Mikseivät sipulikasvini kasva?

Nupa

Mitä olen tehnyt väärin, kun perustin syksyllä pihalleni ihan uuden kukkamaan. Alustin sen suodatinkankaalla myyrien varalta, toin reilusti uutta multaa ja istutin siihen n.60 krookuksen, narsissin ja tulppaanin sipulia syys-lokakuun taitteessa. Istutussyvyyden ja etäisyyden katsoin pussista ja toimin sen mukaan. Saldo nyt keväällä oli 2 pienen pientä alkua, jotka nekin kuihtuivat n.2cm korkuisina. Muista sipuleista ei tullut mitään! äsken kaivoin pari sipulia ylös maasta nähdäkseni mitä niille oli tapahtunut ja ne olivat kutakuinkin mätiä. Eivät kyllä haisseet pahalle, mutta hajosivat käsiin. Istutin muualle pihamaalle samoja krookuksia kuin kyseiseen maahan. Siellä niistä muutamat tulivat ylös, mutta eivät nekään kukkineet.

Olivatko siis sipulit jo valmiiksi huonoja, vai istutinko ne kenties liian syvään? Kukkamaa on puolivarjoisalla paikalla, johon aamuisin paistaa, iltaisin ei...

Auttakaa!

4

1005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huono tuuri

      Olivatko sipulisi kovia ostettaessa/maahan laittaessa, jotenkin tuntuu, että eivät olleet itämiskykyisiä.
      Minulla on mennyt pussillinen lumikelloja viime vuonna sipulien taivaaseen, vaikka istutettaessa olivat aivan kovia.

      • nokki

        ne menivät...


    • Kukkatumpelo

      Jep, samoin kävi minulle! Esim. narsisseja ei tullut ollenkaan ja krookuksiakin vain muutamia. Tulppaaneista ehkä 1/3 on kukkinut ja 2/3 vielä kokonaan tulematta. Idänsinililjaa sen sijaan oli vaikka kuinka paljon pari viikkoa sitten! Sitä oli kyllä jo ennestäänkin...

      En tiedä missä meni vikaan. Taisivat olla jo alkujaan huonoja sipuleita tai sitten maassa on liikaa tai liian vähän ravinteita tms. Istutin nimittäin varmaan lähemmäs 150 kukkasipulia.

      Olisikohan kovilla pakkasilla jotain merkitystä asiaan? Jaloruusutkin paleltuivat...

      • parempaa tuuria

        Tulpaanit kasvavat laihassakin maassa, mutta kalkkia tarvitsevat.
        Ihmettelin muutama vuosi sitten, miksi tulppaanini lakoontuvat maahan ennen kukkimista (kukkivat makuultaan). Sitten joku sanoi, oletko antanut kalkkia niille (en ollut muutamaan vuoteen, kun en koskaan muistanut sitä ostaa) ja nyt 3:na syksynä olen antanut vähän reippaammin kuin ennen ja enää eitäysin makoilevia ole, muutamia vinoja vieläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe