Tietääkö kukaan

melojatar

mistä saisin hankituksi selkänojallisen istuimen kajakkiin? Pari vuotta sitten melontaa aloitellessani hankin pohjalaisen veneentekijän itse tekemän kajakin, mutta siinä on kovin matala ja selkänojaton istuin, joten aika hankala pitempään meloessa.

3

1695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen huonoselkäinen, pitkä mies. Minulla on ajoittain lieviä, välillä vakavampiakin ongelmia alaselkäni kanssa. Kun aloitin melonnan, vieroksuin lähes olemattomia "ristiseläntukia", remmejä, jotka olivat niin alhaalla, että painovat häntäluuhuni. Itse suunnittelemaani kaksikkoon tein "kunnon tuen", juuri ristiselkäni kohdalle. Silti pitkät yhtäjaksoiset melonnat tuottivat edelleen ongelmia. Tilanne jatkuu. Säätämällä hyvin tarkkaan peräsimen polkimien, istuimen ja selkätuen keskinäisen suhteen, sain minimoitua ongelmat.

Kun kaksi vuotta sitten aloin säännöllisesti meloa (seuran yhteiskäyttö-) yksiköillä, olin etukäteen huolissani selästäni. Olen hämmästynyt. Ongelmia on ollut vähemmän kuin kaksikkoni kanssa. Melon viime kaudella 1006km, josta n. 650km oli yksiköillä, lähinnä Avalon Melaniella. Totuin "oikeaoppiseen melonta-asentoon": lievä etunoja, ja kiersin selkääni enemmän kuin kaksikossani. Leveä ja korkea kaksikko hankaloittaa kiertoa.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että jonkinlainen ristiseläntuki on hyvä, mutta sen pitää olla joustava ja oikella korkeudella: melko alhaalla, ei yhtään vyötärön yläpuolella. Meloessa siihen ei saa aktiivisesti nojata. Levätessä on asia erikseen. Oikea melontatekniikka vahvistaa selkää ja se kannattaa opetella. Selkä kestää yhä pidempiä matkoja vähitellen.

• lutraajatar

Yusa on oikeilla jäljillä tuossa selkänoja-asiassa.
        En käytä selkänojaa,vaan melon hieman eteenpäin nojaten.
        Silloin kädet työskentelevät tehokkaimmin ja selkä kiertyy ja mela saa voimansa selästä,eikä käsistä ja jaksaa meloa todella pitkään.
        Toinen syy,miksi en nojaa,on se että jos nojaan kajakin laitoihin (selkänojaam) meloessani,olen kiinni kajakissa ja jokainen heilahdus välittyy minun kautta kajakkiin,siis voi huojuttaa sitä.
        Jos olen irti kajakista (selkänojasta),voin tarvittaessa lantiolla vakauttaa kajakin,jos jotakin äkkinäistä tapahtuu.
        Siis tasapaino parempi,jos ei nojaile.
        Tauoila sitten eri juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1806
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1262
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      72
      985
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      909
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      838
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      751
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      742
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      691
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      673
    Aihe