EHKÄISY JA MIGREENI!

tinttinen.

Hyvät migreeniä sairastavat naiset:
Mitä ehkäisyä käytätte?

Itse olen kuunnellut varmaankin viiden lääkärin mielipiteen e-pilleri migreeni yhdistelmästä ja joka ikinen on ollut erilainen.
Yksi lääkäri sanoo että vain tätä merkkiä voit kokeilla jos mitään. Toinen sanoo ettei pillereillä ole mitään tekemistä migreenin kanssa. Kolmas sanoo, että vielä näitä toisia voi edes kokeilla mutta ei muita. Neljäs sitten sanoo, että Harmonettihan on ihan sama kuin yasmin, että sitä voi kokeilla jne...

Mihin ehkäisyyn olette päätyneet ja sopiiko mielestänne yhdistelmäpillerit migreenistä kärsivälle?

14

4588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yasmin!!!

      Mulla on aina ollut migreenitaipumusta, mutta Yasmin -pillerit saivat varsinaisesti pirun irti. Niiden pillerien aikaan sain elämäni ainoat migreenikohtaukset.

      Kaikki hormonaaliset menetelmät ovat aiheuttaneet mulle eriasteista tykyttävää päänsärkyä. Olen kokeillut Meliane- ja Yasmin pillereitä sekä NuvaRingiä. Jos nämä pitää laittaa paremmuusjärjestykseen, niin NuvaRing oli paras.

    • Mip

      Ite kärsin migreenistä ja aikoinani käytin harmonetteja, eikä tullu mitään, mutta sillon migreeni ei ollu vielä niin herkässä...Nuvaringistä tuli myös...
      Itse mietin ihan samaa että mikä olis migreenikoille paras ehkäisykeino kortsujen lisäks.. :)
      En haluais kokeilla ja kärsiä vaan ihan varmaa tietoo..

    • kevät

      ite sain eilen hirvittävän kohtauksen kun hormooni kierukan asennuksesta oli kulunut tasan vuorokausi kävin päivystyksessä sain nenäsuihkeen
      auttoi vartissa tehokkaampi kuin pisto lihakseen
      mutta jos kohtaukset jatkuvat täytyy varmaan miettiä uutta vaihtoehtoa entisen laiton jälkeen
      kyseistä vaivaa ei ollut migreeni diagnosoitu
      20vuotta sitten pysynyt hyvin kurissa ibuprofeiinilla ja harvemmin migeeni vaivannut kyseinen kierukka saattaa laukaista migreeni
      kohtauksen markkinoilta ei ainakaan apteekin mukaan muuta valmistetta tällä hetkelläm löydy
      yksi ja ainoa

    • Heips

      Itse käyttänyt yhdistelmäpillereitä (minulet) jo yli vuoden ja migreenistä kärsinyt koko pienen elämäni.. pillereillä ei ole ollut vaikutusta migreeniin.. mutta asiahan tietysti henkilökohtainen.. kokeilemalla selviää...

    • pillerit

      laukaisivat migreenin. Ala-asteella kärsin migreenistä, mutta hävisi pois jossain vaiheessa. Pillerit aloitettuani kärsin päänsärystä suunnilleen 6-7 pvä:nä viikossa. Välilä sain kovia kohtauksia, mutta useimmiten päänsärky oli vain jomotusta ja tykytystä.

      En voi käyttää minkäänlaisia hormonivalmisteita, koska päänsärky loppui heti kun hormonit tasoittuivat pillereiden lopetuksen jälkeen. Olin monta vuotta kärsinyt tästä päänsärystä ja oli uskomatonta kun ei koskenut enää päähän. Ei meinannut edes muistaa sellasita elämää. Nyt ehkäisy toimii perinteiseen malliin.

    • jatkuu jatkuu

      ei käynyt mikään hormooniperäinen ehkäisy, ei kierukka, eikä muukaan, Vuosikaudet sohlattiin mitä sohlattiin, nyt 3 lasta ( 1 ns. vahinkolapsi) ja ainut keino oli sterilisaatio, ei enää ehkäisyä mutta migreeni jatkuu vaan...

    • oli mullakin

      ja neurologi sanoi, ettei missään nimessä saa käyttää yhdistelmävalmisteita. Mulla on kyseessä aurallinen migreeni ja siinä on paljon suurempi riski saada aivoinfarkti kun tavallisessa migreenissä. Siitä syystä on ehkäisy ainoastaan keltarauhashormonia sisältävä Depo-Provera injektio lihakseen 3kk välein. Se on kyllä halpa ja hyvä vaihtoehto (alle 5e/3kk). Mulla on myöskin vähentynyt migreenikohtaukset kun lopetin Mercilonit ja vaihdoin tuohon injektioon. Kannattaa kysellä neurolta ja gyneltä, itse sain kyllä samansuuntaisen vastauksen kun itse tiesin mistä puhun. Kun sain mercilonit, ei kyseinen lääkäri tiennyt varmaan migreenistä mitään... Voivat olla mulle hengenvaarallisia pitkään käytettynä. Mutta tsemppiä tuohon viidakkoon, ei taida olla yhtä oikeaa vastausta!!!

    • nainen19

      Itse olen kärsinyt erittäin kovasta migreenistä 10-vuotiaasta lähtien, ja siitä saakka olen myös syönyt estolääkkeitä päivittäin. Kun kokeilin erilaisia ehkäisyvaihtoehtoja, tuntui ettei mikään sovi just mulle: kaikista e-pillereistä tuli migreeni vielä pahemmaks, minipillereiden kanssa kuukautiskierto oli niin lyhyt (n 14 päivää) että niitä ei voinu pidemmän päälle ajatellakaan käyttävänsä ja ehkäisyrenkaasta en sitten muuten vaan pitäny alkuunkaan..sitten lääkäri ehdotti vielä yhtä yhdistelmäpilleriä kokeiltavaks (Mirelle) ja tämä on toiminut mulla tosi hyvin. Kohtauksia ei tule enempää kuin normaalistikkaan enkä ole muitakaan haittavaikutuksia huomannut. Mirellessä on kaikista pillereistä vähiten estrogeeni-hormonia ja siks se voi sopia myös migreenistä kärsivälle. Kaikille ei välttämättä sovi mikään pilleri, mutta sehän selviää vain kokeilemalla! Suosittelen kuitenkin tätä pilleriä, itse olen erittäin tyytyväinen! :)

    • hoitaja

      Itse kokeilin viittä e-pillerimerkkiä(en yasminea kun sitä ei ollut ´ja enää en uskalla sekoittaa elimistöäni hormoneilla) ja ehkäisyrengasta. Kaikki aiheuttivat joko päänssärkyjä tai migreeniä! Niinpä päädyin kondomiin.

    • Iippu

      Vanha viestiketju, mutta laitanpa nyt tännekin. Mulla migreeni puhkes yläasteen ekalla, ja sen jälkeen oon joitain pahoja kohtauksia saanut, lukiossa alotin minipillerit, ja voin kyl sanoa ettei mulla sen jälkeen isoja kohtauksia oo ollu, voi tietenki johtua että kyseessä oli teini-iän pahat kohtaukset, mutta päänsärkyjä on joskus, muttei kohtauksia oo ollu moneen vuoteen, nyt on käytössä ehkäsykapseli, mikä on verrattavissa hormonitasolta minipillereihin (ite en oo koskaan voinu yhdistelmäpillereitä käyttään tulppaherkkyyden takia). Jotkut on sanonu et migreeni on vähän lannistunu jos on käyttäny kohdunrengasta, et syy on et siintä hormonia pääsee elimistöön tasaisesti, joten ehkä siks mulla myös kapseli on toiminu hyvin, lähinnä migreeniä esiintyy menkkojen aikana tai lähiaikoina ja jos stressaan tai lihakset on tosi tiukalla niskassa.

    • Jokainen valistunut
    • tällästä

      Moi, vanha ketju, mutta pakko vastata silti. Itse olen sairastanut migreeniä monia vuosia. Alun perin kun aloitin ehkäisyn, minulle kokeiltii Yasmin pillereitä, koska minulla ei ollut aura oiretta. Sittempin vaihdon näistä pillereistä renkaaseen, koska migreenit olivat voimakkaita taukoviikoilla. Nuvaringissa on tasaisempi hormonitaso, jonka vuoksi hormonaalisesti aktiivinen migreeni reagoi helposti taukoviikon hormonimäärän vähenemiseen... Lopulta vaihdoin nexplanon. implantaattiin ja sen kanssa migreeni on pysynyt aioissa, eikä pahoja kohtauksia ole oikestaan ollut.

      • seije

        Mulla Jadelle implantaatti, jonka aikana auralliset migreenit käytännössä kokonaan pois. Kun neljäs vuosi alkaa tulla implantaatin aikaa täyteen, alkaa migreenitkin eli joudun vaihtamaan väh. 4 v välein, vaikka muutenhan voisi pitää 5 v. Samoin minipillerit toimi aivan ihanasti aikanaan, mutta implantaatti toki helpompi ja halvempi. Suosittelen todellakin migreenipotilaille minipillereiden kokeileua ja jos toimii, niin sitten implantaatti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe