Ylioppilasjuhlat ovat taas herättäneet paljon keskustelua. Yleisin kommentti tuntuu täälläkin olevan se, että ammattiinvalmistuvia ei huomioida läheskään yhtä paljon kuin ylioppilaita.
Paikkakunnallamme ilmestyvä sanomalehti julkaisee ylioppilaiden lisäksi myös kaikkien ammatteihin valmistuvien nimet. Kaikki ammattiopistoista, lukioista, korkeakouluista, ammattikorkeakouluista jne. jne. mainitaan nimeltä.
Perinne on aina ollut, että ylioppilaita juhlitaan vähän suurempi muotoisesti. Tämäkin tosin riippuu ylioppilaasta itsestään sekä hänen perheestään, kaikkihan eivät juhli ollenkaan. Mutta miksi ammattiin valmistuvat eivät sitten juhli omaa valmistumistaan? Miksei heidän läheisensä, perheensä, sukunsa halua juhlia lähihoitajan todistusta tai insinöörin papereita? Juhlathan ovat TÄYSIN vapaaehtoisia ja perustuvat haluun tehdä suuresta päivästä ikimuistoinen! Jokainen tekee omasta ilonpäivästään täysin oman näköisen!
Jotenkin tuntuu, että "ei-ylioppilaat" jollain tavalla syyllistävät ylioppilaita puuttuvista juhlistaan. Mutta eihän ylioppilaat ole itse mitenkään syyllisiä tilanteeseen. Ylioppilas itse perheensä kanssa juhlii lakkiaan tai sitten ei, mutta ei se ole keneltäkään ammattiin valmistuvalta pois. Enkä usko lainkaan, että yksikään ylioppilas haluaa estää kenenkään muun juhlia, sillä jokainen varmasti toivoo, että esim. ensi lauantai olisi monen, monen nuoren juhlapäivä, jota voisi juhlistaa mahdollisimman suurella porukalla!
Ylioppilaista nariseville
20
1091
Vastaukset
- Amis
kaikista eniten taitaa meitä amiksissa opiskelevia harmittaa se et itse yo kirjoittajat polkee meidät maahan en kylläkään nyt tahdo yleistää kaikkia heitä! että älkää käsittäkö väärin minusta jokainen joka valmistuu on onittelun ansainnut ja sen lakin taikka jonkun muun! Minusta yo kirjoittajien ei tarvitsisi niin kamalasti suuttua jos me amiksetkin haluamme että meitäkin huomioitaisiin eikä vaan tallota maahan!
KAIKKI ON TASA ARVOISIA MÖS OPISKELIAT KUIN IHMISET!!!- ---
Ja tässäkin nähdään kuinka loistavasti AMIS suoriutui haastavasta kirjoitustehtävästään. Amikset on vaan niin helkutin katkeria!
Aika harva 15-vuotias nuori päättää lähteä amikseen lukion sijaan, jos todistuksen keskiarvo lähentelee ysiä. Jos keskiarvo puolestaan kallistuu kutosen puolelle, saadaan taas uusia marisijoita suomi24:een aiheesta "kuinka epäoikeudenmukaista on juhlia ylioppilaita enemmän". - ei ammattikoulua käynyt
--- kirjoitti:
Ja tässäkin nähdään kuinka loistavasti AMIS suoriutui haastavasta kirjoitustehtävästään. Amikset on vaan niin helkutin katkeria!
Aika harva 15-vuotias nuori päättää lähteä amikseen lukion sijaan, jos todistuksen keskiarvo lähentelee ysiä. Jos keskiarvo puolestaan kallistuu kutosen puolelle, saadaan taas uusia marisijoita suomi24:een aiheesta "kuinka epäoikeudenmukaista on juhlia ylioppilaita enemmän".Miksi ne on hyviä joilla on keskiarvo hyvä, ei se todistus paremmaksi tee.
Ne jotka eivät menesty lukemisessa ovat monesti todella hyviä käytännön ihmisiä. Mitä siitä tulisi jos kukaan ei huolisi ammattia mikä vaatii ruummiillisen työn?
Ei ne 9 keskiarvo-oppilaat ole sen parempia kuin 6 keskiarvo-oppilaat.
Minun mielestä ammattikoulusta ym. valmistuneet ovat yhtälailla juhlat ansainneet. - LEMCBAI
ei ammattikoulua käynyt kirjoitti:
Miksi ne on hyviä joilla on keskiarvo hyvä, ei se todistus paremmaksi tee.
Ne jotka eivät menesty lukemisessa ovat monesti todella hyviä käytännön ihmisiä. Mitä siitä tulisi jos kukaan ei huolisi ammattia mikä vaatii ruummiillisen työn?
Ei ne 9 keskiarvo-oppilaat ole sen parempia kuin 6 keskiarvo-oppilaat.
Minun mielestä ammattikoulusta ym. valmistuneet ovat yhtälailla juhlat ansainneet."Ei ne 9 keskiarvo-oppilaat ole sen parempia kuin 6 keskiarvo-oppilaat."
9-keskiarvon oppilaat tietävät ja osaavat varmasti koulussa opetettavat asiat paremmin kuin 6-keskiarvon oppilaat. Ihmisarvo on molemmilla tietenkin sama, mutta niin se on niillä ostarin spurguillakin... - vitsin
LEMCBAI kirjoitti:
"Ei ne 9 keskiarvo-oppilaat ole sen parempia kuin 6 keskiarvo-oppilaat."
9-keskiarvon oppilaat tietävät ja osaavat varmasti koulussa opetettavat asiat paremmin kuin 6-keskiarvon oppilaat. Ihmisarvo on molemmilla tietenkin sama, mutta niin se on niillä ostarin spurguillakin...murjasit. Vai osaavat 9 oppilaat olla parempia kuin 6 oppilaat. On se sittn ihme kun tuo 9 oppilas ei osaa edes vaihtaa autoonsa polttimoita, eikä asentaa kattoon kattolamppuja.Käy 7vuotta jatko opiskelua, kun minä paahdan työ elämässä ja nautin omasta talosta ja perheestäni.
- Minä
--- kirjoitti:
Aika harva 15-vuotias nuori päättää lähteä amikseen lukion sijaan, jos todistuksen keskiarvo lähentelee ysiä. Jos keskiarvo puolestaan kallistuu kutosen puolelle, saadaan taas uusia marisijoita suomi24:een aiheesta "kuinka epäoikeudenmukaista on juhlia ylioppilaita enemmän".Itseasiassa, minun peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 8,9 ja olen ammattikoulussa. Haluamalleni linjalle ei vaan pääse huonolla todistuksella. Että kyllä meitäkin "hyvän todituksen" omaavia on amitsussa :)
- ..........,.,.,,öpök
LEMCBAI kirjoitti:
"Ei ne 9 keskiarvo-oppilaat ole sen parempia kuin 6 keskiarvo-oppilaat."
9-keskiarvon oppilaat tietävät ja osaavat varmasti koulussa opetettavat asiat paremmin kuin 6-keskiarvon oppilaat. Ihmisarvo on molemmilla tietenkin sama, mutta niin se on niillä ostarin spurguillakin...Siinä puhuu itse opettajan suosikki lukutoukka. Ei ne numerot aina kaikkea merkitse, koulussa pärjää tyhmäkin jos vain haluaa ja viisas ei jos ei kiinnosta.
- abi 06
Veit sanat suustani! Ehkäpä ammattiin valmistuneilla on helpompi purkaa pahaa oloaan siitää ettei hänelle perhe juhlia järjestä sellaiseen henkilöön jolle ne järjestetään. Ja mikä sne parempi kohde kuin ylioppilas... Itse tiedän monta tänä keväänä ammattiin valmistuvaa jolle järjestetään suuret juhlat ja taas monta ylioppilasta jotka eivät juhlia järjestä.
- Pakka-Peke
Ehkä amiksetkin juhlii, mutta niiden juhlat vaan on pikkasen erilaiset kun lukiolaisten kun ne ajaa amis corollalla pitkin kylää karmeessa kännissä poppivehkeet täysillä (kaiken muuten ite maksanu, ei oo isin ostama auto!) ja tulee aamulla putkasta kotiin jollei lähe sieltä suoraan jonkun kaverin kans ryyppään.
- amis
hei et voi yleistää että kaikki amikset jalelisivat sillä romullaan ja ryyppäisivät sillä sitä ei tee kaikki amikset! Jotkut amiksetkin haluavat vain saada pienen osan sitä onnittelua minkä yo kirjoittajat saa ja miksi ei voisi samalla vaan onnitella kaikkia valmistuneita ei tarvitsisi eritellä. vai mitä? voi olla varmastikkin monenkin mielestä väärässä mutta silti ei me amikset mennä sen takia perunkoulunjälkeen ammattikouluun että saisimme ajaa romu autolla ja ryypätä HUOM EI KAIKKI! on meissä joissakin ihan järkeekin päässä ja keskiarvot hyvin korkealla jotkut vaan eivät jaksa kokoaikaista lukemista vaan haluavat tehdä ja harjoittaa sitä taitoa mistä ovat kiinnostuneet ja osaavat. Itse olisin aivan kevyesti päässyt lukioon mutta halusin saada tekstiiliartesaanin koulutuksen ja se on todella hyvä koska minua ei ole luotu vain lukemaan jotkut siitä pitävät. minä valitsin amiksen joku muu yliopiston olaan tyytyväisiä omiin valintoihin mutta ei tallota toisia jalkoihin!!
- Pakka-Peke
amis kirjoitti:
hei et voi yleistää että kaikki amikset jalelisivat sillä romullaan ja ryyppäisivät sillä sitä ei tee kaikki amikset! Jotkut amiksetkin haluavat vain saada pienen osan sitä onnittelua minkä yo kirjoittajat saa ja miksi ei voisi samalla vaan onnitella kaikkia valmistuneita ei tarvitsisi eritellä. vai mitä? voi olla varmastikkin monenkin mielestä väärässä mutta silti ei me amikset mennä sen takia perunkoulunjälkeen ammattikouluun että saisimme ajaa romu autolla ja ryypätä HUOM EI KAIKKI! on meissä joissakin ihan järkeekin päässä ja keskiarvot hyvin korkealla jotkut vaan eivät jaksa kokoaikaista lukemista vaan haluavat tehdä ja harjoittaa sitä taitoa mistä ovat kiinnostuneet ja osaavat. Itse olisin aivan kevyesti päässyt lukioon mutta halusin saada tekstiiliartesaanin koulutuksen ja se on todella hyvä koska minua ei ole luotu vain lukemaan jotkut siitä pitävät. minä valitsin amiksen joku muu yliopiston olaan tyytyväisiä omiin valintoihin mutta ei tallota toisia jalkoihin!!
Sitä tekeekin eniten metalli- ja autopuolen kaverit
- Ja ylpee siitä!!!
Lukiolaisia vaan hehkutetaan enemmän ja se harmittaa meitä amisviiksisiä. Vaikka viikset puuttuisikin ja aivot olisikin tallessa. Täällä on yksi 4,5 keskiarvon amislainen (huom lukiolaiset, asteikko 1-4) ja voin sanoa, että olen varmasti nähnyt tasan yhtä paljon vaivaa, kuin lukiosta valmistuvat ystäväni. On toki amislaisia, jotka ei näe vaivaa ja vetää heittämällä ykkösen keskiarvolla läpi, mutta niin niitä on lukiossakin, tiedättehän sen :) Mainitaanko uutisissa silti huomenna perjantaina valmistuvia opiskelijoita. Korviini kuului lause: "ylihuomenna, lauantaina juhlimme valmistuvia". Minua ainakin rupesi hieman korvia kuumottamaan, mutta tasan omana valmistumispäivänäni (;)) aion pitää juhlat ihan vaan koska olen ylpeä ammatistani ja AION jatko-kouluttautua.
- ...
Oon niin amis, että enhän minä osaa edes oman koulutukseni arviointiasteikkoa.. eli asteikolla, 1-5. Korjaus. ;)
- terho666
On se kyl ihme että ylioppilaita vanhemmat ihmiset arvostaa enemmän. Kaikki ne ylioppilaat on tai tulee olemaan kuitenki prisman kassalla töissä!
- Vanhus
"On se kyl ihme että ylioppilaita vanhemmat ihmiset arvostaa enemmän"
Mikäs ihme tuo nyt muka on? Tietenkin vaativampaa ja "akateemisempaa" tutkintoa arvostetaan enemmän.
Näin se asia vaan menee, halusitte tai ette. Siksi myös lehdet kirjoittelevat ylioppilaista paljon enemmän kuin ammattikoululaisista. - äiti ymmärtää
Vanhus kirjoitti:
Mikäs ihme tuo nyt muka on? Tietenkin vaativampaa ja "akateemisempaa" tutkintoa arvostetaan enemmän.
Näin se asia vaan menee, halusitte tai ette. Siksi myös lehdet kirjoittelevat ylioppilaista paljon enemmän kuin ammattikoululaisista.Mikäs ihme tuo nyt muka on? Tietenkin vaativampaa ja "akateemisempaa" tutkintoa arvostetaan enemmän.
Salli mun NAURAA, VAATIVAMPAA???? Mikä MIKÄ?? tekee siitä vaativampaa? Kertoisitko. - terho666
Vanhus kirjoitti:
Näin se asia vaan menee, halusitte tai ette. Siksi myös lehdet kirjoittelevat ylioppilaista paljon enemmän kuin ammattikoululaisista.en kyllä nää siinä ylä-asteen kertaamisessa mitään niin erityisen vaativaa:D
- Vanhus
terho666 kirjoitti:
en kyllä nää siinä ylä-asteen kertaamisessa mitään niin erityisen vaativaa:D
Olen kanssasi samaa mieltä, yläasteen kertaus ei olisi varmaankaan kovin haastavaa.
- Vanhus
äiti ymmärtää kirjoitti:
Salli mun NAURAA, VAATIVAMPAA???? Mikä MIKÄ?? tekee siitä vaativampaa? Kertoisitko."Mikä MIKÄ?? tekee siitä vaativampaa? Kertoisitko."
Toki voin kertoa, kun asia noin paljon näyttää kiinnostavan.
Lukiossa työtahti, opittavien asioiden vaativuus ja läksyjen määrä ovat yleisesti ottaen huomattavasti vaativammalla tasolla kuin ammattikoulussa. Kyllä sinäkin sen tiedät, asia on ihan yleisessä tiedossa. Jo lukion nimestä voi päätellä jotain: siellä luetaan ja tehdään. Lukiossa sanakokeet, aineet esseet ja koeviikot seuraavat nimittäin toinen toistaan. Ja silti harva pärjää hyvin(suurin osa keskeyttää) esimerkiksi pitkässä matematiikassa ahkerasta läksyjen tekemisestä huolimatta.
Kovemman vaatimustason voi nähdä myös oppilasaineksesta. Lukioon menevät yläasteella hyvän keskiarvon saaneet puurtajat ja ammattikouluun huonomman keskiarvon saaneet oppilaat. Ja mitä paremmat oppilaat, sitä kovempana vaatimustaso voidaan luonnollisesti pitää. Suomesta löytyy toki myös niitä huonoja 6 lukioita ja hyviä korkean keskiarvon ammattikouluja, mutta ne ovat poikkeuksia.
Puhuin nyt vaatimustasosta sitten yleisellä tasolla. Yksittäistapaukset ovat tietenkin asia erikseen. - gyugygygyg
Vanhus kirjoitti:
Näin se asia vaan menee, halusitte tai ette. Siksi myös lehdet kirjoittelevat ylioppilaista paljon enemmän kuin ammattikoululaisista.Ei se lukio ole välttämättä vaativampi kuin amis, se riippuu pitkälti amiksesta. mm. sähköpuoli on vaikea toisin kuin joku puu ja palikkalinja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256