisilta vaunuja jne.
        Älä kuitenkaan jätä aivan viime metreille, kun silloin ei jaksa kauheasti touhuta..
        Vaatteet kyllä olin pessyt, mutta järjestely hoitopöydän lähelle oli jäänyt..no anoppi oli kotiutumispäivänä järjestänyt valmiiksi..:)
        Lisävinkki; kannattaa jo ennen sairaalasta kotiutumista varata kotiin rintakumeja ja korviketta (ihan varmuudeksi, ettei tarvi heti lähteä apteekkiin ja kauppoihin pyörimään..kokemusta on..). Lisäksi mies voi täyttää jääkaapin ja ottaa ruokapuolen hoitoon ainakin ekaksi viikoksi..

• odottova mamma
        ... kirjoitti:

Ei kannata liian aikaisin alkaa laittaa, jos tulee keskenmeno tms. Tietty jokainen alkaa laitella valmiiksi silloin kun alkaa tuntua siltä.
        Itse aloin joskus rakenneultran jälkeen järjestellä tavaroita ja kyselemään sukulaisilta vaunuja jne.
        Älä kuitenkaan jätä aivan viime metreille, kun silloin ei jaksa kauheasti touhuta..
        Vaatteet kyllä olin pessyt, mutta järjestely hoitopöydän lähelle oli jäänyt..no anoppi oli kotiutumispäivänä järjestänyt valmiiksi..:)
        Lisävinkki; kannattaa jo ennen sairaalasta kotiutumista varata kotiin rintakumeja ja korviketta (ihan varmuudeksi, ettei tarvi heti lähteä apteekkiin ja kauppoihin pyörimään..kokemusta on..). Lisäksi mies voi täyttää jääkaapin ja ottaa ruokapuolen hoitoon ainakin ekaksi viikoksi..

näin, me hankittiin vaunut np-ultran jälkeen. Käytetyt mutta ihan kuin uudet. Hoitopöytä melkein samaan syssyyn. Veljeltä saatiin turvakaukalo,sänky, matkasänky,sitteri, vaatetta ja lakanoita yms..

sitten pidin pienen tauon, nyt ostin eilen ammeen ja kaikki onkin jo. Mitään rintapumppuja en oo ruennu ostamaan etukäteen, ostan sitten kun sairaalasta kotiudun jos tarviin. Niin ja toinen turvakaukalo ostettiin pari viikkoo sitten. Kaikki olis valmiina,vaatteet pesty ja laiteltu laatikoihin, ainut mikä puuttuu vielä niin vauva..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2975
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1422
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1186
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      902
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      783
    Aihe