Seuraava autoni?

kake

Olen pitkään jo haaveillut tuollaisesta Scenicistä. Nyt olenkin tarttumassa tähän kesätarjouksen- ja latitude-paketin yhdistelmään. Muutamaan asiaan olisi mukava saada tietoa:

Millaiset ensiasennusrenkaat Scenicissä on? Ovatko hiljaiset?

Onko tuosta avattavasta takalasista mitään iloa?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista, mielestäni tämä on yksi asiallisimpia Suomi24:n autopalstoja!

18

2702

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rellun pippana

... meidän muiden armoitettujen joukkoon. Tee pitkäaikaisesta haaveestasi totta ja hae oma Scenu! Minulla ei ole kokemusta avattavasta takalasista, mutta ainakin minulla oli ostaessani alla Misukan Energyt. Tuskin näin vähäpätöinen asia voi ostopäätökseesi vaikuttaa! Minä olen tyytyväinen renkaisiin ja siihen, että auto ("pikku-scenu") on hiljainen. Se mitä olen hieman kritisoinut löytyy selatessasi muutamaa viestiä alaspäin kohdasta "Nitinät ja natinat".

• Filsu2

Itse sain Michelinin renkaat ensiasennuksena ja ne ovat mielestäni ihan mukavan hiljaiset. Jotkut ovat joutuneet tyytymään kuulemma Dunloppeihin jotka ovat kuulemma aika äänekkäät. Tosin auto itsessään on jo niin hiljainen että ei äänekäskään rengas kovin paha ole.

Ja mitä avattavaan takalasiin tulee niin en välttämättä sellaista ottaisi vaan satsaisin johonkin toiseen varusteeseen. Esimerkiksi vaikka rulokaappi (330), aterm. tuulilasi (120), kattokaaret/suojaverkko (200) tai jopa nahkaratti ja nuppi (120). Eli sanoisin että mikä tahansa noista on parempi kuin avattava takalasi. Mutta kuten otsikossa sanoin niin se on vain oma mielipiteeni.

Ja itseasiassa silloin kun itse ostin auton niin valitsin Business mallin. Hintaa tuli 300 euroa enemmän ja sillä sai aluvanteet (800) ja soittimen (450). Nyt kun on tuo kesäkampanja niin en tiedä mitä hyötyä tuosta business mallista olisi mutta kannattaa kysyä myyjältä. Ja useat ihmiset ajattelevat että business on vain ja ainoastaan työsuhdeautoilijoita varten, ja siinä he ovat väärässä. Kuka tahansa saa ostaa sellaisen...

• Me II

Ensiasennusrenkaat ovat Dunlopin SP Sport 300. Minulla oli huonot kokemukset Dunlopeista edellisessä autossa (Megane II) mutta nämä vaikuttavat "ihan hyviltä". Lisävarusteena on rulokaappi. Se maksaa jälkiasennuksena n. 1000 euroa, joten se kannattaa ottaa heti uutena. (jos ottaa..) Autossani on 2100 euron privilege-paketti ja automaatti-ilmastointi (pakollinen!)

• jjj

Esitänpä vastakkaisen näkemyksen rulokaapista. Tossa vehkeessä on jo noita säilytyslokeroita ihan kotitarpeiksi.

Jättämällä rulokaapin pois vaimo pääsee vauhdissa takapenkille erotuomariksi tai kun vaimo ajaa meen taakse itte erotuomariksi. Keskipaikalla voi kallistaa selkänojan ja heittää jalat suoraksi kun tilaa on kuin bisneksessä, paitsi ettei gintoniccia tarjoilla.

• Rellun pippana
        jjj kirjoitti:

Esitänpä vastakkaisen näkemyksen rulokaapista. Tossa vehkeessä on jo noita säilytyslokeroita ihan kotitarpeiksi.

Jättämällä rulokaapin pois vaimo pääsee vauhdissa takapenkille erotuomariksi tai kun vaimo ajaa meen taakse itte erotuomariksi. Keskipaikalla voi kallistaa selkänojan ja heittää jalat suoraksi kun tilaa on kuin bisneksessä, paitsi ettei gintoniccia tarjoilla.

