Noidannuoli ja sen kuntoutus

nuolen saanut

Olen pitänyt itseäni suht hyväkuntoisena ihmisenä, olen kolmivitonen nainen. Liikun paljon eli kävelen ympäri vuoden, kesällä lisäksi fillaroin, talvella jumppaan, joogaan ja pelaan sulkista. Uin harvakseltaan.

Nyt on ollut kuukauden aikana kolme noidannuolta tilanteessa, että olen kumartunut alas esim. ottamaan sukkia kaapista. Selkä on suhteellisen nopeasti (muutamissa päivissä) palautunut toimintakykyiseksi lääkityksen, sopivan liikunnan ja levon ansiosta, vaikka täysillä sitä en ole uskaltanut käyttää.
Aikaisemmin en ole noidannuolista kärsinyt.

Mikä muu, kuin huono kunto ja huonot vatsa- ja selkälihakset, ovat syynä noidannuoleen? Miten niitä voi ennaltaehkäistä? Mikä olisi hyvä liikuntamuoto? Pystynkö enää koskaan juoksemaan?

Uimisen olen päättänyt aloittaa, sen pitäisi olla selälle hyvä. Kuinka nopeasti noidannuolen jälkeen uskallan lähteä altaaseen, ts. saattaako pieni kipu pahentua uimisesta vai pitääkö odottaa, että selkä olisi täysin kivuton? Punttisalitreeni tekisi varmasti hyvää, mutta se tuppaa olemaan niin turkasen tylsää...

Olen himoinnut kuntopyörää, mutta ilmeisesti pyöräily on aika turmiollista huonolle selälle. Olisiko stepperi parempi?

Selästäni vielä sen verran, että siinä on todettu neljännen ja viidennen nikaman välisen välilevyn rappeuma.

Vinkkejä, neuvoja ja ohjeita otan ilomielin vastaan, miten tästä eteenpäin. Kiitos :)

40

39439

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aluksi tiheästi

kunhan myös itsehoitona liikuntaa ja venyttelyitä, pilatesta kuntosalia, lenkkeilyä/uintia/pyöräilyä jne jne.

• kiertynyt

nostoasento 'kylmällä' selällä.

Ajattele aina pystysuuntaan painopistettässiirtäessä, taakan kanssa tai ilman, SELKÄSI ASENTOA!
      Pidä selkä suora,a, vältä kiertynyttä asentoa ja suorita liike jaloilla!

Pahimman noidannuoleni sain nostaessani 'kylmällä' selällä noin 25 kiloista tytärtämme etuviistosta syliini. Pam!

Tangossa vedin silloin lavasta rautaa 240kg joten ei se kuorma vaan asento!

Lihaskunto on tietysti tärkeä mutta ei välttämättä pelasta!

• noidan ampuma

Omista noidannuolistani olen oppinut sen verran, että ne johtuvat yleensä siitä, että lähden kylmin lihaksin tekemään jotakin. Muutama päivä sitten sain nuolen hartialihakseen enkä tänä päivänäkään vielä tiedä mistä se johtui. Noidannuolihan on siis mahdollisesti hyvinkin pieni lihasrepeämä ja sen aiheuttama veren purkauma lihaksen sisällä. Se kipuilee muutaman päivän ja häipyy yleensä itsekseen. Jos kipeytynyttä selkälihasta rasittaa niin se saattaa aiheuttaa pitkiin tahdosta riippumattomiin selkälihaksiin krampin ja koko selkä menee jumiin ja tohtori määrää sitten miranaxia ja lepoa tms.
      Jos kipu tulee ristiselkään, niin sen syynä on yleensä väärin tehty nostoliike. Nosto pitäisi tehdä niin, että ponnistus tehdään jaloilla ja pidetään selkä suorana. Noston yhteydessä ei pitäisi tehdä kiertoliikettä. Ristiselkään tullut kipu voi kyllä olla muutakin kuin noidannuoli. Selän alaosan välilevyt saattavat väärin tehdyn noston seurauksena joutua koville ja seurauksena voi olla välilevyn pullistuma tms. Ristiselkäkipu oli aika tavallinen vaiva kunnes hierojani opetti minulle selän venytysliikkeen, jolla pidän selän nikamat järjestyksessä. Teen venytysliikettä pari kertaa viikossa ja kas kummaa, ristiselkävaivat on tyystin häipyneet.
      Pitäisi kai myös pitää huolta siitä, ettei vatsan puolelle pääse kertymään kovin suurta rasvareppua, sekin rasittaa selkää.

• nuolen saanut

Olenkin koittanut nyt jatkuvasti huomioida, että kumartuessa selkä on suorana ja jaloilla nostetaan vaikka se nenäliina lattialta. Nyt sitten alkaakin toinen polvi ilmoittaa, että jo riittää kyykistely :) Vanhuus ei tule yksin.

Kipu on juuri ristiselässä ja näillä kerroilla on ihan varmasti noidannuoli kyseessä, ei siitä lannerangan lävistävästä tuskaisesta vihlaisusta voi erehtyä. Muuten olenkin vuosikaudet kärsinyt ala- ja ristiselkäkivuista ja niihin on auttanut liikunta, venyttelyt ja tarpeen vaatiessa kiropraktikko, joka on laittanut nivelet järjestykseen.

Joogassa olen oppinut erittäin tehokkaan venytyksen, joka on ainoa, mikä auttaa tosi nopeasti ja tehokkaasti alaselän kireyteen. Vielä en ole uskaltanut edellisen noidannuolen jälkeen venytellä, selkä on kuitenkin vielä aika kipeä, vaikka särkylääkkeitä en enää tarvitse kuin työpäivän päätteeksi ja yöksi.

Viikonloppuna koitan taas jälleen kerran aloittaa säännöllisen uimisen. Jostain luin, että jos viikottain ui 2 km, se pitää noidannuolet poissa. Kannattaa ainakin kokeilla.

Ihmetyttää vaan, että miksi näitä nuolia nyt on sadellut niin kauheasti, vaikka mikään elin- tai nostatavoissani ei ole muuttunut. Sattumaako vaan vai vaikuttaako se ikääntyminen asiaan...

Kiitos kaikille vinkeistä ja laittakaahan lisää tulemaan!

• vuoksi ilmennyt
        nuolen saanut kirjoitti:

Olenkin koittanut nyt jatkuvasti huomioida, että kumartuessa selkä on suorana ja jaloilla nostetaan vaikka se nenäliina lattialta. Nyt sitten alkaakin toinen polvi ilmoittaa, että jo riittää kyykistely :) Vanhuus ei tule yksin.

Kipu on juuri ristiselässä ja näillä kerroilla on ihan varmasti noidannuoli kyseessä, ei siitä lannerangan lävistävästä tuskaisesta vihlaisusta voi erehtyä. Muuten olenkin vuosikaudet kärsinyt ala- ja ristiselkäkivuista ja niihin on auttanut liikunta, venyttelyt ja tarpeen vaatiessa kiropraktikko, joka on laittanut nivelet järjestykseen.

Joogassa olen oppinut erittäin tehokkaan venytyksen, joka on ainoa, mikä auttaa tosi nopeasti ja tehokkaasti alaselän kireyteen. Vielä en ole uskaltanut edellisen noidannuolen jälkeen venytellä, selkä on kuitenkin vielä aika kipeä, vaikka särkylääkkeitä en enää tarvitse kuin työpäivän päätteeksi ja yöksi.

Viikonloppuna koitan taas jälleen kerran aloittaa säännöllisen uimisen. Jostain luin, että jos viikottain ui 2 km, se pitää noidannuolet poissa. Kannattaa ainakin kokeilla.

Ihmetyttää vaan, että miksi näitä nuolia nyt on sadellut niin kauheasti, vaikka mikään elin- tai nostatavoissani ei ole muuttunut. Sattumaako vaan vai vaikuttaako se ikääntyminen asiaan...

selkävaivaa, lieneekö syy sitte joogan aloitamiseen alunperin selkävaiva tai ei, joogeille kuitenkin selkävaivaa tulee.

Yleinen kommentti on "ei se joogasta voi tulla, siellä venytellään"
        Joopa joo.

Osalle ihmisistä epäterveellisiä mutkia selälle ja painetta rintarankaan kun seistään kyynärvarsien varassa..

Kaikenlaiset ideologiset jumpat voivat koitua kohtaloksi kun vetäjät inttävät että "tämä on ratkaisu". Kuten Body Pumppaajille.."nyt kaikki kunto heti".

Aloittajalle vinkki, käy hieronnassa, huolla lihastasapaino kuntoon monipuolisella liikunalla. Kestää ehkä viikosta-puoleen vuoteen. Mutta parempi kuin viikosta-puoleen vuoteen kipuilu!!!

• nuolen saanut
        vuoksi ilmennyt kirjoitti:

selkävaivaa, lieneekö syy sitte joogan aloitamiseen alunperin selkävaiva tai ei, joogeille kuitenkin selkävaivaa tulee.

Yleinen kommentti on "ei se joogasta voi tulla, siellä venytellään"
        Joopa joo.

Osalle ihmisistä epäterveellisiä mutkia selälle ja painetta rintarankaan kun seistään kyynärvarsien varassa..

Kaikenlaiset ideologiset jumpat voivat koitua kohtaloksi kun vetäjät inttävät että "tämä on ratkaisu". Kuten Body Pumppaajille.."nyt kaikki kunto heti".

Aloittajalle vinkki, käy hieronnassa, huolla lihastasapaino kuntoon monipuolisella liikunalla. Kestää ehkä viikosta-puoleen vuoteen. Mutta parempi kuin viikosta-puoleen vuoteen kipuilu!!!

Olen saanut aiemmat selkäkipuni pois joogan avulla ja jos pidän joogassa (ja muussakin liikunnassa) taukoa, kivut palaavat. Mutta minä en käykään missään astangajoogassa, enemmän tämä on kevyttä hathajoogaa eli ei olla tosiaankaan seisty kyynärvarsien varassa! Mun harrastama jooga on pitkälti vatsa- ja selkälihasten treenaamista ja pitkäkestoisia venytyksiä. Joogiakin on niin monenlaisia ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Itse käyn joogassa vain ja ainoastaan sen selälle hyväätekevän vaikutuksen vuoksi, mieluummin pelaisin sählyä tai ratsastaisin tai juoksisin kuntopoluilla, mutta selkä ei tuollaista kestä. Vielä :)

Lihaskuntoa alan nyt tosissani huoltaa. Nyt on tahto niin luja, että motivaatiota riittää. Sen vanhankin selkäkivun kanssa pystyy elämään, mutta ei näiden noidannuolien!

• hoidettu
        nuolen saanut kirjoitti:

Olen saanut aiemmat selkäkipuni pois joogan avulla ja jos pidän joogassa (ja muussakin liikunnassa) taukoa, kivut palaavat. Mutta minä en käykään missään astangajoogassa, enemmän tämä on kevyttä hathajoogaa eli ei olla tosiaankaan seisty kyynärvarsien varassa! Mun harrastama jooga on pitkälti vatsa- ja selkälihasten treenaamista ja pitkäkestoisia venytyksiä. Joogiakin on niin monenlaisia ja mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle. Itse käyn joogassa vain ja ainoastaan sen selälle hyväätekevän vaikutuksen vuoksi, mieluummin pelaisin sählyä tai ratsastaisin tai juoksisin kuntopoluilla, mutta selkä ei tuollaista kestä. Vielä :)

Lihaskuntoa alan nyt tosissani huoltaa. Nyt on tahto niin luja, että motivaatiota riittää. Sen vanhankin selkäkivun kanssa pystyy elämään, mutta ei näiden noidannuolien!

"Years ago I was in the middle of my yoga practice, legs wide apart, bending deeply down over my right leg in Upavistha Konasana (Open Angle Pose) when I heard it—a popping sound in my left lower back, like a wine bottle being opened. Alarmed, I came up but only noticed a dull ache over my sacrum. But it didn't go away. In fact, I was plagued with recurring bouts of pain.

At the time I was in physical therapy school and had easy access to an orthopedist. His examination revealed little, and when I demonstrated the pose at his request, he smiled and expressed skepticism that I had lower back pain at all.

Needless to say I felt somewhat hopeless about understanding what was causing this nagging pain. I continued to seek medical help over the next few years and even consulted with chiropractors and massage therapists.

My chiropractor finally diagnosed my pain as being caused by my sacroiliac joint, but he had little success in treating it. "

• noidan ampuma
        nuolen saanut kirjoitti:

Joogaa täällä epäillään selkäkipujen syyksi. Olen myös harrastanut joogaa jo monia vuosia. Ihan ensimmäisillä joogatunneilla opetetiin aikanaan periaate: riitävä määrä riittää, riittävä määrä on tarpeen. Ymmärrän hyvin, että joogaa aloittelevat eivät välttämättä osaa kuunnella oman kehonsa vaatimuksia ja tulevat ehkä vieneeksi jonkin asanan liiallisuuksiin. Mutta siitähän ei ollut kyse keskustelun aloittajan "nuolen saaneen" tapauksessa.

Villinä arvauksena pari juttua. Kevät on ollut varsin kolea, oletko vaihtanut päällesi kesähepeneet liian aikaisin niin että selkä ei ole pysynyt riittävän lämpimänä. Jos olet omakotiasukki, niin puutarhanhoidon alueelta saattaa löytyä useitakin mahdollisia syitä keväisiin selkävaivoihin. Tai oletko talven aikana saanut mahdollisesti pari kiloa lisää elintasohyvää ja päällesi vetämät viimekesäiset kesähousut tuntuvat kiristävän ja haittaavat siten ristiselän lihasten normaalia verenkiertoa.

• Kotitapaturma
        hoidettu kirjoitti:

"Years ago I was in the middle of my yoga practice, legs wide apart, bending deeply down over my right leg in Upavistha Konasana (Open Angle Pose) when I heard it—a popping sound in my left lower back, like a wine bottle being opened. Alarmed, I came up but only noticed a dull ache over my sacrum. But it didn't go away. In fact, I was plagued with recurring bouts of pain.

At the time I was in physical therapy school and had easy access to an orthopedist. His examination revealed little, and when I demonstrated the pose at his request, he smiled and expressed skepticism that I had lower back pain at all.

Needless to say I felt somewhat hopeless about understanding what was causing this nagging pain. I continued to seek medical help over the next few years and even consulted with chiropractors and massage therapists.

My chiropractor finally diagnosed my pain as being caused by my sacroiliac joint, but he had little success in treating it. "

Kotona vasta vaarallista onkin.
        Moni on kuollut sinne.
        Ja kadulla, kävellessä, liikenteessä.
        Suunnistaessa, juostessa, kaikkialla vaanii VAARA

• hoidettu

Noita tulee kun lihas kramppaa ja painaa hermoa. Venyttely auttaa, myös kylmähito.

Mutta miksikähän se lihas kramppaa? Siksi, koska lantio on vinossa ja toinen jalka pidempi. Silloin esim. nostaessa lantio ei toimi kuten pitäisi...

Eli kun lantion suoristaa, niin johan auttaa...

• aleksi-78

Hei!

Keskustelunavauksesi oli hyvä ja pohdiskeleva ja olet saanut pääosin hyviä huomioita vastauksina. Yritän itse yltää samaan. :)

Noidannuoli (olen itse kokenut, myös hyväkuntoisena) on oppimani perusteella sellainen, että se ei katso henkilön hyväkuntoisuutta eikä välttämättä sitä keskivartalon lihastenkaan kuntoa. Toki keskivartalon lihasten hyvä kunto ja etenkin tasapaino auttaa valtavasti!

Paras ennaltaehkäisy on tuo selän oikeasta asennosta huolehtiminen, kuten aikaisemmin on täälläkin painotettu. Sen verran kommentoin, että ei sitä nenäliinaa ole pakko kyykätä ylös, painavammat tietenkin aina. Ymmärtääkseni liikkeen suoritusnopeus on hyvin ratkaisevassa osassa, joten ehkä ne nopeimmat nykäisyt kun jätät pois, niin hyvä tulee.

Lyhyt välihuomio: sulkapallo ei ole selkävaivaiselle hyvä laji. Ne iskut, kiertoliikkeet, vääristykset, lajille ominaiset muut räjähtävät liikkeet - suosittelen tämän lajin välttämistä, mikäli todella haluat minimoida riskit. Sinänsä upea laji ja oikein hyvää kuntoilua tarjoava!

Juoksukaan ei ole mielestäni hyvä laji selkää ajatellen. Selkäsi ja etenkin ne kuuluisat välilevyt joutuvat ottamaan valtavan määrän iskuja vastaan. Jokaiselle askeleella, kun jalkasi iskeytyy asfaltille, ne välilevyt joutuvat kovaan työhön pehmentääkseen iskut. Mutta jos et tunne kipua juostessasi, niin ei kai silloin tarvitse juoksemista hylätä.

Uimaan vaan ja heti! Kuin luotu kaikille selkäkivuista kärsiville. Yleisesti käytetty kuntoutusmuoto ymmärtääkseni. Vesijuoksukin olisi sinulle varmasti todella sopiva laji. Punttisalille sinun ei tarvitse selkävaivojen takia mennä. Kotijumpalla saat keskivartalon lihakset pidettyä takuuvarmasti toimintakykyisinä. Ylipäätään vartalon omalla painolla tapahtuvaa liikuntaa kannattaisi suosia.

Pyöräilyssä selkä todellakin joutuu koetukselle, mutta ei missään nimessä altista tuolle kaihtamallesi noidannuolelle, sillä eihän siinä ole äkillisiä vääristäviä liikkeitä. Ajatuksesi kuntopyörän hankkimisesta saa ainakin minulta kannatusta! =) Tämä siitä syystä, että verrattuna esim. ulkona pyöräilyyn vältät kaikki kuopat, korokkeet, epätasaisuudet, jotka tietenkin tuottavat pyörälle ja siten selällesi iskuja. Pyöräillessä aktivoit reisilihakset ja lantionlihakset jotka ovat yhteydessä myös selkään.

Suosittelen myös kiinnittämään huomiota nukkumiseen. Sikiöasento tunnustetaan yleisesti parhaimmaksi nukkuma-asennoksi selkävaivaiselle. Selän ollessa pyöreänä välilevyn nesteet "palautuvat" ja selkä ei joudu kokemaan painetta. Ja vaikka et aivan sikiöasentoa pystyisikään pitämään yllä, niin nuku ainakin kyljelläsi.

Tekstini rönsyili aavistuksen tuosta noidannuolesta sivupoluille, mutta kuten joku älykäs aikoinaan sanoi: "kaikki vaikuttaa kaikkeen."

Vielä noidannuolesta... noidannuoli parantuu itsestään. Itselläni se kesti viimeksi 4 päivää. Ei tarvitse syödä tulehduskipulääkkeitä sen takia. Käytä mieluummin pakastevihannespussia selässä, 10 min. kerrallaan muutamaan otteeseen päivän aikana. Kylmä laskee tulehdusta aivan samalla tavalla kuin buranat sun muut. Ja noidannuolessakin kysymys on enemmän hermon vapautumisesta... mutta tietenkin, onhan se kipu pahimmillaan suorastaan tukahduttava, joten kivun lievitystä ei tietenkään pidä jättää käyttämättä jos siltä tuntuu.

Näiden sanojen pohjalta toivotan intoa ohjeideni noudattamiseen! ;)

• weetis

noidan iskemäksi.

Pyöräytin reilu viikko sitten pojan ja vuorokausi synnytyksestä sain elämäni nuolen. Kaamea kipu pakarassa, olen kävellyt 5 päivää sauvojen kanssa ja nyt pari päivää ilman. En toivo tätä kenellekään.

Fysioterautti neuvoi nostamaan jalat ylös korkean tyynyn päälle 45 asteen kulmaan. Tämä paras asento sängyssä. Kylmäpussia pahimmassa vaiheessa ja särkylääkettä kuurin omaisesti. Ilmeisesti edellinen kirjoittaja ei kovin kipeä ole ollut, kun on ilman pärjännyt ;). Tuo kuurinomainen lääkkeen ottaminen helpottaa palautumista ja jalkeille nousua. Vaikutuksen tunsin ainakin itse heti. Kun pahin kipu pois niin jalkeille nousu huomattavasti helpompaa. Heti kun pystyy niin jalkeille, makaaminen pahenataa asiaa. Ja kun kipu hellittää syviä selkä ja vatsalihaksia kuntouttamaan. Sain myös sähkömagneettilaitteen ja tukivyön josta on apua.

Pahalle tuntui kun vastasyntynyt kainalossa eikä oikein pystynyt itse vauvaa hoitamaan, mutta nyt osaa taas arvostaa niitä pieniä arkisia asioita. Pääsen itse vessaan ja voin vaihtaa vauvani vaipat itse.

Parempaa vointia kaikille.

• aleksi-78
        weetis kirjoitti:

noidan iskemäksi.

Pyöräytin reilu viikko sitten pojan ja vuorokausi synnytyksestä sain elämäni nuolen. Kaamea kipu pakarassa, olen kävellyt 5 päivää sauvojen kanssa ja nyt pari päivää ilman. En toivo tätä kenellekään.

Fysioterautti neuvoi nostamaan jalat ylös korkean tyynyn päälle 45 asteen kulmaan. Tämä paras asento sängyssä. Kylmäpussia pahimmassa vaiheessa ja särkylääkettä kuurin omaisesti. Ilmeisesti edellinen kirjoittaja ei kovin kipeä ole ollut, kun on ilman pärjännyt ;). Tuo kuurinomainen lääkkeen ottaminen helpottaa palautumista ja jalkeille nousua. Vaikutuksen tunsin ainakin itse heti. Kun pahin kipu pois niin jalkeille nousu huomattavasti helpompaa. Heti kun pystyy niin jalkeille, makaaminen pahenataa asiaa. Ja kun kipu hellittää syviä selkä ja vatsalihaksia kuntouttamaan. Sain myös sähkömagneettilaitteen ja tukivyön josta on apua.

Pahalle tuntui kun vastasyntynyt kainalossa eikä oikein pystynyt itse vauvaa hoitamaan, mutta nyt osaa taas arvostaa niitä pieniä arkisia asioita. Pääsen itse vessaan ja voin vaihtaa vauvani vaipat itse.

Parempaa vointia kaikille.

Weetis, luit tekstini ehkä aavistuksen huolimattomasti. Tarkennan siis. :)

Ensinnäkin, tuo fysioterapeutin sinulle neuvoma asento on oikein hyvä. Vähentää painetta selästä. Nukkumiseen sitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu, vaan käytettäväksi valveillaolon aikana. Sama fysioterapeutti varmasti allekirjoittaa tuo neuvomani sikiöasennon parhaana asentona YÖN/NUKKUMISEN aikana, jota tarkoitin ja jonka mainitsin. Siinä asennossa selkään ja välilevyihin ei kohdistu minkään valtakunnan painetta.

Ja nuo kuuluisat särkylääkkeet... en ole kieltänyt ottamasta niitä, mutta kuten tekstissäni mainitsin, noidannuolen paranemiseen niiden vaikutus on pyöreä nolla. Se pinteessä oleva hermo ei vapaudu niiden avulla yhtään nopeammmin! Tätä en sano sinulle weetis, mutta ehkäpä joku selkänsä loukannut saattaa kuvitella vaivansa noidannuoleksi sen ollessa jotain aivan muuta, mene ja tiedä.

=) äläkä huoli, olen ollut kyllä todella tuskissani noidannuolista, mutta kun yhden mahahaavan (joka noidannuoleen verrattuna on monin verroin ikävämpi) on kärsinyt, ei niitä vatsalaukun limakalvoa polttavia tulehduskipulääkkeitä viitsi ihan joka vaivaan syödä. Etenkin kun noidannuoli menee 3-4 päivässä ohi muutenkin. Pitää vain ottaa mahdollisimman vähän kipua tuottava asento ja olla maltillinen. Jos pakastevihannespussin lisäksi jotain muuta, niin sitten vaikka ulkoisesti tulehduskipugeeliä, Voltaren, Mobilat jne.

Jos mietin omia selkävaivojani ja mitä olen muiden kokemuksia lukenut, niin kyllä lääkkeiden osuus vaivoista eroonpääsemisessä on ollut loppujen lopuksi varsin vähäinen. Oikeat istuma/nukkumis/nostoasennot, oikeanlainen jumppaaminen (esim. pakaralihakset, jotka ovat yhteydessä alaselkään - niiden venyttäminen päivittäin ensiarvoisen tärkeää) ja aika/maltti, siinä mielestäni se kovin troikka!

Mutta jokainen tietenkin tyylillään.

• voivat olla selästä
        aleksi-78 kirjoitti:

Ensinnäkin, tuo fysioterapeutin sinulle neuvoma asento on oikein hyvä. Vähentää painetta selästä. Nukkumiseen sitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu, vaan käytettäväksi valveillaolon aikana. Sama fysioterapeutti varmasti allekirjoittaa tuo neuvomani sikiöasennon parhaana asentona YÖN/NUKKUMISEN aikana, jota tarkoitin ja jonka mainitsin. Siinä asennossa selkään ja välilevyihin ei kohdistu minkään valtakunnan painetta.

