Pettynyt Turkkiin

ei enää uudestaan

lähdetä Turkkiin. Olimme Marmariksessa toukokuun puolessa välissä, ja tuntuu hyvin epätodennäköiseltä että uudestaan lähtisimme. Lapselleni oli aika shokki, että vieraat miehet olivat niin ylitsevuotavan tuttavallisia, heti halailemassa ja taputtelemassa ja naama kiinni naamassa.. Yritin aina ehtiä väliin ja selittämään, mutta usein kävi silti niin, että tyttäreni säikähti. Lisäksi tuputus oli aivan järkyttävää, tosin turistikohde varmaan tekee sen, mutta esim rantakadulle ei oikein viitsinyt edes lähteä koska siellä ei saanut mitään rauhaa.. Maisemat ja ilmat hienoja, mutta ei kiitos, ei enää. Kreikka pysyy yhä ykkösmaana minun listallani, seuraavaksi varmaan mennään testaamaan Portugali :).

28

6864

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cat22

harmi kun ette pitäneet paikasta. Turkkilaiset pitävät yli kaiken lapsista, ja ehkä se on heidän "normaali" tapansa että lapsia halaillaan ja taputellaan. on totta, että se on todella välillä niin ärsyttävää kun kaduilla huudellaan ja tuputellaan ostamaan ties mitä. ja kyllästymiseen asti saa kuunnella välillä että "mitä kuuluu kukkuluuruu". olen monia kertoja käynyt Marmariksessa, mutta näitten asioitten takia en jätä käymättä siellä.

• Alanyalainen

Miksi sallit huutelun kadulla sinulle ja tyttarellesi?Jos olet lukenut naita palstoja niin taalla on neuvottu sanomaan sana zabita, joka on kaupunginhallituksen kasikassara ja sulkee valittomasti liikkeet jos myyjat kayttaytyvat agressiivisesti turisteja kohtaa. Jos on hiljaa niin asioita ei saada korjattua ja samat myyjat aiheuttavat ongelmia myos muille turisteille.
        Ethan myoskaan hotellissa ole hiljaa jos joku asia on pielessa?
        Turkkilaiseen tapaan kuuluu halia lapsia ja antaa poskisuudelmat jo pienesta pitaen kun tullaan johonkin ja lahdetaan. Maassa maan tavalla.
        Olen ollut useasti Kreikassa, Portugalissa, Italiassa, Espanjassa.Myos naissa maissa on omat tapansa ja turistit saavat oman osansa niista.Myos ylimielisyytta esiintyy erittain paljon.

• MinäII
        Alanyalainen kirjoitti:

Miksi sallit huutelun kadulla sinulle ja tyttarellesi?Jos olet lukenut naita palstoja niin taalla on neuvottu sanomaan sana zabita, joka on kaupunginhallituksen kasikassara ja sulkee valittomasti liikkeet jos myyjat kayttaytyvat agressiivisesti turisteja kohtaa. Jos on hiljaa niin asioita ei saada korjattua ja samat myyjat aiheuttavat ongelmia myos muille turisteille.
        Ethan myoskaan hotellissa ole hiljaa jos joku asia on pielessa?
        Turkkilaiseen tapaan kuuluu halia lapsia ja antaa poskisuudelmat jo pienesta pitaen kun tullaan johonkin ja lahdetaan. Maassa maan tavalla.
        Olen ollut useasti Kreikassa, Portugalissa, Italiassa, Espanjassa.Myos naissa maissa on omat tapansa ja turistit saavat oman osansa niista.Myos ylimielisyytta esiintyy erittain paljon.

Sanakirja: Sanaa zabita ei löytynyt.

• Turkin kävijä
        MinäII kirjoitti:

Olen mieheni kanssa käynyt toistakymmentä kertaa Turkissa. Milloinkaan meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Joissain muissa muslimimaissa sen sijaan on ollut vähän kaikenlaista.

Turkkilaiset ovat ihania ihmisiä. Ruokaa ja juomaa tarjotaan kaupoissa yms. myyntipaikoilla, vaikka et mitään ostaisikaan.

Tuosta halaamisesta ja pussaamisesta: ainoastaan kerran eräs mummo muiski minua ympäri poskia.