Mikä varustelutaso sulla sitten on? Mulla on ihan perus-confort -malli ja kyllä muija välillä ajaa aina bussipysäkille tai levähdyspaikalle, jonka jälkeen kysyy: "Kulta, veistänkö välillä viski-siivun vai avaanko sinulle "hansikaslokerosta" uuden kylmän oluen?

No joo! Anteeksi! Oli asiaton! Ja mauton! Mutta totta! En voinut olla paljastamatta!;)

• mja
        jjj kirjoitti:

Onhan toi trolli että "vaimo menee vauhdissa takapenkille" ? Eihän liikkuvassa autossa vaihdeta paikkaa ja turvavyöt pidetään kiinni. Toi kuulostaa ihan britneyspearsilta tollanen. Paikanvaihtoa varten on bussipysäkit ja pientareet.

Mitä rulo-kaappiin tulee, niin sehän pitäisi ehdottomasti saada vakivarusteeksi. Itse väärinäytän sitä osittain (minulla on siellä 2 Bilteman pientä roskista piilossa sisällä). Scenicin muista ns. "lokeroista" ei viitsi puhua samana päivänä rulon kanssa. Ne on mainososastoa varten (vrt. VW touran mainokset). Jos Scenicin pikku-luukkuihin jotain mahtuu, niin sinne yleensä unohtuu - Varsinkin mattojen alla olevat lattialuukut ovat ihan turhia, jollei tietäisi että etelässä matot puuttuvat. Matoista huolimatta ainakin kuskin lattialuukkuun pääsee talvella hiekkaa & purua.

Mutta se rulon käsinoja, se on must! Miten ovatkin onnistuneet laittamaan niin hyvään paikkaan. Kun siinä on vielä se liukukiskokin, niin saan oikean kyynärpään millilleen oikein. Ja pikkutarvikkeet istuvat hyvin mukitelineessä rulon nokassa. Autoon kiivetessäni otan käsinojasta tukea, ettei hento expression-verhoilu vaan kulu (hyvin onkin säilynyt). Rulo rules!

• jjj
        Rellun pippana kirjoitti:

Mikä varustelutaso sulla sitten on? Mulla on ihan perus-confort -malli ja kyllä muija välillä ajaa aina bussipysäkille tai levähdyspaikalle, jonka jälkeen kysyy: "Kulta, veistänkö välillä viski-siivun vai avaanko sinulle "hansikaslokerosta" uuden kylmän oluen?

No joo! Anteeksi! Oli asiaton! Ja mauton! Mutta totta! En voinut olla paljastamatta!;)

Juu, ei mulla tarjoilu pelaa, valittaa vaan sukkien hajusta ! (kyllä mää ne joka kuukausi vaihdan, ainakin jalasta toiseen)

MJA:lle vaimo ei oo mikään sotanorsu, joten sujahtaa siittä kyllä nopeasti taakse, en mää oo sitä kuskinpaikalta sinne pyytänytkään mulle viskisiivua tuomaan vaan sujahtaa silloinkun ei itse aja ;). Laitonta, kyllä -Vaarallista, no elämä on, ei se nyt siittä alvariinsa loiki ja silloinkin tilanteen ja liikenteen mukaan. Vertaus britneyn temppuihin meni sulta vähän överiksi.

Ethän sinä vaan mitään tavaroita sieltä rulosta ajaessa voi kaivaa, se on vaarallista !

Mutta turhapa tuosta on kinastella, tykkään potkasta jalat suoraksi kun istun takana keskellä.

• W..
        mja kirjoitti:

Onhan toi trolli että "vaimo menee vauhdissa takapenkille" ? Eihän liikkuvassa autossa vaihdeta paikkaa ja turvavyöt pidetään kiinni. Toi kuulostaa ihan britneyspearsilta tollanen. Paikanvaihtoa varten on bussipysäkit ja pientareet.

Mitä rulo-kaappiin tulee, niin sehän pitäisi ehdottomasti saada vakivarusteeksi. Itse väärinäytän sitä osittain (minulla on siellä 2 Bilteman pientä roskista piilossa sisällä). Scenicin muista ns. "lokeroista" ei viitsi puhua samana päivänä rulon kanssa. Ne on mainososastoa varten (vrt. VW touran mainokset). Jos Scenicin pikku-luukkuihin jotain mahtuu, niin sinne yleensä unohtuu - Varsinkin mattojen alla olevat lattialuukut ovat ihan turhia, jollei tietäisi että etelässä matot puuttuvat. Matoista huolimatta ainakin kuskin lattialuukkuun pääsee talvella hiekkaa & purua.

Mutta se rulon käsinoja, se on must! Miten ovatkin onnistuneet laittamaan niin hyvään paikkaan. Kun siinä on vielä se liukukiskokin, niin saan oikean kyynärpään millilleen oikein. Ja pikkutarvikkeet istuvat hyvin mukitelineessä rulon nokassa. Autoon kiivetessäni otan käsinojasta tukea, ettei hento expression-verhoilu vaan kulu (hyvin onkin säilynyt). Rulo rules!

Itselläni tuo rulo on ja olen siihen kovinkin tyytyväinen, mutta ymmärrän myös ihmisiä jotka eivät sitä halua. Nimittäin jos kuskilla tai etumatkustajilla on leveyttä reilusti ihannemittoja enemmän, niin turvavyön kiinnilaittoa rulo hankaloittaa.

Ns lokeroillekin löytyy käyttöä: varoituskolmio, ensiapulaukku, lämmittimen johto ja jääraappa aktiivikauden ulkopuolella - noin esimerkiksi mainittuna.

• Perheellinen
        W.. kirjoitti:

Itselläni tuo rulo on ja olen siihen kovinkin tyytyväinen, mutta ymmärrän myös ihmisiä jotka eivät sitä halua. Nimittäin jos kuskilla tai etumatkustajilla on leveyttä reilusti ihannemittoja enemmän, niin turvavyön kiinnilaittoa rulo hankaloittaa.

Ns lokeroillekin löytyy käyttöä: varoituskolmio, ensiapulaukku, lämmittimen johto ja jääraappa aktiivikauden ulkopuolella - noin esimerkiksi mainittuna.

Etulokerot: kuskin jalkatila hanskat & pelkääjän paikka sekalaista "piilotettavaa" tavaraa tarvittaessa (penkin alus laatikot todella käteviä papereille jne.)

Takajalkatilan lokerot: vasen: EA laukku & oikea: varoituskolmio ja 2kg sammutin

Tavaratilan "pitkähkö" lokero: paikka-aine spraypullo :)

• mja
        Perheellinen kirjoitti:

Etulokerot: kuskin jalkatila hanskat & pelkääjän paikka sekalaista "piilotettavaa" tavaraa tarvittaessa (penkin alus laatikot todella käteviä papereille jne.)

Takajalkatilan lokerot: vasen: EA laukku & oikea: varoituskolmio ja 2kg sammutin

Tavaratilan "pitkähkö" lokero: paikka-aine spraypullo :)

Kannattaisikohan ensiapupakkaus pitää jossain paremmin näkyvässä paikassa kuin "salalokerossa" lattiamaton alla. Apua tarvitseva voi olla vaikka tajuton EA-pakkauksen omistaja itse ja silloin ei paljon auta jos ikkunassa on EA-tarra, mutta mahdollinen auttaja ei tunne Rellun lokeroita. Siksi kai tarra on olemassa - että sivulliset auttajat tietävät käyttää? Itse en olisi kyllä älynnyt etsiä EA-tarvikkeita maton alta lattialokerosta. Mieluummin vaikka takaoven taskussa - tai ehkä tarralla varustetussa vetolokerossa?

Palosammuttimen kahvassa sensijaan on todennäköisesti kuski itse. En tiennyt että lokeroon voisi noinkin iso esine mahtua, mutta kestääkö pahvisen tuntuinen pohja varmasti? Onkohan muuten palosammuttimia muita kuin jauhepohjaisia, esim CO2-sammuttimia? Usein kaikkialle tunkeutuva jauhe pilaa auton lunastuskuntoon, vaikka itse palo saataisiin sammutettua.

• Perheellinen
        mja kirjoitti:

Kannattaisikohan ensiapupakkaus pitää jossain paremmin näkyvässä paikassa kuin "salalokerossa" lattiamaton alla. Apua tarvitseva voi olla vaikka tajuton EA-pakkauksen omistaja itse ja silloin ei paljon auta jos ikkunassa on EA-tarra, mutta mahdollinen auttaja ei tunne Rellun lokeroita. Siksi kai tarra on olemassa - että sivulliset auttajat tietävät käyttää? Itse en olisi kyllä älynnyt etsiä EA-tarvikkeita maton alta lattialokerosta. Mieluummin vaikka takaoven taskussa - tai ehkä tarralla varustetussa vetolokerossa?