Ja nuo kuuluisat särkylääkkeet... en ole kieltänyt ottamasta niitä, mutta kuten tekstissäni mainitsin, noidannuolen paranemiseen niiden vaikutus on pyöreä nolla. Se pinteessä oleva hermo ei vapaudu niiden avulla yhtään nopeammmin! Tätä en sano sinulle weetis, mutta ehkäpä joku selkänsä loukannut saattaa kuvitella vaivansa noidannuoleksi sen ollessa jotain aivan muuta, mene ja tiedä.

=) äläkä huoli, olen ollut kyllä todella tuskissani noidannuolista, mutta kun yhden mahahaavan (joka noidannuoleen verrattuna on monin verroin ikävämpi) on kärsinyt, ei niitä vatsalaukun limakalvoa polttavia tulehduskipulääkkeitä viitsi ihan joka vaivaan syödä. Etenkin kun noidannuoli menee 3-4 päivässä ohi muutenkin. Pitää vain ottaa mahdollisimman vähän kipua tuottava asento ja olla maltillinen. Jos pakastevihannespussin lisäksi jotain muuta, niin sitten vaikka ulkoisesti tulehduskipugeeliä, Voltaren, Mobilat jne.

Jos mietin omia selkävaivojani ja mitä olen muiden kokemuksia lukenut, niin kyllä lääkkeiden osuus vaivoista eroonpääsemisessä on ollut loppujen lopuksi varsin vähäinen. Oikeat istuma/nukkumis/nostoasennot, oikeanlainen jumppaaminen (esim. pakaralihakset, jotka ovat yhteydessä alaselkään - niiden venyttäminen päivittäin ensiarvoisen tärkeää) ja aika/maltti, siinä mielestäni se kovin troikka!

peräisin olevia heijasteita ja pidemmän aikaa vaivan heijastealue rupeaa kärsimään, tässä tapauksessa selkävaiva-> heijasteet vatsalaukkuun.

Tähän on turha kommentoida ettei "heijasteet vaikuta", noidannuoli ja ischias potilailta voi kysyä kumpi pää särkee, pakara vai varvas - ja mistäköhän oire tulee. Varpaastako? ;o)

• kevään kärsinyt
        aleksi-78 kirjoitti:

Se on mukava, jos vaan 3-4 päivää noidannuoli sinulla kestänyt. Toisilla se voi olla tosi kivuliasta useita kuukausia.

• nuolen saanut

Aleksilta tulikin paljon asiaa!

Eilen uskaltauduin ensimmäistä kertaa uimaan viimeisimmän nuolen jälkeen. Hyvin pystyi uiskentelemaan ja kyllä nyt aion ottaa tämän rutiiniksi edes kerran viikossa. Harmittavasti kotikuntani uimahalli on heinäkuun kiinni, täytyy varmaan uskaltautua tuolloin mereen (sinilevän sekaan, hyh).

Kyykkäämisestä sen verran, että kaksi noidannuoltani on tullut kumartuessani alas ilman minkäänlaisia taakkoja, siksi nyt mieluummin kyykkään sen nenäliinan ylös, en tosiaankaan ihan heti uskalla alkaa kumarrella. Parempi katsoa kuin katua.

Sulkapallostakin sen verran, etten ole mikään himopelaaja. Peli on käsittänyt lähinnä kevyttä läiskintää rupattelun ohessa, sen verran kuitenkin tulee liikuttua, että hiki lentää ja syke on mukavasti koholla. Ostin talvella todella hyvät iskuvaimennetut sulkistossut ja aion kyllä syksyllä jatkaa tätä mukavaa lajia. Ainakin niin kauan, kunnes se selkä siitä ensimmäisen kerran hajoaa :) (tyhmä pää jne).

Juoksemisen tosiaan taidan unohtaa, jos en kokonaan, niin ainakin tosi tosi pitkäksi aikaa. Harmittaa vaan, kun tuli satsattua keväällä uusiin Nikeihin aikalailla ja tuntuu tuhlaukselta vain kävellä niillä... No, kaikkea ei voi saada.

Sikiöasennon olen muuten itsekin havainnut jo vuosia sitten hyväksi! Ja vielä parempi, jos on tyyny polvien välissä.

Ja noista lääkkeistä... Kyllä minulla kivut ovat olleet sitä luokkaa, etten liikkeelle olisi päässyt ilman kunnon kipulääkkeitä ja relaksantteja. Tulehdukseen käytän paikallisesti kylmää (jyväpussia tai Icepoweria, se uusi versio on muuten älyttömän hyvä!), kipuun pore-panacodia, joka on vatsaystävällinen ja vaikutus alkaa nopeasti. Kivunlievitys on ihan ehdottoman tärkeää, että pääsee liikkeelle ja toisaalta saa nukuttua.

Mutta tänään on taas luottavainen olo, että kyllä se tästä! Paljon olen kävellyt ja venytellyt, mutta on tuo selkä kyllä ihan ihmeen jumissa. Ei kyllä istualteen takareisiä venytellessä taivu paria senttiä enempää suuntaan jos toiseenkaan. Se vähän huolettaa, kun tätä edellisen noidannuolen jälkeen venyin jo alle viikon kuluttua ihan suhteellisen mukavasti. Vaan kaipa tuokin aikanaan korjaantuu.

Ihania ilmojakin luvattu ulkoiluun, vaikka oli lauantaisessa sateessakin tosi virkistävää heittää jalkaa toisen eteen.

Mukavia reipailukelejä kaikille!

• Fortodolia
        nuolen saanut kirjoitti:

Aleksilta tulikin paljon asiaa!

Eilen uskaltauduin ensimmäistä kertaa uimaan viimeisimmän nuolen jälkeen. Hyvin pystyi uiskentelemaan ja kyllä nyt aion ottaa tämän rutiiniksi edes kerran viikossa. Harmittavasti kotikuntani uimahalli on heinäkuun kiinni, täytyy varmaan uskaltautua tuolloin mereen (sinilevän sekaan, hyh).

Kyykkäämisestä sen verran, että kaksi noidannuoltani on tullut kumartuessani alas ilman minkäänlaisia taakkoja, siksi nyt mieluummin kyykkään sen nenäliinan ylös, en tosiaankaan ihan heti uskalla alkaa kumarrella. Parempi katsoa kuin katua.

Sulkapallostakin sen verran, etten ole mikään himopelaaja. Peli on käsittänyt lähinnä kevyttä läiskintää rupattelun ohessa, sen verran kuitenkin tulee liikuttua, että hiki lentää ja syke on mukavasti koholla. Ostin talvella todella hyvät iskuvaimennetut sulkistossut ja aion kyllä syksyllä jatkaa tätä mukavaa lajia. Ainakin niin kauan, kunnes se selkä siitä ensimmäisen kerran hajoaa :) (tyhmä pää jne).