Turkkilaiset ovat myös huumorintajuisia - vai mitä sanotaan tästä:

- olimme kioskissa juomaostoksilla, mieheni osti kaksi pulloa rakia ja minä kaksi pulloa olutta. Vähänkös turkkilaismyyjäpapalla oli hauskaa: muija saa vain kaksi olutta.

• kyllä löytyy
        MinäII kirjoitti:

Kyllä ZABITA sanakirjasta löytyy! Suomeksi poliisi. Tarkoittanee lähinnä siviilipukuisia poliiseja, jotka seuraavat kauppiaitten ja sisäänheittäjien puuhia.

(WSOY Suomi-Turkki-Suomi taskusanakirja, toimittanut Jorma Atilla, 30.000 hakusanaa)

• selam
        Turkin kävijä kirjoitti:

Olen mieheni kanssa käynyt toistakymmentä kertaa Turkissa. Milloinkaan meillä ei ole ollut mitään ongelmia. Joissain muissa muslimimaissa sen sijaan on ollut vähän kaikenlaista.

Turkkilaiset ovat ihania ihmisiä. Ruokaa ja juomaa tarjotaan kaupoissa yms. myyntipaikoilla, vaikka et mitään ostaisikaan.

Tuosta halaamisesta ja pussaamisesta: ainoastaan kerran eräs mummo muiski minua ympäri poskia.

Turkkilaiset ovat myös huumorintajuisia - vai mitä sanotaan tästä:

- olimme kioskissa juomaostoksilla, mieheni osti kaksi pulloa rakia ja minä kaksi pulloa olutta. Vähänkös turkkilaismyyjäpapalla oli hauskaa: muija saa vain kaksi olutta.

"Turkkilaiset ovat myös huumorintajuisia - vai mitä sanotaan tästä:

- olimme kioskissa juomaostoksilla, mieheni osti kaksi pulloa rakia ja minä kaksi pulloa olutta. Vähänkös turkkilaismyyjäpapalla oli hauskaa: muija saa vain kaksi olutta."

Tämä on juuri tätä viehättävää Turkkia: asiakas edes turkistirysässä ei ole pelkästään rahalähde vaan usein turkkilaisella myyjällä/tarjoilijalla/kenellä tahansa on henkilökohtainen huumorintajuinen ote asiaan, kuten esimerkkisi osoittaa. Tämä on minulle päivittäistä oli sitten kyseessä GIMA tai mikä tahansa puoti. Esim. pari päivää sitten GIMAn kassatyttö sanoi luulleensa lastani veljekseni :). Tästä lähtien käynkin vain GIMAssa, jos tuollaisia kohteliaisuuksia siellä saa kuunnella.

Minusta on myös jotenkin somaa, kun samaisen kaupan kassa huolestuneesti muistuttaa bonuspisteiden käyttämisestä (ostoksista kertyy bonuspisteitä, joilla voi saada alennusta).

• ja hoh hoh

Ei se maan ja paikan vika ole jos mukulasi ei kestä eikä ole tottunut halailuun. Olisit halaillut ja suukotellut mukulaasi pienestä pitäen ja antanut muidenkin näin tehdä niin olisi tottunut moiseen käyttäytymiseen. Turkissa he ovat avoimia ja näyttävät tunteitaan avoimemmin kuin täällä jäykässä pohjolassa.Kreikassa eivät olekaan yhtä avoimia kuin Turkissa. Jos tuo turkkilaisten ystävällisyys ottaa pattiin, elä ihmeessä sinne enää mene :P Jos et korviasi osaa sulkea myyjiltä niin hoh hoh. Itse en korvaani louskauta huutelijoille. Jos vielä kommentoit tavalla tai toisella huutelijoita varmaan huutelevat perääsi rankemmin. Joten eihöhän olla maassa maan tavalla.

• aloittaja

Lapseni saa kyllä haleja ja pusuja minulta ja muilta läheisiltään. Ei vaan ole tottunut että ventovieraat miehet niitä hänelle suovat. Minun lapseni vieläpä suht sosiaalinen täällä kotimaassa. Ystävällisyyskin voidaan käsittää monella tavalla, esimerkiksi Kreikassa meillä ei ole ikinä ollut onglemia, ja minusta kreikkalaiset hyvin ystävällisiä.. Minä taas yritin olla kohtelias näille ns. sisäänheittäjille, mutta "no thank you":n hokemisellakin on rajansa. Maassa maan tavalla, siksi emme todennäköisesti enää menekään sinne. Ikävää on, jos täällä ei voi mielestäni asiallista mielipidettä kirjoittaa, ilman että aletaan arvostella minun lapseni kasvatusta. Saako tänne mielestäsi kirjoittaa vaan positiivisia kommentteja?

• olet
        aloittaja kirjoitti:

Lapseni saa kyllä haleja ja pusuja minulta ja muilta läheisiltään. Ei vaan ole tottunut että ventovieraat miehet niitä hänelle suovat. Minun lapseni vieläpä suht sosiaalinen täällä kotimaassa. Ystävällisyyskin voidaan käsittää monella tavalla, esimerkiksi Kreikassa meillä ei ole ikinä ollut onglemia, ja minusta kreikkalaiset hyvin ystävällisiä.. Minä taas yritin olla kohtelias näille ns. sisäänheittäjille, mutta "no thank you":n hokemisellakin on rajansa. Maassa maan tavalla, siksi emme todennäköisesti enää menekään sinne. Ikävää on, jos täällä ei voi mielestäni asiallista mielipidettä kirjoittaa, ilman että aletaan arvostella minun lapseni kasvatusta. Saako tänne mielestäsi kirjoittaa vaan positiivisia kommentteja?

Näitä Witgenstaineja pakaa olemaan joka palstalla. Lapset ovat turkkilaisille number one.
        Siitä johtuunee tuo lähestyminen. saapa nähdä
        kuis minun käy olen atleettinen kaunis poika.
        tosin jo iällä ja soisin , että suukottelija-
        sukupuoli olisi vaihtunut. Johtaneeko tämä
        kunniamurhaan? I Wonder ?

• xkxkl

Tuli mieleen kuinka eräs tuttu turkkilainen ihmetteli, miten kalseasti pohjoismaalaiset kohtelevat lapsiaan: ei suukotella, halita jne. Minusta se kuulosti oudolta. Mutta kyllähän se tarkemmin ajateltuna niin on, että suomalaiset muutenkin pitävät välimatkaa toisiinsa. Lyhyen matkan aikana ei voi olettaa että lapsi tottuisi erilaiseen käytäntöön, mutta tämä ei tarkoita, että turkkilaiseen menoon ei voisi tottua ja jopa tykästyä.

Portugalissa ollaan pidättyväisempiä kuin Turkissa, oman kokemukseni mukaan.

• selam

Olen käynyt Marmariksessa ja muissa rysissä useita kertoja ja samat asiat ärsyttävät. Ja yllätys yllätys, ärsyttävät myös turkkilaisia joiden kanssa olen ollut reissussa. Tosin vähän tuppasi naurattamaan, kun turkkilaiselle kaverilleni huudeltiin saksaksi. En minäkään lähtisi lomalle Marmarikseen - sen verran yliherkkä olen tuputtamsielle. Marmariksen tuputtaminen on härskeydessään ihan eri luokkaa kuin esim. Ankaran ja Istanbulin bazaarit, missä tuputtaminen kuuluu asiaan ja on aika hauskaakin.

Alanyalainen jo mainitsi Zabita -viranomaisen. Aina pitäisi jaksaa valittaa, mutta mikä ihmeen lomamatka on sellainen, jossa joutuu jatkuvasti ärsyyntymään ja valittamaan. Minusta ei ainakaan lomamatka.

Tuo lasten pussailu ja poskien nipistely on TODELLA ÄRSYTTÄVÄÄ. Minulla on 1,5 vuotias poika ja joskus kaupassa/kaupungilla ärsytyskynnyksen ylittyessä tekisi mieli huitaista nenään jokaista turhaa pussailijaa ja nipistelijää. Perheen, ystävien ja suvun kesken se on tietenkin OK (ja pussailua piisaa), mutta minusta ventovieraat saisivat pitää bakteerinsa.

Kyse näissä asioissa ei ole "kylmyydestä" vaan pelkästään erilaisista tavoista. Suomalainen osoittaa lapselleen rakkautta ihan samassa määrässä kuin turkkilainen, tosin eri tavoin.

Ikävä että petyit. Turkki on todella hieno matkailumaa ja lapsellekin löytyy todella kivoja kohteita. On se Kreikkakin tosin hieno. Siitä tosin sen ole varma, onko kulttuureissa lainkaan eroa pussailujen yms suhteen. Kreikkalaiset nyt vaan eivät kovin paljon kiinnitä huomiota turisteihin.

• Alanyalainen

Kiitos eri mielipiteista.Olin 88 Marmariksessa ja silloin meno oli tosihurjaa sisaanheittajien osalta ja myyjien osalta. Kun tulin 6 vuotta sitten Alanyaan niin ei taalla ole koskaan ollut agressiivista porukkaa. Olen saanut kavella ihan rauhassa kadulla. Tottakai porukka on oppinut tuntemaan minut.En mene juttelemaan ihan helposti kauppaan.Ja huomionarvoinen seikka jos sina osoitat kiinnostustasi johonkin niin turkkilainen vastaa siihen.Turistiin ja paikalliseen-joskin vierasmaalaiseen suhtaudutaan eri tavalla.Se vain on fakta.Muutama kauppias yritti tarjota tuotteitaan tassa pvana muutamana.Kun sanoin etta asun taalla ja ostan vain milloin mina tarvitsen niin loppui tyrkytys.Nyt vain iloinen vilkutus kun menen ohi.

• selam
        Alanyalainen kirjoitti:

Kiitos eri mielipiteista.Olin 88 Marmariksessa ja silloin meno oli tosihurjaa sisaanheittajien osalta ja myyjien osalta. Kun tulin 6 vuotta sitten Alanyaan niin ei taalla ole koskaan ollut agressiivista porukkaa. Olen saanut kavella ihan rauhassa kadulla. Tottakai porukka on oppinut tuntemaan minut.En mene juttelemaan ihan helposti kauppaan.Ja huomionarvoinen seikka jos sina osoitat kiinnostustasi johonkin niin turkkilainen vastaa siihen.Turistiin ja paikalliseen-joskin vierasmaalaiseen suhtaudutaan eri tavalla.Se vain on fakta.Muutama kauppias yritti tarjota tuotteitaan tassa pvana muutamana.Kun sanoin etta asun taalla ja ostan vain milloin mina tarvitsen niin loppui tyrkytys.Nyt vain iloinen vilkutus kun menen ohi.

No itse asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä ja toimin esittämälläsi tavalla. Lyhyellä lomalla olevan näkökulmasta valittaminen ja zabitassa ravaaminen on turhaa rasitetta.

Muistaakseni Hürriyet kertoi englantilaisesta, joka oli painattanut t-paitaansa tekstin "olen paikallinen, älä tuputa" tai jotain vastaavaa. Toimi kuulema hyvin. Oikein englantilainen ratkaisu. Nopeastihan kauppiaat oppivat muutenkin.

• Alanyalainen
        selam kirjoitti:

No itse asiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä ja toimin esittämälläsi tavalla. Lyhyellä lomalla olevan näkökulmasta valittaminen ja zabitassa ravaaminen on turhaa rasitetta.

Muistaakseni Hürriyet kertoi englantilaisesta, joka oli painattanut t-paitaansa tekstin "olen paikallinen, älä tuputa" tai jotain vastaavaa. Toimi kuulema hyvin. Oikein englantilainen ratkaisu. Nopeastihan kauppiaat oppivat muutenkin.

Zabita on tosi yksinkertainen saada kiinni.Minulla on kannykass heidan numero ja jos ongelmia kirjoitan tekstiviestin englanniksi ja mika hata.Saan avun jo parissa minuutissa.Ei tarvitse juosta yhtaan mihinkaan,

• selam
        Alanyalainen kirjoitti:

Zabita on tosi yksinkertainen saada kiinni.Minulla on kannykass heidan numero ja jos ongelmia kirjoitan tekstiviestin englanniksi ja mika hata.Saan avun jo parissa minuutissa.Ei tarvitse juosta yhtaan mihinkaan,

Kuulostaa todella toimivalta. Olisiko niin, että Alanya panostaa turismiin ja palveluun. Olen lukenut jostain, mitä kaikkea hienoa Alanya aikoo tehdä ulkomaalaisten viihtyyden parantamiseksi. Kai se sitten on totta.