Palosammuttimen kahvassa sensijaan on todennäköisesti kuski itse. En tiennyt että lokeroon voisi noinkin iso esine mahtua, mutta kestääkö pahvisen tuntuinen pohja varmasti? Onkohan muuten palosammuttimia muita kuin jauhepohjaisia, esim CO2-sammuttimia? Usein kaikkialle tunkeutuva jauhe pilaa auton lunastuskuntoon, vaikka itse palo saataisiin sammutettua.

Totta ettei vieras taatusti löydä tuota EA laukkua tuolta luukun alta, ajatuksena kun on ollut että sitä itse käyttää..

Ajoneuvoon sopivia sammuttimia ei oikein tuossa kokoluokassa löydy kuin nuo jauhemallit. Tosin nyt uuttuuksina mainostetaan noita "kalium" sammuttimia - tehosta en tiedä lainkaan, mutta kooltaan ovat todella pieniä..

• laaguna

Mulla on dunlopit alla ja mielestäni jyristää. Edellisessä autossani (laguna break -00) oli michelin energyt ja ne jyristivät samalla tavalla, niin että tiedä nyt sitten mikä olis hyvä.

• Scenu

Avattavassa takalasissa on ideaa esim jossain puolikkaan jäähallin kokoisessa jenkkilellukassa, jolloin ISOSTA takalasista on näppärä nostaa kauppakassit sisään, koska tuo jumalaton ovi on:
      a) pirun painava
      b) kääntyy usein hölmösti sivustaan, jolloin tarvitsee leveytensa takana tilaa, tai aukeaa alas, jolloin saa kurkotella selkä vääränä pusseja kyytiin.
      Scenicissä taas on takalasi
      1) suhteellisen pieni
      2) alareuna aika korkealla,
      joten koko idea avattavasta takalasista kuuluu sarjaan "nice-to-have, but where's the point"...

Samasta syystä (pieni takalasi) nekin rahat kannattaa käyttää vaikka peruutustutkaan, etututkakin olisi ihan kiva, mutta ei ainakaan omaamme tilatessa ollut listalla, eteenkään ei näkyvyys ole huippua, mutta sentään paljon parempi kuin taakse.

Mulla ainakin on Dunlopit alla eikä niistä ole mitään moitittavaa, käykää koeajamassa vaikka uutta Octaviaa tai Avensista, niin saatte vertailupohjaa. Toi rellu on pahuksen hiljainen auto. Ainoastaan äänimaailmassa häiritsee yli 4krpm kiljuva kone moottoritienopeuksissa, mutta kyllä sen sietää kun ajattelee vaihtoehtona ollutta 3keur lisähintaa paristakymmenestä lisähevosvoimasta, toki jos tuolloin olisi ollut turbo listalla niin pihassamme helposti olisi nyt sellainen.

Ne mitä itse otin:
      - Rulokaappi: Tuntuisi tosi kolholta ajatellakaan ilman, saisi olla oikeastaan vakiona
      - ESP jne oli tuolloin vielä optiona, tuo kori todella vaatii noi, hyvä kun tuli vakioksi
      - Automaatti-ilmastointi, ja samalla tuli kaupanpäällisenä aterminen tuulilasi. Molemmat hyviä. Tuo "näe-hyvin toiminto" on kyllä ranskalaislogiikan tulosta ja ihan joke, silloin kun sitä huurteenpoistoa kipeimmin kaipaisi, -5-0 astetta, ei ilmastointi enää toimi, eikä siten "näe hyvinkään" voi toimia...
      - Peruutustutka, ehdoton kaupungissa
      - Vakionopeussäädin, ehdoton maantiellä pidemmillä reissuilla, toisaalta firman vuokra-autot työmatkoilla on alkaneet jo kyrsimään kun on vakkariin tottunut..
      - Parempi varustetaso Comfort tjsp, jossa automaattisesti himmenevä taustapeili ja kaikkea pientä kivaa
      - Kattokaaret, bullshit, viereisessä säikeessä niistä..
      (tulikohan tuossa kaikki..)

Lasikattoa (avattava vain oli silloin listalla) mietimme, mutta sitten ei olisi saanut sitä tenavapeiliä joten se jätettiin, koska automme on ensisijaisesti kolmen tenavan kuljetusväline, ja ylipäätäänkin se ostettiin tenavien ehdoilla, eka auto josta näkevät muutakin kuin koivujen latvoja.

Omat poppikoneet oli minusta suoraan sanottuna hanurista, se perusradio näytti, tuntui ja kuulosti

• mja

Sitkeässä tuntuu olevan usko että Renaultin AC ei toimisi alle 0 C:ssa, lieneekö tieto peräisin saksalaisautojen omistajilta? Kyllä toimii, pakkasessakin mg-kytkin menee päälle, tyhjäkäyntinopeudessa tuntuu pieni nytkähdys, moottorin sammutuksen jälkeen kuulu tyypillinen kompressorin sammumishumina. Eri asia on, mitä se vaikuttaa, sillä lauhduttimen lämpötila pidetään yleensä n. 5 C:ssa. Sisäilmankierrolla AC:n huurteenpoisto toimii hyvin (testasin viime talvena)ja automaatti-ilmastointihan laittaa AC:n päälle sisäilman kierrolla aina, ulkolämpötilasta riippumatta. Kyllä minulla myös "näe hyvin" toimii talvella, lasi kirkastuu hetkessä.

Dunlopeista on moitittavaa, niistä tulee runkoääniä jotka jyrisee Suomen karkeilla asfalteilla. Talvella Nokian 4-nastarenkaissakin oli runkoäänet hiljaisemmat.

Himmenevä taustapeili katosi Confort-varusteista 2005. Confort-varustetason parhaat jutut ovat kyllä taittuva apukuskin selkänoja (varsinkin kun on lyhytperä) sekä pyyhinautomaatti. Käytän pyyhinautomatiuikkaa ympäri vuoden, vain lumi/jää hämää optiikan joskus. Manuaaliasentoa en käytä juuri koskaan, automatiikan hienosäätö riittää.

(moottori)lasikatosta olen kirjoittanut jo monta kertaa, onneksi et ottanut. Sitä helkutin luukkua ei voi pitää ajaessa auki juuri missään nopeuksissa, koska suhisee niin. Jopa sinänsä fiksusti ajateltu asento 1. missä se raottuu vain takaosastaan, on käyttökelvoton, koska myös etuosa nousee n. 5 mm ylöspäin ja ilma alkaa suhista raossa vaikka raossa on myös tiiviste. Tässä on kyllä muotoiluosasto jyrännyt teknisen osaston. "Tavallinen" kattoluukko ei suhise paljon, koska se ei avatessa tule katon tasosta ulos, vaan menee taakse katon sisään. Siksi esim. sivuikkuna ei pahemmin suhise kun sitä raottaa. Mutta kun niiden piti saada panoraamakatto, niin takana katon sisällä ei ole paikkaa liukuvalle etulasille.

Renaultin poppikone ei ole enää Philipsin, vaan VDO:n. Ääni on tosiaan hanurista, vaimon Clio tuli radiotta ja laitettiin siihen Suomessa 4000 mk:n Blaupunkt etukajarit. Joka kerta kun olen vaimon kyydissä, ihmettelen miten toi voi soida noin hyvin, vaikkei ole edes takakajareita. Scenicin poppikone tuli minulle maksutta kampanjassa ja olisin ottanut sen laadusta huolimatta, koska käyttömukavuus on ohjuspylvään satelliittiohjaimen ansiosta aivan ylivoimainen. Toisaalta, noi mp3- ym vaihtajat ei paljon hetkauta, kuuntelen radiota jos jotain kuuntelen. Aamulla työmatkalla korvat haluaa vielä nukkua.

Verhoilutasot/muut koristeet ja silloiset lisähinnat ovat authentique ( 0 e) , expression ( 800), dynamique ( 1600 e) ja privilege ( 2400 e)

Pysäköintitutka olisi maksanut itsensä bonuksina takaisin viime talvena. Omat muoviosat korjaantui vain 100 eurolla (Smart Repair-ketju) mutta naapurin ovi meni pahasti. Se tuli yllättäen viereisen auton takaa kun vekslasin autoa kolossa suoraan. Kova oli sillä kiire omalle paikalle, mutta parkkiksella peruuttaja maksaa. Tutka olisi huutanut, että heppu on takana.

