olen istuttanu parina vuotena amppelimansikan siemenet ja harvat on alkanu kasvamaan ja neki jotka on kasvanu on kasvanu vaan muutaman sentin pitusiksi mistä johtuu?
amppelimansikka
5
4468
Vastaukset
- marita-50
Suosittelen, että ostat amppelimansikan kaupasta valmiiksi kukkivana. Itse ostin toissa kesänä yhden amppelimansikan joka tekee hyvin satoa. Olen ottanut siitä rönsyjä talteen ja näin istuttanut lisää mansikoita. Amppellit istutan talveksi kasvimaalle josta ne keväisin istutan jälleen amppeliin. Talvehtisi myös viileässä varastossa jos sellainen on käytettävissä.
- viime talvena
kuolivat kuukausimansikkani talvi-istutuksessa lähes kokonaan eli kolmisenkymmenestä elossa vain 4. Talvehtimispaikkana parikymmentä vuotta ollut sama ja tänä aikana kuollut alle 10.
Ajattelin aluksi, kun vein ne niin myöhään (töitten jälkeen ja seuraavana yönä alkoi pakkaskausi), että vika oli siinä vika oli siinä, mutta samoin kävi muutaman metrin päässä oleville kuukausimansikoilleni, jotka ovat olleet jo 3 vuotta samassa paikassa talvet kesät kun uusin kantani.
Ilmeisesti vika olikin liian lämpimässä syksyssä pakkasiin asti eli olivat vahvasti kasvussa kun kukkivat ja osassa vihreitä isoja röhkäleitäkin.
PS. jos päästää rönsyjä kasvamaan niin sato jää pienemmäksi, mutta voihan sitä muutamalla teettää rönsyjäkin ja eka vuoden jälkeen eivät niin paljon enää rönsyile. - kekematon...
viime talvena kirjoitti:
kuolivat kuukausimansikkani talvi-istutuksessa lähes kokonaan eli kolmisenkymmenestä elossa vain 4. Talvehtimispaikkana parikymmentä vuotta ollut sama ja tänä aikana kuollut alle 10.
Ajattelin aluksi, kun vein ne niin myöhään (töitten jälkeen ja seuraavana yönä alkoi pakkaskausi), että vika oli siinä vika oli siinä, mutta samoin kävi muutaman metrin päässä oleville kuukausimansikoilleni, jotka ovat olleet jo 3 vuotta samassa paikassa talvet kesät kun uusin kantani.
Ilmeisesti vika olikin liian lämpimässä syksyssä pakkasiin asti eli olivat vahvasti kasvussa kun kukkivat ja osassa vihreitä isoja röhkäleitäkin.
PS. jos päästää rönsyjä kasvamaan niin sato jää pienemmäksi, mutta voihan sitä muutamalla teettää rönsyjäkin ja eka vuoden jälkeen eivät niin paljon enää rönsyile.Minulle uusi kasvatettava tuo amppelimansikka (ostin juuri taimen) Onko siitä poistettava kaikki rönsyt että se tuottaa satoa?
Kiitän jo etukäteen vastauksesta. - mansikoista
viime talvena kirjoitti:
kuolivat kuukausimansikkani talvi-istutuksessa lähes kokonaan eli kolmisenkymmenestä elossa vain 4. Talvehtimispaikkana parikymmentä vuotta ollut sama ja tänä aikana kuollut alle 10.
Ajattelin aluksi, kun vein ne niin myöhään (töitten jälkeen ja seuraavana yönä alkoi pakkaskausi), että vika oli siinä vika oli siinä, mutta samoin kävi muutaman metrin päässä oleville kuukausimansikoilleni, jotka ovat olleet jo 3 vuotta samassa paikassa talvet kesät kun uusin kantani.
Ilmeisesti vika olikin liian lämpimässä syksyssä pakkasiin asti eli olivat vahvasti kasvussa kun kukkivat ja osassa vihreitä isoja röhkäleitäkin.
PS. jos päästää rönsyjä kasvamaan niin sato jää pienemmäksi, mutta voihan sitä muutamalla teettää rönsyjäkin ja eka vuoden jälkeen eivät niin paljon enää rönsyile.erityisesti, mutta ylipäätäänhän on hyvä vaihtaa kasvien kasvupaikkaa välillä. Ns. antaa jonkun penkin olla "kesannolla", voi laittaa vaikka jotain koristehernettä. Sillä tavoin maa uudistuu ja taas seuraavana vuonna on hyvässä käyttökunnossa. Joku viisaampi voi kertoa tarkemmin, kuin minä :).
- Hidas mansikka
Kun ilma alkaa olla riittävän lämmin ainakin päivällä, niin itse huomasin että ruukkumansikan taimet rupesivat kasvamaan kun laitoin ne ainakin päivän ajaksi ulos. Itselläni on sama ongelma ja nyt sain tietää että ne ei ensimmäisenä vuotena tee mansikoita eikä kerkeä kasvaa kovinkaan isoiksi, vaan kun laittaa ne talvehtimaan maahan ja keväällä nostaa ne sitten rukkuun, niin on toivoa saada sitten jo satoakin. Eli kyseessä on ilmeisesti todella hidas kasvuinen kasvi? Kannattaa ainakin kokeilla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä631852- 1231354
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1281308- 1401064
- 101917
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten340854Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82744Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50663Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67644