Jos tuo olisi laajasti turistien tiedossa (tekstiviesti zabitaan), niin jopa loppuisi häirintä.

• hieman ylitse
        selam kirjoitti:

Kuulostaa todella toimivalta. Olisiko niin, että Alanya panostaa turismiin ja palveluun. Olen lukenut jostain, mitä kaikkea hienoa Alanya aikoo tehdä ulkomaalaisten viihtyyden parantamiseksi. Kai se sitten on totta.

Jos tuo olisi laajasti turistien tiedossa (tekstiviesti zabitaan), niin jopa loppuisi häirintä.

tuommoinen,että turistit alkavat tekstiviestein jo valittamaan,että se ja se huuteli perään!!!

Varmaan parempi pysyä kotona neljän seinän sisällä jos lähtee tuollaisella asenteella matkoille.

Mitä tuota stressaan lomalla vaikka joku tuputtaisikin jotain tai houkuttelisi ravintolaan.
        Eikö ihmisillä ole tosiaan muuta tekemistä lomallaan kun huudella zabita!!

Voin oikein kuvitella kun känniset suomi juntit (tai muuten yliherkät ihmiset)kiljuvat joka asiasta ZABITA ZABITA Alanyassa tai muussa turistikohteessa.

Sitten loman jälkeen tullaan itkemään tänne palstalle kun sain huonoa palvelua vaikka huutelin zabitaa,tsiisus!

• JokaKesä
        selam kirjoitti:

Kyllä Marmariksessakin on puututtu tuohon tuputtamiseen ja minun mielestäni sitä ei enää tapahdu kuin jossain basaarilla ja nekin harvassa. Ei ole koskaan häirinnyt sisäänheittäjät eikä kauppiaat, niihin pitää osata suhtautua oikein. Tämän kauden alku on ollut sen verran hiljaista, että varmaan johtuu osaltaan siitä jos tuputtamista on tapahtunut enemmän, asiakkaita vähän ja yritetään sitten liiankin innoissaan tehdä kauppaa. Marmaris on ihan mukava kohde, minä pidän ja taas olen sinne menossa. Nämä on taas niitä paljon puhuttuja makuasioita joista ei voi kiistellä.

• Alanyalainen
        JokaKesä kirjoitti:

Kyllä Marmariksessakin on puututtu tuohon tuputtamiseen ja minun mielestäni sitä ei enää tapahdu kuin jossain basaarilla ja nekin harvassa. Ei ole koskaan häirinnyt sisäänheittäjät eikä kauppiaat, niihin pitää osata suhtautua oikein. Tämän kauden alku on ollut sen verran hiljaista, että varmaan johtuu osaltaan siitä jos tuputtamista on tapahtunut enemmän, asiakkaita vähän ja yritetään sitten liiankin innoissaan tehdä kauppaa. Marmaris on ihan mukava kohde, minä pidän ja taas olen sinne menossa. Nämä on taas niitä paljon puhuttuja makuasioita joista ei voi kiistellä.

Meista on jokainen tavallaan oikeassa. Sina joka olet turisti, katselet asioita eri nakokulmasta kun mina, joka asun taalla.Lomailijoita on monenlaisia. Ainoa mita yritin, oli antaa keino mita voi tehda jos tilanne menee yli ayraiden.Kotona valittaminen on liian myohaista. Sama kuin jos hotellissa menee joku asia rikki ja turisti on hiljaa siita ja vasta kotisuomessa ruvetaan puhumaan asiaa. Kukaan ei voi korjata mitaan epakohtaa, joka kohdistuu juuri sinuun, jos siihen ei reagoida ja anneta korjausmahdollisuutta.

• aloittaja vielä kommentoi
        Alanyalainen kirjoitti:

Meista on jokainen tavallaan oikeassa. Sina joka olet turisti, katselet asioita eri nakokulmasta kun mina, joka asun taalla.Lomailijoita on monenlaisia. Ainoa mita yritin, oli antaa keino mita voi tehda jos tilanne menee yli ayraiden.Kotona valittaminen on liian myohaista. Sama kuin jos hotellissa menee joku asia rikki ja turisti on hiljaa siita ja vasta kotisuomessa ruvetaan puhumaan asiaa. Kukaan ei voi korjata mitaan epakohtaa, joka kohdistuu juuri sinuun, jos siihen ei reagoida ja anneta korjausmahdollisuutta.

Nyt vielä lisään sen verran, että kävimme myös yhdessä syrjäisemmässä kylässä, jossa ei juuri turistit käy, ja siellä ihan erilainen meno, ja ihmiset todella mukavia.. Mutta kun minä kaipaan myös sitä isomman kaupungin tuntua, en koko lomaani halua viettää pikkukylässä. En kirjoittanut alunperinkään viestiä siksi, etteivät ihmiset menisi/tulisi Turkkiin, vaan siksi, että halusin tuoda meidän perheen kokemuksen esiin.. Voin kuvitella, kuinka jotkut ujot lapset oikeasti voivat mennä paniikkiin kun vieraat noinkin ystävällisiä.. Jokaisella tosiaan omat mielipiteensä. Kaikkea hyvää teille Turkissa asuville, ja kiitos asiallisista kommenteistanne :)! Ja oikein hyvää kesää kaikille, jospa se kesä tulisi kohta jo tänne Suomeenkin..

• Zeynep1

Kreikassa ja Turkissa asuneena mun on nyt kylla pakko kantaa korteni kekoon tassa asiassa.

On ihan nakoharhaa kuvitella etta Kreikassa yleisesti ottaen jatettaisiin lapset jotenkin enemman rauhaan kuin Turkissa.

Fakta on, etta Kreikan turistikohteissa porukat ovat saaneet nahda turistipentuja jo tarpeekseen. Heita ei kiinnosta osoittaa ylenpalttista intoa sopoa vaaleata lasta kohtaan.

Toisin on turistikohteiden ulkopuolella ja paikoissa, jossa ulkomaalaisia kay vahemman: vaaleat kreikkalaisetkin lapset laapitaan henkihieveriin. Kokeilkaa Pargaa ja Peloponnesoksen pikkukylia niin saatte tuta tasta innosta.

Itse matkustin Kreikkaan ensimmaista kertaa pentuna 1980-luvun alkupuolella ja muistan kuinka en saanut hetkenkaan rauhaa - paikalliset olivat jatkuvasti kimpussani. En ole ujo, joten vain nautin huomiosta. Tana paivana kohde, jossa silloin lomailimme on taysi turistirysa jossa lapsia ei enaa edes noteerata.

Onko tama lapsiin kohdistettu asia hyva vai huono, siita saa jokainen paattaa itse.

Pienena musta oli vaan kiva kun ihmiset osoittivat aidosti ja avoimesti positiivista huomiota. Suomessa kun harvemmin saa mitaan positiivista kommenttia osakseen, vaikka olisi kuinka sopo ja ihana lapsi.

Ja henkilokohtainen mielipiteeni on, etta suomessa lapsia kohtaan voitaisiin osoittaa enemman itsevarmuutta lisaavaa positiivista huomiota. Lapsia tuskin koskaan kehutaan ja ihaillaan. Ja jos lapsi saikahtaa positiivista huomiota on ehka aihetta miettia onko siita ehka ollut omassa perhe- ja tuttavapiirissa puutetta.

Marmariksessa olen muuten saanut aina kulkea taysin rauhassa -- myos ollessani yksin tai matkalla iltaisin jonnekin. Ehkapa siita syysta etta en jaa kenenkaan kanssa juttusille enka koe mitaan pakkoa selitella miksi en jaa pitemmin juttelemaan kellekkaan -- monet suomalaiset kun ei vaa tajua sita, etta ei jokaiseen terve-huutoon tarvitse reagoida millaan lailla.

Saanen myos huomauttaa, etta ketjun aloittanut yleistaa koko Turkin maan (2x Suomen pinta-ala) ja kansan (70miljoonaa) marmariksenkokemuksensa perusteella.

Ehka olisi aihetta miettia, etta suomalaisiakin lomapaikkoja ja ihmisia on moneen lahtoon: varmasti loma Kalajoen hiekkasarkilla on pikkasen eri juttu kuin lupsakassa Lappeenrannassa. Marmaris on kooltaa paakaupunkiseudun pikkukaupunkeihin (esim. Keravaan) verrattavissa -- mita nyt kesakuukausina populaatio kasvaa huimasti. En lahtisi tuomitsemaan Suomea keravalaisten kayttaytymisen perusteella silla se olisi yksinkertaisesti absurdia.

• Tibia

Siinähän juuri kehutaan pikkukylää ja sen ihmisiä.. Ja aloittaja kirjoittajana.

• selam

En koskaan ole oikein ymmärtänyt näitä Kreikka vs Turkki vertailuja. Maat ovat niin samanlaisia monessa suhteessa, että on makuasia kummasta tykkää enemmän. Jos turkistikohteita ei laske, niin samalla tavalla kreikkalaiset osoittavat kiinnostusta kuin turkkilaiset ja esim. lapset ovat todella keskipiste.

Minusta on ihan hauskaa, että lapseni kerää ihailua ja näyttääpä hänkin siitä pitävän (johtuu varmaan jatkuvasta altistuksesta), mutta SILTI ärsyttää kun tuntemattomat tulevat pussailemaan ja nipistelemään poskista. Olisiko bakteerikammoa vai mitä. Onneksi tuota sattuu harvoin. Sen sijaan vilkuttelijat ja kukkuluuruttelijat ovat ihan ok.

On mulla ihan kysymyskin. Joudun työmatkalle Ateenaan heinäkuussa ja olisi aikaa karata pariksi päiväksi jonnekin lähistölle. Osaisitko suositella jotain mielellään rantapaikkaa, mielellään ei turisteja. Nähtävyyksiä ei tarvitse olla, kunhan matka on suhteellsien lyhyt. Ei yhden-kahden yön reissua varten viitsi kauaa matkustaa.

• alanyalainen

Miksi ei saisi kehua Turkkia?Jos taalla asuu ja maassa viihtyy niin mika vika ettei sita saa kehua. Jos jonkun arviot maasta perustuvat vain lomakohteessa kaymiseen ja mielipiteen muodostamiseen maasta silla perusteella niin on totaalisen vaarassa.Turkissa on paljon nahtavaa- historiallisia paikkoja, upeaa luontoa, merta, kulttuuria. Kaikki on vain itsesta kiinni miten paljon haluaa ottaa maasta selville.

• Zeynep1
        selam kirjoitti:

En koskaan ole oikein ymmärtänyt näitä Kreikka vs Turkki vertailuja. Maat ovat niin samanlaisia monessa suhteessa, että on makuasia kummasta tykkää enemmän. Jos turkistikohteita ei laske, niin samalla tavalla kreikkalaiset osoittavat kiinnostusta kuin turkkilaiset ja esim. lapset ovat todella keskipiste.

Minusta on ihan hauskaa, että lapseni kerää ihailua ja näyttääpä hänkin siitä pitävän (johtuu varmaan jatkuvasta altistuksesta), mutta SILTI ärsyttää kun tuntemattomat tulevat pussailemaan ja nipistelemään poskista. Olisiko bakteerikammoa vai mitä. Onneksi tuota sattuu harvoin. Sen sijaan vilkuttelijat ja kukkuluuruttelijat ovat ihan ok.

On mulla ihan kysymyskin. Joudun työmatkalle Ateenaan heinäkuussa ja olisi aikaa karata pariksi päiväksi jonnekin lähistölle. Osaisitko suositella jotain mielellään rantapaikkaa, mielellään ei turisteja. Nähtävyyksiä ei tarvitse olla, kunhan matka on suhteellsien lyhyt. Ei yhden-kahden yön reissua varten viitsi kauaa matkustaa.

