Minulla on noin puolisen vuotta ollut pahoinvointia syömisen jälkeen (etenkin päivinä jolloin olen syönyt vaaleata leipää, pullaa kakkua ym.) lisäksi väsymys on välillä armotonta, usein sekin jonkin aikaa ruokailun jälkeen. Välillä maha toimii liiankin hyvin ja on maha on todella äänekäs (kiusallista...)! Yhden kerran muutama kuukausi sitten oli kyynärpäissä myös rakkulaista ihottumaa, jonka ainakin keliakiaa sairastava tuttavani sanoi näyttävän juuri keliakiaan liittyvältä ihottumalta. Pahoinvointi ja väsymys, sekä nykyisin mahan turpoaminen ja "ähky olo" vähäisenkin aterioimisen jälkeen vaivaavat päivittäin. Voisikohan mahdollisesti olla keliakiaa tai jotain sen suuntaista? Häviävätkö oireet, jos on esim. muutaman päivän täysin gluteenittomalla ruokavaliolla? Jos siitä saisi edes vähän osviittaa...
Pahoinvointi keliakian oireena?
3
5462
Vastaukset
- raxu
Minulla oli pahoivointia ja väsymystä ym. oireita ennen keliakian toteamista. Terv.keskus lääkäri epäili, että tuskin on keliakiaa, koska pahoinvointi ei ole hänen mielestään keliakian oire. Sain ensin jotain pahoinvointi lääkkeitä.
Myöskin keliakia vasta-aineet olivat minulla normaalit, ainoastaan IGA-arvo oli poikkeava, se riitti kuitenkin perusteeksi lähettää gastrosskopiaan ja sielä tulos oli selvä, suolinukka oli täysin tuhoutunut.
Itse ajattelin että koska olin jo niin pitkään ollut huonossa kunnossa ja veren rauta-arvot olivat niin huonot, niin kai siinä jo pahoinvointiakin tulee, ihan pelkästään siitä että on aliravitsemustilassa.
Pahoinvointi helpotti aika nopeasti ruokavalio muutoksen jälkeen, mutta jos lähdet sitä nyt ominpäin kokeilemaan, niin siinä on se riski että et halua palata takaisin huonovointisuutta aiheuttavaan viljan syöntiin ja tästä taas seuraa se että keliakia jää toteamatta gastrosskopialla ja silloin jäät ilman kelan tarjoamaa ruokavaliokorvausta.
Mutta jos tämä ei sinua haittaa niin... - Tainuli
Kokeile viikon verran yhtään kertaa et saa lipsua, muuten homma on harakoilla eikä kerro tilannetta. Pahoinvoinvointi tulee yleensä b-vitamiinien puuteesta joka on yleistä keliaatikoilla koska suolisto on ärtynyt ja ruvella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491578Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 271112
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881074- 89986
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee188924Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi98863Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20861- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70799