Olen huomannut, että pulttilukkokiväärit hallitsevat markkinoita metsästysaseina. Mikseivät vipulukkoiset aseet ole yhtä menestyneitä? Ovatko pulttilukkoiset sitten vipulukkoisia tarkempia vai mikä on syy? Ovatko vipulukot kalliimpia vai vaikeampia huoltaa? Vipulukkoisten etuna on nopeampi latausliike, joten tulinopeus on hieman suurempi kuin pulttilukoilla. Toisaalta ne, joille nopeus on tärkeää, hankkivat itselataavan kiväärin, mutta itselataavat ovat epätarkempia kuin käsipelillä toimivat. Ja eikös vipulukkoihin saa sitten myös helpommin luvat kuin itselataaviin? Siis pultti- ja vipulukkoihin suht yhtä helposti luvat ja itselataaviin molempia hankalammin luvat. Joten mikä on kun vipulukkoiset ovat taka-alalla?
Pultti- ja vipulukko
13
9450
Vastaukset
- Nimetön
Moi!
Elikkäs jos nyt löytäisin haluamani vipulukkoisen kiväärin, Miten sen hankinta lupa?
Ja toinen kysymys, että voinko tilata aseen postin kautta etelä suomesta, kun täällä pohjoisessa ei noita kivääreitä ole? Eli pitääkö ensin sopia kauppiaan kanssa, että meinaa ostaa, hän lähettää mulle tiedot, minä vien ne nimismiehelle, hän antaa hankintaluvan, minä maksan myyjälle ja hän lähettää aseen postissa? Näinkö pitää toimia? vai miten?- Nimetön
Elikkä kyseessä olisi tällainen ase:
Ruger 96/44m
Saako sillä muuten hirveä metsästää? - saa jos
Nimetön kirjoitti:
Ruger 96/44m
Saako sillä muuten hirveä metsästää?kaliiperi on se mikä luulen, eli 44 rem mag. Tai periaattessa saatat saada itselataamalla siitäkin hirvilaillisen, mutta se voi olla jo melkoista kamikazehommaa.
- et
Nimetön kirjoitti:
Ruger 96/44m
Saako sillä muuten hirveä metsästää?tiedä saako asella metsästää hirveä niin älä haaveile vielä hirvijahtiin, hirvijahdissa luodin painon täytyy olla väh 9 grammaa ja silloin osumaenergiaa 100 metrin päässä väh 2700 joulea, mikäli luodin paino 10 grammaa riittää osum energ 2000 joulea..lisäksi suoritettava ammuntakoe..
- nippapnappa
saa jos kirjoitti:
kaliiperi on se mikä luulen, eli 44 rem mag. Tai periaattessa saatat saada itselataamalla siitäkin hirvilaillisen, mutta se voi olla jo melkoista kamikazehommaa.
240gr luodilla... ja HD H110 ruuti. Aivan äärirajoilla myös kotimaisella VV110 ruudilla. Helposti Win 296 ruudilla... Jos sitä jostain saat...
- Soil
Itsekkin olen miettinyt jotakin vipulukkoista kivääriä jäniksenmetsästykseen ajokoiralta. varmaankin 357 vois olla ihan hyvä kaliiberi. kuitenki matkat suht lyhyitä. Ei viitti tota 308 mukana kantaa pitkän varoetäisyyden takia.
- sellaisen omistaja
Itse linnustan 22wmr pulttilukolla ja kiikaritähtäimen läpi. Mutta ostin käytettynä tuon vipulukon, kopion winsun m-92:sta. Ja ai jai, kun on kaunis. Yksi supikoira on sillä kaadettu. tulinopeutta on juuri niin paljon, ettei sitä tarvitse yhtään mihinkään. kevyt ase, kevyt kantaa, kevyt rekyyli. Jäniksiä, supeja kettuja, ja saattaapa tarkkasilmäinen pudottaa parit linnutkin. Ase on esteettisesti puhutteleva. Suoraan sanoen, kerrankin, olen erittäin tyytyväinen omistaja.
- ...
Lisäisin vielä tuon mainitsemasi vipulukon nopeamman ladattavuuden lisäksi, että että vipulukko itsessään on toimintavarmempi järjestelmä / ase (esim. metsän roskat lukossa eivät niin haittaa ladattavuutta). Hyvä koiramiehen pyssy risukossa / lyhyillä ampumamatkoilla ja nopeissa tilanteissa.
- plahplahplah
Itsellä kaapissa kolme pulttilukkoista ja vipulukkoinen Marlin m1895.
Vipulukko
usein kevyt
- design yleensä kaikissa 100 v vanhaa
- hankalasti huollettavia/puhdistettavia, esim sadejahtiviikolopun jälkeen etutukin irrotus piipun alapuolen kuivaamiseksi ja laatikon sisällön kuivaus työn ja tuskan takana.
- Yleensä jenkkejä, joten työnjälki lähinnä sellaista että vain silloin kun saksalaiset olivat Moskovan porteilla, on pulttilukkoja tehty samantasoisella rouhintasyötöllä työstökoneissa
- Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, luodit rajoittuu yleensä tylppäpäisiin (yleensä putkimakasiini)
- Makasiinin täyttäminen, ja tyhjääminen, usein hidasta. Ei yleensä irtolippaita
/- toimintavarmuudessa ei mielestäni eroa
Kaikesta huolimatta tykkään Marlinistani kuin hullu puurosta, ehdoton hirviryteikköpyssy, mutta tekisi mieli hankkia joku rosterinen pulttilukkovehje rataharjoituksiin sekä sadeviikonlopuiksi... - rossipuma
plahplahplah kirjoitti:
Itsellä kaapissa kolme pulttilukkoista ja vipulukkoinen Marlin m1895.
Vipulukko
usein kevyt
- design yleensä kaikissa 100 v vanhaa
- hankalasti huollettavia/puhdistettavia, esim sadejahtiviikolopun jälkeen etutukin irrotus piipun alapuolen kuivaamiseksi ja laatikon sisällön kuivaus työn ja tuskan takana.
- Yleensä jenkkejä, joten työnjälki lähinnä sellaista että vain silloin kun saksalaiset olivat Moskovan porteilla, on pulttilukkoja tehty samantasoisella rouhintasyötöllä työstökoneissa
- Muutamia poikkeuksia lukuunottamatta, luodit rajoittuu yleensä tylppäpäisiin (yleensä putkimakasiini)
- Makasiinin täyttäminen, ja tyhjääminen, usein hidasta. Ei yleensä irtolippaita
/- toimintavarmuudessa ei mielestäni eroa
Kaikesta huolimatta tykkään Marlinistani kuin hullu puurosta, ehdoton hirviryteikköpyssy, mutta tekisi mieli hankkia joku rosterinen pulttilukkovehje rataharjoituksiin sekä sadeviikonlopuiksi...Juuri noin itsekin asian määrittelisin, mutta kyseinen asetyyppi nyt vaan on "makee", ja siitä ei voi olla pitämättä, kun sinuiksi pääsee. Jotenkin noloa sillä on mennä metsälle muiden silmien alla, tulee vaan paljon kysymyksiä, mutta onnistuneen riistalaukauksen jälkeen olo on kuin kuninkaalla :) EI ne tyhmiä olleet lännenmiehet ja intiaanit. Hyvä pyssykkä.
Nykyään saa kumilla tulpattuja suurriistaluoteja/patruunoita vipulukkoihin. Itse ostaisin tuplan, mutta seuraavana tulee vipulukko. Kolmantena pumppu.
- Marlinisti
Kieltämättä Bajkalin tupla 45/70:senä houkuttelisi, mutta sitten kannetaan mukana kahta piippua, kahta patruunapesää, jolloin painoa tulee väkisinkin. Nevoilla ja rytiköissä rämpiessä lisäpaino tuntuu..
- Enpähän kirjautunut.
Marlinisti kirjoitti:
Kieltämättä Bajkalin tupla 45/70:senä houkuttelisi, mutta sitten kannetaan mukana kahta piippua, kahta patruunapesää, jolloin painoa tulee väkisinkin. Nevoilla ja rytiköissä rämpiessä lisäpaino tuntuu..
Ruger no 1 kiilalukko tai Browning High Wall. Näissä tapauksissa voisi kaliperi olla vaikka "tyhmä" .45-70.
Nim:
"Pulttilukkoja ja break open actioneita jo tarpeeksi".
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769