matala hemoglobiini

Hei!
Tänään rv 20 ja hemoglobiini on laskenut 113:sta, lähtöarvo oli 139.

Sain määräyksen Obsidan-rautalääkitykseen. Onko muilla hyviä "kikkoja" hb;n nostatukseen muilla keinoin kuin rautalääkityksellä?

10

25947

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel_86

Itse sain myös rautalääkkeet neuvolasta viime kerralla, eli noin 5 viikkoa sitten. Silloin hemoglobiini oli 112. Söin niitä kiltisti sen 5 viikkoa, ja nyt kun kävin neuvolassa, oli hemoglobiini noussut jo ihan kivasti.
      Eli kehottaisin kyllä syömään niitä rautatabletteja, jos niitä kerran sulle on määrätty. Usko pois, tulee paljon parempi olo kun hemoglobiini vähän nousee! :) Ja jos sulle ei jostain syystä juuri tuo rautalääkitys sovi, niin muista että sen voi aina vaihtaa!

• Tipi.

Naisen rauta-arvo pienenee luonnollisesti raskauden aikana, koska kehon verimäärä kasvaa ja suhteellinen hemoglobiini pienenee (veri siis ikään kuin "laimee" hemoglobiinin ja raudan osalta. Rautavarastojen olisi hyvä olla täynnä siis jo ennen raskautta, koska niiden täyttyminen on erittäin hidasta. Rautavalmisteiden pakkausselosteissakin puhutaan useista kuukausista, synnytyksen jälkeen luonnolliseen varastojen täydentymiseen menee yleensä noin kaksi vuotta. Rautavalmisteita ei tulisi käyttää raskauden alussa, myöhemmin niiden käyttö terkkarin ohjeiden mukaan on turvallista. Rautavalmisteiden käytössä tulisi noudatta valmistajan ohjeita esim. ei tyhjään vatsaan, ei kahvin, teen tai maitotuotteiden kanssa ja mieluiten c-vitamiinin (kasvikset hedelmät)kanssa. Elintarvikkeista rauta imeytyy parhaiten liha- ja verituotteista jotka sisältävät ns. hemirautaa (toisin kuin kasviksien ja viljan rauta):)

• Jihuuu

Itse olen panostanut kovasti tuohon syömispuoleen senkin takia, kun lihaa en ole aiemmin syönyt kovinkaan usein. No mutta näin grillikauden myötähän sekin asia on reilassa ;)

Minulla hemppa on ollut aiemmin yli 150, jo ekalla neuvolakäynnillä se oli laskenut 135:teen. Jossain välissä se oli 117 ja edellisellä kerralla 129 - tuohon neuvolakäyntien väliin olinkin tarkastanut ruokavaliota vielä uudemman kerran, kun halusin välttyä rautalääkitykseltä. Googlettamalla löytää paljon eri sivuja joissa luetellaan tuotteita mutta esim. ruis, täysjyvätuotteet, pinaatti..

• työlästä

Jos töissä kahdeksan tuntia ja matkat ja kotityöt pohtia vielä ruokavalio joka päivä noin tarkkaan. Rautaa kun pitäis saada vähintään se 100 mg. Ja hemppa kun jo matalalla pitäis saada ehkä enemmänkin...

• Jihuuu
        työlästä kirjoitti:

Jos töissä kahdeksan tuntia ja matkat ja kotityöt pohtia vielä ruokavalio joka päivä noin tarkkaan. Rautaa kun pitäis saada vähintään se 100 mg. Ja hemppa kun jo matalalla pitäis saada ehkä enemmänkin...

..se käy helposti kun vaihtaa esim. normaalimakaronit/pastat ruisversioiksi, samoin riisit ja näkkärit vaikka ruisnäkkäriksi ja ruisleipää aamu, väli- tai iltapaloiksi ja aterian yhteydessäkin. Muutakin täysjyväleipää ja sämpylää on, jos ruisleipä ei maistu. Riippuu tietysti miten syö, meillä tehdään ruoat itse ja siten sitä rautaa on helppo kartoittaa raaka-aineisiin mukaan ja niinpä on töissäkin valmiina rautapitoiset ruoat, joten ei tartte pohtia ruokavaliota muuta kuin kauppareissuilla :) Ja olikos se c-vitamiini mikä edisti raudan imeytymistä, eli jotain c-vitamiinia sisältävää voi myös nauttia aterioinnin yhteydessä.

• .....
        Jihuuu kirjoitti:

..se käy helposti kun vaihtaa esim. normaalimakaronit/pastat ruisversioiksi, samoin riisit ja näkkärit vaikka ruisnäkkäriksi ja ruisleipää aamu, väli- tai iltapaloiksi ja aterian yhteydessäkin. Muutakin täysjyväleipää ja sämpylää on, jos ruisleipä ei maistu. Riippuu tietysti miten syö, meillä tehdään ruoat itse ja siten sitä rautaa on helppo kartoittaa raaka-aineisiin mukaan ja niinpä on töissäkin valmiina rautapitoiset ruoat, joten ei tartte pohtia ruokavaliota muuta kuin kauppareissuilla :) Ja olikos se c-vitamiini mikä edisti raudan imeytymistä, eli jotain c-vitamiinia sisältävää voi myös nauttia aterioinnin yhteydessä.

On tosiaan hyvä miettiä ruokavaliota sekä raudan että muiden tarpeellisten ravintoaineiden suhteen. Parempihan vitamiinit jne. on saada ravinnosta kuin pilleripurkista. Asia on kuitenkin tosi yksilöllinen. Itsellä herkkuina ovat aina olleet juuri ruisleipä, maksaruoat (ei juuri nyt odottaessa tosin), mustamakkara, pinaatti jne. Ilman tabuja veriarvot ei kuitenkaan ole koskaan olleet yli 120. Eli kaikki eivät saa rautaa ravinnosta yhtä helposti!

• 108:sta

Morjens!

Mulla hemppa ollu aina kehnohko. Alussa se oli 108-109 ja nyt viime neuvolassa ruokavaliotani tarkastamalla(syömällä lihaa lähes joka päivä kun ennen en ole juurikaan syöny salaattia ja ruisleipää rutkasti)sain sen nousemaan 117:sta. Neuvolatätin mielestä mun ei tarvi syödä rautaa...Oon nyt 19 rv ja olisin kyllä mielelläni voinut aloittaa niiden syönnin, jottei niin paljoa väsyttäis. Ihmetyttää ku eri neuvoloissa on erit käytännöt...mulle sanottiin et jos hemppa on alle 110 niin sitte vasta saa syödä lisärautaa!

on sellainen käsitys, että se lisäraudan tarve riippuu ihan siitä omasta Hb:n lähtötasosta. Eli jos Hb alussa on korkea (135-150), niin se jos tippuu esim. 115, niin se on tälle ihmiselle jo kovin alhainen.
        Itselläni oli lähtötilanne 128 ja tippui rv 14 mennessä 100, jolloin aloin syödä obsidania. No, mulla ei sekään kauheasti auttanut siinä se 104 ja 110 välillä oli koko raskauden.

• vehnäleseitä,

linssejä, ruisleseitä, vehnänalkioita...
      ja c-vitamiinia samaan aikaan.
      Verilettuja ja puolukkahilloa :-)

Mutta aika työlästä se on :-(
      Itse ottaisin suosiolla Obsidania, että vauva
      ainakin saa sitten kaiken tarvitsemansa.

• raudat kuntoon

Aloe vera Foreverilta auttoi minulla nopeasti 4kk säännöllisen käytön jälkeen. raudat kunnossa ja kynnet kasvaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe