raskaus & hammaslääkäri

tietoa vailla

onko jotakin sellaista mitä hammaslääkäri ei voi tehdä raskauden aikana? Esimerkiksi puuduttaa, ottaa röntgenkuvia hampaista, paikata jne. Raskaus alussa ja tiedän että syksyllä pitäis käydä rutiini tarkastuksessa niin kannattaako siirtää suosiolla synnytyksen jälkeen vai mennä lekuriin ja saada kuulla että ei voi tehdä mitään. Kokemuksia, mitä sulle on tehty hammaslääkärissä raskauden aikana? Kiitos vastauksista!

22

7978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ?annanen

kaymaan hammas laakarissa jossain vaiheessa raskautta.Yleensa kaikkien aitien pitaa kayda. Sanot vaan laakarille etta oot raskaana niin han kylla tietaa mita tehda. Sori ei nappaimisto toimi kunnolla.

• no, joo...

En tiedä onko pakko tai pitää ihan oikeita sanoja tähän kohtaan, mut siis tosiaan kyllä voit raskaana ihan huoletta käydä hammaslääkärissä ja suosittelivat ainaki mulle neuvolas! On tärkeetä et äidin ja isin (tai muutkin jotka vauvaa suukottelevat) suuhygienia on kunnossa, sillä vauva saa ns hyvät tai huonot hampaat itelleen sen perusteella mitä pöpöjä sen suuhun pusuttelijoiden suista siirtyy!

• h-lekurissa käynyt

Röntgenkuvia ei suositella otettavaksi raskausaikana, koska voivat aiheuttaa epämuodostumia. Tämä kannattaa muistaa sillä jotkut h-lekurit ovat lepsumpia tässä asiassa kuin toiset, vaikkakin myöntävätkin, että se on vaarallista. Haluavat vain helpottaa omaa työtään, kun on helpompi löytää vika, kun voi kuvista sen katsoa.

• Alkuperäinen kirjoittaja

että mitä sinulle on tehty hammaslääkärissä raskauden aikana? Olen näet kuullut että yhtä äitiä ei suostuttu puuduttamaan ja toista hänen kaveriaan taas puudutettiin raskauden aikana. Eli kertokaa omista kokemuksista, noi yleiset neuvo on kyllä tiedossa. Rahaa kun on niukasti ja yksityisellä oon käyny (omassa kaupungissa on 6 kk jonot julkiselle puolelle, jos ei oo akuuttijuttu), ni ei viittis maksaa syksyllä ja sitten jos ei voi jotakin tehdä ni heti synnytyksen jälkeen uudelleen. Kokemuksia siis!

• äidiksi

Meillä ainakin odottavat äidit pääsivät jonojen ohi julkiselle hammaslääkäriin. Sitä pidetään ilmeisesti niin tärkeänä ennalta ehkäisevänä käyntinä. Se mitä tehdään riippuu täysin äidin hampaiden kunnosta. Minulla vain tarkastettiin ja rapsutettiin hieman hammaskiveä pois, mutta mulla on ollut muutenkin hampaat aina erinomaisessa kunnossa.

• alkuperäinen kirjoittaja
        äidiksi kirjoitti:

Meillä ainakin odottavat äidit pääsivät jonojen ohi julkiselle hammaslääkäriin. Sitä pidetään ilmeisesti niin tärkeänä ennalta ehkäisevänä käyntinä. Se mitä tehdään riippuu täysin äidin hampaiden kunnosta. Minulla vain tarkastettiin ja rapsutettiin hieman hammaskiveä pois, mutta mulla on ollut muutenkin hampaat aina erinomaisessa kunnossa.

että on raskaana. Soitin ja kerroin että olen raskaana niin ei aiheuttanut ajanvaraajassa mitään muutosta, ei siis heru aiempaa aikaa tai silleen.

• hammaslekurikokemus

Minulla on puudutettu ja tiedän että niin on monia muitakin. Kyllä h-lekuri tietää mitä voi tehdä ja mitä ei. Eikä puuduttaa tietenkään kannata, jos on vain pieni reikä kyseessä. Itse en koskaan muutenkaan ota puudutusta reikien paikkaukseen. Paitsi, jos on hermon lähellä porausta. Itselleni jouduttiin tekemään juurihoito, joten oli pakko puuduttaa.

• äitee +4

puudutusaineista kaikki ei sovi odottajalle ja amalgaameihin ei kaikki lääkärit mielellään puutu jos ei pakko. Juurihoitoa jotkut säästelee, mutta minulle sekin tehtiin.

Hammaskuva on niin pieni ja onneton säteily ettei sillä ole sikiölle mitään merkitystä, vaarallisempaa on hoitamaton tulehdus äidin hampaissa.

Ennnen synnytystä hampaat halutaan hoitaa jotta lapsella olisi pienempi riski saada kariesbakteeri äidiltään vaikka hommahan hoituu sillä ettei sekoita lusikoita sun muita..

Monella jo raskauden puolivälissä olo on sitä luokkaa ettei makaaminen hoidettavana onnistu joten älä odota syksyyn. Myös joillekkin tosi rankoille oksentajille on tehty hampaiden fluoraus lakalla raskauden aikana suojaamaan kiillettä.

Julkisella sinun pitäisi päästä jonon ohi raskauden perusteella joten soita sinne vaan tarkastusaikaa. Hoitojen hinnassahan ei välttämättä lopulta ole isoa eroa ja osa hoidoista on yksityisellä edullisempiakin..

• väitteesi?
        äitee +4 kirjoitti:

puudutusaineista kaikki ei sovi odottajalle ja amalgaameihin ei kaikki lääkärit mielellään puutu jos ei pakko. Juurihoitoa jotkut säästelee, mutta minulle sekin tehtiin.

Hammaskuva on niin pieni ja onneton säteily ettei sillä ole sikiölle mitään merkitystä, vaarallisempaa on hoitamaton tulehdus äidin hampaissa.

Ennnen synnytystä hampaat halutaan hoitaa jotta lapsella olisi pienempi riski saada kariesbakteeri äidiltään vaikka hommahan hoituu sillä ettei sekoita lusikoita sun muita..

Monella jo raskauden puolivälissä olo on sitä luokkaa ettei makaaminen hoidettavana onnistu joten älä odota syksyyn. Myös joillekkin tosi rankoille oksentajille on tehty hampaiden fluoraus lakalla raskauden aikana suojaamaan kiillettä.

Julkisella sinun pitäisi päästä jonon ohi raskauden perusteella joten soita sinne vaan tarkastusaikaa. Hoitojen hinnassahan ei välttämättä lopulta ole isoa eroa ja osa hoidoista on yksityisellä edullisempiakin..

"Julkisella sinun pitäisi päästä jonon ohi raskauden perusteella joten soita sinne vaan tarkastusaikaa."

Ei pidä enää paikkaansa kaikissa kunnissa. Omassa asuinkunnassani ei raskaana olevilla ole mitään erityisetuja hammashoidon suhteen.

"Hammaskuva on niin pieni ja onneton säteily ettei sillä ole sikiölle mitään merkitystä, vaarallisempaa on hoitamaton tulehdus äidin hampaissa."

Mihin tietoon perustat tuon väitteesi?
        Olen nimittäin käynyt raskauteni aikana (rv22) kolmella eri hammaslääkärille (yksi erikoishammaslääkäri), joiden jokaisen mielestä röntgenkuvia ei pidä ottaa raskausaikana ellei se ole aivan välttämätöntä. Vaara ei siis ole aivan mitätön. JOkainen kolmesta ammaslääkäristä perusteli kuvien ottokieltoa kehitysvaurioiden mahdollisuudella. En toki itsekään olisi antanut kuvaamiseen lupaa vaikka joku lääkäri olisi sitä suositellutkin.

Minulla aukastiin vanha paikka, koska hammasta ei voitu kuvata, juurihoitoahan se hammas sitten kaipasi. Homma hoitui ilman kuvausta, kuvat eivät siis ole välttämättömiä.

• Jihuuu
        äitee +4 kirjoitti:

Helsingissä en ainakaan päässyt jonon ohi Haagassa ja toisaalla joku kertoi, että Malmilla oli päässyt jonon ohi. Siis ihan vaan tarkastukseen. Mulla oli ammottava, kivulias reikä hampaassa enkä saanut aikaa..! Onneksi muutettiin tänne Kouvolaan, jossa sanottiin että raskaana yritetään saada aikaa nopeammin ja kun vain kerkesin mainita reiän, sain samalle päivälle päivystysajan! Reikä oli ollut pitkään ja kivulias, joten sain heti puudutuksen josta ei tosin ollut apua, meni juurihoidoksi tulehduksen takia, joka ei onneksi ollut paha. Seuraavalla käynnillä taas puudutus ja käynti oli ihana, kun ei ollut kipua ja hammas saatiin kuntoon. Tai no lähtihän se paikka samana iltana irti, että sain sitten seuraavana päivänä käydä uudelleen paikatuttamassa. Vinkkinä; jos käy eri toimipisteissä, tiedot ei välttämättä näy hammaslääkärille ja minultakin edellisessä paikassa lääkäri meinasi ottaa kuvia, kun ei mahasta näemmän huomannut että olen raskaana, kunnes sitten itse mainitsin asian. Nyt ei enää säre suuta (muutoin oli kaikki ok muissa hampaissa) joten on hyvä olla ja suosittelen menemään heti ajoissa tarkastukseen.

• Luomu-äiti
        Jihuuu kirjoitti:

Helsingissä en ainakaan päässyt jonon ohi Haagassa ja toisaalla joku kertoi, että Malmilla oli päässyt jonon ohi. Siis ihan vaan tarkastukseen. Mulla oli ammottava, kivulias reikä hampaassa enkä saanut aikaa..! Onneksi muutettiin tänne Kouvolaan, jossa sanottiin että raskaana yritetään saada aikaa nopeammin ja kun vain kerkesin mainita reiän, sain samalle päivälle päivystysajan! Reikä oli ollut pitkään ja kivulias, joten sain heti puudutuksen josta ei tosin ollut apua, meni juurihoidoksi tulehduksen takia, joka ei onneksi ollut paha. Seuraavalla käynnillä taas puudutus ja käynti oli ihana, kun ei ollut kipua ja hammas saatiin kuntoon. Tai no lähtihän se paikka samana iltana irti, että sain sitten seuraavana päivänä käydä uudelleen paikatuttamassa. Vinkkinä; jos käy eri toimipisteissä, tiedot ei välttämättä näy hammaslääkärille ja minultakin edellisessä paikassa lääkäri meinasi ottaa kuvia, kun ei mahasta näemmän huomannut että olen raskaana, kunnes sitten itse mainitsin asian. Nyt ei enää säre suuta (muutoin oli kaikki ok muissa hampaissa) joten on hyvä olla ja suosittelen menemään heti ajoissa tarkastukseen.

Etkö tiedä, että ne puudutusaineet menevät myös sikiöön? Todellinen luomu-äiti hoidattaa hampaansa, ilman puudutteita!

• Tuik
        Luomu-äiti kirjoitti:

Etkö tiedä, että ne puudutusaineet menevät myös sikiöön? Todellinen luomu-äiti hoidattaa hampaansa, ilman puudutteita!

on sallittua hammaslääkärissä. Tulen juuri hampulääkäristä ja näin sanottiin!

Kaikki eivät kestä poraamista ilman puudutusta esim.MINÄ

• alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:

että on raskaana. Soitin ja kerroin että olen raskaana niin ei aiheuttanut ajanvaraajassa mitään muutosta, ei siis heru aiempaa aikaa tai silleen.

Soitin tänään hammaslääkärille ja kerroin, että jäi käymättä esikoisenkin raskausaikana hammaslääkärillä ja nyt odotan toista. Mainitsin että taitaapa olla reikiä kun vihloo aika kovasti syödessä... Sain ajan huomiselle. Nyt jännittää ihan reilusti. On liian monta vuotta siitä kun olen viimeksi käynyt hammaslääkärillä...

• Jihuuu
        Tuik kirjoitti:

on sallittua hammaslääkärissä. Tulen juuri hampulääkäristä ja näin sanottiin!

Kaikki eivät kestä poraamista ilman puudutusta esim.MINÄ

terkkuja vaan niille piruilijoille, toivottavasti jonain päivänä koette jotain sellaista, joka muuttaisi elämänarvojanne sen verran, että löytäisitte elämäänne sisältöä jostain muusta kuin päivittäisestä muitten haukkumisesta.

• Luomu-äiti
        Jihuuu kirjoitti:

terkkuja vaan niille piruilijoille, toivottavasti jonain päivänä koette jotain sellaista, joka muuttaisi elämänarvojanne sen verran, että löytäisitte elämäänne sisältöä jostain muusta kuin päivittäisestä muitten haukkumisesta.

Kyllä se puudute menee verenkiertoon, yhtälailla, kuin mikä tahansa muukin. Mielestäni hampaiden poraaminen on kipuna niin pientä ja lyhytaikaista, että sen kestää luomunakin.

• Jihuuu
        Luomu-äiti kirjoitti:

Kyllä se puudute menee verenkiertoon, yhtälailla, kuin mikä tahansa muukin. Mielestäni hampaiden poraaminen on kipuna niin pientä ja lyhytaikaista, että sen kestää luomunakin.

Kipu koetaan eri tavalla.

Ja uskon enemmän asiantuntijoita tuossa puudutusasiassa.

• ne..
        Luomu-äiti kirjoitti:

hammaslääkärit tiedä mitä tekevät. Itseltäni kysyttiin otanko puudutuksen ja en ottanut mutta eiköhän se kuitenkin oo ihan sallittua.Tuskin siitä on haittaa sikiölle jos kerran kysytään saako puuduttaa.itselläni oli vielä viisauden hampaisiin erikoistunut lääkäri jonka kanssa keskustelin raskausajan hammashuollosta joten uskon hänen sanaansa.

• Tuik
        Luomu-äiti kirjoitti:

kun ei kestä! Jokaisella ihmisellä on erilainen kipukynnys! kaikki veri ei mene kohtuun!

• todettiin

reiän alkuja hampaitten välissä alkuraskaudessa.röntgenit olis tarvittu,mut lääkäri sanoi ettei raskaana kuvata.tule sitten synnytyksen jälkeen niin kuvataan ja paikataan.voidaan puuduttaa sitten,jos ei ihan heti suorilla ole menossa imettämään.reiän alut ei vaivaa,eikä koske.

• Tapuli

Itse kävin juuri toissa päivänä hammaslääkärissä tarkastuksessa 6 vuoden tauon jälkeen. Mutta minkäs teet kun pelkään hammaslääkäreitä kauheesti, ikävät kokemukset on juurihoidosta vuosien takaa.

No, onneksi ei ollut reikiä ja hammaskiveä poisti. Hammasröntgeniä ei oteta joten sanoi että tulla vuoden päästä uuteen tarkastukseen ja otetaan sitten röntgen.

• 14+6

No minua ei porata puuduttamatta/kaasuttamatta, joten jää sitten poraukset tekemättä jos puudutusaineet myrkyllisiä sikiölle. Vitut luomuilusta, ihme statuspelleilyä. Tietenkin vältän myrkyt mutta tietyt toimenpiteet jää sitten myös tekemättä. Onneksi hampaat melko hyvässä kuosissa. Meidän kunnassa pääsin jonon ohi koska raskaana. Maanantaina pitäisi mennä.

Mihin tuo pusuttelu vaikuttaa lapsen hampaisiin perustuu. Ei nyt kukaan mitään limapusuja suoraan vauvan suuhun anna.

• 14+6

Oho,olipa vanha keskustelu:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe