Ruotsista nelonen!!!

Epätoivoinen!!!

Olen saanut jokaisesta ruotsin kurssista nelosen. En ole edes saanut lähellekään puolta oikein! Keskiarvoni on lukiossa 8.5, mutta en vain osaa ruotsia! Voiko olla oikeasti jokin henkien sairaus, ettei vain opi ruotsia. Olen yrittänyt, mutta en vain opi!!! En tule pääsemään edes aikataulussa ylioppilaaksi vain ruotsin nelosten takia!!! Mitä teen? Tukiopetus tuskin auttaa! Voiko lukiosta päästä läpi ilman ruotsin kurssejakin???

22

7451

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pakkoruotsi

ei mahda mitään, ruotsi on pakollinen kieli. Rupea vastustamaan pakkoruotsia ja odota, että se poistuu. Sitten ehkä pääset läpi, mutta voi kestää 200 vuotta ;)

Mutta lue ruotsinkielisiä lehtiä, nettisivuja ym. Katso tv-ohjelmia (FST, SVT) ja kuuntele radiosta. Johan alkaa sujua ruotsi!

• ...

Usko pois, ei mikään harvinainen ongelma, ainakaan meidän koulussa. Itse saan tehdä niskalimassa töitä, että pääsen ne kurssit edes läpi. Ja sittenkin ne menevät juuri ja juuri 5-.sella tai armo 4½:lla jos on päässyt jotain sanakokeita kurssin aikana läpi. Yksi nelonenkin on ruotsista jo jäänyt ja vielä olisi kursseja edessä. *huoh*

• olemitaanmuuta

sori, mutta toi ei oo mitään muuta ku sun omaa laiskuutta! turha tulla väittämään, että olet jotenkin tyhmä tai säälittävä; olet hölmö, koska et ole jaksanut paneutua siihen ruotsin kirijaan.

itse pääsen nyt ylioppilaaksi, ja hädin tuskin pääsinkin! itsellänikin oli kaikki ruotsin kurssit nelosia, mutta opon antaman mahdollisudeen ansiosta päätin ryhdistäytyä, ja suoritin viime hetkellä kaikki vaadittavat ruotsin kurssit, 3 viikossa! ja usko mua, olet varmana fiksumpi kuin minä! joten nyt vaikkapa sovit opettajan kanssa, koska saat ne pakolliset (esim. 1, 2, 3 ja 4, tai jos opettaja antaa luvan, suoritat vain 1:sen 2:sen ja kolosen, joka on siis vähän alle vaadittavasta 2/3 suoritetusta), ja luet kirjaa esimerkiksi nettiä ja netin tarjoamia grammatik-matskuja hyväksi käyttäen. kyllä se ruotsi siitä lähtee

• asiallinen_tuntija

Oletko kokeillut lukemista niihin kokeisiin?

Ruotsia oppii kuka vain, jos tajuaa tehdä töitä.

Tee läksyt ja osallistu tunnilla. Lue joka ruotsinkokeeseen kirjan takaa sanastot niin monta kertaa että joku voi ne sinulta kuulustella ja kaikki menevät oikein. Opettele kappaleiden alleviivaukset niin hyvin että osaat selostaa tietyn kappaleen sisällön niiden avulla ruotsiksi. Lue kielioppia kunnes ymmärrät sen - ruotsi nyt kuitenkin on aika looginen kieli lukuun ottamatta substantiivien sukuja.

• murmurmur

on se hassua että itselleni esim. ruotsi ei tuota ongelmia yhtään.. ysiä ja kasia tulee koko ajan. mutta sitten taas joissakin aineissa tulee 5 ja 6. esim. filosofia ja maantieto. mutta saattaa vaikuttaa sekin että en lukenu kokeisiin juuri mitään. toisaalta jotkut taas sanoo että ei lukenu sivuakaan ja tulee 9. no enpä ollu tunneillakaan mukana xD.

• pate -88
        murmurmur kirjoitti:

on se hassua että itselleni esim. ruotsi ei tuota ongelmia yhtään.. ysiä ja kasia tulee koko ajan. mutta sitten taas joissakin aineissa tulee 5 ja 6. esim. filosofia ja maantieto. mutta saattaa vaikuttaa sekin että en lukenu kokeisiin juuri mitään. toisaalta jotkut taas sanoo että ei lukenu sivuakaan ja tulee 9. no enpä ollu tunneillakaan mukana xD.

Ruotsi mulla on kymppi, mutta muut kielet (enkku ja saksa) on kutosia. Siis en osaa niitä yhtään, mutta ruotsista tulee ihan helpolla kymppi. Outo juttu..

• Kielet ei suju..
        murmurmur kirjoitti:

No mulla tulee filosofiasta psykologiasta ysejä, ilman että suuremmin panostan, mut ruotsi menee 5- läpi juuri ja juuri. Enkussa tulee 6, äikässä 7. Ruotsi ei vaan jää mun päähän. Mä panostin siihen oikeasti, mutta se on tässä vaiheessa liian myöhään. olisinpa tajunnut yläasteella panostaa.
        Sitä paitsi mulla on pitkä matikka, ja mun aika ei oikeesti riitä.. Tunnin matkat kouluunkin. Yö unet jää aina tollaseks 5 tunniks. ja mä stressaan viel ihan kaikesta:D On se hankalaa;) No jos kesällä yrittäis vielä opetella niitä taivutus sääntöjä, ja opettaa ne äidille:D Opettaminen on kuulemma yks parhaista tavoista oppia.. tätä sii pakko yrittää

• ...

Lähde kesällä ruotsiin tai maarianhaminaan. Opit ruotsia varmasti. Itse lähdin aikoinani halusta opetella ruotsia... ja nyt sujuu ruotsin kieli hyvin.

• ruotsin kurssit

ovat nelosia, niin silloinhan ei lukiota saa suoritettua. Vähintään 2/3 kursseista kun on suoritettava hyväksytysti.

Eli sellainen, että kaikki ruotsin kurssit olisivat nelosia, on ns. hevostelua.

• kaikenlisäksivielä
        ruotsin kurssit kirjoitti:

ovat nelosia, niin silloinhan ei lukiota saa suoritettua. Vähintään 2/3 kursseista kun on suoritettava hyväksytysti.

Eli sellainen, että kaikki ruotsin kurssit olisivat nelosia, on ns. hevostelua.

kaiken lisäksi tulee etenemiseste. muistaakseni jos on 2 nelosta niin ei saa jatkaa aineen opiskelua ennenkun toinen (tai mieluummin molemmat) on hyväksytysti suoritettu.

• voivat olla
        kaikenlisäksivielä kirjoitti:

kaiken lisäksi tulee etenemiseste. muistaakseni jos on 2 nelosta niin ei saa jatkaa aineen opiskelua ennenkun toinen (tai mieluummin molemmat) on hyväksytysti suoritettu.

myös koulukohtaisia eri aineissa, eli niitä ei välttämättä joka koulussa ole tai ne eivät ole kaikissa samanlaisia.

• Tytteliini
        voivat olla kirjoitti:

myös koulukohtaisia eri aineissa, eli niitä ei välttämättä joka koulussa ole tai ne eivät ole kaikissa samanlaisia.

Voi olla ettet ehkä ole oppinut peruskoulussa ruotsin kielen rakennetta. Suosittelen, että opettelisit kieliopin niin kielenkin pitäisi alkaa helppottua, kun selaat vanhoja oppikirjoja. Kannattaa painostaa sanakokeisiin, nehän ovat helppoja jos vaan opettelet hyvän tavan muistamaan sanat :)

• epätoivoinen.
        Tytteliini kirjoitti:

Voi olla ettet ehkä ole oppinut peruskoulussa ruotsin kielen rakennetta. Suosittelen, että opettelisit kieliopin niin kielenkin pitäisi alkaa helppottua, kun selaat vanhoja oppikirjoja. Kannattaa painostaa sanakokeisiin, nehän ovat helppoja jos vaan opettelet hyvän tavan muistamaan sanat :)

Ehkä pääsisin ruotsin kursseista läpi, jos opiskelisin kokoajan, mutta silloin muut numerot kärsivät... Entä jos vaihtaisin lukioni kuvataidelukioon(kotikaupungissani on sellainen)
        Eli siksi kuvataidelukioon, että kuvataide lukiossa opiskeleva oppilas saa jättää pois 8 pakollista kurssia pois, mutta kuitenkin puolet pakollisista on suoritettava. Eli ruotsista pitäisi silloin suorittaa vain 3 kurssia ja jos pääsisin kahdesta läpi, niin pääsisin ylioppilaaksi!!! Mutta esim fysiikasta yms., joissa on vain yksi pakollinen kurssi, niin ne on pakko käydä.

Joo, niin teen. Menen kuvataidelukioon, niin pääsen ruotsin taakasta =)

• mitvitxxxx
        epätoivoinen. kirjoitti:

Ehkä pääsisin ruotsin kursseista läpi, jos opiskelisin kokoajan, mutta silloin muut numerot kärsivät... Entä jos vaihtaisin lukioni kuvataidelukioon(kotikaupungissani on sellainen)
        Eli siksi kuvataidelukioon, että kuvataide lukiossa opiskeleva oppilas saa jättää pois 8 pakollista kurssia pois, mutta kuitenkin puolet pakollisista on suoritettava. Eli ruotsista pitäisi silloin suorittaa vain 3 kurssia ja jos pääsisin kahdesta läpi, niin pääsisin ylioppilaaksi!!! Mutta esim fysiikasta yms., joissa on vain yksi pakollinen kurssi, niin ne on pakko käydä.

Joo, niin teen. Menen kuvataidelukioon, niin pääsen ruotsin taakasta =)

siis ootko joku trolli? siis jos et pääse lukion peruskursseista läpi, kannattaako uudestaan harkita, että mitä teet lukiossa? jos tuossa vaiheessa ei kiinnosta edes pikkusen lukea perusjuttuja, niin mitä teet lukiokoulutuksella?

• epätoivoinen.
        mitvitxxxx kirjoitti:

siis ootko joku trolli? siis jos et pääse lukion peruskursseista läpi, kannattaako uudestaan harkita, että mitä teet lukiossa? jos tuossa vaiheessa ei kiinnosta edes pikkusen lukea perusjuttuja, niin mitä teet lukiokoulutuksella?

Olenko siis jossain vaiheessa saninut, että en pääse edes lukion peruskursseista läpi. Olen päässyt kaikistä lapi ja ihan hyvillä arvosanoilla. Todistuksessa ekan vuoden jälkeen mulla on 7 kymppiä. Ja aion mennä yliopistoon, joten pakko käydä lukio. Ja se ruotsin numero ei ole huonbo, koska en muka jaksaisi panostaa siihen. Se vain tuottaa mulle vaikeuksia, kuten jollekin muulle matikka voi olla vaikea tai esim. kuvaamataito. Eihän huonosta piirtäjästäkään tule mestaria parin kirjan pänttäämisellä...

• epätoivoinen.
        epätoivoinen. kirjoitti:

Olenko siis jossain vaiheessa saninut, että en pääse edes lukion peruskursseista läpi. Olen päässyt kaikistä lapi ja ihan hyvillä arvosanoilla. Todistuksessa ekan vuoden jälkeen mulla on 7 kymppiä. Ja aion mennä yliopistoon, joten pakko käydä lukio. Ja se ruotsin numero ei ole huonbo, koska en muka jaksaisi panostaa siihen. Se vain tuottaa mulle vaikeuksia, kuten jollekin muulle matikka voi olla vaikea tai esim. kuvaamataito. Eihän huonosta piirtäjästäkään tule mestaria parin kirjan pänttäämisellä...

Siis 8 kymppiä.

• vapaaehtoista

nykyään ruotsin kirjoittaminen?!!!!!!

skippaa koko homma tai tee kuten minä, neljäs vuosi ja vain ruotsia.. tai no mulla se kieli oli englanti. pelkkää kieltä koulussa ja kotona ja tuutista mistä ikinä vain englantia.. vuodessa oppii! nyt puhun sujuvasti, lukiossa kirjoitettu viimeinen ainekin oli täydet 100 pisteen ansainnut (vaikka tietääkseni 99 oli tuolloin maksimi.. )

työssäni käytän tänä päivänä ja insinööriksi luin itseni pian lukion ja välivuoden jälkeen.

joten itseä niskasta ja alusta asti vaikka seiskaluokan svenskakirja käteen jos se sieltä asti on heikoilla..

onnea matkaan, älä luovuta!!

• faktatietoa

YLIOPPILASTUTKINNON RAKENNE

Ylioppilastutkinnon suorittamiseen on lisätty valinnaisuutta tutkintoon pakollisesti kuuluvassa neljässä kokeessa siten, että

vain äidinkielen koe on kaikille pakollinen

ja että kokelas valitsee kolme muuta tutkintoonsa pakollisesti kuuluvaa koetta neljän kokeen joukosta, jotka ovat

toisen kotimaisen kielen koe,
        yhden vieraan kielen koe sekä
        reaaliaineissa ja matematiikassa järjestettävät kokeet.

Tutkintorakenteen muutos on tehty muuttamalla lukiolain 18 §. Kokelas voi sisällyttää tutkintoonsa yhden tai useamman ylimääräisen kokeen kuten nykyäänkin.

Lukiolain 18 §:ää sovelletaan uudessa muodossaan ylioppilastutkintoon, joka suoritetaan loppuun aikaisintaan vuoden 2005 keväällä. Vielä syksyllä 2004 suoritettavassa tutkinnossa äidinkielen, toisen kotimaisen kielen ja yhden vieraan kielen koe ovat kaikille pakollisia ja neljänneksi pakolliseksi kokelas valitsee reaalikokeen tai matematiikan kokeen.

Saadakseen ylioppilastodistuksen kokelaan kuuluu saada hyväksytty arvosana kaikista pakollisista kokeista. Hylätyn arvosanan voi kuitenkin ylioppilastutkintolautakunnan määräysten mukaan kompensoida muista hyväksytyistä kokeista saaduilla pisteillä.

vedä ällät muista niin et ilman lakkia jää ;)

• minä

Käyppä 1&2 nyt ekana uusiks. Jos et niitä saa edes viitosiksi ei seuraavia kannata kokeilla. Koko kielioppi lähtee niistä liikenteeseen. Niissä käydään mikä on määräinen ja mikä epämääränen yms.
      Ku ne saat läpi niin menee helposti loputkin.

• Ikäcivis

"Sed scholae, non vitae discimus" sanoi jo vanhempi Seneca, joka oli sentään rehtori. Latinaan sisältyvä sanaleikki lie kaikille tuttu. Pedagogit käänsivät sen sitten toiveittensa ja uskonsa mukaan käänteiseksi ja uskohan on luja luottamus siihen mitä toivotaan...
      Ruotsi kuuluu koulujen opetukseen ja sen suorittaminen on ihan järkevää, oppiminen on jo toinen asia kuten sen tarpeellisuuskin. Kouluruotsilla ei välttämättä ole paljonkaan hyötyä elämän kannalta ja käytännössä vaadittavan lyhyen kielikokeen voi suorittaa myöhemmin yliopistossa. Åbo Akademi oli itselleni se helpoin tie. Kokeeseen ei tarvitse todella osata ruotsia ja myös yo-todistukseen riittää ihan hyvin hyväksytty suoritus. Itsekin sain vain yhden yläarvoisen (yli 4) koetuloksen lukiossa, mutta päästötodistukseen seiskan. Kaikki lukion arvosanat unohtuvat jatko-opinnoissa eikä kukaan ole pärjännyt lukion tiedoilla ammatissa. Lukiossa kannattaisi opiskella ja oppia niitä aineita, joita ei mene lukemaan. Englantilaisen perinteen mukaan sivistynyt oppii helposti rakentamaan ydinvoimalan, lääkäriksi tai vaikka rakentamaan talon, opetapa lääkärille, insinöörille tai arkkitehdille sivistystä. Opiskelemaankin pääsee läpi pääsykokeissa tai muissa karsinnoissa tai sitten ei. Muistan itsekin lukeneeni norjalaisen oppikirjan, enkä ole ikinä edes käynyt siellä. Ruotsissa pärjää töissä ihan hyvin ilman arvosanoja ja tytöt kyllä opettavat kieliasioissa, kuten kai pojatkin.

• dimdimx

Uskomatonta miten jotkut täällä oikeasti kirjoittavat, että jos homokielen opiskelu ei onnistu niin lukio ei silloin ole oikea paikka. Itsellänikin lukiossa kaikki muut aineet menevät hyvin ja olen jopa kiinnostunut aihealueista, mutta homokieli on homokieli eikä siitä mihinkään pääse. Toivottavasti joku päivä sen opiskelu ei ole enää pakollista.

• kjijoijo

Kertoo jo aika paljon omasta tyhmyydestäsi, kun jankkaat jostain homokielestä. Mutta siinä samaa mieltä, ettei kyseistä kieltä ole hirveän paljoa järkeä opettaa, ainakaan pakollisena. Syy tähän on tosin ihan toinen, kun että se on "homokieli".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?

Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.
      Ikävä
      177
      7383
    2. Yritystuet pois ja työeläkevaroilla maksettava valtion velka pois

Nyt on teille kerrottu keino kuinka Suomen velkaongelmasta päästää eroon kertalaakista. Älkää saatanat enää minulle tul
      Maailman menoa
      66
      4097
    3. Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen

Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji
      Maailman menoa
      374
      3583
    4. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      138
      3175
    5. Ylen juttu sisäministeristä oli selvän tarkoitushakuinen

haluttiin vielä vuoden loppuun saada joku "kohu". (Olisiko Yle tehnyt jutun jos sisäministerinä olisi esim. RKP:n, jota
      Maailman menoa
      90
      2977
    6. Suomalaista yrittäjää ei kommunistista erota

Muualla maailmassa yrittäjät elävät asiakkaiden rahoilla, Suomessa palkansaajien maksamilla veroilla. Palkansaajahan ma
      Maailman menoa
      27
      2495
    7. Liikaa vauhtia

Nuorukainen 17v. on ajanut 114 km/h 60 km:n alueella Nesteen kohdalla ja onneksi poliisi oli paikalla ja hurjastelu lopp
      Suomussalmi
      61
      2030
    8. Milloin näit kaivattusi edellisen kerran?

Olitteko juttusilla vai sivusta vain? Miten reagoit?
      Ikävä
      21
      1953
    9. 18
      1823
    10. Ulkoministeriön konsulipäällikkö arvostelee rajusti Haavistoa: "Täällä on pelon ilmapiiri"

"– Täällä on ministerin toimien takia aivan selvästi pelon ilmapiiri. Jos sellaisen annetaan pesiytyä virkamieskulttuuri
      Maailman menoa
      5
      1734
    Aihe