kolmiokytkentä ja vvsk

herkkopirkko

KOlmiokytkentäisen moottorin suojaaminen vikavirtasuojalla? Ei tule nollajohdinta eli miten toteutetaan?

26

9904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole mitään,

      Ei siis tarvitse kytkeä vvsk, pelkät vaiheet tuossa tapauksessa.

      • Sähköllä se käy

        Lisäksi oleellisin eli ke/vi maihin.Nollasta ei niinkään tarvetta.


    • sähikäinen_

      Onko jotain ilmeistä syytä kytkeä kolmivaihemoottori vvs:n taakse?
      No jos joka tapauksessa tarvitsee niin vvs pitää olla lähellä moottoria. Nolla kytketään vvs:n normaalisti ja viedään moottorille asti mutta ei kytketä ollenkaan, tämä siksi että myöhemmin saattaa tulla käyttöön tähtikytkentäinen moottori jolloin voidaan nolla kytkeä tähtipisteeseen.

      Vikavirta siksi lähellä mottia ettei pääse aivan mahdotonta potentiaali eroa syntymään nollan ja vaiheen välillä?

      Nyt täytyy tunnustaa että tämä vastaus vaikuttaa hyvältä mutta onko se?? korjatkaa viisaammat.

      • ehkäpä kait

        Moottorille menee kaksi kaapelia kolmiossa, keskukselta, jos tähtikolmiokäynnistin on keskuksella. Vvsk laitetaan keskukseen ensimmäisen konkan etupuolelle, jos on tähtikolmio käynnistin. Jos menee yksi kaapeli ja se kolmiokytkentä on moottoripäässä kytketty vakioksi, niin on sama missä välissä se vvsk on. Jos se on helppo laittaa keskukseen, niin sinne. Jos moottorin viereen tulee jokin ohjausboxi, niin vaikka sinne. Se tähtikolmiokäynnistinhän voi olla myös moottorin vieressä oleva erillinen boxi, niin sinne tai sitten keskus päähän.
        Vvsk mittaa moottorin vaihejohtojen summavirtaa tässä tapauksessa ja senhän pitäisi olla nolla.
        Vvsk toimii hyvin moottoritapauksessa. Erillistä nollaa ei tarvita. Kolmiokytkennässä moottorissa ei ole nollaa ollenkaan. Käämit on aina kahden vaiheen välillä. Tähtikytkennässä moottorin tähtipiste on nolla. Käämit on aina nollan ja vaiheen välillä, vaikka erillistä nollajohtoa ei olekkaan. Moottorille nollajohtoa ei yleensä koskaan viedäkkään.
        Joo moottoreihin ei yleensä laiteta näitä, jos ei ole erityista tarvetta. Laite ei ole esim. käsityökone tms.


      • Sähköllä se käy

        Nollaa ei kytketä ikinä tähtipisteeseen.


      • Sähköllä se käy
        ehkäpä kait kirjoitti:

        Moottorille menee kaksi kaapelia kolmiossa, keskukselta, jos tähtikolmiokäynnistin on keskuksella. Vvsk laitetaan keskukseen ensimmäisen konkan etupuolelle, jos on tähtikolmio käynnistin. Jos menee yksi kaapeli ja se kolmiokytkentä on moottoripäässä kytketty vakioksi, niin on sama missä välissä se vvsk on. Jos se on helppo laittaa keskukseen, niin sinne. Jos moottorin viereen tulee jokin ohjausboxi, niin vaikka sinne. Se tähtikolmiokäynnistinhän voi olla myös moottorin vieressä oleva erillinen boxi, niin sinne tai sitten keskus päähän.
        Vvsk mittaa moottorin vaihejohtojen summavirtaa tässä tapauksessa ja senhän pitäisi olla nolla.
        Vvsk toimii hyvin moottoritapauksessa. Erillistä nollaa ei tarvita. Kolmiokytkennässä moottorissa ei ole nollaa ollenkaan. Käämit on aina kahden vaiheen välillä. Tähtikytkennässä moottorin tähtipiste on nolla. Käämit on aina nollan ja vaiheen välillä, vaikka erillistä nollajohtoa ei olekkaan. Moottorille nollajohtoa ei yleensä koskaan viedäkkään.
        Joo moottoreihin ei yleensä laiteta näitä, jos ei ole erityista tarvetta. Laite ei ole esim. käsityökone tms.

        "Moottorille menee kaksi kaapelia kolmiossa, keskukselta, jos tähtikolmiokäynnistin on keskuksella."
        Voidaan käyttää myös 7 napaista kaapelia mitä löytyy myös kumisena.
        " Vvsk laitetaan keskukseen ensimmäisen konkan etupuolelle"
        Minkä konkan?
        "Käämit on aina nollan ja vaiheen välillä, vaikka erillistä nollajohtoa ei olekkaan."
        Käämit ei ole nollan ja vaiheen välillä vaan tähtipiste on teoreettinen nollapiste.


      • noin
        Sähköllä se käy kirjoitti:

        "Moottorille menee kaksi kaapelia kolmiossa, keskukselta, jos tähtikolmiokäynnistin on keskuksella."
        Voidaan käyttää myös 7 napaista kaapelia mitä löytyy myös kumisena.
        " Vvsk laitetaan keskukseen ensimmäisen konkan etupuolelle"
        Minkä konkan?
        "Käämit on aina nollan ja vaiheen välillä, vaikka erillistä nollajohtoa ei olekkaan."
        Käämit ei ole nollan ja vaiheen välillä vaan tähtipiste on teoreettinen nollapiste.

        "Käämit ei ole nollan ja vaiheen välillä vaan tähtipiste on teoreettinen nollapiste"

        Se on kyllä sama kuin nolla. Jännite L1 - tähtipiste on sama kuin L1 - N.
        Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla.

        "Minkä konkan?"

        Tahtokolmiokytkennän kontaktorin etupuolelle.


      • varma?
        noin kirjoitti:

        "Käämit ei ole nollan ja vaiheen välillä vaan tähtipiste on teoreettinen nollapiste"

        Se on kyllä sama kuin nolla. Jännite L1 - tähtipiste on sama kuin L1 - N.
        Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla.

        "Minkä konkan?"

        Tahtokolmiokytkennän kontaktorin etupuolelle.

        "Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla."

        Nimenomaan teoreettinen nolla. Tuossa saattaa olla jopa hieman enemmän jännitettä kuin todellisessa nollassa.


      • Vieläkin sähköllä
        noin kirjoitti:

        "Käämit ei ole nollan ja vaiheen välillä vaan tähtipiste on teoreettinen nollapiste"

        Se on kyllä sama kuin nolla. Jännite L1 - tähtipiste on sama kuin L1 - N.
        Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla.

        "Minkä konkan?"

        Tahtokolmiokytkennän kontaktorin etupuolelle.

        "Minkä konkan?" kondensaattoria EI käytetä missään kontaktorin etupuolella.Kontaktoria ohjataan aikareleellä,releellä,painonapilla apukärjillä tai jollain muulla(varistori?)ei konkalla.
        Kondensaattoria voidaan käyttää kompensointiin verkon parantamisessa.


      • konkka
        noin kirjoitti:

        "Käämit ei ole nollan ja vaiheen välillä vaan tähtipiste on teoreettinen nollapiste"

        Se on kyllä sama kuin nolla. Jännite L1 - tähtipiste on sama kuin L1 - N.
        Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla.

        "Minkä konkan?"

        Tahtokolmiokytkennän kontaktorin etupuolelle.

        "Minkä konkan?"

        haloo, hitumiehet ja paksumiehet taas napit vastakkain. Onneksi ei ole yhtään putkaria paikalla.


      • sekottaa asioita
        Vieläkin sähköllä kirjoitti:

        "Minkä konkan?" kondensaattoria EI käytetä missään kontaktorin etupuolella.Kontaktoria ohjataan aikareleellä,releellä,painonapilla apukärjillä tai jollain muulla(varistori?)ei konkalla.
        Kondensaattoria voidaan käyttää kompensointiin verkon parantamisessa.

        Konkka on kondensaattori, mutta kontaktoria sanotaan myös usein konkaksi, kontiksi, ...
        Eiköhän nyt puhuta kontaktorista.
        Savossa saatetaan käyttää omia tuttuja nimiä, niin Varsinais-Suomessa tai Hesassa on omat nimitykset kontaktorille.

        Jos tähtikolmiokäynnistimestä puhutaan, niin eiköhän se konkka ole silloin kontaktori.

        Nämä on ammattislangi asioita. Täytyy kiertää vähän maata eri työmailla, niin huomaa, että ne tutut nimitykset on Rovaniemellä erilaisia verrattuna vaikkapa Helsinkiin.
        On persereikiä, miettisiä, rekkuleita,lukaaleja,sammakoita, .....


      • mitoiteta
        varma? kirjoitti:

        "Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla."

        Nimenomaan teoreettinen nolla. Tuossa saattaa olla jopa hieman enemmän jännitettä kuin todellisessa nollassa.

        muuten kuin 230VAC käämin yli, jos on tähtikytkentä. Hommahan menee aivan vituiksi, jos näin ei ole.
        Moottori käyntiin ja mittari kouraan. Käämin toisen pään ja tähtipisteen välillä on 230Vac.
        Perustuu vain ja ainoastaan siihen tosi asiaan, että tähtipiste on nolla. Mittarilla näet, että kyseinen tähtipiste ei ole mikään teoreettinen vaan ennemminkin käytännön tosiasia.
        Ei se nollakaan ole välttämättä nollavolttia mitattuna vaikkapa kahden eri rakennuksen nollien väliltä, pitkillä mittajohtimilla. Silti se on nolla.


      • että_
        mitoiteta kirjoitti:

        muuten kuin 230VAC käämin yli, jos on tähtikytkentä. Hommahan menee aivan vituiksi, jos näin ei ole.
        Moottori käyntiin ja mittari kouraan. Käämin toisen pään ja tähtipisteen välillä on 230Vac.
        Perustuu vain ja ainoastaan siihen tosi asiaan, että tähtipiste on nolla. Mittarilla näet, että kyseinen tähtipiste ei ole mikään teoreettinen vaan ennemminkin käytännön tosiasia.
        Ei se nollakaan ole välttämättä nollavolttia mitattuna vaikkapa kahden eri rakennuksen nollien väliltä, pitkillä mittajohtimilla. Silti se on nolla.

        käämit eivät aina ole samankokoisia. Käytännössä tarvitaan jotain hieman parempaa kuin DMM, jotta tuosta saadaan jotain tuloksia.

        Tuo ei perustu valitettavasti että tähtipiste on nolla, vaan käämit samankokoisia (Z) ja samanlämpöisiä ja symmetrisiä.


      • kontaktori
        Vieläkin sähköllä kirjoitti:

        "Minkä konkan?" kondensaattoria EI käytetä missään kontaktorin etupuolella.Kontaktoria ohjataan aikareleellä,releellä,painonapilla apukärjillä tai jollain muulla(varistori?)ei konkalla.
        Kondensaattoria voidaan käyttää kompensointiin verkon parantamisessa.

        tässä tapauksessa. Olisikohan nämä enemmän sähkömiesten heiniä, kuin elektroniikkanerojen?


      • teetköhän
        että_ kirjoitti:

        käämit eivät aina ole samankokoisia. Käytännössä tarvitaan jotain hieman parempaa kuin DMM, jotta tuosta saadaan jotain tuloksia.

        Tuo ei perustu valitettavasti että tähtipiste on nolla, vaan käämit samankokoisia (Z) ja samanlämpöisiä ja symmetrisiä.

        asioista liian tieteellisiä. Oletko kenties diplomi-insinööri?
        Jos moottori on hyväksytty tähtikytkennässä käämijännitteelle 230VAC. Tuo jännite löytyy käämien väliltä. Et voi muuta olettaa. Sinun ei tarvitse erikseen suunnitella mitään jännitteen vakaana pitoyksikköjä tai käämien vastuksien eroavuuksien kompensointilaitteita.
        Moottori kiinni verkkoon ja käämin yli voit mitata 230VAC.

        Selitätkö miten tämä käämien poikeavuus otetaan sähköasennustyömaalla niin kuin käytännössä huomioon, jotta muutkin sähkömiehet älyää mistä on kysymys? Nolla ei välttämättä olekkaan tähtikytkennässä?? Sehän voi aiheuttaa tietyissa tilanteissa moottorin ylikuumenemisen vaikkapa tai moottori ei käyttäydykkään niin kuin piti. Mittaatko ennen kytkentää käämien vastukset varalta? Miten varmistat asiat?
        Annatko asentajille ohjeet miten kuuluu menetellä.


      • pätöteho
        että_ kirjoitti:

        käämit eivät aina ole samankokoisia. Käytännössä tarvitaan jotain hieman parempaa kuin DMM, jotta tuosta saadaan jotain tuloksia.

        Tuo ei perustu valitettavasti että tähtipiste on nolla, vaan käämit samankokoisia (Z) ja samanlämpöisiä ja symmetrisiä.

        ...on teknistä tietämättömyyttä, jota kovasti haluat osoittaa.


      • pätöteho
        kontaktori kirjoitti:

        tässä tapauksessa. Olisikohan nämä enemmän sähkömiesten heiniä, kuin elektroniikkanerojen?

        ..se tarkooittaa yrityksen epätoivoista tilaa.


      • sähikäinen_
        varma? kirjoitti:

        "Ihan turhaa spennailua. Ei se ole mikään teoreettinen nolla vaan nolla."

        Nimenomaan teoreettinen nolla. Tuossa saattaa olla jopa hieman enemmän jännitettä kuin todellisessa nollassa.

        Tähtipisteen "nolla" on niinkauan teoreettinen tai kelluva kun siihen ei tuoda kiinteää nolla johtoa. Tämä siksi että tähtipiste voi siirtyä oikeasta nollasta kun kuormitetaan vaiheita tarpeeksi epäsymmetrisesti. Eikö näitä jokainen ole laskenut amiksessa jo?

        Käytännössä vaiheiden jännite ei ole kaikissa tasan 230V, mutta jos tarkalleen näin on niin tähtipistekin on teoriassa sama kuin NOLLA.

        Huom kolmivaihemoottori toimii kolmiossa neljälläkin piuhalla eli yhdellä kaapelilla.


      • xxy
        ehkäpä kait kirjoitti:

        Moottorille menee kaksi kaapelia kolmiossa, keskukselta, jos tähtikolmiokäynnistin on keskuksella. Vvsk laitetaan keskukseen ensimmäisen konkan etupuolelle, jos on tähtikolmio käynnistin. Jos menee yksi kaapeli ja se kolmiokytkentä on moottoripäässä kytketty vakioksi, niin on sama missä välissä se vvsk on. Jos se on helppo laittaa keskukseen, niin sinne. Jos moottorin viereen tulee jokin ohjausboxi, niin vaikka sinne. Se tähtikolmiokäynnistinhän voi olla myös moottorin vieressä oleva erillinen boxi, niin sinne tai sitten keskus päähän.
        Vvsk mittaa moottorin vaihejohtojen summavirtaa tässä tapauksessa ja senhän pitäisi olla nolla.
        Vvsk toimii hyvin moottoritapauksessa. Erillistä nollaa ei tarvita. Kolmiokytkennässä moottorissa ei ole nollaa ollenkaan. Käämit on aina kahden vaiheen välillä. Tähtikytkennässä moottorin tähtipiste on nolla. Käämit on aina nollan ja vaiheen välillä, vaikka erillistä nollajohtoa ei olekkaan. Moottorille nollajohtoa ei yleensä koskaan viedäkkään.
        Joo moottoreihin ei yleensä laiteta näitä, jos ei ole erityista tarvetta. Laite ei ole esim. käsityökone tms.

        olekkaan, vedetäkkään, tulekkaan, jne. Näin lausutaan, mutta kirjoitetaan yhdellä koolla. Tämä ystävällisessä hengessä.


      • Sähköllä se käy
        sekottaa asioita kirjoitti:

        Konkka on kondensaattori, mutta kontaktoria sanotaan myös usein konkaksi, kontiksi, ...
        Eiköhän nyt puhuta kontaktorista.
        Savossa saatetaan käyttää omia tuttuja nimiä, niin Varsinais-Suomessa tai Hesassa on omat nimitykset kontaktorille.

        Jos tähtikolmiokäynnistimestä puhutaan, niin eiköhän se konkka ole silloin kontaktori.

        Nämä on ammattislangi asioita. Täytyy kiertää vähän maata eri työmailla, niin huomaa, että ne tutut nimitykset on Rovaniemellä erilaisia verrattuna vaikkapa Helsinkiin.
        On persereikiä, miettisiä, rekkuleita,lukaaleja,sammakoita, .....

        Konkka on myös "pankrotti" eli firma on mennyt "persiilleen".
        "Konkka on kondensaattori, mutta kontaktoria sanotaan myös usein konkaksi, kontiksi"
        Ei meilläpäin Suomen sisämaassa "konkka" on kondensaattori.
        "kontiksi" sanotaan taas mm.ulkomaan liikenteen tavarakuljetus tilaa,eli konttia,joita rekat rahtaa ympäri maata sitten.


      • käytetään
        xxy kirjoitti:

        olekkaan, vedetäkkään, tulekkaan, jne. Näin lausutaan, mutta kirjoitetaan yhdellä koolla. Tämä ystävällisessä hengessä.

        kolmea pilkkua ...
        Ei neljää ....

        Lisäksi tämän "....ja" kirjoittaisin oikeaoppisesti
        näin: ... ja


      • slangisanaa
        Sähköllä se käy kirjoitti:

        Konkka on myös "pankrotti" eli firma on mennyt "persiilleen".
        "Konkka on kondensaattori, mutta kontaktoria sanotaan myös usein konkaksi, kontiksi"
        Ei meilläpäin Suomen sisämaassa "konkka" on kondensaattori.
        "kontiksi" sanotaan taas mm.ulkomaan liikenteen tavarakuljetus tilaa,eli konttia,joita rekat rahtaa ympäri maata sitten.

        käytätte kontaktorista teilläpäin?
        Onko se vain kontaktori?
        Yleensä ammattimiehillä on slangisanoja tavaroista. Sähköasentajilla varsinkin.
        Etelä-Suomessa kontaktori on mm. kontti.


      • sentään
        teetköhän kirjoitti:

        asioista liian tieteellisiä. Oletko kenties diplomi-insinööri?
        Jos moottori on hyväksytty tähtikytkennässä käämijännitteelle 230VAC. Tuo jännite löytyy käämien väliltä. Et voi muuta olettaa. Sinun ei tarvitse erikseen suunnitella mitään jännitteen vakaana pitoyksikköjä tai käämien vastuksien eroavuuksien kompensointilaitteita.
        Moottori kiinni verkkoon ja käämin yli voit mitata 230VAC.

        Selitätkö miten tämä käämien poikeavuus otetaan sähköasennustyömaalla niin kuin käytännössä huomioon, jotta muutkin sähkömiehet älyää mistä on kysymys? Nolla ei välttämättä olekkaan tähtikytkennässä?? Sehän voi aiheuttaa tietyissa tilanteissa moottorin ylikuumenemisen vaikkapa tai moottori ei käyttäydykkään niin kuin piti. Mittaatko ennen kytkentää käämien vastukset varalta? Miten varmistat asiat?
        Annatko asentajille ohjeet miten kuuluu menetellä.

        olen vain kaltaisesi asentaja, mutta sitäkin enemmän nähnyt poltettuja moottoreita.


    • vastailko

      oletuksen pohjalta.

      Kysyjän sovellun on malliesimerkki miten esimerkiksi palosuojataan asennuksia. Juuri tämän suojauvaikutuksen vuoksi moottoria syöttävät kaapelit on hyvä suojata ja VVS asentaa keskukseen.

      Palovaarallisissa asennuksissa VVS on useimmiten heti pääkytkimen jälkeen.

      Kuten aiemmin oli jo ketjussa todettu. Nollaa ei vedetä moottorille ja mikäli moottorin summavirta on nolla, kaikki OK. VVS pitää tietenkin olla 3-vaiheinen ja virtakestoltaan riittävän suuri.

      Onko kyseessä palosuojaus vai muu vikavirtasuojaus? Onko kyseessä millainen moottorikäyttö?

      • sinä

        vastaat?


      • menee yli

        Mihin kysymykseen sait aiemmasta vastauksen?Tuohan on yleisesimerkin ja vastaaja kysyi lisätietoja alkuperäiskysyjän sovelluksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      50
      2224
    2. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      922
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      904
    4. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      23
      874
    5. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      863
    6. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      51
      821
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      117
      816
    8. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      749
    9. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      743
    10. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      733
    Aihe