Näitä ketjuja on täällä jo useampia, mutta kysymyksiini vastausia vähän siellä täällä ja aika paljon myös risteäviä näkemyksiä. Laitan siis uuden ketjun jos voisitte vastailla kysymyksiini. :)
Eli tilanne on nyt se, että meille on tulossa elokuussa meidän tyttökisun (elokussa 10kk vanha) seuraksi 12 viikon ikäinen poika kisu. Totuttamisesta haluaisin vinkkejä.
- Kissamme on menossa äitini luokse hoitoon, kun menemme hakemaan uutta tulokasta, kannattaisiko sen viettää siellä kokonaan ensimmäinen yö, että pentu saisi rauhassa tutustua talon hajuihin ja samalla levittää omaa tuoksuaan ympäri asuntoa? Onko vanhalle kisulle pahakin "shokki" tulla sitten takaisin kotiin kun asunto tuoksuu uudelle tulokkaalle?
- Vanhempi kissamme on oikea lellikki ja mielettömän huomion kipeä, ei jätä hetkeksikään rauhaan kotona ollessani ja kun olen poissa ja tulen kotiin niin on jo oven vieressä olevassa ikkunassa valmiiksi maukumassa. Sisälle astuttuani hyppää syliin :). Pelkäänkin sen tulevan todella mustasukkaiseksi pennun tullessa taloon. Onko vinkkejä mitä sellaisessa tilanteessa kannattaisi tehdä?
-Pentu ja vanha kisu kannattaa varmaan pitää erillään muutama yö? pärjäilisikö pentu yksin makuuhuoneessa jos nukkuisin vanhemman kisun kanssa olohuoneessa? Kissa kun on tottunut nukkumaan kanssani ja pelkään sen mustasukkaisuuden vain lisääntyvän jos jätän sen ulkopuolelle ja nukun pennun kanssa.
-Sitten tuosta feliwaystä. ( nimi voi olla väärin muistettu ). Sellainen kuulemma toimii hyvin kissojen tutustuttamisessa apuvälineenä. Tai ainakin haihduttimesta olen kuullut paljon hyvää. Mutta entäs sitten kun kissat alkavat tulla juttuun keskenään. Voiko käytön silloin lopettaa vai villiintyvätkö uudestaan?
- Uudelle tulokkaalle hankin oman vessan. Onko väliä laitankon lopulta samaan huoneeseen vanhan kisun vessan kanssa? Entäs ruokakipot. Kummallekkin omat vai syövätkö samalta? Onko merkitystä pidetäänkö kippoja lähekkäin vai eripuolilla huonetta?
Kiitoksia jo etukäteen mahdollisista vastauksista. Jotkin kysymykset saattoivat tuntua hieman hassulta, mutta yritän vain saada mahdollisimman paljon tietoa ja kuulla muiden kokemuksista uuden kisun tullessa taloon. Kaikki mahdollinen tieto ja vinkit asioista jotka kannattaa ottaa huomioon ovat erittäin tervetulleita. Varsinkin liittyen tuohon tutustuttamiseen.
kissojen tutustuttaminen
5
1458
Vastaukset
- mielipiteitä--
- ihan hyvä idea että viet kissan hoitoon äitisi luokse. tosiaan saa pentu rauhassa tutustua taloon ja haistella. kun tuotte "vanhan"kissanne takaisin, kannattaa sille jo vaikka matkan ajaksi laittaa koppaan jotain pennulta haisevaa, saisi jo vähän tuntumaa tulokkaasta. kissojen kannattaa kohdata niin, että pistät pennun kuljetuskoppaan ensin ja näin kissat voivat ristikon välistä ensin haistella turvallisesti
- huomioi tasapuolisesti kissoja. pieni pentu vie helposti huomion, mutta on hyvä näyttää vanhemmalle kissalle ettei asiat miksikään ole hellittelyn kohdalla muuttuneet.
- voisi olla ihan hyvä idea että pari ekaa yötä pentu nukkuu eri paikassa kun vanhempi kissa. mutta pennulla olisi hyvä olla seuraa, se kun juuri on erotettu emostaan ja saattaapa pikkuinen pelätä yksinollessaan. hyvällä tuurilla vanhempi kissa ottaa pennun heti omakseen ja voitte heti nukkua kaikki samassa huoneessa.
- feliwaysta minulla ei ole kokemusta..
- tosiaan on hyvä että molemmilla oma vessa. voivatpa vieretystenkin olla, meillä vessojen välissä seinänä toimii kissanhiekkasäkki :)kunhan teet selväksi pikkuiselle mikä ja missä sen vessa on. molemmille on hyvä olla omat ruokakipot. aluksi pennun kipot voisivat olla hieman kauempana vanhemman kissan kipoista, ettei tule konflikteja ruokaillessa :) pidä myös huoli että pentu saa syödäkseen, sen kuitenkin täytyy syödä ainakin kolme pientä ateriaa päivässä.
nämä eivät ole mitään asiantuntijan neuvoja, vaan sellaisia mitä olen itse kokenut parhaaksi :) yleensähän kissat itse selvittävät välinsä, eikä siihen tarvitse pahemmin puuttua ellei tilanne mene aivan hurjaksi.ja tosiaan, toisilla kissoilla tutustumiseen menee muutama päivä, toisilla kuukausia, eli ei kannata lannistua! onnea uuden tulokkaan johdosta! uskonpa, että kaikki menee hyvin! - Nemo*
Paljonhan noita kysymyksiä tossa oli, tärkeitä tosin kaikki. On hienoa, että näitä asioita todella mietitään läpi ennen kissan saapumista :) No niin, aloitetaas sitten...
1) Oman kokemukseni mukaan on hyvä, jos tulokas saa aluksi rauhassa tutustua uuteen kotiinsa ja levittää omaa hajuaan ympärilleen. Totuttamisessa voi auttaa, jos kissalla on mukana jokin viltti tms. jossa on jo ennestään tuttuja hajuja. Itse tein niin, että laitoimme vanhemman kissamme yhteen huoneeseen ja annoimme pennun tutustua kämppäämme muilta osin. Kun tulokas oli rauhoittunut ja kävi nukkumaan, päästimme vanhemman kisun nuuskimaan tulokasta. Tässä vaiheessa vähän sähistiin, mutta ei muuta. Mielestäni onkin hyvä, että tulokas saa tutustua rauhassa uuteen paikkaan, mutta en sitten tiedä, kannattaako vanhempi kissa viedä kokonaan muualle...se saattaa tosiaan stressaantua moisesta.
2)Tärkeää tutustuttamisessa on se, että MOLEMMAT saavat yhtä lailla huomiota. On parasta varata molemmille ihan omat hellimishetket, jottei kumpikaan tule mustasukkaiseksi. Kannattaa myös muistaa leikittää molempia. Hyvä keino tutustuttamiseen on myös pyrkiä leikittämään molempia yhdessä.
3)Mitä tulee kissojen erillään pitämiseen öiden aikana, neuvoni on käyttää maalaisjärkeä. Jos vaikuttaa siltä, että kissat tulevat suhteellisen hyvin toimeen, niin ne voi pitää yhdessä yölläkin. Jos taas jompi kumpi jatkuvasti hyökkää toisen päälle tms. niin sitten kannattaa pitää erillään. Itse suunnittelin aluksi nukkuvani vanhemman kisuni kanssa eri huoneessa kuin pentu, mutta totesin, ettei se ole tarpeellista. Vanhempi kisu kyllä sähisi pennulle, jos se kävi turhan tuttavalliseksi, mutta pyrki aina ennemminkin pois tilanteesta kuin tappelemaan. Kissathan yleensä pyrkivätkin välttämään tappelua viimeiseen asti. Kaikki menikin oikein mainiosti.
Suosittelen kuitenkin, että aluksi on hyvä pitää kissat erillään silloin, kun et itse ole vahtimassa. Tein itse näin siihen asti, että olin varma siitä, että ne tulevat toimeen keskenään.
4) Feliwaysta en valitettavasti osaa sanoa, en ole sitä itse käyttänyt, kaikki on sujunut siis hyvin ilmankin. Olen kyllä kuullut monelta tuttavaltani, että se auttaa, tosin moni on myös sanonut, ettei ole huomannut mitään vaikutusta. Mutta ehkä joku muu osaa neuvoa tässä paremmin...:)
5) Oma vessa on hyvä ratkaisu, ainakin aluksi. Itse sijoittelin vessat hieman eri paikkoihin, mutta en usko, että siitä on mitään haittaa, vaikka vessat olisivat samassa huoneessa. Mun kisut alkoivat pian käyttää samaa vessaa (taisi olla niiden mielestä paremmalla paikalla), jolloin poistin toisen vessan käytöstä ja tällä asetelmalla ollaan pärjätty jo vuosi. Eli se on sitten ihan kissoista kiinni, toiset tarvii kaksi vessaa, toiset ei. Putsuksesta tulee toki huolehtia useammin yhden vessan kohdalla.
Ruokakupit asettelin eri huoneisiin, osaksi siitä syystä, että toinen söi penturuokaa ja toinen aikuisten ruokaa (toki molemmat sai myös raakaa lihaa). Osasyy oli myös se, että kuppien ollessa vierekkäin vanhempi kissa tuppasi ahmimaan omat ruokansa muristen jatkuvasti tulokkaalle ja tämän jälkeen se siirtyi tulokkaan ruokien kimppuun ;) Tämä asetelma on käytössä edelleen, mutta suunnittelin piakkoin siirtäväni molemmat kupit samaan huoneeseen lähelle toisiaan. Itse suosittelen erillisiä kuppeja.
Lopuksi vielä tuosta tutustuttamisesta...toisten kissojen kohdalla siihen menee kauan, jopa kuukausiakin, kun taas toiset tulevat toimeen lähes ensitapaamisesta asti. Meillä ystävystyttiin viikossa, sen jälkeen kissat jo nukkuivat yhdessä ja pesivät toisiaan. Tärkeintä on olla kärsivällinen ja muistaa ottaa molemmat kissat yhtä lailla huomioon.
Toivottavasti näistä vastauksista oli nyt edes jotain apua! Onnea sinulle uuden kissakaverin johdosta ja oikein hyvää kesää !;) - Pirre
Hei, minulla oli 4-vuotias leikattu kolli ja otin maaliskuun lopulla kaveriksi leikatun nartun (3v). Kun tulin uuden kisun kanssa kotiin, annoin kollimme ensin haistella kuljetuslaatikon kautta. Sitten päästin uuden kisun ensimmäisenä vessaan, jotta tietäisi, missä hiekkalaatikko on. Annoin kissojen olla heti alusta alkaen samoissa tiloissa. Alkuun Rio-poika vierasti uutta tulokasta ja perääntyi aina kun Miina-tyttö tuli viereen. Miina oli aika räväkkä tyttö ja läväytteli Rioa vähän väliä. En kuitenkaan tästä huolestunut, vaan annoin pikkuisen enemmän huomiota Riolle, jotta hän tuntisi, että toinen ei tullut ottamaan hänen paikkaansa. Kuivaruoan annoin vain yhteen kuppiin, liharuoan tarjosin omista kupeista. Vesikuppi ja hiekkalaatikko on yhteinen, eikä mitään hankaluutta ole ollut. Nyt kisulit ovat jo hyviä ystäviä ja viihtyvät tosi hyvin toistensa seurassa. Välillä kinastelevat, mutta se kuuluu asiaan.
Sinun täytyy vain muistaa antaa reilummin huomiota vanhemmalle kissallesi, että oppisi luottamaan, ettei hänen paikkaansa kukaan vie.
Jos kissallasi on oma lempipaikkansa, jossa nukkuu, niin älä päästä uutta kissaa siihen. JOku yksityisyys pitää vanhemmalla kissalla säilyä. Kissat kuitenkin selvittävät aika pitkälti omat välinsä eikä siihen kannata puuttua, jos eivät ihan henkeä meinaa toisiltaan ottaa, seuraile tilannetta rauhassa. Voit kirjoitella minulle suoraan [email protected], jos haluat vielä jatkossa jostain keskustella. Juttelen mielelläni kaikista kissaan liittyvistä asioista. Käyn hyvin harvoin näillä keskustelupalstoilla.- kohta kaksi kisua
Kiitos paljon vastauksista, erityisesti omista kokemuksista, niistä on iso apu!
Lisääkin vinkkejä ja kokemuksia kuulen tietysti mielelläni! :) kohta kaksi kisua kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista, erityisesti omista kokemuksista, niistä on iso apu!
Lisääkin vinkkejä ja kokemuksia kuulen tietysti mielelläni! :)Minulle myös elokuussa tulossa pentu taloon. Melkeinpä samat asiat askarruttavat kuin tuossa edellä. Meillä kaksi leikattua poikaa,13v ja1v. Tyttöpentu on vielä leikkaamaton. Aiheuttaako tämä seikka jotain erityistä tutustumis vaiheessa? Onko leikkaamattomuus etu vai haitta? Myöhemmät muoruamiset ja sen sortin asiat tulevat aikanaan. Tutustumis ja tottumisvaihe jännittää! Minun on pakko nukkua pennun kanssa samassa huoneessa, mustasukkaisuus pelottaa, sillä meillä pojat ovat toisilleen mustiksia. Mihin tämä tilanne johtaa? Juuri tämä kissojen sopeutuminen pistää miettimään sitä, että onko tyttöpennun tulo lainkaan sopivaa? Tähän jos joku osaisi jotain hyviä ajatuksia kertoa, kiitollinen olisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomessa on meneillään boomereiden kosto
1990-luvun lamassa osumaa saaneet sukupolvet toivovat sen jälkeen syntyneille sukupolville kärsimystä porvareita äänestä952780Petteri Orpon kommentti persujen väkivaltaan?
Hiirenhiljaa taas on, kun Tampereella persulahkon ääriosasto pahoinpiteli kantasuomalaisen tytön. Missä on pääministeri1281975IPCC romahtaa
Mitenkäs tässä nyt näin kävi? Ilmastohourimoinnin tukijalka myöntää, ettei mitään ilmastokatastrofia olekaan. Eikös tääl581967Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al331636- 931570
Onko sinulla jalostettu koira? Nämä tekijät altistavat koiran sairastumiselle
Moni Suomessa suosittu koirarotu on sairas ulkonäkökeskeisen jalostuksen ja ääripiirteiden vuoksi. Erityisesti tietyt t281544- 1411294
Anabaptismin kirous
Uudestikastetut lahkolaiset joutuvat valheen kierteeseen. He joutuvat herjaamaan lapsena saamaanssa kastetta nimeen Isä4161103Robotiikka korvaa tulevaisuudessa seurustelusuhteet
Haluan herättää keskustelua aiheesta. Asiantuntijoiden mukaan robottien kehitys on 10-15 vuoden päässä siitä että voidaa2561014kamera hakokylässä
kamera kuvaamassa yleistä tietä laittomasti ristauksessa hakokylä-raatevaara!191005