siirsin aika paljon pioneita, ainakin kuudesta eri kohdasta, kun olivat niin pahasti rikkaruohon peitossa, edellinen talon omistaja ei juuri ollut hoitanut kukkapenkkejä...koitin laittaa ne niin ettei kamalasti ois juurella multaa, mut haittaako se kun ne juuret ihan pakostikin katkeili kun kaivoin ne maasta?ne oli hurjan paksuja...
pionin siirtämisestä...
11
3721
Vastaukset
- mutta
Olen kuullut, että pionit eivät kovin pidä siirtämisestä. Eli jos pionisi eivät kuki tänä vuonna, niin älä masennu; kukinta saattaa siirtyä ensi vuodelle, kun kukka on tottunut uuteen paikkaan.
- ne juuret
katkeilevat, mutta kunhan osakin juurakosta mukaan tulee, niin kyllä kukka hengissä yleensä säilyy. Voi olla, että tänä vuonna et paljon kukkia näe, mutta tilanne korjautuu vuosi vuodelta. Pioni on aika konservatiivinen kukka, yleensä sen siirtämistä kannattaa välttää.
- Epäilen
ne juuret kirjoitti:
katkeilevat, mutta kunhan osakin juurakosta mukaan tulee, niin kyllä kukka hengissä yleensä säilyy. Voi olla, että tänä vuonna et paljon kukkia näe, mutta tilanne korjautuu vuosi vuodelta. Pioni on aika konservatiivinen kukka, yleensä sen siirtämistä kannattaa välttää.
En halua loukata tällä otsikolla, vaan lähinnä korostaa sitä, että en usko pionin noin vähästä loukkaantuvan.
Itse olen todellakin siirrellyt pioneita (minulla on niitä paljon ja eri lajeja) aika vapaasti. Olen usein (en aina) valmistanut istutuspaikan kunnolliseksi, ja siirtänyt pionin ihan reippaasti keväällä, joskus jopa nuppuisena. Aina on mennyt juuria poikki. Isoilla ja vanhoilla pioneilla juuret kärsivät tietysti rajustikin. MUTTA: aina ne pionit ovat vain reipastuneet ja kukkineet ihan kunnolla myös istutusvuonna ja seuraavinakin.
Ainoastaan kerran kukinta jäi, koska siirsin pionin liian varjoisaan kohtaan. Siirsin sen uudelleen, nyt aurinkoon ja kukinta alkoi heti.
Ihmettelen suuresti sitä, mistä pioneille on tullut tämä maine, että ne eivät kuki jos siirretään. Siihen ei selvästikään kannata uskoa. Ainakin keväällä siirto onnistuu, KUNHAN ei laita juurten päälle multaa yli 3 cm (noin). - multakerroksesta
Epäilen kirjoitti:
En halua loukata tällä otsikolla, vaan lähinnä korostaa sitä, että en usko pionin noin vähästä loukkaantuvan.
Itse olen todellakin siirrellyt pioneita (minulla on niitä paljon ja eri lajeja) aika vapaasti. Olen usein (en aina) valmistanut istutuspaikan kunnolliseksi, ja siirtänyt pionin ihan reippaasti keväällä, joskus jopa nuppuisena. Aina on mennyt juuria poikki. Isoilla ja vanhoilla pioneilla juuret kärsivät tietysti rajustikin. MUTTA: aina ne pionit ovat vain reipastuneet ja kukkineet ihan kunnolla myös istutusvuonna ja seuraavinakin.
Ainoastaan kerran kukinta jäi, koska siirsin pionin liian varjoisaan kohtaan. Siirsin sen uudelleen, nyt aurinkoon ja kukinta alkoi heti.
Ihmettelen suuresti sitä, mistä pioneille on tullut tämä maine, että ne eivät kuki jos siirretään. Siihen ei selvästikään kannata uskoa. Ainakin keväällä siirto onnistuu, KUNHAN ei laita juurten päälle multaa yli 3 cm (noin).Nyt vasta on alettu korostaa, että juurilla ei saa olla paksua multakerrosta!
- anna_
multakerroksesta kirjoitti:
Nyt vasta on alettu korostaa, että juurilla ei saa olla paksua multakerrosta!
Siirsin viime kesänä kaksi pionia. Yritin ottaa ison multapaakun, mutta eihän siitä mitään tullut, paakku mureni ja juuretkin siinä tohelluksessa katkeilivat. Vaan niinpä näkyy molemmissa nuppuja entiseen malliin.
- siirtäjä
ne juuret kirjoitti:
olen siirrellyt pioneeja aika useasti ja viime syksynä revin pois kaikki mut vielä näköjään oli jäänyt juuria kun kasvoivat tänä vuonna. älä laita hirveesti multaa juurien päälle kun istutat pioneeja.
- hortsonomi
Epäilen kirjoitti:
Ihmettelen suuresti sitä, mistä pioneille on tullut tämä maine, että ne eivät kuki jos siirretään. Siihen ei selvästikään kannata uskoa. Ainakin keväällä siirto onnistuu, KUNHAN ei laita juurten päälle multaa yli 3 cm (noin).uskomus että jos pionin siirtää niin se ei kuki viiteen vuoteen, siksi kai ollaan arkoja siirtojen kanssa. Minulla oli huonossa paikassa yksi pioni, moneen vuoteen se ei jaksanut kukkia. Siirsin sen ja seuraavana vuonna se teki useita kukkia.Kukat ovat sellaisia yksinkertaisia eivät näyttäviä.
- pioniini
siirtäjä kirjoitti:
olen siirrellyt pioneeja aika useasti ja viime syksynä revin pois kaikki mut vielä näköjään oli jäänyt juuria kun kasvoivat tänä vuonna. älä laita hirveesti multaa juurien päälle kun istutat pioneeja.
niin vaan näkyy tosi paljon nuppuja pioneissani, eivät näytä kärsineen siirrosta. nyt siis uskon että ne puheet on ihan tyhjänpäiväisiä, ettei muka kuki jos siirtää uudelle paikalle.
- tintuska
Epäilen kirjoitti:
Ihmettelen suuresti sitä, mistä pioneille on tullut tämä maine, että ne eivät kuki jos siirretään. Siihen ei selvästikään kannata uskoa. Ainakin keväällä siirto onnistuu, KUNHAN ei laita juurten päälle multaa yli 3 cm (noin).minun yhden pionin kukkimattomuuden syy että se on liian varjossa, talon seinustalla ja siinä edessä on iso sireenipensas. Taidanpa sen siirtää aurinkoisempaan paikkaan. Kaksi muuta pionia kyllä kukkivat, nytkin ovat isoilla nupuilla.
- Marleene
multakerroksesta kirjoitti:
Nyt vasta on alettu korostaa, että juurilla ei saa olla paksua multakerrosta!
Hei! Minä kyllä muistan jo lapsena 60-luvulla kuulleeni, ettei pionin juurakon päälle koskaan saa laittaa paljon multaa...
- Anonyymi
Täältä ohjeita, kysymyksiä ja vastauksia Pionin hoitoon: https://www.suomela.fi/Taydenna-pioni-ryhmaa-muilla-kasveilla-50117 :)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262866Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71258Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70901- 102877