Automaatti ei kestä

Volvolla

Mikäs noissa S/V40:n automaattilaatikoissa on vikana kun ensimmmäinen automaatti hajosi niin pahoin, että meni kokonaan vaihtoon ja nyt tämä uudempi vm-03 on alkanut oireilla? Molemmat Volvot turbokoneella, että voisiko se vaikuttaa laatikon kestoon?

Tämä uusi laattikko oirielee siten, että kun lähden esim. liikennevaloista, niin veto ikäänkuin katkeaa hetkeksi kun automaatin pitäisi vaihtaaa ykköseltä kakkoselle. Moottori kiekaisee kuin vaihde olisi siirtynyt vapaalle ja sitten rojahtaa kakkonen nykäisten päälle ja matka jatkuu normaalisti. Tuota tapahtuu onneksi vielä satunnaisesti, ei jatkuvasti.

Korjaantuisiko se huollolla tai öljyjenvaihdolla, vai kertooko tuo siitä, että uuden automaatin hankita on kohta taas edessä? Autolla ajettu 63.000km ja automaattiöljyn vapaaehtoiseksi vaihtoväliksi on ilmoitettu muistaakseni 80.000km.

37

14875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omissa?

      Onkohan omissa ajotavoissa tarkistamisen paikka. Lähdetkö valoista "talla pohjassa" menttaliteetilla? Jos näin niin ei ihme, että jo toinen laatikko hajoaa. Ei ne automaatitkaan kaikkea älytöntä revitystä kestä, varsinkaan Volvon.

      • mmdm

        Onpa kumma ettei kestä. Johan se on kuluttajan suojalain vastaista, ettei kestä. PItäishän sen auton olla niin tehty, että tuommoista voi tehdä. Mistä sen nyt kuluttuja voi tietää, että paljonko sitä kaasua saa painaa, vai onko siellä käyttöoppaassa joku ohje paljonko millä kierrosluvulla saa kaasua paina. Häh?

        Käsivaihteisillehan muuten annetaan maksiminopeudet tietyillä vaihteilla. TOsi tyhymää tulla sanomaan, ettei auto kestä jos sitä ei ole ohjeessa sanottu, ja maalaisjärjestä on turha puhua mitään.


      • on oikeasti

        ford ... eli ei mikään ihmekään ettei paikat enää kesta .. vanha kunnon patarautatekniikka on jäänyt historian havinaksi


      • Volvolla

        Tuo ensimmäinen oli vähän vanhempi auto ja edellisten omistajien synneistä ei ole tietoa. Tämä uudempi on ollut itsellä ihan uudesta ja sillä on ajettu ihan normaaliajoa, ei edes vedetty mitään raskasta kun ei ole vetokoukkua. Tuolla volvolandian puolella näkyi olevan enemmänkin juttua vaihteisto-ongelmista, että ei kait se olekkaan niin harvinaista kuin luulin. Täytynee rekisteröityä ja kysellä varmaan sieltäkin neuvoja.


      • loodat
        Volvolla kirjoitti:

        Tuo ensimmäinen oli vähän vanhempi auto ja edellisten omistajien synneistä ei ole tietoa. Tämä uudempi on ollut itsellä ihan uudesta ja sillä on ajettu ihan normaaliajoa, ei edes vedetty mitään raskasta kun ei ole vetokoukkua. Tuolla volvolandian puolella näkyi olevan enemmänkin juttua vaihteisto-ongelmista, että ei kait se olekkaan niin harvinaista kuin luulin. Täytynee rekisteröityä ja kysellä varmaan sieltäkin neuvoja.

        Omassa saksalaismerkkisessä autossa oli vastaavaa laatikon luistoa havaittavissa 1 ja 2 vaihteiden välillä. Luulin jo, että laatikkoremppaa se tietää. Öljynvaihtokin tehtiin, mutta lopulta syypääksi osoittautui sytytyksen viallinen puola. Moottorin veto oli viallisesta puolasta johtuen epätasaista, vaikka ajossa tuo vika aluksi tuntui mitättömän vähän. Automaatti sen kuitenkin huomasi, ja sekoili juuri ykkösen ja kakkosen välillä. Puolan vaihdon jälkeen laatikko on pelittänyt taas normaalisti.
        Viestini siis on, että vika saattaa yllättäen löytyä ihan muualtakin. Eiköhän ne huollossa ratkaisun tuohon ongelmaan löydä.


      • Putte
        Volvolla kirjoitti:

        Tuo ensimmäinen oli vähän vanhempi auto ja edellisten omistajien synneistä ei ole tietoa. Tämä uudempi on ollut itsellä ihan uudesta ja sillä on ajettu ihan normaaliajoa, ei edes vedetty mitään raskasta kun ei ole vetokoukkua. Tuolla volvolandian puolella näkyi olevan enemmänkin juttua vaihteisto-ongelmista, että ei kait se olekkaan niin harvinaista kuin luulin. Täytynee rekisteröityä ja kysellä varmaan sieltäkin neuvoja.

        Niin pääset tietoiseen paikkaan,,,niin, siellä muuten ei vittuilla,kenellekkään.


      • ex Volvo

        Kyllä automaatin pitää kestää kiihdytyksiä, volvon automaatti on alkeellinen kun vertaa esim Audin tai Bmv vastaaviin. Kyllä volvokin kesti kolme vuotta jonka sillä ajoin, mutta Audi sen jälkeen oli kuin toiselta planeetalta.Volvo oli 2005 mallia ja laatikko ei pysy mukana vauhdin muutoksissa, ja käsin vaihtaessa se oli niin hidas ettei hyötynyt mitään, tämän vuoden 60 toimii paremmin mutta on vielä jäljessä etenkin saksalaisista, enkä tarkoita Opelia, fordista ei ole hajuakaan.


      • testattu on!!
        on oikeasti kirjoitti:

        ford ... eli ei mikään ihmekään ettei paikat enää kesta .. vanha kunnon patarautatekniikka on jäänyt historian havinaksi

        Niin tai siis 2008->vasta Fordin PowerShift S40/V50 volvoissa!!! JA SE KESTÄÄ!!
        Ja on pataraudasta kaukana!!!


      • toimii ku junan WC!!
        ex Volvo kirjoitti:

        Kyllä automaatin pitää kestää kiihdytyksiä, volvon automaatti on alkeellinen kun vertaa esim Audin tai Bmv vastaaviin. Kyllä volvokin kesti kolme vuotta jonka sillä ajoin, mutta Audi sen jälkeen oli kuin toiselta planeetalta.Volvo oli 2005 mallia ja laatikko ei pysy mukana vauhdin muutoksissa, ja käsin vaihtaessa se oli niin hidas ettei hyötynyt mitään, tämän vuoden 60 toimii paremmin mutta on vielä jäljessä etenkin saksalaisista, enkä tarkoita Opelia, fordista ei ole hajuakaan.

        Niin kyllä 2011 Volvo S60 toimii koska niissä on tuo Fordin PowerShift, joka on loistava automaatti!! Ja ainaki vielä toiminu moitteettomasti 40tkm 2010vm S60..


      • shittiä
        toimii ku junan WC!! kirjoitti:

        Niin kyllä 2011 Volvo S60 toimii koska niissä on tuo Fordin PowerShift, joka on loistava automaatti!! Ja ainaki vielä toiminu moitteettomasti 40tkm 2010vm S60..

        Ai Fordilla muka hyvä kaksikytkintomaatti? heh. Nimi on Power shift mutta pitäisi olla Power Shit. Hidas, ja ei kestä.


      • Erppa57
        ex Volvo kirjoitti:

        Kyllä automaatin pitää kestää kiihdytyksiä, volvon automaatti on alkeellinen kun vertaa esim Audin tai Bmv vastaaviin. Kyllä volvokin kesti kolme vuotta jonka sillä ajoin, mutta Audi sen jälkeen oli kuin toiselta planeetalta.Volvo oli 2005 mallia ja laatikko ei pysy mukana vauhdin muutoksissa, ja käsin vaihtaessa se oli niin hidas ettei hyötynyt mitään, tämän vuoden 60 toimii paremmin mutta on vielä jäljessä etenkin saksalaisista, enkä tarkoita Opelia, fordista ei ole hajuakaan.

        Kyllä tosi pn et jenkki tekee sutomaatin.mulla oli jeep grang cerokee 4.7 niin toimi ku junan vessa
        .


      • Anonyymi
        mmdm kirjoitti:

        Onpa kumma ettei kestä. Johan se on kuluttajan suojalain vastaista, ettei kestä. PItäishän sen auton olla niin tehty, että tuommoista voi tehdä. Mistä sen nyt kuluttuja voi tietää, että paljonko sitä kaasua saa painaa, vai onko siellä käyttöoppaassa joku ohje paljonko millä kierrosluvulla saa kaasua paina. Häh?

        Käsivaihteisillehan muuten annetaan maksiminopeudet tietyillä vaihteilla. TOsi tyhymää tulla sanomaan, ettei auto kestä jos sitä ei ole ohjeessa sanottu, ja maalaisjärjestä on turha puhua mitään.

        mmdm.Ehkä se olt juuri sinä,jolya se maalaisjärki puuttuu..Kaikki koneet saa rääkkäämällä hajalle.Ei semmoista ole vielä tehtykään,mikä loputtomiin revitystä ja huudatusta kestäis.Aja rauhallisemmin.


    • V70

      Minulla oli V70 ja ajettu 90 000 km. Auto oli 3.5 vuotta vanha. Juuri samanlaiset oireet. Vaihtoivat kuitenkin uuden laatikon takuuna ja nyt on toiminut 1.5 vuotta hyvin.
      Olin silloin tyytyväinen Volvon huoltoon, vaikka aina nuo huollon kovat hinnat harmittavat. Silloin selvisin ilman rahaa.

    • asdfsa

      2002 S40 T4 tekee todella satunnaisesti samoin. Jotenkin tuntuu, että tekee herkemmin, mikäli polkimen painaminen ei ole ihan tasaista. Tiedä sitten mistä johtuu...

    • Ei oo volvolla

      Pakko vaan sanoa, että ei Volvolla ole mitään automaatti laatikkoa. Ne on Aisin Warnerin laatikoita. Epäilen, että tässä on kyse jos viisi vaihteinen AW55-50 laatikosta. Näissä laatikoissa on venttiilipöydissä ongelmia. Yleensä korjaamo vaihtaa koko laatikon kun yleensä voisi päästä venttiipöydän vaihdolla joka huomattavasti halvempi. Näissä laatikoissa on todella harvoin mitään muuta vikaa ja ovat muuten älyttömän lujia laatikoita. Näitä Aisinin laatikoita on monessa muussakin autossa.

      • suuri kiitos

        Kliffaa kun annat neuvon jo nyt, ongelma oli vuonna 2006 päällä.


      • Anonyymi
        suuri kiitos kirjoitti:

        Kliffaa kun annat neuvon jo nyt, ongelma oli vuonna 2006 päällä.

        Onhan ne väärinkäsitykset jonkun ja joskus oikaistava.


    • momentum business

      Itsellä ainaki 2006 V70 toiminu tomaattiloota hyvin. Ei mitään vikoja ja vaihtaa niinkuin pitääkin.

    • makke2

      Enpä osaa sanoa. Itselläni on toinen v40 automaatti 163 heppainen. ajettu 137tkm ja hyvin pelaa

      • kalenteri se outojut

        kiitos olen iloinen puolestasi vuoden 2006 takaa, eli tosi kauan sitten.


      • Ime /\/\unaa
        kalenteri se outojut kirjoitti:

        kiitos olen iloinen puolestasi vuoden 2006 takaa, eli tosi kauan sitten.

        Mitä siinä väkätät, saa kai vanhojakin ketjuja jatkaa.


      • |\/|ulkkuja riittää
        kalenteri se outojut kirjoitti:

        kiitos olen iloinen puolestasi vuoden 2006 takaa, eli tosi kauan sitten.

        Ja jos ei ole muuta sanottavaa kuin ilkkua ketjun iästä, mene matkoihisi.


    • Jaska4

      Pikemminkin päinvastoin. Volvo, Mersu ja BMW on lähes ainoita perheautoja, joissa on oikea automaatti loota. Tämä turbiinirakenne on erittäin luotettava. Kohta sata vuotta vanha keksintö. Nuo atomaattivaihtajat on niitä, jotka eivät kestä.

      • Rikki_meni

        Väärin meni, suurin osa uusista on jonkun sortin roboottilaatikkoja turbiinilaatikot jäävät historiian muutaman vuoden sisällä. Itsellä kokemuksia ja kyllä ne turbiinilaatikotkin rikki menevät, yllättävän helpolla mutta ei halvalla.


    • kulkeetakaperisamaavauh

      Volovo laatiikko taitaa ola venäjällä tehty aisiin laatiikko muistaakani

      • Lätkä-60

        Mitä väliä, vanha ketju mutta ongelma edelleen olemassa.
        Meilläpäin oleva Öljyhetki niminen rengas ja voiteluainefirma kieltäytyi vaihtamasta vanhempiin automaatteihin öljyjä yhteen aikaan.
        Syynä oli juurikin nämä toimintahäiriöt öljynvaihdon jälkeen. Sitten he hankkivat amerikasta tietenkin (tai Saksasta toinen vaihtoehto) koneen, joka kierrättää määrätyn määrän öljyä, pesee ja huuhtelee vaihteiston jolloin näitä venttiilipöytäongelmia ei pitäisi tulla.
        Kävin kyselemässä meidän v-70 veteraanin Aisin.laatikkoon öljynvaihtoa.
        Kestää toista tuntia proggis ja maksaa jotain pari hunttia.
        Kokeneet asentajat kiroaa siinäkin paikassa nämä Volvon ilmoitukset ikiöljystä vaihteistossa, sekä longlife moottoriöljyt. Ovat nähneet konerikkoja, kun on ajettu Suomen kovissa oloissa (-25- 25 pitkiä vetoja ja öljytöhnää sakkautunut öljypohjaan tukkien öljyn kierron ja moottoririkko tullut siitä seurauksena.
        Myös automaattilaatikkoon kannattaa vaihtaa öljyt n.60 tuh. välein.
        Täällä heppaukkojen uutistoimisto kertoo faktana, että Volvon automaatit leviää 300 t. ajon jälkeen. P-puhetta, joka johtui tuosta normiöljynvaihdosta ilman pesua.
        Meilläkin 310t. ajettu polle, eikä mitään ongelmaa vaihteistossa varsinkaan kun otin kaikki näkemäni liitokset auki ja suihkuttelin elektroniikkaröpöllä.
        Vaihdoin myös kampi ja nokka-akselin asentotunnistimet, jolloin auto muuttui kuin uudeksi toiminnaltaan. Lievä tyhjäkäynnin aaltoilu poistui ja laatikkko vaihtaa ihan ok.


    • tekemättähajoaa

      Huoltoja! Oljyn ja suodattimien vaihtoja sinne laatikkoon! Ei ne ole mitään huolettomia. Yleensä kestävät, kun huolehtii. Jos ei huolehdi niin hajoavat. Niillä on vaihtovälit, kuten jakohihnoillakin. Huolehdi omastasi, jos se on sinulle tärkeää.

    • kummelisaabsamalaati

      Turkisa tehty laatiko oliko joku ätsiihh tronic matic on volovoisa.

    • invaliidi

      Omistan S40 mallisen 103/140 autoaattilaatikolla olevan 5 sylinterisen volvon.
      Koskaan en ole joutunut ongelmiin laatikon kanssa ja vaihtaakin niin pehmeästi,että kyytiläiset ihmetteleekin, kun ei tunne ollenkaan, kun auto vaintaa vaihteen.
      Huolloissa olen vaihdattanut laatikon öljyt samalla kertaa jakopään hihnan kanssa ,eli 4 vuoden välein.
      Kokeile vaihtaa öljyt laatikkoosi,niin varmasti vaihtaa pehmeästi,sillä kaikki automaatti volvoni ovat kyllä vaihtaneet aina todella pehmeästi ei tule nykäyksiä ,joten en usko sinun tarinaa, taikka ole laiminlyönyt huolloissa öljynvaihdot laatikkoon,sillä ne pitää aihataa aivan,kuin koneesenkin,mutta ei niin usein.

    • 2323423

      Automaatteihin kannattaa vaihtaa löjyt alle 100tkm välein. Jos ei ole öljyroppua niin sitten vaihdetaan ememällä kaikki pois ja uudet tilalle. Tämä pitää toistaa kolme kertaa välillä askia käyttäen.

      Aski kuin aski leviää jos öljyjä ei vaihdeta.

      Huomaa että perinteinen mehulinko on kitkapinnoilla jotka vastaa moottoripyörän kytkintä tai öljykylpy DSGn kytkimiä siinä mielessä että näissä kaikissa on kitkapinnat mitkä ui öljyssä. Jos öljyä ei vaihdeta se menee aika pahaksi kitkapinnoista irtoavan töhnän vuoksi ja koska kytkin/jarrupintojen luiston vuoksi öljyn molekyylit pilkkoutuvat (erityisesti synteettisissä öljyissä joissa on polymeerejä).

    • 1900

      dsg vaihteiston kitkapinnat uivat öljyssä vain tehokkammissa malleissa

    • macce

      2002 2.0t kone 2-3 vaihtaa vähän rajusti välillä mutta muuten pelaa, kone vaihdettu vaihdettu b4204t3 to b4204t2 370 tkm ajettu ja 325tkm kone vaihdetttu laatikko pelaa hyvin ps koneen vaihdon yhteydessä vaihdettu laatikkoöljyt

    • Anonyymi

      Vanha ketju; kerron kuitenkin : Mondeo Powershift, näitä ekoja (2011) laatikon öljyt hyvä vaihtaa 60tkm välein.
      Tällä ajettu 380 tkm….ja toimii hienommin kuin perinteinen automaatti- ei luista, ja kahden märkäkytkinen. ansiosta, vaihtaa nopeammin kuin jenkkiautoni…..
      Sitten vielä: robottilaatikoista on raskaan kaluston puolella paljon enemmän kokomusta: paljon hyviä mut muutama rikkokin. Rikkoutumiset saa kummasti huomiota paljon enemmän kuin ne kestävöt.
      Oikein huollettuna kestävä laatikko.
      Älä ikunä polje kylmää….autoa😏

      • Anonyymi

        Ohhoh! Nyt tuli paksua tuubaa.. Powershit laatikoiden heikkouden ovat myöntäneet myös itse foortin suunnittelijat, kuolleena syntynyt kötöstys jota ei olisi ikinä saanut myydä ihmisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohhoh! Nyt tuli paksua tuubaa.. Powershit laatikoiden heikkouden ovat myöntäneet myös itse foortin suunnittelijat, kuolleena syntynyt kötöstys jota ei olisi ikinä saanut myydä ihmisille.

        Ei ford sitä getrakin laatikkoa ole suunnitellut vaan nimenomaan getrag.
        Eikä se ole mitenkään Fordin yksinoikeus käyttää. Volvo käyttää sitä kuten useat Ranskikset.
        Samaten kone ei ole Fordin eikä Volvon vaan yhteistyössä kehitetty Euro moottori joka myös monella muulla merkillä.
        Fordin pohjalevy on volvon, saabin ja sen yhden jenkkiautonkin varmaan monen muunkin
        Kyse on kilpalukyvystä.
        Powershift kehitettiin nimenomaan pudottamaan polttoaineen kulutusta.
        Moni ei tiedä että kun lähestyy risteystä niin aina kun ps laatikko vaihtaa vauhdin hiljetessä pienemmän vaihteen on polttoaineensyöttö katkaistu; kulutus nolla. Jarrutkaan ei siten kulu😏
        Mulla toi kone lähentelee powershiftinkanssa 4,0 kulutuslukemia. Enkä ole teiden tukkona. Risteyksiin hiljennän ilman jarrua. Voihan sinne valoihin mennä lujaa ja jarruttaa mut siinä sitten joutokäynnillä… Täähän on selvä muutama rikko nii hirvee poru. Ne joilla kestää ei ne siitä melua… kaikkihan hajoaa ellei huolla.


    • Anonyymi

      älä vaan öljyjä vaihda voi ruveta vaikka toimimaan

    • Anonyymi

      Nyt täällä taas sotketaan kaksi eri asiaa, nämä kaikenmaailman kaksoiskytkin- sun muut robottivaihteistot, vastaan "normaalit" momentinmuuntimella ja planettapyörästöillä varustetut vanhan hyvän ajan automaattivaihteistot.

      Olen ajanut useilla autoilla ja muutamilla jopa satojatuhansia kilometrejä ilman mitään ongelmia noissa "normaaleissa" automaattivaihteistoissa. Ehkä bensaa on mennyt muutama litra enemmän, sitä voi jonkinverran säätää omalla kaasujalalla, mutta noissa oikeissa automaateissa ei ole ollut mitään ongelmia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      7420
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5578
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3122
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2573
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1433
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      325
      1077
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      244
      1037
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      926
    Aihe