Juoksemisen tosiaan taidan unohtaa, jos en kokonaan, niin ainakin tosi tosi pitkäksi aikaa. Harmittaa vaan, kun tuli satsattua keväällä uusiin Nikeihin aikalailla ja tuntuu tuhlaukselta vain kävellä niillä... No, kaikkea ei voi saada.

Sikiöasennon olen muuten itsekin havainnut jo vuosia sitten hyväksi! Ja vielä parempi, jos on tyyny polvien välissä.

Ja noista lääkkeistä... Kyllä minulla kivut ovat olleet sitä luokkaa, etten liikkeelle olisi päässyt ilman kunnon kipulääkkeitä ja relaksantteja. Tulehdukseen käytän paikallisesti kylmää (jyväpussia tai Icepoweria, se uusi versio on muuten älyttömän hyvä!), kipuun pore-panacodia, joka on vatsaystävällinen ja vaikutus alkaa nopeasti. Kivunlievitys on ihan ehdottoman tärkeää, että pääsee liikkeelle ja toisaalta saa nukuttua.

Mutta tänään on taas luottavainen olo, että kyllä se tästä! Paljon olen kävellyt ja venytellyt, mutta on tuo selkä kyllä ihan ihmeen jumissa. Ei kyllä istualteen takareisiä venytellessä taivu paria senttiä enempää suuntaan jos toiseenkaan. Se vähän huolettaa, kun tätä edellisen noidannuolen jälkeen venyin jo alle viikon kuluttua ihan suhteellisen mukavasti. Vaan kaipa tuokin aikanaan korjaantuu.

Ihania ilmojakin luvattu ulkoiluun, vaikka oli lauantaisessa sateessakin tosi virkistävää heittää jalkaa toisen eteen.

Mukavia reipailukelejä kaikille!

välilevyvaivoistakin kärsiville hyötyä.

Esim. parin päivää kuurin aloittamisen jälkeen välilevykipu helpotti.

tsekkaa netistä, ruotsissa ainakin löytyy tuotteesta tietoa, ja tietysti kun kävelee luontaistuotekauppaan.

• aleksi-78
        kevään kärsinyt kirjoitti:

Se on mukava, jos vaan 3-4 päivää noidannuoli sinulla kestänyt. Toisilla se voi olla tosi kivuliasta useita kuukausia.

Kuten tuolla jo mainitsin, usean kuukauden noidannuoli kuulostaa kyllä väärältä diagnoosilta. Monet kun pistävät "noidannuoli"-nimikkeen alle kaikki mahdolliset kipuilut selässä.

Usean kuukauden selkäkipu saattaa aiheutua esim. välilevyn repeytymästä, nikamalukoista... useita mahdollisuuksia. Noidannuoli on nimensä mukainen - tulee äkkiä ja menee äkkiä.

• kevään kärsinyt
        aleksi-78 kirjoitti:

Kuten tuolla jo mainitsin, usean kuukauden noidannuoli kuulostaa kyllä väärältä diagnoosilta. Monet kun pistävät "noidannuoli"-nimikkeen alle kaikki mahdolliset kipuilut selässä.

Usean kuukauden selkäkipu saattaa aiheutua esim. välilevyn repeytymästä, nikamalukoista... useita mahdollisuuksia. Noidannuoli on nimensä mukainen - tulee äkkiä ja menee äkkiä.

En noista tarkoista diagnooseista tiedä, mutta jalan puutuminen ja pistely jatkuu edelleen. Iskiaksen nimellä kait kulkee?

• hoidettu
        kevään kärsinyt kirjoitti:

En noista tarkoista diagnooseista tiedä, mutta jalan puutuminen ja pistely jatkuu edelleen. Iskiaksen nimellä kait kulkee?

Iskias ja noidannuoli ovat sama asia eli synonyymejä. Ja johtuvat yleensä samasta tekijästä.

Iskias kyllä muistaakseni määritellään, että se on kipua, joka heijastuu polven alapuolelle. Itsellä se ei koskaan sitä tehnyt (paitsi varvas- ja jalkapohjakrampit). Mutta iskiakseksi sitä silti nimitettiin. Vaivasi useita vuosia. Välillä pahemmin välillä melkein jopoa unohtuen... sitten löyty sen syy eikä ole nyt vuoteen vaivannut.

• nuolen saanut
        hoidettu kirjoitti:

Iskias ja noidannuoli ovat sama asia eli synonyymejä. Ja johtuvat yleensä samasta tekijästä.

Iskias kyllä muistaakseni määritellään, että se on kipua, joka heijastuu polven alapuolelle. Itsellä se ei koskaan sitä tehnyt (paitsi varvas- ja jalkapohjakrampit). Mutta iskiakseksi sitä silti nimitettiin. Vaivasi useita vuosia. Välillä pahemmin välillä melkein jopoa unohtuen... sitten löyty sen syy eikä ole nyt vuoteen vaivannut.

Ei kyllä ikäpäivänä iskias ja noidannuoli ole synonyymejä!

http://www.fysiokimppa.fi/artikkelit.htm

http://www.pyhajarvi.fi/tk/itsehopa/kipu.htm

http://www.chiromed.fi/302.html

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Tuki-_ja_liikuntaelinsairaudet.shtml/209662?Iskias

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Tuki-_ja_liikuntaelinsairaudet.shtml/214959?Noidannuoli

• hoidettu
        nuolen saanut kirjoitti:

Ei kyllä ikäpäivänä iskias ja noidannuoli ole synonyymejä!

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Tuki-_ja_liikuntaelinsairaudet.shtml/209662?Iskias

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Tuki-_ja_liikuntaelinsairaudet.shtml/214959?Noidannuoli

Ei sanaakaan noidannuolesta

"Joskus noidannuoli muuttuu iskiakseksi. Silloin kipu säteilee jalkaterään asti."
        Eli noidannuolesta tulee iskias, mutta mikä siitä silloin tulee, jos se kipu ei säteile jalkaterään saakka? Onko se puoli-iskias?

Molempiin mainitaan sama syy ja sama hoito... Miksi, jos ne muka on eri asioita????

Ei mainintaa noidannuolesta. Mutta tuo oli kyllä loistava lause:
        "Huom! Iskias tyyppistä kipua saattaa esiintyä myös piriformis-lihaksen kireyden yhteydessä jolloin kivun aihettaja ei ole välilevytyrä. "

Miksi tuota ei mainittu noissa muissa?????

MTV3:n poliklinikalla ei sanota edes, että mistä se noidannuolikipu johtuu!

• nuolen saanut
        hoidettu kirjoitti:

Ei sanaakaan noidannuolesta

"Joskus noidannuoli muuttuu iskiakseksi. Silloin kipu säteilee jalkaterään asti."
        Eli noidannuolesta tulee iskias, mutta mikä siitä silloin tulee, jos se kipu ei säteile jalkaterään saakka? Onko se puoli-iskias?

Molempiin mainitaan sama syy ja sama hoito... Miksi, jos ne muka on eri asioita????

Ei mainintaa noidannuolesta. Mutta tuo oli kyllä loistava lause:
        "Huom! Iskias tyyppistä kipua saattaa esiintyä myös piriformis-lihaksen kireyden yhteydessä jolloin kivun aihettaja ei ole välilevytyrä. "

Miksi tuota ei mainittu noissa muissa?????

MTV3:n poliklinikalla ei sanota edes, että mistä se noidannuolikipu johtuu!

Ei tietenkään ole mainintaa noidannuolesta, koska ovat nimenomaan iskiaslinkkejä.

• hoidettu
        nuolen saanut kirjoitti:

Ei tietenkään ole mainintaa noidannuolesta, koska ovat nimenomaan iskiaslinkkejä.

Mutta molempiinko täsmälleen sama hoito? Eli pillereitä...

• Noita ja Nuoli
        hoidettu kirjoitti:

vai että synonyymejä. Kyllä oli pahasti oikaistu.

http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=7858130

Ikävää, että palstalla on tällainen kaikkitietävä häirikkö

• hoidettu
        Noita ja Nuoli kirjoitti:

vai että synonyymejä. Kyllä oli pahasti oikaistu.

http://www.tohtori.fi/?page=3830134&id=7858130

Ikävää, että palstalla on tällainen kaikkitietävä häirikkö

Jos selkä on kipeä ja lihakset on krampissa, niin joskus siellä voi olla lisäksi hermo puristuksissa, joka aiheuttaa sen heijastekivun alaraajaan: Joskus pohkeeseen, joskus takareiteen, joskus pakaraan, joskus muualle. Eli noidannuoli voi joskus aiheuttaa myös iskiaksen. Noinhan tuolla sun linkissäkin sanottiin? ;)

Ihan sama kuin tenniskyynerpää ja se carpal tunnel syndrome. Kireät lihakset puristaa hermoa niska-hartia seudulla ja kipu tuntuu sitten jossakin kädessä...

• ja silleen
        hoidettu kirjoitti:

Jos selkä on kipeä ja lihakset on krampissa, niin joskus siellä voi olla lisäksi hermo puristuksissa, joka aiheuttaa sen heijastekivun alaraajaan: Joskus pohkeeseen, joskus takareiteen, joskus pakaraan, joskus muualle. Eli noidannuoli voi joskus aiheuttaa myös iskiaksen. Noinhan tuolla sun linkissäkin sanottiin? ;)

Ihan sama kuin tenniskyynerpää ja se carpal tunnel syndrome. Kireät lihakset puristaa hermoa niska-hartia seudulla ja kipu tuntuu sitten jossakin kädessä...

Kyllä Sinä Suuri Tohtori, kyllä ja syvään kumarrus.
        Ja piti sitten tehdä peräti ihan uusi aloituskin jossa kirjoitat taas ihan samaa kin tässä.
        Perusta nyt jo se vastaanotto, vastuu olkoon niinkuin savolaisen puheita kuuntelevalla, asiakkailla itsellään.
        Mieles kun tekee kumminkin niin pirusti leikkiä valkotakkista.

PS linkki ei ollut MUN, sen kirjoitti ihan joku muu.

• hoidettu
        ja silleen kirjoitti:

Kyllä Sinä Suuri Tohtori, kyllä ja syvään kumarrus.
        Ja piti sitten tehdä peräti ihan uusi aloituskin jossa kirjoitat taas ihan samaa kin tässä.
        Perusta nyt jo se vastaanotto, vastuu olkoon niinkuin savolaisen puheita kuuntelevalla, asiakkailla itsellään.
        Mieles kun tekee kumminkin niin pirusti leikkiä valkotakkista.

PS linkki ei ollut MUN, sen kirjoitti ihan joku muu.

"PS linkki ei ollut MUN, sen kirjoitti ihan joku muu. "

Mitä väliä sillä on? Enhän edes tiedä kuka Sinä olet...

Vastasin vain siihen viestiin. Viestejä ja linkkejähän voi laitta kuka vain. Kyllä mä sen tiedän...

• olla erimieltä
        aleksi-78 kirjoitti:

siitä että burana tms. ei auta noidannuoleen...

Usein noidannuoleni menee ohi sillä että otan vähintään kaksi 400mg buranaa nukkumaan mennessä (voi koittaa vähän venyttää selkää vielä ennen pötköttelyä). Kun kipu menee kipulääkkeellä pois ja nukkuessa selkä pääsee siten rentoutumaan niin aamulla usein on jäljellä vain pientä "ärtymystä" selässä. Mutta useimmiten joutuu pari päivää kärsimään...

• Jäsenkorjaaja

eli Lumbago tai Acuta Lumbago paranee yleesä kerta hoidolla tai jos se on vaivannut pitkään/uusinut tarvitaan useampi kerta.

Lannerangan manipulaatio auttaa melkein aina, myös pehmeä mobilisaatio voi riittää ja SI-lukon avaaminen (jos sellainen on) voi olla tarpeen.

Jos olen väärässä, niin yhtään noidannuolta, johon ei liity välilevy pullistumaa, ei ole tullut vastaan, mitä en olisi pystynyt hoitamaan.

Välilevy rappeuma tai muu kliininen ongelma olisi tietenkin hyvä sulkea pois ennen käsittelyä, mutta harvoimpa kunnollisia tutkimuksia ainakaan terveyskeskuksessa tai työterveys asemalla saa!

• nuolen saanut

Voiko mennä esim. kiropraktikolle, jos on välilevyn rappeutuma? Itselläni se on todettu ja sain siihen vuosi sitten fysiatrilta akupunktiota ja manipulaatiohoitoja. Vuosi sitten siis en kärsinyt noidannuolesta, vaan ihan "tavallisesta" selkäkivusta, minkä aiheuttajaksi todettiin juuri nuo välilevyt.

Mitä (fysioterapeutti, fysiatri, kiropraktikko ja mitä näitä on) suosittelisit tällaiselle potilaalle?

• hoidettu
        nuolen saanut kirjoitti:

Voiko mennä esim. kiropraktikolle, jos on välilevyn rappeutuma? Itselläni se on todettu ja sain siihen vuosi sitten fysiatrilta akupunktiota ja manipulaatiohoitoja. Vuosi sitten siis en kärsinyt noidannuolesta, vaan ihan "tavallisesta" selkäkivusta, minkä aiheuttajaksi todettiin juuri nuo välilevyt.

Mitä (fysioterapeutti, fysiatri, kiropraktikko ja mitä näitä on) suosittelisit tällaiselle potilaalle?

Ensinnäkin kuka arvasi, että kipujesi syyt ovat rappeutuneet välilevyt? Ja minkä perusteella tuo arvaus tehtiin?

Jos kerran fysiatri on manipuloinut, niin miksei kiropraktikkokin voisi? Kiropraktikoilla on siihen paljon pätevämpi koulutus...

Fysioterapeutit ei (yleensä) manipuloi. Poikkeuksiakin on, kuten mun kokeilemani akupunktiota antanut. Hän osas hyvin aukoa selän nikamalukot. Mutta hänkään ei keksinyt syytä siihen, että miks ne meni jatkuvasti lukkoon...

Osteopaatti, siis Doctor of Osteopath, on myös hyvä! Tai ortopedinen osteopaatti...

• nuolen saanut
        hoidettu kirjoitti:

Ensinnäkin kuka arvasi, että kipujesi syyt ovat rappeutuneet välilevyt? Ja minkä perusteella tuo arvaus tehtiin?

Jos kerran fysiatri on manipuloinut, niin miksei kiropraktikkokin voisi? Kiropraktikoilla on siihen paljon pätevämpi koulutus...

Fysioterapeutit ei (yleensä) manipuloi. Poikkeuksiakin on, kuten mun kokeilemani akupunktiota antanut. Hän osas hyvin aukoa selän nikamalukot. Mutta hänkään ei keksinyt syytä siihen, että miks ne meni jatkuvasti lukkoon...

Osteopaatti, siis Doctor of Osteopath, on myös hyvä! Tai ortopedinen osteopaatti...

Kukaan ei ole arvannut kipujen syytä, mutta fysiatri tutkimuksen jälkeen totesi kipujen aiheuttajaksi rappeutuneet välilevyt.

Ja siksi kysyin kiropraktikosta, koska kyllä kiropraktikon antama niksautushoito on aikamoisen rankempaa käsittelyä kuin ainakin tällä minua hoitaneella fysiatrilla.

• hoidettu
        nuolen saanut kirjoitti:

Kukaan ei ole arvannut kipujen syytä, mutta fysiatri tutkimuksen jälkeen totesi kipujen aiheuttajaksi rappeutuneet välilevyt.

Ja siksi kysyin kiropraktikosta, koska kyllä kiropraktikon antama niksautushoito on aikamoisen rankempaa käsittelyä kuin ainakin tällä minua hoitaneella fysiatrilla.

Eli fysiatri antoi arvaus-diagnoosin, kun ei muutakaan keksinyt. Niinhän ne aina...

Mulla arvaili aikoinaan kolmekin fysiatria kaikenlaista, lisäksi ortopedi, pari urheilulääkäriä, muutama fysioterapeutti... kukaan heistä ei ymmärtänyt mikä oli syynä kipuihini!

Ei rappeutuneet välilevyt aiheuta kipua. Mullakin on sellaiset todettu silloin kun kipuja oli. Nyt ei ole ollu kipuja yli vuoteen eikä välilevyille ole mitään tehty...

Tuo hoito riippuu ihan kiropraktikosta. Niitä on kovin erilaisia. Kuten on lääkäreitäkin... Jos ei sulla ole todettu nikamansiirtymiä tai -murtumia, niin kirolle vain. Mutta koeta löytää hyvä sellainen. On paljon huonojakin...

• kannattaa varoa

uimisesta tosiaan sanotaan, että se on hyväks selälle. totta siinä mielessä, että vesi on pehmeä elementti liikkua selkävaivaiselle. kannattaa kuitenkin opetella perustekniikkaa, esim.
      pään vieminen veden alle, jolloin ei tartte, esim. rintauinnissa, pitää päätä ojossa veden pinnalla-> rasittaa niskoja ja heijastuu myös alaselkään. Potkut kannattaa aluks alottaa varovasti.
      uinnin jälkeen kannattaa venytellä hyvin, puoli tuntia tunti-pari treenin jälkeen!! Uiminen on tehokas laji ja aina uidessa ei edes tunne, kuinka oikeasti kroppa tekee siinä työtä..parantaa siten lihaskuntoa, mutta myös rasittaa, joten venyttely todella tärkeää!!

• hoidettu

Mulle yks fysiatri sanoi, että uiminen on pahasta selälle, koska siinä selkä on taipuneena taakse... Itsekään en kyl sen fysiatrin neuvoja uskonu ja jatkoin uimista. ;)

• AKUVIRE

Miten rasitat selkääsi työssä, monesti olennaisin vaivankannalta.

• dr.kroonikko

kulumia alaselässä. Jos rasitat selkääsi liikaa, niin se ei enää palaudu ns."normaaliasentoon" siitä syystä..
      Vältä kaikkia nosto/kierto liikkeitä, sillä ne ovat myrkkyä selälle. Itsellä on ollut jo vuosia krooninen
      noidanuoli, enkä ole kivutonta päivää nähnyt. Jos haluat vahvistaa selkääsi, mene salille ja treenaa
      syviä vatsoja ja pitkiä selkälihaksia. Kokeile crostraineriä, sillä jotkut selkävaivaiset pystyvät tekemään
      niveliä liikaa rasittamatta. Myös vesijuoksu on hyvä.

• ilmottaudun.

M 54.5 Lumbago ac

Luulen että 2-3 päivää kestää ja sitten ollaan kunnossa.

Taakan nostaminen kiertäen ja kumartaen on vaarallista.

• LL

Kaikki mikä käy kipeesti on pahaksi. Noidannuoli on mielestäni aina välilevyrevähdys. .
      Joitakin poikkeuksia on tuostakin säännöstä.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe