Haluaisin kysyä teiltä, jotka vastutatte (tai ihmettelette) taaperoimetystä, että miten olette mielipiteeseenne päätyneet? Pelkäättekö että pitkä imetys aiheuttaa perheenne ulkopuolella kummastusta? Luuletteko että äidinmaito on vain alle vuosikkaiden yksinoikeus? Häiritseekö se, että lapsi varaa puolison rinnat? Luuletteko että lapsesta kasvaa äidin helmoissa roikkuva nysverö? Vai mikä on? Edellä olevat vaihtoehdot ovat vain mielikuvitukseni tuotetta, joten toivoisin vastauksia.
Kyselen tätä, koska täällä on muutamia selkeästi taaperoimetystä kiihkeästi vierovia, enkä ymmärrä mistä se kiihko kumpuaa. Toivoisin analyyttisiä, järkeviä vastaukia kysymykseeni.
Miksi pitkä imetys kuohuttaa tunteita?
129
15265
Vastaukset
- monja21
mun mielestä se vaan on yksin kertasta hirveän näköstä kun imetetään vielä niin isoa lasta että hän osaa jo juosta ja puhua.
tuntuu että siitä tosiaankin on imettävän saatava jotain seksuaalisia kiksejä,koska niin iso lapsi ei kumminkaan enää tarvitse rintamaitoa eikä siinä siis ole enää kasvun ja terveyden kannalta mitään hyötyä.mun mielipide on tämä ja jokaisella olkoon omansa.- monja21
siis yksinkertaisesti,ei yksin kertasta
- sivusta seurannut
Oliko tämä sitten analyyttinen kirjoitus ;)
- Marimiu
Kuitenki9n tärkeintä on se mitä lapsia haluaa ja tarvitsee vielä, ei se että näyttääkö se jonkun mielestä hirveännäköiseltä.
Mistä olet saanut päähäsi ettei rintamaidosta ole kasvun ja terveyden kannalta mitään hyötyä?
Rintamaitohan on lapselle parhainta ravintoa. Vai obnko sinun mielestäsi lehmän maito jotenkin parempaa ihmislapselle kuin ihmisen maito?
Se on ihan sama että imettääkö äiti lastaan 3kk, vuoden tai 7 vuotta niin aina äidinmaidossa on vitamiineja, nesteitä, mineraaleja, rasvoja ja enenkaikkea hyödyllisiä vasta-aineita.
Äidinmaidon koostumus kyllä muuttuu hiukan vuoden imettämisen jälkeen, jolloin se vastaa paremmin kehittyvän ja jo normaalia ruokaa syövän taaperon tarpeita, eli maito ei enää ole niin rasvaista vaan paremmin janoa vievää, mutta kaikki ravintoaineet siinä säilyy.
Kehitysmaissakin monelle lapselle se äidinmaito on ainoa ravinto vaikka olisivat jo kuinka ioja, ja äidinmaito on ehkä myös ainoa asia joll he selviävät hengissä. Jos ei yli vuoden imettäneen äidin maidossa olisi enää mitään hyödylölistä, niin miten 2v kehitysmaanl apsi joka ei muuta ravintoa koskaan ole saanut, on voinut säilyä hengissä?
Toki voisihan rintamaitoa vaikka pumpata mukiin ja juottaa siitä sitä vauvalle (koska itse ainakin tahtoisin lapseni saavan parasta maitoa niin pitkään kuin mahdollista ja vasta sitten ottaa lehmänmaito tai joku muu ruokajuoma käyttöön), mutta imettäessä lapsi saa myös paljon tarvittavaa läheisyyttä. Voi toki läheisyyttä antaa muutenkin, ja pitääkin, mutta jos lapsella on eroahdistusta tai kipuja yms muuta ituisuutta aiheuttavaa ja jos häntä lohduttaa imeminen parhaiten niin ennemmin rintaa tarjoan kuin tuttia tai että lapsi ykasinään imisi peukaloa rätti kainalossa lohdukkeena.
Aika kaukaa haettua että äiti imettäisi jotta saisi jotain seksuaalisia kiksejä??? Äärimmäisen harvoissa tapauksissa voi olla näin, mutta enemmänkin luulen että nemmän on niitä kapeakatseisia ihmisiä jotka näin ajattelevat. - sua
niin oksettaa, mikset käännä päätäs muualle. Pakkoko se on katsoa, vai saatko siitä jotain seksuaalisia kiksejä kenties??
- monja21
sua kirjoitti:
niin oksettaa, mikset käännä päätäs muualle. Pakkoko se on katsoa, vai saatko siitä jotain seksuaalisia kiksejä kenties??
ikinä en ole nähnyt yhdenkään äidin imettävän taaperoa. pelkästään ajatus on ällöttävä.
- monja21
monja21 kirjoitti:
ikinä en ole nähnyt yhdenkään äidin imettävän taaperoa. pelkästään ajatus on ällöttävä.
näköjään olin kirjoittanut ensimmäiseen tekstiini että se on niin ällöttävän näköistä,eli selvennykseksi kyse on kuvasta päässäni.
- .o.o.o..o.o.
Kirjoitit,että "hirveän näköistä kun imetetään lasta joka osaa puhua".Omani oppi puhumaan 9-kuisena,siis alkoi silloin sanoa ensimmäisiä sanojaan ja vuoden vanhana tuli jo parin sanan lauseita!Imetin yhä,ja kyllä sitä jotkut tuijottivat ihmeissään,kun lapsi oli vielä pitkä ikäisekseen ja näytti siis vanhemmalta.Minua tuijotus vähän häiritsi:mitä se kenellekään kuuluu,kuinka vanhaa lasta imetän,ja kun vuoden vanha ei vielä edes ole ns.vanha.Jotkut jopa mukamas hyväätarkoittaen naljailivat lapsellekin,käsittämätöntä touhua!Toinen oli kuitenkin niin pieni vielä.
- Nitta-
monja21 kirjoitti:
näköjään olin kirjoittanut ensimmäiseen tekstiini että se on niin ällöttävän näköistä,eli selvennykseksi kyse on kuvasta päässäni.
"Voi toki läheisyyttä antaa muutenkin, ja pitääkin, mutta jos lapsella on eroahdistusta tai kipuja yms muuta ituisuutta aiheuttavaa ja jos häntä lohduttaa imeminen parhaiten niin ennemmin rintaa tarjoan kuin tuttia tai että lapsi ykasinään imisi peukaloa rätti kainalossa lohdukkeena"
Onko sulla tosiaan vaihtoehtoina antaa rintaa tai jättää lapsi yksin johonkin imemään peukaloa rätti kainalossa? Aika surkeeta on kyllä. Etkö osaa ajatella, että vaikka lapsi joisi mukista, hän saa silti olla äitiään lähellä, olla sylissä ja kainalossa niin paljon kuin haluaa, jos on esim. kipeä?
Rinnoista tulee ravintoa, ei läheisyyttä. Läheisyys on paljon muuta, ja minusta ruokaa ei sovi siihen sotkea. Rinnoista, pullosta ja mukista tulee ruoka; ei hali tai rakkaus.
Naisen on osattava antaa lapselleen läheisyyttä muutenkin, kuin tunkemalla tissi suuhun. Jos ei osaa, kannattaa alkaa miettimään asiaa. - Taaperoimettäjä
Ei saa seksuaalisia kiksejä. Ei sitten millään muotoa. Outo ajatus. Voit siis olla siitä ihan rauhassa.
- soon to be mom
Marimiu kirjoitti:
Kuitenki9n tärkeintä on se mitä lapsia haluaa ja tarvitsee vielä, ei se että näyttääkö se jonkun mielestä hirveännäköiseltä.
Mistä olet saanut päähäsi ettei rintamaidosta ole kasvun ja terveyden kannalta mitään hyötyä?
Rintamaitohan on lapselle parhainta ravintoa. Vai obnko sinun mielestäsi lehmän maito jotenkin parempaa ihmislapselle kuin ihmisen maito?
Se on ihan sama että imettääkö äiti lastaan 3kk, vuoden tai 7 vuotta niin aina äidinmaidossa on vitamiineja, nesteitä, mineraaleja, rasvoja ja enenkaikkea hyödyllisiä vasta-aineita.
Äidinmaidon koostumus kyllä muuttuu hiukan vuoden imettämisen jälkeen, jolloin se vastaa paremmin kehittyvän ja jo normaalia ruokaa syövän taaperon tarpeita, eli maito ei enää ole niin rasvaista vaan paremmin janoa vievää, mutta kaikki ravintoaineet siinä säilyy.
Kehitysmaissakin monelle lapselle se äidinmaito on ainoa ravinto vaikka olisivat jo kuinka ioja, ja äidinmaito on ehkä myös ainoa asia joll he selviävät hengissä. Jos ei yli vuoden imettäneen äidin maidossa olisi enää mitään hyödylölistä, niin miten 2v kehitysmaanl apsi joka ei muuta ravintoa koskaan ole saanut, on voinut säilyä hengissä?
Toki voisihan rintamaitoa vaikka pumpata mukiin ja juottaa siitä sitä vauvalle (koska itse ainakin tahtoisin lapseni saavan parasta maitoa niin pitkään kuin mahdollista ja vasta sitten ottaa lehmänmaito tai joku muu ruokajuoma käyttöön), mutta imettäessä lapsi saa myös paljon tarvittavaa läheisyyttä. Voi toki läheisyyttä antaa muutenkin, ja pitääkin, mutta jos lapsella on eroahdistusta tai kipuja yms muuta ituisuutta aiheuttavaa ja jos häntä lohduttaa imeminen parhaiten niin ennemmin rintaa tarjoan kuin tuttia tai että lapsi ykasinään imisi peukaloa rätti kainalossa lohdukkeena.
Aika kaukaa haettua että äiti imettäisi jotta saisi jotain seksuaalisia kiksejä??? Äärimmäisen harvoissa tapauksissa voi olla näin, mutta enemmänkin luulen että nemmän on niitä kapeakatseisia ihmisiä jotka näin ajattelevat.Olisikohan syy siihen, että kehitysmaissa imetetään hyvinkin pitkään, koska ei niillä ole siellä muutakaan syötävää, joten tarjotaan sitä mitä tulee tissistä, että aikuiselle itselle jää enemmän sitä "aikuisten ruokaa" (riisiä tms.)? Eli turha vedota siihen, että "no mut kyllähän nekin siellä"...
Oma mielipiteeni taaperoimetykseen on se, että se on vain äitien oma pelko muuttua "tarpeettomaksi". He nauttivat varmaan jotenkin siitä tunteesta, että vain HE voivat pitää oman lapsensa elossa (teoriassa), koska MINUN rinnasta se ruoka tulee, jolla MINUN lapseni pysyy hengissä.
Ei kuulostakaan enää niin kivalta, että kuka tahansa, vaikka naapurin Hilkka pystyisi ruokkimaan MINUN lapseni purkkipiltillä.
Tai sitten äiti haluaa tuntea paremmuutta eli tuntea olevansa parempi äiti kuin muut. Katsoa muita nenänvartta pitkin. Sama asenne luomusynnyttäjillä puudutuksen ottaneita kohtaan. "Olen parempi ihminen kuin muut. Ihana minä." Narsismiksiko sitä kutsutaan..?
Ja muutenkin, jos sanotaan, että puolen vuoden täysi-imetys riittää varsin hyvin takaamaan lapselle normaalin immuunijärjestelmän ja kaiken muun tärkeän kasvun kannalta niin miksi jatkaa pidempään kuin tarvis? Voisi nyt edes vuotta pitää takarajana. Sen jälkeen koko touhu ei ole enää (ainakaan minun mielestäni) "kaunis, luonnollinen tapahtuma". - qwert231
Vittu sulla on sairas ajatusmaailma. Vai oikein seksuaalisia kiksejä. Lue ääliö imetyksestä enemmän, niitä uudempia tutkimuksia eikä mummos aikasia luuloja, niin saat tietää vähän enemmän pitkän imetyksen hyödyistä.
- 11kk
Itse lopetin kun lapsi oli 11kk. Mielestäni imetys kävi "tarpeettomaksi". Olin käytännössä iso tutti. Ja niinhän oppaatkin kertovat, ettei yli vuoden ikäisen imetys ole ns. tarpeellista. Lapselle voi antaa muutenkin hellyyttä ja läheisyyttä. Eihän pulloa ja tuttiakaan loputtomiin anneta.
- Miimii
On vaan jotenkin ällöttävän näköistä, että iso lapsi lutkuttaa tissiä. Äiti ilmeisesti hakee lapsestaan jotain kiihoketta, hyi.
- marimiu
Siis haloo! Se että lapsi saa ravintoa on sinusta ällöttävää?? Eikö pääasia ole se että lapsi saa läheisyyttä ja parasta ravintoa, huolimatta siitä että se näyttää jostakusta ällöttävältä!?
Taitaa olla itsessä jotain vikaa jos ajattelee niin että imettävä äiti saa jotain kiihokkeita! Voi pyhä sylvi!
Isompi lapsi JONKA ANNETAAN imeä intaa niin kauan kuin tarvitsee sitä hakeutuu omatoimisesti tissin luokse kun kaipaa sitä.
Mikäs sen söpömpää on kun kävelemään oppinut taapero käy hakemassa maitohuikat tutusta tisusta :D - Nunneli
marimiu kirjoitti:
Siis haloo! Se että lapsi saa ravintoa on sinusta ällöttävää?? Eikö pääasia ole se että lapsi saa läheisyyttä ja parasta ravintoa, huolimatta siitä että se näyttää jostakusta ällöttävältä!?
Taitaa olla itsessä jotain vikaa jos ajattelee niin että imettävä äiti saa jotain kiihokkeita! Voi pyhä sylvi!
Isompi lapsi JONKA ANNETAAN imeä intaa niin kauan kuin tarvitsee sitä hakeutuu omatoimisesti tissin luokse kun kaipaa sitä.
Mikäs sen söpömpää on kun kävelemään oppinut taapero käy hakemassa maitohuikat tutusta tisusta :D"kävelemään oppinut taapero käy hakemaan maitohuikat tutusta tisusta" Hyi hitto! Eikö samantien 15-vuotias poika voi hakea sitä tuttua tisua....
- apua
Nunneli kirjoitti:
"kävelemään oppinut taapero käy hakemaan maitohuikat tutusta tisusta" Hyi hitto! Eikö samantien 15-vuotias poika voi hakea sitä tuttua tisua....
tää keskustelu tikahduttaa nauruun.. uskomattomia kommentteja.. tutusta tisusta.. voi tsiisus!
- tasokas ;)
apua kirjoitti:
tää keskustelu tikahduttaa nauruun.. uskomattomia kommentteja.. tutusta tisusta.. voi tsiisus!
Huhhuh. En yleensä viitsisi näin puuttua taustoihin, mutta kun näitä "Ällöttävää" -kommentteja luen, olen satavarma kirjoittajien koulutus- ja sivistystasosta. Anteeksi vaan.
- Sinä aina oikeassa
tasokas ;) kirjoitti:
Huhhuh. En yleensä viitsisi näin puuttua taustoihin, mutta kun näitä "Ällöttävää" -kommentteja luen, olen satavarma kirjoittajien koulutus- ja sivistystasosta. Anteeksi vaan.
Täällä ei ole kuin yksi kirjoittaja noiden ääliö ym. kommenttien takana, kannattaiskohan sen hieman laajentaa tuota sanavarastoa? Ai niin eihän se osaa kun se on itsekin sattumoisin sellanen!! (Enää sillä ei tuo capslockki onneks jumita niin pahasti kuin tuolla alemmassa taaperokeskustelussa :))
- juu juu
Sinä aina oikeassa kirjoitti:
Täällä ei ole kuin yksi kirjoittaja noiden ääliö ym. kommenttien takana, kannattaiskohan sen hieman laajentaa tuota sanavarastoa? Ai niin eihän se osaa kun se on itsekin sattumoisin sellanen!! (Enää sillä ei tuo capslockki onneks jumita niin pahasti kuin tuolla alemmassa taaperokeskustelussa :))
En todellakaan ole täällä esiintynyt kuin yhdellä nimellä `juu juu `.
On sinun päänsärkysi jos sitä joudut miettimään.
Meitä on todellakin paljon, ketkä olemme asiasta samaa mieltä.
En käsitä sinun tarvettasi olla taaperoimetyskeskustelussa mukana näillä kommenteillasi. Eikö sinulla ole asiaan mitään sanottavaa, vai haluatko kenties leikkiä pikku salapoliisia ???
Mene ihmeessä jollekin toiselle palstalle niin täällä voi vaihtaa mielipiteitä imetyksestä.
En myöskään käsitä mitä sinulle kuuluu jonkun capslock käyttö, ja mitenhän se liittyy imetykseen.
Käytä hyvä ihminen aikasi ja energiasi johonkin muuhun, vaikka selvittämiseen ``miten tulen hyväksi salapoliisiksi palstoille``.
Kommenttisi ovat naurettavia... - Sinä aina oikeassa
juu juu kirjoitti:
En käsitä sinun tarvettasi olla taaperoimetyskeskustelussa mukana näillä kommenteillasi. Eikö sinulla ole asiaan mitään sanottavaa, vai haluatko kenties leikkiä pikku salapoliisia ???
Mene ihmeessä jollekin toiselle palstalle niin täällä voi vaihtaa mielipiteitä imetyksestä.
En myöskään käsitä mitä sinulle kuuluu jonkun capslock käyttö, ja mitenhän se liittyy imetykseen.
Käytä hyvä ihminen aikasi ja energiasi johonkin muuhun, vaikka selvittämiseen ``miten tulen hyväksi salapoliisiksi palstoille``.
Kommenttisi ovat naurettavia...Kiva kun tykkäät! :)
- ällöttävää
Katsos kún ei saa enään mieheltään sitä mitä haluaa, niin täytyyhän se tyydytys jostain saada.
Näin olen asian päätelly. - !!!
sanonpa vaan että onpa sairasta ajatella että taaperoikäistä imettävä äiti hakisi lapsestaan jotain "kiihoketta"!! Mistä moinen ajatus voi edes tulla kenellekkään mieleen!??! Hakeudu hoitoon!
- ...............0
ällöttävää kirjoitti:
Katsos kún ei saa enään mieheltään sitä mitä haluaa, niin täytyyhän se tyydytys jostain saada.
Näin olen asian päätelly.Siis miten voit edes ajatella noin??? Olet sairas! Taaperoaan imettävät äidit ei ole sairaita, mutta sinä sairaine kuvitelminesi "täytyyhän se tyydytys jostain saada" olet. Ehkä käyttäisit omia lapsiasi hyväksesi, mutta ÄLÄ yleistä. Oksettavaa!!! Jos miehesi ei anna, niin vaihda miestä äläkä ala kuvitella, että lapsia voisit käyttää.
Kyllä meillä mies antaa, imetän tai en. Minusta imetys ja seksi eivät ole toisensa korvaavia asioita, inhottaa kun sinä aina olet sitä mieltä että ovat, sehän on sairasta... - mammaliinikka
juu juu kirjoitti:
Kommenttisi ovat naurettavia...Osasit kuitenkin sitten heti tulla mukaan keskusteluun, jossa puhuttiin "jonkun toisen" ;) multipersoonasta? Tiedottamaan, että olet se yksi ja sama juu juu vaan...
Miksi muuten itse osallistut imetyskeskusteluun, jos et enää imetä? Mielipiteitten esittämisen ilosta? Ja se sinun mielipiteesi (useamman nimimerkin kirjoittamana) on jo NIIIIIN monta kertaa luettu että alkaa kyllästyttää. Olen kyllä ymmärtänyt, että imetyspalstalla voisi keskustella imetykseen liittyvistä asioista, ei niinkään siitä, mitä mieltä on jos joku toinen imettää...
Noh, oma asiasihan se on, miten aikasi ja energiasi kulutat. Luulisi vaan, että olisi muutakin tekemistä kuin jatkuvasti osallistua keskusteluun, jonka aihe ei omaan elämääsi millään tavalla liitykään.
Ja, minä kuuntelen mieluummin mielipiteitä ihmisiltä, joilla on asiasta omaa kokemusta. Jos olisin ostamassa autoa, niin varmaankin kuuntelisin mieluummin kokemuksia tietyn merkkisen ja mallisen jo hankkineilta kuin joltakin kadelta naapurilta, joka vaan hokee "semmonen auto on huono, semmonen auto on huono". Kokemus tuo tietoa, ja ilman kokemusta ei ole tietoa eli on kommenteissaan ja mielipiteissäänkin hiukan "vajavainen". - sinä
...............0 kirjoitti:
Siis miten voit edes ajatella noin??? Olet sairas! Taaperoaan imettävät äidit ei ole sairaita, mutta sinä sairaine kuvitelminesi "täytyyhän se tyydytys jostain saada" olet. Ehkä käyttäisit omia lapsiasi hyväksesi, mutta ÄLÄ yleistä. Oksettavaa!!! Jos miehesi ei anna, niin vaihda miestä äläkä ala kuvitella, että lapsia voisit käyttää.
Kyllä meillä mies antaa, imetän tai en. Minusta imetys ja seksi eivät ole toisensa korvaavia asioita, inhottaa kun sinä aina olet sitä mieltä että ovat, sehän on sairasta...raukka heti ajattele että käyttäisin omia lapsiani hyväkseni sinä se sairas olet. Sekä hiukan hölmö kun et huomaa mikä on provoa ja mikä ei.
Mitä näihin muihin kommenteihin tulee, niin näköjään nämä superäidit ei ymmärrä, että jokaisella on omat mielipiteet.
Näköjään sinulla oli tarve reagoida tuohon minun riitaa haastavaan viestiini, kertomalla että saat munaa imetit tai et. Sillä fiksu ihminen ei olisi reagoinut noin typerään viestiin mitenkään. Ja miten niin olen aina sitä mieltä
että seksi ja imetys ovat toisensa korvaavia asioita. Niin olihan se eka kerta kun tänne palstalle ja tähän ketjuun kirjoitin jotain.
Oikein mukavaa kesää sinulle.....0 ja ei ku´n imettämään!!! - huomasitko
!!! kirjoitti:
sanonpa vaan että onpa sairasta ajatella että taaperoikäistä imettävä äiti hakisi lapsestaan jotain "kiihoketta"!! Mistä moinen ajatus voi edes tulla kenellekkään mieleen!??! Hakeudu hoitoon!
että tämä oli provo ja minusta tämä koko keskustelu on sairas. Yksinkertaisesta asiasta on tehty kauhea haloo eli jotku imettää kolmekuukautta ja toiset kolmevuotta mikä tässä on nyt niin vaikeaa??
- juu juu
mammaliinikka kirjoitti:
Osasit kuitenkin sitten heti tulla mukaan keskusteluun, jossa puhuttiin "jonkun toisen" ;) multipersoonasta? Tiedottamaan, että olet se yksi ja sama juu juu vaan...
Miksi muuten itse osallistut imetyskeskusteluun, jos et enää imetä? Mielipiteitten esittämisen ilosta? Ja se sinun mielipiteesi (useamman nimimerkin kirjoittamana) on jo NIIIIIN monta kertaa luettu että alkaa kyllästyttää. Olen kyllä ymmärtänyt, että imetyspalstalla voisi keskustella imetykseen liittyvistä asioista, ei niinkään siitä, mitä mieltä on jos joku toinen imettää...
Noh, oma asiasihan se on, miten aikasi ja energiasi kulutat. Luulisi vaan, että olisi muutakin tekemistä kuin jatkuvasti osallistua keskusteluun, jonka aihe ei omaan elämääsi millään tavalla liitykään.
Ja, minä kuuntelen mieluummin mielipiteitä ihmisiltä, joilla on asiasta omaa kokemusta. Jos olisin ostamassa autoa, niin varmaankin kuuntelisin mieluummin kokemuksia tietyn merkkisen ja mallisen jo hankkineilta kuin joltakin kadelta naapurilta, joka vaan hokee "semmonen auto on huono, semmonen auto on huono". Kokemus tuo tietoa, ja ilman kokemusta ei ole tietoa eli on kommenteissaan ja mielipiteissäänkin hiukan "vajavainen".Enpä ole tullut nähneeksi aiemmin typerää nimimerkkiäsi täällä. Kuitenkin tiedät missä jutuissa mennään. Ettet vain itse vaihtele monen nimimerkin kanssa, ja siten tee lisää ùusia`mielipiteitä keskusteluun??? Sehän olisi vähän typerän helppoa, eikö ?
Minulla ei ole mitään tarvetta vaihdella nineä, vaan kuten sanoin ,olen ollut vain se yksija sama. Meitä on monta muutakin asiasta ihan samaa mieltä. Usko tai et, se on sinun inttäjän ihan oma ongelma, ei mitenkään minun.
En myöskään ymmärrä kantaasi minun imettämisestä. Olen viimeisilläni raskaana, ja tarkoitus imettää taaskin, mutta ei enää lasta jonka kuluu tehdä ihan jotain muuta kuin imeä tissiä. Se on mielipiteeni, jota sinun pikkupsykologin taitosi eivät muuta.
Kannattaa varmaan sinun tutustua noihin yksityispalstoihin, sillä siellä voi asioita pyörittää haluamallasi tavalla. Siellä voi viestiketjut jatkua niin että yhden kertoessa mielipiteensä, kaikki muut ovat samaa mieltä, ja muut ulos ryhmästä. Tämä on julkinen palsta, joten pidä pääsi jo kiinni, ettei täällä voi olla eri mieltä.
Toivon että tämä keskustelu jatkuu aiheesta, eikä sinunkaltaiset keskity noihin salapoliisitehtäviin siitä kuka on minkäkin nimen takana!!! - Sinä aina oikeassa
Sinä aina oikeassa kirjoitti:
Nyt kun tuo capslock on taas hallinnassa, niin nyt sillä on jääny noita heittomerkkejä tuonne kirjoituksiin luvattoman paljon. Tarkkuutta nyt! :)
- titti
tasokas ;) kirjoitti:
samaa mieltä!
ja itse pitkään imettäneenä voin sanoa, että
minään seksuaalisena kiksinä imetys ei ole koskaan
toiminut. tekeepä mieleni heittää, että sellaista luulevat/ajattelevat yhdistävät asiat vain omassa pikku päässään yhteen ja omat ajatusyhtymät imetyksen ja seksin välillä kauhistuttaa ja saa tuomitsemaan pitkän imetyksen.
kiva kun jaksatte valistaa tietämättömiä rintamaidon
koostumuksesta ja muista tärkeistä pointeista.
Ainakaan lapsettomien ei kannattaisi puhua asioista lopullisesti ennen kuin itse ovat kokeneet äitiyttä ja aistineet lapsen kokonaisvaltaisia tarpeita. - ääliö...........
juu juu kirjoitti:
Enpä ole tullut nähneeksi aiemmin typerää nimimerkkiäsi täällä. Kuitenkin tiedät missä jutuissa mennään. Ettet vain itse vaihtele monen nimimerkin kanssa, ja siten tee lisää ùusia`mielipiteitä keskusteluun??? Sehän olisi vähän typerän helppoa, eikö ?
Minulla ei ole mitään tarvetta vaihdella nineä, vaan kuten sanoin ,olen ollut vain se yksija sama. Meitä on monta muutakin asiasta ihan samaa mieltä. Usko tai et, se on sinun inttäjän ihan oma ongelma, ei mitenkään minun.
En myöskään ymmärrä kantaasi minun imettämisestä. Olen viimeisilläni raskaana, ja tarkoitus imettää taaskin, mutta ei enää lasta jonka kuluu tehdä ihan jotain muuta kuin imeä tissiä. Se on mielipiteeni, jota sinun pikkupsykologin taitosi eivät muuta.
Kannattaa varmaan sinun tutustua noihin yksityispalstoihin, sillä siellä voi asioita pyörittää haluamallasi tavalla. Siellä voi viestiketjut jatkua niin että yhden kertoessa mielipiteensä, kaikki muut ovat samaa mieltä, ja muut ulos ryhmästä. Tämä on julkinen palsta, joten pidä pääsi jo kiinni, ettei täällä voi olla eri mieltä.
Toivon että tämä keskustelu jatkuu aiheesta, eikä sinunkaltaiset keskity noihin salapoliisitehtäviin siitä kuka on minkäkin nimen takana!!!"Tämä on julkinen palsta, joten pidä pääsi jo kiinni, ettei täällä voi olla eri mieltä. "
Olipas sattuvasti sanottu. Oikein käsket pitämään pään kiinni, ja toisaalta vouhotat mielipiteitten esittämisen vapaudesta? Ymmärrätkö itsekään, kuinka typerältä kuulostaa. - ???????????????????????????...
juu juu kirjoitti:
Kommenttisi ovat naurettavia...kirjoittelithan silläkin nimellä taannoin, vai miksi kummassa jatkoit "keskustelua" tuolla alempana tuttuun tyyliisi juujuuna ja ensin olit imeime?
- juu juu
???????????????????????????... kirjoitti:
kirjoittelithan silläkin nimellä taannoin, vai miksi kummassa jatkoit "keskustelua" tuolla alempana tuttuun tyyliisi juujuuna ja ensin olit imeime?
Kukas tää nyt on, kun en ole ennen tavannut???????????????????? Näin kun näemmä tuttuja ollaan (?),ja kun kerran tyylini on tuttu sinulle, niin pysyttelisitkö nimimerkissäsi jotta minun ei tarvitse miettiä kenen kanssa kommunikoin.
- imejuuimejuu
juu juu kirjoitti:
Kukas tää nyt on, kun en ole ennen tavannut???????????????????? Näin kun näemmä tuttuja ollaan (?),ja kun kerran tyylini on tuttu sinulle, niin pysyttelisitkö nimimerkissäsi jotta minun ei tarvitse miettiä kenen kanssa kommunikoin.
Mikä ihmeen tarve sulla on koko ajan antaa komentoja toisille? "Pysy nimimerkissä! Älä leiki salapoliisia! Pää kiinni! Kuuntele mielipiteeni!" Kamala käskyttäjä... HUH!
- päässäsi
Tuo on tosiaan aivan sinun omassa päässäsi...eli kierouma on sinussa, ei imettävässä äidissä.
- IIpu
Monet tuntuvat sanovan taaperoimetystä "ällöttäväksi", "hyödyttömäksi" ja "turhaksi" ja että oppaissa sanotaan ettei tarvi enää imettää kun lapsi on jo vuoden. Saisinko kysyä että missä oppaissa näin sanotaan?
WHO suosittaa että lasta imetetään ainakin kaksi vuotiaaksi, ja se on virallinen suositus.
Mitä turhaa tai hyödytöntä on siinä että lapselle annetaan mahdollisimman pitkään hellyyttä, läheisyyttä sekä optimaalista ravintoa? Niitähän kaikki lapset tarvitsevat. Toki yli yksivuotiaalla jo korostuu muunkin ruoan merkitys, mutta rintamaidossa on edelleen vasta-aineita, vitamiineja ja tervellisiä rasvoja (äidinmaito ei mene "honolaatuiseksi" vaikka imettäisi kuinka kauan).
Parasta olisi jos lapsi voisi itse vieroittautua imetyksestä kun on siihen valmis.- suosituksesta
WHO:n suositus on kansainvälinen, ja sitä on tarkoitettu käytettäväksi sovellettavaksi jokaisessa maassa erikseen, johtuen maiden eri ravintoteknisestä tilanteesta. WHO:n suosituskin on imettää lastaan vuosi, täysimetyksen suhteen suositus on puoli vuotta. WHO:n puolen vuoden täysimetys perustuu kehitysmaiden huonoon ravintotilanteeseen, Suomessa suositellaan taas neljän kuukauden täysimetystä.
Lapsi ei yksinkertaisesti enää tarvitse äidin maitoa yhden ikävyuoden jälkeen ravintoteknisessä mielessä. Myös korvikkeiden käyttö lopetetaan lapsen ollessa vuoden ikäinen. Nykyisin suositellaan suomalaislapsille annettavaksi vuoden iän jälkeen rasvatonta maitoa ja rasva erikseen paremmassa muodossa kasvirasvana.
Liian pitkä imetys kylläkin aiheuttaa ongelmia, ei pelkästään psyykkisiä vaan myös fyysisiä, kuten liikalihavuutta. Satunpa ammattini vuoksi tuntemaan lapsia, jotka ovat olleet pitkässä sairaalahoidossa laihdutettavina alle kouluikäisinä, koska heitä on imetetty viisikin vuotta. Fyysiset ongelmat liittyvät lähinnä lapsen itsensä kokemaan häpeäntunteeseen myöhemmällä iällä.
Samoin myös hampaiden kannalta imettäminen sekä tuttipullon ja tutin käyttö olisi hyvä rajoittaa vuoden ikään, että hampaat saavat kasvaa rauhassa oikeaan asentoonsa. Pitkä imetys myös vaurioittaa hampaita ihan jo siitäkin syystä että yli vuoden ikäisten ruokailu tulisi rajoittaa viiteen kertaan päivässä. Aikuisen ihmisen hampaatkaan eivät kestä useampaa kuormitusta päivässä. Tämän vuoksi en pitäisi myöskään "lohtutissin" antamista kovin viisana isommille lapsille. - *ihmettelee*
suosituksesta kirjoitti:
WHO:n suositus on kansainvälinen, ja sitä on tarkoitettu käytettäväksi sovellettavaksi jokaisessa maassa erikseen, johtuen maiden eri ravintoteknisestä tilanteesta. WHO:n suosituskin on imettää lastaan vuosi, täysimetyksen suhteen suositus on puoli vuotta. WHO:n puolen vuoden täysimetys perustuu kehitysmaiden huonoon ravintotilanteeseen, Suomessa suositellaan taas neljän kuukauden täysimetystä.
Lapsi ei yksinkertaisesti enää tarvitse äidin maitoa yhden ikävyuoden jälkeen ravintoteknisessä mielessä. Myös korvikkeiden käyttö lopetetaan lapsen ollessa vuoden ikäinen. Nykyisin suositellaan suomalaislapsille annettavaksi vuoden iän jälkeen rasvatonta maitoa ja rasva erikseen paremmassa muodossa kasvirasvana.
Liian pitkä imetys kylläkin aiheuttaa ongelmia, ei pelkästään psyykkisiä vaan myös fyysisiä, kuten liikalihavuutta. Satunpa ammattini vuoksi tuntemaan lapsia, jotka ovat olleet pitkässä sairaalahoidossa laihdutettavina alle kouluikäisinä, koska heitä on imetetty viisikin vuotta. Fyysiset ongelmat liittyvät lähinnä lapsen itsensä kokemaan häpeäntunteeseen myöhemmällä iällä.
Samoin myös hampaiden kannalta imettäminen sekä tuttipullon ja tutin käyttö olisi hyvä rajoittaa vuoden ikään, että hampaat saavat kasvaa rauhassa oikeaan asentoonsa. Pitkä imetys myös vaurioittaa hampaita ihan jo siitäkin syystä että yli vuoden ikäisten ruokailu tulisi rajoittaa viiteen kertaan päivässä. Aikuisen ihmisen hampaatkaan eivät kestä useampaa kuormitusta päivässä. Tämän vuoksi en pitäisi myöskään "lohtutissin" antamista kovin viisana isommille lapsille.Voi sinua ja sinun ravitoteknisyyttäsi. Avaapa nyt silmäsi ja näe se lapsi kaiken teknisyyden ja tutkimuksen takaa. Äiti on emo ja lapsi on poikanen. Voi elämä, kuinka kaukana te haahuilette noiden tutkimustietojenne kanssa! Ihanko puolisonnekin valitsitte tutkimuksiin tuijottamalla?
Kyllä Suomessakin täysimetyssuositus on se 6kk. 4kk on lastenlääkäriliiton oma vähimmäissuositus (ja jos tämän suosituksen taustoihin voit tutustua ihan netissäkin).
Myöskin lapsen imetättäminen yksivuotiaaksi on VÄHIMMÄISsuositus. Ymmärtänet, mitä etuliite vähimmäis tarkoittaa.
Nämä oletuksesi (pelkästään) imetyksen aiheuttamasta liikalihavuudesta perustunevat kokemuksiisi. Eivät liene valideja päätelmiä (koska tuskin otit huomioon kaikkia muuttujia).
"Pitkä imetys myös vaurioittaa hampaita ihan jo siitäkin syystä että yli vuoden ikäisten ruokailu tulisi rajoittaa viiteen kertaan päivässä."!
Melkein tulee mieleen, ettet tiedäkään asiasta? Taaperoahan ei mitenkään välttämättä imetetä yli viittä kertaa päivässä.
Mutta mitä hampaisiin ja lohtutissiin tulee, minä arvotan asioita eri tavalla. Uskon, ja vakaasti uskonkin, että hyvä perusturvallisuus on paljon, paljon arvokkaampaa kuin hyvät hampaat.
Sitä paitsi tuo hammaskommenttisi on muutenkin kyseenalainen.
Oikeasti jotenkin tuntuu, ettei monikaan nykyään osaa tai uskalla ajatella omilla aivoillaan, sydämellään, vaistoillaan. Sitten tulee tätä tutkimusviidakossa rämpimistä. Lapsi se vaan on autuaan tietämätön kulloisestakin tutkimustilanteesta. - korjata
suosituksesta kirjoitti:
Samoin myös hampaiden kannalta imettäminen sekä tuttipullon ja tutin käyttö olisi hyvä rajoittaa vuoden ikään, että hampaat saavat kasvaa rauhassa oikeaan asentoonsa. Pitkä imetys myös vaurioittaa hampaita ihan jo siitäkin syystä että yli vuoden ikäisten ruokailu tulisi rajoittaa viiteen kertaan päivässä. Aikuisen ihmisen hampaatkaan eivät kestä useampaa kuormitusta päivässä. Tämän vuoksi en pitäisi myöskään "lohtutissin" antamista kovin viisana isommille lapsille.että kyllä se WHO:n suositus maailmassa JA MYÖS SUOMESSA on että vauva on täysimetyksellä puoli vuotta (6kk, ei siis vain 4kk) ja sen jälkeen imetystä jatketaan 2-7 vuoden ikään asti (voi imetyksen lopetta aikaisemmin, mutta virallinen suositus on siis tämä).
4kk:n täysimetys on vanhaa tietoa.
Ja se miksi esim. korvikkeet suositetaan lopettamaan vuoden iässä johtuu ihan siitä että yleensä ne juodaan pullosta ja ovat lehmänmaitopohjaisia, niin korvikkeen menee eri luokassa kuin äidinmaito. Korvikkeesta onkin parempi siirtyä juomaan siten vuosikkaana rasvatonta maitoa muksita, mutta imetyksen lopettamista ei tarvitse kiirehtiä. - aika pitkään
Täälläpä sattui mukava aihe kun aletaan melkein kilpaileen et kuka pisimpään imettää lastaan.Tässä mun lasten imetykset eli 4 lasta ja kaikkia yli vuoden vanhoiksi imetin paitsi viimeeksi syntynyttä poikaa joka imi peräti 3 vuotiaaseen asti,ja eikä imettämisen lopettaminen onnistunut muuten kuin toisten sisarusten huoneeseen poika yöksi,eli hän kömpi itse viereen ja kaivoi tisun suuhun ja siitä sai mitä halusikin.Eikä ole roikkuvat rinnat nyt ja poika täyttää pian 11v.Mutta eipä ole lapset sairastelleetkaan pahemmin.
Ja mikä hyvä lapsenlapsi imee tällä hetkellä ja on 8kk,toivon hänenkin imevän ainakin vuoden ikään. - hassu mielikuva
korjata kirjoitti:
että kyllä se WHO:n suositus maailmassa JA MYÖS SUOMESSA on että vauva on täysimetyksellä puoli vuotta (6kk, ei siis vain 4kk) ja sen jälkeen imetystä jatketaan 2-7 vuoden ikään asti (voi imetyksen lopetta aikaisemmin, mutta virallinen suositus on siis tämä).
4kk:n täysimetys on vanhaa tietoa.
Ja se miksi esim. korvikkeet suositetaan lopettamaan vuoden iässä johtuu ihan siitä että yleensä ne juodaan pullosta ja ovat lehmänmaitopohjaisia, niin korvikkeen menee eri luokassa kuin äidinmaito. Korvikkeesta onkin parempi siirtyä juomaan siten vuosikkaana rasvatonta maitoa muksita, mutta imetyksen lopettamista ei tarvitse kiirehtiä...." ja sen jälkeen imetystä jatketaan 2-7 vuoden ikään asti..."
Eskari ja ekaluokkalainen kipaisee ruokkiksella kotona tissillä, vai tuleeko äiti käymään koululla?
Ymmärrän, että kehitysmaissa imetystä jatketaan ravintopulan takia niin kauan, kun maitoa tulee, mutta että meilläkin...
Eskari-ikäiset kuitenkin muodostavat jo perustaa omalle, itsenäiselle seksuaali-idetiteetilleen (itsetyydytys, toistensa tutkiminen jne). Äidin tissin imeminen ei mielestäni enää kuulu tähän vaiheeseen... - .........
hassu mielikuva kirjoitti:
..." ja sen jälkeen imetystä jatketaan 2-7 vuoden ikään asti..."
Eskari ja ekaluokkalainen kipaisee ruokkiksella kotona tissillä, vai tuleeko äiti käymään koululla?
Ymmärrän, että kehitysmaissa imetystä jatketaan ravintopulan takia niin kauan, kun maitoa tulee, mutta että meilläkin...
Eskari-ikäiset kuitenkin muodostavat jo perustaa omalle, itsenäiselle seksuaali-idetiteetilleen (itsetyydytys, toistensa tutkiminen jne). Äidin tissin imeminen ei mielestäni enää kuulu tähän vaiheeseen...että ymmärrät että kehitysmaissa imetystä jatketaan ravintopulan takia.
Ymmärrätkö senkin että 2-7 vuotta tarkoittaa vähintään kahta ja enintään seitsemää vuotta, eikä suinkaan automaattisesti vain ja ainoastaan seitsemää vuotta?????? Miten ihmeessä te aina vedätte hommat överiksi? "Jos olet taaperoimettäjä niin imetät eskarilaistakin", vai?
Jos sinulla on lapsia, niin varmaankin tiedät, imevätkö eskarilaiset tissiä ja saisiko heitä siihen mitenkään edes pakotettua. Tuollaisen miettiminen on huvittavaa. Ihan kommentti piti laittaa...? - täällä todistelet
......... kirjoitti:
että ymmärrät että kehitysmaissa imetystä jatketaan ravintopulan takia.
Ymmärrätkö senkin että 2-7 vuotta tarkoittaa vähintään kahta ja enintään seitsemää vuotta, eikä suinkaan automaattisesti vain ja ainoastaan seitsemää vuotta?????? Miten ihmeessä te aina vedätte hommat överiksi? "Jos olet taaperoimettäjä niin imetät eskarilaistakin", vai?
Jos sinulla on lapsia, niin varmaankin tiedät, imevätkö eskarilaiset tissiä ja saisiko heitä siihen mitenkään edes pakotettua. Tuollaisen miettiminen on huvittavaa. Ihan kommentti piti laittaa...?sisälukutaitoasi toisille selittämällä auki, että mitä tarkoittaa 2-7 vuotta;)
- minäpäminä
täällä todistelet kirjoitti:
sisälukutaitoasi toisille selittämällä auki, että mitä tarkoittaa 2-7 vuotta;)
Sentään olen sisälukutaitoinen. :)
- Kiihkoton kultainen keskitie
Saattaisiko WHO:n suosituksissa, jotka siis ovat myös kehitysmaille, olla yhtenä tekijänä ravitsemuksen lisäksi myös imetyksen ekäisyvaikutus? Monellahan kuukautiset eivät palaa vasta kun imetyksen loppuessa, etenkin jos imettää useita kertoja päivässä. Itselläni ne alkoivat, kun siirryin imettämään lastani kolme kertaa päivässä (9kk iässä). Nyt vuodenikäinen ja tässä vähitellen vieroittelen... jotta voidaan miehen kanssa päästä joskus pidemmillekin deiteille :)
- ninaTT
suosituksesta kirjoitti:
Samoin myös hampaiden kannalta imettäminen sekä tuttipullon ja tutin käyttö olisi hyvä rajoittaa vuoden ikään, että hampaat saavat kasvaa rauhassa oikeaan asentoonsa. Pitkä imetys myös vaurioittaa hampaita ihan jo siitäkin syystä että yli vuoden ikäisten ruokailu tulisi rajoittaa viiteen kertaan päivässä. Aikuisen ihmisen hampaatkaan eivät kestä useampaa kuormitusta päivässä. Tämän vuoksi en pitäisi myöskään "lohtutissin" antamista kovin viisana isommille lapsille.Mistä ihmeestä sinä nuo "faktasi" olet löytänyt? Oman pääsi sisältä?
WHO:n imetyssuositus on täysimetys 6kk ja osittaisimetys 2 vuotta, kaikissa maissa. Myös suomessa. Ja senkin jälkeen niin kauan kun äidille ja lapselle sopii, että sitä ei rajoiteta yhtään.
Kyllä, yli yksivuotias saa äidinmaidosta parempia ravinteita kuin lehmänmaidosta. Me emme ole lehmiä, lapsemme eivät ole vasikoita. Ihmisen maidossa on niitä pehmeitä rasvoja joita muuten lisätään erikseen lapsen ruokavalioon jos häntä ei imetetä.
Luonnollinen vieroitusikä ihmiselle on 2½-7 vuotta. Maitohampaat tippuvat imetyksen loputtua, joten niistä ei tarvitse kantaa yhtä paljon huolta kun annat ymmärtää. Imetys tukee oikean purennan muodostumista. Sen takia sitä voi hyvin mielin jatkaa yli yhden vuoden.
Pitkä imetys ei aiheuta liikalihavuutta, mistä ihmeestä sinä tuonkin revit?!?!?!?!? Päinvastoin, pitkään imetetyt lapset ovat aikuisinakin hoikempia ja paremmassa kunnossa verrattuna lehmänmaidolla ruokittuihin ikätovereihinsa. Tuo esittämäsi väite on täyttä puppua. Toivottavasti kukaan ei oikeasti usko sitä.
- että se
on aivan turhaa ja typerää. Iso lapsi ei tarvitse tissiä, sillä syöminen onnistuu jo muutenkin. Rintamaito on sitä varten että vauvan ruuansulatus ei kykene ottamaan vastaan ruokaa, eikä pienellä ole hampaitakaan millä pureskella. Miksi ajaa apupyörillä peruskouluun asti, kun ne voi viskata mäkeen jo kauan ennen sitä?! Mielestäni pitkä imetys on turhaa ylihysteeristen "superäitien" vouhotusta, ja kertoo sitä että äiti ei halua lapsensa itsenäistyvän. Kyllä lapsi ihan varmasti saa hellyyttä, turvaa ja rakkautta ilman että roikkuu äidin tississä viisi vuotiaaksi!!
- juu juu
Täällä taas keskustelu käy kuumana.
Tällä kertaa osallistujina äidit jotka eivät välttämättä ole isojen lasten imetyksen kannalla, kuten minäkin.
Mielestäni yli vuoden ikäisen lapsen imetys ei ole enää tarpeeksi tekemisissä ravinnon saannin kanssa, vaan siinä on kyse totutun tavan turhasta jatkamisesta. Äiti ylläpitää tätä omasta itsekkyydestään, eikä anna lapsen kasvaa ikä tasollaan ja itsenäistyä sen iän mukaisesti. On turha ajatella että lapsi vierottuu itsekseen ja vastuu on lapsella. Eihän muitakaan asioita jätetä tuon ikäisen lapsen päätettäväksi, vaan äiti tekee tietenkin päätökset. Niin myös imetyksen lopettamisessa!!!
On todella väärin jatkaa lapsen imetystä siinä iässä kun jo muistot syntyvät. Ei ole kovinkaan rikkaita muistoja ne että imin äidin tissiä kun muut jo opettelivat ajamaan polkupyörää.
Lapsen kuuluu suunnata mielenkiintonsa pikkuhiljaa ulkopuolelle, ja äiti ei saa sitä estää, se on haitallista, lapsesta tulee näin pikku nössö joka ei pärjää missään, jos tissilohtu tai myöhemmin ruokalohtu ei ole saatavilla.Lohduttaa voi niin monin tavoin, ei työntämällä tissiä suuhun.
Tovoisin että äiti miettisi tilannetta kun se lapsi on esim. 18 vuotta. Mikä on silloin ollut se hyöty ? Kun kysyy sitä sen ikäiseltä, häntä inhottaa ajatuskin että äiti olisi ollut tisseineen tarjolla yli kaksivuotiaana.
Aina vedotaan kehitysmaihin, ja on uskomatonta vetää tällaiseen keskusteluun ihmisiä jotka imettävät säilyttääkseen lapsensa hengissä. Täällä ei todella ole siitä kyse!!!
Itselläni on neljä lasta joista kolmea olen imettänyt kuukausia ja yhtä en hyvästä syystä ollenkaan. Kaikki ovat tasapainoisia,terveitä, sosiaalisia pärjääjiä, joten en tiedä mihin perustasin mielipiteen että pitkä imetys olisi ollut parempi.En todella mihinkään....- ----äiti------
Imetin esikoista pitkään, kakkosen kohdalla en vielä osaa sanoa kauan kestää.
Ei, en saanut mitään ihme kiksejä esikoisen taaperoimetyksestä. Ei ne rinnat yhtäkkiä kuulkaa muutu imetyksestä kiihottuviksi, uskokaa pois. Minua imetys ei ole koskaan kiihottanut seksuaalisesti, ehkä se teitä joitakin - jotka pidätte pitkää imetystä sairaana - on kiihottanut, mutta se on teidän ongelma.
Lapseni ei ollut tissillä kellon ympäri jatkuvasti, imetys oli "tarveharkintaista". Tiesittekö, että saattaa mennä PÄIVIÄ, jopa VIIKKOJA imetysten välillä taaperon kanssa? En tarjonnut rintaa itse, vaan lapsi pyysi, yleensä silloin kun oli kipeä tai surullinen tms. Tätäkään ei tapahtunut kauhean usein, lapsella kun perusturvallisuus on kunnossa, niin ei se jatkuvasti äidin helmoissa pyöri. Ehkä teidän lapset pyörivät? Niin, ja lapseni kyllä kuulkaas teki IHAN kaikkia asioita, mitä korvikkeella ruokitut ja vähemmän imetetytkin ikätoverinsa. Psyykkisesti tyttö on aina ollut ikäisiään edellä, siis vaikuttaa vähän vanhemmalta kuin mitä onkaan. Fyysisesti kuulunee ikäryhmänsä keskikaartiin, en kauheasti ole lapsia vertaillut, mutta tuon psyykkisen kypsyyden ja sosiaalisuuden on moni pannut merkille ja olettanut (ikää tietämättä) tytön olevan vuotta tai enemmänkin ikäistään vanhempi.
Uskoisin, että imetyksestä on ollut myös terveysetuja. Tyttärelläni ei ole kertaakaan ollut korvatulehdusta, ripulitautia tms. Olemme liikkuneet toki väkijoukoissa ja tyttöä ei ole estetty olemasta muiden sairaidenkaan lasten kanssa (itse asiassa toivoin aikoinaan että saisi vastustuskykyä lisää kun puuhailisi räkänokkien kanssa), mutta todella terveenä tyttö on pysynyt, kaksivuotiaaksi mennessä oli ollut pieni nuha viitisen kertaa.
Johannes Virolainenhan kuulemma muisteli aikoinaan lämmöllä sitä, kuinka kävi äitinsä rinnalla. En ole kenenkään pitkään imetetyn muistelleen asiaa inholla/kauhulla.
Olen sitä mieltä, että lasten pärjääminen elämässä ei todellakaan riipu imetyksestä tai imettämättömyydestä. Johan olisi maailman asiat huonosti, jos imettäminen ratkaisisi koko loppuelämän hyvässä tai pahassa.
Jos pitkä imetys on sairasta, niin kyllä minusta vielä sairaampaa on jättää lapsi kokonaan imettämättä. Siinähän sitä vasta äidin omilla tarpeilla on ollut etusija lapsen tarpeisiin nähden. EIKÖ? Suvaitsevaisuutta siis kehiin, minusta pitkä imetys on pienempi paha kuin imettämättä jättäminen jonkun verukkeen varjolla. - Sinä aina oikeassa!
Miksiköhän se keskustelu niin "kuumana" käy? No tietysti siksi kun sulla on tuo jakaantunut persoonallisuus useammalle nimimerkille ;)) Hei laita lisää miespuolisia kommentteja niin saadaan taas kaikki nauraa!! Jee sä oot hauska.
- kokemuksesta...
et niin kovin koulutettu ja sivistetty?
Tunnenpa erään tytön, joka viisivuotiaaksi kävi tissillä. Hän on tohtori nykyään, 25-vuotiaana. Hänellä on vankka itsetunto ja hyvät ja lämpimät lapsuusmuistot. Hänen ei koskaan tarvinnut keskittyä siihen "pärjäämiseen". Se tuli ikäänkuin luonnostaan. - kääk mitä
kokemuksesta... kirjoitti:
et niin kovin koulutettu ja sivistetty?
Tunnenpa erään tytön, joka viisivuotiaaksi kävi tissillä. Hän on tohtori nykyään, 25-vuotiaana. Hänellä on vankka itsetunto ja hyvät ja lämpimät lapsuusmuistot. Hänen ei koskaan tarvinnut keskittyä siihen "pärjäämiseen". Se tuli ikäänkuin luonnostaan.sontaa. Tissin imemisestähän se tohtorius ja elämässä pärjääminen on kiinni.. missä maalaisjärki!?
- äitis on kääk
kääk mitä kirjoitti:
sontaa. Tissin imemisestähän se tohtorius ja elämässä pärjääminen on kiinni.. missä maalaisjärki!?
Niin, sinun mielestäsihän kaikki ratkeaa sillä, kun EI ime sitä tissiä.
- en kyllä
äitis on kääk kirjoitti:
Niin, sinun mielestäsihän kaikki ratkeaa sillä, kun EI ime sitä tissiä.
sanonu. Että lueppas pikkasen tarkemmin rivien välistä!! Lapsellisia kommentteja..
- tulipa lukeneeksi
kääk mitä kirjoitti:
sontaa. Tissin imemisestähän se tohtorius ja elämässä pärjääminen on kiinni.. missä maalaisjärki!?
Etkö ymmärtänyt, että suuntasin kommenttini nimimerkille "juu juu" (vai oletko se sinä?), joka kirjoitteli tähän tapaan:
"Lapsen kuuluu suunnata mielenkiintonsa pikkuhiljaa ulkopuolelle, ja äiti ei saa sitä estää, se on haitallista, lapsesta tulee näin pikku nössö joka ei pärjää missään, jos tissilohtu tai myöhemmin ruokalohtu ei ole saatavilla."
Ei ole tohtorius tissistä kiinni. Mutta elämässä auttaa, jo perusturvallisuus on kunnossa. - siinä sen ongelma on
tulipa lukeneeksi kirjoitti:
Etkö ymmärtänyt, että suuntasin kommenttini nimimerkille "juu juu" (vai oletko se sinä?), joka kirjoitteli tähän tapaan:
"Lapsen kuuluu suunnata mielenkiintonsa pikkuhiljaa ulkopuolelle, ja äiti ei saa sitä estää, se on haitallista, lapsesta tulee näin pikku nössö joka ei pärjää missään, jos tissilohtu tai myöhemmin ruokalohtu ei ole saatavilla."
Ei ole tohtorius tissistä kiinni. Mutta elämässä auttaa, jo perusturvallisuus on kunnossa.eikä se ymmärrä lukemaansa.
- marimiu
Se että otin esimerkiksi kehitysmaan lapset johtui puhtaasti siitä kun jotkut väittävät että rintamaito "huononee" tms 6kk:n tai 1v:n jälkeen, niin esimerkkinä vain annoin tuon kehitysmaan jossa lapset eivät tosiaankaan välttämättä muua ravintoa saa, niin todennäköistä olisi että jos se äidinmaito olisi vuoden imetyksen jälkeen huonoa niin kaikki lapset kuolisivat.
En tarkoittanut että Suomessa kukaan lapsi olisi nälkää näkemässä ilman rintamaitoa :)
Toisekseen pohdin myös sitä että jos rintamaito menisikin huonolaatuiseksi, niin miksei se rintamaito sitten vain loppuisi? Sen sijaan että äidin, joka ei enää halua imettää omasta mielestään jo tarpeeksi isoa lastaan, rinnat pakkautuvat täyteen "huonolaatuista" maitoa?
Mutta se onkin kyllä tutkimuksilla todettu että se rintamaito ei huonoksi muutu vuoden tai kahdenkaan vuoden imetyksen jälkeen. Mutta ei kenenkään ole pakko imettää jos ei halua. Vaikka parastahan se lapselle aina olisi.
Ja tosiaan, itse olen nimenomaan keskustellut vain taaperoimettämisestä, monet sekottavat jo isompia lapsia siihen.
Ja mitä ylipainoon tulee, niin vaikea uskoa että kerran päivässä tai paljon harvemminkin rintamaitoa saava taapero alkaisi kärsimään ylipainosta maidon vuoksi. Jotkut antavat vuoden ikäiselle jo keksejä, karkkeja, limuja ja mehuja... enemmän niissä on kaloreita kuin rintamaidossa :)
Mitä pahaa siinäkään on että lapsi muistaisi en että on saanut imeä rintaa? Luulen että se on vain hyvä muisto lapsella. Jos se ei olisi hyvä muisto, niin tuskin lapsi edes sitä tissiä olisi lutkuttanut jos olisi kokenut sen pahaksi asiaksi. Eri juttu tietenkin että jos joku (toinen vanhempi, sukulainen, joku lähipiiristä) alkaa kohtelemaan lasta kieroutuneesti sen takia että tämä imee rintaa vajaa kaksivuotiaaksi asti niin tottakai lapsi ehkä kokee olevansa huono ja saa siitä kokemuksestauonon lähtökohdan elämälleen.
Tunnen myös vanhempia jotka antavat lapsensa syödä tuttia nelivuotiaaksi ja lapselle annetaan vielä vellipullo nukkumaan mennessä yli kolmevuotiaana, niinonko se sitten jotenkin parempi asia kuin imettää kaksivuotiasta?
Tutit ja tuttipullot vielä kikenlisäksi häiritsevät hampaiden kasvua ja leukojen kehitystä. Rinnan imemisestä ei smaa ongelmaa tule hampaien kehitykselle.
- Kreeti
Vähän kuten arvelinkin, pitkän imetyksen vastustus liittyy lähinnä siihen, että ei osata yhdistää isompaa lasta ja imetystä. Se vaikuttaa siltä, että ihmiset ajattelee, että kun en ole siihen tottunut, niin se ei voi olla oikein. Voisitteko myös kertoa, missä vaiheessa äidin voi mennä kivittämään sen takia että pitää imetyksestä ("saa seksuaalista mielihyvää "). Kun lapsi on kuukauden, kuusi kuukautta vai vuoden?
Itse puhun tasan yhden imetyksen vankalla rintaäänellä, mutta ei taaperoikään imetetty lapseni ole nössö. Se ei ole ollut häneltä mistään pois, ja hän on aina ollut hyvin itsenäinen, yksinään viihtyvä ja oma-aloitteinen (ts. pitää jatkuvasti vahtia ettei taita niskaansa kiivettyään liian korkealle tms.)
Sitten vielä niistä WHO:n suosituksista: 6 kuukautta on täysimetyksen suosituskesto kaikille, riippumatta maasta, ja osittaista imetystä suositellaan 12-24 kk ikään. Alla linkit, josta voi tarkistaa WHO:n sivuilta.
WHO:n suositus täysimetyksestä
http://www.who.int/child-adolescent-health/New_Publications/NUTRITION/WHO_CAH_01_24.pdf
(sivu 6/10)
tai:
http://www.who.int/features/qa/21/en/index.html
Ja osittaisimetyksestä
http://www.who.int/features/qa/21/en/index.html- hallelujaa!!!
Suomalaiset neuvolat suosittelevat 4 kuukauden täysimetystä, se on heidän oma maakohtainen suosituksensa, ei WHO:n suositus, joka on tarkoitettu sovellettavaksi maakohtaisesti. Lisäksi jokainen itsenäisesti ajattelemaan kykenevä ihminen voi soveltaa sitä myös omakohtaisesti.
Miksi teidän taaperoimettäjien on vaikea uskoa, että suurin osa ihmisistä kummeksuu ja vieroksuu teidän käyttäytymistänne. Kyllä täällä on useampi ihminen näiden vastustustekstienkin takana, kuten luultavasti on myös puolustustekstien takana?!? - tulinpa lukeneeksi
hallelujaa!!! kirjoitti:
Suomalaiset neuvolat suosittelevat 4 kuukauden täysimetystä, se on heidän oma maakohtainen suosituksensa, ei WHO:n suositus, joka on tarkoitettu sovellettavaksi maakohtaisesti. Lisäksi jokainen itsenäisesti ajattelemaan kykenevä ihminen voi soveltaa sitä myös omakohtaisesti.
Miksi teidän taaperoimettäjien on vaikea uskoa, että suurin osa ihmisistä kummeksuu ja vieroksuu teidän käyttäytymistänne. Kyllä täällä on useampi ihminen näiden vastustustekstienkin takana, kuten luultavasti on myös puolustustekstien takana?!?"Miksi teidän taaperoimettäjien on vaikea uskoa, että suurin osa ihmisistä kummeksuu ja vieroksuu teidän käyttäytymistänne."
Sitä vaan, että onko teille MUITTEN mielipide tärkeämpi kuin vauvan/lapsen toive tai hyvinvointi? - se taapero
tulinpa lukeneeksi kirjoitti:
"Miksi teidän taaperoimettäjien on vaikea uskoa, että suurin osa ihmisistä kummeksuu ja vieroksuu teidän käyttäytymistänne."
Sitä vaan, että onko teille MUITTEN mielipide tärkeämpi kuin vauvan/lapsen toive tai hyvinvointi?tosiaan oikeesti hyvin voidakseen sitä tissiä? Taitaa olla kuitenkin äiti joka toivoo ettei taapero vartu!
- Aina vaan
se taapero kirjoitti:
tosiaan oikeesti hyvin voidakseen sitä tissiä? Taitaa olla kuitenkin äiti joka toivoo ettei taapero vartu!
Kaiva nyt ne vaikut korvistasi kun joku kertoo sulle, miksi imettää taaperoaan. Ja kyllä, oma taaperoni on tissiin tottunut ja TOIVOO sitä juuri, kun on kuumeessa ja mikään muu ei maistu eikä pysy sisällä. Ja kuuleppas, mitä varten sinun mielestäsi parivuotiaan jo täytyy "varttua"???? Eri asia jos äiti imettäisi murrosikäistä tai 10-vuotiastakin, niin siinä olisi jo minusta kummaksumista kerrassaan, koska sen ikäisille on LUONTEVAA hakeutua kaveriseuraan ja pois kotipiiristä. Mutta että pitää oikein ihmetellä TAAPERON imetystä? Suosittelen 1) tule pois tynnyristä ja tuo lapsesikin sieltä 2) mene katsomaan maailmanmenoa kotipihanne ulkopuolelle 3) lopeta ressaaminen toisten imettämisellä, mitä se sulle kuuluu?????
- ------
hallelujaa!!! kirjoitti:
Miksi teidän taaperoimettäjien on vaikea uskoa, että suurin osa ihmisistä kummeksuu ja vieroksuu teidän käyttäytymistänne. Kyllä täällä on useampi ihminen näiden vastustustekstienkin takana, kuten luultavasti on myös puolustustekstien takana?!?Neuvoloiden suositukset perustuvat whon: suosituksiin, joka on nyt tässä ketjussa tullut jo selville.
Jos joku neuvolatäti on sanonut että vain 4kk täysimetys riittää niin siloin on kyllä syytä valittaa vaikka korjata neuvolatädin virhe ja kehottaa ottamaan asioista selvää. Neuvoloissa uudet suositukset tuleat tietoon varsin hitaasti, mutta meillä neuvolassa on nimeonomaan puhuttu 6kk täysimetyksestä. 6kk iässä aloitetaan kiinteiden maistelukin. - osua
Aina vaan kirjoitti:
Kaiva nyt ne vaikut korvistasi kun joku kertoo sulle, miksi imettää taaperoaan. Ja kyllä, oma taaperoni on tissiin tottunut ja TOIVOO sitä juuri, kun on kuumeessa ja mikään muu ei maistu eikä pysy sisällä. Ja kuuleppas, mitä varten sinun mielestäsi parivuotiaan jo täytyy "varttua"???? Eri asia jos äiti imettäisi murrosikäistä tai 10-vuotiastakin, niin siinä olisi jo minusta kummaksumista kerrassaan, koska sen ikäisille on LUONTEVAA hakeutua kaveriseuraan ja pois kotipiiristä. Mutta että pitää oikein ihmetellä TAAPERON imetystä? Suosittelen 1) tule pois tynnyristä ja tuo lapsesikin sieltä 2) mene katsomaan maailmanmenoa kotipihanne ulkopuolelle 3) lopeta ressaaminen toisten imettämisellä, mitä se sulle kuuluu?????
arkaan paikkaan!
- peruuttamattomasti jo synty...
osua kirjoitti:
arkaan paikkaan!
ja siksi olet tuollainen.
Ihan sama vaikka oletkin omat lapsesi vieroittanut varhain, jotta pärjäisivät elämässä. Eivät ne kylläkään VOI pärjätä kun äitinä on tuollainen tapaus. Kasvatus kun vaikuttaa enemmän kuin imetys.
Ja voitkos vastata yksinkertaiseen kysymykseen: mistä sulla riittää energiaa roikkua täällä, kun et edes imetä??? Ihmettelen vaan, ei itseäni kyllä kiinnosta näin imettävänä esimerkiksi murrosikäisistä juttelu. Oletko nettiriippuvainen? - vv
hallelujaa!!! kirjoitti:
Miksi teidän taaperoimettäjien on vaikea uskoa, että suurin osa ihmisistä kummeksuu ja vieroksuu teidän käyttäytymistänne. Kyllä täällä on useampi ihminen näiden vastustustekstienkin takana, kuten luultavasti on myös puolustustekstien takana?!?suositukset ovat kiinni myös tasan siitä millä vuosituhannella kätilö / neuvolatäti on saanut koulutuksensa. Saman saa huomata monessa muussakin asiassa kun vaihtaa paikkakuntaa tai työntekijä muuten vaihtuu.
Lajinkehityksen kannalta tärkeintä on että jokainen laji hoitaa omat jälkeläisensä ja uudelle sukupolvelle jää muistijälki siitä kuinka hänet on hoidettu, sillä samalla tavalla hän todennäköisesti OSAA sitten hoitaa omansa.
Lehmänmaidon koostumus ei vastaa ihmisen maidon koostumusta ravintotieteellisesti, eikä varsinkaan mikään rasvaton tankinhuuhtelumaito ole edes kasvavan lapsen ruokaa.
Jos olette lukeneet biologiaa edes lukion verran niin tiedätte että jokainen solu tarvitsee rasvaa solukalvon rakentamiseen ja välittäjäaineiden toimimiseen, jotta elimistö kyllä tarvitsee rasvaa, mutta ei hiilihydraattimoskaa, kuten karkkia, pullaa, muroja, makaroonia tms. moskaa mikä ei sisällä yhtään ravinteita vaan vain pelkkää nopeaa hiilaria, jonka elimistö kylllä säilöö rasvaksi elimistöön, mutta se ei ole läheskään yhtä terveellistä kuin äidinmaidon, vuohenmaidon tai edes lehmänmaidon rasva!
Niin ja tietysti osansa on vielä "kalja-sipsi-hampurilais-makkara" linjalla, jotka ei ole tarpeellisia eikä edes välttämättömiä ja kyllä varastoituvat elimistöön.
Kumma että jaksellaan kiistellä aiheesta joka on niin itsestäänselvä välttämättömyys lapselle, muttei siitä mikä EI ole välttämätöntä lapselle EIKÄ AIKUISELLE!
Mummon ohje, jonka mukaan kasvavalle lapselle pitää antaa kermaa ja voita ettei kasva risutautisia lapsia on ihan paikkansa pitävä nykyäänkin. Mummon aikaan ei moisia roskaruokia olllut edes tarjolla ja oikealla ruoalla, työllä ja liikunnalla ei mitään lihavia lapsia / aikuisia edes kasva, jotta ihan turhaa vouhotusta täällä maidon lihottavasta vaikutuksesta.
Useimmilla lihavilla syy löytyy muusta moskasta mitä turpaan työnnetään ja telkkarista, tietokoneista ym. muista turhista pelikoneista, jotka passivoi ihmistä. Siihen on ihan turha sotkea maitoa edes koko keskusteluun.
Jokainen imettää tasan niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja ihmisen kehityksen kannalta parempi mitä pidempään. Ei lapsi nuku enää vieressä jos se on hänelle pahasta, niin ei myöskään syö rintaa jos se alkaa tökkiä.
- tissimaakari
Sinulle on näköjään ihan turha edes vastata jos on kanssasi eri mieltä. Lue hyvä ihminen omia tekstejäsi ja mene itseesi!
- mielipiteeni
Ei mun mielestä taaperoimettämisessä oo mitään ällöttävää.
Omaa kokemusta ei ole, esikoinen on vasta 5kk. Täysimetyksellä ollaan tällä hetkellä, jatkan 6kk asti ja siitä vielä osittaisimetystä AINAKIN 1v asti. Jos vauva haluaa pitempään, niin siitä vaan mun puolesta.
Mä olen kans sitä mieltä, että ne, joiden mielestä äiti saa seksuaalista mielihyvää taaperon imettämisestä, on itse jotenkin kieroituneita. Imetys on niin luonnollinen asia! Mitä järkee väittää, että siitä ei yli 1-vuotiaana ole mitään hyötyä, kun kerta se on tutkittu juttu, että vasta-aineet, vitamiinit ym. joita äidinmaidossa on, hyödyttää ihan minkä ikäistä tahansa. Ihmiset, jotka muuta väittää, paljastaa vain oman tietämättömyytensä.
Oma arvaus on, että näillä pahimmilla arvostelijoilla on imetys ollut hankalaa tai kenties imetys ei ole onnistunut ollenkaan. Niinpä eivät tajua, että miten luonnollista se on.
Turha tästä on taistella, jokaisella on oikeus imettää niin pitkään kuin haluaa. Tietenkin jokaisella on myös oikeus ilmaista oma mielipiteensä asiasta, oli se sitten negatiivinen tai positiivinen. Se on kyllä huomattu, että negatiivisen asenteen omaavilla ei todellakaan ole asiasta minkään näköistä faktatietoa. - Mumski
Itse olen imettänyt kolmatta lastani viisi vuotta ja rapiat. Nyt jälkikäteen poikani ei halua kuulla asiasta puhuttavan laisinkaan, vaikka se kylläkin koko muuta sukua suuresti huvittaa ja helposti nousee puheenaiheeksi juhlassa kuin juhlassa. Ajattelin sillon, että asia on ihan OK. Mutta näin jälkeenpäin ajatellen, toivon, että olisin lopettanut imetyksen "ihmisten" aikaan. Sain pojan aika myöhäisellä iällä, eikä imetys ollut ainoa asia, jossa voin näin jälkikäteen lellineeni häntä. Halusin pitää pojan pienenä äidin vauvana mahdollisimman pitkään. En vain ymmärtänyt sitä silloin.
Poikani miniä näytti minulle nämä sivut, ja pyysi minua kirjoittamaan tänne oman näkemykseni asiasta. Jos minulla olisi nyt mahdollisuus tehdä toisin, tekisin varmasti. Mutta tehkää toki jokainen oman mielenne mukaan, en nyt halua ketään neuvoa tai pahoittaa kenenkään mieltä. Toivoisin teidän ainoastaan ajattelevan asiaa myös lapsenne kannalta, miltä hänestä sitten murrosiässä tuntuu, kun koko suku naureskelee hänen monivuotiselle tissinsyönnilleen.
Poikani myös kärsi lapsuusaikaisesta liikalihavuudesta, josta minä syytän kyllä liiallista imettämistäni, meillä kyllä muuten syödään normaalia kotiruokaa. Nykyisin hänen ollessaan "aikuinen" lihavuusongelmaa ei enää ole.
Kiitos huomiostanne ja hyvää kesää!- kommentti
ja vielä kokemuksella. Näitä täällä tarvittiinkin. Kiitos!
- sivusta seurannut
Kiitos asiallisesta kommentista.
Jäin vain miettimään, että nuorukaisesta monikin lapsuuteen liittyvä asia (vaippaan kakkaaminen, potalle opettelu; tavalliset, luonnolliset asiat)lienee nolo, jos se "sukua suuresti huvittaa ja helposti nousee puheenaiheeksi juhlassa kuin juhlassa." - luonnollisuudesta
sivusta seurannut kirjoitti:
Kiitos asiallisesta kommentista.
Jäin vain miettimään, että nuorukaisesta monikin lapsuuteen liittyvä asia (vaippaan kakkaaminen, potalle opettelu; tavalliset, luonnolliset asiat)lienee nolo, jos se "sukua suuresti huvittaa ja helposti nousee puheenaiheeksi juhlassa kuin juhlassa."Eiköhän jokainen ole kakannut vaippaan jne... mutta tuskin monikaan on 5 vuotiaaksi asti lutkuttanut tissiä... Minä en ainakaan tunne ketään, joka olis vielä 5 vuotiaana syönyt tissiä. Eikä se kyllä mielestäni ole mitenkään luonnollista enää!!!
- ---mam---
Voitko vielä kertoa tuolle yhdelle höyrypäälle, että imetitkö siksi, kun miehesi ei antanut sinulle tai kun kaipasit jotain sairasta tyydytystä. Niin saataisiin hänellekin vastaus häntä niin kovasti vaivaavaan asiaan... Kiitos!
PS Älä syytä imetystä lapsesi lihavuudesta, kyllä varmasti hemmottelit häntä muillakin herkuilla, vai kuinka? (Ovatko kaksi ensimmäistä lastasi tyttäriä, sopisi "kuopuspoikasyndroomaan"?) :)
- lastentarhanope
Tässä keskustelussa on kait ollut tarkoituksena puhua taaperoimetyksestä. Osalta tuntuu nyt vain menneen termit sekaisin. Taaperoimetyksestä puhutaan silloin kun imetetään n. 1-2 vuotiasta lasta. Jos kyse on esim. 4-5 vuotiaan lapsen imetyksestä ei se ole enää taaperoimetystä, vaan leikki-ikäisen imetystä. Nämä ovat kuitenkin hieman eri asioita.
Taaperoimetys, eli siis 1-2 vuotiaan osittainen imetys, on yleensä ihan suositeltavaa ja normaalia (täälläkin mainittu WHO sitä suosittelee), olen itsekin imettänyt omia lapsiani lähes kaksi vuotiaaksi, enkä sitä mitenkään kummalliseksi kokenut. Suuri osa lapsistahan vierottuu rinnasta 1-2 ikävuoden välillä tai viimeistään vähän yli 2 vuotiaana ihan itsestään, esim. koska pikkuhiljaa ruokavalioon lisätyt kiinteät ruoat vain alkavat maistua paremmalle ja kiinnostus rintamaitoa kohtaan vähenee. Kaksivuotiaan lapsen maailmankuva on myös voimakkaassa laajenemisvaiheessa ja kiinnostus ja uteliaisuus ulkomaailmaa kohtaan on suurta, jolloin äiti ja äidin rinnat ruoan ja turvallisuuden lähteenä eivät kiinnosta enää niin paljon. Tällä en nyt tarkoita sitä, että äiti olisi lapselle merkityksetön, päinvastoin äidin ja molempien vanhempien merkitys korostuu kun lapsi alkaa ottaa ensiaskeleitaan ulkomaailmaa kohtaa.
Mitä tulee leikki-ikäisen imetykseen, niin jokaisen lastaan vielä 4-5 vuotiaana imettävän äidin kannattaisi miettiä tarkkaan onko imetyksessä enää kyse lapsen vai äidin oman läheisyyden tarpeen tyydytyksestä. Vai onko kyse kenties nimimerkki Mumskinkin mainitsema tarve säilyttää lapsi mahdollisimman kauan omana pienenä vauvana, mikä tietysti on ihan ymmärrettävää sekin, joskaan ei välttämättä lapselle hyväksi.
Ikävä kyllä ainakin näissä nettikeskusteluissa törmää usein perusteluun leikki-ikäisen imetyksestä, että se tuntuu äidistä niin mukavalta imettää lasta ja on ns. helppo tapa lohduttaa. Leikki-ikäisellä imetys ei kuitenkaan ole vertaansa vailla oleva lohdutuskeino, se ei ole sitä taaperollakaan. Mikäli lapsen pääasiallisena lohdutuskeinona vielä 4-5 vuoden iässä käytetään imetystä, ovat keinot kyllä todella vähäiset ja yksioikoiset. Läheisyyttä ja lohtua tulisi antaa monin muinkin keinoin kuin imettämällä, joka ei leikki-iässä periaatteessa saisi olla lohdutuskeino olleenkaan.. Imettämättömyys ei missään nimessä tarkoita sitä, että lapsi ei saa riittävästi läheisyyttä ja lohtua, ei edes vauvaikäisenä. Imetys lohdutuksena voidaan myös rinnastaa ruoalla lohduttamiseen, jota toki tapahtuu paljon imettämättömilläkin. Mikäli lasta lohdutellaan toistuvasti ruoalla, on tästä tavasta aikuisena todella vaikea päästä eroon. Seurauksena on usein ylipainoa, jos jokaiseen pettymykseen opitaan hankkimaan lohtua syömällä.
Leikki-ikäisen lapsen mielenkiinto on yleensä voimakkaasti suuntautunut ulkomaailmaan ja kavereiden tärkeys alkaa pikkuhiljaa korostua,jolloin äidin ja vanhempien yleensäkin tulee osata antaa perheen ulkopuoliselle maailmalle oma arvonsa lapsen kehityksessä. Imetys on yksi tapa pitää yllä vauvamaista suhdettä äitiin. - anya
Onpas kiva huomata, että taaperoimettäjiä alkaa löytyä enemmän. Reilu vuosi sitten minä taisin olla ainoita taaperoimetyksen puolestapuhujia ja jouduin ihan samanlaisen loanheiton kohteeksi kuin nykyisetkin taaperoimettäjät. Ihmiset, jotka eivät asiasta mitään tiedä ja joilla ei ole mitään kokemusta, ovat pahimpia arvostelijoita. Eikä niitä kovin analyyttisiä saati järkeviä vastauksia ole kyllä pahemmmin tullut.
Ihmiset eivät taida pahemmin uutisia lueskella, jos väittävät, että äidinmaidon ravintoaineet katoavat vuoden imetyksen jälkeen (joidenkin mielestä jo aiemminkin). Ei siitä ole kauaakaan, kun julkaistiin israelilaistutkimus, jonka mukaan äidinmaidon rasva- ja energiapitoisuus nousee imetyksen jatkuessa yli vuoden. Se on ihan evoluution tulosta: isompi lapsi tarvitsee energiapitoisempaa ravintoa. Silti on kyllä turha mennä imetystä syyttämään lapsen ylipainosta. Itse ainakin imetin kuopusta vain 1 - 2 kertaa päivässä tuon maagisen vuoden iän jälkeen (kaikkiaan 2 v 8 kk). Lapsi on nyt melkein nelivuotias eikä ole paino- eikä hammasongelmia eikä mitään muutakaan, mikä voitaisiin laittaa pitkän imetyksen piikkiin.
Uskon myös siihen, että äidinmaito on suojannut lastamme taudeilta. Hänelle ei tullut kertaakaan mahatautia imetyksen aikana, vaan ensimmäisen ja tähän mennessä ainoan mahataudin hän sai puolisen vuotta imetyksen loputtua. Myöskään yhtään antibioottikuuria hän ei ole tarvinnut. Muutama pieni flunssa oli imetyksen jatkuessa ja silloin rintamaito oli ainut ravinto, joka upposi. Saipahan edes jostakin energiaa, vitamiineja ja hivenaineita.- Guinea.
Oikein hyvä, eikä tuossa mitään. Minulla ei ole mitään varsinaiseti taaperoimettäjiä vastaan ja odotan ettei heilläkään ole mitään varsinaisesti niitä vastaan jotka ovat päättäneet imettää lyhyemmän ajan. Loanheittäjät pitää jättää omaan arvoonsa.
Minua ei kukaan akka määrää kuinka pitkään imetän lastani, se on puhtaasti minun ja neuvolantädin välinen asia. Piste. :) Ja samaan syssyyn itse jätän rauhaan taaperoimettäjät, kai he tietävät mitä tekevät.
- pieni
Minkähän ikäisestä "taaperosta" puhut? Alle kaks vuotiaan imetys ei mun mielestä tunnu ällöttävälle.
Ihmettelen tosin hiukan, että kuinka kauan lapsi itse siihen suostuu? Jotkut kuulemma kouluikäiseksi, se on jo outoa...
Mä imetin tyttöä jotain 1 vuotiaaks. Se lopetteli itse imemisen vähitellen ja maitokin loppui. Tuntu niin haikeelta.
Tuli mieleen, että jos kissanpennun ottaa liian aikasin pois emolta, niin siitä jää ikuinen paidan lutkuttaja. - pienen_aiti
Sinänsä mielenkiintoista, että taaperoimetys herättää näin paljon voimakkaita tunteita - ja nimenomaan sen vastustajissa! Aloittaja pyysi melkoisen selkeästi analyyttisia vastauksia pitkän imetyksen vastustajilta. Itsekin mieluusti lukisin sellaisia, koska haluan ymmärtää, mikä siinä kuohuttaa tunteita. Ilmeisestikään juuri vastustajat eivät silti pysty erittelemään syitään, koska imetys kauhistuttaa tai "ällöttää" tunnetasolla. En epäile, etteikö näin olisi. Ehkäpä kuitenkin kannattaisi miettiä tai edes yrittää miettiä syitä siihen, MIKSI näin on. Loppupeleissä kun imetys on pelkästään hyvin luonnollista äidin ja vauvan/taaperon yhdessäoloa. Seksuaalisen kiihottumisen tuominen samaan asiayhteyteen kertonee jotakin näiden vastustajien ajattelun urista?
- ..............
Nyt kun mainitsit vastustajien ajattelun urat ja sen miten kiinteästi seksuaalisuus sinne on uponnut, tulee väkisinkin mieleen, että nämä kiivaimmat vastustajat taitavat olla imetyksestä täysin tietämättömiä koululaisia/ammattikoululaisia, joilla lukuvuosi loppui juuri eikä ruokiksella pääse nettiin imetyskeskusteluun surffaamaan?
- ......
Mene jo hoitoon, hyvä MIES...
En usko että kukaan nainen ON OIKEASTI noin PÖSILÖ että halveksuu/ihmettelee lyhyesti imettäviä. En vain jaksa uskoa sitä. Veikkaan että nämä imetystä ihmettelevät ovat suurimmaksi osaksi seksuaalisesti kieroutuneita miehiä. He kun eivät oikein ymmärrä tätä imetyksen maailmaa.
Itse imetän lyhyesti koska en halua lasta riippuvaiseksi itsestäni. Mitä pidempään imettää sitä vaikeampaa ja hermoja raastavampaa on vieroitus. Mielestäni äiti joka imettää yli ajan on vain laiska vieroittamaan lasta. Muuta se ei ole kuin laiskuutta. Piste. - taaperoimettäjä.
...... kirjoitti:
Mene jo hoitoon, hyvä MIES...
En usko että kukaan nainen ON OIKEASTI noin PÖSILÖ että halveksuu/ihmettelee lyhyesti imettäviä. En vain jaksa uskoa sitä. Veikkaan että nämä imetystä ihmettelevät ovat suurimmaksi osaksi seksuaalisesti kieroutuneita miehiä. He kun eivät oikein ymmärrä tätä imetyksen maailmaa.
Itse imetän lyhyesti koska en halua lasta riippuvaiseksi itsestäni. Mitä pidempään imettää sitä vaikeampaa ja hermoja raastavampaa on vieroitus. Mielestäni äiti joka imettää yli ajan on vain laiska vieroittamaan lasta. Muuta se ei ole kuin laiskuutta. Piste.Hei, voitko selventää termin "yli ajan"? Minkä ajan?
No joo, onhan se totta tuokin, että vieroittaminen on työlästä ja imettäminen on maailman helpoin keino saada surullinen tai turhautunut tai itsensä satuttanut tai yliväsynyt tms lapsi rauhoittumaan. Esikoisen vieroitus ei kylläkään ollut hermoja raastavaa vaan aika helppo juttu loppujen lopuksi. On ihan eri asia vieroittaa kerran-pari päivässä tissillä käyvä taapero kuin useita kertoja tissillä oleva puolivuotias.
Tiesitkös sitä, että lapsesi on sinusta riippuvainen JOKA TAPAUKSESSA, imetit tai et? - ....
taaperoimettäjä. kirjoitti:
Hei, voitko selventää termin "yli ajan"? Minkä ajan?
No joo, onhan se totta tuokin, että vieroittaminen on työlästä ja imettäminen on maailman helpoin keino saada surullinen tai turhautunut tai itsensä satuttanut tai yliväsynyt tms lapsi rauhoittumaan. Esikoisen vieroitus ei kylläkään ollut hermoja raastavaa vaan aika helppo juttu loppujen lopuksi. On ihan eri asia vieroittaa kerran-pari päivässä tissillä käyvä taapero kuin useita kertoja tissillä oleva puolivuotias.
Tiesitkös sitä, että lapsesi on sinusta riippuvainen JOKA TAPAUKSESSA, imetit tai et?Yli ajan on se aika jolla kullakin äidillä henk. koht on.
Jollain vähimmäisaikakin imettää tuntuu jo liian pitkältä. Miten naisesta henkilökohtaisesti tuntuu.
Yli ajan minusta menee jos imettää yli vuoden.
Kyllä tuossa vaiheessa menisin jo itseeni jos vielä imettäisin. Olen laiska ja tahdoton ;) Ja tuollaiset ihme lauseet "Luuletteko että vain vauvalla on oikeus äidin maitoon, ei enää vanhemmalla"
Siis anteeksi, mikä oikeus? Minua todella kummastuttaa tuo virke. Kertoo yhtä paljon ihmisen ajattelun urista kuin sekin joka vetää seksuaalisuutta mukaan...vaikka tosiasiahan on että imetys jollain voi tuottaa voimakastakin seksuaalista mielihyvää ja siksi on täysin asiatonta käyttää taaperoikäistä omien himojensa tyydyttämiseen. Hieman kärjistettyä ehkä, mutta... - totta...
.... kirjoitti:
Yli ajan on se aika jolla kullakin äidillä henk. koht on.
Jollain vähimmäisaikakin imettää tuntuu jo liian pitkältä. Miten naisesta henkilökohtaisesti tuntuu.
Yli ajan minusta menee jos imettää yli vuoden.
Kyllä tuossa vaiheessa menisin jo itseeni jos vielä imettäisin. Olen laiska ja tahdoton ;) Ja tuollaiset ihme lauseet "Luuletteko että vain vauvalla on oikeus äidin maitoon, ei enää vanhemmalla"
Siis anteeksi, mikä oikeus? Minua todella kummastuttaa tuo virke. Kertoo yhtä paljon ihmisen ajattelun urista kuin sekin joka vetää seksuaalisuutta mukaan...vaikka tosiasiahan on että imetys jollain voi tuottaa voimakastakin seksuaalista mielihyvää ja siksi on täysin asiatonta käyttää taaperoikäistä omien himojensa tyydyttämiseen. Hieman kärjistettyä ehkä, mutta...Itse sain joskus orgasmin imettäessäni, silloin se tuntui häpeälliseltä, mutta oloni on helpottunut kun olen kuullut, että niin on käynyt joillekin muillekin. En nyt tietenkään tahallani ole hakenut lapsesta tyydytystä, minulla vain on herkät rinnat...
- juujuujuujuu
VASTAUKSIA:
Haluaisin kysyä teiltä, jotka vastutatte (tai ihmettelette) taaperoimetystä, että miten olette mielipiteeseenne päätyneet?
1. Pelkäättekö että pitkä imetys aiheuttaa perheenne ulkopuolella kummastusta?
-Kyllä. Minua pelottaa aina kaikki se, mitä naapurit/tuttavat/sukulaiset/tuntemattomatkin minusta ja perheestäni ajattelevat. Minua hävettää ja nolottaa vähän kaikki maailmassa. Ja suurimpia häpeilyn aiheita voisi olla juuri ison lapsen imetys. Ja varmaan se hävettäisi lastakin? Ainakin opettaisin häpeämään sitä ja itseään. Ja jos joku sukulaislapsi on tullut imetetyksi yli vuosikkaana, niin nolaamme häntä ja hänen perhettään aina kun kokoonnumme isommalla porukalla yhteen. Kyllä hävettää imetettyä. Ai niin, itsetunto on meillä kaikilla TODELLA HYVÄ ja olemme sosiaalisesti TODELLA pärjääviä, vaikka nyt vähän noloilemmekin ja mietimme koko ajan, mitä muut ajattelevat meistä...
2. Luuletteko että äidinmaito on vain alle vuosikkaiden yksinoikeus?
- Kyllä. Sen laatuhan huononee jo 6kk kohdalla. Perustan väitteeni tiedoille, joita löytyy Salaisilta Varjelluilta Tutkimussivuilta ja lisäksi omasta hatustani. Kiitos. Ja yksinoikeudesta en menisi puhumaan, vaan välttämättömästä pakosta kai.
3. Häiritseekö se, että lapsi varaa puolison rinnat?
- Kyllä ainakin oma mieheni on rintojeni perään kuin haukka. En voi edes saunassa käydä ilman että ukko on kimpussa. Miten siis imettääkään? Yösyötöllä mies usein aikoinaan siirsi lapsen pois rinnalta ja tuli itse tilalle. Avioliittomme on ollut aina katkolla, kun olen imettänyt. Miehelläni on "tissifiksaatio", mikä sille höpsöliinille sallittakoon kun on kuitenkin niin ihana pakkaus. Mies alkaa aina mököttää kun synnytys lähenee, kun tietää että tissit ovat jonkin aikaa vauvalle varattuja. Yhtä lastani en HYVÄSTÄ syystä imettänyt ollenkaan, ja syy on se että mieheni ei kestänyt ajatusta olla ilman tissejäni jatkuvassa käytössään. Lapsi sai korviketta ja nukkui omassa huoneessaan jo laitokselta tultua. Mies oli oikein mielissään. Näin meillä liittokin pysyy kasassa.
4. Luuletteko että lapsesta kasvaa äidin helmoissa roikkuva nysverö?
- Kyllä. Mitä pikemmin lapset saa itsenäistymään ja ottamaan oman elämänsä käsiinsä, sen parempi. Meidän kersat tienaavat jo 15-v perheelle rahaa, kun naapurissa vielä ihmetellään mamman helmoissa, mihin kouluun haettais peruskoulun jälkeen. Ja eihän siellä helmoissa kukaan muu saa roikkua kuin oma mieskulta. Minustakin tuli tällainen pakkaus, vaikka sen itse sanonkin, kun minua ei imetetty kuin pari viikkoa. Niin että pitkästä imetyksestä ei ole minulle ainakaan mitään hyötyä elämässä ollut.
Terveisin viiden lapsen äiti. - viiden lapsen iäti
Anteeksi jäi nimimerkki pois tuosta edellisestä ja otsikko meni kahdesti.
VASTAUKSIA:
Haluaisin kysyä teiltä, jotka vastutatte (tai ihmettelette) taaperoimetystä, että miten olette mielipiteeseenne päätyneet?
1. Pelkäättekö että pitkä imetys aiheuttaa perheenne ulkopuolella kummastusta?
-Kyllä. Minua pelottaa aina kaikki se, mitä naapurit/tuttavat/sukulaiset/tuntemattomatkin minusta ja perheestäni ajattelevat. Minua hävettää ja nolottaa vähän kaikki maailmassa. Ja suurimpia häpeilyn aiheita voisi olla juuri ison lapsen imetys. Ja varmaan se hävettäisi lastakin? Ainakin opettaisin häpeämään sitä ja itseään. Ja jos joku sukulaislapsi on tullut imetetyksi yli vuosikkaana, niin nolaamme häntä ja hänen perhettään aina kun kokoonnumme isommalla porukalla yhteen. Kyllä hävettää imetettyä. Ai niin, itsetunto on meillä kaikilla TODELLA HYVÄ ja olemme sosiaalisesti TODELLA pärjääviä, vaikka nyt vähän noloilemmekin ja mietimme koko ajan, mitä muut ajattelevat meistä...
2. Luuletteko että äidinmaito on vain alle vuosikkaiden yksinoikeus?
- Kyllä. Sen laatuhan huononee jo 6kk kohdalla. Perustan väitteeni tiedoille, joita löytyy Salaisilta Varjelluilta Tutkimussivuilta ja lisäksi omasta hatustani. Kiitos. Ja yksinoikeudesta en menisi puhumaan, vaan välttämättömästä pakosta kai.
3. Häiritseekö se, että lapsi varaa puolison rinnat?
- Kyllä ainakin oma mieheni on rintojeni perään kuin haukka. En voi edes saunassa käydä ilman että ukko on kimpussa. Miten siis imettääkään? Yösyötöllä mies usein aikoinaan siirsi lapsen pois rinnalta ja tuli itse tilalle. Avioliittomme on ollut aina katkolla, kun olen imettänyt. Miehelläni on "tissifiksaatio", mikä sille höpsöliinille sallittakoon kun on kuitenkin niin ihana pakkaus. Mies alkaa aina mököttää kun synnytys lähenee, kun tietää että tissit ovat jonkin aikaa vauvalle varattuja. Yhtä lastani en HYVÄSTÄ syystä imettänyt ollenkaan, ja syy on se että mieheni ei kestänyt ajatusta olla ilman tissejäni jatkuvassa käytössään. Lapsi sai korviketta ja nukkui omassa huoneessaan jo laitokselta tultua. Mies oli oikein mielissään. Näin meillä liittokin pysyy kasassa.
4. Luuletteko että lapsesta kasvaa äidin helmoissa roikkuva nysverö?
- Kyllä. Mitä pikemmin lapset saa itsenäistymään ja ottamaan oman elämänsä käsiinsä, sen parempi. Meidän kersat tienaavat jo 15-v perheelle rahaa, kun naapurissa vielä ihmetellään mamman helmoissa, mihin kouluun haettais peruskoulun jälkeen. Ja eihän siellä helmoissa kukaan muu saa roikkua kuin oma mieskulta. Minustakin tuli tällainen pakkaus, vaikka sen itse sanonkin, kun minua ei imetetty kuin pari viikkoa. Niin että pitkästä imetyksestä ei ole minulle ainakaan mitään hyötyä elämässä ollut.
Terveisin viiden lapsen äiti. - Guinea.
Minä imetän lyhyen ajan sen takia koska saan nautintoa siitä että pro-taaperoimettäjät näkevät punaista ja polkevat kiukkuisena jalkaa.
- taaperoimettäjä-pro
No jo on sullakin hyvät syyt evätä lapseltasi äidinmaito, nautinto tuollaisesta asiasta... Kiitos vaan, mutta ajattelisit ensisijaisesti lastasi etkä muita äitejä.
- Guinea,
taaperoimettäjä-pro kirjoitti:
No jo on sullakin hyvät syyt evätä lapseltasi äidinmaito, nautinto tuollaisesta asiasta... Kiitos vaan, mutta ajattelisit ensisijaisesti lastasi etkä muita äitejä.
seipäänniellyt. Huumori varmastikin on tuntematon käsite. Lastani ajattelen ja se mikä on minulle, lapsen äidille parasta, on myös lapselleni parasta. Ja minulle henk. koht parasta on lyhyt imetysaika.
Kun vaan saataisiin ne miehetkin tarjoamaan omaa maitoaan useammin siitä omasta ulokkeestaan, jo saattais omakin mieli vilkastua, sellaista nautintoa se tuottaa, se miehen uloke. - huumosrintaju
Guinea, kirjoitti:
seipäänniellyt. Huumori varmastikin on tuntematon käsite. Lastani ajattelen ja se mikä on minulle, lapsen äidille parasta, on myös lapselleni parasta. Ja minulle henk. koht parasta on lyhyt imetysaika.
Kun vaan saataisiin ne miehetkin tarjoamaan omaa maitoaan useammin siitä omasta ulokkeestaan, jo saattais omakin mieli vilkastua, sellaista nautintoa se tuottaa, se miehen uloke.livahtaa istukan mukana karkuun... Ehkäpä täälläkin se pitäisi pois heittämisen sijasta syödä;)
- ihmetteleeeee
Guinea, kirjoitti:
Kun vaan saataisiin ne miehetkin tarjoamaan omaa maitoaan useammin siitä omasta ulokkeestaan, jo saattais omakin mieli vilkastua, sellaista nautintoa se tuottaa, se miehen uloke.Anteeksi, tuli flashback yläasteajoilta 90-luvun alusta, mutta ethän sinä mitenkään voi olla ulokejuttuinesi meidän luokan Anne, joka hankki pilleritkin ennen ehkäisytarvetta ja autoili 35-v ukkojen kanssa.........?
- äidin ajatukset
Ensimmäinen lapseni on nyt siinä iässä, että siirtyminen kiinteisiin ruokiin on ajankohtainen. Olen huomannut itsessäni hirvittävän haikeita, jopa ahdistukseen verrattavia tunteita jo pelkästä ajatuksesta täysimetyksen lopettamisesta. Tunnen surua vauva-ajan loppumisesta ja siitä, miten minun pikkuiseni on kohta iso.
En koskaan tule kieltämään, etteikö imetys tietyllä tavalla palvele myös näitä minun omia tarpeitani. Saan tyydytystä pystyessäni tarjoamaan lapselleni jotain ainutlaatuista ja samalla itse kokea kerta toisensa jälkeen sen läheisyyden ja yhteyden omaan lapseeni.
En missään tapauksessa väitä, että imetys ensisijaisesti lähtisi näistä äitien itsekkäistä tunteista - ehkä kuitenkin on hyvä tuoda julki, että näitäkin tunteita on olemassa. - M-A-M
Minusta varsinainen imetys kuuluu alle vuoden vanhoille. Siis vauvoille täysimetys suunnilleen puolivuotiaaksi vähän lapsesta riippuen ja siitä eteen päin osittaisimetys, vähän riippuen siitä miten kiinteitä menee.
Vuoden ikää lähestyttäessä aletaan antaa lehmänmaitoa vähitellen ja varovasti, tavoitteena se, että vuoden vanhan pääasiallinen maito olisi lehmänmaito. Yli vuoden vanhan imettäminenhän on taaperoimetystä, siis TAAPERO on sellainen lapsi, joka ei vielä esim. juokse vaan taapertaa ympäriinsä. Taaperoa voi minusta ihan hyvin imettää taas lapsesta riippuen enemmän tai vähemmän, mutta se RAVINTO olisi pääasiassa muuta kuin rintamaitoa. Rintamaito tulisi kuvioihin esimerkiksi nukahtaessa jne. (Kyllähän monet antavat maitopullonkin vuoden vanhalle sänkyyn.) Ja taaperolle rintaa ei enää äiti tarjoaisi, vaan - kun lehmänmaitoa juotaisiin ja ruokaa syötäisiin - annettaisiin lapsen itsensä päättää, haluaako rintaa vai ei. (Kokemuksesta tiedän, että joinakin päivinä lapsi ei halua eikä tule pyytämään, toisina haluaa useinkin.)
Minusta taaperoikä päättyy viimeistään kaksivuotiaana, sen ikäinenhän osaa juosta ja hyppiä jne. Jotkuthan imettävät tämän jälkeenkin, ja jos LAPSI rintaa haluaa ja pyytää, niin miksei voi jatkaakin sitä lempeää linjaa vieroittamisessa. Mutta minusta esimerkiksi itsensä loukannutta kaksivuotiasta ei enää ensisijaisesti tulisi lohduttaa rinnalla vaan muilla keinoin, jos ne vaan suinkin toimisivat.
Pikkulasta eli yli 2-vuotiasta en imettäisi. Kyllä se rintamaito minusta sopii paremmin imeväisen ja taaperon suuhun kuin pikkulapsen. Yli 2-vuotias alkaa jo suuntautua ulospäin leikeissäänkin ja, kiinnostuu toisista lapsista jne., muuttuu siis omaksi persoonakseen, eikä minusta enää silloin ole syytä ainakaan äidin itse rintaa tarjoamalla pitää yllä riippuvuussuhdetta. Antaa lapsen kasvaa. - pienille lapsille
Minun mielestäni pieniä lapsia ei pidä imettää. Äidinmaito, kuten myös korvikkeet, on tarkoitettu vauvoille, ei pienille lapsille. On todella omituisen näköistä, kun pieni lapsi, jopa muutaman vuoden ikäinen, marssii äitinsä luokse lutkuttamaan tissiä. Tulee väkisinkin mieleen, että ko. äidillä täytyy olla jokin ongelma itsensä kanssa, koska ei osaa tai raaski luopua imettämisestä. Sillä äidin tehtävähän se on lopettaa imettäminen. Ei lapsi ole kykeneväinen päättämään muistakaan asioistaan itsenäisesti. Äidin ja isän tehtävä on tehdä oikeat päätökset lapsensa puolesta ja opettaa hänet näkemään, mikä on oikein ja mikä väärin.
Älkääkä nyt hyvät ihmiset alkako toitottamaan, että minä heitän lokaa taaperoimettäjien päälle, tai alkako arvostelemaan minun älykkyysosamäärääni, kuten tuolla aiemmin olette "imetyksen vastustajille" näköjään tehneet. Ketjun aloittaja käsittääkseni kysyi mielipiteitä juuri heiltä, jotka eivät taaperoimetystä ymmärrä. Joten tässäpä vastaus.
Ja vielä niistä imetyksen vastustajista, joille täällä suureen ääneen huudellaan. En minäkään imetystä vastusta, peräänkuulutan ainoastaan sen perään, että sekin touhu olisi viisasta lopettaa jossain vaiheessa.
Uskoisin myös asiasta tuttavieni kanssa keskusteltuani, että mielipiteeni on hyvinkin yleinen. Varmaan syy siihen, miksi täällä näköjään on enemmän pikkulasten imetyksen puolestapuhujia, johtuu palstan aiheesta. ;) - heinämama2005
Hei!
Itselläni on nyt 10,5kk lapsi ja edelleen imetän, imetyskertoja tällä hetkellä 2-3 päivässä. Yöimetyksen lapsi on jotakuinkin jättänyt itse pois.
Mitä nyt itse olen lukenut imetyksestä niin olen tullut siihen lopputulokseen, että Suomessa kuten monissa muissakin maissa kulttuuri ohjaa ajattelemaan, että taaperoimetys on "ällöttävää" ja "siitä ei ole mitään hyötyä" jne.
LÄnsimainen kulttuuri korostaa varhaista "itsenäisyyttä" ja lapsista pyritään saamaan jo varhain yksin selviytyjiä. Tätä samaa ajatusta sovelletaan myös imetykseen, kuten on mielestäni monista kommenteista käynyt ilmi. Lyhyestä imettämisestä on meidän kulttuurissa tullut normi ja normista poikkeava, yleensä asiassa kuin asiassa, saa useimmiten ihmetystä ja kummastusta aikaan.
Mikäli olen lukemani perusteella ymmärtänyt oikein, niin taaperoimetyksestä äärimmäisen harvoin voi todeta olevan fyysistä haittaa lapselle (lähinnä kai hampaiden reikiintyminen) - yleensähän imetyskertoja on päivää kohden muutama korkeintaan. Psyykkisiä haittoja voi tulla, nimenomaan kulttuurin taaperoimetystä väheksyvästä ilmapiiristä johtuen.
Lapsen kehittyminen on riippuvainen hyvin monista tekijöistä, joten pitkä imetys tai imettämättä jättäminen yksistään ei varmastikaan ole mikään tae terveen ja itsenäisen lapsen kehittymiselle.
Monihan tekee johtopäätöksiä omien kokemuksien perusteella, mutta yleispätevien johtopäätösten tekiminen edellytänee kuitenkin aika lailla suurempaa otosta kuin esim. muutaman lapsen äidin kokemukset omista ja naapurien ja tuttavien lapsista. - allergologiäiti
Minua ei kuohuta pitkä imetys. Minua kuohuttaa se, että äidit, jotka imettävät yli 1-vuotiasta, haluavat perustella sen mm. terveydellisistä syistä.
Rintamaito on parasta ravintoa alle 4 kk lapselle. Yli 6 kk lapselle rintamaidon terveysetuna on vasta-aineet, jotka suojaavat äidillä sillä hetkellä aktiivisena olevaa infektiota vastaan ja terveyshaittana allergioiden ja karieksen lisääntyminen. Eli 6-12 kk imetyksessä on sekä terveyshyötyjä että -haittoja. Yli 1-vuotiaan imetyksessä on sama tilanne, mutta terveyshaitat korostuvat, kun tulee liikalihavuuskin kuvioihin ja äidinmaidon ravintoarvo huononee.
Siis, minusta jokainen saa imettää niin kauan kuin haluaa, mutta taaperoimetyksen sallimista ei tulisi perustella sillä harhaluulolla, että se olisi muka lapselle terveydellisesti tai ravitsemuksellisesti parasta. Näin ei ole. Perusteet on etsittävä muista syistä.- järki käteen
Mistä 60-luvun oppikirjasta sä olet noi "faktat" repässy? Lapsi saa samat hyödyt vauvana kuin isompanakin. Pienempänä ne vaan korostuu. Sitä paitsi pitkästä imetyksestä puhutaan vasta kun puhutaan yli 1-vuotiaan imetyksestä!
- a-äiti
järki käteen kirjoitti:
Mistä 60-luvun oppikirjasta sä olet noi "faktat" repässy? Lapsi saa samat hyödyt vauvana kuin isompanakin. Pienempänä ne vaan korostuu. Sitä paitsi pitkästä imetyksestä puhutaan vasta kun puhutaan yli 1-vuotiaan imetyksestä!
Tietoni allergioiden ja imetyksen välisestä yhteydestä ovat peräisin tuoreimmista lääketieteelisistä julkaisuista. Olen myös väitellyt aiheesta. Asiaa on tutkittu paljon.
Kirjoitukseeni oli tullut yksi virhe. Tuo lihavuus. Siihen en ota kantaa, sillä en ole sen taustoihin perehtynyt. - ajattelen itse
Aiemminkin olit täällä väitteinesi. Jokos nämä tutkimustulokset on ihan julkistettu vai vieläkö piilevät jossain huippusalaisissa kansioissa?
Muistaakseni aiemmin juttusi koski vain suuremman atopiariskin perheitä. Nytkö suositus on yleistynyt sitten? - heinämama2005
Kirjoitit:
"taaperoimetyksen sallimista ei tulisi perustella sillä harhaluulolla, että se olisi muka lapselle terveydellisesti tai ravitsemuksellisesti parasta. Näin ei ole."
Miten noinkin korkeasti koulutettu henkilö voi esittää tällaisen lausahduksen? Moni saattaa vetää tästä sellaisen johtopäätöksen, että missään nimessä ei kannata imettää lastaan pitkään, jos haluaa lapsensa pysyvän terveenä. Suurin piirtein jo kansanterveydellisistä syistä taaperoimetystä ei tulisi sallia.
Kokonaisuus taitaa nyt olla aika hakosassa. Luulisi väitelleen tietävän vähän enemmän ja ymmärtävän myös sen, että tutkimuksissa tehtyjen rajausten johdosta yhtäkään tutkimusta ei voida pitää 100% faktana, jos lähellekään tätä. Mielenkiintoisia tuloksia mainitsemassasi tutkimuksessa, mutta kuinka tuloksiin tulisi tässä vaiheessa suhtautua? Aika kriittisesti varmaan eikä niellä niitä noin vain pureksimatta kuten itse olet tainnut tehdä.
Kovin koulutettu ei tarvitse olla todetakseen, että terveys on aika monisyinen juttu, että ei pitkä imetys sitä yksistään tule pilaamaan.
Rintamaidon etuna on esim. sen erinomainen soveltuvuus lapsen ruuansulatusjärjestelmälle. Vääränlainen ravinto voi vaurioittaa pienen herkkää elimistöä ja seuraukset voivat olla kauaskantoiset.
Sinusta rintamaito ilmeisesti kannattaa korvata esim. lehmänmaitopohjaisella korvikkeella ja ilmeisesti kiinteätkin olisi hyvä aloittaa melko aikaisin? No, toivottavasti kovinkaan moni äiti ei ottanut toteamuksiasi liian vakavasti... tissit on luotu imettämistä varten, joten taaperoimettäjät imettäköön ihan rauhallisin mielin! - ihmettelijä-äiti
>>Yli 6 kk lapselle rintamaidon terveysetuna on vasta-aineet, jotka suojaavat äidillä sillä hetkellä aktiivisena olevaa infektiota vastaan ja terveyshaittana allergioiden ja karieksen lisääntyminen. >>
Eli kannattaa imettää yli 6-kuista, niin voi välttää sen, että se oma lentsu tarttuu vauvaankin. Pienten nuha se vasta kamalaa onkin. Olen kuullut, että karies-bakteeri ei pystyisi käyttämään äidinmaidon sokeria ravinnokseen? Ja mitenkäs kovin allergiset vauvat - eikös rintamaito ole parasta ravintoa heille yli 6-kuisinakin, allergeenithan ei juuri äidinmaitoon välity, olen ymmärtänyt?
>>Yli 1-vuotiaan imetyksessä on sama tilanne, mutta terveyshaitat korostuvat, kun tulee liikalihavuuskin kuvioihin ja äidinmaidon ravintoarvo huononee.>>
Liikalihavuus - onko tästä jotain tutkimusta, jossa on huomioitu KAIKKI mahdolliset lihavuustekijät? Kehitysmaissa, joissa lapsia ymmärtääkseni imetetään pitkään, aika harvoin taitaa olla lapsilla liikalihavuutta??? Ja millä tavalla se ravintoarvo yhtäkkiä huononee - eikös rintamaito ole aina juuri syöjäänsä varten valmistettua, siis vastasyntyneelle ja vuosikkaalle erilaista maitoa mutta juuri siihen ikään räätälöityä?
>>Siis, minusta jokainen saa imettää niin kauan kuin haluaa, mutta taaperoimetyksen sallimista ei tulisi perustella sillä harhaluulolla, että se olisi muka lapselle terveydellisesti tai ravitsemuksellisesti parasta. >>
Ai oikeinko taaperoimetys "sallitaan"? Omituinen kielikuva. En ainakaan itse ole kysynyt keneltäkään lupaa.
Ja se terveys - taidat olla sitä koulukuntaa, joka pitä psykologiaa huuhaana, kun se on "vain" mielen terveyteen keskittyvää??? Äidin ja lapsen välillä vallitsee 3-vuotiaaksi saakka voimakas riippuvuussuhde, joka toki hälvenee ajan kuluessa niin että lapsi kasvaa äidistään täysin riippuvaisesta vastasyntyneestä jo muiden lasten seuraan hakeutuvaksi leikki-ikäiseksi. Taaperon imetys on LUONNOLLINEN osa tätä alle 3-vuotiaan riippuvuussuhdetta.
Väittelemisellä brassailu on huvittavaa. Mitäs sitten? Johan noita tohtoreita on pilvin pimein nykyään, eikä se tohtorius mitään takaa. Olen seurannut monta väitöstilaisuutta ja välillä sinne on päästetty sellaisia pellejä, että oikein ihmetyttää, kuka on nukkunut väitöstä edeltävissä vaiheissa... Vaan tohtoreita heistäkin tulee, kun eipä sitä siinä vaiheessa enää kukaan ala peruakaan... :-) - a-äiti vastaa
Turhaahan tämä taitaa olla tällä palstallahyvää hyvyyttäni yrittää tuoda sellaisia tutkimustuloksia muiden tietoon, jotka eivät ole vielä suuren yleisön tietoisuuteen.
Ja sen, että olen väitellyt lastenallergologiasta toin esiin siksi, kun kysyttiin, mistä tietoni on peräisin.
Hyvää ja suvaitsevaista jatkoa teillekin. - .......
ihmettelijä-äiti kirjoitti:
>>Yli 6 kk lapselle rintamaidon terveysetuna on vasta-aineet, jotka suojaavat äidillä sillä hetkellä aktiivisena olevaa infektiota vastaan ja terveyshaittana allergioiden ja karieksen lisääntyminen. >>
Eli kannattaa imettää yli 6-kuista, niin voi välttää sen, että se oma lentsu tarttuu vauvaankin. Pienten nuha se vasta kamalaa onkin. Olen kuullut, että karies-bakteeri ei pystyisi käyttämään äidinmaidon sokeria ravinnokseen? Ja mitenkäs kovin allergiset vauvat - eikös rintamaito ole parasta ravintoa heille yli 6-kuisinakin, allergeenithan ei juuri äidinmaitoon välity, olen ymmärtänyt?
>>Yli 1-vuotiaan imetyksessä on sama tilanne, mutta terveyshaitat korostuvat, kun tulee liikalihavuuskin kuvioihin ja äidinmaidon ravintoarvo huononee.>>
Liikalihavuus - onko tästä jotain tutkimusta, jossa on huomioitu KAIKKI mahdolliset lihavuustekijät? Kehitysmaissa, joissa lapsia ymmärtääkseni imetetään pitkään, aika harvoin taitaa olla lapsilla liikalihavuutta??? Ja millä tavalla se ravintoarvo yhtäkkiä huononee - eikös rintamaito ole aina juuri syöjäänsä varten valmistettua, siis vastasyntyneelle ja vuosikkaalle erilaista maitoa mutta juuri siihen ikään räätälöityä?
>>Siis, minusta jokainen saa imettää niin kauan kuin haluaa, mutta taaperoimetyksen sallimista ei tulisi perustella sillä harhaluulolla, että se olisi muka lapselle terveydellisesti tai ravitsemuksellisesti parasta. >>
Ai oikeinko taaperoimetys "sallitaan"? Omituinen kielikuva. En ainakaan itse ole kysynyt keneltäkään lupaa.
Ja se terveys - taidat olla sitä koulukuntaa, joka pitä psykologiaa huuhaana, kun se on "vain" mielen terveyteen keskittyvää??? Äidin ja lapsen välillä vallitsee 3-vuotiaaksi saakka voimakas riippuvuussuhde, joka toki hälvenee ajan kuluessa niin että lapsi kasvaa äidistään täysin riippuvaisesta vastasyntyneestä jo muiden lasten seuraan hakeutuvaksi leikki-ikäiseksi. Taaperon imetys on LUONNOLLINEN osa tätä alle 3-vuotiaan riippuvuussuhdetta.
Väittelemisellä brassailu on huvittavaa. Mitäs sitten? Johan noita tohtoreita on pilvin pimein nykyään, eikä se tohtorius mitään takaa. Olen seurannut monta väitöstilaisuutta ja välillä sinne on päästetty sellaisia pellejä, että oikein ihmetyttää, kuka on nukkunut väitöstä edeltävissä vaiheissa... Vaan tohtoreita heistäkin tulee, kun eipä sitä siinä vaiheessa enää kukaan ala peruakaan... :-)Tiesitkö, etät imettämällä et voi välttää vauvaasi saamasta pöpöjä muilta ihmisiltä? Liikutko vauvasi kanssa joskus jossain missä on pöpöjä liikenteenssä vai oletko pääasiassa neljän seinän sisällä???
- ei "allergologi" ...
....... kirjoitti:
Tiesitkö, etät imettämällä et voi välttää vauvaasi saamasta pöpöjä muilta ihmisiltä? Liikutko vauvasi kanssa joskus jossain missä on pöpöjä liikenteenssä vai oletko pääasiassa neljän seinän sisällä???
Tiesin että pöpöt leviävät imetin tai en. Ja kyllä, liikun vauva liinassa hyvinkin paljon ihmisten ilmoilla - en tosin mielelläni suuriin joukkoihin KOSKAAN mene pahimpaan flunssa-aikaan itsenikään vuoksi, koska ei ole kiva sairastaa. Ja suositeltuahan on, tiedät varmaan itsekin, välttää pahimpaan räkäaikaan kansanjoukkoja, ellei ehdoin tahdoin halua tartuntaa. Imetys kuitenkin on meillä pelastanut vauvan monelta flunssalta. Itse olen sairastunut, vauva taas ei.
Tiesitkö sinä, että korvikkeen avullakaan ei voi välttyä pöpöiltä ja sen kanssa on vielä se huono puoli, että korvikkeesta vauva (isompikaan) ei saa niitä vasta-aineita, joita äidillä olisi antaa? Jos olet antanut vauvallesi korviketta, niin miten SINÄ olet uskaltanut liikkua pöpöjen seassa, vai oletko pysytellyt pääasiassa neljän seinän sisällä? Imetyksestä on sentään jokin turva ja apu tässäkin asiassa.
Ja nyt varmaan suosittelet flunssarokotusta...... sehän se luonnollisin keino....... - allergologiäiti
a-äiti kirjoitti:
Tietoni allergioiden ja imetyksen välisestä yhteydestä ovat peräisin tuoreimmista lääketieteelisistä julkaisuista. Olen myös väitellyt aiheesta. Asiaa on tutkittu paljon.
Kirjoitukseeni oli tullut yksi virhe. Tuo lihavuus. Siihen en ota kantaa, sillä en ole sen taustoihin perehtynyt.Populistin ja tiedenaisen roolien välillä on vaikea tasapainoilla. Taustalla oma epäonnistunut imetys. Otitpa kantaa tuohon lihavuuteenkin ensin, populisti, ja sitten peruit puheesi. Paljonkohan imetyskommenteistasi muutenkin on sellaista tuulesta temmattua, omaa imettämätöntä egoa pönkittävää potaskaa? Palaa tutkijankammioosi.
- heinämama2005
a-äiti vastaa kirjoitti:
Turhaahan tämä taitaa olla tällä palstallahyvää hyvyyttäni yrittää tuoda sellaisia tutkimustuloksia muiden tietoon, jotka eivät ole vielä suuren yleisön tietoisuuteen.
Ja sen, että olen väitellyt lastenallergologiasta toin esiin siksi, kun kysyttiin, mistä tietoni on peräisin.
Hyvää ja suvaitsevaista jatkoa teillekin.Ehkä niitä tutkimustuloksia ei ole tuotu vielä julkisuuteen, koska tulokset kuulostavat aika "hurjilta" muuhun tietoon nähden. Ehkä niitä tuloksia halutaankin ammattilaisten kesken vielä hieman pohdiskella ja miettiä, että missä muodossa ne kannattaa kertoa koko kansalle. Tai ehkä kuitenkin tehdä lisätutkimuksia.
Mietin, että josko nämä tutkimustulokset kuuluvat "ruisleipä aiheuttaa syöpää" -kategoriaan. Tällaisiakin tutkimustuloksia on saatu aikaiseksi - kaikki kunnia tutkijoille, paljon ovat hyvää aikaan saaneet, mutta minusta mainitsemiisi tuloksiin tulee toistaiksi suhtautua aika kriitisesti ja jäädä odottelemaan tullaanko tulokset joskus huomioimaan virallisissa imettämistä koskevissa suosituksissa. - hahahhahhah
ei "allergologi" ... kirjoitti:
Tiesin että pöpöt leviävät imetin tai en. Ja kyllä, liikun vauva liinassa hyvinkin paljon ihmisten ilmoilla - en tosin mielelläni suuriin joukkoihin KOSKAAN mene pahimpaan flunssa-aikaan itsenikään vuoksi, koska ei ole kiva sairastaa. Ja suositeltuahan on, tiedät varmaan itsekin, välttää pahimpaan räkäaikaan kansanjoukkoja, ellei ehdoin tahdoin halua tartuntaa. Imetys kuitenkin on meillä pelastanut vauvan monelta flunssalta. Itse olen sairastunut, vauva taas ei.
Tiesitkö sinä, että korvikkeen avullakaan ei voi välttyä pöpöiltä ja sen kanssa on vielä se huono puoli, että korvikkeesta vauva (isompikaan) ei saa niitä vasta-aineita, joita äidillä olisi antaa? Jos olet antanut vauvallesi korviketta, niin miten SINÄ olet uskaltanut liikkua pöpöjen seassa, vai oletko pysytellyt pääasiassa neljän seinän sisällä? Imetyksestä on sentään jokin turva ja apu tässäkin asiassa.
Ja nyt varmaan suosittelet flunssarokotusta...... sehän se luonnollisin keino.......Iso HAH sinulle ja jutuillesi! Sinä et hyvä ihminen ole luonnollista elämää siellä kaupungin keskellä nähnytkään. Mene itseesi kantoliinoinesi, idiootti!!!
- lapin pikkukylästä stadiin
hahahhahhah kirjoitti:
Iso HAH sinulle ja jutuillesi! Sinä et hyvä ihminen ole luonnollista elämää siellä kaupungin keskellä nähnytkään. Mene itseesi kantoliinoinesi, idiootti!!!
Kantoliina on todella kätevä. Sitä kotiseudullani kilvan ihmettelevät ja kummastelevat. Ja luonnollista elämää uskallan väittää nähneeni paljon enemmän kuin useimmat. Älä sinä hyvä ihminen pilaa kaikkien maalaisten mainetta tuolla ahdasmielisyydelläsi. Tais vain mennä jauhot suuhun kun et itse asiaan enää osannutkaan sanoa mitään.
- a-äiti
allergologiäiti kirjoitti:
Populistin ja tiedenaisen roolien välillä on vaikea tasapainoilla. Taustalla oma epäonnistunut imetys. Otitpa kantaa tuohon lihavuuteenkin ensin, populisti, ja sitten peruit puheesi. Paljonkohan imetyskommenteistasi muutenkin on sellaista tuulesta temmattua, omaa imettämätöntä egoa pönkittävää potaskaa? Palaa tutkijankammioosi.
No, tällaiset viestit eivät ole vastaamisen arvoisia, mutta todetaanpa kuitenkin, että molempia lapsiani imetin 9 kk. Nuorempi on nyt leikki-ikäinen.
Jos minulla olisi nyt imeväisikäinen lapsi, lopettelisin imettämistä 4-6 kk aikoihin. Dataa tulee koko ajan lisää. - hahahahaha
lapin pikkukylästä stadiin kirjoitti:
Kantoliina on todella kätevä. Sitä kotiseudullani kilvan ihmettelevät ja kummastelevat. Ja luonnollista elämää uskallan väittää nähneeni paljon enemmän kuin useimmat. Älä sinä hyvä ihminen pilaa kaikkien maalaisten mainetta tuolla ahdasmielisyydelläsi. Tais vain mennä jauhot suuhun kun et itse asiaan enää osannutkaan sanoa mitään.
En ollut kirjoittanut sinulle kertaakaan aiemmin, luinpa vaan näitä viestejä ja huomasin, että täällä on yksi tollo ylitse muiden. Sinä et ole lapissa käynytkään, selvä kaikkitietävä kaupunkilaistollo olet! Teikäläisille nauraa täällä iiiiiihan kaikki. Että terveisiä vaan luonnosta!
- lapin tyttö
hahahahaha kirjoitti:
En ollut kirjoittanut sinulle kertaakaan aiemmin, luinpa vaan näitä viestejä ja huomasin, että täällä on yksi tollo ylitse muiden. Sinä et ole lapissa käynytkään, selvä kaikkitietävä kaupunkilaistollo olet! Teikäläisille nauraa täällä iiiiiihan kaikki. Että terveisiä vaan luonnosta!
No voi voi, ikävä kyllä olet väärässä, minua lappilaisempaa ei ihmisestä saa... Minä olen vain päässyt tuosta alemmuudentunteesta kaikkia kaupunkilaisia kohtaan. Kannattaisi joskus käydä vähän kauempanakin kuin siellä kirkon S-marketilla saakka, saattaisi maailma avartua!
Edelleenkään et näköjään pysty keskustelemaan itse aiheesta eli imetyksestä. Takerrut epäolennaiseen ja kun et muuta keksi niin alat inttää "tollotollotollo". Jotkut ottavat ja lähtevät sieltä peräkylästä, menevät sinne missä on koulutusta ja työtä tarjolla ja sivistävät itseään, tienaavat rahaa ja menestyvät elämässään. Näkevät samalla niin sanotusti omaa nokkaansa pitemmälle.
Ja sitten olette te, jotka jäätte lahjattomina tai laiskuuttanne sinne kotikylään, ette edes koulutusta hanki (kun ei rahkeet riitä) mutta lapsia teette sen kylän ainoan suht selvän aikamiespojan kanssa ettekä loppujen lopuksi osaa muuta kuin polttaa tupakkaa, katsoa kauniita ja rohkeita (sekä salkkareita) ja kateellisena panetella sitten kaikkia niitä, jotka halusivat elämältään enemmän, menivät ja ottivat mitä halusivat. Tämä elämäntyyli saa teidät tylsistymään, niin että kun pitäisi keskustella jotain, osaatte vain hokea "tollotollotollo".
Tiedän kyllä keille siellä nauretaan. Mutta paha kyllä sinä et näköjään tiedä... ;) - oikea lappilainen
lapin tyttö kirjoitti:
No voi voi, ikävä kyllä olet väärässä, minua lappilaisempaa ei ihmisestä saa... Minä olen vain päässyt tuosta alemmuudentunteesta kaikkia kaupunkilaisia kohtaan. Kannattaisi joskus käydä vähän kauempanakin kuin siellä kirkon S-marketilla saakka, saattaisi maailma avartua!
Edelleenkään et näköjään pysty keskustelemaan itse aiheesta eli imetyksestä. Takerrut epäolennaiseen ja kun et muuta keksi niin alat inttää "tollotollotollo". Jotkut ottavat ja lähtevät sieltä peräkylästä, menevät sinne missä on koulutusta ja työtä tarjolla ja sivistävät itseään, tienaavat rahaa ja menestyvät elämässään. Näkevät samalla niin sanotusti omaa nokkaansa pitemmälle.
Ja sitten olette te, jotka jäätte lahjattomina tai laiskuuttanne sinne kotikylään, ette edes koulutusta hanki (kun ei rahkeet riitä) mutta lapsia teette sen kylän ainoan suht selvän aikamiespojan kanssa ettekä loppujen lopuksi osaa muuta kuin polttaa tupakkaa, katsoa kauniita ja rohkeita (sekä salkkareita) ja kateellisena panetella sitten kaikkia niitä, jotka halusivat elämältään enemmän, menivät ja ottivat mitä halusivat. Tämä elämäntyyli saa teidät tylsistymään, niin että kun pitäisi keskustella jotain, osaatte vain hokea "tollotollotollo".
Tiedän kyllä keille siellä nauretaan. Mutta paha kyllä sinä et näköjään tiedä... ;)Sinun kanssasi ei katsoppa kukaan edes vaivaudu tinkaamaan. Lueppa oma viestisi uudestaan ja mieti, miksi sinusta on tullut noin katkera. Jotkut kun asuvat täällä lapissakin aivan omasta, vapaasta tahdostaan. Tuolla edellisellä viestilläsi juuri teilasit kaikki lappilaiset sivistymättömiksi moukiksi, mikä myös puhuu sen puolesta, ettet ole koskaan täällä päin käynytkään.
- enkä ihmettele!
Imettäkää rauhassa, vaikka koko elinikänne. Mutta ymmärtäkää myös se, etteivät kaikki halua niin tehdä! Järkyttävää tuputtamista näillä superimettäjillä!
- tasavertaisuus
Imettäjät arvostelevat äitejä, jotka imettävät alle suositusten. Miksi eivät siis ei-imettäjät saisi arvostella äitejä, jotka imettävät yli suositusten?
Haitallista molemmat.- oli kyse mistä tahansa!
Höpsö....
Suositushan ilmeisesti nykyään on "täysimetys 4-6kk ikään ja tämän jälkeen osittaisimetyksellä vähintään 12kk ikään, mutta mielellään jopa 24kk ikään saakka".
Jos imettää 2kk, on imettänyt alle suositusten, mutta sekin on parempi kuin ei mitään. Jos imettää 10kk niin sekinhän on alle suositusten, mutta toki parempi kuin se 2kk. Ja jos imettää 24kk niin sekin on suositusten haarukassa, ja aina parempi kuin 2kk tai 10kk.
Yli suositusten imettäminen on kai yli 2-vuotiaan imettämistä? Mutta tämähän ei kai olekaan taaperoimetystä, tai itse en ainakaan miellä 2-vuotiasta enää taaperoksi. Asiaankuulumatonta on siis arvostella alle 2-vuotiaan imettäjiä. Ja kyseenalaista on arvostella yli 2-vuotiaan imettäjiäkin. Samoin kuin niiden, jotka lopettivat jo parikuisen kohdalla.
Miksi sinun mielestäsi yleensäkään pitää äitien arvostella toisia äitejä? Eikö sinullakaan ole muuta tekemistä kuin miettiä, kuka olisi jollakin tavalla itseäsi "huonompi" jossain asiassa ja sitten arvostella tätä? - .......
oli kyse mistä tahansa! kirjoitti:
Höpsö....
Suositushan ilmeisesti nykyään on "täysimetys 4-6kk ikään ja tämän jälkeen osittaisimetyksellä vähintään 12kk ikään, mutta mielellään jopa 24kk ikään saakka".
Jos imettää 2kk, on imettänyt alle suositusten, mutta sekin on parempi kuin ei mitään. Jos imettää 10kk niin sekinhän on alle suositusten, mutta toki parempi kuin se 2kk. Ja jos imettää 24kk niin sekin on suositusten haarukassa, ja aina parempi kuin 2kk tai 10kk.
Yli suositusten imettäminen on kai yli 2-vuotiaan imettämistä? Mutta tämähän ei kai olekaan taaperoimetystä, tai itse en ainakaan miellä 2-vuotiasta enää taaperoksi. Asiaankuulumatonta on siis arvostella alle 2-vuotiaan imettäjiä. Ja kyseenalaista on arvostella yli 2-vuotiaan imettäjiäkin. Samoin kuin niiden, jotka lopettivat jo parikuisen kohdalla.
Miksi sinun mielestäsi yleensäkään pitää äitien arvostella toisia äitejä? Eikö sinullakaan ole muuta tekemistä kuin miettiä, kuka olisi jollakin tavalla itseäsi "huonompi" jossain asiassa ja sitten arvostella tätä?Mistäköhän olet tuon suosituksen ad 24 kk repäissyt? Astuko kenties kehitysmaassa ja tihrustat sitä WHO:n shaissea hullunkiilto silmissä???
- ei-aIIergologiäiti
....... kirjoitti:
Mistäköhän olet tuon suosituksen ad 24 kk repäissyt? Astuko kenties kehitysmaassa ja tihrustat sitä WHO:n shaissea hullunkiilto silmissä???
Etkö osaa lukea?
Ei se 24kk tarkoita, että sinne saakka PITÄISI imettää, vaan että on ihan hyvä täällä meilläkin imettää niin kauan jos vaan suinkin mahdollista. 2-vuotiaaksi imettäminen on WHO:n mielestä ok ja suotavaa, olit kehitysmaassa tai länsimaassa.
Mikä tuossa 24kk on niin vaikeaa hyväksyä? Eihän sinne saakka ole pakko imettää! Oletko kateellinen heille, jotka imettävät 24kk ja ylikin? Yrititkö päteä imettämällä pitkään, ja epäonnistuit?
Pitkä imetys on aika pieni juttu loppujen lopuksi. Maailmassa on paljon SUURIA TERVEYSONGELMIA, oikeita ongelmia. Ei länsimaisten äitien pitkä imetys ole mikään maailman terveysongelma, joten mitä siitä vaahtoamaan ja sitä rajoittamaan?
Arvaan, että olet se allergologiäiti, sinulla kun potentiaalia voisi olla muuhunkin niin mikset yrittäisi tehdä jotain lääketieteellisesti HYÖDYLLISTÄ sen sijaan että olet täällä Suomi24-keskustelussa huutelemassa pitkään imettäville äideille.
*yrittää ymmärtää*
- anya
Miten suuri oli tutkimusaineistosi? Kuinka monta taaperoimettäjää oli mukana ja kuinka monta meitä yli 2-vuotiaaksi imettäneitä? Mikä oli tarkalleen se terveyshaitta, joka voitiin laittaa nimenomaan pitkän imetyksen piikkiin? Miten tutkit äidinmaidon koostumusta imetyksen jatkuessa ja millä tavalla sen ravintoarvo huononi? Kumoaako tutkimuksesi esim. sen israelilaistutkimuksen, johon aiemmin viittasin, siis sen, jonka mukaan äidinmaidon energiapitoisuus lisääntyy imetyksen jatkuessa?
Omasta puolestani voin vain kerrata sen, että minun lapsilleni pitkästä imetyksestä ei ole ollut haittaa. Yksikään ei ole allerginen, yhdelläkään ei ole kariesta, yksikään ei ole lihava, ja nuorin, jota imetin pisimpään, on ollut kaikkein tervein. Häneen ovat vähiten kulkutaudit iskeneet, vaikka emme todellakaan vietä elämää neljän seinän sisällä.- energiapitoisuus
ole eri asia kuin ravintopitoisuus...
- PAHVI!!!
Kuinka suuri SINUN tutkimusaineistosi taas olikaan? SINÄ olet varmastikin oikeammassa, kuin joku työkseen aihetta tutkiva ihminen...
- sivustaseuraaja...
Jos siinä Israelilais tutkimuksessa kerran sanottiin, että maidon energia- ja rasvapitoisuus nousee yli vuoden imettäneillä, niin eikös se juuri tarkoita sitä, että maito on sen jälkeen melkoinen kaloripommi. Ravintopitoisuudella ja energia- ja rasvapitoisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Israelilaistutkimus ei siis mitenkään todista, että maito olisi ravintorikkaampaa pitempään imettäessä, vai oletko jättänyt kertomatta jonkin sellaisen kohdan tutkimuksesta, missä niin sanottiin? En siis yhtään ihmettele, vaikka lapset lihoisivatkin helpommin, mikäli heitä imetetään pitkään. Israelilaistutkimuksen tulos siis kertoo lähinnä saman asian, mitä joku muu tuolla ylempänä jo väittikin, että maito muuttuu pelkäksi sokerilitkuksi pitempään imetystä jatkettaessa.
- anya
sivustaseuraaja... kirjoitti:
Jos siinä Israelilais tutkimuksessa kerran sanottiin, että maidon energia- ja rasvapitoisuus nousee yli vuoden imettäneillä, niin eikös se juuri tarkoita sitä, että maito on sen jälkeen melkoinen kaloripommi. Ravintopitoisuudella ja energia- ja rasvapitoisuudella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Israelilaistutkimus ei siis mitenkään todista, että maito olisi ravintorikkaampaa pitempään imettäessä, vai oletko jättänyt kertomatta jonkin sellaisen kohdan tutkimuksesta, missä niin sanottiin? En siis yhtään ihmettele, vaikka lapset lihoisivatkin helpommin, mikäli heitä imetetään pitkään. Israelilaistutkimuksen tulos siis kertoo lähinnä saman asian, mitä joku muu tuolla ylempänä jo väittikin, että maito muuttuu pelkäksi sokerilitkuksi pitempään imetystä jatkettaessa.
Äidinmaidon vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet eivät häviä mihinkään pitkän imetyksen aikana, mutta rasvaisuus lisääntyy, ja syynä on se, että isommat lapset tarvitsevat enemmän energiaa. Voihan sen lisäenergian saada muullakin rasvalisällä tai vaikka sokerilla, mutta jotkut antavat sen äidinmaidon muodosssa. Ei taida allergologi haluta vastata ihan asiallisiin kysymyksiin.
- sinä
anya kirjoitti:
Äidinmaidon vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet eivät häviä mihinkään pitkän imetyksen aikana, mutta rasvaisuus lisääntyy, ja syynä on se, että isommat lapset tarvitsevat enemmän energiaa. Voihan sen lisäenergian saada muullakin rasvalisällä tai vaikka sokerilla, mutta jotkut antavat sen äidinmaidon muodosssa. Ei taida allergologi haluta vastata ihan asiallisiin kysymyksiin.
sen tiedät, ettei ravintoaineet vähene?
- Tintturar
sinä kirjoitti:
sen tiedät, ettei ravintoaineet vähene?
Näkyy olevan jo vanha ketju, mutta täytyy kyllä sanoa että tuntuu ihan hassulta ajatukselta, että imettäisin 1½ vuotiasta poikaani.
- sekfsodfko
Se on vaan länsimaiden hapatetta että ei sais imettää pitkään ja lapsen pitäis kehittyä niin nopeasti kuin mahdollista itsenäiseksi ja osata kaikki itse ja jos on riippuvainen vanhemmista niin voi kamala.. itse en ole asettanut mitään aika rajaa imetykselle. Vauva on nyt 6kk että katsotaan miten tässä käy.. en näe taaperon imetyksessä mitään inhottavaa, mutta en toisaalta ymmärrä, että miksi pitää olla niin lapsen tahtiin vielä silloinkin kun lapsi on yli 1v. Mutta en silti lähtisi muitten elämää arvostelemaan.
- näin..
Mielestäni äiti on riippuvainen lapsesta, jos ei pysty imetystä lopettamaan silloin, kun sen aika on.
Lapselle ravitsemuksellisesti äidinmaidosta taaperoiässä ei ole enää mitään etua eikä siitä luopumisessa mitään haittaa.
Miksi lapsen pitäisi olla äidissä niin kiinni, kun hänen on aika tutkia maailmaa vähän kauempana äidin helmoista?
Tässä ei ole kyse lapsen parhaasta vaan äidin tarpeesta olla tarpeellinen.
Vaikeaahan se irti laskeminen on, mutta sellaista vanhemmus on, koko eliniän ajan.- vierailija.
Lapset ovat yksilöitä, eikä suinkaan kaikilla oikea aika ole 1v. ( no, tai edes 10-14kk välillä ). Toiset lapset saattavat alkaa kieltäytymään hyvinkin varhaisessa vaiheessa, toiset kokevat rinnan tärkeäksi vielä taaperonakin: eikö tällaisen lapsen väkisin vieroittaminen ole juuri sitä äidin tarpeiden palvelemista jos tärkein motiivi imetyksen lopetukseen on se, mitä muut ajattelevat?
Yli 1v. vieroittamisesta tuskin lienee ravitsemuksellista haittaa, kyllä, mutta onko siitä sitten hyötyäkään? Se myytti että äidinmaito muuttuisi sokerilitkuksi ei pidä paikkaansa. Ja jos lapsella on vaikkapa maitoallergia, niin hieman pidempi imetys ei liene ollenkaan huono ratkaisu.
Eikä imetys estä lasta tutkimasta ympäristöään tai muutoin kehittymästä. Lapsen kannustaminen omiin leikkeihin, liikkumiseen, puhumiseen, sosialisoitumiseen jne. ovat asioita mitkä kehittävät lasta. Kunkin perheen imetykset, nukkumisjärjestelyt ym. ovat aivan eri juttuja. - imetä vaan ja pitk.
vierailija. kirjoitti:
Lapset ovat yksilöitä, eikä suinkaan kaikilla oikea aika ole 1v. ( no, tai edes 10-14kk välillä ). Toiset lapset saattavat alkaa kieltäytymään hyvinkin varhaisessa vaiheessa, toiset kokevat rinnan tärkeäksi vielä taaperonakin: eikö tällaisen lapsen väkisin vieroittaminen ole juuri sitä äidin tarpeiden palvelemista jos tärkein motiivi imetyksen lopetukseen on se, mitä muut ajattelevat?
Yli 1v. vieroittamisesta tuskin lienee ravitsemuksellista haittaa, kyllä, mutta onko siitä sitten hyötyäkään? Se myytti että äidinmaito muuttuisi sokerilitkuksi ei pidä paikkaansa. Ja jos lapsella on vaikkapa maitoallergia, niin hieman pidempi imetys ei liene ollenkaan huono ratkaisu.
Eikä imetys estä lasta tutkimasta ympäristöään tai muutoin kehittymästä. Lapsen kannustaminen omiin leikkeihin, liikkumiseen, puhumiseen, sosialisoitumiseen jne. ovat asioita mitkä kehittävät lasta. Kunkin perheen imetykset, nukkumisjärjestelyt ym. ovat aivan eri juttuja. - Meillä---
vierailija. kirjoitti:
Eikä imetys estä lasta tutkimasta ympäristöään tai muutoin kehittymästä. Lapsen kannustaminen omiin leikkeihin, liikkumiseen, puhumiseen, sosialisoitumiseen jne. ovat asioita mitkä kehittävät lasta. Kunkin perheen imetykset, nukkumisjärjestelyt ym. ovat aivan eri juttuja.Aika hurjia puheita täällä...
Itselläni 2 muksua imetettynä 2,5 vuotiaiksi, nyt vauva 3 kk ja toivoisin voivani imettää häntäkin samoihin ikiin.
Lapseni eivät ole koskaan sairastelleet nuhaa enempää, ja koskaan ei olla tuttipulloja tarvittu.
Neuvolan lääkäri mainitsi, että 20 vuoteen hän ei ole törmännyt äitiin, joka imettää noin kauan...Huoh -ehken jopa hieman noloa..
Mutta itse olen aina sanonut, että olen ns "laiska äiti" ja olen kokenut imettämisen paljon helpompana joka suhteessa -nukkumaan menot jne jne sujuvat aina ongelmitta, kun muksu nukahtaa syötyään missä tahansa. Ja missä tahansa ollaan, niin hätävara on aina mukana:)
Tapansa kullakin ja minusta mikään niistä tavoista ei ole väärä:) - psyk.sh
Meillä--- kirjoitti:
Aika hurjia puheita täällä...
Itselläni 2 muksua imetettynä 2,5 vuotiaiksi, nyt vauva 3 kk ja toivoisin voivani imettää häntäkin samoihin ikiin.
Lapseni eivät ole koskaan sairastelleet nuhaa enempää, ja koskaan ei olla tuttipulloja tarvittu.
Neuvolan lääkäri mainitsi, että 20 vuoteen hän ei ole törmännyt äitiin, joka imettää noin kauan...Huoh -ehken jopa hieman noloa..
Mutta itse olen aina sanonut, että olen ns "laiska äiti" ja olen kokenut imettämisen paljon helpompana joka suhteessa -nukkumaan menot jne jne sujuvat aina ongelmitta, kun muksu nukahtaa syötyään missä tahansa. Ja missä tahansa ollaan, niin hätävara on aina mukana:)
Tapansa kullakin ja minusta mikään niistä tavoista ei ole väärä:)Pitkässä imetyksessä ei ole mitään haittoja lapsen fyysisen ja psyykkisen kehityksen suhteen, päinvastoin. En ymmärrä, miksi niin tämä niin kuin moni muukin hyvä asia pitäisi kääntää huonoksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275