Terve

Ateenasta lahtisin joko Saronidaan (pikkukyla ateenasta itaan) tai Paroksen saarelle. Turisteja ei ole ensimmaisessa (mita nyt paikallisia kesamokkilaisia) ja toisessakin rajoitetuin maarin. Saronidaan paasee bussilla n. 1.5 tunnissa, Parokselle laivalla Pireuksesta n. 2 tunnissa!

terv.
        Zeynep

p.s. samaa mielta tosta "turkki-kreikka" makuasiasta --- mita enemman molemmissa maissa kay, sita selvemmaksi kay maitten valinen samalaisuus. Parin kokemuksen perusteella Kreetasta tai Marmariksesta en puhuisi kummastakaan maasta yleistavasti mitaan.

• reissaaja

Alanyassa kävin ekaa ja viimeistä kertaa.
      Ei lomaa ollenkaan, ihmiset huutelevat ja ties mitä.
      Säälittää kun kaikkensa tekevät leipänsä eteen!!
      Agressiivisia myyjiä oli 2.. toinen heitti paitoja päin näköäni..on kuulema kausi lähtenyt huonosti käyntiin! Kaikesta ne kerjäs rahaa turisteilta, uskomatonta! Törkeitä ihmisiä, mutta pakko kai olla, että tienaa perheelleen elantoo..voivoi
      Järkyttävä turistirysä! pelkkiä hotelleja! Kaikissa kaupoissa ei tuotteiden hintoja, testasivat paljon turistit tymänä maksavat... :(

• Ou nou

2 myyjää oli aggressiivisia... Ei sellaiseen maahan ole kenenkään syytä mennä ;-)

Tulimme 2 viikoa sitten samaisesta paikasta, emmekä tälläkään kertaa kokeneet moista. Turkki ei ole Suomi: hintoja ei ole pakko olla esillä. Tinkimiskulttuurihan siellä on. Joko maksat tai tingit. Tai kävelet veks.

Koetahan löytää uusi kiva matkakohde. Siis ei turistirysiä enää, joten kaikki matkaesitteet saat heittää roskikseen.

• samaa mieltä
        Ou nou kirjoitti:

2 myyjää oli aggressiivisia... Ei sellaiseen maahan ole kenenkään syytä mennä ;-)

Tulimme 2 viikoa sitten samaisesta paikasta, emmekä tälläkään kertaa kokeneet moista. Turkki ei ole Suomi: hintoja ei ole pakko olla esillä. Tinkimiskulttuurihan siellä on. Joko maksat tai tingit. Tai kävelet veks.

Koetahan löytää uusi kiva matkakohde. Siis ei turistirysiä enää, joten kaikki matkaesitteet saat heittää roskikseen.

Pari päivää sitten tultiin ja toiste en mene!
        Kauppojen mennessä myyjältä ohi,haistatteli ja huuteli perään.
        Basaareissa olisi ollut kiva kuljeskella muuten,paitse tuo myyjien agressiivisuus kävi jo hermoille.Puolet ostoksista tehtiinkin sivukujien kaupoista.Suosittelen käymään niissä jos nyt alanyaan eksyy.
        Ou nou taitaa olla niin pa:n näköinen ettei myyjät viitsi vaivautua.

• ensimmäinen ja viimeinen kerta
        samaa mieltä kirjoitti:

Pari päivää sitten tultiin ja toiste en mene!
        Kauppojen mennessä myyjältä ohi,haistatteli ja huuteli perään.
        Basaareissa olisi ollut kiva kuljeskella muuten,paitse tuo myyjien agressiivisuus kävi jo hermoille.Puolet ostoksista tehtiinkin sivukujien kaupoista.Suosittelen käymään niissä jos nyt alanyaan eksyy.
        Ou nou taitaa olla niin pa:n näköinen ettei myyjät viitsi vaivautua.

Minua ärsytti viime kesänä Alanyassa hotelli Erkaptanin henkilökunta. Emme päässeet hotellin järjestämään Turkkilaiseen-iltaan, jonka jälkeen olimme em. henkilökunnalle pelkkää ilmaa. Muina iltoina kyllä osallistuimme hotellin järjestämiin illanviettoihin.Ennen kyseistä iltaa meitä tervehdittiin ystävällisesti ja kyseltiin vointia ym.ym., mutta senjälkeen käytös muuttui todella töykeäksi.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      56
      2215
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      201
      2051
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1392
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      58
      887
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      855
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe