meneekö näkö

hitsari....................

olen vielä alle 30v, ja tässä jo jonkun aikaa hitsi kourassa töitä tehty,
miten se on, jos tätä eläkeikään jatkaa, miten on näön laita, näkeekö mitään?

eli huonontaako hitsaaminen näköä?

12

7031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyroneracer

      ...ja riittävää tummennusta niin ongelmia ei pitäisi olla. Oma lasini on tummuusluokkaa 10.

      Kun aloitin työt nykyisessä firmassa, niin ongelmana oli huonot hitsausmaskit. Eli sellaiset, joissa oli vain pelkkä tummalasi eikä ollenkaan kirkasta "kurkistuslasia", josta voi katsoa pistoolin tai puikon paikalleen ennen valokaaren sytyttämistä. Eli jos halusi jatkiaa saumaa millilleen oikeasta kohdasta, niin valokaari täytyi sytyttää ilman maskia. Ainakin mun. Mutta ostin sitten itse kunnon maskin itselleni.

      Etenkin puikon sytytyksessä pitää olla huolellinen, koska yleensä (ainakin mulla) kirkas valokaari ehtii välähtää silmiin sekunnin verran ennen kuin ehdin siirtää katseen tumman lasin taakse. Jo se riittää aiheuttamaan silmien aristusta, joka ajan oloon uskoakseni vaikuttaa näköön.

      Terv.hitsari

    • mig-lentäjä

      Olen harkinnut kouluttautumista hitsariksi, mutta nuo terveysriskit laittaa epäröimään.

      Suojauksen kanssa jos on tarkkana, pitäisi kyllä ymmärtääkseni pärjätä mutta kuinka se onnistuu käytännössä...se on epävarmaa. Siisti asiallinen paja on varmaan parempi kuin keikka hommat.

      Jos illalla on "hiekkaa silmissä" on jotain vaurioita tullut jotka kuitenkin paranee, mutta toistuvana saattavat myöhemmin aiheuttaa jotain ongelmia? Eli valokaaren osumista suojattomaan silmää pitäisi pystyä välttämään.

      Sekunnin murto-osa valokaarta riittää aiheuttamaan oireita - vai mitä sanoo kokeneet hitsarit.

      Joka ammatissa on riskinsä, onko hitsaaminen liian riskialtista ja mihin verrattuna, siinäpä pohtimista. Tutkimustietoa tarvitaan.

    • ews

      Oon tehny hitsarin hommia 25v. ja toistaseks ei oo kun ulkonäkö vähä kärsiny, mut kun ikää on 43v. niin kait seki vaikuttaa asiaan. Silmälaseja en oo vielä tarvinnu hankkii, eikä hitsarin homma oo sen vaarallisempaa kun muutkaan ammatit. Itestä on paljo kiini mitenkä silmäsä suojaa. Tig-ja puikkohitsauksessa käytän din 11 tai 12 lasia. Mig/mag-hitsauksessa 13-14. Onhan ne sillon tällön silmät hiekkaselta tuntunu, mut se on oma moka. Tirkistysluukkuja en oo ikinä tarvinnu mihinkään ja hyvinhän nuo on kaikki hitsit kohilleen osunu. Lasien tummuus on jokaisen kokeiltava henk.koht., koska ihmiset on yksilöitä.

    • että menee

      En suosittele hitsaajan ammaattia eläkeikään asti.
      Ite oon hitsannu noin 9v. ja sinä aikana on toiseen silmään tullu taittovirhe ja toisesta huonontunut näkö todella paljon.
      Mutta jos pidät ammatista niin patista työnantajaa hankkimaan 10/11 tummuus asteen laseja. Niillä voi jo vähän ehkästä uv-valoa. Ite en näe jos en käytä 8 asteen tummennusta. Mietippä siitä

      • mig-lentäjä

        Minkä ikäinen olet? olisiko näkösi huonontunut taittovirhe tullut hitsaushommista huolimatta?

        Onko kellään mitään tutkimustietoa asiasta?


      • hitsari....

        huono palkka, ja vielä vievät näönkin, mitähän tässä nyt pitäisi keksiä!


    • Karvikoponen

      Itse olen kanssa hitsari. Näkö menee kyllä jos heftejä vetelee ilman maskia, säteily aiheuttaa iho muutoksia, näkö heikkenee myös konepajoilla hyvinkin paljon tausta säteilyn vuoksi (kun ympärillä hitsataan), suojalasit auttavat jonkin verran koska lasien pinta heijastaa osan säteilystä pois, kuiitenkin riittävä tummuus tummassa lasissa pitää hitsauksen turvallisena. Lisäksi maskissa ei saisi olla aukkoja kuten vanhoissa maskeissa kurkistus ikkuna josta valo pääsee sisään, heikkokin valokaaren kajo maskin alla vie näön vuosien saatossa vaikka varsinaisia oireita ei aluksi olisikaan. Kun hitsataan paljon ja pitkiä saumoja päivästä toiseen 8-16h alkaa pienetkin raot maskissa ja haalareissa aiheuttamaa terveyshaittoja. Harrastelu hommat erikseen. Kuitenkin suurimmat riskit ovat hitsauksesta aiheutuvat huurut ja kaasut, konepajoissa hiontapöly. RST ja alumiini ovat taasen erittäin myrkyllisiä hitsatessa ! Verikokeet tai virtsatestit aina 3.vuoden välein ja raitisilmamaski päässä AINA ! RST ja alumiini aiheuttavat oireita vasta pitkän ajan kuluessa, mm. Alzheimerin tautia ja muita hengenvaarillisia ja tappavia sairauksia sekä pysyvän toimintakyvyn alenemisen. Pitäkää huoli suojavarusteista niin terveys säilyy. Turvallista hitsaamista !

    • älä_hitsaa

      Glaukooma tulee monelle hitsarille vanhempana silmiin ,mikä taasen johtaa sokeutumiseen.

      En suosittele hitsaamista kellekkään,myös kaasut mitä vedät keuhkoihisi ovat myrkyllisiä ja monesti raskasmetalleja ja maalihöyryjä täynnä joten syöpä on hyvinkin todennäköinen sairaus tuonnempana kun ikää tulee lisää.

      Mietippä ihan ite kun niitä kaasuja tulee imeytymään myös ihon lävitse ja osa tulee hengitysmaskinkin välistä väkisinkin keuhkoihin.

      Moni hitsari kuolee jo 60 vuotiaana syöpään tai kärsii erilaisista sairauksista.

    • bertill

      Kuinkas sinä olet kourasi hitsannut?Ainakin takavuosina se hitsi tehtiin metalliseen työkappaleeseen,levyyn,putkeen,palkkiin ym.Tässä tapauksessa on mahdollista,että olet hitsannut jotakin kouraasi vaikka kalapuikoilla.

    • yksmonista

      Kyllähän sitä jokaisella "oikeella" hitsarilla on vähän silmät vinossa :D

    • Säteily_on_vaarallista

      Ei hitsaussäteily ole terveellistä. Suojaimet toki
      auttaa, mutta ei ne kaikkea säteilyä estä mitenkään.
      Mitä kaikkea ihmeellistä roinaa se säteily sisältääkään.
      Varmaan joukossa myös tippa radioaktiivisuutta.

    • mag136

      Ittes tapat hitsaustöillä/metallitöillä. Aivan järjetön ala. Olisi pitänyt kuunnella opettajia koulussa. Nyt on paska tuulettimessa ja leviää pitkin seiniä. No itseäni saan syyttää. Jotkut vielä hengittelelee rst-huuruja alle 20 euron palkalla. Jos vain saisin kelata ajassa taaksepäin 20 vuotta, niin valitsisin ihan minkä tahansa muun alan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe