Mitä ruumiillisia/pysyviä vaurioita anoreksia on teissä aiheuttanut? Mitä vakavia? Ootteko päässy mistään "vammasta" eroon? Mikä eniten kaduttaa?
vastatkaa
14
2478
Vastaukset
- LilleMy
No ensiksikin, sydän huononi. Siitä kuuluu välillä sivuääni ja se meinas pettää sillo ku olin laihimmillani. Toi sydänjuttu kaduttaa sikana.
Sit ku ei syö kunnolla, ei saa tarpeeks rasvahappoja ---> henkiset voimavarat hupenevat, eli oppiminen vaikeutuu jne.
Lihakset surkastu, ärsyttää sekin. Ne saa kyl treenaamalla takas, mut silti...
Mitäs muuta.. näitäkin on, mut tos on pari - blues
Sydän ei toimi normaalisti enkä voi koskaan enää saada lapsia.
- 171/48
Mitkä sun mitat oli/on? Tai siis kun et voi saada enää lapsia..
- kohta enää
171/48 kirjoitti:
saa lapsia joten koetas siit ruveta paranemaan!!
- ................
Mulla alimmillaan ollut mitat 162cm/36.5kg mitä nyt olen aikoinani reilut 2 vuotta anoreksiaa sairastanut.. Olin silloin noissa mitoissa pitkään ja menkat ei tulleet kuin kerran pari vissiin. Paranin vuosi sitten jolloin olin 162cm/42 kg ja tällä hetkellä raskaana viikolla 27 ja risat painoakin muutama kilo tullut...
- blues
171/48 kirjoitti:
Sehän on siis ihan yksilöllistä, mikä paino on liian alhainen kenelläkin. menkat oli täysin pois yli vuoden. Silloin ennen kuin sairastuin kunnolla, ajattelin et tuskinpa lapsettomuus tulee just mun kohdalle. Toisin kävi. Nyt olen aika lailla parantunut kaikista syömishäiriöistä ja harmittaa ihan suunnattomasti.
- höpöhöpö
blues kirjoitti:
Sehän on siis ihan yksilöllistä, mikä paino on liian alhainen kenelläkin. menkat oli täysin pois yli vuoden. Silloin ennen kuin sairastuin kunnolla, ajattelin et tuskinpa lapsettomuus tulee just mun kohdalle. Toisin kävi. Nyt olen aika lailla parantunut kaikista syömishäiriöistä ja harmittaa ihan suunnattomasti.
Lapsettomuutesi voi johtua varmaan ihan mistä tahansa muustakin syystä, mulle ainakin on lääkärit sanoneet ettei anoreksia aiheuta lapsettomuutta. Ja näin sanoo myös kirjallisuus ja tutkijat. Vai mikä sulla on mennyt vikaan ja diagnoosina lapsettomuudellesi?
Anoreksian jälkeen kyllä menkat saadaan vaikka hormoneilla ja ellei mukamas ovulaatio vieläkään tapahdu tervehtymisen jälkeen.. voidaan munasolusi hedelmöittää koeputkella. Jos ei tästä huolimatta tule rakaaksi niin syy ei ole anoreksiassa vaan muualla. Anoreksia aiheuttaa nimittäin vain sitä, ettei ovulaatiota tapahu eli ei munasolu irtoa kun ei hormonit riitä yläpitämään toimintaa. Hormonitoiminnan palautumisesta kertoo jo itsessään menkkojen tuleminen ja jos menkat tulee säännöllisesti, jollei tule, niin asia on korjattavissa keltarauhashormonilla ja jos ei ei lapsia kuulu niin vika on sitten muualla. - varmasti
höpöhöpö kirjoitti:
Lapsettomuutesi voi johtua varmaan ihan mistä tahansa muustakin syystä, mulle ainakin on lääkärit sanoneet ettei anoreksia aiheuta lapsettomuutta. Ja näin sanoo myös kirjallisuus ja tutkijat. Vai mikä sulla on mennyt vikaan ja diagnoosina lapsettomuudellesi?
Anoreksian jälkeen kyllä menkat saadaan vaikka hormoneilla ja ellei mukamas ovulaatio vieläkään tapahdu tervehtymisen jälkeen.. voidaan munasolusi hedelmöittää koeputkella. Jos ei tästä huolimatta tule rakaaksi niin syy ei ole anoreksiassa vaan muualla. Anoreksia aiheuttaa nimittäin vain sitä, ettei ovulaatiota tapahu eli ei munasolu irtoa kun ei hormonit riitä yläpitämään toimintaa. Hormonitoiminnan palautumisesta kertoo jo itsessään menkkojen tuleminen ja jos menkat tulee säännöllisesti, jollei tule, niin asia on korjattavissa keltarauhashormonilla ja jos ei ei lapsia kuulu niin vika on sitten muualla.kaikkea varmuudella voi tietää. Kun tarpeeksi anoreksiaa sairastaa, niin kyllä siitä muiden ongelmien lisäksi voi lapsettomuuttakin aiheutua
- vastauksista
Kun itelläkin näitä seurauksia on...ja katon löytyykö kohtalotovereita, helpottaa kun tietää ettei oo yksin ongelmien kans...
- ansa
Minä ainakin sain vatsani varmaankin lopullisesti sekaisin. En ollut aikaisemmin herkkävatsainen, mutta en enää pysty syömään ruokia, jotka ovat vatsaa ärsyttäviä kuten paprikaa ja sipulia.
Anoreksiavuosieni aikana sain myös erilaisia allergioita ja laktoosi- intorelanssin, en osaa selittää sitä muulla kuin anoreksialla sillä olen ainoa meidän perheessä kenellä on mitään allergioita.
Ja kivoin seuralainenhan on tietenkin vuosien terapia ja epävarmuus itsestään jolla on saanut pilattua monta ihmissuhdetta. - mullakin
ansa kirjoitti:
Minä ainakin sain vatsani varmaankin lopullisesti sekaisin. En ollut aikaisemmin herkkävatsainen, mutta en enää pysty syömään ruokia, jotka ovat vatsaa ärsyttäviä kuten paprikaa ja sipulia.
Anoreksiavuosieni aikana sain myös erilaisia allergioita ja laktoosi- intorelanssin, en osaa selittää sitä muulla kuin anoreksialla sillä olen ainoa meidän perheessä kenellä on mitään allergioita.
Ja kivoin seuralainenhan on tietenkin vuosien terapia ja epävarmuus itsestään jolla on saanut pilattua monta ihmissuhdetta.En kestä pähkinöitä (en varmaan koskaan kestänytkään) en maitoa, rasvaista ruokaa kuten makkarat(=ummetus) limsat...monelle on nykyään herkkä ja määrät joita 8kk ikäinen serkku joka on hoidossa jaksaa syödä kerralla suurempia annoksia kuin minä!!!mulla tulee kerralla ulos. Niin ja kuka nauttii jatkuvasta punnituksesta ja verikokeista???
Mulla on mennyt paikoin tunto ja näkö harittaa, niveliä särkee, päätä särkee, ummetusta, ei menkkoja, oksentelen tahtomatta... "SYVÄ HUOKAUS" - nappi
mullakin kirjoitti:
En kestä pähkinöitä (en varmaan koskaan kestänytkään) en maitoa, rasvaista ruokaa kuten makkarat(=ummetus) limsat...monelle on nykyään herkkä ja määrät joita 8kk ikäinen serkku joka on hoidossa jaksaa syödä kerralla suurempia annoksia kuin minä!!!mulla tulee kerralla ulos. Niin ja kuka nauttii jatkuvasta punnituksesta ja verikokeista???
Mulla on mennyt paikoin tunto ja näkö harittaa, niveliä särkee, päätä särkee, ummetusta, ei menkkoja, oksentelen tahtomatta... "SYVÄ HUOKAUS"kyllä noista pikkuhiljaa pääsee eroon, pieniä annoksia kerrallaan. Kroppa kyllä tottuu. Itsekkin totutin itseni uudestaan maitoon, viljaan yms, aikaa se vei ja tuskaa oli. Itse sain osteoporoosin, yms., mut ennuste on hyvä. Naisen vartalo on kolmekymppiseksi hyvin anteeksi antava, kannattaa taistella:-)
- Gus
- osteoporoosi > pysyvä vaurio
- vaikea anemia--> jatkuu yhä; hoitona piikityksiä ja verensiirtoja
- puutostaudit, esim. B-vitamin,kalkki,jne--> jatkuu yhä
- jänne-nivel löystymiä/vaurioita > pysyvä vaurio
- vaikea suolistosairaus; paksusuoli poistettu > loppu elämän mukana kulkeva "my own personal hell"
...että semmosta :(- hemulia1
minulla on myös anoreksia, joka alkoi kun olin 14 v. enkä ole vieläkään parantunut vaikka olen jo reilusti yli 16 v. :(
syömisongelmia ei ole, eli sillä lailla olen parantunut, mutta elimistö ei...
minullakaan ei ole kuukautisia :( ei ollut kahteen vuoteen oikeita, lääkkeillä kyllä mutta lopettamisen jälkeen ei toimi. ja vaikka syönkin jo normaalisti, olen vielä luurangon muotoinen, varsinkin alavartalosta, josta en liho :( mitä sanotte; vaikuttaako kuukautisten puutteeseen se jos alavartalossa on tosi vähän läskiä? että hidastaako se niiden palautumista jos lihoo sieltä huonosti, ennemminkin vyötäröstä? mutta sitten kun liikkaakaan ei uskalla kauheesti harrastaa kun sitten menettäisi viimeisetkin läskit niistä paikoista missä sitä kuuluisi olla :(
parantumista teille, me kaikki tiedetään miten kamalaa tämä anoreksia on, mutta parantua halutaan!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859