Ompeluohje olkalaukulle?

kisumisuu

Hei,

Haluaisin tehda olkalaukun kaverilleni syntymapaivalahjaksi, ainoana ongelmana onkin etta tarvitsisin vahan vinkkeja miten sellaisen tehda!
olen ommellut viimeksi ehka 10vuotta sitten ja silloinkin jotain ihan simppelia, joten jotain aika iisin laukun teko-ohjeita tassa kaipailisin..
ja ihan kangaslaukun tekisin ja nuorehkolle tytolle.
kiitos jos joku osaisi auttaa!!

4

7858

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bägi

Modassa 3/2006 oli vanhoista farkuista tehty laukku. Siihen oli käytetty farkkujen yläosa vyötäröstä haaraan. Googlettamallakin varmaan samantapaisista kasseista kuvia löytyy.

• alma-kassi

Hei!

Kokeile suunnitella laukku ihan alusta saakka, Mieti alkuun minkä tyyppisen laukun haluat (onko siinä pohja- ja sivukappaleet, onko suora vai onko siin laskoksia, vai onko laukun muoto kaareva) ja mistä materiaaleista, sitten vähän mittailet minkä kokoisen siitä haluat.

Peruskaavahan on kaksi suorakaidetta, ja siihen lisäksi sivut ja pohja (mallia osiin saa vaikka muropaketista) jos haluaa lisää tilaa laukkuun. Samoilla kaavoilla, ehkä vähän pienentäen, syntyy vuori kevyemmästä kankaasta kuin ulkopuoli.

Sitten pitää miettiä millainen suuaukko ja hihna laukkuun tulee. Voit jättää suuaukon auki, laittaa siihen painonepin, vetoketjun tai läpän, jonka senkin voi sulkea useilla tavoilla: napilla, hihnoilla, nepillä, tarralla jne. Hihnan voit punoa, ommella, käyttää narua jne. Itse olen vanhoista tylsistä ostolaukuista uusiokäyttänyt erilaisia renkaita ym. osia.

Koristeluthan ovat sitten aivan rajaton maailma.

Sitten vain väsäilemään :) osan osista voi olla helpompi ommella käsin kuin koneella.

Olen itse väsäilemässä vanhoista farkunlahkeista kassia, kooltaan n. 17,5 x 32 cm, sivujen ja pohjan leveys n. 10 cm. Yläosaa on muotoiltu niin, että kassin suulla on molemmin puolin kaksi vastakkain olevaa laskosta samoin kuin sivukappaleissa, jolloin suuaukko on pienempi kuin pohja ja kassista tulee vähän kaareva.

Vuori mittaamalla, ja siihen yksi täysleveä tasku jonka suunnittelin sulkevani napilla ja virkatulla lenkillä. Kassin suulle tulee vetoketju, ja hihnana on muun laukun kanssa samasta valkoisesta farkusta tehty hihna, jonka kiinnitän laukkuun vanhoilla laukunhihnarenkailla, kiinnitettynä virkattuihin lenkkeihin n. 2,5 cm x 2,5 cm.

Koristeina tässä laukussa on etupuolella koko sivun täyttävät virkatut valkoiset kukkaneliöt ja yläreunassa ja hihnan keskellä virkkauslangalla 'harsinta', sellaisia harvoja pistoja.

Jos haluat nopeamman toteutuksen kuin tämä minun, (viikon jos toisenkin saa kulumaan yhden laukun parissa;) valitse esim. taustaksi farkkua, etupuolelle jokin valmiiksi koristeellinen kangas, valmis hihna, ja tee laukusta pussimallinen (ei sivu- eikä pohjakappaletta). Vuori hidastaa, mutta kannattaa ehdottomasti tehdä, tekee laukusta valmiin, viimeistellyn ja ylellisen oloisen :)

• laukku friikki

Kannattaa googlettaa "laukun ohje" niin sieltä löysin hyvän videon laukun tekemisen ohjeeksi. En vaan saanut sitä nyt linkitettyä

• laukulle
        laukku friikki kirjoitti:

Kannattaa googlettaa "laukun ohje" niin sieltä löysin hyvän videon laukun tekemisen ohjeeksi. En vaan saanut sitä nyt linkitettyä

http://evildressmaker.blogspot.com/2008/10/laukun-ompelu-ohje.html
        http://foorumi.ihanitse.com/viewtopic.php?t=22953
        http://marli.vuodatus.net/page/Taiteltu_laukku
        http://toimunpipo.blogspot.com/2007/02/laukun-ohje.html
        http://www.enfantterrible.fi/index.php?topic=266.0

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      56
      3857
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2261
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2144
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      17
      1731
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1562
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      80
      1457
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      1186
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      22
      1153
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      90
      1125
    Aihe