• Scenu
        mja kirjoitti:

Sitkeässä tuntuu olevan usko että Renaultin AC ei toimisi alle 0 C:ssa, lieneekö tieto peräisin saksalaisautojen omistajilta? Kyllä toimii, pakkasessakin mg-kytkin menee päälle, tyhjäkäyntinopeudessa tuntuu pieni nytkähdys, moottorin sammutuksen jälkeen kuulu tyypillinen kompressorin sammumishumina. Eri asia on, mitä se vaikuttaa, sillä lauhduttimen lämpötila pidetään yleensä n. 5 C:ssa. Sisäilmankierrolla AC:n huurteenpoisto toimii hyvin (testasin viime talvena)ja automaatti-ilmastointihan laittaa AC:n päälle sisäilman kierrolla aina, ulkolämpötilasta riippumatta. Kyllä minulla myös "näe hyvin" toimii talvella, lasi kirkastuu hetkessä.

Dunlopeista on moitittavaa, niistä tulee runkoääniä jotka jyrisee Suomen karkeilla asfalteilla. Talvella Nokian 4-nastarenkaissakin oli runkoäänet hiljaisemmat.

Himmenevä taustapeili katosi Confort-varusteista 2005. Confort-varustetason parhaat jutut ovat kyllä taittuva apukuskin selkänoja (varsinkin kun on lyhytperä) sekä pyyhinautomaatti. Käytän pyyhinautomatiuikkaa ympäri vuoden, vain lumi/jää hämää optiikan joskus. Manuaaliasentoa en käytä juuri koskaan, automatiikan hienosäätö riittää.

(moottori)lasikatosta olen kirjoittanut jo monta kertaa, onneksi et ottanut. Sitä helkutin luukkua ei voi pitää ajaessa auki juuri missään nopeuksissa, koska suhisee niin. Jopa sinänsä fiksusti ajateltu asento 1. missä se raottuu vain takaosastaan, on käyttökelvoton, koska myös etuosa nousee n. 5 mm ylöspäin ja ilma alkaa suhista raossa vaikka raossa on myös tiiviste. Tässä on kyllä muotoiluosasto jyrännyt teknisen osaston. "Tavallinen" kattoluukko ei suhise paljon, koska se ei avatessa tule katon tasosta ulos, vaan menee taakse katon sisään. Siksi esim. sivuikkuna ei pahemmin suhise kun sitä raottaa. Mutta kun niiden piti saada panoraamakatto, niin takana katon sisällä ei ole paikkaa liukuvalle etulasille.

Renaultin poppikone ei ole enää Philipsin, vaan VDO:n. Ääni on tosiaan hanurista, vaimon Clio tuli radiotta ja laitettiin siihen Suomessa 4000 mk:n Blaupunkt etukajarit. Joka kerta kun olen vaimon kyydissä, ihmettelen miten toi voi soida noin hyvin, vaikkei ole edes takakajareita. Scenicin poppikone tuli minulle maksutta kampanjassa ja olisin ottanut sen laadusta huolimatta, koska käyttömukavuus on ohjuspylvään satelliittiohjaimen ansiosta aivan ylivoimainen. Toisaalta, noi mp3- ym vaihtajat ei paljon hetkauta, kuuntelen radiota jos jotain kuuntelen. Aamulla työmatkalla korvat haluaa vielä nukkua.

Verhoilutasot/muut koristeet ja silloiset lisähinnat ovat authentique ( 0 e) , expression ( 800), dynamique ( 1600 e) ja privilege ( 2400 e)

Pysäköintitutka olisi maksanut itsensä bonuksina takaisin viime talvena. Omat muoviosat korjaantui vain 100 eurolla (Smart Repair-ketju) mutta naapurin ovi meni pahasti. Se tuli yllättäen viereisen auton takaa kun vekslasin autoa kolossa suoraan. Kova oli sillä kiire omalle paikalle, mutta parkkiksella peruuttaja maksaa. Tutka olisi huutanut, että heppu on takana.

Eli siis se huurteenpoisto ei toimi kun kylmällä autolla on lähdössä liikkeelle pakkasella lasit jäässä. Aamulla lämpötilamuutosten vuoksi vielä yleensä kun on raaputtanut lasit ja ajanut 10 metriä ovat ne taas umpikuurassa... Lämpimässä autossa kyllä lasit pysyy auki ilmankin mitään ihmeratkaisuja yleensä, ainakin pitäisi. Mutta kun lähdet liikkeelle, se miksi joissakin on lämmitettävä tuulilasi, ei tuo "näe hyvin" tuo yhtään lohtua koska kenno saa sisäänsä kylmää ilmaa ja se joutuu suojautumaan jäätymiseltä. Sitten kun kennolle saadaan lämmintä ilmaa, saadaan lasit aukikin sillä lämpimällä ilmalla.... Nimimerkillä viime talvenakin n kertaa kotoa päikkärille lasit enemmän tai vähemmän ummessa näe hyvin päällä...

• Filsu2
        Scenu kirjoitti:

Eli siis se huurteenpoisto ei toimi kun kylmällä autolla on lähdössä liikkeelle pakkasella lasit jäässä. Aamulla lämpötilamuutosten vuoksi vielä yleensä kun on raaputtanut lasit ja ajanut 10 metriä ovat ne taas umpikuurassa... Lämpimässä autossa kyllä lasit pysyy auki ilmankin mitään ihmeratkaisuja yleensä, ainakin pitäisi. Mutta kun lähdet liikkeelle, se miksi joissakin on lämmitettävä tuulilasi, ei tuo "näe hyvin" tuo yhtään lohtua koska kenno saa sisäänsä kylmää ilmaa ja se joutuu suojautumaan jäätymiseltä. Sitten kun kennolle saadaan lämmintä ilmaa, saadaan lasit aukikin sillä lämpimällä ilmalla.... Nimimerkillä viime talvenakin n kertaa kotoa päikkärille lasit enemmän tai vähemmän ummessa näe hyvin päällä...

Kyllä toimii mallikkaasti. Eli olen mja:n kanssa aivan samaa mieltä asiasta. Kun AC menee päälle niin se kuivattaa sisäilmaa ja ikkuvat pysyvät tämän takia paremmin auki. Ja kyllä se lämmintä ihan mukavasti puhaltaa nopeasti.

Eli jos sulla on jotain ongelmia tämän kanssa niin ehdottaisin että ottaisit yhteyttä myyjään. Siinähän saattaapi olla jotain vikaa...

• mja
        Scenu kirjoitti:

Scenicissä on kaikissa malleissa sähkötoiminen lämmityspatruuna jonka ansiosta ainakin etelä-Suomen oloissa alkaa haaleaa ilmaa tulla jo 1 minuutin kuluttua vaikka olisi tyhjäkäynnillä. Patruunan naksutuksen voi kuullakin kylmästartin jälkeen. Vähän kummalta toi umpikuurassa-juttu tuntuu (onko dieseli?). Kotona on tolppa ja sisälämppäri, mutta töissä joutuu starttaamaan pakkasessa. Usein Scenicin sähköpatruuna ehtii sulatella tuulilasin kirkkaaksi muutaman asteen pakkasessa jo siinä ajassa mikä kuluu lumien harjaamiseen. Itse asiassa, aika harvoin olen koko talvena joutunut varsinaisesti skrabaamaan tuulilasia.

Ei se "näe hyvin" tietenkään ikkunaa kirkasta jos auto on muuten umpijäässä - onkohan sulla liian kiire parkkikselta päikkärille, anna sen patruunan lämmetä hetki...

• Perheellinen

Syksyllä tulossa vaihto eteen ja mietityttää mihin tuon GS:n vaihtaisi - toiseen samanlaiseen? Kun ei ole ollut paljon vikoja (mitään mistä olisi itse joutunut maksamaan), auto mielyttää ja tuolla hintaluokalla ei oikein mitään muuta vastaavaa saa :)

Tosin jokin Kian Sportage voisi olla mukavanpi veturina, mutta...

Ainoastaan moottorikokoa voisi kasvattaa 2litraiseksi jos GS jatkaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      66
      3286
    2. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      90
      3066
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      177
      3018
    4. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      137
      2396
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      41
      2376
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      205
      2211
    7. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      36
      1724
    8. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      401
      1689
    9. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      52
      1688
    10. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      2
      1361
    Aihe