Kumma paikka koulukeskusteluun

Harkinnut iskä

Steinerpäiväkoti oli harkinnassa lapsellemme, kun vanhempainlomat nyt ovat päättymässä. Kiitos tämn palstan keskusteluiden hylkäämme sen mahdollisuuden.

Vaimoni kanssa halusimme tutustua paremmin henkilöihin, joiden huomaan jättäisimme lapsemme. Olemme aistineet, että hymyt ovat teeskentelyä.

Steinerilaiset eivät saa lapsiani- valitettavasti, vaikka kaikki näytti ja näytettiin niin ihanteitamme vastaavilta. Nimittäin sellainen kasvatusideologia tai -uskonto, joka ei avoimesti halua olla kehittäjiensä kirjoitusten ja puheiden takana vaan lymyää jossain epämääräisessä tunneviidakossa, ei ole vakuuttava.

Haluamme, että kasvatus on omassa kontrollisssamme.

NYT olen alkanut tutkia steinerpedagogiikan perusfilosofiaa. Kiitos tämän palstan olen havainnut sellaisia asioita, joissa olemme olleet mukana, koska ajattelemme ekologisesti ja toivomme että yhteiskuntamme olisi pehmeämpi ja "luomumpi". Mutta emme halua olla sellaisessa liikkeessä millään lailla mukana, jonka oppi on hyvin lähellä natsi-Saksan uuspakanallisia ajatuksia.

Historiaa kirjoitetaan monella tavalla, mutta antroposofian ja natsi-Saksan uuspakanalliset taustat ovat joka tapauksessa Helena Blavatskyn perustamassa teosofisessa liikkeessä, johon vanhempi vapaamuurariliike sulautui mukavasti.

Toivon, että perheemme tavalla monet muutkin perehtyvät ennen kouluvalintaa antroposofiaan ja sen okkulttisiin, yhteiskunnallisiin visioihin (=harhakuva).

Valitsemalla lapsesi koulutieksi antroposofien viitoittaman, teet myös poliittisen valinnan.

Steinerkoulukeskustelun paikka ei todellaKAAN ole tunteisiin vetovasti "Isät ja äidit", vaan YHTEISKUNTA, USKONNOT JA USKOMUKSET, KOULUTUS, YHTEISÖT tms. Antroposofien suosimia uskotteluhoitomuotoja ja uskomuksia voi sitten käsitellä kymmenissä eri keskustelussa.

Vitsi on siinä,että meidän taviksien on äärimmäisen vaikeata tajuta, että antroiluahan tämäkin on, ainakin lupaavasti.

Us'kii, pääasia, että kiinnostus magiaan, yliluonnollisiin ilmiöihin ja halu kohota henkisesti muiden yläpuolelle on herätetty.

Y

29

1389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei oo hyvä

      Kyllä voin uskoa kirjoituksesi. Tässä mielestäni hyvää on se, että olet tutustunut / tutustut ennakkoon erilaisiin vaihtoehtoihin ja mietit eri vaihtoehtoja mihinkä päiväkotiin pistää lapsi. Tämä siksi, koska mielestäni on tärkeätä että myös vanhemmat tietävät millaisessa päiväkodissa / koulussa lapset ovat. Olen tästä kirjoittanut aikaisemminkin tällä foorumilla.

      Mielestäni se ei ole yhtään väärin käydä tutustumassa kouluun paikanpäällä, päinvastoin jos siihen mahdollisuus on. Ja hyvä koulu mielestäni tarvittaessa antaa siihen mahdollisuuden, jos sitä niiltä pyytää. Koska se voi aikalailla myös helpottaa valintaa jos voi käydä tutustumassa paikanpäällä ja haistelemassa ilmapiiriä. Tässä tapauksessa Steinerpäiväkoti ei vain ollut teille se sopiva vaihtoehto, ja hyvä että ette sitten laittaneet lastanne sinne.

      Minäkin suosittelen, että jos aiotte laittaa lastanne steinerkouluun, niin ottakaa steinerista selvää ennenkun ilmotatte lasta sinne! Jos ei mikään muu tullut tässä selväksi, niin toivottavasti nyt tuo ainaskin tuli.

      • Harkinnut iskä

        Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä.

        Väistely ja silkka valehtelu herättivät meidän perheen kiinnostuksen ja epäluulot. Onneksi on netissä myös puolueetonta tietoa kuten www.waldorfcritics.com -in artikkelit ja keskustelut.

        En oikein usko, että meidän perheemme on ainoa, joka ihmettelee sitä, että steinerkoulujen uskonnollista (ideologista) luonnetta ei meidän mediamme okle oikein koskaan selvittänyt, vaan tuntuu kuin sympatioat olisivat sinne steinerismiin päin. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tällainen mielikuva on meille tullut, kun olemme pohtineet valintaa lapsemme kohdalla.

        Jotenkin on alkanut vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on enemmänkin kuin vain koulumuodon valinta. Mutta kun ehdin lukea LISÄÄ Steineria, Skinnaria, Takojaa ja Steinerkasvatus-lehteä, niin
        enköhän saa röyhistää rintaani sillä, että tuli taas yksi MindControl-puulaaki väistettyä, onneksi ajoissa.


      • Tavallinen vain
        Harkinnut iskä kirjoitti:

        Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä.

        Väistely ja silkka valehtelu herättivät meidän perheen kiinnostuksen ja epäluulot. Onneksi on netissä myös puolueetonta tietoa kuten www.waldorfcritics.com -in artikkelit ja keskustelut.

        En oikein usko, että meidän perheemme on ainoa, joka ihmettelee sitä, että steinerkoulujen uskonnollista (ideologista) luonnetta ei meidän mediamme okle oikein koskaan selvittänyt, vaan tuntuu kuin sympatioat olisivat sinne steinerismiin päin. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tällainen mielikuva on meille tullut, kun olemme pohtineet valintaa lapsemme kohdalla.

        Jotenkin on alkanut vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on enemmänkin kuin vain koulumuodon valinta. Mutta kun ehdin lukea LISÄÄ Steineria, Skinnaria, Takojaa ja Steinerkasvatus-lehteä, niin
        enköhän saa röyhistää rintaani sillä, että tuli taas yksi MindControl-puulaaki väistettyä, onneksi ajoissa.

        Alan nyt lukea sitä, mitä Steinerilaiset kirjoittavat o m i l l e e n, mutta eivät meille tietämättömille, jotka he haluavat verkostoonsa.
        Kiitos paljon lukuvinkeistä.


      • Harkinnut iskä
        Tavallinen vain kirjoitti:

        Alan nyt lukea sitä, mitä Steinerilaiset kirjoittavat o m i l l e e n, mutta eivät meille tietämättömille, jotka he haluavat verkostoonsa.
        Kiitos paljon lukuvinkeistä.

        Toivottavasti löysit steinerkouluja hyvin laajasti käsittelevät sivut, vaikka olin kirjoittanut nettiosoitteen väärin. Oikea osoite on
        http://www.waldorfcritics.org/
        Löytyy artikkeleita, dokumentteja ja kaikenlaista sälää, joka läpivalaisee steinerkasvatuksen käytännöt ja taustauskonnon.
        Steinerkasvatus on samanlaista kaikkialla maailmassa. Paikallisuutta tuo siihen kansallismielinen opetusaines.


      • vain ihan vapaasti :)
        Harkinnut iskä kirjoitti:

        Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä.

        Väistely ja silkka valehtelu herättivät meidän perheen kiinnostuksen ja epäluulot. Onneksi on netissä myös puolueetonta tietoa kuten www.waldorfcritics.com -in artikkelit ja keskustelut.

        En oikein usko, että meidän perheemme on ainoa, joka ihmettelee sitä, että steinerkoulujen uskonnollista (ideologista) luonnetta ei meidän mediamme okle oikein koskaan selvittänyt, vaan tuntuu kuin sympatioat olisivat sinne steinerismiin päin. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tällainen mielikuva on meille tullut, kun olemme pohtineet valintaa lapsemme kohdalla.

        Jotenkin on alkanut vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on enemmänkin kuin vain koulumuodon valinta. Mutta kun ehdin lukea LISÄÄ Steineria, Skinnaria, Takojaa ja Steinerkasvatus-lehteä, niin
        enköhän saa röyhistää rintaani sillä, että tuli taas yksi MindControl-puulaaki väistettyä, onneksi ajoissa.

        Steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä? Sellaista on pakko väistellä, mitä ei ole olemassa. Tai väistellä ja väistellä. Mielestäni tälläkin palstalla on teille "epäuskoisille" kerrottu, ettei mitään salatiedettä ole olemassa.

        Oma mielipiteeni on, että kaikille vanhemmille tekisi hyvää käydä edes muutamalla steinerpedagogisella kurssilla. Vanhempainilloista saa aina todella hyviä niksejä, miten selvitä arjen ongelmista, eikä se mielestäni tee minusta mitään lahkolaista tai salatieteilijää.

        Tässä muutama esimerkki meidän tuntemastamme päiväkodista:

        Päiväkoti on kodinomainen, jossa lapset osallistuvat erilaisiin kotoisiin tehtäviin.
        Synttäreiden vietto on traditio, johon osallistuvat myös vanhemmat tai muut läheiset henkilöt. Aluksi viereisessä huoneessa puetaan sankarille viitta ja kruunu ja taustalla soitetaan ksylofonin tyylistä soitinta ja musiikin säestyksellä sankari saapuu ruokailuhuoneeseen. Kaikki ruokailevat ja usko pois, siellä vallitsee uskomaton ruokarauha ja kaikki käyttäytyvät ihmeellisen mallikelpoisesti. (Ja lapsia EI ole mitenkään huumattu tai muuten noiduttu).
        Ruokailun jälkeen sankari saa istua kunniapaikalla nojatuolissa ja opettaja/hoitaja, joka on ennakkoon opetellut vanhempien kirjoittaman tekstin ulkoa, kertoo lapsen jokaisesta vuodesta joitain tärkeitä hetkiä ja sytyttää jokaisen ikävuoden kohdalla kynttilän. Sen jälkeen kaikki laulavat onnittelulaulun sankarille ja siirrytään takaisin ruokailutilaan. Siellä sankari tarjoaa kaikille täytekakkua ja saa itse ns. synttärilusikan, jossa on pitkä varsi ja kaunis kivi varren päässä.
        Lahjaksi sankari saa kauniin kiven ja kortin.

        Muita perinteisiä juhlia on esim. lyhtyjuhla, jota vieteään, kun illat jo ovat sopivan pimeitä. Piha on koristeltu lyhdyillä, joissa palaa kynttilät ja sisälläkin on vain kynttilävalaistus. Aluksi esitetään nukketeatteri -esitys, jonka jälkeen lapset ottavat askartelemansa paperilyhdyt ja kaikki lähtevät jonossa kulkemaan viereisen puistikon ja lauletaan Lyhtylaulua, jossa ei myöskään ole MITÄÄN salatiedettä :) Kun jono palaa takaisin päiväkodin pihaan, jokainen saa pareittain ystävyydenleivän, jonka sitten jakaa parinsa kanssa.
        Sitten on Mikael -juhla, joka on myöskin aivan ihana. Siitä voisinkin kertoa erään tapauksen. Kyseinen juhla oli koululla ja paikalla oli tutustumassa eräs 3 lapsinen perhe, joilla oli 2 villiä poikaa ja sitten lisäksi vielä pienempikin lapsi. Pojat riehuivat koko ajan odotellessaan sisällepääsyä ja sama meno jatkui myös sisällä. Vanhemmat eivät saaneet lapsiaan rauhoittumaan, vaan muutamat opettajat mm. joutuivat kieltämään vintille menon yms.
        Tilaisuudessa kerrottiin kaunis tarina ja keskellä salia oli havunoksista tehty spiraali. Keskellä spiraalia oli kynttilä ja tarinan jälkeen jokainen sai vuorollaan opettajalta kynttilän ja sai kulkea spiraalin keskelle hakemaan kynttiläänsä tulen ja asettaa kynttilän haluamaansa kohtaan spiraalin varrelle. Toinen pojista riehui koko ajan, kunnes opettaja kutsui poikaa kanssaan spiraaliin. Poika lähti kulkemaan opettajan kanssa keskelle, haki tulen kynttilään, asetti kynttilän haluamaansa paikkaan ja meni takaisin paikalleen. ja oli rauhassa koko loppu ajan. Magiaa??? Noituutta??? ;)))))

        Tässä nyt vain muutama esimerkki, mutta vuodenmittaan lapset oppivat varmasti käytännössä kaikki perinteiset ja jo unohtuneetkin juhlapäivät. Ja siinä ei mielestäni ole mitään salatiedettä.


      • Ent. steinerfani
        vain ihan vapaasti :) kirjoitti:

        Steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä? Sellaista on pakko väistellä, mitä ei ole olemassa. Tai väistellä ja väistellä. Mielestäni tälläkin palstalla on teille "epäuskoisille" kerrottu, ettei mitään salatiedettä ole olemassa.

        Oma mielipiteeni on, että kaikille vanhemmille tekisi hyvää käydä edes muutamalla steinerpedagogisella kurssilla. Vanhempainilloista saa aina todella hyviä niksejä, miten selvitä arjen ongelmista, eikä se mielestäni tee minusta mitään lahkolaista tai salatieteilijää.

        Tässä muutama esimerkki meidän tuntemastamme päiväkodista:

        Päiväkoti on kodinomainen, jossa lapset osallistuvat erilaisiin kotoisiin tehtäviin.
        Synttäreiden vietto on traditio, johon osallistuvat myös vanhemmat tai muut läheiset henkilöt. Aluksi viereisessä huoneessa puetaan sankarille viitta ja kruunu ja taustalla soitetaan ksylofonin tyylistä soitinta ja musiikin säestyksellä sankari saapuu ruokailuhuoneeseen. Kaikki ruokailevat ja usko pois, siellä vallitsee uskomaton ruokarauha ja kaikki käyttäytyvät ihmeellisen mallikelpoisesti. (Ja lapsia EI ole mitenkään huumattu tai muuten noiduttu).
        Ruokailun jälkeen sankari saa istua kunniapaikalla nojatuolissa ja opettaja/hoitaja, joka on ennakkoon opetellut vanhempien kirjoittaman tekstin ulkoa, kertoo lapsen jokaisesta vuodesta joitain tärkeitä hetkiä ja sytyttää jokaisen ikävuoden kohdalla kynttilän. Sen jälkeen kaikki laulavat onnittelulaulun sankarille ja siirrytään takaisin ruokailutilaan. Siellä sankari tarjoaa kaikille täytekakkua ja saa itse ns. synttärilusikan, jossa on pitkä varsi ja kaunis kivi varren päässä.
        Lahjaksi sankari saa kauniin kiven ja kortin.

        Muita perinteisiä juhlia on esim. lyhtyjuhla, jota vieteään, kun illat jo ovat sopivan pimeitä. Piha on koristeltu lyhdyillä, joissa palaa kynttilät ja sisälläkin on vain kynttilävalaistus. Aluksi esitetään nukketeatteri -esitys, jonka jälkeen lapset ottavat askartelemansa paperilyhdyt ja kaikki lähtevät jonossa kulkemaan viereisen puistikon ja lauletaan Lyhtylaulua, jossa ei myöskään ole MITÄÄN salatiedettä :) Kun jono palaa takaisin päiväkodin pihaan, jokainen saa pareittain ystävyydenleivän, jonka sitten jakaa parinsa kanssa.
        Sitten on Mikael -juhla, joka on myöskin aivan ihana. Siitä voisinkin kertoa erään tapauksen. Kyseinen juhla oli koululla ja paikalla oli tutustumassa eräs 3 lapsinen perhe, joilla oli 2 villiä poikaa ja sitten lisäksi vielä pienempikin lapsi. Pojat riehuivat koko ajan odotellessaan sisällepääsyä ja sama meno jatkui myös sisällä. Vanhemmat eivät saaneet lapsiaan rauhoittumaan, vaan muutamat opettajat mm. joutuivat kieltämään vintille menon yms.
        Tilaisuudessa kerrottiin kaunis tarina ja keskellä salia oli havunoksista tehty spiraali. Keskellä spiraalia oli kynttilä ja tarinan jälkeen jokainen sai vuorollaan opettajalta kynttilän ja sai kulkea spiraalin keskelle hakemaan kynttiläänsä tulen ja asettaa kynttilän haluamaansa kohtaan spiraalin varrelle. Toinen pojista riehui koko ajan, kunnes opettaja kutsui poikaa kanssaan spiraaliin. Poika lähti kulkemaan opettajan kanssa keskelle, haki tulen kynttilään, asetti kynttilän haluamaansa paikkaan ja meni takaisin paikalleen. ja oli rauhassa koko loppu ajan. Magiaa??? Noituutta??? ;)))))

        Tässä nyt vain muutama esimerkki, mutta vuodenmittaan lapset oppivat varmasti käytännössä kaikki perinteiset ja jo unohtuneetkin juhlapäivät. Ja siinä ei mielestäni ole mitään salatiedettä.

        Tunnen nuo juhlat erittäin hyvin, olen nimittäin ollut niitä jopa järjestelemässä.
        Silloin en tosin ollut tutustunut noiden juhlien salatieteelliseen filosofiaan, siihen, mitä Rudolf Steiner on niistä esittänyt. Enkä paljon muuuhunkaan, kun riitti se että kaikki oli NIIN viehättävää.
        Kerro sinä oikeaoppisesti tuosta spiraalista, joka kuuluu myös adventtirituaaleihin, ja arkkienkeli Mikaelista, kuka hän ihan oikeasti on Steinerin uskonnossa, ja sadonkorjuujuhlasta, näin aluksi.
        Mikään juhla ja mikään rituaali ei ole steinerkasvatuksessa vailla salatieteellistä, magiaan liittyvää viritystä.
        Opettajat ne tuntevat, eivät läheskään kaikki vanhemmat, eivätkä edes meditatiiviseen tiedostuskoulutukseen osallistumattomat steinerlaitoksen työntekijät.
        Tulkaa esiin!


      • en...
        Ent. steinerfani kirjoitti:

        Tunnen nuo juhlat erittäin hyvin, olen nimittäin ollut niitä jopa järjestelemässä.
        Silloin en tosin ollut tutustunut noiden juhlien salatieteelliseen filosofiaan, siihen, mitä Rudolf Steiner on niistä esittänyt. Enkä paljon muuuhunkaan, kun riitti se että kaikki oli NIIN viehättävää.
        Kerro sinä oikeaoppisesti tuosta spiraalista, joka kuuluu myös adventtirituaaleihin, ja arkkienkeli Mikaelista, kuka hän ihan oikeasti on Steinerin uskonnossa, ja sadonkorjuujuhlasta, näin aluksi.
        Mikään juhla ja mikään rituaali ei ole steinerkasvatuksessa vailla salatieteellistä, magiaan liittyvää viritystä.
        Opettajat ne tuntevat, eivät läheskään kaikki vanhemmat, eivätkä edes meditatiiviseen tiedostuskoulutukseen osallistumattomat steinerlaitoksen työntekijät.
        Tulkaa esiin!

        kyseisten juhlien alkuperäisiä "salatieteitä" tiedä, mutta itselleni riittää se, ettei niitä "salatieteitä" opeteta lapsilleni, vaan lapseni saavat oppia ne koulun ja päiväkodin tavat juhlia kyseisiä juhlia.

        Ja ihan samasta arkkienkeli Mikaelista lapsille on kerrottu koulussa ja päiväkodissa, kuin mitä itselleni mahdollisesti aikoinaan uskontotunnilla. Steinerin uskonnossa esiintyvästä hepusta en tiedä, mutta koulussa on ainakin nämä ensimmäiset vuodet opetettu juuri samoja asioita, mitä tavallisessakin koulussa uskontotunneilla. Ja uskoisin, että kaikki opetetut asiat voisi kuka tahansa luterilainenkin pappi allekirjoittaa.
        Ja saa steinerkoulussa halutessaan oman uskontonsakin opetusta, jos ei luterilainen kelpaa.


      • en tosiaan...
        Ent. steinerfani kirjoitti:

        Tunnen nuo juhlat erittäin hyvin, olen nimittäin ollut niitä jopa järjestelemässä.
        Silloin en tosin ollut tutustunut noiden juhlien salatieteelliseen filosofiaan, siihen, mitä Rudolf Steiner on niistä esittänyt. Enkä paljon muuuhunkaan, kun riitti se että kaikki oli NIIN viehättävää.
        Kerro sinä oikeaoppisesti tuosta spiraalista, joka kuuluu myös adventtirituaaleihin, ja arkkienkeli Mikaelista, kuka hän ihan oikeasti on Steinerin uskonnossa, ja sadonkorjuujuhlasta, näin aluksi.
        Mikään juhla ja mikään rituaali ei ole steinerkasvatuksessa vailla salatieteellistä, magiaan liittyvää viritystä.
        Opettajat ne tuntevat, eivät läheskään kaikki vanhemmat, eivätkä edes meditatiiviseen tiedostuskoulutukseen osallistumattomat steinerlaitoksen työntekijät.
        Tulkaa esiin!

        sitä "magiaa" osaa kertoa sinulle, mutta käytännössä silloin koulussa ja päiväkodissa valmistetaan paljon kasvisruokia ja lapset maistelevat ja tutustuvat juuri siihen uuteen satoon :)


      • Ent. steinerfani
        en... kirjoitti:

        kyseisten juhlien alkuperäisiä "salatieteitä" tiedä, mutta itselleni riittää se, ettei niitä "salatieteitä" opeteta lapsilleni, vaan lapseni saavat oppia ne koulun ja päiväkodin tavat juhlia kyseisiä juhlia.

        Ja ihan samasta arkkienkeli Mikaelista lapsille on kerrottu koulussa ja päiväkodissa, kuin mitä itselleni mahdollisesti aikoinaan uskontotunnilla. Steinerin uskonnossa esiintyvästä hepusta en tiedä, mutta koulussa on ainakin nämä ensimmäiset vuodet opetettu juuri samoja asioita, mitä tavallisessakin koulussa uskontotunneilla. Ja uskoisin, että kaikki opetetut asiat voisi kuka tahansa luterilainenkin pappi allekirjoittaa.
        Ja saa steinerkoulussa halutessaan oman uskontonsakin opetusta, jos ei luterilainen kelpaa.

        Etkö välitä lapsistasi niin paljon, että haluaisit ottaa selvää, mitä heidän tajuntaansa syötetään tarhassa ja koulussa? Aika hämmentävää, että vanhemmat antavat ohjat lastensa kasvattamiseen noin sokeasti - luottaen siihen, että voi kun on kivaa ja kaunista ja herttaista.

        Ottaisit nyt vaikka siitä Mikaelista selvää aluksi, millainen heppu se steinerilaisessa uskonlahkossa oikein on. En ihan usko että kuka tahansa luterilainen pappi olisi samaa mieltä. Mutta niitä "luterilaisia" pappeja on niin monenlaisia: tulin tuntemaan monia, joiden hengellinen koti saattaisi paremminkin olla ihan rehellisesti Kristiyhteisö tai joku muu New Agen uskonlahko.
        (Huom.: En ole ns. uskovainen, saatikka "kiihkokristitty" tai "fundamentalisti"...:-DD)


      • Ent. steinerfani
        en tosiaan... kirjoitti:

        sitä "magiaa" osaa kertoa sinulle, mutta käytännössä silloin koulussa ja päiväkodissa valmistetaan paljon kasvisruokia ja lapset maistelevat ja tutustuvat juuri siihen uuteen satoon :)

        Et taaskaan "tiedä".Kuvaavaa. Minä olen kantanut niitä biodyn. kasviksia Mikaelin alttarille - silloin kun en minäkään vielä tiennyt.
        Mukavalta se silloin tuntui - se yhteistyö kodin ja koulun välillä, kunnes jokin sinänsä pikku asia pakotti hakemaan ihan itse tietoa.Ja voi taivaan vallat, mikä salainen maailma steinerilaisuudesta alkoikaan paljastua...
        Ei sellaisessa puulaakissa voi olla mukana sellainen, joka haluaa perustaa elämänsä ja lastensa
        kasvatuksen totuudelle ja rehellisyydelle.


      • päiväkodissa...
        Ent. steinerfani kirjoitti:

        Etkö välitä lapsistasi niin paljon, että haluaisit ottaa selvää, mitä heidän tajuntaansa syötetään tarhassa ja koulussa? Aika hämmentävää, että vanhemmat antavat ohjat lastensa kasvattamiseen noin sokeasti - luottaen siihen, että voi kun on kivaa ja kaunista ja herttaista.

        Ottaisit nyt vaikka siitä Mikaelista selvää aluksi, millainen heppu se steinerilaisessa uskonlahkossa oikein on. En ihan usko että kuka tahansa luterilainen pappi olisi samaa mieltä. Mutta niitä "luterilaisia" pappeja on niin monenlaisia: tulin tuntemaan monia, joiden hengellinen koti saattaisi paremminkin olla ihan rehellisesti Kristiyhteisö tai joku muu New Agen uskonlahko.
        (Huom.: En ole ns. uskovainen, saatikka "kiihkokristitty" tai "fundamentalisti"...:-DD)

        jouduin aikoinaan tappelemaan siitä, että lapseni olisivat saaneet vatsoilleen sopivaa ruokaa, mutta turhaan. Olivat käytännössä allergisia monellekin ruoka-aineelle ja lisäksi muutamalle lisäaineelle, mutta eipä allergiatestit näyttäneet mitään ja siksi oli turha odottaa lääkärintodistusta ja sopivaa sapuskaa lapsille päiväkodeissa.

        Eli nimenomaan sen lisäaineettoman, biodynaamisen ja kasvispitoisen ruoan perässä aikoinaan mentiinkin steinerpäiväkotiin.
        Kaikki muu on tullut siinä kylkiäisinä, enkä tähän mennessä ole mitään katunut. Tai joo... Esikoisen ekaluokka oli takkuamista opettajan kanssa, mutta sitten vaihtui opettaja ja kaikki on sujunut nyt todella hyvin.

        Se, etten kaikkia Steinerin ajatuksia ole tutkinut johtuu varmaankin siitä, että elän tässä ja nyt ja seuraan lasteni koulunkäyntiä jatkuvasti. Olen yhteydessä niin paljon opettajiin, että uskon huomaavani, jos ongelmia esiintyisi. Se näkyy kuitenkin lapsissa, jos jotain ihmeellistä sattuu vaikka ihan vapaa-aikanakin. Se taitaa olla se omanlapsenlukutaito ja tunteminen, jotka meidän elämää säätelee enemmän, kuin Steiner. Ja avointakeskustelua lasten ja opettajien kanssa en antaisi mistään hinnasta pois :)


      • ...
        Harkinnut iskä kirjoitti:

        Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä.

        Väistely ja silkka valehtelu herättivät meidän perheen kiinnostuksen ja epäluulot. Onneksi on netissä myös puolueetonta tietoa kuten www.waldorfcritics.com -in artikkelit ja keskustelut.

        En oikein usko, että meidän perheemme on ainoa, joka ihmettelee sitä, että steinerkoulujen uskonnollista (ideologista) luonnetta ei meidän mediamme okle oikein koskaan selvittänyt, vaan tuntuu kuin sympatioat olisivat sinne steinerismiin päin. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tällainen mielikuva on meille tullut, kun olemme pohtineet valintaa lapsemme kohdalla.

        Jotenkin on alkanut vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on enemmänkin kuin vain koulumuodon valinta. Mutta kun ehdin lukea LISÄÄ Steineria, Skinnaria, Takojaa ja Steinerkasvatus-lehteä, niin
        enköhän saa röyhistää rintaani sillä, että tuli taas yksi MindControl-puulaaki väistettyä, onneksi ajoissa.

        Ainakin mainitsemastasi Steinerkasvatus-lehdestä löytyy joitakin lehtien aiheita ja esimerkkiartikkeleita osoitteessa www.steinerpedagogiikka.fi
        Niistä jo saat vähän kuvaa missä mennään ja mitä nykysteinerpedagogit pohdiskelevat.


      • Spede
        Harkinnut iskä kirjoitti:

        Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä.

        Väistely ja silkka valehtelu herättivät meidän perheen kiinnostuksen ja epäluulot. Onneksi on netissä myös puolueetonta tietoa kuten www.waldorfcritics.com -in artikkelit ja keskustelut.

        En oikein usko, että meidän perheemme on ainoa, joka ihmettelee sitä, että steinerkoulujen uskonnollista (ideologista) luonnetta ei meidän mediamme okle oikein koskaan selvittänyt, vaan tuntuu kuin sympatioat olisivat sinne steinerismiin päin. Voin tietysti olla väärässäkin, mutta tällainen mielikuva on meille tullut, kun olemme pohtineet valintaa lapsemme kohdalla.

        Jotenkin on alkanut vaikuttaa siltä, että kysymyksessä on enemmänkin kuin vain koulumuodon valinta. Mutta kun ehdin lukea LISÄÄ Steineria, Skinnaria, Takojaa ja Steinerkasvatus-lehteä, niin
        enköhän saa röyhistää rintaani sillä, että tuli taas yksi MindControl-puulaaki väistettyä, onneksi ajoissa.

        Ainakin mainitsemastasi Steinerkasvatus-lehdestä löytyy joitakin lehtien aiheita ja esimerkkiartikkeleita osoitteessa www.steinerpedagogiikka.fi
        Niistä jo saat vähän kuvaa missä mennään ja mitä nykysteinerpedagogit pohdiskelevat.


    • Kimpeläinen

      Useita tämän palstan kirjoituksia vaivaa epäuskottavuus. Niin kuin tätäkin, johon vastaan. Palsta on ollut käytössä vain kuukauden päivät ja jo tänä aikana joku ilmoittaa selvittäneensä antroposofian ja sen lukuisten virikkeiden perimmäiset ajatukset. Ja löydöksenä ovat vain ”natsi-Saksan uuspakanalliset ajatukset”, mitä kirjoittaja niillä sitten tarkoittaneekaan. Todellisena selvityksenähän tämä olisi ilmiömäinen suoritus, sillä pelkästään Steinerin omia tekstejä on enemmän kuin ihminen elämänsä aikana ehtisi lukea ja vieläpä ymmärtäen lukemansa. Ja siihenkin tarvittaisiin myös saksan kielen taito, joka alkaa olla harvinaista nykyään. Ei ihme, että kaapista nostetaankin sitten esiin vuosia kaapissa ollut luuranko, jonka väitetään olevan aivan kuukauden tuore.
      Näille kirjoittajille täytyisi steinerilaisten toki olla kiitollisia. He tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden tuoda tällä palstalla julki steinerkoulujenkin perusteita siinä laajuudessa kuin keskustelupalsta sallii. Se on vieläpä helppoa, sillä vastakkaiset kirjoitukset ovat enemmän perusteetonta nimittelyä kuin asiaa. Ilman näitä provosoivia kirjoituksia steinerilaisia syytettäisiin propagoinnista jos kirjoittasivat ilman näitä provoja. Miksi vain yksi koulupalsta – Steinerkoulu? Varmaan kohta luemme, että se on utra-hihhuleiden steinerilaisten ääliömäinen, uusnatsilainen salajuoni kunniallisten vanhempien saattamiseksi perikatoon lapsensa koulunkäynnin kanssa?
      Kun ymmärrys ei riitä, avuksi otetaan uskomukset. Niin edellisessä kirjoituksessakin. Jokainen voi tykönään miettiä, riittääkö uskomus siihen, että sillä voi kasvattaa biodynaamisesti viljellen porkkanoita, jotka viljelymuotojen vertailututkimuksissa menestyvät parhaiten? Riittääkö uskomus siihen, että osaa kasvattaa vesipäisestä pojasta terveen lääkärin? Riittääkö uskomus siihen, että rintasyöpäpotilasta pitää kauemmin elossa kuin muut vastaavat tapaukset? Näihän joku kirjoitti kokemuksestaan tällä palstalla. Jne. Niin, riittääkö uskomus vai onko kyseessä realiteetit, joita omien luurankojensa esiin kaivajat yrittävät nimitellä olemattomiksi uskomuksiksi?
      Mitä tulee kouluihin ja lastentarhoihin, kannattaa käydä niissä ja tutustua ne käyneisiin. Mitä heistä on tullut? Itse en sano mitään, sillä se on jokaisen itsensä tehtävä. Hedelmistään puu tunnetaan, sanoo vuosituhantinen kokemus. Toki täytyy ottaa huomioon, että havainto täytyy yrittää sopeuttaa oppilaan omiin reaalisiin kehitysmahdollisuuksiin.

      • Harkinnut iskä

        Vastauksesi aloitusviestiini kertoo jo aikas paljon.
        Kirjoitin hetki sitten lisää, niin että pistähän siihenkin oikeaoppista palautettasi.

        Kotenlin tekisi mieli lähteä pois tästä keskustelusta, mutta katson nyt vielä vähän aikaa, miten steinerilaisilla musta taas muuttuu valkeaksi ja Steinerin hihhuliopin paljastajat muuttuvat mustiksi.;)


      • Marjatta
        Harkinnut iskä kirjoitti:

        Vastauksesi aloitusviestiini kertoo jo aikas paljon.
        Kirjoitin hetki sitten lisää, niin että pistähän siihenkin oikeaoppista palautettasi.

        Kotenlin tekisi mieli lähteä pois tästä keskustelusta, mutta katson nyt vielä vähän aikaa, miten steinerilaisilla musta taas muuttuu valkeaksi ja Steinerin hihhuliopin paljastajat muuttuvat mustiksi.;)

        Mielestäni teitte viisaan päätöksen. Säästitte lapsenne monelta tarpeettomalta henkiseltä kärsimykseltä...

        Steinerlaiset eivät halua vastata kysymyksiin, jotka koskevat heidän harjoittamaansa pedagogiaa.
        He kiertelevät, vähättelevät, menevät henkilökohtaisuuksiin... ja jättävät vastaamatta asiallisiin kysymyksiin.


      • Kimpeläinen
        Marjatta kirjoitti:

        Mielestäni teitte viisaan päätöksen. Säästitte lapsenne monelta tarpeettomalta henkiseltä kärsimykseltä...

        Steinerlaiset eivät halua vastata kysymyksiin, jotka koskevat heidän harjoittamaansa pedagogiaa.
        He kiertelevät, vähättelevät, menevät henkilökohtaisuuksiin... ja jättävät vastaamatta asiallisiin kysymyksiin.

        Mikä oli tuon harkinneen iskän kysymys? Ei tarvitse olla edes asiallinen, kunhan olisi kysymys.


      • Kimpeläinen
        Harkinnut iskä kirjoitti:

        Vastauksesi aloitusviestiini kertoo jo aikas paljon.
        Kirjoitin hetki sitten lisää, niin että pistähän siihenkin oikeaoppista palautettasi.

        Kotenlin tekisi mieli lähteä pois tästä keskustelusta, mutta katson nyt vielä vähän aikaa, miten steinerilaisilla musta taas muuttuu valkeaksi ja Steinerin hihhuliopin paljastajat muuttuvat mustiksi.;)

        Elollisen luonnon ymmärtäminen ei ole helppoa, jos selitys on muu kuin mekaaninen. Ymmärrän toki ärtyneisyytesi. Siinä käy kuin Nummisuutarin Eskolle, joka sanoi olevansa tyhmyydelle vihainen ja äreä kuin rakkikoira. Jotkut ärtyneet tekevät ärtymyksestään oikein kirjankin. Sitä sitten luetaan kuin alkutekstiä ikään ja vedotaan siihen puolueettomana auktoriteettina. Ei se tie vie muuhun kuin vinoutuneisiin ajatuksiin ja oikeutetulta tuntuvaan vastustukseen.
        Jos joskus saat aikaiseksi kirjoittaa muuta kuin lainauksia nummisuutarin eskoilta, saatat saada vastauksenkin.


      • Marjatta
        Kimpeläinen kirjoitti:

        Mikä oli tuon harkinneen iskän kysymys? Ei tarvitse olla edes asiallinen, kunhan olisi kysymys.

        Lainatakseni alkuperäistä kirjoittajaa...
        "Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä."

        Lainatakseni omia kirjoituksiani ja niissä vastausta vaille jääneitä muutamia kysymyksiä...
        "En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...

        Mitä tieto steinerlaisille on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi..."


      • tai ainakin...
        Marjatta kirjoitti:

        Lainatakseni alkuperäistä kirjoittajaa...
        "Siitä on kysymys, että steinerkoulun erinomaisutta rummuttavat eivät ole näissä keskusteluissa vastanneet YHTEENKÄÄN sellaiseen väitteeseen, jotka koskevat steinerkasvatuksen okkulttista sisältöä."

        Lainatakseni omia kirjoituksiani ja niissä vastausta vaille jääneitä muutamia kysymyksiä...
        "En vieläkään saanut keneltäkään steinerlaiselta vastausta moneen seikkaan ja ainakaan siihen, mitä konkreettista hyötyä lapsille on siitä, ettei heille anneta mahdollisuutta käyttää nykyaikaisia oppimisvälineitä; nykytiedon mukaisia oppikirjoja, oppimateriaalia, eikä ajanmukaista teknistä välineistöä jne.? Ja onko se lapsille sen arvoista...

        Mitä tieto steinerlaisille on? Steinerin oppeja tieteellisen tiedon kustannuksella... Oppimisen tahallista hidastamista ja tiedon muokkaamista steinerlaisiin lähtökohtiin sopiviksi..."

        omia kokemuksia niihin, miihin nyt kokemusta löytyy.

        Lasten käden motoriikalle tekee hyvää kirjoittaa, piirtää, askarrella, tehdä käsitöitä jne... Siksi ei nykyaikaisia oppimismenetelmiä ja valmiita kirjoja mielestäni tarvita.
        Ja käytännössähän lapset opettelevat saman asian useampaan otteeseen. Ensin opettaja kertoo OPETTAVAISEN tarinan ja seuraavana päivänä oppilaat kertovat tarinan takaisin opettajalle ja sen jälkeen työstävät oppimansa vihkoon.

        Lisäksi lapset oppivat tarkkaan senkin, mistä esim. maito tulee ja sen kaiken, mitä sen maidon eteen tehdään. Nykyaikaisin menetelmin kasvatetuista lapsista moni varmasti vastaisi "kaupasta", kun kysyttäisiin, mistä maito tulee. Steinerlaiset oppivat arvostamaan ruokaakin ihan erilailla, kun tietävät sen työmäärän, mikä sen eteen pitää tehdä.

        Oleellinen erohan steinerkoululla ja tavallisella koululla on opetusjärjestyksessä, mutta tuosta aiheestahan tuolla on jo kirjoitettukin, joten siihen en nyt enempää vastaile.

        Ja tuohon "Onko se lapsille sen arvoista...". Mielestäni jokaisella lapsella on oikeus lapsuuteen ja nykyajan ongelmahan on se, että lapset "aikuistuvat" yhä nuorempina. Steinerkoulussa annetaan lapsille tilaa olla lapsi. Ei tarvitse vielä pienenä opetella käyttämään niitä "aikuisten" teknistä välineistöä".


      • ei oo hyvä

        No, siitä kyllä olen kanssasi aika paljonkin erimieltä. Se ei ole provo se tämän ketjun ensimmäinen viesti. Vai muka vaivaa epäuskottavuus? Ja taas, mielestäni ei. Mielestäni se vaivaa Steinerilaisia. Tuntuu vain, että milloinkohan saatte kirjoitettua tänne itse yhtä uskottavan tekstin? Itselläsi sitä ei tunnu löytyvän.


      • Marjatta
        tai ainakin... kirjoitti:

        omia kokemuksia niihin, miihin nyt kokemusta löytyy.

        Lasten käden motoriikalle tekee hyvää kirjoittaa, piirtää, askarrella, tehdä käsitöitä jne... Siksi ei nykyaikaisia oppimismenetelmiä ja valmiita kirjoja mielestäni tarvita.
        Ja käytännössähän lapset opettelevat saman asian useampaan otteeseen. Ensin opettaja kertoo OPETTAVAISEN tarinan ja seuraavana päivänä oppilaat kertovat tarinan takaisin opettajalle ja sen jälkeen työstävät oppimansa vihkoon.

        Lisäksi lapset oppivat tarkkaan senkin, mistä esim. maito tulee ja sen kaiken, mitä sen maidon eteen tehdään. Nykyaikaisin menetelmin kasvatetuista lapsista moni varmasti vastaisi "kaupasta", kun kysyttäisiin, mistä maito tulee. Steinerlaiset oppivat arvostamaan ruokaakin ihan erilailla, kun tietävät sen työmäärän, mikä sen eteen pitää tehdä.

        Oleellinen erohan steinerkoululla ja tavallisella koululla on opetusjärjestyksessä, mutta tuosta aiheestahan tuolla on jo kirjoitettukin, joten siihen en nyt enempää vastaile.

        Ja tuohon "Onko se lapsille sen arvoista...". Mielestäni jokaisella lapsella on oikeus lapsuuteen ja nykyajan ongelmahan on se, että lapset "aikuistuvat" yhä nuorempina. Steinerkoulussa annetaan lapsille tilaa olla lapsi. Ei tarvitse vielä pienenä opetella käyttämään niitä "aikuisten" teknistä välineistöä".

        En ihan oivalla ideaasi, miksi Steiner -kouluissa lapsen motoriikan harjoittamisen tärkeys sulkee pois nykyaikaisten oppimismenetelmien ja oppikirjojen käytön tarpeellisuuden. Mitä hyövyä tästä on lapsen tiedolliselle oppimiselle... Kulkevathan ne peruskouluopetuksessakin rinnakkain.

        On myös mielestäni hyvä, että lapset saavat elää mahdollisimman kauan "lasten suojatussa maailmassa". Sen maailman ei kuitenkaan tarvitse suojata heitä muilta asioilta, kuin niiltä, jotka ovat haitaksi heille.
        Lapsethan ovat usein hyvin tiedon- ja opinhaluisia. Tätä innokasta oppimista ei mielestäni tulisi "tyrehdyttää" hidastamalla tahallisesti opetusta, ikään kuin samalla aliarvioiden lasten kykyjä ymmärtää ja omaksua asioita. Oppimisesta tulee näin helposti kyllästyttävää, kun samoja asioita jauhetaan moneen kertaan. Niiden oppimiseen kuluva aika on myös pois muista opittavista kouluaineista; esim. peruskoulussa lapsille opetettavista asioista. Tämän vuoksi Steiner -koulun oppilaat ovat useimmiten tiedollisesti jäljessä vastaavalla luokkatasolla olevia peruskoulun oppilaita.

        Mielestäni peruskouluissa opetettava tieto ei tee lapsista liian nopeasti aikuisia, vaan sen tekee esim. nykymedian tapa tuoda kaikki asiat esille aikuisten ehdoilla, missä ja milloin tahansa. Tämän estämiseen tarvitaan vanhempia, eikä tavallisen koulutiedon opettamisen sensurointia.


    • Lapsellinen

      Koulukeskustelun paikka ei ole täällä vaan se kuuluu aivan muihin aihealueisiin. Tätä sivustoa on kuvattu
      "Vauva tulossa vai jo kotona? Miten rakentaa parisuhdetta perheenlisäyksen jälkeen?" Miten steinerkoulun markkinoijat selittävät sen, että heidän koulumuotonsa "rakentaa parisuhdetta". Kumma juttu ja haiskahtaa joltain luonnonlapsihuuhahtelulta.

    • Ex-steineri

      Vuosia steinerkoulussa kärsineenä en voi sanoa muuta, kuin että olen onnellinen viisaasta valinnastasi. En voi suositella steinerkoulua kenellekään. Ne hyvät asiat, joita steinerkouluun liittyy, jäävät väistämättä antroposofian ahdistavan uskonnon varjoon. Olisi todella tärkeää, että koulun taustoihin tutustuttaisiin huolella, ennen päätöksen tekemistä.

    • Vieteriukko
      • Vieteriukko

        Steinerilaisuudesta kirjoitetaan ja puhutaan julökisuudessa vain myönteiseen sävyyn. Sen perusfilosofia, Steinerin mytologioihin ja selvänäköön pohjautuva uskonnollis-filosofinen perusta sivuutetaan.

        En mielelläni uskoisi, että toimittajat eivät siitä jotakin tietäisi. Sen verran paljon on kirjallisuutta saatavilla ja asiantuntija-apua jolta pyytää lausuntoja. Toimittajat, jotka salaavat steinerilaisuuden - ja steinerpedagogiikan - antroposofiset elementit ja perustan, haistattavat pitkät ammattitodolle ja journalistiselle etiikalle.

        Axa Sorjanen muotoilee edellä linkatussa blogissaan strategiaa näin:

        "Yleensä toiminnan pohjalla on tarkkaan suunniteltu strategia, jonka toteuttamiseksi laaditaan selvä suunnitelma. Medialle, siis myös yksittäisille toimittajille, määritellään selkeä rooli ja myös tarkat rajat, joiden sisällä tulee toimia, jos he haluavat leikkiä mukana. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon julkisuutta, mutta vain positiivista julkisuutta itse määritellyissä rajoissa.

        Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että ennen kansainvälistä lehdistötilaisuutta kielletään tiettyjen kysymysten esittäminen tai haastattelun ehdoksi asetetaan se, että siinä käsitellään vaikkapa vain uutta juuri ilmestynyttä levyä, eikä tähden esillä ollutta huumeongelmaa saa edes sivuta. Ääritapauksissa toimittajilta on jopa vaadittu kirjallinen sitoutuminen tiettyihin ehtoihin tai siihen, että juttu voidaan tarkistaa ja uudelleen kirjoittaa ennen julkaisua."

        Tämän keskustelupalstan steinerilaiset käyttäytyvät kuin talviunestaan herätetyt persiiseen ammutut karhut.

        Vaieta pitäisi.


      • siinäkin on...

        kun aina pitää laittaa linkkejä tuollaisiin pitkiin ja tylsiin teksteihin. Kerro ihan vain omin sanoin, mikä nyt vaivaa mieltäsi, niin katsotaan, voisiko joku meedio sinua auttaa.


      • nimissä...
        Vieteriukko kirjoitti:

        Steinerilaisuudesta kirjoitetaan ja puhutaan julökisuudessa vain myönteiseen sävyyn. Sen perusfilosofia, Steinerin mytologioihin ja selvänäköön pohjautuva uskonnollis-filosofinen perusta sivuutetaan.

        En mielelläni uskoisi, että toimittajat eivät siitä jotakin tietäisi. Sen verran paljon on kirjallisuutta saatavilla ja asiantuntija-apua jolta pyytää lausuntoja. Toimittajat, jotka salaavat steinerilaisuuden - ja steinerpedagogiikan - antroposofiset elementit ja perustan, haistattavat pitkät ammattitodolle ja journalistiselle etiikalle.

        Axa Sorjanen muotoilee edellä linkatussa blogissaan strategiaa näin:

        "Yleensä toiminnan pohjalla on tarkkaan suunniteltu strategia, jonka toteuttamiseksi laaditaan selvä suunnitelma. Medialle, siis myös yksittäisille toimittajille, määritellään selkeä rooli ja myös tarkat rajat, joiden sisällä tulee toimia, jos he haluavat leikkiä mukana. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon julkisuutta, mutta vain positiivista julkisuutta itse määritellyissä rajoissa.

        Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että ennen kansainvälistä lehdistötilaisuutta kielletään tiettyjen kysymysten esittäminen tai haastattelun ehdoksi asetetaan se, että siinä käsitellään vaikkapa vain uutta juuri ilmestynyttä levyä, eikä tähden esillä ollutta huumeongelmaa saa edes sivuta. Ääritapauksissa toimittajilta on jopa vaadittu kirjallinen sitoutuminen tiettyihin ehtoihin tai siihen, että juttu voidaan tarkistaa ja uudelleen kirjoittaa ennen julkaisua."

        Tämän keskustelupalstan steinerilaiset käyttäytyvät kuin talviunestaan herätetyt persiiseen ammutut karhut.

        Vaieta pitäisi.

        kannattaisi tutustua tavallisten koulujen historiaan. Eikös julkisuudessa pitäisi enemmän puhua niistä ajoista, kun opettaja sai käyttää fyysistä väkivaltaa oppilaisiin ja siitä, kun henkistä väkivaltaa vielä käytettiin/käytetään.

        Tavalliseenkin kouluun liittyy ihan riittävästi tapauksia, joista saisi paksun "Varo tavallista peruskoulua" -kirjan.


    • steiner-äiti

      Olen pahoillani, että tämän keskustelupalstan ansiosta luovut harkinnastani. Itselleni tämä palsta on ollut järkytys enkä ole näiden vuosien aikana, jota lapseni ovat käyneet havainnut ko. ongelmia koulumaailmassa.

      Meillä lapset olivat tavallisessa tarhassa ja tutustuivat steinerkouluun vasta ensimmäisellä luokalla, näin monilla on. Olisiko tämä vaihtoehto myös teille. Kouluun pystyy tutustumaan todella helposti, kävimme itse tapahtumissa, koulutuksissa ja juttelimme pitkään parinkin opettajan kanssa ennen valintaamme. Kirjallinen materiaali ei välttämättä anna oikeaa kuvaa vaikkakin osviittaa siitä mihin on ryhtymässä.

      Olen käsittänyt, että on kaupunkikohtaista minkälainen steinerkoulu on, mutta tuskin niissä valtavia eroja on. Täytyy muistaa, että vaikka osa vanhemmista ja opettajista olisikin hieman jalat irti maassa olevia niin peruskoulussa osa vanhemmista eivät puolestaan välitä kasvattaa lapsia lainkaan ja opettajat ovat leipiintyneitä työhönsä.

      Minä en ole kokenut, että kasvatusideologia tai -uskonto olisi salattua tai edes näkyisi varsinaisessa koulumaailmassa muutoin kuin ehkä arvoina. Nämä arvot puolestaan ei poikkea normiarvoista ainakaan pahempaan suuntaan.

      Suosittelen avoimesti nostavan epäilyksesi ja kertovan niitä koululle tai päiväkodille. Lapsieni koulussa käydään paljon keskusteluja, joissa selvennetään asioita.

      Minä nimenomaan halusin, että lapsieni kasvatus on minun kontrollissa, sen takia valitsin steinerkoulun. Peruskoulussa se ei olisi ollut mahdollista.

      Minä tutustuin antroposofiaan ja opetusmenetelmiin hyvin läheisesti ja myös historiaan. Ne eivät pelästyttäneet ja ilokseni havainnoin, että historia, kuten antroposofia ei ole läsnä lasteni opetuksessa. Maailmassa tehdään jatkuvasti piilopoliittisia valintoja, se on tärkeää näkyvätkö nämä valinnat reaaliajassa.

      Ehkä olen sitten niin aivopesty tai sisällä magiassa, mutta kummasti lapseni voivat ja oppivat hyvin harhaoppineiden koulussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä tiedän että ajattelet

      Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä
      Ikävä
      21
      8331
    2. Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä

      Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      1611
    3. YlE aloitti sateenkaari messuilla kirkkovuoden

      Siinä kirkon luopumus paljaimmillaan.
      Luterilaisuus
      377
      1339
    4. Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa

      Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset
      Maailman menoa
      278
      1285
    5. Hyvää yötä S******

      Ja parempaa uutta vuotta 😉
      Ikävä
      6
      1275
    6. Jos totta puhutaan niin

      Ikävöin sua ihan valtavasti
      Ikävä
      66
      1217
    7. Yksi elämän pahimmista virheistä

      Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo
      Ikävä
      33
      1030
    8. Ensi vuonna

      Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin
      Ikävä
      24
      1026
    9. Parempaa uutta

      vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.
      Ikävä
      50
      982
    10. Odotatko sä

      Ensi vuotta ja sitä että näet kaivattua?
      Ikävä
      36
      958
    Aihe